eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.8هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5983366919137265402.pdf
468.1K
طراح:استاد_عبدالرزاق_امیری سرگروه ادبیات ناحیه یک شیراز گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5983366919137265403.pdf
180.1K
(درس۷به بعد) طراح:استاد مصطفی رضایی،قزوین گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
داروگ! خشک آمد کشتگاه من در جوار کشت همسایه. گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک سوگواران در میان سوگواران. " قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟ بر بساطی که بساطی نیست در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد -چون دل یاران که در هجران یاران- قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران 🌹سطح فکری. ۱_ مخاطب شعر عامه مردم هستند. ۲_بر خلاف گذشته که شعر، درباری بود و شاعر تلاش میکرد تا شعر خود را به فکر پادشاهان نزدیک کند، در این دوره مخاطب شاعر مردم است، و شاعر تلاش می کند تا شعر خود را به لایه های زیرین جامعه همسو کند. به همین دلیل است که لغات شعری تغییر می کند و شاعر شعر خود را به صورت طبیعی بیان می کند.واژه های باران ،داروگ،کومه و... ۳_ .شاعر از طبیعت مانند واژه های (کشتگاه، ساحل،ابر، باران و کومه ) و نماد ها استفاده کرده تا مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار خود را به زبانی ساده مطرح کند . مردم در غم و اندوه و سوگواری به سرمی برند و منتظر یک منجی و یک خبر خوش هستند. عصر سیاه حکومت استبداد را در جامعه خویش تصویر می کند و منتظر بارانی است که سیاهی را بشوید و زندگی سبز و شکوفایی را به همراه آورد ۴_ لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.چون مخاطب شاعر مردم است. ۵_ مدح و ذم و هجو دراین شعر نیست ۶-شاعر با مقایسه ی کشور خود با کشور پیشرفته ی روسیه، حس اندوه و ناامیدی خود را از فقر حاکم بر جامعه در قالب کلمات ریخته وفضای سیاسی و اجتماعی جامعه ی محنت زده خود را ترسیم کرده است .مهم تر از همه چشم به راه آینده ای روشن است . 🌸سطح ادبی(داروگ) ۱_ آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.مانند کشتگاه نماد و استعاره از کشور و جامعه که دچار استبداد شده است، کشت نمادکشور همسایه روسیه و اشاره یه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ وشکست تزار ها باران نماد و استعاره از انقلاب کاربرد تناقض (بر بساطی که بساطی نیست ) جدار دنده های نی تشخیص و استعاره ،دیوار کومه ی محقر شاعر که از شدت خشکی در حال ترکیدن است به دل یارانی که در هجران یاران از اندوه در حال ترکیدن است ،تشبیه بسیار موثری است که زمینه ی معنایی شعر که خشکسالی بیرون را به درون منتقل کند و تصور جانداری از حال و هوای روحی شاعر، یعنی انتظار تحمل سوز او برای تغییر اوضاع سیاسی کشور در سال های گذشته مجبور به ترک وطن شدند و یا در وطن کشته شدند ویا خود در گذشتند ، به دست می دهد. دنده های نی نماد جامعه ی ایران تشخیص چون دل یاران که در هجران یارن :تشبیه ۲_ قالب شعر نیمایی است و طول مصرع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند و جای قافیه در شعر مشخص نیست. ۳. ابهام دراین شعردیده می شود واژه های سوگواران ،همسایه اگر کسی از انقلاب اکتبر اطلاع نداشته باشد نمی داند منظور شاعر از این واژه ها چیست . شاعر به صورت مستقیم حرف نزده است . و از طریق این کار می خواهد عمرشعر خود را طولانی کندواوضاع نا بسامان کشور را نشان دهد. ۴_ صور خیال جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.مانند جدار دنده های نی ۵_ گرایش به نماد در تصاویر شعری که در اینجا داروگ نماد پیام آور آزادی است . ۶_ انتخاب و وزن متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر(وزن فاعلاتن که در مواردپند آموز استفاده می شود. ) 🌺سطح زبانی: ۱. لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعرش کرده است. دنده های نی ۲_ دست شاعر برای استفاده از آن چه که در زندگی طبیعی اطراف خود می بیند آزاد است وبه عنوان نماد استفاده می کند مانند کومه ،کشتگاه و داروگ و... ۳_سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملا چشمگیر است. چرا که مخاطب او مردم است و شعر باید در مسیر زندگی باشد با این دید است که شعر معاصر را برخلاف گذشته سادگی و روانی در آن نمایان است. به کوشش :فرحناز حسینی ،البرز(کرج ) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
و ◀️وزن ابیات زیر را مشخص کنید و آیا همسان است؟ نوع همسان؟ 📚1_ عشق که چادرکشان در پی آن سرخوشان 💥عش. ق ک. چا. مفتعلن در. ک. شا. فاعلن در. پ. ی. آ. مفتعلن سر. خ. شا. فاعلن 📚بر فلک بی‌نشان نور دهد نار را 💥بر. ف. ل. کی* مفتعلن بی. ن. شا. فاعلن نو. ر. د. هد. مفتعلن نا. ر. را. فاعلن ✅پایه های همسان دولختی 📚2_ ای گل خوش نسیم من بلبل خویش را مسوز 💥ای. گ. ل. خش. مفتعلن ن. سی. م. من. مفاعلن بل. ب. ل. خی. مفتعلن ش. را. م. سوز. مفاعلن 📚کز سر صدق می کند شب همه شب دعای تو 💥کز. س. ر. صد. مفتعلن ق. می. د. هد. مفاعلن شب. ه. م. شب. مفتعلن د. عا. ی. تو. مفاعلن ✅پایه های همسان دو لختی 📚3_ گرچه وصالش نه به کوشش دهند 💥گر. چ. و. صا. مفتعلن لش. ن. ب. کو. مفتعلن شش. د. هند. مفتعل 📚هر قدر ای دل که توانی بکوش 💥هر. ق. د. ری. مفتعلن دل. ک. ت. وا. مفتعلن نی. ب. کوش. مفتعل ✅پایه های همسان تک پایه ای 📚4_ به هوش بودم از اوّل که دل به کس نسپارم 💥ب. هو. ش. بو. مفاعلن د. م. زو. ول. فعلاتن ک. دل. ب. کس. مفاعلن ن. س. پا. رم. فعلاتن 📚شمایل تو بدیدم نه عقل ماند و نه هوشم 💥ش. ما. ی. لی. مفاعلن ت. ب. دی. دم. فعلاتن ن. عق. ل. ما. مفاعلن د. ن. هو. شم. فعلاتن ✅پایه های همسان دو لختی 📚5_ گذر از دست رقیبان نتوان کرد به کویت 💥گ. ذ. رز. دس. فعلاتن ت. ر. قی. با. فعلاتن ن. ت. وا. کر. فعلاتن د. ب. کو. یت. فعلاتن 📚مگر آن وقت که در سایه ی زنهار تو باشم 💥م. گ. را. وق. فعلاتن ت. ک. در. سا. فعلاتن ی. ی. زن. ها. فعلاتن ر. ت. با. شم. فعلاتن ✅پایه های همسان آوایی ◀️آرایه های ابیات زیر را مشخص کنید 📚1_ رفتی و سیل اشک جگرگون ز سر گذشت بعد از تو بر سر دل ما تا چها رود 💥سیل اشک. تشبیه فشرده ی اضافی 💥اشک. جگرگون. تشبیه فشرده اضافی 💥سر در مصراع دوم. مجاز از فکر و قصد 💥سر و دل و جگر. مراعات نظیر 📚2_ آن پری کز خلق پنهان بود چندین روزگار باز می،بینم که در عالم پدیدار آمده است 💥 پری. استعاره مصرحه از معشوق 💥پنهان و پدیدار. تضاد 📚3_ چیست قصد خون من آن ترک کافر کیش را ای مسلمانان نمی دانم گناه خویش را 💥خون مجاز از کشتن 💥ترک کافر کیش. استعاره از معشوق 💥گناه و کافر. مراعات نظیر 📚4_ شعاع آفتابم من اگر در کوچه ها گردم عقیق و زرّ و یاقوتم ولادت ز آب و طین دارم 💥شعاع آفتابم. تشبیه فشرده غیر اضافی 💥عقیق زر و یاقوت. مراعات نظیر 💥آب و طین. مجاز از انسان 📚5_ گر قلب دلم را ننهد دوست عیاری من نقد روان در دمش از دیده روانم 💥قلب دل. تشبیه فشرده اضافی 💥قلب و نقد. تضاد قلب= تقلبی 💥 دم مجاز از لحظه 🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش :خانم مریم یوسف زاده، اصفهان گروه دبیران ادبیات ایران 🌿🌿🌿🌿🌿 @adabiyatjame1112
✅✅✅ ابیات را تقطیع و نام بحر آن را بنویسید ۱_گر جان عاشق دم زند آتش درین عالم زند وین عالم بی اصل را چون دره ها بر هم زند ۲_خدایا به خواری مران از درم که صورت نبندد دری دیگرم ۳_سوزد مرا سازد مرا در آتش اندازد مرا وز من رها سازد مرا،بیگانه از خویشم کند ۴_دِرفشانْ لاله در وی چون چراغی ولیک از دود او بر جانْشْ داغی ۵_بی شبِ زلفِ درازت، بر من ِ آشفته دل لحظه روز و روز ،هفته ،هفته ماه است ای صنم ۶_چنان شیرینی ای خسرو که چون فرهاد در کویت جهانی چون مگس جمعند بر دکان حلوایی ۷_چهره ات سر در گریبان می کند آیینه را طُره ات سنبل به دامن می کند آیینه را ۸_الا ای فروزنده خورشید من بهار من و صبح امّید من ۹_از بداندیشان نیندیشم که یار من تویی فارغم از دشمنان تا دوستدار من تویی ۱۰_ندانم کان مَهِ نامهربان یادم کند یا نه فریب انگیز من با وعده ای شادم کند یا نه 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 طراح :خانم مریم میر محرابی .خراسان رضوی،گناباد گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
پاسخ سوالات ۱_مستفعلن ،مستفعلن ،مستفعلن ،مستفعلن رجز مثمن سالم ۲_فعولن فعولن فعولن فعل متقارب مثمن محذوف ۳_مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن رجز مثمن سالم ۴_مفاعیلن مفاعیلن فعولن هزج مسدس محذوف ۵_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن رمل مثمن محذوف ۶_مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن هزج مثمن سالم ۷_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن رمل مثمن محذوف ۸_فعولن فعولن فعولن فعل متقارب مثمن محذوف ۹_فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن رمل مثمن محذوف ۱۰_مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن هزج مثمن محذوف 🌿🌿🌿🌿🌿 طراح خانم مریم میر محرابی ،خراسان رضوی گناباد گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 @adabiyatjame1112
4_5983366919137265402.pdf
468.1K
طراح:استاد_عبدالرزاق_امیری سرگروه ادبیات ناحیه یک شیراز گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5988043103435490927.pdf
471.8K
طراح:استاد_عبدالرزاق_امیری سرگروه ادبیات ناحیه یک شیراز گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5983366919137265403.pdf
180.1K
(درس۷به بعد) طراح:استاد مصطفی رضایی،قزوین گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
(درس ۷به بعد) سوال۱) ج زیرا خاقانی مربوط به قرن ششم است. سوال۲) ب سوال۳) ب سوال۴) د سوال۵) ب سوال۶) د بیت اول و دوم فاعلاتن فاعلاتن فاعلن/ بیت سوم مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن/ بیت چهارم مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع لن. سوال۷) الف پاسخ: بیت دارای لف و نشر نامرتب است؛ چشم با مشتری و ابرو با قوس لف و نشر نا مرتب هستند. سایر گزینه ها: ب)اندیشه ایهام از تفکر کردن و ترسیدن. ج) جهان مجاز از تمام مردم جهان و جهان زیر نگین داشتن کنایه است. د) هر دو آرایه واضح است. سوال۸) ب پاسخ : حذف همزه: بیت اول: هجای پانزدهم مصراع اول_ هجای پنجم و نهم مصراع دوم. بیت دوم: هجای هشتم مصراع اول و مصراع دوم که مجموعا می شود پنج مورد. بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه: بیت اول: هجای دوم مصراع اول. بیت دوم: هجای دوم از مصراع اول و دوم که می شود سه مورد. کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند: در هجای ششم مصراع اول از بیت دوم(مولیان که مولی کوتاه لحاظ می شود) که در نهایت گزینه ی دوم درست است. سوال ۹) د پاسخ: اول بگریست و پس بخندید که دو امر جداگانه انجام پذیرفته و تضاد است نه متناقض نما. سوال۱۰) د پاسخ: بیت دوم که تشبیه گسترده است؛ حلقه در گوش وجه شبه است. مشبه به ها در بیت اول: کوه و فعل. در بیت دوم: (او) که محذوف است. در بیت آخر: حادثه. سوال۱۱) ج سوال۱۲) د سوال۱۳) ب سوال۱۴) ب سوال۱۵) ب سوال۱۶) ج سوال۱۷) د سوال۱۸) الف تبدیل فعلاتن به فاعلاتن در ابتدای بیت و ابدال در آخر مصراع. گزینه ی ب: ابدال در پایان مصراع گزینه ی ج: ابدال در پایان مصراع گزینه ی د: قلب در پایه ی دوم مصراع دوم.( در این پایه در واقع ابتدا یک اختیار زبانی کوتاه تلفظ کردن مصوت بلند و سپس اختیار قلب، تبدیل مفتعلن به مفاعلن اتفاق افتاده است). 🌿🌿🌿🌿🌿 طراح:استاد مصطفی رضایی،استان قزوین ،اسفند ۹۸ گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷 @adabiyatjame1112
چه روزهای عجیبی است 😍من یک معلمم ☺️من یک مادر هم هستم. حالا باید در خانه هم مادر باشم و هم معلم. فرزند یک ساله ام نمی فهمد من دارم فیلم تدریس ضبط میکنم. گریه می کند و من مجبورم بارها و بارها فیلم را ضبط کنم. هر لحظه که فرزندم مشغول می شود، به گوشه ای می روم تا تکالیف دانش آموزانم را آماده کنم. باید پیگیر دانش آموزانم باشم . با اولیای آن ها در تماس باشم تا مبادا از درس هایشان عقب بمانند. فرزند دیگرم کلاس سوم است‌. هر روز معلم دلسوزش مطالبی را ارسال می کند و من باید به فرزندم منتقل کنم. همسرم از من رنجیده است چون من در فضای مجازی فعالیت زیادی دارم و هر روز تعدادی زیادی پیام و درخواست از اولیا و همکاران دارم که از من کمک می خواهند. هر روز گوشی ام را چند بار شارژ می کنم و بسته های اینترنتی می خرم تا بتوانم فیلم ها و تدریس هایم را ارسال کنم. این روزها کارم چند برابر شده ساعت کاری ام از ۶ ساعت در روز به تمام روز افزایش یافته .اما عده ای فکر می کنند معلم ها دارند در خانه استراحت می کنند و حقوق زیادشان را مفت و بی درد سر میگیرند. فشار پایان سال که بماند. اما خوشحالم که من هم در صف اول در کنار پرستاران و دکترها و افرادی که این روزها کارشان چند برابر شده است برای آینده فرزندان میهنم و ساختن ایران آبادتر تلاش می کنم. و خدا مرا بس است. @adabiyatjame1112
4_5981115119323580446.pdf
727.3K
تحلیل +پاسخ کارگاه متن پژوهی+ تحلیل روانخوانی براساس چاپ ۹۸ به کوشش:مولفان کتاب گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷 @adabiyatjame1112