شماره سوم مجله ادبی فهم نص منتشر شد.
برای تهیه این شماره به کتابگاه مراجعه بفرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/182034
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
شماره سوم مجله ادبی فهم نص منتشر شد.
مقالات
جایگاه لغت، در فرایند استنباط صاحب جواهر/ ابوالقاسم علیدوست و سید مرتضی حسینی کمال آبادی
تأثیر پذیری مترجمان معاصر از مدارس نحوی کوفه و بصره در ترجمه قرآن/ مريم مظفری
تحلیل لغوی خطبه شقشقیه /ساجده شاطر پور
تأثیر پذیری دعبل از آیات قرآن در مدح اهل بیت / معصومه زندی . بررسی جمالیات و زیبایی های لفظی و معنوی اسمیه هاشم زاده و زیبا هاشم زاده تأثیر پذیری ابونواس از نهج البلاغه / کوثر اکبری زاده
بازنشر
. .
. آسیب شناسی روش تفسير ادبی /سید محمود طيب حسینی معناشناسی مصدر مضاف و کاربرد آن در «تفسير الميزان» /محمد عشایری منفرد
نشست ها
دومین سمینار نقش ادبیات عرب در فرایند استنباط / محمد قائیتی و محمد حسن ربانی بیرجندی.
سخنرانی استاد حسینی گرگانی در بازدید از پژوهشکده
مراسم رونمایی از کتاب «میراث خليل»
سومین نشست مدیریتی ادبیات عربی در حوزه ی علمیه هست ها و بایدها/ سید حمید جزایری و محمد جنتی فر
یادبود
مختصری از زیست نامه آیت الله حجت خراسانی
مصاحبه مکتوب با آیت الله حجت هاشمی خراسانی
متن سوالات و پاسخ های مکتوب استاد
در محضر استاد حجت هاشمی خراسانی
مصاحبه با استاد سید میر تقی گرگانی
کتابشناسی
لغتنامه قرآن کریم
اعجاز بیانی و تأثیری قرآن کریم
الفروق اللغويه
برای تهیه این شماره به کتابگاه مراجعه بفرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/182034
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
به منظور تهیه شمارگان
مجله فهم نص
شمارگان یک و دو و سه
به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/240591
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
فی الحث علی تعلّم النحو
نسب إلی علیٍ امیرالمومنین علیه السلام انه قال:
🌺تعلموا النحو فإنّ بني إسرائيل كفروا بحرفٍ واحدٍ كان في الإنجيل الكريمِ
مسطوراً وهو: «أنا ولّدتُ عيسى» بتشديد اللام، فخفّفوه فكفروا.🌺
عن کتاب نضرة الإغریض؛ للمظفر بن الفضل، ص 4
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
🔵فرق کلمه مِیته (به کسر میم) با مَیتة (با فتح میم)
روایاتی که در آنها تعبیر «... مات میتة جاهلیة» به کار رفته باید با کسر میم خوانده شوند اما روایاتی که به حیوانات غیرذبیحه اشاره میکند (اکل المیتة) باید با میم مفتوح خوانده شود.
🔸ظاهرا «#میتة» با کسر میم، مصدری است بر وزن «فِعلة» که به حالت و کیفیت خاصی از مردن دلالت میکند ولی «مَیتة» با فتح میم، اسم ذات و به معنای حیوان مرده ی ذبح نشده است.
🔺#ابوسلیمان_خطابی در قرن چهار کتابی به نام «#اصلاح_غلط_المحدِّثین» نوشته و در آن بیش از یکصد غلط رایج در بین محدثان را توضیح داده است!
اولین کلمهی غلطی که #خطابی در این کتاب در صدد اصلاح آن برآمده همین کلمه «میتة» است.
در #صلوات_شعبانیة آمده است:
اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِيعاً مُشَفَّعاً وَ طَرِيقاً إِلَيْكَ مَهْيَعاً
کلمه «مهیع» از ریشه «هـ یـ ع» ( به معنای "انبساط") و اسم مکان یا مصدر میمی است. بر اساس قواعد #علم_صرف ااین کلمه باید اعلال میشد و به صورت «مهَاع» در میآمد. اما در کتب لغت آمده است که #اعلال نشدن این کلمه، #شاذّ است.
📚طرِيقٌ مَهْيَعٌ: وَاضحٌ بَيِّنٌ. و ...شَذَّ عن القِياسِ فَصَحَّ. و كان الحُكمُ أنْ يَعْتَلَّ لأنَّهُ مَفْعَلٌ ممَّا اعتلَّتْ عَيْنُه.(المحكم و المحيط الأعظم، ج2، ص: 211)
#صرف
52.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی مجله فهم نص
ویژه پژوهش های ادبیات عربی و فهم دین
در کلام حجة الاسلام حسینی کمال آبادی
مدیر مسئول مجله فهم نص
به منظور آشنایی بیشتر و تهیه شمارگان
مجله فهم نص
شمارگان یک و دو و سه
به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/240591
شماره یکم
https://basalam.com/ketabeadib/product/62223?sh=copy-O3bN-product
شماره دوم
https://basalam.com/ketabeadib/product/32949?sh=copy-O3bN-product
شماره سوم
https://basalam.com/ketabeadib/product/182034?sh=copy-O3bN-product
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#تسلیت
🔰 با حضور و سخنرانی چهره های علمی فرهنگی و اجرایی کشور؛
◼️ آیین بزرگداشت مجازی استاد #سید_عباس_موسویان برگزار می شود
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/bmmosavian
🆔 @iictchannel