کتاب تشنه دانش باموضوع راهنمای دانش پژوهی بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی به چاپ دوم رسید.
این کتاب علاوه بر آنکه چاپ جدیدی را تجربه کرده است از ویراست و افزودن مطالب جدید بهره مند است و به طور کلی شاکله ظاهری آن نیز تغییر کرده است.
تشنه دانش در 3 قسمت کلان به بررسی مدیریت تحصیل در عالم طلبگی پرداخته است.
قسمت یکم مقام های تحصیل است در این قسمت به راهبردها و راهکارهای تحصیل دانش و تدبیر آموخته ها پرداخته شده است مقامهای مطرح شده در بخش یکم عبارتند از استاد کتاب مطالعه پرسش مباحثه تکرار قلم تقریر شرح تحقیق نقد حاشیه نویسی جهت گیری در قبال نظام آموزشی و مدیریت نابسامانی
بخش دوم ذیل عنوان منزل ها به ده منزل معنوی پرداخته شده است این منزل ها بیشتر به روحیاتی اشاره دارد که تخلق دانش پژوه بدان ها ضروری است. باعث میشود تا راهبردها و راهکارهای تحصیل دانش را به بهترین وجه محقق کنند.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/26
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
هندسه روحانی (مجموعه مقدمههای مخطوط علامه حسنزاده آملی بر آثار علمی)
کتاب حاضر، رسالهای در فلسفۀ هنر خوشنویسی به قلم علامه حسنزادۀ آملی و مجموعه مقدمههای مخطوط وی بر کتابهای علمی است.
وی در این رساله به فلسفۀ هنر خوشنویسی از منظر دین و فلسفه پرداختهاند و در آنجا خط را به گفتۀ حکیم افلاطون، هندسۀ روحانی دانستهاند که در قالب ابزار مادی ظهور کرده است و نام کتاب نیز از همین جمله انتخاب شده است.
قسمت دوم کتاب، مجموعه مقدمههای مخطوط ایشان بر کتابهای علمی است. از این مقدمهها در سنّت حوزوی با عنوان «تقریظ» یاد می شود. این مقدمهها در محورهای زیر نگاشته شده است:
بیان موضوع کتاب با شرح آیهای از قرآن کریم و روایتی از معصومان (ع)؛
معرفی کتاب حاضر و تشکر از نویسندۀ آن؛
تشکر از ناشر و دستاندرکاران نشر.
زیبایی این نگاشتهها به آن است که با دستخط زیبای علامه حسنزادۀ آملی است، بهگونهای که ناشران نیازی به حروفچینی نمیدیدند و به چاپ دستخط بسنده میکردند.
محقق کتاب علاوه بر گردآوری این مخطوطات، بر حروفچینی و حاشیهنگاری، نکات و لغات مشکل آن اهتمام داشتهاند.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/65
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
مقاله استصحاب در دانش نحو اثر علیرضا صلوتی
چکیده
یکی از پر کاربرد ترین قواعد استنباطی در علم نحو، مبحث است. این اصل مقارن با ورود در علم اصول به عنوان یکی از مصادر استنباط، توسط فقیه و ادیبانی چون ابن انباری وارد علم نحو گردید و توانست به عنوان یک دلیل مقبول در علم نحو مطرح شود. اگرچه پذیرش این اصل در علم فقه و اصول گاهاً مورد نقد و اختلاف بوده ولی در نحو به عنوان یک اصل مورد قبول و پذیرفته شده تلقی شده است. در این مقاله سعی شده ابتدا به تعریف این اصطلاح و پس از آن به جمع آوری مصادیق این اصل در کتب منبع پرداخته شود.
کلید واژه : اصول ، نحو ، استصحاب، علم ، علم نحو
برای مطالعه مقاله به سایت پژوهشکده مراجعه بفرمایید
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
کتاب ترجمه سه شرح بر دعای سحر
دعای سحر، دعای همه سحرها است هر چند در ماه مبارک رمضان بیشتر در فضای زندگی ما طنین افکن می شود. این دعا از جهت اشتمال آن بر صفات و اسماء الهی چون نگین شهوار در میان ادعیه می درخشد و مورد توجه عالمان دین بوده و در جهت کشف معانی برتر آن به قدر وسع کوشیده اند و شروحی را بر آن نگاشته اند.
از میان شروح، سه شرح از عالمان تراز اول صادر شده و پیچیدگی آن حکایت از جلالت شأن دعای سحر دارد و ترجمان آن به فارسی و تعلیقه نگاری بر این شروح مقداری از این غموض کم خواهد کرد.
کتاب ترجمه سه شرح بر دعای سحر برگردان از زبان عربی به زبان فارسی است.
این سه شرح بر دعای سحر عبارتند از:
1.شرح امام خمینی ره
2. شرح علامه رفیعی قزوینی ره
3. شرح ملاحبیب الله کاشانی ره
سه شرح فوق به قلم آیت الله سیدعلی حسینی آملی به فارسی ترجمه شده و در پاره ای از موارد توضیح هایی شرح گونه در قالب تعلیقه قلمی شده است.
با توجه به آن که این شروح به ویژه دو شرح اول، مشحون از مصطلحات فلسفی و عرفانی است و مترجم با مدد گرفتن از مصطلحات گردآوری شده از ترجمه مرحوم آیت الله فهری در ترجمه دعای سحر حضرت امام ره، تبیین مصطلحات را به آخر کتاب پیوست کرده تا مطالعه کتاب را بر خوانندگان آسان تر سازد.
این کتاب در 512 صفحه در قطع رقعی با جلد سلفون سخت به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شده است، خوانندگان محترم می توانند این کتاب را از سایت فروش آنلاین کتابگاه تهیه کنند.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/63
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
کتاب مسیر سعادت در مسئله شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان اثر سید جواد احمدی به زبان فارسی است.
این کتاب به مباحثی مقدماتی در فلسفه و بایسته ها و آثار دعا می پردازد و بعد در سه فصل به شرح دعاهای روزانه به صورت جدا جدا می پردازد.
نویسنده با تکیه به میراث قرآنی و روایی بر آن است که با شرحی روان بر دعاهای روزانه ماه مبارک داشته باشد.
در متن پشت جلد کتاب چنین آمده است:
دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان همچون دیگر دعاهای مأثوره از معصومین (ع) حاوی مضامین بسیار بلند و ارزشمند و دربردارنده معارف و ارزشهای بسیار والاست که آشنایی با آنها به معرفت و شناخت رهروان مسیر سعادت نسبت به ارزشهای الهی و دینی عمق می بخشد و درهای معارف الهی را به سوی آنان می گشاید.
در این کتاب مطالب ارزنده ای در قالب شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان ذکر گردیده است که برای همه اقشار جامعه مفید و سازنده است.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1558
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
شروح بر دعای عظیم الشأن سحر
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/63
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1558
از انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
کتاب الهی نامج «مناجات علامه حسن زاده الآملی»
مناجات الحسن مع ربه المحسن
الهی نامه علامه حسن زاده آملی به زبان عربی
با مقدمه حضرت علامه و با ترجمه آقای اسماعیل ترابی توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شد.
این کتاب در قطع پالتویی و کاملا رنگی و زیبا در 291 صفحه منتشر شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
"الهی نامج" الذی کتبها العلامة حسن زادت آملی باللغت الفارسیة فی مناجات مع الله سبحانه وتعالی.
"الهی نامج" فریدة من نوعها فی العمق الکلام والحلاوة. یصف المولف المحترم:
«"الهی نامج" روایت من القاءات سبوحیت التی تتحبرو تترصف من تطورات روحیت وتفکرات عقلیت واثارت القلب و الهیمان الشهودی بنحو طیف من کلامات القصار التی یتوجه الیها نفوس مستعدت و شائقت الی الکمال.»
هذه العبارة تساعدنا فی علم بصدور مناجات ذلک الحکیم الشهیر و العارف الربانی . وفقًا لذلک ، الهی نامج روضت التی تسمی بـ القاءات السبوحیت التی تجری منها اربع نهرا
التطورات الروحیة کنهر من الماء النقی
التفکرات العقلیة کنهر من لبن
اثارت القلب کنهر من شرابٍ طهور
الهیمان الشهودی کنهر من عسل المصفی
خرید الهی نامج از کتابگاه
انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
امام صادق علیه السلام
إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها و سَلِ اللّهَ عز و جل الجَنَّةَ ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ.
قرآن نبايد تندتند خوانده شود؛ بلكه با ترتيل و آرامش خوانده مىشود. هر گاه به آيهاى رسيدى كه ياد بهشت در آن است، درنگ كن و از خدا بهشت بخواه و هرگاه به آيهاى رسيدى كه ياد آتش در آن است، بِايست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر.
الكافي : ج ۲ ص ۶۱۷ ح ۲ .
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
https://eitaa.com/adibefeghh
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
فیلمی کوتاه از آیت الله محقق داماد و دکتر دینانی سلمهما الله تعالی منتشر شده است.
در این فیلم آن دو بزرگوار در مذمت عقیده و ایدئولوژی و در مدح فکر و اندیشه سخن می گویند.
آنان در چرایی مدعای خویش، توقف در عقیده و رشد در اندیشه را بیان می کنند.
آیت الله داماد از ضرورت کنار گذاشتن عقیده سخن می گويد و دکتر دینانی پا فراتر گذاشته و عقیده داشتن را خریت می نامد و وجه آن را ریشه لغوی آن که از گره است می داند و آن را نماد توقف می داند.
خوب مانند همیشه اندیشه های نسبی گرایی و پلورالیزمی از پارادوکسی خود کش، رنج می برند مانند تصلب دکتر دینانی و عقیده او در خریت خواندن عقیده.
حال اگر شأن بزرگواران را از نسبی گرایی دور بدانیم می گوییم: اندیشه ای که مدحت آن را می فرمایید؛ هنگامی که واصل به نتیجه شد، باید آن را باور کنیم و محترم بدانیم یا خیر؟ اگر باید به نتیجه اندیشه ملتزم بود و باور داشت این همان عقیده است حتی اگر خریت بنامیدش و اگر نسبت به نتیجه تفکر باید غیر ملتزم باشیم و بدان باوری نداشته باشیم، اندیشیدن می شود، فرآیندی عبث و مدح عبث گفتن، صحیح نیست.
اگر بزرگواران می خواهند بگویند که توقف در این مرحله از مراحل طولی کشف حقایق مذموم است و یک متفکر پیوسته باید بداند که بالا و بالاتر حقایق انباشته روی هم است، ضمن آن خود این یک عقیده و باور است، وصول به عقیده در یک مرحله از مراحل را عبث نمی داند.
بزرگوران با تفکیک اندیشه و عقیده به راستی دنبال چه معنای متفاهم و صحیحی هستید؟
ماه مبارک رمضان است با برخی از آیات قرآن چه می کنید مانند وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است سوره آل عمران/ آیه 85. براستی اگر کسی اسلام را پذیرفته و قلب خود را بدین باوره گره زده است، این غیر از عقیده است.
نکته پایانی از طفل دبستانی به اساتید گرامی آنکه متوجه بازخورد اجتماعی سخنان خود باشیم، دانشمندان دینی در طول تاریخ با عنوان عقیده، عقاید، اصول عقاید در اصول دین، کتاب های بسیاری نوشته اند، بعد جوانی و نوجوانی که از شما می شنود عقیده، خریت است چه دیدی بدان آثار پیدا خواهد کرد و اینکه بگویید جلسه ویژه دانشمندان بوده و خصوصی بوده و... برای امروزه که در هر جلسه ای باید احتمال بسیار دهید که در رصد دوربین ها هستید، توجیه صحیحی نمی نماد.
الحمدلله رب العالمین
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
تهران، مصلی امام خمینی
1402/01/08
https://eitaa.com/hkamal
دراسة ثنائية العقیدة والفكر في كلام آية الله محقق داماد والدكتور ديناني في بنان حسيني كمال آبادي
بسم الله الرحمن الرحیم
تم نشر فيلم قصير لآية الله محقق داماد والدكتور ديناني سلمهما الله تعالى.
في هذا الفيلم يتحدث الشريفان في إدانة العقيدة ومدح الفكر.
ويعبرون في سبب ادعاءاتهم عن وجود التوقف فی العقیدة ووجود النمو فی الفكر.
يتحدث آية الله محقق داماد عن ضرورة ترك العقیدة ويذهب الدكتور ديناني إلى أبعد من ذلك فيسمي االعقیدة بالحماریّة، ويعتبر أصله العقدي، ويعتبره عنوانا للتوقف
كما هو الحال دائمًا، تعاني أفكار النسبية والتعددية من مفارقات مدمرة للذات، مثل تصلب الدكتور ديناني وعقیدته بحماریة من اعتقد بعقیدة.
والآن، إذا اعتبرنا مکانة العلمین بعيدة عن النسبية، لقلنا: الفكرة التي تمدحها؛ وعندما يصل إلى نهايته فهل نصدقه ونحترمه أم لا؟ فإذا التزم الإنسان بنتيجة الفكر والتزم بها فهذا هو الاعتقاد نفسه، وإن سميته حماریا، وإذا لم نلتزم بنتيجة التفكير ولا نؤمن به فالتفكير عبث. العملية العبثية والثناء على العبث ليس صحيحا.
وإذا أراد النبلاء أن يقولوا إنه من المستهجن أن نتوقف عند هذه المرحلة من المراحل الطويلة لاكتشاف الحقائق، وينبغي للمفكر المستمر أن يعلم أن هناك المزيد والمزيد من الحقائق المتراكمة فوق بعضها البعض، في نفس الوقت، فهذا هو رأي واعتقاد أولا، وثانیاً اذا وصل شخص إلى عقیدة في مرحلة من مراحلها فلا يرى أن الخطوة تذهب سدى.
ماذا تفعلا ببعض آيات القرآن مثل " وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ سورة آل عمران/الآية 85. إنه من أسلم وألزم على ذلك قلبه، و هل يختلف هذا عن العقیدة؟
ملاحظة أخيرة من طفل في المرحلة الابتدائية إلى أساتذتي الأعزاء، علينا أن نعي ردود الفعل الاجتماعية لكلامنا، فقد ألف علماء الدين كتبا كثيرة عبر التاريخ بعنوان العقيدة، العقائد، أصول المعتقدات في أصول الدين. من المؤسف ماذا سيكون تأثير ذلك عند الإستماع الشباب قولکم فی ضرورة ترک العقید، والقول بأن الاجتماع كان خاصًا بالعلماء و وما إلى ذلك، في الوقت الحاضر، عندما يتعين عليك إعطاء احتمال كثیر أنك مراقب بالكاميرات، ليس مبرراً مناسبا.
الحمدلله رب العالمين
سيد مرتضى حسيني كمال ابادي
مسجد الإمام الخميني، طهران
01/08/1402
مثل هر قصّه که تأویل خودش را دارد
این غزل شیوهی تحلیل خودش را دارد
راه مطرح شدن و شهره شدن بسیار است
هر کسی شیوهی تحمیل خودش را دارد
شب دریاچه اگر بستر آرامش قوست
برکه هم فوج حواصیل خودش را دارد
آن چراغی که به خانه ست روا، روشن کن
مسجد شهر که قندیل خودش را دارد
هر دم آهنگ دگر میزند، انجیل و زبور
مصحف ماست که ترتیل خودش را دارد
عالمی گو، سپه ابرهه باشد، غم نیست
کعبه سجّیل و ابابیل خودش را دارد
شعر، این گسترهی عرشی رازآلوده
آسمانیست که جبریل خودش را دارد
ساحت وحی ز جولانگه ما بیرون است
ای بسا آیه که تأویل خودش را دارد
عشق متنیست که پرحاشیهتر از او نیست
گرچه هر قصه اباطیل خودش را دارد
عمر ما در شب یلدائی زلف تو گذشت
عشق ما و تو که تفصیل خودش را دارد
عید ما دلشدگان لحظهی دیدار شماست
سال ما ساعت تحویل خودش را دارد
https://eitaa.com/adibefeghh
الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین...