eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
49 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته گذشته یک دسته از روایات را در مطالعه کردم که ظاهر آنها دلالت بر دروغ گفتن حضرت ابراهیم (ع) در سه نوبت داشت: لم یکذب ابراهیم قط الا ثلاث مرات امروز اتفاقی مقاله ای پیرامون این روایت مشاهده کردم که در مجله علمی پژوهشی چاپ شده است.. این مقاله را با دوستان به اشتراک می گذارم تا ان شاءالله به کار آید https://eitaa.com/ae_quran_tehran
s-hadith-v0n17p263-fa.pdf
642.9K
📜 واکاوی روایت لم یکذب ابراهیم قط الا ثلاث مرات در جوامع روایی اهل سنت ✍دکتر محسن دیمه کار گراب 📚حدیث پژوهی، ش17، بهار و تابستان96 🆔 @ae_quran_tehran
📣📣 توجه توجه📣📣 💢از جمله ی ادعیه مشهور در روز عرفه، دعای منسوب به امام حسین (ع) است که خواندن آن در دوره معاصر بسیار متداول شده است. 💎دکتر مهروش در مقاله ای که در مجله علمی پژوهشی حدیث پژوهی حدود 5 سال پیش چاپ شده، کوشیده اند تا نشان دهند این دعا انشای (ع) است و تنها در اثر یک به امام حسین (ع) منتسب شده. ✴️همچنین از جمله اهتمام ایشان در این مقاله اثبات اصیل بودن دعاست؛ لذا چنین نتیجه می گیرند: با وجود آن که دعا در منابع کهن نقل نشده، اما اصیل است.. به این مناسبت، یادداشت ایشان خدمت دوستان تقدیم میشود 🆔 @ae_quran_tehran
عرفه، روز اعتراف بر پایه ی مطالعات من، روز عرفه یعنی روز اعتراف. این را می توان با مطالعه ی ادعیه ی این روز دریافت. حدود هجده دعای کوتاه و بلند برای این روز از قول پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نقل شده که نقشمایه ی مشترکشان همین اعتراف است؛ اعتراف به پرورندگی خدا و کاستیهای ما در برابر آن همه لطفش؛ الطافی که پیش از ولادت ما آغاز شده است و همواره در طول حیات با ما ست و امیدواریم از آن پس نیز شامل حالمان شود. از جمله ی این دعاها، دعای منسوب به امام حسین (ع) است که خواندن آن در دوره ی معاصر بسیار متداول شده. من در مقاله ی زیر. کوشیده ام نشان دهم این دعا انشای امام صادق (ع) است و تنها در اثر یک خطا به امام حسین (ع) منتسب شده. نیز، با وجود آن که دعا در منابع کهن نقل نشده، اصیل است. بر پایه ی شواهد من، امام صادق (ع) که اجتماع برای دعا، خاصه در عصر عرفه را نیکو می دانسته اند، این دعا را برای چنین اجتماعی انشاء کرده اند. امثال مالک بن انس (د 179ق)، فقیه بزرگ مدینه در عصر امام، اجتماع برای دعا در عصر عرفه را بدعت می دانستند. به هر حال، امام صادق (ع) دعا را انشاء کردند و دو شاگرد مشهور و کاتبان ادیب امام یعنی عبدالملک و اسحاق بن غالب اسدی نوشتند. برخی دیگر شاگردان امام هم اجزایی پراکنده از آن را که در صحرای عرفات شنیده بودند، روایت کردند و این اجزای پراکنده در آثاری مثل کافی کلینی باقی است. به بیان دیگر، دعا از اول همچون متن مکتوبی برای یک مراسم تهیه شد؛ مراسمی که امام صادق (ع) مروج آن و امثال مالک بن انس مخالفش بودند. می توان فرض کرد که بعدها در ذکر سندش نوشتند: عن ابنَی غالبٍ عن ابی عبدالله... و لابد مدتها بعد به خطا گمان شد منظور از ابوعبدالله امام حسین، و مراد از دو فرزند غالب نیز کسانی دیگر است. این گونه، دعا به اشتباه به امام حسین (ع) که کنیه ای مشابه دارد منسوب شد و دو فرزند غالب اسدی نیز با اجدادشان اشتباه گرفته شدند. این مدعا شواهد تاریخی، زبان شناختی، سبک شناختی و متنی متعددی دارد که در مقاله ام با عنوان "دفاع از اصالت ادعیه ی اهل بیت (ع) ـــ مطالعه ی موردی دعای عرفه" بدانها پرداخته ام. خواندن این مقاله را که حاصل پانزده سال مطالعات و تعمق و درگیری ذهنی من بوده است، به همه ی عزیزان توصیه می کنم: http://www.ensani.ir/fa/content/331792/default.aspx سرآخر، بر پایه ی دستاوردهای این مقاله، ذیل دعا انشاء حضرت امام صادق (ع) نبوده، و نظر مرحوم مجلسی که آن را از نوشته های صوفیانه می داند، صحیح است. فرهنگ مهروش دهم شهریور ماه 1396ش روز عید قربان 1437ق. https://t.me/FarhangeRvesh
🖊مقدمتا باید عرض شود: چندی پیش در گفتگو با یکی از اساتید، نکته ای بیان شد مبنی براینکه مهمترین آبشخور مباحث فلسفی علامه طباطبائی، ملاصدرا بوده... 💢برای شناخت بهتر آثار علما نیاز است که به برخی از حواشی برون متنی توجه شود. در اینجا هدف اطناب کلام نیست؛ لذا به چند نمونه از آنها اشاره میشود: به عنوان نمونه مطالعه تحصیلات و تخصص و اساتید یک عالم کمک بیشتری به شناخت آثار وی میکند.. اینکه بدانیم علامه در فلسفه متاثر از ملاصدرا است، حتی از طریق آشنائیت با آثار صدرالمتالهین نیز میتوانیم آثار علامه را بهتر بشناسیم.. ❇️این نوشتار بهانه ای بود تا فایلی از یک مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه پیرامون فلسفه و حکمت متعالیه را در کانال به اشتراک بگذارم: 🆔 @ae_quran_tehran
📚رسالة «طرق حديث» من کنت مولاه فعلي مولاه ✍ شمس الدین محمد بن احمد ذهبی؛ تحقیق: عبدالعزیز طباطبایی 💢اين كتاب، رساله‌اى كوتاه از شمس‌الدين ذهبى عالم سنى مذهب قرن هشتم است كه در آن و سلسله سند درباره حديث غدير و بخش اصلى آن جمله من كنت مولاه فعلى مولاه گزارش كرده است. اين رساله را مرحوم سيدعبدالعزيز طباطبايى، نسخه شناس و محقق معاصر احياء و تصحيح كرده است. ♻️ذهبى در مقدمه چند سطرى اين رساله مى گويد حديث من كنت مولاه متواتر است و قطعاً مى توان گفت رسول خدا (ص) آن را بيان فرموده است؛ عده بسيارى آن را از طرق صحيح و حسن و ضعيف نقل كرده‌اند كه اين طرق را من بيان مى كنم. 💠ذهبى به ترتيب از ابوبكر، عمر، علی‌ عليه‌السلام، طلحه، سعد بن ابى وقاص و ديگر صحابه اين حديث را گزارش كرده كه تنها ازحضرت علی‌ عليه‌السلام 44 سند آورده است. مؤلف در مواردى از اين اسناد عبارت «صح عنه» و در مواردى «لم يصح» آورده كه نشان دهنده اظهار نظر وى درباره طريق حديث است. ✴️وى در اين اظهار نظرها راويان اين حديث را بررسى كرده و إسناد آنها را نقد كرده است. 💎بخش قابل توجهى از اين كتاب را پاروقى هاى محقق تشكيل مى دهد كه در آنها به موارد اخراج و نقل حديث غدير در منابع و كتب اهل سنت اشاره مى‌كند. 🆔 @ae_quran_tehran ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
علامه طباطبایی به خط خودش، فهرستی از آثارش را روی این برگه نوشته است. کانال تلگرامی رسول جعفریان: @jafarian1964
🌺🌺🌺🌺 🌼🌼🌼 🌸🌸 🍀 ز سوی عرش رحمن نوید شادی آمد بشارت ای محبان امام هادی آمد کجایی یا ابن زهرا بده عیدی ما را که روح عشق و ایمان امام هادی آمد میلاد نور بر شما مبارک 🌺 🌸🌸 🆔 @ae_quran_tehran
✅دکتر سعید طاوسی مسرور: 💢هر پژوهشی در حوزه تاریخ تشیع بدون مراجعه به متون زیدی ناقص است حتی اگر در حوزه امامیه انجام شود. ✴️مثلا بنده پژوهشی انجام دادم در مورد حارث همدانی که از بهترین یاران امیرالمؤمنین علیه السلام است که خطبههای حضرت را مینوشته. درباره ایشان در کتب زیدیه مطالبی پیدا کردم که نه در کتب اهل سنت بوده و نه در کتب شیعه امامیه اما از طریق زیدیه منتقل شده بود. 💠حالا چرا یک سری مطالب در بین کتب زیدیه بوده که ما نداریم یعنی امامیه آنها را ندارد؟ چون اهل سنت به آثار امامیه اثنی عشری حساس بودند. آثار ما را از بین میبردند یا خود شیعیان آثارشان را مخفی میکردند و آثارشان از بین میرفت. چون روی زیدیه خیلی حساسیت نداشتند، آثارشان باقی میماند. معمولا وقتی اهل سنت میگویند روافض و رافضی یعنی ما و نه زیدیه؛ یعنی زیدیه را رافضی نمیگویند. جهت تفصیل مطلب بنگرید به: https://bit.ly/2wbB4N6 🆔 @ae_quran_tehran
... 📚حدیث پژوهی علامه شبر در مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار ✍عبدالهادی فقهی زاده، زهرا عماری اله یاری 💢تبیین مبانی و اصول مورد توجه محدثان در شرح و توضیح روایات دیریاب، علاوه بر راه گشایی در فهم و تفسیر احادیث، در ضابطه مند کردن دانش فقه الحدیث و رفع تعارضات روایی بسیار اثرگذار است و از ورود تاویل‌های ناصحیح به تفسیر روایات جلوگیری می‌کند. ♻️تنها کتاب مهم و تخصصی شیعه در حوزه احادیث دشواریاب را می توان مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار اثر سید عبدالله شبر دانست که با هدف شرح و توضیح احادیث مشکل و پیراستن چهره حدیث شیعه از تعارض با آیات، روایات و اصول اعتقادی تالیف شده است. 💎اثر حاضر، پس از بازخوانی عوامل موثر در پیدایش احادیث دیریاب و ورود تعارض به مجموعه های حدیثی و ارائه تصویری از شخصیت علمی سید عبدالله شبر و جایگاه مصابیح الانوار، به استظهار و تبیین مبانی فقه الحدیثی شبر در فهم روایات مشکل، روش های کاربردی او در مواجهه با تعارضات بدوی و نوع تعامل وی با روایات فقهی و اعتقادی در مصابیح الانوار پرداخته است. 🆔 @ae_quran_tehran ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
📜 بررسی نحوه بازگردانی صفات تجسیم خداوند در ترجمه های روسی قرآن کریم ✍شهرام همت زاده؛ زهرا حیدر ابروان 📚فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، شماره 5، بهار 1397   صفات تجسیم در برخی از آیات قرآن کریم صفاتی هستند که به دلایلی همچون تقریب معنا به ذهن مخاطبین، اعضای جسمانی بندگان را به پروردگار نسبت میدهند. این امر به مسألهای چالش‌برانگیز در حوزة خداشناسی بدل شده؛ زیرا از سویی عادت انسان به باور وجود هرچیز در پی جسمیت قائل‌شدن برای آن است و از سوی دیگر متون دینی بر استحاله این امر تأکید دارند. اگرچه؛ در میان مسلمانان، تنها اشاعره بر عدم وجود استحالة مذکور اصرار داشته و کمترین مقدار را به جسمانیت برای خداوند در روز قیامت را قائل هستند. به دلیل آنکه اندیشه مذکور، از ظاهر الفاظ این‌گونه آیات قابل برداشت است، اگر مترجم دقت لازم را به‌کار نبندد اثر ارائه‌‌شده، تجسیم را برای مخاطب به باور نزدیک خواهد کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه بازگردانی این آیات، با روشی تحلیلی- توصیفی در سه ترجمه شاخص روسی قرآن کریم (کراچوفسکی، عثمانف و پروخووا) به تفحص پرداخته و به این پرسش پاسخ گفته که آیا در این ترجمه ها امکان برداشت معنای «جسمانیت خداوند» برای مخاطب روسی زبان وجود دارد؟. نتیجه آنکه، با وجود توجه اندک عثمانف به برخی از این تأویلات، هر سه ترجمه با نقصان جدی روبهرو بوده و جسمانیت را القا میکنند. در نتیجه باتوجه به کاستی های زبان روسی در ارائه تأویل واژگانی در اینگونه آیات، لازم است ترجمه ای تفسیری ارائه گردد. اصل مقاله: http://quranicstudies.ihcs.ac.ir/article_3220.html 🆔 @ae_quran_tehran
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
🆔 @ae_quran_tehran
📚 عنوان الكتاب: بل ضللت كشف أباطيل التيجاني في كتابه ثم أهتديت ✍المؤلف: خالد العسقلاني عدد المجلدات: 1 عدد الصفحات: 536 http://waqfeya.com/book.php?bid=5039 🖊این کتاب توسط یکی از برادران اهل سنت به نام اسد الله موسوی؛ پاکستان، پیشاور، به فارسی با عنوان: "بلکه گمراه شدی" نقدی بر کتاب محمد تیجانی، ترجمه شده است.. 🔹و متاسفانه چه اتهاماتی در مقدمه به شیعه و به زعم خودشان روافض زده شده!!! ♻️حال آنکه آنها تمایل دارند ما را رافضه بخوانند، مناسب دیدم مطلبی را به عرض دوستان برسانم: 💢مدتها قبل، در مورد لفظ مطالبی را در مطالعه کرده بودم، غالب مصدر احادیث، کتاب برقی بود.. مثلا: در حدیثی ابوبصیر به محضر امام باقر عرضه داشت: ، فدایت گردم، ما را می نامند.. حضرت نیز در خلال گفتگو با دست مبارک به سینه اشان اشاره کرد و 3بار چنین فرمود: أنا من الرافضة و هو مني... و من از رافضه ام و او از من است. محاسن برقی، ج1، ص157 🆔 @ae_quran_tehran
ANB_Volume 1_Issue 2_Pages 21-28.pdf
341K
📜 دراسة تعاليم عصمة الأئمة في وصية الإمام علي (ع)؛ نقد نظرية عبد الرحمن الجميعان ✍دکترمحمود صیدی؛دکتر علی حسن نیا 📚 فصلیتان دراسات حدیثة في نهج البلاغة، ربیع و صیف 1439 🆔 @ae_quran_tehran
چاپ مقاله جناب دکتر علی حسن نیا، استادیار دانشگاه شاهد، و از اساتید پژوهشگر دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، در مجله آموزه های نهج البلاغه را خدمت ایشان تبریک عرض می‌نماییم 🌺🌸
💢قابل توجه علاقه مندان به رشته ریاضی 🆔 @ae_quran_tehran
فـــضائل علـــی (ع) از حــد بود فزون چه زیان که بر مباهـــله منکر شوند یا به غــــــدیر ... ۲٤ ذی‌الحجه روز مباهله؛ معرفی دگرباره امیرالمومنین به عنوان نفس نفیس خاتمیت گرامی باد. 🆔 @ae_quran_tehran
✍دکتر احمد پاکتچی  دوره زندگی امام صادق علیه السلام، روزگاری است که در آن شکل گیری مذاهب آغاز شده است و نقطه بنیانگذاری برخی از مذاهب ماندگار فقهی به همان عصر باز می گردد. در میان مذاهب چهارگانه اهل سنت، شکل گیری مذهب شافعی در اواخر سده ی ۲ و مذهب حنبلی در سده ۳ق است و حتی مذهب مالکی به پیشوایی مالک بن انس (د۱۷۹ق) با قدری تأخر نسبت به امام صادق علیه السلام پایه گذاری شده است؛ این تنها مذهب حنفی به پیشوایی ابوحنیفه (د۱۵۰ق) است که از حیث قدمت، همزمان با امام صادق علیه السلام بنیان نهاده شده است. ادامه نوشتار: https://bit.ly/2wDNEnL 🆔 @ae_quran_tehran