💢چاپ شماره جدید مجله #علمی_پژوهشی حدیث پژوهی💢
شماره 19، بهار و تابستان 1397.
📜واکاوی جایگاه ارزیابی متن روایات سبب نزول در میان روشهای مرسوم
محمدجمالالدین خوشخاضع، سید کاظم طباطبایی
📜نقد دیدگاه صالحی نجفآبادی در مورد روایات امام باقر (ع) در مجمع البیان
سیدرضا مؤدب، عبدالحسین هوشمند
📜پژوهشی نو در گونهشناسی مدالیل روایات تفسیری و فواید آن
رضا شکرانی، طاهره سادات سید ناری
📜نقد و بررسی آراء و روایات اهل سنّت دربارۀ ترتیب نزولی بودن مصحف امام علی
محدثه مقیمینژاد داورانی، محمدعلی تجری
📜نقد و بررسی قاعدۀ رجال نوادر الحکمه و سیر تاریخی آن
محمد صالحی عارف، محمدکاظم رحمانستایش
📜نقش زیدیه و خلفای عباسی در جعل و تحریفِ احادیث مهدویت با رویکردی به اندیشه و آثار علامه شهید مطهری
محمدتقی دیاری بیدگلی، مریم سادات سجادی
📜بازشناسی احادیث مختص شیعه از میان احادیث مشترک فریقین دربارۀ دجّال
نصرت نیلساز ، کاوس روحی برندق، سحر صدری
📜تحقیق در اسناد و متن حدیث «جف القلم بما هو کائن» با روش تحلیل محتوا
فتحیه فتاحیزاده ، حمیده بابازاده
📜جستاری در رویکردهای ابن غضائری به توثیق رجال همراه با واکاوی مفهوم غلو در اندیشۀ رجالی او
مهدی ایزدی
📜بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین
علی احمد ناصح ، زهرا معارف، محمدتقی دیاری بیدگلی
📜مطالعۀ تحلیلی سیر پژوهشهای غربی در حدیث امامیه
علی حسننیا، علی راد ، سید محمد موسویمقدم
📜بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب
سید محمود طیب حسینی
جهت دسترسی به فایل مقالات:
http://s-hadith.kashanu.ac.ir/fa
🆔 @ae_quran_tehran
⬛️💢⬛️💢⬛️💢⬛️
📚بكاء النبي (ص) على الإمام الحسين (ع) و ذكر مقتله
✍المؤلف: محمود الجناحي، إبراهيم جواد
عدد الصفحات: 142
دانلود کتاب:
http://alfeker.net/library.php?id=4578
#معرفی_کتاب
📚وقعة الطف
✍ابومخنف، لوط بن یحیی
تحقیق: محمدهادی یوسفی غروی
💢وقعة الطف، کتابی است بازسازىشده از کتاب مفقود ابومخنف ازدى (متوفای 157 یا 158 ق) درباره واقعه کربلا که توسط نویسنده و محقق معاصر محمدهادی یوسفی غروی گردآوری شده است.
♻️این کتاب مهمترین کتابی است که موجب شهرت ابومخنف گردیده و شامل دقیقترین آگاهیها از واقعه کربلاست.
ظاهراً کاملترین متنی که اکنون از آن در دست داریم، در کتاب طبری درج شده است. باآنکه بهدقت نمیتوان گفت طبری تا چه اندازه در نقل کامل این اثر امانت به خرج داده است...
〽️مؤلف، کتاب را تقریبا هفتاد سال پس از واقعه عاشورا، یعنی در دهه یکصدوسی هجری نوشته است و ازآنرو که خود از اهالی کوفه مرکز اخبار فاجعه عاشورا بوده است، غالباً حوادث را با یک و یا حداکثر با دو واسطه نقل نموده است؛ از این رو مقتل وی که توسط شاگردش هشام بن محمد کلبی روایت شده است همواره منبعی مستند و موثق و اطمینانبخش محققین و مورخین اسلامی بوده و در کتب خویش از آن نقل میکردهاند...
💠محقق برای هرکدام از روات در کتاب ترجمهای مختصر و متناسب آورده است.
◾️در ابتدای مقدمه محقق، مطالبی درباره کربلا، آل مخنف، مؤلف کتاب (ابومخنف) و هشام کلبی آمده است
✴️مجموعه حوادث مقتل به شکلهای مختلف با مناطق جغرافیایی شام، مکه، مدینه، کوفه، بصره و سرانجام کربلا ارتباط دارد. لذا کتاب با مرگ معاویه در سال 60 هجری و اتفاقاتی که در پی آن در مدینه رخ میدهد آغاز میشود و نتیجه آن هجرت امام به مدینه است. جنبش شیعیان در کوفه و رفتن مسلم به آنجا و شهادت مسلم و هانی از دیگر مباحث کتاب است. از دیگر مطالب کتاب، هجرت امام از مکه بهسوی کوفه و وقایع کربلا و شهادت آن حضرت است.
💎محقق کتاب، جناب آقای یوسفی غروی، توضیحات زیادى را در پاورقىها بیان کرده و سلسله اسناد روایات را که در مقدمه بهتفصیل از آنها یاد کرده، در متن نیاورده و فقط در پاورقىها به آنها اشاره میکند؛ ایشان اسناد را از متن حذف و در پاورقی درج نموده و با توجه به زمان و مکان وقوع حوادث، اخبار طبری را دستهبندی و منظم نموده و کتاب را بهصورت یک گزارش هماهنگ و مرتب و منظم از نهضت امام حسین(ع) درآورده است.
🆔 @ae_quran_tehran
⬛️💢⬛️💢⬛️💢
🖊شروع به کار دوباره کانال تلگرامی عقاید امامیه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی...
✍توسط دکتر محمدی فام،
💢کارشناس مذهبی صدا و سیما و از اساتید دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
♻️جهت عضویت در کانال و پیگیری مباحث در تلگرام و اینستاگرام:
https://t.me/aghaede_emamie/178
👇👇👇
دکتر محمدی فام:
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحيمِ
💠 رهبــر انقلاب اسـلامى مـى فرمايند :
فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگتر شده؛ بعضیها اصلاً در فضای مجازی تنفّس میکنند/حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
📌 احتراما به اطلاع میرسانیم؛ حدود ۵ ماه فعالیتهای مجازی خود را برای حمایت از پیام رسانهای داخلی از تلگرام به سروش تغییر دادیم، اما با توجه به عدم بسترسازى مناسب در اين پيام رســان ها و با در نظر گرفــتن اهميــت انتـــشار آثــــار داخـلى و خارجى، ان شاءالله تا زمــــانى كـه پيام رســان هـــاى داخــلى زيرساخت مناسـبى پيدا كنند، فعـاليت های مجازی خود را در پیام رسان تلگرام طلایی و اینستاگرام عقاید به نشانی زیر ادامه خواهیم داد.
https://www.instagram.com/aghaede.emamie/
4_6023788119080305366.pdf
3.89M
💠@litera9
📚روان شناسی یادگیری
✍دکتر پروین کدیور
#حافظه_دوگانه
#حافظه_کوتاه_مدت و پردازش اطلاعات
محتوای #حافظه_بلند_مدت
🆔 @ae_quran_tehran
4_5845875605718959366.pdf
2.37M
📚پس از پنجاه سال
پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین علیه السلام
✍سید جعفر شهیدی
🆔 @ae_quran_tehran
💎منظور از #عدة_من_اصحابنا (1)
💢كلّ ما كان في الكتاب- الكافي- عدّة من أصحابنا، #عن #احمد_بن_محمد_بن_عيسى.
فهم:
1- أبو جعفر محمّد بن يحيى العطّار القميّ.
2- عليّ بن موسى بن جعفر الكمندانيّ.
3- أبو سليمان داود بن كورة القميّ.
4- أبو عليّ أحمد بن إدريس بن أحمد الأشعريّ القميّ، المتوفّى سنة 306 ه.
5- أبو الحسن عليّ بن إبراهيم بن هاشم القميّ.
📚بنگرید به: #الكافي، دار الکتب الإسلامية، تحقیق: علی اکبر غفاری، محمد آخوندی، المقدمة، ص48
🆔 @ae_quran_tehran
اغلب اوقات فعالیت انجمن علمی در تلگرام بیش از ایتا هست، لذا دوستانی که تلگرام طلایی یا هاتگرام و... دارند، میتوانند در
کانال تلگرامی ما هم عضو شوند:
https://t.me/ae_quran_tehran
2_5271710964406813511.pdf
765.6K
📚رسالة في حال السماء بعد قتل الحسین عليه السلام من طرق العامة
🖊نوشتار حاضر رساله ای است موجز، در ذکر حالات آسمان پس از شهادت سیدالشهدا..
🆔 @ae_quran_tehran
💎منظور از #عدة_من_اصحابنا (2)
💢كلّ ما كان فيه (في الكتاب الكافي): عدّة من أصحابنا، #عن #احمد_بن_محمد_بن_خالد_البرقيّ
فهم:
1- أبو الحسن عليّ بن إبراهيم بن هاشم القميّ.
2- محمّد بن عبد اللّه بن أذينة.
3- أحمد بن عبد اللّه بن أميّة.
4- عليّ بن الحسين السعدآبادي.
📚بنگرید به: #الكافي، دار الکتب الإسلامية، تحقیق: علی اکبر غفاری، محمد آخوندی، المقدمة، ص48
🆔 @ae_quran_tehran
4_5845964073455322642.pdf
395.6K
📜 #مقاله تاثیر آموزه های تصوف بر مقتل نگاری كربلا؛ مطالعة موردي اللُهوف علی قتلی الطُفوف
✍عباس برومند اعلم، رقيه ميرابوالقاسمی، عباس حسن خانی
📚مطالعات تاریخ اسلام، بهار 1394.
🆔 @ae_quran_tehran
#معرفی_کتاب
مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة (عدد من المؤلفين) - 6 مجلدات...
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج1 - الإمام الحسين (ع) في المدينة المنوّرة -
✍علي الشاوي
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج2 - الإمام الحسين (ع) في مكّة الكرّمة -
✍الشيخ نجم الدين الطبسي
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج3 - وقائع الطريق من مكّة إلى المدينة -
✍الشيخ محمد جواد الطبسي
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج4 - الإمام الحسين (ع) في كربلاء -
✍الشيخ عزّت الله المولائي و الشيخ محمد جعفر الطبسي
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج5 - وقائع الطريق من كربلاء إلى الشّام -
✍الشيخ محمد جعفر الطبسي
📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة - ج6 - الركب الحسيني في الشّام و منه إلى المدينة المنوّرة
✍محمد أمين الأميني
تحمیل الکتاب:
http://mktba.net/library.php?id=8632
🆔 @ae_quran_tehran
⬛️♻️⬛️♻️⬛️♻️⬛️
#رجال
#طبقات_الرجال
💎منظور از #عدة_من_اصحابنا (3)
💢 و كل ما كان فيه (في كتاب الكافي): عدّة من أصحابنا، #عن #سهل_بن_زياد
فهم:
1- أبو الحسن عليّ بن محمّد بن إبراهيم بن أبان الرازيّ، المعروف بعلّان الكلينيّ.
2- أبو الحسين محمّد بن أبي عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسديّ الكوفيّ، ساكن الريّ.
3- محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّيّ، المتوفّى سنة 290 ه، مولى عيسى بن موسى بن جعفر الأعرج.
4- محمّد بن عقيل الكليني.
📚بنگرید به: #الكافي، دار الکتب الإسلامية، تحقیق: علی اکبر غفاری، محمد آخوندی، المقدمة، ص48
🆔 @ae_quran_tehran
🍀🍀برخی سایتهای پژوهشی🍀🍀
سایت بنیاد آقاخان www.akdn.org
سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه http://www.hawzeh.ac.ir/
سایت جامعة الأزهر http://www.azhar.edu.eg/
سایت جامعةام القری https://uqu.edu.sa/pubrel
سایت جامعة بن سعود https://www.imamu.edu.sa/Pages/default.aspx
سایت دانشکده شریعت و پژوهشهای اسلامی دانشگاه قطر http://ahgaff.edu/ahgaffold/sharia_about.asp
سایت دانشكده شریعت و پژوهشهای اسلامی دانشگاه کویت http://sharia.kuniv.edu.kw
سایت دانشگاه اگزتر انگلیس www.exeter.ac.uk
سایت دانشگاه بیرمنگام www.bham.ac.uk
سایت دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی www.iiu.edu.my
سایت دانشگاه طنطا مصر http://www.tanta.edu.eg/ar/tanta/edu/index.html
سایت دانشگاه عین الشمس مصر http://www.shams.edu.eg/edu/index.htm
سایت کتابخانه تخصصی حدیث دارالحدیث
سایت کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی http://library.aqr.ir/quran
سایت مرکز تحقیقات لیدن http://www.universiteitleiden.nl/en
سایت مطالعات شیعه شناسی دانشگاه شیکاگو http://shii-studies-sites.uchicago.edu/page/about-shii-studies-group-
دائرةالمعارف کتابداری، کتابخانه ملی http://nlai.ir/
سایت بازار کتاب قائمیه http://www.ghbook.ir/
سایت پایگاه اطلاعرسانی برنامه مکتبه اهل البیت (ع)
سایت پایگاه جامعالاحادیث http://www.noorhadith.ir/
سایت پایگاه مجلات تخصصی نور http://www.noormags.ir/
سایت پایگاه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی http://www.noorsoft.org/
سایت پژوهیار http://www.pajoohyar.ir/
سایت کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
جمله ای در ذکر مقتل سیدالشهداء از نویسندگان عامه: من حب امیر المومنین علی رضی الله عنه للخلفاء الثلاثة ان سمی ابناءه باسمائهم!!!!!
بنگرید به: http://waqfeya.com/book.php?bid=5061
🆔 @ae_quran_tehran
🖊نمیدانم این برادران اهل سنت، قلم که به دستشان میگیرند، در هر زمینه ای که بخواهند کاغذ سیاه کنند، همواره توجیهاتی از نوع آسمان و ریسمان بهم بافتن می آورند... تا جایی که حتی بخواهند از مقتل سیدالشهداء هم چیزی بنویسند، باز هم یکجور ربطش می دهند به توجیه کار خلفاء!!!!!
💢حال جالبتر اینجاست که این دسته از کتب، در بخش الرد علی الشیعة الروافض دسته بندی میشود..
بله حضرت امیرالمومنین و ائمه اطهار (ع) نام برخی از فرزندانشان را ابوبکر و عمر و عثمان گذاشته اند. اصلا فراتر از این، برخی از ایشان حتی در کربلا هم در رکاب اباعبدالله الحسین (ع) به شهادت رسیده اند، حال کجای این کار حب ائمه نسبت به خلفاء را ثابت میکند؟!؟
♻️برعکس پایه ریزی آغاز هتک حرمت ها .....
با عرض اعتذار
اول صبحی #شقشقة_هدرت
🆔 @ae_quran_tehran
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
🖊نمیدانم این برادران اهل سنت، قلم که به دستشان میگیرند، در هر زمینه ای که بخواهند کاغذ سیاه کنند، هم
🔸🔸
🔹
🖊یک نمونه برای آن جمله پایانی ناتمام..
💢با عنایت الهی بطور اتفاقی با یک نمونه مواجه شدم:
حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پس از شهادت امام حسن مجتبی (ع) و ایجاد برخی موانع از سوی معاندین، خطاب به ام المومنین عایشه فرمودند: ... هَتَكْتِ أَنْتِ وَ أَبُوكِ حِجَابَ رَسُولِ اللَّه...
📚 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص302
🔰🔰
🔰
💢تبدیل #PDF و عکس به #Word
1- ابتدا از PDF فارسی خود عکس بگیرید. با استفاده از Adobe Acrobat Pro DC میتوانید بهراحتی با export فایل به فرمت jpeg از تمامی صفحات کتاب عکس تهیه کنید. یا میتوانید "Screen shot" بگیرید.
2- در این مرحله برای رفتن به گوگل درایو باید اکانت جیمیل داشته باشید. برای رفتن به گوگل درایو از لینک زیر استفاده کنید. و وارد اکانت خود شوید.
https://www.google.com/intl/fa/drive
3- سپس از قسمت New و Upload File عکس یا فولدر تمامی عکسهای خود را آپلود کنید.
4- حال کافی است که بر روی عکس آپلود شده کلیک راست نموده و از قسمت Open with گزینه Google Docs را انتخاب کنید.
5- بعد از اندک زمانی متن شما آماده و حتی قابل کپی برداری است.
🆔 @ae_quran_tehran
💎تفاوت میان سوال و مسئله
💢 #مسئله (problem)
1. بر اثر دانستن کلیه اطلاعات موجود در یک موضوع ایجاد میشود
2. برای یافتن پاسخ آن مراجعه به افراد یا منابع دیگر سودی ندارد
3. مجهولی است که جامعه علمی به آن نپرداخته و پاسخ آن را نمی داند
4. فرآیند پاسخگویی به آن #پژوهش نام دارد
در حالیکه
💢 #سوال (question)
1. براثر جهل و ندانستن ایجاد میشود
2. پاسخگویی به آن با رجوع به افراد یا منابع امکان پذیر است.
3. مجهولی است که فرد پاسخ آنرا نمی داند
4. فرآیند پاسخگویی به آن #آموزش نام دارد.
🆔 @ae_quran_tehran
کانال فرهنگ روش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✴️خطاهای مکرر در مقالات پژوهشی
✍دکتر فرهنگ مهروش
💢برخی محققان فکر میکنند ارائۀ مقاله به مجلات علمی ـ پژوهشی، کاری از قبیل ارسال تحقیق به ایمیل استادان است؛ چنان که اگر احیانا در کارشان اشکالی هم باشد، استاد خواهد دید و تذکر خواهد داد. گاه مقالاتی به #مجلات_علمی_پژوهشی ارسال میشود که واضح است مؤلف قصد دارد بخشهایی از آن را بعدا کامل کند. مثلا، علامتهایی در قسمتهایی از مقاله گذاشته است که نشان میدهد قرار است بعد از این هم بازبینی صورت گیرد و اصلاحاتی دیگر اعمال شود؛ اما به هر دلیل مؤلف ترجیح داده است مقاله را سریعتر به مجله بفرستد و کار خود را پیش ببرد.
♻️این برخورد معمولا حاصل درک نادرست از روند داوریها در مجلات است. ابدا چنین نیست که اگر مقاله را زودتر به دست سردبیر برسانید، زودتر هم چاپ میشود. گاه سردبیر تا آخرین روزی که قرار است مجله به جلسۀ هیأت تحریریه برود، مجبور است دربهدر دنبال مقالۀ خوب بگردد و تعداد زیادی مقاله روی دستش مانده است که هیچ تمایلی به نشر آنها ندارد. گاه ارائۀ مقالهای ضعیف، هر چند قابل اصلاح، سبب میشود اعتماد داوران و کارگزاران مجله از آن مؤلف سلب گردد. ارائۀ مقاله به دیگران، مخصوصا داوران، پیش از رفع اشکال نهایی، معنایی جز قبول انواع و اقسام نقدها و سلب اعتماد آنها از خود ندارد. داوران مقاله را بدون اسم دریافت میکنند و مؤلفان را تنها از طریق آثارشان میشناسند. ضمنا، به اقتضای کارشان دنبال اشکال میگردند. وقتی کسی سادهترین مسائل را رعایت نکند، آنها نیز دلیلی برای تعمق در مسایل جدیتر ندارند. یادمان باشد که داور مقاله و سردبیر، هرگز بیکار نیستند که با تدبر در نوشتارهای ما کشفی علمی کنند. ضمنا، باید فرض را بر این گذاشت که اگر مقالۀ ما ضعیف باشد، آنها هیچ انگیزهای ندارند که با صرف وقت دوستانه، اشکالات را برطرف کنند. اگر فرصت کنند، برای خودشان مقاله مینویسند؛ نه برای ما! وقتی مؤلف خودش دلش به حال مقاله نسوزد، کس دیگری بیکار نیست! گذشته از این، آنها چنین برخوردی را معمولا یک جور توهین به خویش تلقی میکنند و نتیجۀ دست پایین گرفتن مجله میدانند.
@FarhangeRvesh