♨️ #فراخوان_مقاله
دوفصلنامه علمی «اسلام و مطالعات معنویت»
🔸 از اساتید و پژوهشگران صاحب قلم برای ارسال مقالات پژوهشی با موضوع #معنویت_پژوهی دعوت به عمل می آید.
📌مزایای مقالات پذیرفته شده:
▫️ چاپ رایگان در نشریه اسلام و مطالعات معنویت
▫️اعطای گواهی علمی-پژوهشی پس از اخذ رتبه
▫️تقدیر مالی از نویسندگان (۳۰ میلیون ریال)
📆 مهلت ارسال آثار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌐 ارسال مقالات از طریق سامانه نشریه:
http://jsr.isca.ac.ir
☎️ شماره تماس: ۳۱۱۵۶۹۶۱-۰۲۵
@isca_ethics
🔻 امام علی (ع) در نگاه مسیحیان
✍️ محمد مسجدجامعی
✔️ مسیحیان عربزبان در دوران جدید به بیانی که خواهد آمد از طریق خصوصاً نهجالبلاغه با امام آشنا شدند و فارغ از «تحمیلات عقیدتی» یاد شده به بررسی شخصیت و سخنان و رفتار و کیفیت حکمرانی حضرت پرداختند. این یکی از معدود مواردی در طول تاریخ است که امام را خودش را با خودش و با آ ثارش میشناسند و بسیاری از آنان عمیقاً تحت تأثیر شخصیت و اندیشهها و سیره حضرتش قرار گرفتند...
📎 پیوند به متن کامل این یادداشت در سایت دینآنلاین
🆔@dinonline
4_6003726563063891941.pdf
1.66M
التعريف بمصنفات أهل السنة والجماعة في الاعتقاد من بداية التدوين حتى منتصف القرن السابع الهجري
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد...✨✨
⚡️⚡️ این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که می گوید اگر علی (ع) خدا را قبول دارد من هم قبول دارم. 👌👌👌
⚡️💥⚡️این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمی قم می شود.⚡️💥⚡️
⚡️⚡️این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید⚡️⚡️
خداوندا! عاقبت ما را نیز ختم به خیر بفرما🤲
🗞فراخوان بیست و چهارمین همایش کتاب سال و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔻ویژه:
▫️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۰
▫️پایاننامههای سطح4(دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۰
🔻مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۰ در نشریات علمی منتشر شده است
⏱ مهلت ارسال آثار:
پایان خرداد ماه ۱۴۰۱
🌐 ثبتنام اینترنتی:
http://bookr.ismc.ir/
💠💠💠💠💠💠
📞 تلفن:
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳-۵
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۸-۹
📡 پایگاه اطلاعرسانی:
www.ketabehowzeh.ir
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
#خبر_خوش
📣📣 قابل توجه طلاب عزیز
🔹فراخوان جذب و اعزام 2000 مبلّغ
🔸جهت استقرار در روستاها، شهرها، حاشیه شهرها
‼️اولویت با طلاب ساکن پردیسان است ولی دیگر دوستان طلبه خارج پردیسان هم تماس بگیرند،ان شالله این طرح شامل آن ها هم بشود_کانال مرحمتی طلاب
❇️مزایا👇👇
1. عدم قطع شهریه مراجع معظم تقلید
2. تامین خانه عالم
3. پرداخت حق الزحمه
4. هدیه تبلیغی به خانواده مبلغین محترم در بعضی مناطق
5. برگزاری نشست های آموزشی سالانه به همراه خانواده (شریکه الامام )
6. احتساب خدمت سربازی در مدت استقرار
7. تسهیل در گذراندن:
الف. دروس حوزه به صورت مجازی
ب. امتحانات شفاهی
ج. ارائه پایان نامه
ثبت نام اولیه مبلغین:
https://formafzar.com/form/7fioe
اطلاعات بیشتر:
تلفن: 02532626020
آیدی ایتا: @ezam1401
🌐لطفا کانال مرحمتی طلاب را به دوستانتان معرفی نمایید!
https://eitaa.com/joinchat/604635227Cbf0f3364c5
🔴آغاز ثبتنام بن کارت اعتباری نمایشگاه کتاب
🔹اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب میتوانند از امروز با مراجعه به سایت نمایشگاه کتاب نسبت به دریافت بن کارت اعتباری خرید کتاب اقدام کنند. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۳۵۰ هزار تومان و اعضای هیئت علمی هم سهمیهای ۶۰۰ هزار تومانی دارند.
🔹این بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا میکند.
✅ سایت ثبت نام بن کارت:
🌐 https://bon.tibf.ir/
✅ سایت نمایشگاه مجازی کتاب:
🌐 https://book.icfi.ir/
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
4_6008360618027912383.PDF
3.14M
#آشنایی_با_بحارالانوار
🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی حفظه الله:
🔷 با کسب اجازه از استاد، نسخه pdf ای از آن، تهیه و در اختیار محققین، طلاب و علاقه مندان قرار می گیرد.
👌بنده این کتاب را دو بار خواندم ، لذت بردم ، لذت بردم ، لذت بردم، اصلا دید شما را نسبت به کتاب بحار عوض میکند و متوجه عظمت شاهکار علامه مجلسی میشوید / عبادی
#معرفی_کتاب
@ma_va_o
🔔 چه آثاری در کتاب سال حوزه پذیرفته میشوند؟
◻️ در این همایش کتابهای چاپ اول ناشران داخلی در سال ۱۴۰۰ شمسی، کتابهای چاپ اول توسط ناشران خارج از کشور در سال ۱۴۴۰ تا ۱۴۴۲ قمری، یا ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی و پایاننامههای سطح۴ که در سال ۱۴۰۰ دفاع شده باشد، پذیرفته میشود.
◻️هر اثر، فقط یکبار میتواند در همایش شرکت داده شود.
◻️همچنین صاحبان مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی در سال ۱۴۰۰ می توانند آثار خود را به ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه ارسال کنند.
◻️مهلت ارسال آثار تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ است و این مهلت تمدید نمیشود. علاقهمندان برای ارتباط بیشتر میتوانند به سایت دبیرخانه مراجعه یا با شماره ۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳ تماس حاصل نمایند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
بر اساس مصوبه جدید شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی، اساتید خواهر و برادر دارای کد استادی فعال با شرط سنی حداکثر ۵۰ سال و دارای مجوز تدریس در سطوح ۱و۲و۳ میتوانند «مقالات» و «کتب» خود را در چهاردهمین دوره این جشنواره که هماکنون در حال فراخوان آثار است، شرکت دهند.
کتب ارسالی میبایست حداکثر در چهار سال اخیر چاپ شده باشند.
همچنین، آثار ارسالی اساتید به جشنواره نباید پیش از این به همایشهای مشابه (کتاب سال حوزه، جشنواره مقالات علمی حوزه و کتاب سال بانوان) ارسال شده باشد.
✅ برگزاری دروس بصورت حضوری
دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم پس از ماه مبارک رمضان و از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه با رعایت شیوه نامههای بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
@sotohaali
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
قال عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَخَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ اَلْهِلاَلِ أَنْ يَجِيءَ اَلرَّجُلُ وَ اَلرَّجُلاَنِ فَيَقُولاَنِ رَأَيْنَا إِنَّمَا اَلرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ اَلْقَائِلُ رَأَيْتُ فَيَقُولَ اَلْقَوْمُ صَدَقْتَ» . (تهذيب الأحکام ج ۴،باب : الجزء الرابع، كِتَابُ اَلصِّيَامِ 41 - بَابُ عَلاَمَةِ أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ آخِرِهِ وَ دَلِيلِ دُخُولِهِ)
بحث رؤیت هلال و اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام مبتنی بر مبانی مختلفی است و منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
هفت دیدگاه نزد فقهای عظام شیعه در مسأله رویت مطرح شده است: ۱. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتحاد افق(امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، اراکی، سیستانی، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و...) ۲. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام خوئی، تبریزی، صافی گلپایگانی، فیاض و...) ۳. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و اشتراط اتحاد افق(آیت الله العظمی خامنه ای) ۴. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشتر شب با هم مشترک اند (آیت الله العظمی وحید خراسانی) ۵. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام فاضل لنکرانی، سید کاظم حائری و نوری همدانی)۶. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه ای برای همه نقاط زمین (آیت الله بشیر حسین نجفی) ۷. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در شهرهای دیگر به شرط آنکه رویت در نقطه ای از قاره های آسیا، استرالیا، آفریقا و اروپا یا نقطه ای از قاره آمریکا و اقیانوسیه باشد.
شایان ذکر است که روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
به نظر این کمترین این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم دارای عینک و چشم مسلح متعارف همچون دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت با عینک و مسلح با دوربینهای متعارف و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف در نقاط قریب الافق میسر نبود.
پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رؤیت شرعی به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند؛ اگر قریب الافق در عرض جغرافیایی داشته باشند.
✍️ عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
سی ام رمضان ۱۴۴۳
🆔 @khosropanah_ir
📌 زیارت حضرت اباعبداللّٰه الحسین علیه السلام در شب و روز عید سعید فطر و قربان
🔰 _بدان که علما برای این دو عید شریف، دو زیارت نقل کردهاند: یکی زیارتی که برای «شبهای قدر» ذکر شده و دیگر این زیارت است که ذکر میشود و از کلمات ایشان ظاهر میگردد که زیارتی که گذشت برای روزهای عید فطر و عید قربان است و زیارتی که ذکر میشود برای شبهای عید فطر و قربان؛ _
🔻 زیارت حضرت اباعبداللّٰه الحسین علیه السلام در شب عید فطر و عید قربان:
👉 https://b2n.ir/652980
🔻 زیارت حضرت اباعبداللّٰه الحسین علیه السلام در روز عید فطر و عید قربان:
👉 https://b2n.ir/j25208
_از کتاب شریف مفاتیح الجنان_
@elahiat_isu
31.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مسجدالاقصی کجاست؟
در این ویدیو سرباز روح الله رضوی بر روی نقشه و تصاویر هوایی از شهر قدس و محله قدیمی این شهر، محدوده حرم بیت المقدس یا مسجد الاقصی را نشان داده و نقاط مهم آن را معرفی میکند.
🔹🔹🔹
لینک ویدیوی با کیفیت در یوتیوب:
https://youtu.be/EIsRrQRl0bE
🔹🔹🔹
#فلسطین
#قدس
#مسجد_الاقصی
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/screenshotinsta
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿گفتگو🌿 آیه الله سید علی میلانی : در مدینه منوره و مسجد النبی .ص . با وهابیون در خصوص مسائل خلافی با آنها محاجه می کنند
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
#نشست_علمی
🔰سلسله نشست علمی
"بررسی پروژه قرآن مورخان کارگروهی جمعی از خاورشناسان فرانسوی زبان "
نوشته: دکتر محمد علی امیر معزی
🔴 حضوری و مجازی 🔴
🔷 ارائه دهندگان:
1️⃣ #حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_عباسعلی_براتی_یزدی
(استادیار و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه)
2️⃣ #جناب_آقای_دریسا_دیاموتونه
(دانشجو دکتری رشته قرآن و مستشرقان از کشور مالی)
🔷️ مدیر جلسه: جناب آقای محمد رضا فیاض (دانشجو دکتری قرآن و مستشرقان)
⏰ زمان: دوشنبه ۱۹ / ۲ / ۱۴۰۱ ساعت ۳۰ : ۱۱ الی ۱۳
🏠 مکان: فلکه جهاد- مجتمع امام خمینی(ره) - ساختمان مجتمع عالی قرآن و حدیث(ساختمان اصلی)- طبقه دوم - سالن شهید عارف الحسینی
🔷️ توجه: حضور طلاب محترم تمام دوره ها و گرایش ها مقطع دکترای رشته قرآن و مستشرقان الزامی میباشد.
ورود به نشست از طریق:👇
https://vc.miu.ac.ir/mquran1
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 کانال آرشیو نشست ها و کارگاه های مجتمع عالی قرآن و حدیث
🌐 @mquraan_n
🔰 دوره آموزشی «شناخت وهابیت و شبهات آنان»
🗝جریان شناسی، انحرافات عقیدتی و پاسخ به شبهات وهابیت و سلفیگری
🍃 با حضور اساتید برجسته، حجج اسلام ابوالقاسمی، عباسی، روستایی و قاضی زاده
👥 برای تمام خواهران و برادران علاقهمند به دفاع از مکتب حقه شیعه و زمینهسازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج)
📜 همراه با اعطای گواهینامه پایان دوره از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
🔸 12 جلسه آنلاین/ شروع دوره: 1401/2/24 - پایان: 1401/3/8 - ساعت 18- 19
🌐 اطلاعات تکمیلی و لینک ثبت نام:
Maharat.Razavi.ir
⌛️ پایان مهلت ثبت نام: 1401/2/23
☎️ تلفن راهنما (شنبه تا چهارشنبه/ ساعت 8 الی 14): 05132211413
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال معرفی دوره ها و وبینارها 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4160618659C7fdaf0b8d1
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
✔️ آیتالله محمد مهدی شب زنده دار:
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود، دو شیوه برای او وجود دارد:
🔸 یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب «وسائل الشیعة» مکرر رجوع کند، به مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔹 کرسی علمی "ماهیت دولت اسلامی"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محسن_مهاجرنیا
(عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه)
📆 ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
📣 حضور مجازی از طریق:
🌐 yun.ir/state
@ENOEnsani
صیانۃ القبور- احمدرضا خان.pdf
2.95M
📙معرفی ودانلود کتاب صیانة القبور
🖌مولف : احمد رضا خان، تعریب محمد
اسماعیل الازهری، تصحیح ابوالبرکات محمد ثاقب اختر القادری
📝تعداد صفحات : 80
این کتاب توسط یکی از دانشمندان حنفی تابع مکتب بریلوی در اثبات ساخت بنا بر قبور نگاشته شده است. به جهت جایگاه علمی و تاثیر گذار مؤلف، کتاب وی از زبان اردو به عربی ترجمه گرديد.
هدف نویسنده از این تالیف، اثبات جواز بناء بر قبور و حفظ آثار اسلامي بر اساس آیات قرآن، روایات نبوي و سیره مسلمانان است.
مولف پس از واكاوي رواياتي كه از بناء بر قبور نهي كرده، آنها را ناظر به مواردي دانسته كه زمين ملک فرد ديگري باشد.
این عالم اهل سنت یکی از دلیل های بنای بر قبور را حرام بودن هتک حرمت قبر و پاي نهادن بر روي آن دانسته كه با ساخت بنا از اين امر پيشگيري مي گردد.
نگارنده در پايان پرسش هایی را که در مورد مالک شدن قبرستان های وقف شده برای ساخت بنا از دانشمندان اسلامی مطرح شده به همراه پاسخ آنان ذکر كرده است.
•┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈•
🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb
▫️-----------------▫️
📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb
▫️-----------------▫️
🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
▫️-----------------▫️
آدرس واتساپ
https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU