eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 پیام‌رسان ایتا به‌روز شد! 🔹نسخه اندروید ایتا با ورژن 2.0.5 منتشر شد. 🔸امکاناتی که در این نسخه به برنامه افزوده می‌شود عبارتند از: 👥 امکان (تب‌بندی) ⏪ امکان ☁️ امکان بصورت مستقیم 🔢 افزایش تعداد کاراکترهای کپشن (متن‌های زیر مدیا یا فایل) 🎥 بهینه‌سازی ارسال فیلم 🔹این نسخه هم‌اکنون از فروشگاه‌های اندرویدی معتبر و نیز وبسایت رسمی ایتا به نشانی زیر قابل دریافت می‌باشد: https://www.eitaa.com/dl ‼️تذکر مهم: تنها نسخه‌هایی که از طریق فروشگاه‌های مایکت، ایران اپس، کافه بازار و کندو و یا وبسایت‌ رسمی ایتا منتشر می‌شوند مورد تایید ایتا می‌باشد «لطفا از نصب برنامه از سایر منابع خودداری فرمائید» •┈••✾••┈• http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
: ➕اربعین یکی از نمادها و تابلوهای خوبی است که نشان می‌دهد شیعه به بن بست نمی‌رسد. ⭐️⭐️⭐️ 》》شیعه نمی‌تواند بر اساس زیرساخت‌های معنوی خود، متوقف بشود. اربعین یکی از نمادها و تابلوهای خوبی است که نشان می‌دهد شیعه به بن بست نمی‌رسد و با اسلحه‌ها و کمیت‌ها حیات خودش را تعریف نکرده است. اربعین از این جهت، تابلوی بسیار زلالی است و از این روست که حضرت عسکری علیه السلام فرمودند، زیارت اربعین شاخصه مؤمن است. 》》زیارت اربعین رجوع به امامی است که ظاهرا در معادلات تاریخی کشته شده است و از نظر کمیت‌گراها به پایان راه رسیده است، اما ما هیچ احساس تمام شدن راه را نمی‌کنیم. چرا که بر اساس اینکه اسلحه‌ها نقش آفرین نیستند و کمیت‌ها اساس عالم را تشکیل نمی‌دهند، به امام رجوع می‌کنیم. می‌دانیم که ماورای این اسلحه‌ها یک حضور تاریخی داریم. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانے‌و‌اسلامے https://eitaa.com/afaghehekmat/306
: ➕ضرورت تحلیل پدیده اربعین در چارچوب جامعه شناسی اسلامی ➕مسئله اربعین حسینی یک نمود از یک انرژی عظیم اجتماعی است که در صحرای کربلا تولید شد و تاریخ را به حرکت در آورد و تا زمانی که تاریخ را به نقطه مطلوب نرساند از پای نخواهد نشست. ⭐️⭐️⭐️ 》》جریان تاریخ و حرکتی که جامعه بشر دارد، یک حرکت پویاست و قطعاً به نقطه هدف خواهد رسید. برای اینکه این حرکت به نقطه هدف برسد به یک انرژی نیاز دارد، انرژی‌ای که این تاریخ را حرکت بدهد و جامعه بشر را تا نقطه هدف بکشاند و هدایت و روانه کند؛ چراکه جامعه بشر بدون انرژی به آن سمت حرکت نمی‌کند. 》》امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا». شهادت حسین منشأ تولید یک انرژی فعال در دل همه مؤمنان شد. این حرارت، همان انرژی کارا و فعال و به حرکت در آورنده تاریخ به سمت یک هدف و نقطه انجام است و تا به آن نقطه نرسد از پای نمی‌نشیند. (لَا تَبْرُدُ أَبَد) حرارتی که شهادت سیدالشهدا و قیام حسینی در جامعه بشر به وجود آورد، عجیب‌ترین و شگفت‌‌زاترین حادثه تاریخ بشر است. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانے‌و‌اسلامے https://eitaa.com/afaghehekmat/310
: ➕تقابل اصلی ما در رقابت با غرب، برآمده از لایه های عینی و انضمامی تمدن غرب است که پیاده روی اربعین می تواند در این رقابت نقش مهمی ایفا نماید؛ چراکه هنوز خلوص، اصالت و رنگ و بوی الهی در آن غلبه دارد. ➕مناسک دینی جمعی یکی از ظرفیت های منحصربه فرد اسلام در تربیت نفوس و زمینه سازی تحقق تمدن اسلامی است. این مناسک، بُعد عملی دین هستند که هم ظهور باورهای دینی بوده و هم شاخصه دینداری می باشند؛ از همین منظر مناسک دینی در معرض عرفی شدن قرار دارد و ممکن است به جای اینکه برآمده از عمق معرفتی و انگیزه های دینی باشد، دچار ظاهرگرایی و پوسته ای شدن شود. ➕اولین سطح عرفی شدن دین در عقلانیت و نظام معرفتی راهپیمایی اربعین است. عقلانیتی که مجموعه امیال و کنش های رفتاری ما را مدیریت می کند و در عرصه راهپیمایی اربعین ظهور پیدا کند، می تواند دچار عرفی شدن شود. دومین سطح، نظام انگیزشی و گرایش های ما در راهپیمایی بوده و سطح سومی که می تواند دچار عرفی شدن شود نظام رفتاری در دو حوزه فردی و اجتماعی است. ➕نگاه تقلیل گرایانه به منسک اربعین و کارکردهای آن؛ حاکمیتی شدن مناسک دینی و راهپیمایی اربعین؛ خروج مناسک از ماهیت سنتی اصیل و ایجاد زمینه مدرن شدن و غلبه فرم بر محتوا؛ فردی شدن و ورود بدعت ها به مناسک و ورود خارج از چهارچوب سلیقه افراد از زمینه های عرفی شدن پدیده اربعین هستند. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانے‌و‌اسلامے https://eitaa.com/afaghehekmat/320
🍁اربعین جهانی دیگر🍁 🔸سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه همراه با مرثیه خوانی ⭐️⭐️⭐️ ➕شروع مراسم: از یکشنبه ۶ الی ۱۵ آبان‌ماه/ ساعت ۲۰ الی ۲۱ ➕مکان: خیابان عطاران، پلاک ۵۱ طبقه منفی ۱ موسسه‌آفاق‌حکمت(فقط آقایان) https://eitaa.com/afaghehekmat/323
: 🌖 ، از جنس تجربه هائی است که گوئی پای خدا را در تاریخ باز می‌کند. ⭐️⭐️⭐️ ➕روشن است که در حادثه راهپیمایی اربعین، اتفاق نامعمول و غریبی واقع شده و ذهن، تشنه فهم آن است. علی‌رغم اینکه حس ما می‌گوید رخداد بزرگی است ولی خیلی نتوانستیم به لحاظ مفهومی به آن نزدیک شویم و ببینیم این بزرگی و اهمیت از چه باب است. سؤالات مختلفی حول این رخداد و حادثه قابل طرح است که به نظر می‌رسد برخی از این سؤالات پاسخ ندارد یا اگر پاسخی داشته باشد خیلی قابل قبول نیست. ➕تصور بنده این است که اربعین یک صحنه و یک زمان و مکان غیر این‌دنیایی و امکانی برای تجربه آن معنای متعالی است. یعنی یک نیروی غیرسکولارزدایی کننده‌ای پیدا کردیم. می‌دانید که در عصر موجود که دائماً جهان دنیایی می‌شود و قلمروهای دینی از بین می‌رود و خورده می‌شود و رنگ و بوی قدسی از بین می‌رود، وجود این منابع قدسی کننده برای مواجهه با موجی که در آن هستیم خیلی اساسی است. ➕اینکه چرا خداوند فضایی را باز می‌کند یا می‌بندد و چرا این امکان را می‌دهد یا نمی‌دهد را ما نمی‌توانیم بفهمیم. ولی این را می‌فهمیم که تجربه‌ای مانند اربعین که اتفاق می‌افتد از جنس تجربه‌هایی است که گویی پای خدا را در تاریخ باز می‌کند. یعنی بعد از مدتهایی که خداوند از این عالم رخت بربسته و امکان ظهور خدا در این عالم به امکنه و ازمنه خاصی محدود شده، ما با یک موج مجددی از این ظهور و بروز مواجه هستیم و آنچه که در اعمال و افعال انسان‌ها می‌بینیم نشانه‌ای از چنین بروز و ظهور است. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانے‌و‌اسلامے https://eitaa.com/afaghehekmat/328
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
: ➕/📽 اربعین، از جنس تجربه هائی است که گوئی پای خدا را در تاریخ باز می‌کند 🔻دسترسی به کامل http://yon.ir/haL1L ⭐️⭐️⭐️ https://eitaa.com/afaghehekmat/329
: ❓چرا جامعه شناسی ما پدیده ای مانند اربعین را نمی بیند؟ ❓ملاک‌های انتخاب موضوع از سوی جامعه‌شناسان ایرانی چیست؟ ⭐️⭐️⭐️ بگذاريد چند مشخصه از ملاک‌‌هاي رايج و غالب در اين باب را عرض کنم و شما قضاوت نماييد که تا چه حد رايج و تا چه حد صائب است: 🤔هر چه پديده‌های اجتماعی جامعه ايران گسترده‌تر و عمومی‌تر باشد؛ بيشتر مغفول‌ می‌ماند و هر چه محدودتر و خاص‌تر و کوچک‌تر، بيشتر مورد توجه‌ قرار می‌گيرد. توجيه ايشان هم بعضاً اين است که وظيفه دارند تا صدای اقليت خاموش را به بقيه جامعه برسانند. 🤔آن دوستان جامعه‌شناسی که در حوزه جامعه‌شناسی دین کار می‌کنند، پدیده‌هايی مثل زيارت‌ها و حضور در اماکن مقدسه مثل جمکران را نمی‌بینند؛ پدیده‌ای مثل اربعین و عاشورا را نمی‌بینند؛ پدیده هیئات مذهبی را با این گستردگی نمی‌بینند؛ پدیده محرم و صفر و ماه رمضان و اجتماعات و محافل مذهبی را نمی‌بینند؛ اما ادیان نوپدید و بسیار سیال و ناپايدار و ناچیز را در جامعه می‌بینند و درشت مي‌بينند و تخقيقات متعددی هم روی آن انجام می‌دهند. شما تشخیص دهید و داوری نماييد که ملاک ايشان در انتخاب موضوعات چیست و ارزش‌هایی که پشت این انتخاب‌ها نشسته است، به کدام سو مایل است. 🤔هرچه پدیده‌های اجتماعی ایران، آسیبی‌تر باشد، بیشتر مورد توجه‌ قرار می‌گیرد. کم‌تر تحقیقی را در حوزه جامعه‌شناسی می‌توان سراغ داد که دربارةه بخش‌های مثبت جامعه ايران باشد و يا ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و بضاعت‌های معطل مانده این جامعه را مورد توجه قرار داده باشد. ⭐️⭐️⭐️ https://eitaa.com/afaghehekmat/336
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
: ❓/📽 چرا جامعه شناسی ما پدیده ای مثل اربعین را نمی بیند؟ 🔻دسترسی به کامل http://yon.ir/haL1L ⭐️⭐️⭐️ https://eitaa.com/afaghehekmat/338
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اگر نظام دانايى خود را توليد نكند، شكست می‌خورد اگر عاقلانه تأمل نشود، نه از تاک نشان مانَد، نه از تاکنشان... 🔻شوكران چهاردهم با دكتر حميد پارسانيا، رئيس سابق دانشگاه باقرالعلوم، متفكر و نظریه‌پرداز فلسفه علوم اجتماعى 📺 دوشنبه، ساعت ٢١، شبكه چهار سيما ⭐️⭐️⭐️ # مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir