#پروندهویژهاربعینمدرسهآفاق
#آیتاللهمحسناراکی:
➕ضرورت تحلیل پدیده اربعین در چارچوب جامعه شناسی اسلامی
➕مسئله اربعین حسینی یک نمود از یک انرژی عظیم اجتماعی است که در صحرای کربلا تولید شد و تاریخ را به حرکت در آورد و تا زمانی که تاریخ را به نقطه مطلوب نرساند از پای نخواهد نشست.
⭐️⭐️⭐️
》》جریان تاریخ و حرکتی که جامعه بشر دارد، یک حرکت پویاست و قطعاً به نقطه هدف خواهد رسید. برای اینکه این حرکت به نقطه هدف برسد به یک انرژی نیاز دارد، انرژیای که این تاریخ را حرکت بدهد و جامعه بشر را تا نقطه هدف بکشاند و هدایت و روانه کند؛ چراکه جامعه بشر بدون انرژی به آن سمت حرکت نمیکند.
》》امام صادق (ع) میفرماید: «إِنَ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا». شهادت حسین منشأ تولید یک انرژی فعال در دل همه مؤمنان شد. این حرارت، همان انرژی کارا و فعال و به حرکت در آورنده تاریخ به سمت یک هدف و نقطه انجام است و تا به آن نقطه نرسد از پای نمینشیند. (لَا تَبْرُدُ أَبَد) حرارتی که شهادت سیدالشهدا و قیام حسینی در جامعه بشر به وجود آورد، عجیبترین و شگفتزاترین حادثه تاریخ بشر است.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانےواسلامے
https://eitaa.com/afaghehekmat/310
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیتاللهاراکی:
➕/📽پدیده #اربعین تنها درچارچوب #جامعهشناسیاسلامی قابل تحلیل است
🔻دسترسی به #فیلم کامل
http://yon.ir/haL1L
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
https://eitaa.com/afaghehekmat/311
#پروندهویژهاربعینمدرسهآفاق
#دکترمسعودمعینیپور:
➕تقابل اصلی ما در رقابت با غرب، برآمده از لایه های عینی و انضمامی تمدن غرب است که پیاده روی اربعین می تواند در این رقابت نقش مهمی ایفا نماید؛ چراکه هنوز خلوص، اصالت و رنگ و بوی الهی در آن غلبه دارد.
➕مناسک دینی جمعی یکی از ظرفیت های منحصربه فرد اسلام در تربیت نفوس و زمینه سازی تحقق تمدن اسلامی است. این مناسک، بُعد عملی دین هستند که هم ظهور باورهای دینی بوده و هم شاخصه دینداری می باشند؛ از همین منظر مناسک دینی در معرض عرفی شدن قرار دارد و ممکن است به جای اینکه برآمده از عمق معرفتی و انگیزه های دینی باشد، دچار ظاهرگرایی و پوسته ای شدن شود.
➕اولین سطح عرفی شدن دین در عقلانیت و نظام معرفتی راهپیمایی اربعین است. عقلانیتی که مجموعه امیال و کنش های رفتاری ما را مدیریت می کند و در عرصه راهپیمایی اربعین ظهور پیدا کند، می تواند دچار عرفی شدن شود. دومین سطح، نظام انگیزشی و گرایش های ما در راهپیمایی بوده و سطح سومی که می تواند دچار عرفی شدن شود نظام رفتاری در دو حوزه فردی و اجتماعی است.
➕نگاه تقلیل گرایانه به منسک اربعین و کارکردهای آن؛ حاکمیتی شدن مناسک دینی و راهپیمایی اربعین؛ خروج مناسک از ماهیت سنتی اصیل و ایجاد زمینه مدرن شدن و غلبه فرم بر محتوا؛ فردی شدن و ورود بدعت ها به مناسک و ورود خارج از چهارچوب سلیقه افراد از زمینه های عرفی شدن پدیده اربعین هستند.
#نشستتخصص
#اربعین_عرفیشدن_عرفیزدایی
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانےواسلامے
https://eitaa.com/afaghehekmat/320
🍁اربعین جهانی دیگر🍁
🔸سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه همراه با مرثیه خوانی
⭐️⭐️⭐️
➕شروع مراسم: از یکشنبه ۶ الی ۱۵ آبانماه/ ساعت ۲۰ الی ۲۱
➕مکان: خیابان عطاران، پلاک ۵۱ طبقه منفی ۱ موسسهآفاقحکمت(فقط آقایان)
https://eitaa.com/afaghehekmat/323
#پروندهویژهاربعینمدرسهآفاق
#دکترحسین_کچوئیان:
🌖 #اربعین، از جنس تجربه هائی است که گوئی پای خدا را در تاریخ باز میکند.
⭐️⭐️⭐️
➕روشن است که در حادثه راهپیمایی اربعین، اتفاق نامعمول و غریبی واقع شده و ذهن، تشنه فهم آن است. علیرغم اینکه حس ما میگوید رخداد بزرگی است ولی خیلی نتوانستیم به لحاظ مفهومی به آن نزدیک شویم و ببینیم این بزرگی و اهمیت از چه باب است. سؤالات مختلفی حول این رخداد و حادثه قابل طرح است که به نظر میرسد برخی از این سؤالات پاسخ ندارد یا اگر پاسخی داشته باشد خیلی قابل قبول نیست.
➕تصور بنده این است که اربعین یک صحنه و یک زمان و مکان غیر ایندنیایی و امکانی برای تجربه آن معنای متعالی است. یعنی یک نیروی غیرسکولارزدایی کنندهای پیدا کردیم. میدانید که در عصر موجود که دائماً جهان دنیایی میشود و قلمروهای دینی از بین میرود و خورده میشود و رنگ و بوی قدسی از بین میرود، وجود این منابع قدسی کننده برای مواجهه با موجی که در آن هستیم خیلی اساسی است.
➕اینکه چرا خداوند فضایی را باز میکند یا میبندد و چرا این امکان را میدهد یا نمیدهد را ما نمیتوانیم بفهمیم. ولی این را میفهمیم که تجربهای مانند اربعین که اتفاق میافتد از جنس تجربههایی است که گویی پای خدا را در تاریخ باز میکند. یعنی بعد از مدتهایی که خداوند از این عالم رخت بربسته و امکان ظهور خدا در این عالم به امکنه و ازمنه خاصی محدود شده، ما با یک موج مجددی از این ظهور و بروز مواجه هستیم و آنچه که در اعمال و افعال انسانها میبینیم نشانهای از چنین بروز و ظهور است.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانےواسلامے
https://eitaa.com/afaghehekmat/328
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکترکچوئیان:
➕/📽 اربعین، از جنس تجربه هائی است که گوئی پای خدا را در تاریخ باز میکند
🔻دسترسی به #فیلم کامل
http://yon.ir/haL1L
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
https://eitaa.com/afaghehekmat/329
#پروندهویژهاربعینمدرسهآفاق
#دکترشجاعیزند:
❓چرا جامعه شناسی ما پدیده ای مانند اربعین را نمی بیند؟
❓ملاکهای انتخاب موضوع از سوی جامعهشناسان ایرانی چیست؟
⭐️⭐️⭐️
بگذاريد چند مشخصه از ملاکهاي رايج و غالب در اين باب را عرض کنم و شما قضاوت نماييد که تا چه حد رايج و تا چه حد صائب است:
🤔هر چه پديدههای اجتماعی جامعه ايران گستردهتر و عمومیتر باشد؛ بيشتر مغفول میماند و هر چه محدودتر و خاصتر و کوچکتر، بيشتر مورد توجه قرار میگيرد. توجيه ايشان هم بعضاً اين است که وظيفه دارند تا صدای اقليت خاموش را به بقيه جامعه برسانند.
🤔آن دوستان جامعهشناسی که در حوزه جامعهشناسی دین کار میکنند، پدیدههايی مثل زيارتها و حضور در اماکن مقدسه مثل جمکران را نمیبینند؛ پدیدهای مثل اربعین و عاشورا را نمیبینند؛ پدیده هیئات مذهبی را با این گستردگی نمیبینند؛ پدیده محرم و صفر و ماه رمضان و اجتماعات و محافل مذهبی را نمیبینند؛ اما ادیان نوپدید و بسیار سیال و ناپايدار و ناچیز را در جامعه میبینند و درشت ميبينند و تخقيقات متعددی هم روی آن انجام میدهند. شما تشخیص دهید و داوری نماييد که ملاک ايشان در انتخاب موضوعات چیست و ارزشهایی که پشت این انتخابها نشسته است، به کدام سو مایل است.
🤔هرچه پدیدههای اجتماعی ایران، آسیبیتر باشد، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. کمتر تحقیقی را در حوزه جامعهشناسی میتوان سراغ داد که دربارةه بخشهای مثبت جامعه ايران باشد و يا ظرفیتها و تواناییها و بضاعتهای معطل مانده این جامعه را مورد توجه قرار داده باشد.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
#مرجعآموزشآزادعلومانسانےواسلامے
https://eitaa.com/afaghehekmat/336
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکترشجاعیزند:
❓/📽 چرا جامعه شناسی ما پدیده ای مثل اربعین را نمی بیند؟
🔻دسترسی به #فیلم کامل
http://yon.ir/haL1L
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
https://eitaa.com/afaghehekmat/338
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اگر نظام دانايى خود را توليد نكند، شكست میخورد
اگر عاقلانه تأمل نشود، نه از تاک نشان مانَد، نه از تاکنشان...
🔻شوكران چهاردهم با دكتر حميد پارسانيا،
رئيس سابق دانشگاه باقرالعلوم، متفكر و نظریهپرداز فلسفه علوم اجتماعى
📺 دوشنبه، ساعت ٢١، شبكه چهار سيما
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
🏴🏴🏴
🏴#بیستوهشتمصفر ، سالروز رحلت و شهادت پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی(علیهما السلام) تسلیت باد.
#مدرسهدرسگفتارآفاق
https://eitaa.com/afaghehekmat
مدرسه درسگفتار آفاق
🏴🏴🏴 https://eitaa.com/afaghehekmat
.. #اللهمصلعلیعلیبنموسیالرضاالمرتضی..
🏴🏴شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد ....
🍂🍂🍂🍂🍂
➕/ #اینراعلیبنموسیالرضاانجامداده...
》وقتی که حضرت [رضا(ع)] به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علیّبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی که در روایت دارد که میگفتند: وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اولِ امامت علیّبنموسیالرّضا (علیهالسّلام) است.
》بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علیّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعبّاس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را علیّبنموسیالرّضا انجام داده.
》این حرکت امام رضا (علیهالسّلام) است؛ تا بالاخره مأمون طیّ همان قضایایی که شنیدهاید و تکرار شده است و میدانید، احساس میکند که ناچار است علیّبنموسیالرّضا (علیهالسّلام) را - که با نیّتهای خاصّ خودش، آن بزرگوار را از مدینه کشانده بود، آورده بود، به خود نزدیک کرده بود و قصد کشتن آن بزرگوار را هم نداشت - برخلاف آنچه تدبیر کرده بود، به شهادت برساند. کار قضاء الهی و ارادهی الهی و تدبیر الهی - که پارهی تن پیغمبر در این نقطهی دوردست از مدینه مدفون بشود که خود این یک تدبیر الهی است، یک مهندسی الهی است - به وسیلهی دشمنان اهلبیت انجام بگیرد.
#برگرفتهازکتابانسان۲۵۰ساله
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی
https://eitaa.com/afaghehekmat
مدرسهآفاق برگزار میکند:
➕/🔻درسگفتار مسألهمحور "آیندهایران"
1⃣ بازخوانی نهادی و معرفتی تحولات ۴ دهه گذشته ایران
2⃣ تحولات و وضعیت آینده ایران
⭐️⭐️⭐️
🔻در روزگار کنونی، پرسش از آینده ایران، گویی با نوعی یأس و ناامیدی همراه است. فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن وخامت اوضاع آینده ایران، آنچه باید بیش از همه نگرانش بود، تصور جامعه ایرانی از آینده است. تصور جامعه ما درباره آینده خود در حال آسیب دیدن است و رسانهها، سیاستمداران، دانشگاهیان و حوزویان و ...نقش مهمی در این زمینه داشته و دارند.
🔻جریان موسوم به روشنفکری و برخی جریانهای فکری سیاسی، همه چیز را با عینک شکافها و آسیبهای اجتماعی فراگیر و عمیق میبیند و تصویری که از آینده ایران ترسیم میکند، چندان روشن و امیدبخش نیست.
از سویی دیگر، برخی از شواهد و آمارها درباره وضعیت کنونی جامعه ایرانی نگرانکننده و دلهرهآور است.
🔻اما سؤال این است که واقعاً آینده چگونه خواهد بود؟ آیا شواهد کنونی به این معناست که آینده ایران به طور قطع، سیاه و یأسآلود است؟ آیا میتوان واقعیتهای اجتماعی را ندید و صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟ چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی نیندیشیم؟ چقدر از تلاش رسانهها برای تزریق ناامیدی برای این است که ایران نتواند ظرفیتهای پیدا و پنهان تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود را بروز و ظهور دهد؟
چارچوبهای نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟
🔻درسگفتار «آینده ایران»، مروری بر وضعیت کنونی ایران معاصر از زوایای مختلف و از منظر موضوعات گوناگون است.
مسئله اصلی مدرسه آفاق از سویی بررسی مسائل انضمامی ایران اسلامی پس از انقلاب است و از سویی دیگر دنبال کردن دغدغه تحول در علوم انسانی از طریق مواجه شدن با مسائل واقعی اجتماعی است.
🔻در دو سال گذشته که از شروع به کار مدرسه آفاق میگذرد، به دو موضوع مبنایی، یعنی «نسبت حوزه و تحول در علوم انسانی» و «رویکردشناسی فقه حکومتی» پرداختیم.
اما درسگفتار «آینده ایران»، رویکردی مسئلهمحور و انضمامی دارد. بازخوانی چهار دهه گذشته ایران در زمینه سیاست، فرهنگ، اقتصاد، شکافهای اجتماعی، دین و دینداری، حوزه و دانشگاه، علم و فناوری، رسانه و ... و بررسی افقهای پیشرو مسئله و دغدغه اصلی این مجموعه سخنرانی آموزشی است.
🔻در مدرسه آفاق حکمت بر این باور هستیم که باید به امیدها و افقهای روشن ایران در کنار بیمها و چالشهای آینده آن اندیشید؛ صعود یا فروپاشی ایران، مسئلهای سهل و ساده نیست و این درسگفتار تلاشی برای نشان دادن پیچیدگی این مسئله است.
🔻از اساتید مختلف حوزه و دانشگاه که هر یک در موضوع خود سالها تأمل داشتهاند دعوت کردهایم تا از منظر خود و با چارچوب تحلیلی خود درباره آینده ایران سخن بگویند. این درسگفتار فرصتی است تا طلاب عزیز و دانشجویان محترم مواجههای انضمامی با مسائل ایران داشته باشند و نوعی آموزش متفاوت را در محضر اساتید مختلف تجربه کنند.
🔰لینکثبتنام:
http://yon.ir/ayiran
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
💥💥💥💥💥💥اطلاعیه💥💥💥💥💥💥
➕/🎁 #تخفیف_ویژه برای #ثبت_نام_گروهی در درسگفتار "آینده ایران"
⭐️⭐️⭐️
در درسگفتار "آینده ایران" این امکان فراهم گردیده تا مجموعه ها و مراکز علمی- پژوهشی و همچنین افرادی که قصد ثبت نام به صورت #گروهی دارند، از تخفیف #ویژه جهت ثبت نام در دوره بهره مند شوند.
🎁تعداد افراد هر گروه:
۵ نفر >>>> %۳۰ تخفیف
⚠️برای برخورداری از این تخفیف، با شماره تلفن ۰۹۱۰۹۹۸۸۱۱۳ تماس گرفته و نام و تعداد افراد گروه را اعلام نمایید.
#لینکثبتنام:
http://yon.ir/ayiran
#اطلاعاتبیشتر:
https://eitaa.com/afaghehekmat
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
مدرسهآفاق برگزار میکند:
➕/🔻درسگفتار مسألهمحور #آیندهایران
درسگفتار «آینده ایران»، مروری است بر تحولات چهار دهه گذشته ایران و آیندهنگاری تحولات پیشرو در #پانزده حوزه مختلف.
#اقتصاد، #عدالتاجتماعی، #دینودینداری، #حوزهوروحانیت، #علومانسانی، #تعلیموتربیت، #علموفناوری، #کنشگریایراندرجهاناسلام و #نظامبینالملل، #رسانهوفضایمجازی و...
🔰#ثبتنام:
http://yon.ir/ayiran
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
مدرسه درسگفتار آفاق
مدرسهآفاق برگزار میکند: ➕/🔻درسگفتار مسألهمحور #آیندهایران درسگفتار «آینده ایران»، مروری است بر
این درسگفتار فرصتی است تا طلاب عزیز و دانشجویان محترم مواجههای انضمامی با مسائل ایران داشته باشند و نوعی آموزش متفاوت را در محضر اساتید مختلف تجربه کنند.
#اطلاعیه📢📢📢
به اطلاع می رساند با توجه به تمدید ثبت نام دوره علمی "آینده ایران" تا پایان هفته اول آذرماه، جلسه اول این دوره با حضور دکتر ابراهیم فیاض در روز پنج شنبه؛ ۸ آذرماه تشکیل خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چارچوبهای نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟
❓آیا شواهد کنونی به این معناست که آینده ایران به طور قطع، سیاه و یأسآلود است؟
❓آیا میتوان واقعیتهای اجتماعی را ندید و صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟
❓چه دلیلی وجود دارد که به عبور از معضلات و رسیدن به ایران نوین اسلامی نیندیشیم؟
🎴مروری بر این پرسشها در:
............ #درسگفتارآیندهِایران.............
🎴 #ثبتنامدردوره:
http://yon.ir/ayiran
⭐️⭐️⭐️
مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
🔺🔺توجه 🔻🔺 توجه 🔻🔻
🔸به مناسبت سالروز میلاد رسول محبت و زیبایی و امام صداقت و دانایی، ثبتنام در درسگفتار "آیندهایران" با ۵۰ درصد تخفیف انجام می شود. عزیزان فقط تا پایان امروز فرصت دارند، با وارد کردن #کوپنتخفیف از این هدیه بهرهمند شوند.
🔰 #کوپنتخفیف: Ayande50
🔰 #لینکثبتنام:
http://yon.ir/ayiran
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
🆔 @afaghehekmat
🌐 afaghehekmat.ir
مدرسهآفاق برگزار میکند:
➕/🔻نگاهی به گذشته و آینده ابرقدرتی ایران، #دکترابراهیمفیاض
در
🔰 #درسگفتارآیندهایران
درسگفتار «آینده ایران»، مروری است بر تحولات چهار دهه گذشته ایران و آیندهنگاری تحولات پیشرو در #پانزده حوزه مختلف.
#اقتصاد، #عدالتاجتماعی، #دینودینداری، #حوزهوروحانیت، #علومانسانی، #تعلیموتربیت، #علموفناوری، #کنشگریایراندرجهاناسلام و #نظامبینالملل، #رسانهوفضایمجازی و...
🔰#ثبتنام:
http://yon.ir/ayiran
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
http://eitaa.com/joinchat/76218369Cabeb0422fa
➕/🔻دورهعلمی #آیندهایران
#هفتهاول:
🔰نگاهی به گذشته و آینده ابرقدرتی ایران
#دکترابراهیمفیاض
🎴 #زمان: فردا(پنجشنبه)، ۸ آذرماه۹۷، ساعت ۱۴
🎴 #مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir