eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
709 دنبال‌کننده
868 عکس
149 ویدیو
12 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است. *کلیک بر روی عبارات آبی رنگ در نوشته‌ها، شما را به صفحه نویسنده هدایت می‌کند. 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆کار بسه یه کم بیا استراحت کنیم. ✍️مرضیه رمضان‌قاسم موفقیت بدون سختی و شکست بی‌معناست. پس دلسرد نشویم، اجازه ندهیم افکار منفی فلج‌مان کند. یادت باشد که ما توانمندیم. شیرینی موفقیت به اشک و عرق‌هایی است در رسیدن به آن می‌ریزیم. ما فقط وظیفه داریم همه‌ی سعی و تلاش‌‌مان را بکار‌بگیریم اما اینکه برنده می‌شویم یا نه، با ما نیست بلکه مهم تلاش ماست. ممکن است تلاش‌‌مان به موفقیت منجر نشود اما هیچوقت منجر به حسرت نخواهد شد. الهی همیشه مثل روز برفی باشیم تا همه با دیدن‌مان به وجد آیند. امیدوارم برف شادی و خوشبختی بی‌خبر رو سرمون بباره. سپید بخت بمونید الهی. الحمدلله بالاخره‌شهر‌ِما‌هم‌برفی شد❄️ آقای من بی‌خبر به دیدارم بیا یابن‌الحسن @AFKAREHOWZAVI
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع چند روز پیش که دفتر نشریه‌ای مقاله‌ی بنده را تنها به دلیل عدم نثر روان نپذیرفت، درصدد برآمدم که که با تغییر سبک نوشتارم برای کسب رضایت داوران قدم بردارم، استاد راهنمای مقاله‌ام که نویسنده‌ای عالم و سرشناس است برایم نوشت؛ دخترم اینکه نوشتار تو را به علت سبک نگارش‌ات نپذیرفته‌اند دلیلی برعیب قلم تو نیست، زیرا همان‌طور که هر ذهنی یک فکری دارد و هر دستی یک خطی، قلم تو نیز روش خود را پیدا کرده است، آن را همان‌طور که هست بپذیر و پرورش بده! دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خود محورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بی‌اندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. به یاد دارم که در یکی از سخنرانی‌های رهبر انقلاب، یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان مسئله فرهنگ بیان شد، موضوعی که به رغم اهمیت بسیار، همیشه مورد تغافل دولت‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است. حال آن‌که ارتقای فرهنگی جامعه و رشد فکری مردم، نتایج بسیاری در عرصه های مختلف اجتماعی را به همراه دارد؛ در اقتصاد، آموزش، سیاست، خانواده و غیره، رشد فزاینده و راندمان کیفیت زندگی را بالا می برد. در همین موضوع خانواده چقدر فرهنگ پذیرش یکدیگر به ایفای نقش سالم خانواده کمک می کند؟ و یا در اجتماع چقدر احترام به تصمیمات و یا تفکرات دیگران سبب کم شدن تنش ها و رخدادهای اجتماعی می شود؟ آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال فرهنگ حاکم و پر تنش مردم کشورمان کنیم؟ و یا برنامه‌ای در جهت ارتقا و زودودن زنگارهای فرهنگی جامعه به عمل رسانیم؟ ده‌ها همایش و فراخوان برای فلان موضوع غیر کاربردی علمی می‌دهیم و میلیاردها سرمایه ملی را وقف آن می‌کنیم اما آیا برای دغدغه‌های سکارندار انقلاب که همیشه با نگاه تیز بین خویش کاشف مسائل انسان پرور بوده، نیز همایشی سازنده و مثمر را برگزار کرده‌ایم؟ آیا دغدغه‌ی فرهنگ برساخته امروزی ما را نیز دچار نموده است؟ @AFKAREHOWZAVI
📌نوک پیکان دشمن ✍زینب نجیب امروز نیز رهبر معظم انقلاب با توجه به شرایط جامعه، دیدبانی جبهه‌ی مقابل و تشخیص جهت شلیک دشمن، بار دیگر از اولویت‌ها سخن راندند و پس از اشاره به تکرار این سفارش در برهه‌های مختلف به اهمیت آن پرداختند و تأکید کردند: « دشمن در رأس نقشه‌هایش، تبلیغات است. به قول خودشان پروپاگاندا. علاج پروپاگاندا تبیین است؛ از زبان‌های مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف. وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند».( 19 دی 1401، در دیدار با مردم قم). اینکه رأس نقشه‌ی دشمن تبلیغات است یعنی دشمن در عرصه‌های دیگر فعال است اما زخم اصلی را با نوک پیکان تبلیغاتِ مسموم وارد می‌کند. یعنی در عرصه‌های گوناگون در حال ضربه زدن است اما این ضربه‌ها کارساز نبوده یا نخواهد بود اما در تبلیغات به تصرفاتی دست یافته است. حال، رهبری، راه مبارزه با آن را تبیین می‌دانند که با روش‌های گوناگون به فراخور مخاطب و زمان و مکان باید تحقق یابد. اینک حکم، حکم جهاد است و راه، راه روشن تبیین. یک نفر با تبیین تاریخ تحلیلی، دیگری با اصول اعتقادی و تفسیر آیات و روایات، فردی با گسترش سواد رسانه‌ای، گروهی با رفع شبهه، افرادی با تبیین سبک زندگی شهدا و خانواده‌ی شهدا و ارائه‌ی الگوی مناسب به جوانان و عده‌ای با تبیین مطالبات شایسته و بجا و...می‌توانند افسران موفقی در این عرصه باشند و افسران دیگری را تربیت کنند. اما به طور قطع از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، بستر صدور تبلیغاتِ مسموم است که امروز عمده‌ی آن در اختیار دشمن و زمین بازی اوست و به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری در این حوزه، مسیر توفّق در این جهاد را تحقق و بلکه تسریع می‌بخشد. @AFKAREHOWZAVI
🥀مظلوم ✍️سیده موسوی بعضی از مردم جهان مظلوم هستند؛ تمام درد و مشقت را به جان می‌خرند تا تسلیم نابخردان و جاهلان این زمانه نشوند. حتی زمانش بشود جان سپر می کنند، خون هم می‌دهند. رسم این دنیا بر این است که ظالم، مظلوم را پله‌‌ای برای ترقی خود قرار می‌دهد. تا استوار کند این قدرت و اقتدار بظاهر را ، اما پوچی مطلق است. آن هنگامی‌که مظلوم، توکل کند و دست به دعا سمت آسمان ببرد و شکایت کند آنچه بر او ظلم شده را، این همان رمز انهدام قدرت‌های طاغوتی آنها خواهد بود. مظلوم شاید تفسیری دارد؛ که از تفسیرش دل را برنجاند. ولی هر مظلومی ضعیف نیست؛ گاهی مظلوم ایران است اما قوی است. «پرسیدند: حدّ توکل چیست؟ حضرت رضا علیه السلام فرمود: اینکه با وجود خدا از هیچ چیز نترسی... @AFKAREHOWZAVI
❗️تفاوت ✍️زهرا نجاتی تفاوت بین خانه‌داری با خانه‌نشینی را اگر تا قبل از فضای مجازی نمی‌شد توضیح داد، حالا خیلی راحت می‌شود بیان کرد. هرچند همان زمان‌ها هم مادران ما خانه‌دار بوده‌اند اما خانه نشین نه. خیلی‌هایشان در مکتب‌ها درس می‌خوانده‌اند. خیلی‌ها اهل کارهای هنری بوده‌اند‌، خیاطی می‌کرده و می‌آموخته‌اند. هرچندبه اشتباه عده‌ای و به خاطر تعصب‌های بیجا و جاافتادن‌ مفهوم تعصب به جای دینداری، بعضی نگاه‌ها این شد که زن باید در کنج خانه بماند وفقط دستمال بکشد وظرف بشوید. دردیداراخیر رهبر، پنبه‌ی این موضوع به خوبی زده شد. ایشان با صراحت از وظایف زن در خانه و جمع وظایف خانه و اجتماع، صحبت کردند. حرف‌هایی که به خوبی به اندازه‌ی چندین کلاس رشته‌ی مطالعات زنان، مطلب و درس داشت. براساس آن‌ها، وظیفه‌ی زن فقط خانه داری نیست، اجباری هم نیست به اینکه حتی غذا بپزد.‌ وظیفه‌ی زن همیشه در اسلام، تمکین ازشوهر، بوده. باقی هم عشق است. عشقی که بین زن و شوهر، جاری است، علاقه‌ای که به کارها دارد. به شیردادن به بچه یا باقی کارها. اگر زنی خواست. و انجام داد، خداوند با نر مرحمت به او می‌نگرد، نخواست و انجام نداد، عیبی ندارد، مرد نمی‌تواند مجبورش کند یا هرکس دیگری. اما می‌دانی مشکل کجاست؟ مشکل ازجایی به وجود آمد که عده‌ای فکر کردند، خانه نشینی یعنی واقعا خانه نشینی. از سویی هم تمدن به کمک آمد. ماشین لباس شویی، ظرفشویی، جاروبرقی. وقت زن خالی شد، اما هویت زنانه مثل گلدوزی و خیاطی و قلاب بافی هم از او گرفته شد. حالا بعضی ها هستند که تصویرشان از خانه داری ساباندن گوشه و کنار خانه است. راستش را بخواهید، اینها فقط تلاش دارند با غلط توجیه کردن، برای اسلام دشمن بتراشند، بر طبل فمنیسم بکوبند و حقوق زن را جار بزنند اما در واقع نه اسلام را فهمیده‌اند نه زن را و نه خانواده را. خانه‌داری، یعنی نه کلفت خانه، که؛ بانوی خانه بودن، ازهمه چیزخانه، خبرداشتن. دل‌آرام مرد بودن، روانشناس و مربی‌بچه‌ها بودن، کارخانه‌ی تولید انسان به معنای واقعیش بودن، البته که هرکار و دوخت و دوز هم، به ازای هر حرکت، نگاه لطف خدا در پی دارد،نگاهی که خیلی کمتر از آن، نصیب مردها می‌شود، آن هم با شرایط دشواری، مثلا شب قدری باشد، دنبال رزق حلال دویده باشد. راستش را بخواهی، اصلا اسلام، زن را دید، پیش از اسلام زنی در کار نبود. راستش را بخواهی اساسا اگر خدا میخواست زن را خانه نشین کند، حجاب را واجب نمی‌کرد، زن در خانه که حجاب لازم ندارد. راستش را بخواهی، اسلام خیلی تاکیدی بر کارِخانه برای زن ندارد، علی که امیر مومنان بود، درخانه عدس پاک می‌کرد. اساسا اسلام زن را همپایه‌ی مرد دانسته، بلکه بالاتر. مرد نمی‌تواند به خوبی مربی انسان باشد، مرد در خالقیت انسان، به قدر زن نقش ندارد... اما باید مراقب بود اسلام را،مرد را، فرزند را، زن را، خانه داری را، خوب فهمید... بیایید نگذاریم تا با دروغهایشان، مفهوم زن و خانواده را تحقیر و تحریف کنند‌‌. @AFKAREHOWZAVI
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تجربه‌های عینی مریم نقاشان از زندگی در اروپا و کار در نظام قضایی آلمان 👇👇 در بازگشت به میهن، آمده ام شهادت دهم که حقیقت غرب آنچه از رسانه‌های بیگانه به مردم ما القا می‌شود، نیست. آمده ام از توهم اعتلای زن غربی در سایه ی برابری جنیستی که بزرگترین ظلم به زن است پرده بردارم. قضات اروپایی در مواجهه با قانون خانواده در ایران گفتند : زن ایرانی بیش از آنکه تکلیف داشته باشد، حق دارد. در مواجهه با قوانین اسلامی در مورد زن، با نگاهشان بیان میکردند که زن در ایران ریحانه است. آیا این حمایت از زن است که به او بگوییم : تلاش کن تا قوانین به گونه ای شود که اگر فوت کردی، مردی از مرگ تو بیشتر از آن سهمی که به تو به سبب مرگ شوهرت میرسد، کسب کند ؟ 🔷سرکار خانم مریم نقاشان، حقوقدان فعال در محاکم قضایی آلمان در ابتدای دیدار بانوان با رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۴ دی ۱۴۰۱ مطالبی را در باب" تفاوت جایگاه زن در فرهنگ اسلامی-ایرانی و فرهنگ غربی " بیان کردند. ⏰ مدت زمان صوت : 8 دقیقه 42 ثانیه 🔍 صفحه دیده بان ➖➖➖➖ @AFKAREHOWZAVI
🔅رشته‌های نورانی ایام‌الله ✍ کبری خالقی، سطح دو حوزه امام خامنه‌ای: زنده نگه داشتن حوادث تحولی تاریخ وظیفه‌ی همه است. قیام ۱۹ دی مردم قم سرآغاز یک جهاد بزرگ و تحول‌آفرین بود برای بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب.( در دیدار با مردم قم ۱۴۰۱/۱۰/۱۹) ۱. چهل و پنج سال از آن روزهای سراسر حماسه و ایثار می‌گذرد؛ قیام خونین مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ که به واسطه‌ی توهین به مرجعیت شیعه امام تحول و هویت‌بخشِ «نه به استکبار»، حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) شکل گرفت؛ حوزه‌ علمیه و بازار قم تعطیل و با حضور به ‌موقع و همراهی مردم، مبارزه وارد مرحله‌ی جدیدی در تاریخ کشور، بلکه دقیق‌تر در «تاریخ جهان» شد. ۲. دلیل خشم مقدس مردم، مقاله‌ی توهین‌آمیز به ساحت مبارک حضرت امام (رحمه‌الله علیه) در ۱۷ دی سال ۵۶ بود که در روزنامه اطلاعات منتشر و موجب خشم و اعتراضات گسترده‌ی مردم شد. رژیم ملعون پهلوی، تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم قم و به دنبال آن دیگر شهرها را به خاک و خون کشید. خون شهدا سبب شد تا انقلاب اسلامی آهنگ و شتاب تازه‌ای به خود گرفت؛ جرقه‌ی انقلاب اسلامی زده شد و در ۲۲بهمن سال ۵۷، رژیم پهلوی به دیگر ستمگران تاریخ پیوست و قیام ۱۹ دی، «مبدا تاریخ تحولات جدید دنیا» شد. ۳. با وقوع انقلاب اسلامی، تاریخ بشریت به دو قطب مستکبر و مستضعف تقسیم شد و علیه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری بپاخاست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این حرکت عظیم که از قم شروع شد توانست ایران را از پنجه‌ی غارتگر و خونین آمریکا نجات بدهد. در واقع ایران را از دست و از حلقوم آمریکا بیرون کشید. این پایه و اساس دشمنی آمریکا با ایران شد».( در دیدار با مردم قم ۱۴۰۱/۱۰/۱۹). هر زمان غیرت دینی کردن با عقلانیت همراه شد؛ توانسته است در مقابل دشمن ایستادگی کند و ایام‌الله جدیدی‌ را رقم زند تا هر سال مانند رشته‌های نورانی ادامه‌ی مسیر را برای ملت روشن نماید و پاسدار نظام اسلامی باشند. ۴. از آنجایی که دشمن و جریان باطل سعی در کتمان ایام‌الله را دارد؛ بنابراین باید هر ساله روزهای الهی و تاریخی را مثل تشییع شهید سلیمانی، شهید حججی، نه‌دی، ۱۹‌دی و... تمام روزهای نورانی انقلاب اسلامی باشکوه برگزار و با تبلیغات و تبیین، ایام‌الله را نسل به نسل، به فرزندان این آب‌وخاک معرفی کنیم؛ تا دشمن نتواند روزهای درخشان سرشار از ایستادگی و مقاومت ملت ایران را کتمان و یا انکار نماید. در این سال‌ها استکبار با حربه‌های مختلف برای براندازی و سرنگونی جمهوری اسلامی اقدام کرده و هر روز ضعیف‌تر از دیروز دچار هزیمت گشته و ملت ایران به برکت این روزهای درخشان، پشت سر مقتدای خود با قدرت قدم‌های محکم‌تری نسبت به گذشته برداشته است و هم‌چنان در مسیر ظهور حرکت می‌کند. @AFKAREHOWZAVI
🍃🌹 عطر بهار از جانب دالان می‌آید دارد صدای خنده از گلدان می‌آید این کوچه‌ها را آب و جارو کرده باران این اولین روزی‌ست که مهمان می‌آید حالا دوباره بوی نان پیچیده اما دارد یتیمی خسته، سرگردان می‌آید مثل گلوبندت، اسیری را رها کن امشب اسیری بی سر و سامان می‌آید از برکت نانی که بخشیدید، هر سال بر خاک گندم‌زار ما باران می‌آید شیراز، قم، مشهد، خدا را شکر بانو عطر تو از هر گوشۀ ایران می‌آید هرگز نمی‌گنجید در وصف قلم‌ها مدح شما در سورۀ انسان می‌آید سلام‌الله‌علیها 💠 💠 @shaeranehowzavi
✍️طاهره ابراهیم نژاد آکردی خانه‌ام باغ بهشتی که شده تفکیک بود حال من؟ حال کسی که جمعه در پیک نیک بود! عطر چای دارچینی خانه را برداشته میز شام آماده و چینش به غایت شیک بود خانمم لبخند می زد کیف ایشان کوک کوک خنده پشت خنده اش آماده شلیک بود شام آن شب بس که چسبید و چنان خوشمزه بود اصلا انگاری که روی سفره مان شیشلیک بود گفت: زیر پای مادرشوهران! باشد بهشت! در سند اما روایت قابل تشکیک بود! دیدم او را خواهرم را روی چشمانش گذاشت!! این خلاف اصل خواهر شوهر و اپتیک بود جاری اش را مثل خواهر توی آغوشش فشرد این چه سمی بود؟! در حد اسید اوریک بود آن وسط مادر زنم گویا سفیر صلح بود پیش از این ها من مسلمان بودم و او سیک بود خوش زبان بود و علی الظاهر سر جنگی نداشت گرچه در ذهنش هزاران حربه و تاکتیک بود همسرم آن شب صدایم زد «خدای قلب من» در طریق عاشقی قبلا ولی لائیک بود رفت روی چار پایه ماه را از جاش کَند کرد تقدیم من این صحنه کمی ریتمیک بود این همه خوشبختی و من، یک محال اندر محال این همه ترفیع یکجا در خور تبریک بود فکر کردی خواب و رؤیا بود این اشعار من؟ باز هم اشتب زدی ، نه! روز زن نزدیک بود @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️سمیه رستمی، عضو تحریریه مجتهده امین خبرخند ۷۸ رو تو یه روز برفی تقدیم‌تون می‌کنیم پسر کو ندارد نشان از پدر و این صوبتا!! @AFKAREHOWZAVI
🔻 📌 «تأملی بر بیانات رهبری در جمع بانوان» •پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند. ✅ با حضور کارشناسان و فعالین حوزه زنان: 🔸 دکتر ابوالفضل اقبالی 🔸 سرکارخانم مهدیه منافی 🔸آقای محسن آقایی 🔸 سرکارخانم فاطمه عربزاده 🔸 سرکارخانم الهه سادات شفیعی 🔸 سرکارخانم فاطمه داداشی 📅 زمان: پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍مکان: قم، خیابان هنرستان، موسسه شناخت 🔴 ظرفیت به تعداد محدود برای شرکت فراهم است. جهت فرآیند ثبت نام به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: @Asrezanan_admin 🔴 همچنین این نشست به صورت زنده از کانال ایتا عصر زنان به نشانی @asrezanan_ir پخش خواهد شد. @AFKAREHOWZAVI
تربیت فرزند به سبک پارینه‌سنگی ✍️سمیه رستمی یکی از شیوه‌های برتر تربیت فرزند درگذشته مقایسه دو کودک بوده که این شیوه به‌اندازه عمر بشر قدمت دارد؛ یعنی حتی انسان‌های اولیه هم از این روش بهره می‌بردند. البته اوایل دوران پارینه‌سنگی به علت کمبود جمعیت، الگوهای متنوعی برای مقایسه‌ کردن وجود نداشت و انتخاب‌ها محدود بود؛ بنابراین چاره‌ای نبود جز اینکه از همان امکانات اولیه استفاده کنند و بچه‌شان را با بچه گرگ و پلنگ مقایسه کنند. مثلاً اگر می‌خواستند بچه‌شان دونده فوق‌العاده‌ای باشد، مسابقه‌ای با یک قلاده یوزپلنگ وحشی ترتیب می‌دادند. البته در مواقع مقتضی مجبور به مداخله می‌شدند، چون یوزپلنگ حرف حساب حالی‌اش نبود و نمی‌فهمید این رفاقت‌هاست که می‌ماند نه رقابت‌ها. یا برای قوی شدن سرپنجه کودک او را با حریف تمرینی مثل خرس گیریزلی، پنجه در پنجه می‌کردند. به‌این‌ترتیب باگ‌های تربیتی و شخصیتی بچه می‌ریخت. معلوم می‌شد بچه در کدام زمینه ضعف دارد. ازآنجاکه گاهی این حریف‌های تمرینی قضیه را خیلی جدی می‌گرفتند؛ انسان‌های اولیه به این نتیجه رسیدند که با این روش انسان‌های آخرین خواهند شد و نسلشان مثل دایناسور‌ها به فنا خواهد پیوست، تصمیم گرفتند بین بچه‌های خودشان به مقایسه بپردازند. صبح تا شب توجهشان به این باشد که بچه همسایه چه ویژگی‌هایی دارد که بچه خودشان ندارد، همان را چماق کنند دقیقاً بزنند وسط سر بچه‌شان. برای مثال روزی مادری گفت به فرزند خویش که پسر غار بالایی از پوست پلنگ‌هایی که دیروز شکار کرده ست پالتو، پوست و کلاه و دستکش برای مادرش دوخته است. آن‌وقت پسر ما از شیر و پلنگ چندشش می‌شود. صبح تا شب روی دیوار نقاشی می‌کند برای آیندگان. در غار بالایی هم همین بحث به‌گونه‌ای دیگر در جریان بود. مادر خانواده می‌گوید: بچه تو چرا صدایت مثل ماموت‌ها بلند و گوش‌خراش است؟! از پسر غار پایینی یاد بگیر که صدا از طبقات این غار درمی‌آید اما انگار سیستم صوتی روی این بچه نصب نشده. امروز مادرش می‌گفت پسرش آینده‌نگر است و دارد درباره زندگی ما به آیندگان اطلاعات مفید می‌دهد. کاش مقداری از او یاد می‌گرفتی! این شیوه آتش حسادت را در وجود بچه‌ها شعله‌ور می‌کرد. جوری که چشم‌هایشان از حدقه در‌می‌آمد و بدن‌های آن‌ها را برای مبارزه باهم گرم می‌کرد. بااینکه انتخاب با خود آنها بود که در این آتش مغزپخت شوند یا جزغاله اما چون آتش حسادت دودودم زیادی دارد و چشم را کور می‌کند، آنها جزغاله شدن را انتخاب می‌کردند؛ مثلاً فردای آن شب، پسر غار پایینی با یک عدد کبودی نچرال و فوق هنری به غارشان برگشت و یک‌راست به سراغ غار نوشته‌هایش رفت و تاریخ را تحریف کرد. او برای پسر غار بالایی دم گراز، گوش الاغ، پای پلاتی پوس و دماغ فیل کشید که موجب شد باستان‌شناسان قرن‌های‌های متمادی دربه‌در به دنبال بقایای چنین موجودی در میان فسیل‌ها بگردند. پسر غار بالایی که برای جلب رضایت مادرش دو سه گله از حیوانات را قلع و قم کرد و دچار نوعی خشم پنهان بود که روانشناسان آن موقع متأسفانه تشخیص ندادند. پسر غار پایینی هم که احساس ناکافی بودن داشت دست از ابداع خط جدید انسان‌های اولیه برداشت و دچار افسردگی حاد شد. مهم‌ترین ویژگی این شیوه تربیتی شاخ نشدن فرزندان برای والدینشان بود. آنها تا آخر عمر احتیاج داشتند که کسی خوب و بد را نشانشان بدهد چون فکر می‌کردند خودشان عرضه ندارند. والدین اولیه به این نتیجه رسیدند که مقایسه کردن بچه‌ها با یکدیگر خیلی کار غلطی است. چون می‌دیدند کودکانشان از هر فرصتی برای ضربه زدن و کِنِف کردن یکدیگر استفاده می‌کنند و اتحاد قبیله دارد به فنا می‌رود. از طرفی راه‌های تربیتی دیگر مثل؛ پرورش استعداد، انتظارات واقع‌گرایانه و محک زدن آن موقع کشف نشده بود. والدین اولیه خیلی که به مخ و مخچه اولیه‌شان فشار وارد کردند، تصمیم گرفتن از همان روش قبلی مقایسه با حیوانات منتها برگردند، منتها حیوانات سبک‌تری استفاده کنند. مثل آهو، خرگوش، گربه و حتی مرغ‌های اولیه شیر مرغوبی تولید می‌کردند ولی به دلایلی نامشخص در همان دوران پارینه‌سنگی منقرض‌شده‌اند. 🔗منتشر شده در نشریه خانه آرام @AFKAREHOWZAVI
📌 رازِ مصطفی شدن ✍️نساء خلیلی تا حالا فکر کردی که راه برگزیده‌شدن و ممتازبودن چیست؟ شما هم وقتی به شهدا فکر می‌کنید، آن‌ها را برگزیده می‌بینید؟ و دنبال کشفِ راز شهادت و شفاعت‌گری شهدا هستید؟ مگر این‌ها چه کسانی بودند؟ کدام افق را می‌دیدند؟ من برای یافتنِ پاسخ این سوال‌ها، سراغِ مصطفی‌ای رفتم که مصطفی شد‌. سوزنش در سال همت مضاعف گیر کرده بود. روزی که همه چیز متوقف شد، او بیشتر دوید؛ می‌گفت بالاخره روزی مسیر باز می‌شود، پس باید تلاش بیشتری کنیم تا عقب‌افتادگی این مدت را جبران کنیم. موقعیت‌های شغلی بهتری داشت، اما شش ماه برای پذیرش اصرار کرد تا بالاخره موفق شد. هدف خود را مشخص کرده بود؛ امر ولی نباید زمین بیفتد. ظرفیت‌سازی می‌کرد، تولیدکنندگان را قانع می‌کرد که شما می‌توانید تمام نیازهای قطعه‌سازی را برطرف کنید. دنبال انجام کارهای نشدنی بود. نسبت به بیت‌المال حساس بود؛ می‌گفت: «اگر این جزئیات را رعایت کنید، چیزی می‌شوید». می‌دوید و با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های خواسته و ناخواسته خسته نمی‌شد. می‌دوید نه فقط برای رسیدن به پیشرفت در یک صنعت خاص؛ بلکه برای اعتلای اسلام می‌دوید. از تهدید نمی‌ترسید و می‌گفت: «۴ لیتر خون داریم، در راه این نظام می‌دهیم». او مصداق این جملهٔ اخیر رهبر انقلاب بود که «باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. نباید تأخیر داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمیتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم.»(۱۹ دی ۱۴۰۱) پاداشِ شهادت، گوارای وجودت، مصطفی @AFKAREHOWZAVI
نمره منفی دیگر ✍️ فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! (یادداشتی در پی اظهارات تفرقه‌افکنانه مقتدی صدر، در آستانه جام فوتبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) جناب ، شما را نمی‌دانم چگونه هستید ولی مردم کشورتان را می‌شناسم، آنان نشان دادند عیارشان از شما بالاتر است، رسم مهمان‌نوازی می‌دانند؛ موسم اربعین که می‌شود فقط به اعراب «هلابیکم» نمی‌گویند، برایشان عرب و عجم برابر است، دور سفره‌‌هاشان پر می‌شود از آدم‌هایی با رنگ‌های مختلف. جناب ما از شما مؤمن‌تریم به سخن جد بزرگوارتان درباره انسان‌ها، گرامی‌ترین مردم نزد خدا با تقواترین آنان است نه عرب‌ترین‌شان؛ من با شما از رسم پیامبری سخن می‌گویم که حتی یک‌بار بر عربیت خود افتخار نکرد، اصلاً ملاک برتری را نژاد نمی‌دانست. شما آبروی اعراب را بردید! زیرا اگر مهمانی بر آنان وارد شود، حتی اگر دشمن باشد اکرام می‌شود؛ شما مهمان‌نوازی خود را هم زیر سؤال بردید. جناب ! مواظب غربال آخرالزمانی باشید که عرب و عجم نمی‌شناسد؛ غربال آخرالزمانی آقازاده هم نمی‌شناسد، کاش بیش‌تر پای درس پدر بزرگوارتان می‌نشستید، کاش کمی از مرام برادران‌تان ارث می‌بردید. این‌جا با شما مباحثه تاریخی نمی‌کنم، زیرا خودتان هم خوب می‌دانید منطقه کجای جغرافیای جهان بوده است؟ کوفه، بغداد، مدائن و...، ، همان‌جایی که قرار است میزبان مسابقات باشید... بگذریم... کمی کتب تاریخی را ورق بزنید، نه! هرچه قدر دوست داشتید ورق بزنید تا بینید که نام ، همیشه بوده است؛ آدم‌هایی از جنس شما می‌آیند و می‌روند ولی همیشه این دریا فارس خواهد بود. ببینید سر کدام سفره می‌نشینید، نکند لقمه‌ای که برمی‌دارید از خون مسلمانان منطقه رنگین شده باشد؛ هر حجی رفتنی نیست، ببینید امسال برای کدام خدا مُحرِم شدید! شیرفهم شوید که با این کارها راه به جایی نمی‌برید؛ جناب صدر، این‌بار هم نمره نیاوردید! @AFKAREHOWZAVI
زن در وضعیت جمع یا گسست؟ ✍ دکتر مریم‌منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین در اندیشه‌ی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الهه‌ی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورت‌بندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمع‌یافتگی امور، تلاش می‌کند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد. در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)می‌تواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظم‌شکن و گسست‌محور مطرح می شود. نتیجه‌ی این نگرش، جنبش‌های زنان، رنگین پوستان و تمام به‌حاشیه‌رفتگان به خصوص در دهه‌ی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نماینده‌ی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوب‌گرانه‌ی عقلانیت محور در نظر می‌گیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب می‌رسد. در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی می‌داند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را می‌توان مشاهده نمود. در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسه‌ای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح می‌شود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمی‌گردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمی‌گیرد و این‌ها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم می‌شمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع‌ تمام امور" است. این نظم، سرکوب‌گر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستی‌های انسانی ظهور می‌یابد. از همین رو، زن، نه تنها استعاره‌ای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع می‌کند و «ام امت» می‌گردد. ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم می‌کند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن می‌سازد. از همین رو است که ائمه‌ی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی می‌نمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمع‌الجمع زمان است، حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها برشمرده می‌شود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورت‌بندی از جمع‌یافتگی می‌توان از «جامعه‌ای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بی‌نظمی، گسست و آشوب را به چالش می‌کشد، بلکه از دوگانه‌سازی‌های تقابلی خارج می‌شود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه می‌یابد. @AFKAREHOWZAVI
📌عوامل پیدایش نهضت طرفدار "آزادی زن" و پیامدهای آن ✍️معصومه پازکی، عضو تحریریه مجتهده امین مطالعه و تحقيق در اين باره كه چرا و چگونه در عصر اخير نهضت‌هايى تحت عنوان حقوق و آزادى زن پديد آمد و تا امروز گسترش پيدا کرد و چه عواملی موجب گشت كه بعضي از مردان دايه‌هايى مهربان‌تر از مادر شدند و به زير بيرق اين‌گونه جنبش ها در آمدند را در این نوشته به صورت اجمالی به آن می پردازیم. 1. عوامل پيدايش نهضت طرفدار آزادی زن سه عامل اساسى در پيدايش و رشد نهضت‌هاى دفاع از آزادی زن بيشترين تأثير را داشته است: 1ـ1. عامل شهوانی: بدون شک در همه جامعه‌ها و فرهنگ‌های بشرى و به‌ويژه در نظام‌هاى دينى، زنان محدوديت‌هایی نظير حجاب داشته‌اند. مردان شهوت‌پرست درصدد برآمدند كه تحت عنوان فريبنده حقوق و آزادى زن، او را از قيد و بند عفت رهايى دهند و زمينه ارضای هر چه بيشتر شهوات حيوانى خود را فراهم كنند. 2ـ1. عامل اقتصادى: پس از صنعتى شدن كشورهاى غربى، سرمايه داران و كارفرمايان درصدد دستيابی به نيروى كار ارزان بر آمدند. در زماني كه زنان در آن كشورها درآمدى نداشتند و طبعاً مى‌پذيرفتند كه با مزدى كمتر از مردان به كار بپردازند، كارخانه‌داران در مقام سوء استفاده از اين وضع برآمدند. شعارهايي از قبيل زنان بايد آزاد باشند و در چهار ديوارى خانه محصور نمانند، استقلال اقتصادى داشته باشند و در صحنه‌هاى اجتماعى به كار و سازندگى مشغول شوند، دستاويزهاى خوبى براى كارخانه‌داران بود تا زنان را به محيط كارخانه‌ها بكشانند و از آنان بهره‌بردارى اقتصادى كنند. 3ـ1. عامل سياسی: در نظام‌هاى مردم‌سالار (= دموكراتيك) كه مدعى اتكای حكومت بر آرای مردم‌اند، جاه‌طلبان و شيفتگان قدرت چون زنان را انعطاف‌پذيرتر می ديدند و تأثير تبليغات را در آنان بيشتر مى‌يافتند، سعى كردند تا آنان را در عرصه اجتماع و سياست وارد كنند و با فريفتن و تحت تأثير قرار دادن زنان آرای آنان را به دست آورند تا بر اريكه قدرت تكيه زنند. 2. پيامدهای طرفداری از آزادی زن 1ـ2. نابودی کرامت زن: زنان به صورت ابزار هوسراني‌ براي مردان در آمدند و كرامت خود را از دست دادند. ابتذال تا بدانجا كشيده است كه به جاى آنكه مردان در طلب زنان باشند و به خواستگاری‌شان بروند، زنان در پى مردان مى‌افتند و خود را بر آنان عرضه مى‌دارند. 2ـ2. رواج همجنس‌بازی: در دسترس بودن بيش از حد زنان و نيز رفتار غير طبيعى آنان سبب شده است كه مردان كم‌كم از آنان رويگردان و حتى متنفر گردند. اين امر به سهم خود باعث شده است كه مردان براى ارضای غريزه جنسى به هم‌جنسان خود روى آورند. سردى و بى‌مهرى مردان نيز زنان را واداشته است كه عطش جنسى خود را به وسيله هم‌جنسان خود فرو بنشانند. رواج هم‌جنس‌بازى در كشورهاى غربى به طور عمده معلول همين علت است كه خود منشأ بسيارى از بيماري‌هاى روان تنی شده است، به گونه‌اى كه امروزه اين پديده به‌صورت يكى از مشكلات بزرگ برای تمدن غرب درآمده است. 3ـ2. فروپاشی نظام خانواده: فعاليت افراطی زنان در بيرون از خانه موجب گشت تا آنان نتوانند به كارهاى خانه، چنان‌كه بايد و شايد، رسيدگى كنند و عدم توفيق زنان در امور خانه‌دارى زمينه‌ساز اختلافات خانوادگى گرديد. از سوي ديگر استقلال اقتصادى و داشتن در آمد سبب گستاخ‌تر شدن زنان شد و بيم آنان را از متاركه و طلاق كاهش داد. در نتيجه دامنه نزاع‌هاى خانوادگى گسترش يافت. ناگفته پيداست كه پيامد تشديد اين‌گونه اختلافات در غالب موارد، چيزى جز طلاق و جدايى زن و شوهر نيست. 4ـ2. افزايش تعداد دختران و زنان بدون شوهر: يكى از نتايج نهضت‌هاى طرفدار زنان، منع تعدد زوجات بود. زيرا آن را، بى‌حرمتى به شخصيت زنان و موجب تضييع حقوق آنان می‌انگاشتند. از سوي ديگر، ازدواج موقت را هم با استدلال‌هايى مشابه منع كردند برغم ارتباط‌هاي آزادی كه خارج از چارچوب ازدواج، شايع بود. مجموع عواملی چون همجنس‌بازى، ازدياد طلاق، ممنوعيت چند همسرى و ممنوعيت نكاح موقت، نتيجه‌ای جز افزايش سريع تعداد جمعيت دختران شوهر نكرده و زنان بيوه نداشت. اين امر در كشورهايى كه مبتلا به جنگ‌هاى شديد خانگى يا برون‌مرزى مى‌شدند و تعداد زيادى از مردان خود را از دست مى‌دادند، شكل مصيبت‌بارتر و چاره‌ناپذيرترى به خود مى‌گرفت و از صورت یک امر موقت و گذرا خارج مى‌شد. 🔴 اين‌ها نمونه‌هايی از آشفتگى‌ها و نابسامانی‌هاى روانى و اجتماعى ناشى از (به اصطلاح) آزادى زن در غرب و ره‌آورد تمدن غربی است که امروز آن را برای زن ایرانی می‌خواهند که نه فقط زن ایرانی بلکه جامعه را نیز تهديد می کند. @AFKAREHOWZAVI
🍃ما بچه‌ها ✍🏻 زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین ما بچه‌ها به بودن مادرهایمان عادت می‌کنیم. به بویش، به نسیم خنکی که در خانه از سمت او می‌وزد. به جانی که می‌ریزد در غذا و قاشق قاشق به خوردمان می‌دهد. به نفس‌هایی که هرکدامش جانی می‌شود در روح‌مان نه اینکه بودنش عادی شود و تکراری... نه! ما بچه‌ها عادت می‌کنیم به نگاهی که نگران‌مان است، به نگاهی که می‌پایدمان که روزگار تنمان را آزرده نکند که آفتاب نسوزاند جسم‌مان را که سنگ به پایمان نخورد ما بچه‌ها، عادت می‌کنیم به شنیدن اسم‌مان از زبانش حالا اگر مادر برود اگر بدون خداحافظی برود اگر قبل از رفتنش جان‌هایش را به کسی نسپارد ما بچه‌ها می‌شویم ماهی‌ای که آب را از او گرفته‌اند. کاش لااقل خدا روز مادر می‌گذاشت مادرهایمان را ببینیم... @AFKAREHOWZAVI
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ و ؏ـمقِ ؏ـشق هیچ‌گاه دیده نمۍشود مگࢪ دࢪ چشمان مادر... ✍️مرضیه رمضان‌قاسم، عضو تحریریه مجتهده امین @AFKAREHOWZAVI
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ هر دختری که کوثر طاها نمی شود اشبه به احمد و جان محمد نمی شود جانا که آمدنت به بابا چه خوش گذشت گل بر گل جمال محمد چه خوش نشست فاطر شدی و فاطمه نامت نهاده اند بر دامن خدیجه، عرشیان جایت نهاده اند انسیه حورا شدی و محدث به حوریان قدسیه پیمبر شدی و حجت به مُلکیان زهرای آسمان و زمین، ام پدر شدی دریای فهم و دیانت،خیر نساء شدی وقت دفاع ز نبوت چو مادری در خانه ولایت و‌ رهبر پیمبری عالم به یُمنِ وجودت شکفته شد زن از مقام تو اینک خجسته شد اصل طهارت عالم به حب توست عالم‌ همه در انتهای مقام توست علم و حیا و نجابت به اذن توست گردانه سیاق قیامت به دست توست جانی که عشق تو گیرد چه ها کند چشم از گنه ببندد و‌ غَضّ بَصَر کند بانوی عفت و‌ طراوت اراده کن نسوان سرزمین مرا نور دیده کن حرمت گذار حجاب را حمیده کن چون گوهری به سراپا تنیده کن دستش بگیر و دلش را صفا بده رزقی به پاکی حجب و حیا بده ایکاش که عیدی ما را علی بده چشم روشنی دل ما را نبی بده ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین @AFKAREHOWZAVI
🍃🌹 تا آن زمان که گردش این روزگار هست تا آن زمان که روز وشبی برقرار هست کم یا زیاد بسته به میزان لطف حق پای پیاده عشق به هر دل سوار هست وقتی گدا شدن به در دوست عاشقیست پس در تمام عمر به هر لحظه کار هست ما ظاهراً اگر چه خدا را ندیده‌ایم اما یقین که جلوه آیینه‌دار هست یک گل رسید و معنی ضرب المثل شکست یک یاس آمده که همیشه بهار هست یک برگ یاس با همه عالم برابر است معنی یاس یک کلمه هست و مادر است هرکس که مادر است دو عالم برای اوست بام بهشت نقطه پایین پای اوست مادر شدن برای دو عالم شرافتی است بر دختری که گفته پدر هم فدای اوست او قبل خلقت آمده قبل از همه رود سوی بهشت باغ گلی که سرای اوست شرط و شروط خلقت دنیاست فاطمه این میل باطنی عمیق خدای اوست آمد کسی که بین قنوت شبانه‌اش همواره اسم یک یک همسایه‌های اوست تصویر خالصانه ذکر و دعاست او همسایه همیشه قرب خداست او او کوثر است و چشمه دریاترین خم است نور است و نور بخش سپهر است و انجم است پیداتر از همه شد و بین بزرگی‌اش در لابلای ثانیه‌های زمان گم است از آب و خاک مهریه او جوانه زد هر دانه‌ای که بر سر هر خوشه گندم است مصرف نکرد غیر خودش در مسیر حق زهرا تمام مرتبه الگوی مردم است از خود گذشت تا که ولایت علم شود زهرا بپای دین خدا مثل اهرم است دین خدا ز همت او جان گرفته است زن با نگاه فاطمه عنوان گرفته است سلام‌الله‌علیها 💠 💠 @shaeranehowzavi
🔔 فراخوان جذب نویسنده رسانه ای در به صورت پروژه‌ای 🗓 مهلت ارسال آثار تا ۳۰بهمن ماه 📲 ارسال اثر به همراه لیست اطلاعات به آیدی @mabnamedia 🌐 مشاهده اطلاعیه جذب @AFKAREHOWZAVI
✳️توحیدمادرانه ✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین مادر هستم، یک مادر سی و دوساله با پنج تا بچه‌ی قد ونیم قد؛ اما امشب بیش از آن‌که دلم تاپ تاپ کند برای هدیه‌ی روز زن یا روز مادر، بی‌قرار مادرم هستم. مادری که حالا به یاد او‌ نشسته‌ام‌ در توحیدخانه، دقیقا جایی که هربار و هربار می نشست و ساعت‌ها دعا و مناجات می‌خواند. سرش که غر می‌زدیم که مفاتیح را تمام کردی؛ با خنده می‌گفت:من که هنوز چیزی نخوانده‌ام. سال‌های آخر، هربار، هرشب، حرم می‌آمد و یک دل سیر، زیارت می‌کرد تا جایی که بدن ضعیف و بیمارش اجازه می‌داد. هرچند از جایی که تا قبرش به قدر یک صحن حرم فاصله است اما تا بوسه‌ی من روی پاهایش، فاصله خیلی است. قد یک دنیا. قد یک آخرت. یک‌ برزخ شاید. اصلا نمی‌خواهم شب میلادی هوای دل‌تان را بارانی کنم، فقط آمده‌ام بگویم؛ من هم فکر می‌کردم مادرم تا ابد هست. گاهی دلخور می‌شدم. اما حالا دو سال است که ابر مهربان رحمتش از کنارم رفته، و به جای پاهای کوچک و دردمندش، سنگِ سردِ قبرش را دارم تا سرم را رویش بگذارم و بگویم برایم دعا کند. آمده‌ام که بگویم مادرها دایمی نیستند. مادرها قرار نبوده فرشته باشند، قرار هم نبوده همه‌ی زنها مادر باشند یا از ارزش زن‌هایی که خواسته‌اند و نتوانسته‌اند که مادر شوند، چیزی کم شود. قرار نبوده به خاطر حق زن‌ها و مادرها، به مردها و پدرها اجحاف شود(همان‌طور که این چندسال شده و آن‌قدر از ریل خارج شده که حالا مردان ناکارآمد معلول همین سیستم‌ هستند) فقط قرار بوده ما، یعنی همه‌ی ما، دکترها، مهندس‌ها، شهری‌ها، دهاتی‌ها، تهرانی‌ها، شهرستانی‌ها، مردم دنیا، مردم مسلمان، بفهمیم راه بهشت ما از احترام به مادر و محبت به او می‌گذرد. 🔅حتی اگر حاج قاسم باشی، به دعای مادر عاقبت بخیر می‌شوی.🔅 اصل، این که حاج قاسم شدنت، بند دعای مادرت، رضایت مادرت، بالاتر، احسان به مادرت باشد. و اینکه سریع الرضا هستند. مثل همان خدایی که تازه سند یکی از صد مهربانی‌اش را به نام مادرهای دنیا زده که این چنین عالم را با عشق‌شان زیبا کرده‌اند. 🦋درتوحیدخانه‌ام به یاد مادرم، به یاد تمام مادرها. به خصوص مادرهای حاج قاسم‌ها، مادرهای آرمان علی وردی، مادرآرتین، مادران شهیدان زینال‌زاده و رضازاده، که پسران‌شان ذبح شدند. مادر تمام شهدای این چند وقت آشوب، که به اسم حق زن، حق مادری‌شان را از آنها گرفتند. این چند خط را با اشک نوشتم فقط برای حق مادر، برای اینکه یادمان نرود مادری یک حس کوچک تک‌نفره نیست، یک حس خدایی است. نه هرکس که مادر است با لیاقت است نه هرکس که مادر نیست، بی لیاقت. اما هرکس که مادر دارد وقدرش را نمی‌داند، قطعا بی لیاقت است و خیلی دیر خواهد فهمید؛خیلی! خوشبخت و مادری متعالی، پدری نمونه، همسری عالی و بنده‌ای مرضی‌باشید. 💠عیدتان‌مبارک💠 @AFKAREHOWZAVI
🔹مادری ✍️فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین خدا بخواهد برکت دهد، نگاه نمی‌کند که فرزندت دختر است یا پسر، کم است یا زیاد است، اگر برکت بیاید کم را زیاد می‌کند، اگر خدا بخواهد نسل عزیزترینش را از دخترش ادامه می‌دهد. گاه داشته‌های‌مان حجاب می‌شود، گم می‌شویم در نعمت، در آسایش، آن‌وقت زبان کاری می‌کند که شمشیر نمی‌کند. مواظب باشیم! نکند برای نعمت‌های‌مان مؤاخذه شویم، نکند حواس‌مان به دوست و آشنای‌مان نباشد و... این روزها باید حواس‌مان به جوان‌ماندن ایران‌مان باشد، درست! کلی وظیفه بر گردن تمام عزیزانی هست که شرایطش را دارند، منظور از شرایط هم چیز عجیب و غریبی نیست، اصلاً وظیفه که به میان می‌آید، بهانه‌ها کنار می‌رود، اما نکند به هوای یک وظیفه، وظیفه دیگری زیر پا گذاشته شود، دلی شکسته شود، دلی که شاید هنوز هم‌دم و هم‌راه پیدا نکرده و یا به هزار دلیل ناگفته، مادر نشده یا مادر شده ولی فرزندش به‌بغل‌نیامده، در آغوش خدا رفته یا نه، کسی که دختردار شده پسر ندارد، یا پسردار شده ولی دختری نیست که موهایش را شانه کند یا اصلاً فرزند بطنی نداشته، ولی تا توانسته مادری کرده، فرق نگذاریم برای مادری‌شان، درجه‌بندی نکنیم مادری را! این‌ها همه مادرند، مادرانی که شاید روز مادر سخت‌ترین روز زندگی‌شان شود. سختی برخی امتحانات الهی، شاید نشان از قدرت‌مندی و ظرفیت بنده باشد، نکند با زبان و لحن و عمل، مادری‌ها را بشوییم، مادری‌کردن خیلی زیباست، این را برای کسانی که به قاعده امتحان الهی مادر نشدند سخت نکنیم؛ مواظب دل‌های شکسته باشیم. 🍃روز مادر بر همه این مادران، هزاران‌بار مبارک!🍃 @AFKAREHOWZAVI