eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
579 ویدیو
39 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید 🔺در نظام اقتصاد سرمایه‌داری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید می‌آید، سیاست‌های قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده می‌کنند. به این ترتیب که به سرمایه‌دار اجازه می‌دهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب می‌کند تغییر دهد و طبعا سرمایه‌دار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر می‌دهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحران‌ها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت می‌توان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایه‌دار که ابتکار عمل قیمت‌گذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران می‌کند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش می‌یابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایه‌دار از بحران است. ⁉️اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد می‌کند؟ 🔺از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است می‌توان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحران‌هایی که در تولید رخ می‌دهد، افزایش سطح قیمت نیست. ✅راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینه‌های تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج می‌کند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینه‌های تولید موجب می‌شود که تولید رخ دهد بی‌آنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمت‌های جهانی مخالفت می‌کند و هم با این‌که قیمت‌های درون کشور، جهانی شود. ❓اما در واقعیت چه رخ می‌دهد؟ و چرا محصولات گران می‌شوند؟ در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم. 🔸سرمایه‌داران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایه‌داری را دنبال می‌کنند، همواره جهت‌گیری گران‌سازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت می‌کنند. لذا با عنوان‌هایی چون جهانی‌سازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش می‌کنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گران‌سازی پیدا شود و گران‌سازی را موجه سازند. و این گران‌سازی‌ها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید می‌آورند. و نیز این جریان از هر حربه‌ای برای گران‌سازی مجدد استفاده می‌کند. ابزار ویژه‌ای که این سال‌ها در اختیار گرفته‌اند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایه‌داران، زمینه کنش سرمایه‌سالاران برای گران‌سازی و موجه ساختن افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود. 🔸در سوی مقابل، جریان انقلابی بهبود معیشت طبقه مستضعف را هدفگذاری می‌ کندو تلاش می‌کند اجازه چنین گران‌سازی‌هایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است. 🔅حال شاید دعوا روشن تر شده باشد. ⚠️بعضی از غرب‌خوانده ‌ها، راه حل بحران‌ها را گران‌سازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان می‌دانند (البته همین‌ها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایه‌دار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی). ✅در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال می‌کند. ✅بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم مرور کنیم: ۱_خودرو: مسیولین و تصمیم گیران با عدم شناخت مسئله و بر اساس آمارهای غیر دقیق فضای مجازی قانونی را تصویب می کنند و بعد می بینند که مستندات آنها درست نبوده است سال گذشته قرار شد ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنند ولی موفق نشدند چرا؟ چون اولا شرط گذاشتند خودوری ۱۰-۱۵هزار دلاری وارد کنند که در نهایت موفق نشدند چنین خودروهایی پیدا کنند اما مانع دوم آن کمبود منابع ارزی بود که عملا اجازه چنین کاری را نداد. حالا دیدند خودروی صفر گران هست و توان پاسخ گویی نیاز داخل را ندارد گفتند برویم دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال وارد کنیم!! همه هم راضی بودند گفتن عجب تصمیمی خوبی گرفته شد اما در اینجا هم اشکالاتی وجود داشت. ✅ مبنای چنینی تصمیمی بازهم اطلاعات دقیق نبود بلکه مستند به چند کلیپ از مزایده های خودرو و ... در کشورهای منطقه بود که نادرست بودن بعضی از اینها را قبلا در کانال نشان دادیم. ✅اشکال دوم برآورد دقیق نداشتن از میزان خودروهای موجود با این شرایط ذکر شده در کشورهای منطقه بود یعنی دقیق نمیدانم که در کشورهای اطراف چه تعداد خودروی کارکرده وجود دارد و چه تعداد برای فروش وجود دارد و در نهایت چندتا ازین خودروها سهم ما می شود؟ مسئله ی مهمتر اینکه این خودروها به قیمتی دست ما می رسد ۴_۵هزار دلار هست یا بیشتر؟ و چندین سوال بی جواب دیگر که نتیجه ی همه ی اینها تصمیمات غیرکارشناسی شده و غیر عملیاتی هست که مشکلی را حل نمی کند ولی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. ✅در مسئله ی واردات خودرو یک مشکل اساسی که وجود دارد و معمولا در نظر گرفته نمی شود بحث ارز مورد نیاز برای واردات خودرو هست، آیا اصلا منابع ارزی کشور اجازه ی چنین کاری را می دهد؟ اگر می دهد آیا اولویت اول کشور هم هست یا اینکه کلی پروژه اساسی در کشور منتظر تزریق پول است و دارد دوران طلایی تکمیل آن ها از دست می رود بنابراین اگر پولی هم باشد نوبت به اولویت دهم و بیستم که واردات خودرو و ... باشد نمی رسد؟ لذا انتظار از مسئولین این است که به صورت کارشناسی کار را دنبال کنند و با توجه به محذوریت ها و اولویت های کشور تصمیم گیری کنند و قانون گذاری کنند نه از روی جو گیری و برای جذب آرای مردم در اننخابات و...
بسم‌الله الرحمن الرحیم اینجانب فقیه نیستم، صرفا یک کارشناس اقتصادی ام و مطالعاتم در فقه اندک است. اما وقتی همین برداشت اندکم از مطالعات فقهی را با مباحث اقتصادی‌ تطبیق می‌دهم نظرم این است که فقه امام خمینی رحمه‌الله علیه کافی است برای نقد اول تا آخر اقتصاد سرمایه‌داری چه لیبرال آن از نوع هایکی یا فریدمنی و چه سرمایه‌داری از انواع کینزینی آن؛ نظر امام کافی است برای آن‌که بزنیم تو دهن اونایی که می‌گن اقتصاد اسلامی نداریم. باید فقه امام خمینی از هجران بیرون آید خداوند این بزرگ مرد را مشمول رحمت واسعه خود بنماید، بیش از پیش @drbakhshi_eghtesadekalaan
🔻آقای اوجی عزیز، وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران، لطفا مرزبندی خود را با سیاستهای روشن کنید. یک ماهی است بازار دارد طعم آرامش را می‌چشد و قیمت‌ها آرام گرفته‌اند، لطفا با ریسمان پوسیده مکتب به دنبال افزایش قیمت بنزین و ایجاد شوک جدید در قیمت‌ها نروید! 🆔 @DrSaeedi
طبق پیش‌بینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد. حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند. در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم. این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند. منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود. گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضه‌ی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد. همانطور که می‌بینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیت‌تر در بازار وجود دارد! راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
✍ وقتی با خوشمزگی به معتقدین به اقتصاد اسلامی،انگ کمونیست میزنی،، ولی توسط دو تا کامنت سوسک میشی.. ✅ اقتصاد بازار آزاد، توهمی بیش نیست در ذهن این جماعت لیبرال مسلک @tahliltamadoni
مستند «عابدان کُهَنز» را ببینید تا اقتصاد فرهنگی ایران را بشناسید. روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار از جمله شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» و یاران است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه 88 و فتنه تروریستهای تکفیری در سوریه حضوری فعال داشتند. راهکار پیشرفت اقتصاد ایران و ارتقای رفاه عمومی و افزایش نشاط عمومی و بهتر کردن حال مردم کشور، توجه به این جایگاه و ظرفیت محوری مساجد و هیئات کشور است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این کلیپ راه حل مشکلات مردم در حوزه خودرو را به طور خلاصه بررسی کردیم. در این فیلم بیان میکنیم که قوانین فعلی واردات چطور باعث افزایش مشکلات در حوزه خودرو و ایجاد نارضایتی بیشتر برای مردم خواهد شد؟! همچنین موانع قانونی دسترسی مردم به خودروی باکیفیت کدامند؟ و چگونه سیاست‌های خودرویی مجلس باعث ضربه معیشتی به مردم خواهد شد؟! 🎙سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
کمال انقطاع از پول! بعضی ها تمام روابط و ساختارهای سرمایه داری و طاغوت را پذیرفته اند، و هنگامی که به پول میرسند، ریالی که امضای حکومت اسلامی پای آن قرار گرفته و ماهیتا متفاوت است با تمام پولهایی که در عالم وجود دارد، رگ غیرتشان گل می کند و می گویند باید پول اسلامی را احیا کرد! استدلالشان هم برای اینکه بگویند این پول اسلامی نیست این است که در زمان طاغوت این پول جعل شده است. و از طرفی هم به طلا و نقره پول اسلامی می گویند زیرا روایاتی وجود دارد در باب جعل خداوند در مورد طلا و نقره به عنوان پول. اولا اگر جاعل یک پول علت اسلامی و غیراسلامی بودن آن است که دینار هم توسط رومی ها بنانهاده شده است. واحد پول ایران بر مبنای «دینار» بناشده است. دینار، واحد قدیمی پول روم و بعد از آن امپراتوری روم شرقی بود و «دناریوس» خوانده می‌شد. یک دناریوس روم شرقی برابر با یک سکه نقره بود که وزنش در مواقع مختلف فرق می‌کرد. این واحد پول بعد از فتح اراضی روم شرقی به دست مسلمانان، از طرف آن‌ها به‌عنوان نام واحد پول انتخاب شد و به دیناری که امروزه هم در کشورهای عربی از آن استفاده می‌شود تبدیل شد. پس جاعل نمی تواند ربطی به مشروعیت یک پول داشته باشد. ثانیا اگر امضاء شرع پای یک امر آن را مشروع می کند و ما مکلف می شویم که آن را احیا کنیم که برده داری را هم خداوند در قرآن تایید کرده و مورد امضاء معصومین علیهم السلام بوده، آیا مکلفیم که آن را احیا کنیم! ثالثا آیا شرع مقدس در نظام اقتصادی اسلام آیا فقط طلا و نقره را به عنوان پول جعل کرده است یا اساسا این جعل در راستای هدفی بزرگ تر است. آیا جعل الهی بالاتری در اسلام نیست که بر طلا و نقره سلطه پیدا کند؟ قطعا وجود دارد. تمام احکام اسلام که بر مبنای استعلای معنویت بر مادیات است از این جنس است. همان گونه که آزادکردن برده برای کاهش و از بین بردن این پدیده در جامعه اسلامی بوده است بخشش و انفاق و خمس و زکات و کفاره نیز برای رها ساختن انسان از اسارت پول است. نه اینکه اسلام خواسته طلا و نقره را ارزش دهد. این احکام در حقیقت به ما می گوید طلا و نقره و هر چه در دنیاست فدای یک لحظه عبادت خداوند متعال. وقتی اسلام تاکید دارد بر اینکه روابط بین مومنین باید روابط بر مبنای اخوت باشد چرا اصرار بر احیاء پولی است که مبنای آن مادیت است نه معنویت؟ چرا اعتبارِ جعل شده توسط خدا (انما المومنون اخوه) برای برخی ارزشی ندارد ولی اصرار دارند که جعل خداوند در مورد پول باید تا ابد باقی بماند؟ جعل خداوند در مورد طلا و نقره قطعا در طول و البته پایین تر از جعل خداوند در مورد رابطه اخوت و ولایت است. فلذا می توان پول را به دو بخش تقسیم کرد: 1. پول طاغوتی 2. پول غیرطاغوتی و پول غیرطاغوتی را نیز می توان به دو بخش تقسیم کرد: 1. پول فلزی جعل شده توسط خداوند (طلا و نقره) 2. پول اعتباری جعل شده توسط خداوند (عهد اخوت و ولایت) که دومی قطعا در مرتبه بالاتری نسبت به اولی قرار دارد تا آنجا که عهد اخوت و ولایت سلطه پیدا میکند بر طلا و نقره و مادیات و دنیا و مافیها. در حقیقت دومی در راستای حذف طاغوت پولی است ولی اولی در راستای حذف طاغوت پولی و انسانی است؛ تا آنجا که در حکومت امام عصر ارواحنا فداه یک صلوات بر محمد و آل محمد جای پول را می گیرد و «ارزش»، بطور کلی از مادیات به معنویات منتقل می شود. همان که مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 فرمودند که در حکومت جهانی معصوم نیازهای انسانها نیازهای لطیف تری خواهد شد و از سطح مادیات عبور خواهند کرد. کاری که امام خمینی رحمت الله علیه با انقلاب اسلامی انجام داد غلبه معنویات بر مادیات بود. یکی از مصادیق بارز آن هم حذف قیمت و ارزش مادی از نیازهای اولیه (آب و برق و مسکن و زمین و آموزش و ...) بود و البته تاکید امام به اینکه «دلخوش به این مقدار نباشید، ما میخواهیم انسان بسازیم» یکی از مصادیق ساخت انسان این است که به طور کامل از دنیا و مافیها قطع تعلق کرده و در نهایت به کمال انقطاع الی الله برسد. اگر دین اسلام را یک دستورالعمل کامل برای کمال انسان و جامعه در نظر بگیریم آنوقت احکام آن را هم ایستا نخواهیم دید و همه را در جهت رسیدن به کمال فهم خواهیم کرد. کمالی که در آن از دیکتاتوری پولی (هر نوع پولی) عبور خواهیم کرد و به اقتصادی بر مبنای فرهنگ و معنویت خواهیم رسید. چارچوب کلانی است که پول خود را دارد و زیربنای اقتصاد فرهنگ است نه برعکس! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙برنامه | قسمت یازدهم 🗂موضوع: خودرو؛ ترسیم وضعیت و راهکار (1) 🗣 استاد: سیدامیرحسین حسینی 🗓 دانشگاه خواجه نصیر - خرداد ۱۴۰۲ تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | قسمت هفتم 🗂موضوع: واردات خودرو سید امیرحسین حسینی (ارائه کامل) تهیه‌کننده: رادیوسِداد 📻 @SEDAAD سِدای‌اقتصاد
در ۵سال گذشته به وضوح شاهد به حاشیه رانده شدن و تضعیف پایگاه‌های بسیج در کشور بودیم. این امر در انفعال جدی نهاد مقدس بسیج در سنگر مبارزه با فتنه حیازدایی و ترویج فحشا به اوج رسیده است. یکی از مطالبات جدی برای بهبود وضعیت خانواده و جامعه می‌تواند احیای جایگاه بسیج با تغییرات مثبت مدیریت کلان آن باشد. بسیج می‌تواند اقتصاد، معیشت، فرهنگ، دین، امنیت، آزادی و استقلال ملی را تعالی بخشیده و از مشکلات این عرصه‌ها گره‌گشایی نماید. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
در شهر بگردید! در جلسه ای که چندی پیش در دانشگاه قم خدمت دانشجویان بودم از ایشان پرسیدم که وقتی به فروشگاه می روید کدامیک را انتخاب میکنید: دوغ اکبر، دوغ اصغر یا دوغ عالیس؟ همه گفتند دوغ عالیس! پرسیدم چرا؟! گفتند چون تبلیغ شده است! زمانی که شهید بهشتی بحث از حرمت تبلیغات می کنند نه اشاره ای به فریب و دروغ و اغوا دارند نه به افزایش هزینه تولید و بالارفتن قیمت کالاها، بلکه فقط به این نکته اشاره می کنند که با تبلیغاتِ شرکت های بزرگ، بنگاه های کوچک نابود می شوند. یعنی تبلیغات یکی از شیوه های ایجاد انحصار است. تبلیغات یعنی هر کسی پول بیشتری دارد و میتواند رسانه بیشتری بخرد می تواند رقبای خود را به معنای واقعی کلمه حذف کند. در حقیقت علت اینکه مردم دوغ عالیس را انتخاب میکنند تبلیغ بیشتر نیست! بلکه به این علت است که اساسا دوغ اکبر و اصغر در فروشگاه وجود ندارد و همانطور که شهید بهشتی بیان می کنند نابود شده اند. نکته مهم مساله این است که هیچکدام از لیبرالهای طرفدار «رقابت و آزادی در بازار» را پیدا نمی کنید که به ایجاد چنین انحصاری اعتراض کند. اینجاست که باید گفت: مساله علم اقتصاد حقیقی این است که چرا باید پدیده ای به اسم تبلیغات بازرگانی وجود داشته باشد و مساله اقتصاد علم نما این است که چگونه با وجود این انحصارها سود انحصارگران را بیشتر و تعادل عمومی در بازارهای انحصاری را برقرار کنیم؟! فلذا برای اینکه به خودتان و جامعه تان لطفی کرده باشید «در شهر بگردید» و به جای «سرای ایرانی»ها، به همه ی ایران بروید که همه ی ایران سرای شماست! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 با چه مبنایی باید دارایی هارا اختصاص داد؟ 🔹 آیا فقط باید در فکر سود باشیم؟ 🔹 مبنای دانش اقتصاد مدرن چیست؟ 🔸دکتر علی سعیدی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
شرکت قم تولیدکننده ماشین لباسشویی با اعتماد به نفس به دنبال داخلی سازی موتور ماشین لباسشویی است. @akbar_abdali
انظر الی مادر راسل (و ابن مرجانه‌های اقتصادی) پس از انتشار کتاب فریب بزرگ و به خصوص بعد از مناظره پرفسور درخشان در شبکه افق در جمع‌های متعدد حقیقی و مجازی از افراد مختلفی شنیدم که چرا ایشان به اشخاص و بزرگان لیبرال و خانواده شان کار دارد؟ ما چه کار داریم که آنها که بوده اند و چه کار کرده‌اند؟ ما باید به «ما قال» نگاه کنیم نه «من قال». روایاتی هم وجود دارد که در آنها اشاره شده است به جواز اخذ علم ولو از مشرکین و منافقین و ... . اما چرا اشاره به این روایات در رابطه با علوم انسانی اشتباه است؟ ۱. حرمت خواندن کتب ضاله یکی از مستنداتی است که می توان به آن اشاره کرد که نمی توان به طور کلی به مردم جواز انظر الی ما قال را داد. ۲. عقل حکم می کند به مردم نگوییم که بروید و پای صحبت هر شخص و هر رسانه‌ای بنشینید. کدام عاقلی می‌گوید مردم پای bbc بنشینند و به ماقال نگاه کنند! ۳. اجتهاد عالم غیرشیعه ولو با تمام اصول و ضوابط تفقه باشد و حکم او هم با حکم فقهای شیعه یکسان باشد قابل رجوع نیست و از شرایط مجتهد، مسلمان مومن بودن است. ۴. در قرآن کریم خداوند متعال می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا (ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید) سوال: آیا اگر مومنی خبری آورد تبین و تحقیق نیاز نیست؟ طبیعتا منعی ندارد و شاید هم نیاز به تحقیق داشته باشد. اما تاکید قرآن بر تبیّن در مورد خبر فاسق از این باب است که اصل را بر باطل بودن خبر او بگذارید مگر اینکه خلافش ثابت شود. نه اینکه آثار آنها را ترجمه کنیم بدون یک کلمه نقد! ۵. کسی می تواند به خبر اهل فسق توجه کند که اهل تبیّن باشد و نمی توان به کسانی که توانایی تبیین و تمیز ندارند توصیه کرد که انظر الی ما قال! ۶. در معنای اطلبو العلم ولو بالصین آیت الله بهجت رحمت الله علیه فرمودند: کتابی هست که اگر در چین هم باشد باید برویم و آن را بیابیم و بخوانیم و آن قرآن است. (به نقل از آیت الله میرباقری حفظه الله) در حقیقت معنای این روایت این نیست که علم نزد کفار است و بروید و بگیرید! بلکه می فرماید اگر علم حقیقی (قرآن و سنت) در هر نقطه ای از عالم بود به دنبال آن بروید و در همین زمینه علامه جوادی آملی می فرمایند: الآن شعار رسمی مستضعفان این است «اطلبوا العلم ولو بقم» ۷. علامه جوادی آملی در مورد روایت انظر الی ما قال می فرمایند: چهارچوب‌های علمی اين است كه اگر كسی اهل تحقيق و خردورزی باشد و در حكمت نظری بخواهد كار كند، می‌گويد اُنظُر إلی مَا قال. می‌خواهد فيزيك‌دان باشد يا رياضی‌دان و شيمی‌دان و كيهان‌شناس و غيره، می‌گويد: اين استاد است، چه كار داريم يهودی است يا مسلمان؟ بايد ببينيم فيزيك را خوب درس می‌گويد يا نه. اين اُنظُر إلی مَا قال است. در رياضيات و فيزيك و شيمی و زمين‌شناسی و مانند آن هم همين‌طور است. دين ما اين بخش را امضا كرده است. امّا اگر كسی بخواهد علوم انسانی را فرا بگيرد و انسان بشود و از كرامت انسانی طرفی ببندد و خليفة‌الله شود، ديگر به او نمی‌گويند اُنظُر إلی مَا قالْ؛ می‌گويند: اُنظُر إلَی مَا فَعَلْ. ببينيد اين آقا چه كار می‌كند. در علوم انسانی قرار است اين آدم باتقوا شود، اهل نماز شود، اهل صداقت و فلاح و صلاح و نَجاح بشود. چنين كسی را «فعل» رهبری می‌كند و نه «قول». اُنظُر إلی مَا فَعَلْ، نه اُنظُر إلی مَا قالْ. اُنظُر إلی مَا قالَ مربوط به حكمت نظری و علوم تجربی است، اُنظُر إلی مَا فَعَلَ مربوط به علوم انسانی است. اصرار اقتصاددانان لیبرال بر اینکه اقتصاد هم مثل فیزیک است برای فرار از تمکین به دین اسلام است وگرنه خودشان هم می دانند که مقایسه فیزیک و اقتصاد مضحک است. ۸. امام باقر علیه السلام: قال انه لیس أحد عنده علم شئ الا خرج من عند امیرالمومنین فلیذهب الناس حیث شاء، فو الله لیس الامر الا من ههنا (کافی ج 1 ص 399) ۹. امام صادق علیه السلام: فانظروا علمکم هذا عمّن تأخذونه یعنی بنگرید این دانش خود را از که می گیرید. (بحارالانوار، ج 1، ص 195) ۱۰. امام علی علیه السلام فرمودند: یا کُمَیْلُ! لا تَأْخُذْ اِلاّ عَنّا، تَکُنْ مِنّا؛ اى کمیل! اگر مى خواهى از ما باشى، تمام معارف دینت را از ما بگیر! بحارالانوار، جلد 74، صفحه 412. ۱۱. فرضا که تمام استدلالها و نکات مطرح شده غلط باشند. مگر یک انسان چقدر عمر دارد و چقدر توان دارد که برود و سالها از عمر خود را صرف کند در فراگیری علومی که «من قال» آنها عده ای فاسد و فاجر و بی دین است و «فی الجمله» هم می دانیم که آن علوم خلاف و در مقابل اندیشه اسلامی است. یعنی همان نکاتی که امام و رهبری بارها در مورد علوم انسانی غربی و شرقی بیان کرده اند. ضمن اینکه نتیجه عمل به آن علوم که بی عدالتی گسترده در سطح جهانی بوده را هم به چشم می‌بینیم. ادامه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
آمار و حقایق سوءاستفاده جنسی از کودکان در فرانسه در سال 2018، بیش از 23500 کودک زیر سن قانونی قربانی خشونت جنسی شدند. در سال 2020، تخمین زده شد که 6.7 میلیون نفر در طول زندگی خود در معرض زنای با محارم قرار گرفته‌اند و 32 درصد فرانسوی‌ها گفته‌اند که قربانیان زنای با محارم در حلقه خود داشته‌اند. تقریباً یک چهارم قربانیان خشونت جنسی در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. اگرچه پسران در امان نیستند، اما اکثریت قریب به اتفاق قربانیان را دختران تشکیل می دهند که اکثراً زیر 12 سال سن دارند. در مورد عاملان، 95 درصد مرد هستند. اغلب توسط یک یا چند نفر از اعضای خانواده انجام می شود، این حملات معمولاً در خانه خانواده یا در حلقه گسترده خانواده رخ می دهد. تجاوز جنسی به یک نوجوان توسط یک غریبه در مقایسه با (11 درصد) کمتر اتفاق می افتد. با این حال، با افزایش سن، خشونت جنسی علیه نوجوانان بالای 13 سال در یک محیط جشن رخ می دهد. تقریباً در نیمی از موارد، خشونت جنسی فقط یک بار اتفاق می افتد. با این حال، 23 درصد از قربانیان به مدت یک تا ده سال مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. بیش از نیمی از قربانیان گزارش میدهند که دوره های افسردگی را تجربه کرده اند و از اختلالات اضطرابی رنج میبرند. 22 درصد تلاش کرده اند به زندگی خود پایان دهند. منبع ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco