eitaa logo
عقل عاشق
303 دنبال‌کننده
136 عکس
150 ویدیو
1 فایل
یادداشت های تحلیلی نفسی نسبتاً عاقل در محاصره قلبی عاشق؛ به قلم فیزیک خوان دهه شصتی که سر از فرهنگ و سیاست درآورد... پژوهشگر اجتماعی از منظر دین، مؤلف و مدرس حوزه و دانشگاه های برتر تهران. دکتر عباس عبدالهی @ab_133
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تیتر یک تهران تایمز: ایران پاسخ می دهد. 💪موشک باران مقر تروریست ها در کردستان عراق، ادلب سوریه و بلوچستان پاکستان ✍گزارش های امروز تهران تایمز: 🔸انصارالله یه کشتی باری آمریکایی را هدف قرار داد. 🔸دختری با کاپشن صورتی برای شکار تروریست ها بازمی گردد. @aghle_aashegh
🔸اعتمادِ نقطه‌زن! 🔻رهبر انقلاب: هرجایی که به جوان‌هایمان اعتماد شد و از ایشان کار خواسته شد، واقعاً درخشیدند در همه بخشها از واکسن کرونا بگیرید تا موشک نقطه‌زن. ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ @aghle_aashegh
🌸 شب آرزوها؟!!!!😳 🔸مناسک مذهبی جامعه متدین ما، پر از غلط های مشهور تاریخی است. یکی از این غلط های مشهور، ترجمه و تعریف به شب آرزوهاست. 🔸رغائب، جمع کلمه «رغبة» به معنای میل، گرایش و خواسته انسان است. نمیدانم اولین بار کجا و چگونه این تعریف غلط برای شب رغائب ایجاد شده است. 🔻و متأسفانه، چگونه این همه سال های متمادی، این تعریف غلط، پایدار مانده و به شهرت ملی رسیده است؟!!! 🔺به هرحال، واقعیت معلوم است. لیلة الرغائب، شب جمعه اول ماه ، ماه استغفار و تخلیه روحی و قلبی، شب تصحیح گرایشات و امیال ماست. وقت تنظیم میدان مغناطیسی قلب مؤمن به سوی «قبلة» است که در روایت است: 🔸🔸الله فی قبلة المصلی🔸🔸 التماس دعا🌷 ✅ @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶چرا ابرقدرت های سیاسی و اقتصادی جهان امروز، نمیخوان اسلام در جهان منتشر بشه؟!! 🔸چرا این همه برای تبلیغ می کنند؟! 🌸به این چند جمله از حضرت آقا توجه فرمایید؛ در معرفی کوتاه مکتب امام میفرمایند: «جوهر اصلى در مكتب امام بزرگوار ما، رابطۀ دین و دنیاست؛ یعنى همان چیزى كه از آن به مسألۀ «دین و سیاست» و «دین و زندگى» هم تعبیر مى‏‌كنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس كار خود قرار داده‏ بود.»(14/3/84) 🌷راه مردم ایران «راهى كه ملت ایران در پیش دارد، راه آباد كردن دنیاست. علم را، دانایى را، اقتصاد را، سیاست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامه‏‌هاى كلان جامعه را ـ كه اجزاء گوناگون دنیاست ـ باید آباد كرد، پیش برد، رونق داد و آن‏ها را به شكوفایى رساند؛ و همۀ این‏ها در سایۀ دین تحقق پیدا خواهد كرد. همین عاملِ دشمنىِ آشتى‏‌ناپذیر و خصومت كورِ ابرقدرت‏ها با نظام جمهورى اسلامى بود، و امروز هم هست. مى‌‏گویند چرا دین را پیشوا و مهندس دنیا مى‌‏دانید.»(14/3/85) 🌹نقش نظام اسلامی «آن‏ها احساس خطر مى‏‌كنند؛ چون دنیایى كه آن‏ها مى‌‏خواهند، دنیاى ظلم و تجاوز و دنیاى تهى از معنویت و اخلاق است. این، نظمى است كه استكبار جهانى براى بشریتِ امروز و دیروز، همیشه در نظر داشته است. نظام جمهورى اسلامى این نظم باطل و این دور غلط را شكسته است»(۱۳۸۵) جهاد بزرگ «بزرگ‌ترین مبارزۀ با آمریكا، خدمت به این مردم است»(۱۳۸۲) ✍استاد فلاح شیروانی faslefarhang@ @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک سؤال زیرساختی و عمیق درباره ایران امروز و تصویر آینده ما؟! 🔻مساله ایران پس از انقلاب و فقدان تئوری....!!! 🔺در جریان مدرنیزاسیون ایران، چه فرقی میکرد، رضاخان حاکم باشد یا مدرس؟!!! 🔻تکلیف حاکمیت با طبقه متوسط شبه مدرن معلوم نیست؟!! 🔸در مناظره بین دکتر زرشناس و دکتر عبدالکریمی، بیش از ۱۰۰ دقیقه یک کلاس درس بسیار آموزنده و تحلیلی را در سطح دکتری علوم سیاسی، تاریخ معاصر و مطالعات انقلاب اسلامی ببینید. 🔺خلاصه حرف حساب جریان روشنفکری طرفدار مدرنیزم در ایران و راه حل جریان روشنفکری دینی و انقلابی در مسأله توسعه و پیشرفت و گذر از وضع نابسامانی های موجود؛ 🔻خداقوت به دکتر زادبر و برنامه خوب «جریان» حتما ببینید 👇 https://telewebion.com/episode/0xae7fd54 @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 معجزه خلقت است او ... 🌷 روز میلاد حضرت پدر، بر همه پدران عاقل عاشق خانواده های ایرانی مبارک. 🌹 روز عیدی، یاد این شعر زیبا و جذاب حمیدرضا برقعی افتادم... ♥️هر بار گوش میدهم، تمام وجودم به ساحت قدسی حضرت مولی الموحدین علیه السلام پرواز می کند. 🔸هدیه روز عید میلاد مولود کعبه ع به همه مخاطبین گرامی؛ با گوش جان بشنوید و لذت ببرید. 🌸 از عزیزانی که توفیق اعتکاف پیدا کردند، التماس دعای فراوان دارم. طوبی لکم ... @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ پاسخ به یک ادعای بی‌اساس: آیا بریتانیا حکومت شاه را سرنگون کرد؟! 🔰پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 آنقدر برای سیاست ورزان و اندیشمندان دنیای تحت تأثیر حاکمان خارجی ایران یعنی امریکا و انگلستان، غیرمنتظره و عجیب بود که برخی باور کرده اند این شبهه را که انقلاب کار خارجی ها بود و گرنه نمی گذاشتند اینجا انقلاب بشود!!! ✅دیوید اوون (David Owen) وزیر وقت امور خارجهٔ بریتانیا در پاسخ به این ادعا که بریتانیا (و احتمالاً آمریکا) حکومت پهلوی را سرنگون کرده اند (ادعایی که شاید برای اولین بار از زبان محمدرضاشاه مطرح شده بود) می‌گوید که چنین ادعایی کاملاً بی‌اساس است. @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فساد سیستمی یعنی این! ⛔️ روایت و آدرس غلط ممنوع! 🔻اینکه در سیستم فساد وجود دارد، با اینکه فساد سیستمی است؛ زمین تا آسمان تفاوت دارد. آیا سیستم جمهوری اسلامی همان رویه های رژیم سابق را به صورت سیستمی ادامه داده است؟!!! 🎥 یک کار حرفه ای دیگر از بچه های جوان @aghle_aashegh
🖌بلاخره خودکار معروف هویدا پیدا شد!!! 😎 سالها در جمع اقوام و فامیل، مثال کنترل تورم، «خودکار هویدا» بود که در دفاع از خودش، ثبات قیمت خودکار در بیش از ده سال را مطرح کرده بود. 🔸حالا این سند راز و کارآمدی کابینه پهلوی دوم را فاش کرد؛ «طبق اعلام روزنامه اطلاعات پهلوی، لوازم التحریر از سال ۵۲ الی ۵۷ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته. این در حالی است که هویدا تا سال ۵۶ نخست وزیر بود.» 🗞 روزنامه اطلاعات ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ 📍پ.ن : سال‌ها در فضای مجازی دروغ بزرگی دست به دست می‌شد که در ۱۳ سال نخست وزیری هویدا قیمت خودکار تغییر نکرد!!! و این سند تاریخی پایانی است بر این افسانه 💠گروه رسانه‌ای تیمورا 🆔 @aghle_aashegh
1_9584991332.mp3
1.85M
🌷 در همین مسجد اعظم از خجالت گریه کردم... 🔸 آنها جغرافیا و سابقه ریشه داری ندارند، اینجا قرن ها تاریخ تمدنی دارد و مهد فرهنگ و تمدن بوده است. ✌️ملتی که شریف است، زیر بار زور ظالم نمی رود . ✍ بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان درس خارج فقه؛ قم المقدسة/ بهمن ۱۴۰۲ @aghle_aashegh
عقل عاشق
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای شیخ‌طادی، سلام و سعادت بر اساس اخبار رسانه‌ها در جشنواره امسال دو قطعه لباس (یک روسری و یک کراوات) به صحنه آورده و کراوات را با توضیحاتی به جناب وزیر ارشاد اهدا کرده‌اید. پیشینه فرهنگی شما در عرصه سینما و نیز سابقه علمی و تجربی شما در عرصه طراحی لباس، برای این کاربر کوچک محصولات هنری‌تان، پرسشی را پدید آورده که خوب است از آن مطلع شوید. شما ارباب هنر، دقیقتر و عمیقتر از صاحب این قلم می‌دانید که لباس یکی از «ابزارهای ارتباطات غیرکلامی» (Non-verbal Comunication) شمرده می‌شود. وقتی نشانه‌شناس و فیلسوفی چون اومبرتو اکو (Umberto Eco) از تعبیر «گفتگو از طریق لباس» بهره می‌برد، وقتی آلیسون لوری تعبیر «زبان لباسها» (The language of clothe) را به عنوان نام کتابش برمی‌گزیند، ناگزیر باید باور کنیم که اولاً هر «قطعه لباس» یک واژه معنادار است، ثانیاً «هارمونی پوشش لباسهای یک فرد» نیز اندیشه، عادات و فرهنگ شخصی او را نمایان می‌کند و ثالثاً «نمای کلی پوشش یک جامعه یا یک قوم» نیز هویت تمدنی آن جامعه و آن قوم را بیان و ایجاد و تقویت می‌کند. چنین است که ریتم موزون و قافیه‌مندِ لباسهای یک تمدن و یک فرهنگ، می‌تواند «شعر لباسها» شمرده شود و مفاهیمی را منتقل کند که حتی اشعار سعدی و حافظ و نظامی و مولوی هم نمی‌توانند آن را منتقل کنند. چنین نگره‌ای به لباس، در سطح فیلسوفان و جامعه‌شناسان باقی نمانده بلکه نظر «طراحان لباس» را نیز به خود مشغول کرده است. چنان‌که هم‌قطاران شرقی و غربی شما نیز لباس را از «سطح کاربردی» فراتر برده و توانسته‌اند آن را در «ساحت مفهوم و دلالت» ادراک کنند. طراحانی چون کوساما، میاکه، بورلی سِمز و ... لباس را یک «عنصر هنری و معنادار و دلالت‌کننده» تلقی کرده‌اند که خود مستقلاً می‌تواند با تماشاگر سخن بگوید. با این مقدمه می‌خواهم یادی کنم از شخصیت تاریخ‌ساز دیگری که او نیز مانند شما در یک روز به یاد ماندنی، لباسی را به روی سِن برد و نیم‌ساعت حاضران به احترامش کف زدند. آن شخص خانم گاندی است که لباس زن هندی را در سازمان ملل به روی سِن برد. آن روزها شاید گاندی هیچ یک از گزاره‌های تئوریکی را که امروزه من و شما درباره «لباسِ مفهومی» خوانده‌ایم، نخوانده بود و اصلا با «نظریه‌ی لباسِ مفهومی» آشنایی نداشت ولی با همان شعور و آگاهی بسیط اما عمیق خود، این را می‌دانست که لباس، معنا دارد. برای همین در همه محافل بین‌المللی و ملاقات‌های رسمی، همان ساری‌های چهارهزارساله‌ی هندی را می‌پوشید تا به سران جهان بفهماند شما دو قرن آمدید سرزمین مرا استعمار کردید و همه تلاشتان را به کار گرفتید که ما را مثل خودتان کنید؛ من به عنوان مظهر زن امروز هند، با «لباس خودم» آمده‌ام تا به شما بگویم که همه تلاش‌هایتان بیهوده بوده و من خودم هستم (جمله‌ی اخیر از دکتر علی شریعتی). او ریشه و پیشینه‌ی لباس هندی را می‌شناخت، آن را «لباس خود» می‌دانست و معنا و مفهوم این لباس را نیز می‌فهمید و می‌خواست به غربیها هم بفهماند. او زبان گویای این لباس را در مقابل لباسهای غیربومی (که در سه قرن اخیر با پتک‌های مخملی بر مردم مشرق‌زمین تحمیل شده) نیز می‌دانست. هنر و ادبیات پسااستعماری (Postcolonial literature) را نیز می‌دانست. با خودم می‌گویم اصلا او شاید حتی این را هم می‌دانست که پُتک مخملی غربیها در ایرانِ ما نیز کدام «روسری‌ها» را از بین برده است؛ «گُلوَنیِ زنان لرستان» را، «یالُقِ زنان ترکمن را»، «چارقَد زنان بویراحمدی و قشقایی» را، «کلاو و سروین زنان کردستان» را و «دستمال کلاغی زنان شاهسون» را، «گشان‌چادر و مهنا و سریگ زنان بلوچی» را، «چادر و روبنده‌ی زن ایرانی» را و ....! آقای شیخ طادی عزیز، این مقدمات این سوال را برایم پدید آورده که آقای شیخ‌طادی هرچند ممکن است بر اساس دیدگاه‌های اجتماعی خود، برخی از روشهای اجتماعی به کارگرفته شده برای کنترل‌های فرهنگی را نپسندد اما به عنوان یک «استاد طراحی لباس» که باید با نظریه‌ی «لباسِ مفهومی» آشنا باشد، هر یک از «کراوات» و «روسری» را دارای چه مفهومی می‌داند؟ بی‌گمان کسی مثل پرویز شیخ‌طادی که بی‌بی مریم بختیاری را به عنوان «بانوی سردار» به دختران امروز ایران معرفی کرده، کسی که در حد خودش کوشیده تا پیش روی دختر امروز «دفتری از آسمان» بگشاید و به او بفهماند که دامن مادران شهیدان، گهواره‌ی پرورش آسمانی‌ترین مردان این مرز و بوم شده، هرچند به اندازه یک «دایناسورِ» گیرافتاده در داخل بانک، آشفته و عصبانی باشد اما در همین آشفتگی هم نباید معنای تمدنی و سابقه مفهومی «کراوات» را فراموش کند. مبادا روزی هنرمند را خواب ببرد که شاید جامعه را آب ببرد! ایدون باد. با احترام و فروتنی؛ محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم @aghle_aashegh