eitaa logo
عقل عاشق
302 دنبال‌کننده
137 عکس
151 ویدیو
1 فایل
یادداشت های تحلیلی نفسی نسبتاً عاقل در محاصره قلبی عاشق؛ به قلم فیزیک خوان دهه شصتی که سر از فرهنگ و سیاست درآورد... پژوهشگر اجتماعی از منظر دین، مؤلف و مدرس حوزه و دانشگاه های برتر تهران. دکتر عباس عبدالهی @ab_133
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تا وقتی بانک‌ها ربا می‌گیرند، نماز باران تاثیری ندارد🔸 «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11) تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمت‌ها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند. وقتی فکر می‌کنم در رابطه با «بانک‌ها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمی‌یابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم! امام راحل به مسئولان بانک‌ها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند؛ در اسلام پول کار نمی‌کند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد. شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد. وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بد رفتاری» کرده‌ایم و مصداق این آیه‌ایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112) خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد! گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانک‌های کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی می‌دهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما می‌گویید حکم خداست و حلال است؟ یا می‌گویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367) جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.» (همانا خداوند بنده‌ای را دوست اما کردار او را دشمن می‌دارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.) خداوند دشمن می‌دارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال می‌کند! اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس می‌کند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12) آیا همه خشکسالی‌ها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟ اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمَل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است. اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیم‌تر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد. نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11) والسلام محی الدین حائری شیرازی ۲۹ آبان، ۱۳۹۵ @haerishirazi @aghle_aashegh
⛔️ بازار آزاد چگونه شورش اجتماعی و سرکوب سیاسی می آورد؟! • اقتصاد آزاد مبتنی بر آزاد سازی قیمت هاست تا عرضه و تقاضا، تعادل بیافریند! رضایتِ اقتصادی فروشنده و خریدار در چنین بازاری، "طبیعی" توجیه می شود! • درحالیکه می دانید برخی کالاها با وجود تقاضای عمومی، عرضه کننده نامحدود ندارد؛ تبانیِ قیمت و انحصار به وجود می آید. رضایت مشتری در این شرایط بخاطر "اضطرارش" است نه "انتخابش"! اما بازار آزاد همین را "تجارة عن تراض" می خواند! • در اینباره لازمه بیّنی می شمارد: "در اینجا می گوییم همان "رضایتی" که می گویید طبیعی است، این "نارضایتی" و خشم و انقلاب هم طبیعی است! ...مدتها ۹۰٪ از آن من بود، ۱۰٪ از او، حالا واکنش دیگر این است که این دفعه ۱۰۰٪ از او باشد و دست من هم به کلی از کار انباشته ام کوتاه شود. این هم واکنشی طبیعی است! قانون طبیعیِ "عمل و عکس العمل". شما هرچه توپ را محکم تر به دیوار بزنید، توپ هم محکم تر بر می گردد! ... می گوید می خواهم با معیارهای طبیعی زندگی کنم: "عرضه" طبیعی، "تقاضا" طبیعی، "رضایتِ" به دنبال آن طبیعی؛ "خشمِ" به دنبال آن هم طبیعی، "انقلابِ" به دنبال آن هم طبیعی؛ این تندروی، تندروی در عکس العمل هم طبیعی! همه اش طبیعی است"! (بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام ص۸۲) • یک نسبت مستقیم دیگر: اقتصاد آزاد با هر مکانیسم قیمتی مخالف است، اما هم زمان "سرکوب دستمزد کارگری" را توجیه می کند! جالب اینکه اینجا هم بین اقتصاد به سیاست پل می زند: به تشکل های کارگری و اتحادیه های صنفی حمله می کند و محدودیت می سازد تا در سرکوب دستمزد موفق باشد! به تعبیر دیگر: سرکوب برای اکثریت‌ها / آزادی اقتصادی برای گروه‌های کوچک ممتاز! از اینجاست که نائومی کلاین بین شوک اقتصادی و شوک الکتریکی نسبت مستقیم می بیند! و معتقد است: بازار آزاد بدون پلیس به جایی نمی‌رسد! 📝 محسن قنبریان @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😰مدل اصلاح و تحول در نظام مدیریت کشور چیست؟! 😱۱۴ سال است بانک آینده تخلفات آشکار دارد... 🔹مشتی نمونه خروار از نارسایی و غلط بودن ذهنیت فراگیر عموم مردم و نخبگان حوزوی و دانشگاهی که فکر می کنند از طبقه حاکمیت و ساختارهای نظام، میتوان معایب، بی عدالتی ها و مفاسد را حل کنیم؛ 👤سید علی روحانی، معاون سابق وزیر اقتصاد: بیش از ۱۴ سال است که بانک آینده تخلفات آشکار دارد ولی هر بار که مسئولین به سمت اصلاح آن می‌روند، دادگاهی از گوشه‌ای از کشور جلوی اصلاح را می گیرد. ✅ بیش از چهل سال پیش، شهید والامقام علامه مرتضی مطهری ره هم فریاد زد که اصلاحات از بالا بسیار پرهزینه و کم بازده است، چون باندهای قدرت و ثروت همه جا نفوذ دارند و جلوی کار مانع تراشی می کنند. به دنبال راه دیگری باشید!!! 🔹آیا با فرض قطع امید از درون ساختارها، راه دیگری وجود ندارد؟! @aghle_aashegh
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 من در سال ۸۸، مسئله‌‏ى بصیرت را مطرح کردم؛ عدّه‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیت بود؛ الان هم واقعیت است. 🔹️یکی از مفاهیم مهم تاریخی اسلام که با فهم های سخیف و سطحی از طراوت گفتمان سازی افتاد؛ «بصیرت» 🔹بصیرت، علم و دانش صرف نیست؛ چه بسا صاحبان علم و دانشی که در حوزه تخصصی خود صاحب بصیرت نیستند و نمی‌توانند تحلیل درست و عمیقی از مسائل جامعه در آن حوزه ارائه کنند؛ یا مقاله ها و گفتارهای انتزاعی و فضایی خود را ارائه می دهند؛ یا در مقام تحلیل، صرفاً به تکرار هیجانی معضلات و دردها بسنده می کنند و حتی توان تقریر ریشه ای مسأله ها را نیز ندارند؛ نام این پدیده را میتوان «غرغر کردن نخبگانی» گذاشت... 🪴بصیرت، از سنخ هشیاری و بیداری فکری است؛ از جنس بینش و دیدن فکری است؛ از جنس «تحلیل» است. با مقام عمل و میدان واقعیت ارتباطی وثیق میطلبد! با کتاب خواندن و پژوهش صرف به دست نمی آید. 🧐 بصیرت، گوهر دانشمند غوطه ور در میدان جامعه و مردم است؛ عالمی که با مردم می فهمد و با مردم زندگی علمی دارد. اندیشمندی که عالم به زمانه و زیست بوم خود است و عامل در حوزه تخصصی خود! 📚 فقط اهل علم نیست؛ علاوه بر علم، اهل اندیشه ورزی است. و اندیشه اش، در میدان مسائل و با مردم شکل گرفته و ورز می یابد. 🤝 و حریت و آزادگی دارد، ترس، طمع و منافع باندی اسیرش نمی کند. و چنین عالمی است که فقدانش در کلام مولا علی ع برای جامعه و مردم ضرری جبران ناپذیر است. و گاه درفراقش، ناله حجت خدا هم برمی خیزد که: «أین عمار...» 🖌عباس عبدالهی ✅️ @aghle_aashegh
✂️چگونه بالارفتن درآمدهای نفتی کشور، بارها عامل ایجاد تورم در کشور شده است?! ⛔️تجربه های تکراری دهه ۵۰، ۷۰ و ۸۰ شمسی در ایران ⚙ تحریم، فرصتی طلایی برای جراحی نظام اقتصادی ایران؟!!! 🔹من در دوران تحصیل و برای اخذ مدرک دکترا، موضوع «نقش صادرات نفت در اقتصاد ایران» را انتخاب کرده بودم. آنچه مرا نسبت به این موضوع بسیار کنجکاو کرد، خروجی مدل‌های کلان بود که نشان می‌داد فارغ از اینکه درآمد ما در طول زمان از فروش نفت چقدر باشد، ما همیشه با کسری پرداخت مواجهیم. یعنی همیشه نیل به مصرف و واردات بیشتر از امکانات و ظرفیت صادراتی در کشور ما بوده است. من این معضل را به عنوان موضوع تز دکترا انتخاب و چند سناریو با این فرض که قیمت نفت بالا برود، تهیه کردم. این در حالی بود که در آن زمان(نیمه اول دهه ۵۰) قیمت نفت زیر پنج دلار بود و حتی اقتصاددانان معروف دنیا مانند ادرمن در هاروارد، اعتقاد داشتند که قیمت دو یا سه دلار برای نفت زیاد است چون هزینه تولیدش 50 سنت بیشتر نیست و در نتیجه باید قیمت پایین بیاید. آنها توجهی به این مساله نداشتند که نفت یک منبع تمام‌شدنی با تقاضای روزافزون است و بعداً اشتباه‌شان ثابت شد. من به خاطر حساسیت و علاقه‌ای که به موضوع صادرات نفت داشتم به ایران و بعد سازمان برنامه رفتم و این مساله همیشه پس‌ذهن من پررنگ بود که نباید فریب افزایش درآمد نفت را بخوریم چون میل به مصرف آنقدر زیاد است که به سرعت می‌تواند مازاد درآمد کشور را به کسری تبدیل کند.  من در تجدیدنظر برنامه عمرانی پنجم به این نکته اشاره کردم که عمر این افزایش قیمت و جهش درآمد، کوتاه است، چون افزایش قیمت باعث می‌شود طرف تقاضا تعدیل شود و مصرف‌کنندگان دنبال این بروند که انرژی‌های جایگزین پیدا و از آن استفاده کنند. در طرف عرضه هم تولیدکنندگان به دنبال استفاده بیشتر از ذخایر و اکتشاف‌های چندباره می‌روند. متاسفانه محافل سیاسی آن زمان پذیرای این فکر نبود. من آن زمان حتی به تلویزیون جام‌جم رفتم و تاکید کردم که نباید مازاد ارزی مصرف شود و اقتصاد ایران برای این میزان سرمایه‌گذاری آمادگی و کشش ندارد. من توضیح دادم که برای تولید، یک مولفه سرمایه است که آن زمان در اختیار بود، مولفه‌های دیگر مانند نیروی انسانی ماهر، تاسیسات زیربنایی، بنادر و... نیز لازم است. با این حال همان‌طور که حدس می‌زدم، شد. یعنی درآمد نفت که بالا رفت، وزارتخانه‌های مختلف برنامه‌های عریض و طویل تهیه و ارائه کردند؛ شاه(محمدرضا پهلوی) هم با بلندپروازی‌هایی که داشت و با برنامه‌هایی که در ذهن خودش می‌ساخت یا از عده‌ای خارج از سازمان برنامه دریافت می‌کرد این نظر را داشت که فقط آسمان حد محدودیت ماست و ما می‌توانیم ظرف مدت 20 سال یکی از پنج قدرت اقتصادی دنیا شویم که من مطلبی نوشتم و همان زمان این موضوع را به چالش کشیدم. از اینجا بود که به خاطر تنگناهای اقتصادی، با مساله تورم مواجه شدیم. همان‌طور که می‌دانید در رشته اقتصاد در همان سال اول یا دوم این بحث مطرح می‌شود که وقتی یکی از عوامل تولید را که محدودیت دارد افزایش می‌دهیم، این محدودیت از بین می‌رود اما کمبود عوامل دیگر نمایان می‌شود؛ و کمبود دیگر عوامل است که تولید را کم می‌کند. با افزایش درآمدهای نفتی، ما مقدار زیادی واردات داشتیم که در بنادر جنوب ایران مانده بودند و ایران مجبور بود برای آنها حق توقف (دموراژ) بدهد. در مواردی خواندم و شنیدم برخی کشتی‌ها کالاهایی مانند سیمان را که آورده بودند در خلیج‌فارس ریختند و برگشتند. این مسائل وجود داشت، در واقع‌ های و هوی مصرف درآمد نفت باعث این شد که این تنگناها خودش را به صورت افزایش قیمت نشان دهد. در آن زمان تقریباً شبیه به سال‌های گذشته حساسیت فوق‌العاده‌ای روی افزایش قیمت وجود داشت و هم و غم دولت وقت با نخست‌وزیری هویدا این بود که مردم ناراحت و ناراضی نشوند و در نتیجه برنامه‌هایی از طریق وزارت بازرگانی برای محدود کردن افزایش قیمت با زور گذاشته شد؛ به این صورت که مثلاً تعدادی از بازرگانان را دستگیر کردند و به جزیره خارک، کیش و... که آن موقع اصلاً جای مناسبی نبود تبعید کردند و نوعی ترس و وحشت در بازار به وجود آمد و بعد هم کنترل اقتصاد از دست دولت خارج شد. 🔗مصاحبه تجارت فردا با دکتر محسن امیری فرد @aghle_aashegh
20.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸مداحی لری در محضر رهبر معظم انقلاب در دیدار سالانه مداحان کشور 🔹قوم بختیاری، یکی از اصیل ترین اقوام تمدن ایرانی است که صداقت، صراحت، دیانت، غیرت و شجاعت از ویژگی ها و امتیازات مشهور آن است. ✅ لرهای بختیاری که در حاشیه زاگرس در رگه غربی کشور زندگی می کنند، تاریخ زرینی در دفاع از حریم ملیت ایران و کیان قرآن و اهل بیت داشته اند. 🔹این قوم پراستعداد ایرانی در عرصه های مختلف علمی، معنوی، ورزشی، هنری و ... علیرغم همه خدماتش به ایران و حاکمیت، همواره جزئ کم برخوردارترین اقشار کشور در توزیع امکانات و رسیدگی ها بوده و هست. @aghle_aashegh
17.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امشب میهمان بچه های دانشگاه صدا و سیما بودم و چند ساعتی مباحثه داشتیم. جوان های باانگیزه و خوش فکر و متخصص در امر تولیدات رسانه ای... 👌یک سناریوی داستانی کوتاه هم نوشتند در موضوع جبهه مقاومت؛ خواندنی و جذاب بود. می گفتند هنوز حمایت کننده ای برای تولیدش پیدا نکرده اند. التماس دعا داشتند... ✅ خاطره ماه رمضان سه سال پیش خودم را در مصائب تولید نماهنگ «قرن طوفانی» برایشان گفتم؛ با سختی طاقت فرسایی به روز قدس رساندیم کار تولید شده در یک استان کوچک را که همه آیتم های تولیدش، سطح ملی داشتند. آن سال مقداری از پول فروش خودروی شخصی ام را نیز خرج این کار کردم تا سریع به روز قدس آن سال برسد چون وضع فلسطین و غزه بحرانی بود و ترور کور دو روحانی خوشبخت مشهدی هم اتفاق افتاد. 😇گرچه سال اول، هیچ سازمان و شخصی کمک نکرد برای پخش آن کار از سیمای ملی ولی از سال بعد، بارها و از شبکه های مختلف پخش شد. به رفقای جوانم عرض کردم، اگر کار با اخلاص تولید بشود، دیر یا زود اثرش هویدا خواهد شد؛ مثل نماهنگ گروه سرود میثاق مهاجرین که نوجوانان با اخلاص افغانی و ایرانی شهرستان سمنان و سرخه بودند. ✊ مهم این است که در حدی که مقدور ماست، حرکتی شکل بدهیم و کنش فعال، هم افزا و مؤثری داشته باشیم؛ خصوصاً در میدان جنگ تبلیغاتی رسانه ای که بارها و بارها در ده سال اخیر مورد تأکید و مطالبه سید و سالار انقلاب بوده است. @aghle_aashegh
✅ چند خط تاریخی دیگر از یک اندیشه مبارز و مقتدر در میدان برخورد تمدن ها؛ 🧐اهل تکرار بیانات نیستم ولی انصافا این لحن و این خطوط چگال پرمغز را باید بارها خواند تا ملکه ذهن بشود. 👌آخرین مصداق واقعی این پیام جهانی، سقوط حکومت اسد در سوریه و پیروزی سهل الوصول تحریرالشام در این کشور است. پیام رهبر انقلاب اسلامی به نشست افق تحول رسانه ملی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به نشست افق تحول رسانه ملی که با حضور رئیس و مدیران سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، بر نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در پیکارهای کنونی جهان تأکید کردند. ایشان توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت را عاملی مهم‌تر از ابزارهای نظامی در تعیین پیروز میدان دانسته و خواستار دقت، تلاش، و ابتکار بیشتر در عرصه رسانه شدند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی جناب آقای جبلی شما و این حضرات نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه‌ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ @aghle_aashegh
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹روایت فتح آوینی، «حماسه قاسم» را روایت میکند؛ 🎋شیاطین آخرالزمان، شهادت او و امثال او را پایان راهشان می‌دانستند اما حقیقت این است که: شهادت، آغاز حرکت جهانی «کهکشان راه سلیمانی» است. 🥀داغت در دل ایران، آرام نخواهد شد... @aghle_aashegh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا