تهاجم پاکستان!
✍️ #دست_اول
🔸بعد از حمله برق آسا و نقطه زنی ایران در هلاکت دقیق سران ترور در عراق و سوریه و پاکستان:
۱_ برخی طرفهای مسأله دار عراقی، جنجال و هیاهو می کنند و پیگیر جنگ روانی شکایت از ایران!
۲_ ناگهان پاکستان با همان دستور کار مقابله با تروریستها، یاد خانه تیمی ترور در سراوان ایران می افتد!
۳_حمله هوایی پاکستان به روستایی در مرز سیستان
۴_سوژه هدف، گروهی تروریستی که از قضا بی ارتباط با تروریستهای داخلی در ایران هم نیست!
۵_سکوت سیستم راداری ایران در رهگیری هر نوع مهاجمی(شکار پهپاد ضد رادار آمریکایی که یادمان هست!).
۶_واکنش صرفا دیپلماتیک طرف ایرانی(و نه نظامی!)
🔸🔸سوال: آیا کل این اتفاق، طراحی یک کلان پروژه ایرانی برای مدیریت و مقابله با تروریسم در منطقه نیست؟؟
باید صبر کرد.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
لیلة الرغائب
✍️ خانم #سالم
به نظر من برای شناخت آدمای بزرگ باید بری سراغ آرزوهاشون
آرزوی هرکسی شخصیت اون رو نشون میده
آدمای بزرگ همیشه آرزو هاشون بزرگه
به کم قانع نمیشن
انقدر بزرگ که گاهی به نظر من نشدنیه
مثل آرزوی داشتن یه زندگی راحت و بی دغدغه
مثل سلامتی
مثل دل خوش
مثل صداقت و مردونگی تو دنیای امروز
مثل بی نیازی
مثل عدالت
مثل...
بیاین امشب همه با هم مثل آدم بزرگا آرزو کنیم
بیاین بزرگترین آرزوها رو امشب داشته باشیم
امشب
رغبت، خواهش، تمنا، آرزو و...
همه و همه فقط یک چیز است
ای قشنگ ترین آرزوها
ای کسی که با اومدن تو، همه آرزوها برآورده میشه
ای آرزوی عشاق بیا
اقاجان از این زمانه به درد آمده ایم
نمی آیی؟
انقدر خودمان را سرگرم دنیا کرده ایم که فقط جمعه ها یادمان می آید که این جمعه هم گذشت و تو نیامدی
مولای غریبم خودم را میگویم، کم آوردم، از این بی تو بدون خسته شدم، از این سرگرمی ها و خوشی های گذرا به تنگ آمده ام
آقاجان به حق این شب عزیز
به حق بندگان مقرب درگاه الهی
برگرد
ای چاره ساز عالم
ای کلید حلال روزهای سخت
برگرد...
در شب لیله الرغائب خوش به حال آنکس که آرزویش تو باشی
شب لیله الرغائب
زمزمه اللهم عجل لولیک الفرج
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
چه شد که پاکستان الان به فکر زدن تروریستها در خاک ایران افتاد!؟
✍ #حسین_کاوه
🔹 امشب با چند نفر از دوستان پاکستانی در قم جلسه داشتم... و آنها در خصوص حملۀ ارتش پاکستان به نقاطی از حوالی سراوان اینگونه فرمودند که: تغییر دولت در پاکستان به گونهای است که هروقت زمان قانونی یک دولت به پایان میرسد یک دولت موقت سه ماهه مسئول دایر کردن انتخابات و استقرار دولت جدید میگردد...
🔸 طبق گفته و تحلیل این دوستان الان حدود دو ماه است که دولت پاکستان موقت بوده و حدود یک ماه دیگر نیز انتخابات دارند و این حمله به خاک ایران هم چیزی نبوده به جز یک حرکت برخی مسئولین نزدیک به غرب در درون دولت و خصوصاً ارتش پاکستان جهت جلب افکار عمومی داخلی برای استفاده در انتخابات پیش رو...
#اهل_قلم
#یادداشت
#پاکستان
#حمله_موشکی
#انتخابات
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
بدترین مردم
✍ #جوادرستمی
عن الرّضا علیه السلام؛ إنّ شـرّ النـّاس مـَن مَنع رفـدَه وَ أکل وحـدَه وَ جلـدَ عبـدَه
امام رضا علیه السلام:
به راستـى که بـدترین مردم کسى است ک یاری اش را (از مردم) باز دارد، و تنها بخورد و افراد تحت امرش را بزند.
تحف العقول,ص ۴۴۸
صفات انسانی اعم از خوب و بد شخصیت انسان را تشکیل می دهد و به تناسب آن خوبی و بدی، نمایی از آن شخص را به نیکی و بدی به نمایش می گذارد.
امام رضا عليه السلام بدترین مردم را کسی می داند که سه صفت بد در او بروز و ظهور دارد نخست آنکه اهل یاری و کمک به دیگران نیست و در سختی ها و مشکلات از آنان حمایت نمی کند.
دوم آنکه بر نعمات الهی که به او ارزانی داشته اند دیگران را شریک نمی کند و به اصطلاح اهل تنها خوری است نسبت به آنچه دارد خسیس بوده و به دیگران روا ندارد.
و سومین صفت بدش ظلم به زیر دستان و کارگران و افراد تحت امرش است که حقوق آنان را نادیده گرفته و رفتار و گفتار تندی را از خود نشان می دهد.
این چنین شخصی از نگاه امام رضا عليه السلام جزو بدترین مردم است.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
خساست و حسادت
✍️ #جوادرستمی
امام رضا (ع) فرمود:
لَیْسَ لِبَخِیلٍ رَاحَةٌ وَ لا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ
خسیس را آسایشی و حسود را لذتی نیست.(تحف العقول، ص۴۵۰ )
خساست و حسادت از صفات مذموم و ناپسندی است که انسان باید از آن دوری کند. این صفات شخصیت اجتماعی بدی را از انسان به نمایش می گذارد و افزون بر آزار دیگران سبب ناراحتی شخص می شود.
امام رضا علیه السلام ثمره خسیسی را عدم آسودگی خاطر و آسایش روحی و روانی، و نتیجه حسودی را عدم لذت از زندگی بیان می کند.
فرد خسیس همیشه استرس از دست دادن داشته هایش را دارد نسبت به هرچه خسیس باشد در همان زمینه ناراحت و نا آرام است.
حسود هم به دلیل حسادت نسبت به داشته های مادی یا معنوی دیگران، از آنچه خویش دارد لذتی نمی برد تمام فکر و ذکر او متوجه دیگران و موفقیت های آنهاست.
چه بسا بیشتر و بهتر از دیگران داشته باشد اما به واسطه این صفت همان مقدار را هم نسبت به دیگران نمی تواند ببیند و اگر نتواند ضربه ای بزند روح و روان خود را آزار می دهد.
ایمنی و دوری از این صفت با یاد خدا و مرگ اتفاق می افتد انسان اگر بداند آنچه دارد از جانب خدا و در نهایت بدون آن، باید دنیا را ترک کند نسبت به آن حرص و حسادت و خساست نخواهد داشت.
راضی بودن به آنچه قسمت ما و دیگران است آرامش خاطر و آسایش روحی و روانی به دنبال دارد از این رو هرچه به دعا و معنویات نزدیک شویم از این صفات ناپسند دور خواهیم شد.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
بوی معامله می آید
✍️ م.ع/ #شهرآشوب
کتائب حزب الله عراق بیانیه داده و از توقف عملیات های خود بر علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خبر می دهد، به فاصله زمانی بسیار کمی رسانه صابرین نیوز از توقف فعالیت های خبری و رسانه ای خود تا اطلاع ثانوی می گوید .
حتی اینجا توقف کار نیست، بلکه خبر حمله پهبادی مقاومت عراق به بندر حیفای اسرائیل نیز از روی کانال خبری اعلام الحربی مقاومت اسلامی عراق پاک می شود.
ادامه دار بودن دومینوی این اخبار کمی ترسناک و یا حداقل تأمل برانگیز خواهد بود.
نمی دانم مشامم درست کار می کند یا نه، اما:
«بوی معامله می آید.»
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
برات استجابت
✍ #جوادرستمی
وارد طاق که می شوی حصار رنگی کوتاهی که نقش به ادب و هنر گرفته، تو را امنیتی بِکر بخشد، حس شیرینش به عبور از آن، بدل به حال و هوای دگر شود..
بلندای روضه منوره روح و جانت را تا عرش الهی پرواز می دهد، دل نازکت به تلنگری اشک به دیده می دهد تا شستشوی چشم کنی و جنت الارض را به نظاره بنشینی..
آنگاه که در حرم امن قرارِ دل گرفتی و آرامش روح یافتی، بخواه هر آنچه خواهی که تو را برات استجابت می دهند..
#دلنوشته
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
کسب «روزی» و لقمه «حلال»
✍ حجتالاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢صدای خاوران-امام حسین(ع) در تحلیل علل واقعه عاشورا خطاب به مردمی که روز عاشورا به جنگ او آمده بودند و حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نبودند، میفرماید: «وای بر شما چرا ساکت نمیشوید و سخن مرا گوش نمیکنید. در حالیکه من شما را به راه هدایت دعوت میکنم.»
بعد حضرت در علت این مسئله میفرماید: «به تحقیق که شکمهای شما از حرام پر شده و به قلبهای شما مهر قساوت زدهشده است.»
🔹به دست آوردن مال و ثروت امر مطلوبی است، زیرا اقتضای زندگی دنیوی و مادی است که انسان امکاناتی را برای آسایش خود فراهم آورد. از اینرو قرآن “مال“ و “ثروت“ را زینت زندگی دنیا برای انسان قرار داده و همین امر باعث شده انسان به سبب علاقه به زینتها به جمعآوری مال بپردازد و از تحصیل آن لذت ببرد، اما مشکل آنجاست که انسان به خطا و اشتباه گمان میکند تأمین و تحصیل نیازهای مادی و جمعآوری و تکاثر مال هدف اصلی است و تمام همت و تلاش خود را مصروف تحصیل و تأمین آن مینماید.
🔹برخی مردم برای کسب مال از راه حلال بسنده نکرده و به بیراهه میروند مانند سوگند دروغ، پرداخت رشوه بهمنظور دستیابی به اموال دیگران، تجاوز به اموال یتیمان، تصرف ناحق در اموال دیگران و… از اینرو گرفتار جمعآوری و تکاثر مال میشوند و تا لحظه مرگ از کسب و تحصیل آن دست بر نمیدارند.
🔻بر اساس آموزههای دینی درآمدهای حرام تأثیر بدی بر روند اقتصاد خانواده و تغذیه آنان و همچنین نفس و روان استفادهکنندگان میگذارد. مال حرام به سبب تأثیر شگرف منفی که در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است و احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد.
🔻 پیامبر(ص) فرمودند: «اگر کسی یکلقمه از حرام بخورد نماز او را تا چهل روز قبول نمیکنند.»، در حدیث دیگر پیامبر(ص) فرمود: «بندگی خدا هفتاد جزء دارد که برترین آن کسب حلال است.» امام باقر(ع) نیز فرمودند: «اگر کسی مال را از حرام به دست آورد، حج و عمره و صلهرحم را از او قبول نمیکنند.»
⭕️لقمه حرام
از خصوصیات لقمه حلال این است که باعث استجابت دعا میشود، کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود باید غذا، شغل و درآمدش حلال باشد. امام صادق(ع) فرمودند: «طلب روزی حلال را فرومگذار که روزی حلال تو را در دینداری کمک میکند.»
از دیگر اثرات لقمه حلال، روشن شدن قلب است بهطوریکه اگر کسی چهل روز لقمه حلال بخورد خدا قلبش را روشن میکند. اگر قلب انسان روشن شد یعنی خدا در آن هست. کسی که دنبال روزی حلال باشد خدا در قیامت با نظر رحمت به او نگاه میکند، وقتی خداوند با رحمت به کسی نظر کند هرگز به او عذاب نمیرسد. اگر کسی لقمه حلال به دست بیاورد در صف انبیاء قرار میگیرد و ثواب انبیاء را به او میدهند، تمام هشت در بهشت را باز کرده و میگویند از هر دری که میخواهید داخل شوید.
امام صادق (ع) فرمودند: «شمشیر زدن در جنگ آسانتر از به دست آوردن لقمه حلال است.»
اکتفا به مال حلال واقعیتی است که قرآن مجید و روایات به آن دستور دادهاند و چه نیکوست که انسان در این چندروزه محدود زندگی خود را از حرام حفظ کند و آنچه از حلال به دست میآورد بهاندازه حاجتش خرج کرده بقیه را با خدای خود از طریق صدقات و انفاق و سایر کارهای خیر، معامله کند.
قرآن بهطور مکرر گوشزد میکند که خداوند برای احدی از طریق حرام، روزی قرار نداده، هرکس به شغل مشروعی روی آورد بهاندازه سعی و کوشش و به کار انداختن قدرتش روزی به دست میآورد؛ کسب مال میکند مالی که از هر جهت برای او حلال و حتی در روز قیامت به خاطر رفتن دنبال حلال از اجر عظیم الهی برخوردار است.
⭕️لقمه و غذای حرام
گرچه دانشمندان به برخی از تأثیرات غذا بر روح و جسم انسان پی بردهاند اما تأثیرات بسیاری از دید ظاهری آنان مخفی مانده است چرا که هر چیزی با درک مادی انسان و آزمایشات قابل مشاهده و بررسی نیست.
گرچه در ظاهر فرقی بین غذای حلال و حرام نیست اما لقمه حرام تأثیری بر جان آدمی دارد که کشف آن از محدوده علوم ظاهری بشر خارج است.
لقمه حرام مانند آب آلوده است که جسم را بیمار میکند جان آدمی را آلوده میسازد و وقتی جان آلوده گشت نهتنها هیچ عبادتی و دعایی از ایشان مورد قبل واقع نمیشود، بلکه ناخواسته در سراشیبی سقوط قرار میگیرد.
🔹امام حسین(ع) در تحلیل علل واقعه عاشورا خطاب به مردمی که روز عاشورا به جنگ او آمده بودند و حاضر به سکوت و گوش دادن به سخنانش نبودند، میفرماید: «وای بر شما چرا ساکت نمیشوید و سخن مرا گوش نمیکنید. در حالیکه من شما را به راه هدایت دعوت میکنم.» بعد حضرت در علت این مسئله میفرماید: «به تحقیق که شکمهای شما از حرام پر شده و به قلبهای شما مهر قساوت زدهشده است.»
ادامه دارد..👇
@ahalieghalam
🔹کسب مال حرام و دوری نکردن از آن باعث هلاکت انسان میشود. چنانچه بسیاری از افراد به سبب آلوده شدن به آن از سعادت محروم شده و به نکبتهای دنیا و آخرت دچار گشتهاند. قطعاً در مسیر زندگی به افراد زیادی برخوردهایم که از هر نظر مورد تأیید همه مردم بودهاند اما به ناگاه مسیر زندگیشان عوض شده و انگشت تعجب را بر دهان همه گذاردهاند اگر بهدرستی زندگی این افراد بررسی شود بهخوبی رد پای مال حرام مشاهده میگردد. به همین خاطر است که لقمان میفرماید: «پسرجان بدان که من چهارصد پیغمبر خدمت کردم و از سخنان آنان چهار جمله را انتخاب کردم؛ در حال نماز دلت را نگهدار و با حضور قلب باش؛ سر سفره مواظب گلویت باش؛ در خانه مردم چشمت را نگهدار؛ میان مردم زبانت را حفظ کن.» معنای این کلام حفاظت از حلق به معنای نخوردن لقمه بزرگ یا گیرکردن آن در گلو نیست بلکه نباید اجازه داد هر لقمهای از گلوی فرد مسلمان رد شود و به گوشت و خون تبدیل گردد. در سخنان اولیای دین: عدم استجابت دعا، عدم قبولی اعمال، سیاهی دل، لعن فرشتگان و عدم شفاعت اهلبیت از جمله آثار لقمه حرام است.
⭕️غذای شبه ناک
علاقه شدید به مالومنال انسانها را به کار دوچندان واداشته است تا آنجا که گاه غافل از حلال و حرام بودن مال؛ تنها در پی به دست آوردن آن میدوند و گاه در شک میان حلال و حرام علاقه و عشق ثروت آنان را به خود جذب مینماید.
این همان پیشگویی پیامبر(ص) است که میفرماید: زمانی فرا میرسد که برای مردم تفاوتی نمیکند که مال را از کجا به دست آوردهاند آیا از حلال یا حرام؟ دستور اسلام این است که انسان مسلمان به مال یا غذای شبه ناک نزدیک نشود چرا که نزدیک شدن بر پرتگاه معصیت و حرام. احتمال پرت شدن را افزایش میدهد.
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
🌐 منبع خبر:«صدای خاوران» آوای کاشمر، شماره560صفحه5
خوشبخت ترین کاشی
✍ #جوادرستمی
کاش کاشی بودم هرچند شکسته اما، بر دیوار حرم آرام و قرار داشتم..
رنگ و رو برایم مهم نبود آنگاه که رنگ و روی طلایی گنبد به خورشید عالم تاب نور می داد..
داغی آفتابِ تابستان یا برف و سردیِ زمستان آزارم نمی داد چرا که جایگاهم قطعه ای از بهشت بود..آنگاه خوشبخت ترین کاشی بودم..
#دلنوشته
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
📝📝 بعثت چراغی درخشان برای بشر
✍ حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢صدای خاوران _خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحرافها و جهالتها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید.
🔹هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين «سوره جمعه آیه۲»
اوست که در میان مردمان اُمتی رسولی از خودشان مبعوث کرد که آیاتش را بر آنان تلاوت و آنان را تزکیه کند و کتاب و حکمت به آنها میآموزد. اگرچه آن ها پیش از تو در گمراهی آشکار بودند.
🔹 ایمان و اقرار به نبوت پیامبر گرامی اسلام از اصول مهم اسلام به شمار میآید و تا این قرار و ایمان تحقق پیدا نکند شخص مسلمان نیست، أشهد أن لا إله إلا الله، و أشهد أن محمداً رسول الله(ص) وعلاوه بر این اقرار و ایمان به همه آنچه پیامبر از طرف خداوند آورده و به ضرورت دین اسلام ثابت شده در تحقق اسلام شخص، ضروری است. خداوند از همان ابتدای خلقت بشر انبیا و پیامبرانی را فرستاده که در روایات اهل بیت مشهور است؛ تعداد آنها ۱۲۴ هزار نفرند.
🔸گرچه در قرآن مجید تنها نام ۲۶ نفر از پیامبران ذکر شده، تعداد پیامبران اولوالعزم که دارای دین و شریعت بوده اند پنج نفر است که عبارتنداز؛ نوح، ابراهیم، موسیٰ، عیسیٰ و محمد(ص) و همه أنبیا به گفته قرآن در آیه چهار سوره ابراهیم به زبان قوم خود سخن گفته اند؛ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُول إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ. ماهیچ رسولی نفرستادیم مگر به زبان قومش.
از حضرت علی (ع) نقل شده که حضرت هود، صالح، شعیب، اسماعیل و محمد (ص) به زبان عربی سخن می گفتند و حضرت آدم، شیث، نوح و ابراهیم به زبان سریانی و زبان اسحاق، یعقوب، موسیٰ ، داوود و عیسیٰ عبرانی است.
🔹و در حدیث از پیامبر (ص) نقل شده تعداد کتاب هایی که بر پبامبران الهی نازل شده ۱۰۴ کتاب بوده که پنجاه صحیفه بر شیث و سی صحیفه بر ادریس و بیست صحیفه بر ابراهیم و تورات به موسیٰ و انجیل بر عیسیٰ و زبور بر داوود و قرآن بر پیامبر اسلام نازل شده است.
وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ (احزاب۴۰) و رسول خدا(ص) خاتم پیامبران الهی است.
امام صادق(ع) می فرمایند:
خداوند با رسول خدا، پیامبران را و یا کتاب قرآن، کتابهای آسمانی را به پایان برد. و در روایات آمده که حلال و حرام پیامبر اسلام تا قیامت تغییر نمیکند.
🔻حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِالْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ، حلال محمد تا روز قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است، غیر او نخواهد بود و غیر او نخواهد آمد. چرا که او پیامبری است که برای همه جهانیان مبعوث گردیده و بعثت او به تصریح قرآن جهانی است.
🔻وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا، ما تو را بشارت دهنده و ترساننده نفرستادیم مگر برای همه مردم». و در سوره جن آمده است، حتی اجنه هم در حیطه هدایت پیامبر گرامی اسلام قرار دارند و امام صادق(ع) رسالت پیامبر اسلام را بر همه انسانها و جنها بیان میکند.
🔹معجزه بزرگ پیامبر اسلام، قرآن است که همیشگی است و با عقل و روح و فکر مردم سروکار دارد، قرآن معجزه ای است که ۱۴ قرن فریاد میزند؛ اگر میگویید این کتاب آسمانی از سوی خدانیست همانند آن را بیاورید و در سوره اسرا آیه ۸۸ می گوید؛ قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاْ ِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لایَأْتُونَ بِمِثْلِهِ. بگو اگر تمام جهانیان اجتماع کنند که مانند قرآن بیاورند، نمی توانند اگرچه با یکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند.
🔻در این زمینه مشرکین تصمیم گرفتند، آیاتی همانند قرآن بیاورند. آن ها از تمام مردان فصیح و بلیغ عرب کمک خواستند از جمله از ولید بن مغیره که در میان عرب در آن زمانه به حسن تدبیر و فکری شهره بود از او خواستند در این باره فکری بیاندیشد و نظر خود را درباره آیات قرآن بیان کند.
ولید بعد از شنیدن آیاتی از قرآن توسط پیامبر(ص) از جا برخاست و گفت: به خدا سوگند از محمد سخنی شنیدم که نه شبیه گفتار انسانها است و نه پریان... گفتار او حلاوت خاصی دارد و زیبایی مخصوص، بالای آن همچون شاخه های درخت برومند میوه است و ریشههای آن پرمایه.
گفتاری است که بر همه چیز پیروز میشود و چیزی بر آن پیروز نخواهد شد.
ادامه دارد..👇
🔹در آیهای که در اول مطلب ذکر شد؛ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ... وظایف پیامبر اسلام، تحت عنوان سه برنامه بیان میشود؛
🔻برنامه اول تلاوت آیات که می فرمایند؛ يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ.
🔻برنامه دوم تزکیه مردم است؛ وَيُزَكّيهِم
🔻و برنامه سوم تعلیم کتاب و حکمت که می فرماید؛ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ و در آخر آیه می فرناید؛ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين.
خداوند اشاره میکند؛ به دوران جاهلیت و گمراهی که جامعه بشر را در بر گرفته بود یکی از آثار گمراهی، شعار «الحق لمن غلب» بود که حق را از آن کسی میدانستند که زورمندتر باشد و معتقد بودند؛ خون را فقط با خون باید شست و یا زنده به گور کردن دختران خردسال را و هزاران مورد دیگر....
معروف است که دوران قبل از بعثت را دوران جاهلیت میخواندند و این جاهلیت اختصاص به عربستان نداشت، بلکه دنیای آن روز غرق در فساد و جهل و عقب ماندگی بود.
🔹بت پرستی مذهب شایع بود و خانه کعبه که به دست ابراهیم بت شکن برای اقامه توحید ساخته شده بود، مرکز بتها گردیده بود، طریق معیشت مردم گرچه کم وبیش از طریق دادوستد بود، اما اکثر امرار معاش آن ها از طریق غارت و چپاول بود و هیچ گونه قبح و منعی نداشت؛ اگر طایفه ای زورش میرسید به طایفه دیگر دستبرد میزد و اغلب طوایف همیشه در جنگ و زدوخورد بودند.
⭕️جهالت در ایران
در ایران آن زمان زمامداران برای طبقات پایین جامعه ارزشی قائل نبودند؛ درس خواندن اختصاص به طبقات خاصی داشت، ظهور اسلام در دوران ساسانیان و هم زمان با سلطنت خسرو پرویز بود، همان شخصی که فرمان داد؛ زندانیان که تعداد آنها به ۳۶ هزار میرسید همه را نابود کردند.
🔹به خسرو پرویز خبر دادند؛ فلان حاکم را به درگاه خواندیم، تعلل میورزد. جواب داد اگر نمیتوان با تمام بدن نزد ما بیاید ما به جزئی از آن اکتفا میکنیم؛ بگویید فقط سر او را به درگاه ما بیاورند.
از شهوت رانی سیر نمیشد؛ هزاران زن و دختر زیبا در حرم سرای او بودند، سه هزار خادم مرد و ۸۵۰۰ مرکب، ۷۶٠فیل و دوازده هزار قاطر مخصوص حمل بار و بنیه او بودند.
ازدواج با محارم در ایران آن روز هیچ منعی نداشت و مباح بود، اردشیر با دو دختر از دختران خود ازدواج نمود. کمبوجیه با دوخواهر خود ازدواج کرد و... سایر کشورها همه غرق در عقب ماندگی بودند، امپراطور روم یک جا دستور داد؛ ۳۰ هزار نفر را محاصره و همه را قتل عام کردند. در هندوستان میلیونها خدا برای خود قائل بودند.
🔸هندوها معتقدند؛ خداوند در کالبد بسیاری از موجودات حتی حیوانات و حشرات حلول کرده و خدائی نمیکند. ریاضتهای وحشیانه در بین آنها رایج بود؛ ساعات متوالی چشم به خورشید میداشتند تا کور شوند. در گرمای سخت آتش روشن میکردند و با پای عریان روی آتش میرفتند، خود را در قفس زندانی میکردند تا بمیرند و از این قبیل حرکات وحشیانه به عنوان ریاضت و وصول معنویت زیاد داشتند.
خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحرافها و جهالتها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید.
⭕️ امید که در این راه هدایت شده و ثابت قدم باشیم.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
منبع خبر :(صدای خاوران)آوای کاشمر/شماره ۵۱۸ / صفحه۵
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
ویژگی های پيامبر اکرم
✍ #جوادرستمی
احادیث مختلفی از پیامبر اکرم(ص) از سوی حضرت رضا علیه السلام نقل شده که سبک زندگی، رفتار با خانواده، جهاد نفس و موارد دیگر را در بر می گیرد.
یکی از این احادیث که توصیف ویژگی های پیامبر اکرم در کلام امام رضا(ع) است افزون بر قدردانی و بزرگداشت شخصیت نبی خدا، ترویج سنت ایشان و تبیین معارف دینی محسوب می شود که امام رضا عليه السلام افزون بر توصیه به احیای امر اهل بیت، خود نیز بدان عمل کرده و به نوعی جهاد تبیین را در پیش گرفته است.
عیون اخبار الرضا از امام رضا(ع)درباره ویژگی پیامبر(ص) نقل می کند که حضرت در جایی که نیاز نبود، سخن نمی گفت، کریم و بزرگ هر قومی را گرامی می داشت، نیکی را تحسین و بدی را زشت می شمارد، برای مردم همچون پدری مهربان بود و آنجا که حق مطرح بود همه در برابرش یکسان بودند.
مجلس پیامبر نشست حلم و بردباری، حیاء و راستگویی و امانت بود، صدا در آنجا بلند نمی شد و حرمت کسی هتک نمی شد.
هر بند از این ویژگیها که نقل شد بسیار نکته و سخن دارد و سبک و سنت زندگی نبوی را برای مردم تبیین می کند.
سکوت در جایی که لزومی به سخن گفتن نیست انسان را از پرگویی و خطا دور می کند.
تکریم بزرگ هر قومی افزون بر جلب محبت قلوب آن فرد و اقوامش، احترام به یکدیگر به ویژه بزرگترها را به ما گوشزد می کند.
تحسین نیکی و تقبیح زشتی ها که نوعی از مراتب اولیه امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود جدای از اینکه این امر مهم را تاکید می کند به روش اصلاح جامعه اشاره دارد و اینکه نسبت به اطراف و اجتماع بی تفاوت نباشیم.
مهربان بودن با مردم همچون پدر، نشان از ایثار مهر و محبت واقعی ایشان بدون داشتن ذره ای توقع در برابر آن دارد که به ما نیز یاد می دهد رفتارمان نسبت به جامعه چنین باشد.
برابری انسان ها در برابر حق هم به اهمیت حق گوئی و حق خواهی اشاره دارد و در ضمن آن، ردی بر رانت خواهی و پارتی بازی و فرق گذاشتن بین اطرافیان با دیگران است.
امام رضا(ع) مجالسی که حضرت در آن حضور داشتند را به ویژگی راستگوئی و امانت سخن و حیا و صبوری در برابر سخن دیگران توصیف می کند که ما را از غیبت و تهمت نسبت به دیگران در نشست های دوستانه یا خانوادگی و غیره نهی می کند و از سوی دیگر توجه به حرف سخن دیگران، درک و صبوری نسبت به گوینده و گفتارش، دوری از دروغ و سخن پراکنی با امانت داری نسبت به آنچه در آن جلسه گذشته، توصیه می کند. چنانکه در ادامه به عدم درشت گویی یا بلندی صدا که موجب هتک حرمت کسی شود نیز تاکید دارد.
آنچه از این حدیث شریف در کلام امام رضا عليه السلام نقل شد انبوهی از آموزش های اجتماعی و مدیریت رفتار و کردار و گفتار انسان را در بر داشت که ما به عنوان یک مسلمان باید بدان توجه داشته و عمل کنیم.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
#کابوس_غربالگری 🩺
📖 قسمت هفتم
✍ خانم #طهماسبی
سرش سنگین بود. صداهایی به گوشش میرسید. پلکهایش را به زحمت گشود. در ریکاوری روی یک برانکارد دراز کشیده بود. کسی دور و برش نبود. سنگینی و درد محل عمل آزارش میداد.
سروصدا از اتاق کناری بود. بیشتر بحث بود، نه یک گفتگوی معمولی. دقت کرد.
صدای دکتر بود که با عصبانیت حرف میزد:
«... به هرحال نمیشه به خاطر یک مورد استثنا همه رو کنار گذاشت. برای غربالگری کلی تحقیقات شده. پیشرفته ترین مراکز زنان در دنیا با همین شیوهها کار میکنند.»
گوشهایش تیزتر شد.
صدای مامای مهربان را شنید که در جواب دکتر گفت:
«خانم دکتر! مشکل ما اینه که گاهی از اینطرف بام میافتیم، گاه از اونطرف. ما فقط دنبال اجراییم. کیفیت کار و خطاهاش رو در نظر نمیگیریم. به روشهایی تکیه کردیم که نتایج مثبت کاذب و حتی منفی کاذبش بالاست. بعد هم همه مادرها رو میرسونیم و مجبور میکنیم که به اون تن بدن. میدونین الان علاوه بر هزینههای سنگین غربالگری، چه فشار روحی و روانی رو مادرامونه.»
بعد ادامه داد:
«همین دو هفته پیش که شما مرخصی بودین، دقیقا یک خانمی مثل مریض امروز اومده بود. اونم بچهاش سالم بود. میگفت که چندماهه دارم از فشار دیوانه میشم.»
با شنیدن این حرف دلش لرزید. خواست بلند شود، درد و سنگینی محل عمل مانع شد. قلبش تند تند میزد. زبان خشکش را روی لبها کشید و ماما را صدا زد. به جای ماما، پرستار اتاق عمل با نوزادی در آغوش وارد شد...
👈 ادامه دارد...
#رمان
#اهل_قلم
#یادداشت
@ahalieghalam
پرواز در بهشت
✍️ #جوادرستمی
دلم میل پر زدن در هوای بهشت را دارد
شعبان که شمیم خوش حسین(ع) را با خود به همراه دارد با میلاد نمادِ ایثار و مقاومت، وفا و صفا، راز و نیاز و مناجات با خدای یکتا، تا اشبه الناس به رسول(ص) خدا، آمده تا نهان خانهی دل را روشنی بخشد که آماده ظهور و حضور منجی شود.
همان که جمعه ها انتظارش را به نظاره نشسته ایم و غروب که می شود روز تاریک از نیامدنش را، به شب هجران گره می زنیم تا باز جمعه ای دیگر آید و خبری از یار رسد..
شعبان آمده که به مناجات معروفش زنگار از دل بزدائیم و به صوم و صلاتش آماده مهمانی بزرگ شویم و در آغوش رحمت خداوند جای گیریم..
درهای بهشت باز می شود تا بال بگشائیم و در هوای پاکش پر زنیم و از نعمت و رحمت و مغفرت خالق هستی بهره مند شویم..
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
سیری ناپذیری دنیاطلب
✍ #جوادرستمی
قال الرضا الناسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا يَكتَفي، وطالِبٌ لا يَجِدُ؛ [كشف الغمّةج ۳،ص۱۰۰]
امام رضا عليه السلام می فرمایند مردم دو دسته اند؛ آنكه (به دنيا) رسيده اما بسنده نمى كند و كسى كه به دنبال آن است و آن را نمى يابد.
پیش از این در مذمت دنیاگرایی در کلام امام رضا عليه السلام سخن گفتیم و در مقابل، به رد توجه صرف به عبادت و دوری از لوازم زندگی دنیایی اشاره کردیم.
امام رضا عليه السلام در فرمایش دیگری مردم را نسبت به دنیاگرایی به دو گروه تقسیم می کند؛ عده ای به دنیا می رسند و عده دیگر بهره ای از آن نخواهند یافت و حال آنکه بدان می رسد، به آنچه یافته، بسنده نمی کند.
توجه بیش از حد به مادیات در زندگی و دویدن دنبال پول و ثروت انسان را چنان مشغول دنیا می کند که از خدا دور شده و کم کم مال شبهه یا حرام وارد زندگی اش می شود.
شاید کسی به خود مطمئن باشد و بگوید نسبت به حلال و حرام مواظبت می کنم اما باید بداند که این خاصیت دنیاگرایی است که امام رضا عليه السلام می فرماید کسی که در این مسیر قرار بگیرد سیری ندارد و هرگز به آنچه به دست آورده بسنده نمی کند از این رو در پی دستیابی به مال بیشتر ممکن است دچار خطا و یا ناحقی شود که از آنجا در سرازیری قرار گرفته که ادامه آن مسیر، دوری از خدا و غفلت نسبت به آخرت و سستی در عبادات و وظایف دینی و زنگار و سیاهی دل و تباهی دین است.
و اما گروه دوم که از دنیاگرایی به آنچه که می خواهند نمی رسند نیز دچار خسران می شوند چرا که ممکن است برای رسیدن به نتیجه دست به هر کاری بزنند و مرتکب حرام و حلال و یا ناحقی و ظلم در حق دیگران شود.
این افراد ممکن است نسبت به دین و مظاهر آن سست شده و با وسوسه نفس و شیطان به لجاجت در این مسیر برسند و این عدم موفقیت در رسیدن به مال دنیا را به خدا و دین ربط داده و از آن دوری کنند.
حال به عمق فرمایش امام رضا علیه السلام پی می بریم که هرگونه دنیاگرایی و توجه بسیار به مادیات را مذموم و مردود دانسته و بر ترک آن تاکید می کنند.
آنچه که مورد تایید دین و معارف اهل بیت علیه السلام است کار و تلاش برای تحصیل مال حلال نسبت به یک زندگی ساده به دور از تجملات، و استفاده از آن در مسیر رضای خدا نظیر کمک به نیازمندان و دستگیری از فقرا و آبادی آخرت است.
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
سلام بر قمر
سلام بر حرم
سلام به لحظه ای که قمر، شد پدید به آسمان حرم
سلام بر قمری منیر که با نزول جلیل به زمین، شده آبرو برای ماه و برکتی برای اهل زمین..
سلام به ماه هاشمیان که خورشید آسمان، خجل ز نور رُخَش به آستان شب کند غروب ز مرام حیا..
سلام به جمال سلام به کمال، سلام به وفا و صفا و حیا...سلام به عبد صالح خدا
سلام به ساقی کربلا به آبروی برادری به علم، پناه حرم به باب حاجت و به کرم..
سلام به یقین به حامی دین به یار حسن(ع) به یار حسین(ع) به سپاه عقیله عرب به زادهی ام بنین..
✍️ #جوادرستمی
#یادداشت
#اهل_قلم
#دلنوشته
@ahalieghalam
از نان شب واجبتر!
چندجملهای در ضرورت نقد همدلانه و هوشمندانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب
✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین #دعائی
بدونشک «حاج محمود کریمی» یک پدیدۀ تکرارنشدنی در عرصۀ ستایشگری است؛ یک عنصر پیشران که بهتنهایی عیار ذاکری اهل بیت در تمدن ایرانی اسلامی را چند پله ارتقاء داد؛ و یک نقطۀ عطف که میتوان تاریخ مداحی معاصر را به قبل و بعد از او تقسیم کرد.
اما آنچه در این میان مهم است آن است که پختگی و پسندیدگی امروز حاج محمود، علاوه بر آنکه نتیجه اخلاص، تلاش، خلاقیت، خطشکنی و نوآوری خود اوست، یقینا مرهون دلسوزیها، همدلیها، جانبداریها و حتی چشمپوشیهای فراوان عالمان، پیرغلامان، همقطاران و دنبالکنندگان نیز هست؛ و این همان بال دومی بود که این مداح بزرگ را از دام بدخواهان و تنگنظران رهانده و عبور از ضعفهای ریز و درشت شکلی و محتوایی را برای او ممکن ساخت.
حال اگر اذعان داریم که اصل برنامههایی مثل «حسینیه معلی» خوب و ضروریاند و اگر متوجهیم که مسیر این برنامهها، مسیر نارفتهای است که چارهای جز رفتن آن نداریم، باید بپذیریم که راه مواجهه با آنها و لغزشهایشان ـ که نتیجۀ قهری آزمون و خطاست ـ نیز همان است که گفته شد.
البته این سخن، هرگز بهمعنای تجویز سکوت در برابر این لغزشها نیست؛ بلکه مقصود، تأکید بر اهمیت نگاه همدلانه و ضرورت هوشمندی در نحوۀ انتقاد است.
آری؛ مبادا طوری رفتار کنیم که در نتیجۀ آن، هم با حسودان عنود مخرج مشترک پیدا کرده و هم انگیزه و عزم دوستان برای افقگشاییهای فرهنگی، هنری و رسانهای ـ که برای جبهۀ انقلاب از نان شب واجبتر است ـ را از بین ببریم.
در پایان به همۀ دستاندرکاران برنامۀ دوستداشتنی حسینیه معلی، خصوصا چهار مداح عزیز آن دستمریزاد گفته و از خداوند میخواهم که بر توفیق و توان آنان برای حرکت در مسیر حق افزوده و به ما نیز نعمت درک این حرکت، کمک به ارتقاء آن و شکرگزاری بابت آن را عنایت بفرماید.
#اهل_قلم
#یادداشت
#حسینیه_معلی
#حاج_محمود_کریمی
@ahalieghalam
اسلام دین “عقلانیت” است نه “خرافه”
✍ حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
💢صدای خاوران _ معمولاً خرافات در جوامعی رشد میکند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارتها، انحرافهایی مشاهده میکنیم که برای پرهیز از آنها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان بهشدت با خرافه مبارزه میکردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امامحسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید میکند؛ "بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگهداشتن اندیشه او باید این آئینها برگزار شود."
🔹متأسفانه در بسیاری امور از جمله مسائل دینی و اعتقادی شاهد بروز خرافه در جامعه هستیم که یکی از بزرگترین آسیبها در جوامع دینی است. «خرافه به هر کار غیرعرف عقلایی و غیرمنطقی که نه پشتوانه وحی آسمانی داشته و نه عقل سالم آن را اجازه میدهد، گفته میشود.» از مصادیق خرافهپرستی میتوان به بتپرستی، زندهبهگور کردن دختران، فال بد، بدقدمی و خوشقدمی، سِحر، جادو، بخت خوب و بد، طلسم، بختگشایی، غیبگویی و… اشاره کرد.
🔹اسلام، خرافه و خرافهپرستی را بهشدت مردود میشمارد ولی خود از گزنه خرافه در امان نمانده است؛ از جمله آسیبهای خرافه بر باورها و ارزشهای دینی این است که زمینه را برای شرک، جدایی مردم از اسلام و سستباوری و دینگریزی فراهم میآورد و در حوزه اجتماع سبب عقبماندگی علمی، انحطاط علوم دینی و گسترش نابسامانیهای اجتماعی میشود.
🔻با آنکه انبیاء الهی برای سعادت بشر و نجات آنها از جهل و نادانی و خرافات تلاشها نمودهاند ولی آئین آنها از گزنه، خرافه در امان نمانده و در باورها، ارزشها و رفتار مسلمانان اثر گذارده و ویرانیهایی به بار آوردهاند، ولی به دلیل اصول استوار قرآن، سیره و گفتار و روش نبی اکرم نتوانستهاند اسلام را زمینگیر کنند.
🔻خرافه به دلیل جاذبههایی که برای عوام و گاه علمای سادهاندیش داشته و دارد به آنها رسوخ کرده که آثار ویرانگری بر عقاید و ارزشهای دینی داشته است.
🔹رواج خرافه این روزها بیش از گذشته است و خرافهپرستان یافتههای خود را با جدیدترین ترفندها عرضه میکنند. با وجود پیشرفت علم، بازار رمالان، جادوگران و بختگشایان از هر زمان پررونقتر است. فرهنگ مسلمانان نیز از نفوذ خرافه در امان نمانده و شماری از سادهاندیشان در لباس دین بر این پندارند که استفاده از خرافهها در رواج دین و مذهب و برانگیختن احساسات مردم سودمند خواهد بود.
🔹باور به بخت و اقبال در سرنوشت انسان یا پاشیدن خون گوسفند قربانی بر در و دیوار نو ساخته و یا بر سپر ماشین جدید، یا کشتن گوسفند جلوی عروس یا جلوی جنازه میت و یا مالیدن خون قربانی بر سر طفلی که متولد شده یا فال بد یا تفال که همه ریشه در دوران جاهلیت دارد.
🔸پیامبر(ص) به مردم سفارش میکرد؛ به شکرانه عروسی یا خرید خانه و آمدن حاجیان از حج و تولد فرزند و ختنه نوزاد برای خدا قربانی کنید و مردم و فقرا را با آن مهمان سازید، و درباره فال بد پیامبر(ص) میفرمود: “فال بد زدن شرک است“ و سفارش میکردند؛ فال بد نزنید و به آن ترتیب اثر ندهید.
🔰خرافه ریشه در جهل دارد
معمولاً خرافات در جوامعی رشد میکند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارتها، انحرافهایی مشاهده میکنیم که برای پرهیز از آنها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان بهشدت با خرافه مبارزه میکردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امامحسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید میکند؛ “بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگهداشتن اندیشه او باید این آئینها برگزار شود.
ادامه دارد...👇
🔹نگرش صحیح به قیام امام حسین(ع) و روش سوگواری را باید از فقهای شیعه فرا بگیریم. چرا که آنان بر طبق موازین عمل میکنند و اگر روایتی ضعیف باشد، آن را نهی کرده و روش صحیح عزاداری را برای ما بیان میکنند، اما اگر مداحها و روضهخوانها در جایگاه عالمان و فقها بنشینند و درباره آئین سوگواری امام حسین و رابطه با امام زمان(عج) و سایر مسائل اعتقادی سخن بگویند، گرفتار خرافه خواهیم شد؛ اینجا وظیفه علماست که وقتی میبینند در جامعه انحراف ایجاد شده و برخی مسائل به نام دین مطرح میشود باید روشنگری کنند. ممکن است در برابر اظهار علم عالم عدهای با او بد شوند و حرفش را نپسندند، اما باید واقعیت را بیان کرد. بحمدالله اکنون نواندیشان فقهی در کشور ظهور کردهاند که در مباحث علم معتقد به خط قرمز نیستند و واقعیت را بیان میکنند و با روشنگری از سنتهای نادرست جلوگیری کرده تا افراد بیسواد و فرصتطلب میداندار نشوند و نتوانند با گردآوری عوام، خرافه را در جامعه رشد دهند و سبب دینگریزی دیگران شوند.
عقاید و باورهای دینی در طول تاریخ بشر دچار آفتهای متعددی بوده که یکی از این آفات خرافهگرایی و آمیختن باورهای متعالی دین با سخنان سست و بیپایه است که غالباً از طرف دشمنان دین، ساخته شده و از سوی ناآگاهان و مردم عادی که اطلاعات متقنی از دین ندارند مورد پذیرش واقع میشوند و در پخش آن میکوشند، لذا یکی از محورهای اساسی آموزههای انبیاء و ائمه هدی(علیهمالسلام) خرافهزدایی و خلوص بخشیدن به معارف دینی است.
#اهل_قلم
#یادداشت https://sedayekhavaran.ir/?p=9905
منبع خبر: صدای خاوران، آوای کاشمر
@ahalieghalam
نقاره، زیارت و وعده دیدار
#جوادرستمی
دم و بازدم به یاری دستان آمده تا بوق و کَرنا را به نوا درآورند و بر فراز حرم و اِن یکاد بخوانند که دوستان همه در صحن و سرا جَمعَند...
زائران به محفل اُنس انیس النفوس آمده تا جلای دل دهند و حدیث نفس کنند، آنگاه از آلودگی بِرَهَند و با صفای باطن که همچون نقش و نگار زیبای کاشی های خوش رنگ و لعاب حرم چشمنوازند، در بازگشت به وطن هوش و حواس ربوده و همگان را به سوی هشتمین حجت حق، شمس الشموس، غریب ارض توس، آقاجان علی بن موسی الرضا علیه السلام اشارت دهند.
نرفته دلتنگ می شوند و اشک ریزان وداع می کنند و انتظار حضوری دوباره در بهشت به سر دارند که خادمان بارگاهش به قراری در کلام امام بشارت دهند.
دلخوش می شوند به وعدهای که خُلف و خطا ندارد...قول فرموده که یک بار زیارتش را به سه دیدار کند جبران، آنگاه که سفری سخت به دیار باقی آغاز شود..
#دلنوشته
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
نمایی از حکومت حضرت مهدی(عج)
✍ حجت الاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
قالالله تعالی: و نُرید اَن نمنَّ علیالذین استضعفوا فیِالاض و نجعلهم ائمّه و نجعلهم الوارثین (قصص آیه ۵) اراده ما بر این تعلق گرفت که به مستضعفان زمین نعمت بخشیده و آنان را پیشوایان و وارثان زمین سازیم.
💢حکومت امام زمان(ع) از مهمترین موضوعاتی است که از گذشتههای دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است. پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیت و یهود در این عقیده مشترکاند که آینده جهان به دست صالحان و خداپرستان است و هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آنِ خود میدانند. مثلاً مسیحیان منجی آخرالزمان را حضرت مسیح میدانند درحالیکه مسلمانان معتقدند او از نسل پیامبراسلام است، دین او اسلام و بر اساس شریعت محمدی(ص) قیام و حکم میراند.
🔹در اینجا به بعضی از ویژگیهای حکومت حضرت مهدی(عج) بهطور مختصر از منظر قرآن و احادیث میپردازیم:
🔻۱ـ ماهیت حکومت جهانی اماممهدی(عج): حکومت جهانی اسلام به رهبری امامزمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژهای است که دیگر حکومتها از آن بیبهرهاند. این حکومت پیامی دارد که در بستر عمل به ارزشهای وحیانی، دنیای بهتری را به بشر ارزانی بدارد که در سایه عبادت و بندگی خداوند به دست میآید. متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمیخورد، خداست و عدم پایبندی به وحی و اخلاق و ارزشهای معنوی است و اساساً تار و پود حکومتها بر سرمایهاندوزی، مالپرستی و سود بیشتر از هر طریق و ترفندی بناگذاری شده است و این تار و پود، جای عشق بهخوبیها، ارزشها، ایثار و مجاهدتها و بالاخره زیباییهای زندگی را اشغال کرده و جامعه انسانی را از گردونه خوبیها حذف کرده است.
🔻۲ـ قلمرو جهانی: حکومت امام(ع) حکومتی جهانی است که روایات آن را تأیید میکنند. امام باقر(ع) فرمودند؛ “قائم از خاندان پیامبر است. فرمانروایی او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه میدهد. اگرچه مشرکان را خوش نیاید“.
🔻۳ـ مقبولیت عمومی: برای تشکیل جامعه واحد و امت واحده مقبولیت لازم است. از اینرو در زمان حکومت حضرت مهدی جهانبینی توحیدی برگرفته از آموزههای ناب اسلامی فراگیر و جهانی میشود و حکومت او مورد قبول همه افراد و اجتماعات بشری است. امام صادق(ع) فرمودند: امام مهدی(عج) از میان ملتها و آیینها اختلاف را برمیدارد و یک دین بر همه مردم حاکم میگردد.
🔻۴ـ احیاء سنّت محمدی و نابودی بدعتها: با گذشت زمان بهوسیله منحرفان و زورمندان دگرگونی و تحریفهایی در احکام الهی پدید آمده است که حضرت حجت پس از ظهور و تشکیل حکومت، آنها را تصحیح و تعدیل میکند. علاوه بر آن اجرای بعضی از احکام الهی تنها در زمان حکومت او فراهم میشود.
🔻۵ـ گسترش عدالت: امام عصر(عج) عدالت اجتماعی عظیمی را در جامعه جهانی ایجاد میکند. پیامبر(ص) فرمودند: “مهدی(عج) چنان عدالتی را در زمینبر پا میکند که زندگان آرزو میکنند ایکاش مردگانشان زنده بودند و از عدالت او بهرهمند میگردیدند.“
🔻۶ـ پیشرفت علم: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: “نهمین امام از فرزندان امام حسین(ع) قائم است که خداوند به دست او سرزمین تاریک زندگی را نورانی و روشن میکند و از عدل آکنده میسازد و علم و دانایی را پس از جهل و نادانی فراگیر میسازد.
🔻۷ـ شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی: ازجمله اقدامات امام زمان(عج) آباد کردن زمین و بهرهبرداری از امکانات آن تا سر حد امکان است. او با برنامهریزیهای دقیق که از دانش بیکران الهی او برخاسته است، همه مناطق زمین را آباد میکند، بهگونهای که هیچ ویرانهای بر روی زمین نمیماند، مگر آنکه آباد میگردد. فقر از جامعه ریشهکن و هیچ نیازمند به زکات دیده نمیشود.
🔻۸ـ رشد و کمال عقلی مردم: امام باقر (ع) فرمودند: “در زمان حکومت حضرت به همه مردم حکت و علم آموزند تا آنجا که زنان در خانهها بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت کنند“.
🔻۹ـ رشد تربیت انسانی: پیامبر (ص) فرمودند: “مهدی (عج) اموال را برابر تقسیم میکند و خداوند بینیازی و غنا را در دلهای این امت پدید میآورد و کینه از دلها بیرون میرود و از بیماری کوری، کری و گنگی نجات میدهد.
🔻۱۰ـ بارانهای مفید: طبق تعالیم قرآن و احادیث، پارسایی، نیکوکاری، احسان و بهخصوص دادگری موجب نزول رحمتهای الهی و وفور نزولات آسمانی است. پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: “امت من در زمان مهدی(عج) به نعمتهایی دست مییابند که پیش از آن و در هیچ دورهای دست نیافته بودند.
در آن روزگار آسمان فراوان ببارد و زمین هیچ روییدنی را در دل خود نگاه ندارد.“
ادامه دارد..👇
🔻۱۱ـ بازپسگیری ثروتهای غصب شده: “امام مهدی(عج) پس از ظهور، مالکیتهای دروغین و صوری را ابطال میکند و حق هر حقداری را میگیرد و به او میدهد حتی اگر حق آن شخص زیر دندانهای دیگری باشد به صاحب حق بازگرداند“.
🔻۱۲ـ استفاده از همه اموال جهان: امام مهدی(عج) برای پیشبرد اهداف انقلاب جهانی خود از همه اموال خصوصی و عمومی بهره میگیرد. امام باقر (ع) فرمودند: “همه اموال جهان در نزد امام گرد آید. آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آنگاه امام به مردمان گوید، بیایید این اموال را بگیرید، اینها همهچیزهایی است که برای به دست آوردن آنها قطع رحم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خونهای ناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید.“
🔹ویژگیهای کارگزاران حکومت جهانی امام مهدی(عج)
در حدیثی از امام علی(ع)، صفات کسانی که با حضرت بیعت میکنند و بعد جزو کارگزاران امام عصر(عج) قرار میگیرند، عبارتاند از: دزدی و زنا نکنند. به هیچ مسلمانی دشنام ندهند. خون حرامی نریزند، به خانه کسی حمله نکنند، آبروی کسی که احترامش لازم است لگدمال نکنند، کسی را بنا حق کتک نزنند، مال یتیم نخورند، طلا و نقره و گندم و جو ذخیره نکنند، به چیزی که نمیدانند گواهی ندهند، مسجدی را ویران نکنند، مشروبات الکلی نخورند، جامهی حریر و ابریشم نپوشند، کمربند زرین نبندند، راهزنی نکنند، راهها را ناامن نکنند، مواد خوراکی را احتکار نکنند، از پلیدیها دوری کنند، عطر بزنند، مردم را به نیکی فرمان دهند، به مقدار اندک خشنود باشند، دیگران را از زشتیها بازدارند، در راه خدا آنگونه که شایسته است جهاد کنند، از پلیدیها دوری کنند.
در حدیث فوق آمده که در حکومت مهدوی کارها و پُستها به شایستگان واگذار میشود.
#اهل_قلم
#یادداشت
منبع خبر: (صدای خاوران) آوای کاشمر ،شماره ۵۴۳.۵۴۲ ،صفحه۹
لینک کوتاه :
https://sedayekhavaran.ir/?p=8438
@ahalieghalam