eitaa logo
اهل قلم
124 دنبال‌کننده
148 عکس
4 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹در آیه‌ای که در اول مطلب ذکر شد؛ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ... وظایف پیامبر اسلام، تحت عنوان سه برنامه بیان می‌شود؛ 🔻برنامه اول تلاوت آیات که می فرمایند؛ يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ. 🔻برنامه دوم تزکیه مردم است؛ وَيُزَكّيهِم 🔻و برنامه سوم تعلیم کتاب و حکمت که می فرماید؛ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ و در آخر آیه می فرناید؛ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبين. خداوند اشاره می‌کند؛ به دوران جاهلیت و گمراهی که جامعه بشر را در بر گرفته بود یکی از آثار گمراهی، شعار «الحق لمن غلب» بود که حق را از آن کسی می‌دانستند که زورمندتر باشد و معتقد بودند؛ خون را فقط با خون باید شست و یا زنده به گور کردن دختران خردسال را و هزاران مورد دیگر.... معروف است که دوران قبل از بعثت را دوران جاهلیت می‌خواندند و این جاهلیت اختصاص به عربستان نداشت، بلکه دنیای آن روز غرق در فساد و جهل و عقب ماندگی بود. 🔹بت پرستی مذهب شایع بود و خانه کعبه که به دست ابراهیم بت شکن برای اقامه توحید ساخته شده بود، مرکز بت‌ها گردیده بود، طریق معیشت مردم گرچه کم وبیش از طریق دادوستد بود، اما اکثر امرار معاش آن ها از طریق غارت و چپاول بود و هیچ گونه قبح و منعی نداشت؛ اگر طایفه ای زورش می‌رسید به طایفه دیگر دستبرد می‌زد و اغلب طوایف همیشه در جنگ و زدوخورد بودند. ⭕️جهالت در ایران در ایران آن زمان زمامداران برای طبقات پایین جامعه ارزشی قائل نبودند؛ درس خواندن اختصاص به طبقات خاصی داشت، ظهور اسلام در دوران ساسانیان و هم زمان با سلطنت خسرو پرویز بود، همان شخصی که فرمان داد؛ زندانیان که تعداد آنها به ۳۶ هزار می‌رسید همه را نابود کردند. 🔹به خسرو پرویز خبر دادند؛ فلان حاکم را به درگاه خواندیم، تعلل می‌ورزد. جواب داد اگر نمی‌توان با تمام بدن نزد ما بیاید ما به جزئی از آن اکتفا می‌کنیم؛ بگویید فقط سر او را به درگاه ما بیاورند. از شهوت رانی سیر نمی‌شد؛ هزاران زن و دختر زیبا در حرم سرای او بودند، سه هزار خادم مرد و ۸۵۰۰ مرکب، ۷۶٠فیل و دوازده هزار قاطر مخصوص حمل بار و بنیه او بودند. ازدواج با محارم در ایران آن روز هیچ منعی نداشت و مباح بود، اردشیر با دو دختر از دختران خود ازدواج نمود. کمبوجیه با دوخواهر خود ازدواج کرد و... سایر کشورها همه غرق در عقب ماندگی بودند، امپراطور روم یک جا دستور داد؛ ۳۰ هزار نفر را محاصره و همه را قتل عام کردند. در هندوستان میلیون‌ها خدا برای خود قائل بودند. 🔸هندوها معتقدند؛ خداوند در کالبد بسیاری از موجودات حتی حیوانات و حشرات حلول کرده و خدائی نمی‌کند. ریاضت‌های وحشیانه در بین آنها رایج بود؛ ساعات متوالی چشم به خورشید می‌داشتند تا کور شوند. در گرمای سخت آتش روشن می‌کردند و با پای عریان روی آتش می‌رفتند، خود را در قفس زندانی می‌کردند تا بمیرند و از این قبیل حرکات وحشیانه به عنوان ریاضت و وصول معنویت زیاد داشتند. خداوند پیامبرش را مبعوث نمود تا بشر را از این انحراف‌ها و جهالت‌ها نجات دهد و آنها را بیدار نماید و بندگان را به تعقل و خردورزی سوق دهد و حق و باطل را بیان و مردم را به عبودیت خداوند یکتا و بندگی او دعوت نماید. ⭕️ امید که در این راه هدایت شده و ثابت قدم باشیم. @ahalieghalam  منبع خبر :(صدای خاوران)آوای کاشمر/شماره ۵۱۸ / صفحه۵
ویژگی های پيامبر اکرم ✍ احادیث مختلفی از پیامبر اکرم(ص) از سوی حضرت رضا علیه السلام نقل شده که سبک زندگی، رفتار با خانواده، جهاد نفس و موارد دیگر را در بر می گیرد. یکی از این احادیث که توصیف ویژگی های پیامبر اکرم در کلام امام رضا(ع) است افزون بر قدردانی و بزرگداشت شخصیت نبی خدا، ترویج سنت ایشان و تبیین معارف دینی محسوب می شود که امام رضا عليه السلام افزون بر توصیه به احیای امر اهل بیت، خود نیز بدان عمل کرده و به نوعی جهاد تبیین را در پیش گرفته است. عیون اخبار الرضا از امام رضا(ع)درباره ویژگی پیامبر(ص) نقل می کند که حضرت در جایی که نیاز نبود، سخن نمی گفت، کریم و بزرگ هر قومی را گرامی می داشت، نیکی را تحسین و بدی را زشت می شمارد، برای مردم همچون پدری مهربان بود و آنجا که حق مطرح بود همه در برابرش یکسان بودند. مجلس پیامبر نشست حلم و بردباری، حیاء و راستگویی و امانت بود، صدا در آنجا بلند نمی شد و حرمت کسی هتک نمی شد. هر بند از این ویژگی‌ها که نقل شد بسیار نکته و سخن دارد و سبک و سنت زندگی نبوی را برای مردم تبیین می کند. سکوت در جایی که لزومی به سخن گفتن نیست انسان را از پرگویی و خطا دور می کند. تکریم بزرگ هر قومی افزون بر جلب محبت قلوب آن فرد و اقوامش، احترام به یکدیگر به ویژه بزرگترها را به ما گوشزد می کند. تحسین نیکی و تقبیح زشتی ها که نوعی از مراتب اولیه امر به معروف و نهی از منکر محسوب می شود جدای از اینکه این امر مهم را تاکید می کند به روش اصلاح جامعه اشاره دارد و اینکه نسبت به اطراف و اجتماع بی تفاوت نباشیم. مهربان بودن با مردم همچون پدر، نشان از ایثار مهر و محبت واقعی ایشان بدون داشتن ذره ای توقع در برابر آن دارد که به ما نیز یاد می دهد رفتارمان نسبت به جامعه چنین باشد. برابری انسان ها در برابر حق هم به اهمیت حق گوئی و حق خواهی اشاره دارد و در ضمن آن، ردی بر رانت خواهی و پارتی بازی و فرق گذاشتن بین اطرافیان با دیگران است. امام رضا(ع) مجالسی که حضرت در آن حضور داشتند را به ویژگی راستگوئی و امانت سخن و حیا و صبوری در برابر سخن دیگران توصیف می کند که ما را از غیبت و تهمت نسبت به دیگران در نشست های دوستانه یا خانوادگی و غیره نهی می کند و از سوی دیگر توجه به حرف سخن دیگران، درک و صبوری نسبت به گوینده و گفتارش، دوری از دروغ و سخن پراکنی با امانت داری نسبت به آنچه در آن جلسه گذشته، توصیه می کند. چنانکه در ادامه به عدم درشت گویی یا بلندی صدا که موجب هتک حرمت کسی شود نیز تاکید دارد. آنچه از این حدیث شریف در کلام امام رضا عليه السلام نقل شد انبوهی از آموزش های اجتماعی و مدیریت رفتار و کردار و گفتار انسان را در بر داشت که ما به عنوان یک مسلمان باید بدان توجه داشته و عمل کنیم. @ahalieghalam
🩺 📖 قسمت هفتم ✍ خانم سرش سنگین بود. صداهایی به گوشش می‌رسید. پلک‌هایش را به زحمت گشود. در ریکاوری روی یک برانکارد دراز کشیده بود. کسی دور و برش نبود. سنگینی و درد محل عمل آزارش میداد. سروصدا از اتاق کناری بود. بیشتر بحث بود، نه یک گفتگوی معمولی. دقت کرد. صدای دکتر بود که با عصبانیت حرف میزد: «... به هرحال نمیشه به خاطر یک مورد استثنا همه رو کنار گذاشت. برای غربالگری کلی تحقیقات شده. پیشرفته ترین مراکز زنان در دنیا با همین شیوه‌ها کار می‌کنند.» گوش‌هایش تیزتر شد. صدای مامای مهربان را شنید که در جواب دکتر گفت: «خانم دکتر! مشکل ما اینه که گاهی از اینطرف بام می‌افتیم، گاه از اونطرف. ما فقط دنبال اجراییم. کیفیت کار و خطاهاش رو در نظر نمی‌گیریم. به روش‌هایی تکیه کردیم که نتایج مثبت کاذب و حتی منفی کاذبش بالاست. بعد هم همه مادرها رو می‌رسونیم و مجبور می‌کنیم که به اون تن بدن. می‌دونین الان علاوه بر هزینه‌های سنگین غربالگری، چه فشار روحی و روانی رو مادرامونه.» بعد ادامه داد: «همین دو هفته پیش که شما مرخصی بودین، دقیقا یک خانمی مثل مریض امروز اومده بود. اونم بچه‌اش سالم بود. می‌گفت که چندماهه دارم از فشار دیوانه می‌شم.» با شنیدن این حرف دلش لرزید. خواست بلند شود، درد و سنگینی محل عمل مانع شد. قلبش تند تند میزد. زبان خشکش را روی لبها کشید و ماما را صدا زد. به جای ماما، پرستار اتاق عمل با نوزادی در آغوش وارد شد... 👈 ادامه دارد... @ahalieghalam
پرواز در بهشت ✍️ دلم میل پر زدن در هوای بهشت را دارد شعبان که شمیم خوش حسین(ع) را با خود به همراه دارد با میلاد نمادِ ایثار و مقاومت، وفا و صفا، راز و نیاز و مناجات با خدای یکتا، تا اشبه الناس به رسول(ص) خدا، آمده تا نهان خانه‌ی دل را روشنی بخشد که آماده ظهور و حضور منجی شود. همان که جمعه ها انتظارش را به نظاره نشسته ایم و غروب که می شود روز تاریک از نیامدنش را، به شب هجران گره می زنیم تا باز جمعه ای دیگر آید و خبری از یار رسد.. شعبان آمده که به مناجات معروفش زنگار از دل بزدائیم و به صوم و صلاتش آماده مهمانی بزرگ شویم و در آغوش رحمت خداوند جای گیریم.. درهای بهشت باز می شود تا بال بگشائیم و در هوای پاکش پر زنیم و از نعمت و رحمت و مغفرت خالق هستی بهره مند شویم.. @ahalieghalam
سیری ناپذیری دنیاطلب ✍ قال الرضا الناسُ ضَربانِ: بالِغٌ لا يَكتَفي، وطالِبٌ لا يَجِدُ؛ [كشف الغمّةج ۳،ص۱۰۰] امام رضا عليه ‏السلام می فرمایند مردم دو دسته اند؛ آنكه (به دنيا) رسيده اما بسنده نمى كند و كسى كه به دنبال آن است و آن را نمى يابد. پیش از این در مذمت دنیاگرایی در کلام امام رضا عليه السلام سخن گفتیم و در مقابل، به رد توجه صرف به عبادت و دوری از لوازم زندگی دنیایی اشاره کردیم. امام رضا عليه السلام در فرمایش دیگری مردم را نسبت به دنیاگرایی به دو گروه تقسیم می کند؛ عده ای به دنیا می رسند و عده دیگر بهره ای از آن نخواهند یافت و حال آنکه بدان می رسد، به آنچه یافته، بسنده نمی کند. توجه بیش از حد به مادیات در زندگی و دویدن دنبال پول و ثروت انسان را چنان مشغول دنیا می کند که از خدا دور شده و کم کم مال شبهه یا حرام وارد زندگی اش می شود. شاید کسی به خود مطمئن باشد و بگوید نسبت به حلال و حرام مواظبت می کنم اما باید بداند که این خاصیت دنیاگرایی است که امام رضا عليه السلام می فرماید کسی که در این مسیر قرار بگیرد سیری ندارد و هرگز به آنچه به دست آورده بسنده نمی کند از این رو در پی دست‌یابی به مال بیشتر ممکن است دچار خطا و یا ناحقی شود که از آنجا در سرازیری قرار گرفته که ادامه آن مسیر، دوری از خدا و غفلت نسبت به آخرت و سستی در عبادات و وظایف دینی و زنگار و سیاهی دل و تباهی دین است. و اما گروه دوم که از دنیاگرایی به آنچه که می خواهند نمی رسند نیز دچار خسران می شوند چرا که ممکن است برای رسیدن به نتیجه دست به هر کاری بزنند و مرتکب حرام و حلال و یا ناحقی و ظلم در حق دیگران شود. این افراد ممکن است نسبت به دین و مظاهر آن سست شده و با وسوسه نفس و شیطان به لجاجت در این مسیر برسند و این عدم موفقیت در رسیدن به مال دنیا را به خدا و دین ربط داده و از آن دوری کنند. حال به عمق فرمایش امام رضا علیه السلام پی می بریم که هرگونه دنیاگرایی و توجه بسیار به مادیات را مذموم و مردود دانسته و بر ترک آن تاکید می کنند. آنچه که مورد تایید دین و معارف اهل بیت علیه السلام است کار و تلاش برای تحصیل مال حلال نسبت به یک زندگی ساده به دور از تجملات، و استفاده از آن در مسیر رضای خدا نظیر کمک به نیازمندان و دستگیری از فقرا و آبادی آخرت است. @ahalieghalam
سلام بر قمر سلام بر حرم سلام به لحظه ای که قمر، شد پدید به آسمان حرم سلام بر قمری منیر که با نزول جلیل به زمین، شده آبرو برای ماه و برکتی برای اهل زمین.. سلام به ماه هاشمیان که خورشید آسمان، خجل ز نور رُخَش به آستان شب کند غروب ز مرام حیا..‌ سلام به جمال سلام به کمال، سلام به وفا و صفا و حیا...سلام به عبد صالح خدا سلام به ساقی کربلا به آبروی برادری به علم، پناه حرم به باب حاجت و به کرم.. سلام به یقین به حامی دین به یار حسن(ع) به یار حسین(ع) به سپاه عقیله عرب به زاده‌ی ام بنین.. ✍️ @ahalieghalam
از نان شب واجب‌تر! چندجمله‌ای در ضرورت نقد همدلانه و هوشمندانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب ✍️ حجت الاسلام سید محمدحسین بدون‌شک «حاج محمود کریمی» یک پدیدۀ تکرارنشدنی در عرصۀ ستایشگری است؛ یک عنصر پیشران که به‌تنهایی عیار ذاکری اهل بیت در تمدن ایرانی اسلامی را چند پله ارتقاء داد؛ و یک نقطۀ عطف که می‌توان تاریخ مداحی معاصر را به قبل و بعد از او تقسیم کرد. اما آن‌چه در این میان مهم است آن است که پختگی و پسندیدگی امروز حاج محمود، علاوه بر آن‌که نتیجه اخلاص، تلاش، خلاقیت، خط‌شکنی و نوآوری خود اوست، یقینا مرهون دلسوزی‌ها، همدلی‌ها، جانبداری‌ها و حتی چشم‌پوشی‌های فراوان عالمان، پیرغلامان، هم‌قطاران و دنبال‌کنندگان نیز هست؛ و این همان بال دومی بود که این مداح بزرگ را از دام بدخواهان و تنگ‌نظران رهانده و عبور از ضعف‌های ریز و درشت شکلی و محتوایی را برای او ممکن ساخت. حال اگر اذعان داریم که اصل برنامه‌هایی مثل «حسینیه معلی» خوب و ضروری‌اند و اگر متوجهیم که مسیر این برنامه‌ها، مسیر نارفته‌ای است که چاره‌ای جز رفتن آن نداریم، باید بپذیریم که راه مواجهه با آن‌ها و لغزش‌هایشان ـ که نتیجۀ قهری آزمون و خطاست ـ نیز همان است که گفته شد. البته این سخن، هرگز به‌معنای تجویز سکوت در برابر این لغزش‌ها نیست؛ بلکه مقصود، تأکید بر اهمیت نگاه همدلانه و ضرورت هوشمندی در نحوۀ انتقاد است. آری؛ مبادا طوری رفتار کنیم که در نتیجۀ آن، هم با حسودان عنود مخرج مشترک پیدا کرده و هم انگیزه و عزم دوستان برای افق‌گشایی‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ـ که برای جبهۀ انقلاب از نان شب واجب‌تر است ـ را از بین ببریم. در پایان به همۀ دست‌اندرکاران برنامۀ دوست‌داشتنی حسینیه معلی، خصوصا چهار مداح عزیز آن دست‌مریزاد گفته و از خداوند می‌خواهم که بر توفیق و توان آنان برای حرکت در مسیر حق افزوده و به ما نیز نعمت درک این حرکت، کمک به ارتقاء آن و شکرگزاری بابت آن را عنایت بفرماید. @ahalieghalam
اسلام دین “عقلانیت” است نه “خرافه” ✍ حجت الاسلام غلامرضا تربقان 💢صدای خاوران _ معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ "بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود." 🔹متأسفانه در بسیاری امور از جمله مسائل دینی و اعتقادی شاهد بروز خرافه در جامعه هستیم که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها در جوامع دینی است. «خرافه به هر کار غیرعرف عقلایی و غیرمنطقی که نه پشتوانه وحی آسمانی داشته و نه عقل سالم آن را اجازه می‌دهد، گفته می‌شود.» از مصادیق خرافه‌پرستی می‌توان به بت‌پرستی، زنده‌به‌گور کردن دختران، فال بد، بدقدمی و خوش‌قدمی، سِحر، جادو، بخت خوب و بد، طلسم، بخت‌گشایی، غیب‌گویی و… اشاره کرد. 🔹اسلام، خرافه و خرافه‌پرستی را به‌شدت مردود می‌شمارد ولی خود از گزنه خرافه در امان نمانده است؛ از جمله آسیب‌های خرافه بر باورها و ارزش‌های دینی این است که زمینه را برای شرک، جدایی مردم از اسلام و سست‌باوری و دین‌گریزی فراهم می‌آورد و در حوزه اجتماع سبب عقب‌ماندگی علمی، انحطاط علوم دینی و گسترش نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود. 🔻با آن‌که انبیاء الهی برای سعادت بشر و نجات آن‌ها از جهل و نادانی و خرافات تلاش‌ها نموده‌اند ولی آئین آن‌ها از گزنه، خرافه در امان نمانده و در باورها، ارزش‌ها و رفتار مسلمانان اثر گذارده و ویرانی‌هایی به بار آورده‌اند، ولی به دلیل اصول استوار قرآن، سیره و گفتار و روش نبی اکرم نتوانسته‌اند اسلام را زمین‌گیر کنند. 🔻خرافه به دلیل جاذبه‌هایی که برای عوام و گاه علمای ساده‌اندیش داشته و دارد به آن‌ها رسوخ کرده که آثار ویرانگری بر عقاید و ارزش‌های دینی داشته است. 🔹رواج خرافه این روزها بیش از گذشته است و خرافه‌پرستان یافته‌های خود را با جدیدترین ترفندها عرضه می‌کنند. با وجود پیشرفت علم، بازار رمالان، جادوگران و بخت‌گشایان از هر زمان پررونق‌تر است. فرهنگ مسلمانان نیز از نفوذ خرافه در امان نمانده و شماری از ساده‏اندیشان در لباس دین بر این پندارند که استفاده از خرافه‌ها در رواج دین و مذهب و برانگیختن احساسات مردم سودمند خواهد بود. 🔹باور به بخت و اقبال در سرنوشت انسان یا پاشیدن خون گوسفند قربانی بر در و دیوار نو ساخته و یا بر سپر ماشین جدید، یا کشتن گوسفند جلوی عروس یا جلوی جنازه میت و یا مالیدن خون قربانی بر سر طفلی که متولد شده یا فال بد یا تفال که همه ریشه در دوران جاهلیت دارد. 🔸پیامبر(ص) به مردم سفارش می‌کرد؛ به شکرانه عروسی یا خرید خانه و آمدن حاجیان از حج و تولد فرزند و ختنه نوزاد برای خدا قربانی کنید و مردم و فقرا را با آن مهمان سازید، و درباره فال بد پیامبر(ص) می‌فرمود: “فال بد زدن شرک است“ و سفارش می‌کردند؛ فال بد نزنید و به آن ترتیب اثر ندهید. 🔰خرافه ریشه در جهل دارد معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ “بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود. ادامه دارد...👇
🔹نگرش صحیح به قیام امام حسین(ع) و روش سوگواری را باید از فقهای شیعه فرا بگیریم. چرا که آنان بر طبق موازین عمل می‌کنند و اگر روایتی ضعیف باشد، آن را نهی کرده و روش صحیح عزاداری را برای ما بیان می‌کنند، اما اگر مداح‌ها و روضه‌خوان‌ها در جایگاه عالمان و فقها بنشینند و درباره آئین سوگواری امام حسین و رابطه با امام زمان(عج) و سایر مسائل اعتقادی سخن بگویند، گرفتار خرافه خواهیم شد؛ اینجا وظیفه علماست که وقتی می‌بینند در جامعه انحراف ایجاد شده و برخی مسائل به نام دین مطرح می‌شود باید روشنگری کنند. ممکن است در برابر اظهار علم عالم عده‌ای با او بد شوند و حرفش را نپسندند، اما باید واقعیت را بیان کرد. بحمدالله اکنون نواندیشان فقهی در کشور ظهور کرده‌اند که در مباحث علم معتقد به خط قرمز نیستند و واقعیت را بیان می‌کنند و با روشنگری از سنت‌های نادرست جلوگیری کرده تا افراد بی‌سواد و فرصت‌طلب میدان‌دار نشوند و نتوانند با گردآوری عوام، خرافه را در جامعه رشد دهند و سبب دین‌گریزی دیگران شوند. عقاید و باورهای دینی در طول تاریخ بشر دچار آفت‌های متعددی بوده که یکی از این آفات خرافه‏گرایی و آمیختن باورهای متعالی دین با سخنان سست و بی‌پایه است که غالباً از طرف دشمنان دین، ساخته شده و از سوی ناآگاهان و مردم عادی که اطلاعات متقنی از دین ندارند مورد پذیرش واقع می‌شوند و در پخش آن می‌کوشند، لذا یکی از محورهای اساسی آموزه‌های انبیاء و ائمه هدی(علیهم‌السلام) خرافه‌زدایی و خلوص بخشیدن به معارف دینی است. https://sedayekhavaran.ir/?p=9905 منبع خبر: صدای خاوران، آوای کاشمر @ahalieghalam
نقاره، زیارت و وعده دیدار دم و بازدم به یاری دستان آمده تا بوق و کَرنا را به نوا درآورند و بر فراز حرم و اِن یکاد بخوانند که دوستان همه در صحن و سرا جَمعَند... زائران به محفل اُنس انیس النفوس آمده تا جلای دل دهند و حدیث نفس کنند، آنگاه از آلودگی بِرَهَند و با صفای باطن که همچون نقش و نگار زیبای کاشی های خوش رنگ و لعاب حرم چشم‌نوازند، در بازگشت به وطن هوش و حواس ربوده و همگان را به سوی هشتمین حجت حق، شمس الشموس، غریب ارض توس، آقاجان علی بن موسی الرضا علیه السلام اشارت دهند. نرفته دلتنگ می شوند و اشک ریزان وداع می کنند و انتظار حضوری دوباره در بهشت به سر دارند که خادمان بارگاهش به قراری در کلام امام بشارت دهند. دلخوش می شوند به وعده‌ای که خُلف و خطا ندارد...قول فرموده که یک بار زیارتش را به سه دیدار کند جبران، آنگاه که سفری سخت به دیار باقی آغاز شود.. @ahalieghalam