eitaa logo
اهل قلم
121 دنبال‌کننده
143 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
یادگار ابراهیم ✍ اگر درست انتخاب کنیم از رأی ما همچون باقی میماند.. حاصل انتخاب می شود تلاش خستگی ناپذیر، کار و فعالیت مداوم، جهاد و کوشش فراوان تا به ثمر رسیدن طرح ها و پروژه های اقتصادی در مسیر پیشرفت کشور و آسایش مردم... بدون بهانه تحریم ها، بدون نمی شودها، بدون نمی توانیم ها، با قوت و قدرت متکی به ایمان به خدا و امید به او و با سیاستی مبتنی بر دیانت می توان برای ایران کارهای دشوار را آسان، از سخت راه ها گذر و به قله رسید... @ahalieghalam
آیا زلزله عذاب الهی است یا حادثه طبیعی ✍حجت الاسلام غلامرضا تربقان انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. 🔹قال الحکلیم: “إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا” همیشه بعد هر زلزله‌ای سوال‌های زیادی در اذهان مردم مطرح می‌شود که آیا زلزله عذاب الهی است که برای بیدار شدن مردم از خواب غفلت رخ می‌دهد؟ آیا زلزله خشم و قهر طبیعت است؟یا این‌که زلزله مانند برف و باران و باد، نعمت الهی است؟ قبل از جواب این سؤالات مروری می‌کنیم به زلزله‌های شدیدی که در صدسال گذشته در ایران باعث تلفات و ویرانی‌های زیادی شده است. 🔻1) در پنجم خرداد 1302 و در عصر یک روز بهاری، زلزله‌ای با قدرت 5 و هفت‌دهم ریشتر در منطقه کاج کاشمر رخ داد که 5 روستا را به‌صورت کامل تخریب و 20 روستا دچار خرابی شدید شدند و770 نفر کشته از زیرآوار خارج گردیدند. 🔻2) در تیرماه 1336 زلزله‌ای به قدرت 6 و 6دهم ریشتر جان هزار و 200 نفر را در مازندران گرفت. 🔻3) در دهم شهریور سال 1341 زلزله‌ای به قدرت 7 و دو دهم ریشتر در بوئین‌زهرا جان 11 هزار نفر را گرفت. 🔻4) در نهم شهریور 1347 زمین‌لرزه‌ای به قدرت 7 و 4دهم ریشتر منطقه بَیاز فردوس را لرزاند و21 ساعت بعد در زلزله دوم مجروحینی که در بیمارستان بودند، زیر آوار بیمارستان جان دادند. 🔻5) در بیست‌وپنجم شهریور 1357 زمین‌لرزه‌ی به قدرت 7 و 8 دهم ریشتر طبس را لرزاند و ویران کرد. در این زلزله 25 هزار نفر جان خود را از دست دادند. 🔻6) در سوم خرداد 1369 زلزله در منجیل و رودبار به قدرت 7 و 3 دهم ریشتر یک دقیقه به طول انجامید و 35 هزار کشته بر جا گذاشت. 🔻7) در بیستم اردیبهشت 1376زلزله‌ای به قدرت 7 و 3دهم ریشتر در روستای ارده‌کول قائن روی داد و 1576 نفر جان دادند و پنجاه‌هزار نفر آواره شدند. 🔻8) در پنجم دی 1382 زمین‌لرزه‌ای در بم با قدرت 6 و 6 دهم ریشتر و در مدت 12 ثانیه طول کشید و بیش از پنجاه‌هزار نفر کشته بر جای گذاشت. 🔻9) در بیست‌ویکم آبان 1396 در قصرشیرین 625 نفر جان خود را از دست دادند. 🔴 آیا زلزله یک عذاب الهی است؟ عامه مردم با اعتقاد به این‌که زلزله یک عذاب الهی است از خود و یا دیگران می‌پرسند اگر چنین است چرا این عذاب بر سر کاخ‌ نشینان ستمگر فرو نمی‌آید و مگر این روستائیان و افراد ضعیف جامعه که خانه مستحکمی ندارند چه کرده‌اند که مستحق چنین عذابی شده‌اند؟ و حتی بعضی ساده‏اندیشان به دنبال توجیه برای این تهمتی هستند که به ساحت مقدس الهی زده‌اند و به مردمان منطقه زلزله‌زده تهمت می‌زنند، بعضی می‌گویند زلزله خشم و قهر طبیعت است و آن را خشم و غضب الهی می‌دانند. بعضی می‌گویند آن روز که از بمب باران دشمن به زیر آوار می‌رفتیم با فریاد مرگ بر آمریکا دل خود را خالی می‌کردیم و همین تحمل فاجعه را آرام می‌کرد، ولی امروز چه کنیم؟ در میان زلزله‌زدگان شکر و ثنای الهی نیز شنیده می‌شود که خود تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است ولی همان شکر هم خالی از اعتراض نیست و خدا را مقصر حادثه می‌شناسیم! باید دید مسئول این حوادث کیست؟ آیا طبیعت در این میان از خود، خشم و قهری نشان داده و یک حالت غیرطبیعی و قهرآلودی به خود گرفته است تا ما آن را عذاب الهی بدانیم؟ 🔹انسان باید بداند زندگی در مناطق زلزله‌خیز شرایط خاصی دارد، بدون شک اگر کسی نقشه و طرح ساختمان را متناسب با زلزله تهیه نماید هرگز گرفتار حادثه نخواهد شد، اگر کسی که در مسیل خانه می‌سازد آیا حق دارد به باران و کوهستان و سیل و طبیعت اعتراض کند؟ منظور این نیست که مسئول این حادثه همان افرادی هستند که دچار آن شده‌اند، منظور این است که مسئول این‌گونه حوادث انسان است نه طبیعت و خالق طبیعت. ما به دست خود جنگل‌ها را از بین می‌بریم و آنگاه که سیل می‌آید طبیعت را دشنام می‌گوییم و به خدا اعتراض می‌کنیم. به هر حال زلزله یک سنت طبیعی است و باید باشد و هیچ ربطی به خشم و غضب الهی یا قهر و خشونت طبیعت ندارد. انسان باید خود را با شرایط طبیعت وفق دهد و از روش‌های علمی برای شناخت به‌موقع زمین‌لرزه استفاده کند. ادامه دارد..👇
🔹از امام صادق(علیه السلام) درباره زلزله سؤال شد و حضرت فرمود، “زلزله و امثال آن موعظه و هشداری است که مردم به‌وسیله آن ترسانده می‌شوند تا مواظب باشند و گناه را ترک کنند”، و در روایت دیگر آمده که از امام صادق پرسیده شد زلزله چیست؟ فرمود: “زلزله آیت الهی است”. مراد حضرت این است که زلزله علامتی از علامت‌های غضب و یا قدرت خداوند است. در این روایات زلزله به‌ عنوان آیات الهی مطرح‌شده ولی دلیل عذاب الهی درجایی نیامده است. هرچند که گاهی گناهان و معاصی باعث قهر الهی و وقوع برخی بلاها و حوادث می‌شود، اما این امر به معنای این نیست که هرکس گرفتار بلای طبیعی می‌شود حتماً گناهکار و عاصی است، زیرا وقتی بلایی نازل می‌شود خشک و تر با هم می‌سوزند. 🔸این روایات در مقام جلوگیری از معصیت صادرشده است، هدف از بروز حوادث ناگوار طبیعی، مثل سیل و زلزله و طوفان فقط عذاب نمودن نیست، بلکه آثار متعددی مانند یادآوری نعمت‌های الهی، بیداری از خواب غفلت، شکوفایی استعدادها، استمرار حیات در کره خاکی و… را به دنبال دارد. این‌ها می‌توانند از اهداف بروز حوادث طبیعی محسوب گردند علاوه بر این هیچ منافاتی وجود ندارد بین این‌که یک پدیده در عین داشتن علل مادی و در عین حال عذاب الهی هم باشد، زیرا عذاب‌های الهی بر اساس سنت الهی و نظام اسباب و مسببات نازل می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر هر پدیده‌ای در جهان هستی بر اساس اراده و مشیت الهی تحقق می‌یابد و خداوند نیز اراده خود را بر اساس قانون علیت و اسباب و علل پیاده می‌کند و علت‌های مادی جزئی از اراده الهی و زیرمجموعه مشیت خداوند است، و جلوگیری از بروز و یا کم نمودن آثار تخریبی آن نیز بر اساس نظام الهی و معیشت الهی است.  منبع خبر :(صدای خاوران) آوای کاشمر، شماره556صفحه5 @ahalieghalam
پاورقی‌های مناظراتی نکاتی در تحلیل مناظره‌های انتخاباتی ✍️ حجت الاسلام محمدحسین ▪️ برنامۀ «مناظره» با فراهم‌ساختن فرصت بیشتر برای نامزدها، تغییر دکور و حذف قرعه‌کشی‌های مکرر، تحولات مثبتی در سبک و سیاق خود پیدا کرده بود، اما نقاط ضعف آزاردهنده‌ای نیز داشت: ▫️ زمان طولانی برنامه، هم برای نامزدها و هم برای مخاطب خسته‌کننده بود. ▫️ انتقال وظیفۀ طرح سؤالات به کارشناسان ـ از حیث محتوایی ـ و فاصلۀ زیاد مجری برنامه با نامزدها ـ از حیث شکلی ـ نقش او را در حد یک داور چهارم تنزل داده بود و این بر جذابیت و پویایی برنامه تأثیر منفی داشت. ▫️ فرصت پاسخگویی نامزدها به سؤالات کارشناسان، هیچ تناسبی با کم و کیف این سؤالات نداشت. ▫️ نوع سؤالات و شکل ادارۀ برنامه این امکان را به نامزدها می‌داد که به‌راحتی از موضوع بحث خارج شده و فرصت شناخت و قضاوت را از مخاطب بگیرند. ▫️ نتیجه آن‌که این مناظره نتوانست تلخی تکرار و ابهام را از مباحث تخصصی بگیرد، نامزدها را به عبور از کلی‌گویی و شعارزدگی مجبور کند، تصویر جدید و دقیقی از آن‌ها ارائه دهد و به یک نگرش، انگیزش و کنش درست انتخاباتی در مخاطب منجر شود. ▪️ علی‌رغم این‌که تصور می‌شد یاد «شهید رئیسی» در فضای انتخاباتی کشور به حاشیه رفته است، مناظرۀ اول نشان داد که این‌گونه نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند با نادیده‌گرفتن او به کنشگری سیاسی بپردازد. ▪️ هرچه چهار نامزد جبهۀ انقلاب از «شهید رئیسی» تمجید کرده و به دفاع از جهت‌گیری‌ها و کارنامۀ دولت او پرداختند، دو نامزد دیگر ـ یعنی پزشکیان و پورمحمدی ـ از انتساب به «روحانی» گریخته و تلاش کردند که تدوام‌بخش دولت او تلقی نشوند. ▪️ رعایت «اخلاق» توسط نامزدها، در عین «جدیت» و «چالش»، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مناظرۀ اول بود که بدون‌شک آن را مرهون خون شهید رئیسی هستیم. ▪️ فارغ از نیت و واقعیت آقای پورمحمدی، خروجی عملکرد او در مناظرۀ اول چیزی جز «وسط‌بازی» و «التقاط سیاسی» نبود. دامن‌زدن به دوگانۀ «واقع‌بینی/آرمان‌گرایی»، زنده‌کردن سوژه‌های مرده و کهنه‌ای مثل حمله به سفارتخانۀ عربستان و تأکید بر این‌که نباید با جهان شوخی کرد، در کنار بیان کلیاتی در باب قوت‌ها و ظرفیت‌های کشور، بعضی از نشانه‌های این التقاط تلخ بود. ▪️ یکی از گزاره‌های طراحی‌شده توسط آقای پورمحمدی برای نفی دیگر نامزدها و اثبات خود این بود: «دولت پیمانکاری، بنگاه‌داری یا مدیریت یک شهر، پژوهشکده و بیمارستان نیست.» غافل از آن‌که با این منطق باید گفت دولت دادستانی، بازرسی، استانداری و فرمانداری هم نیست. ▪️ اشتراک پورمحمدی و پزشکیان در تأکید بر «آشتی ملی»، «ارتباط با دنیا» و «روش‌های علمی بین‌المللی»، از قرابت گفتمانی آن‌ها پرده برمی‌داشت. ▪️ «بی‌برنامگی»، «ناامیدی»، «بدبینی»، «سیاه‌نمایی» و «خودتحقیری»، پنج ایراد اساسی پزشکیان در مناظرۀ اول بود. او در خوشبینانه‌ترین حالت، کاری جز طرح مشکل ـ آن هم با بیانی غیردقیق و غیرمنصفانه ـ و حوالۀ راه‌حل به کارشناسانی بعضا نامعلوم و بعضا معلوم‌الحال نکرد. ▪️ پزشکیان با پنهان‌شدن پشت عنوان صداقت، با پوشش خودداری از شعار و با ارجاع به وعده‌های عمل‌نشده، سعی کرد فقر راهبردی و راهکاری خود را پنهان کند؛ غافل از آن‌که این رفتار، در نگاه مخاطب، معنایی جز «بی‌کفایتی» و «مسئولیت‌ناپذیری» ندارد. ▪️ تأکید مکرر پزشکیان بر ضرورت استفاده از «تجربیات جهانی» و به‌کارگیری نسخه‌های تجویزشده توسط «کارشناسان بین‌المللی»، گویای آن است که او هیچ درکی از خطر «علوم انسانی ذاتا مسموم غربی» نداشته و با گفتمان «علوم انسانی اسلامی» بیگانه است. ▪️ آقای پزشکیان به‌درستی از سپردن کار به غیرآزموده‌ها انتقاد کرده و به تقبیح آن پرداخت؛ غافل از آن‌که سپردن کار به کسانی‌که بارها به میدان آمده و امتحان خود را بد پس داده‌اند به‌مراتب قبیح‌تر است. ▪️ سخنان پزشکیان بیش از آن‌که عوام‌فهم باشد، عوام‌پسندانه بود. او در عین تأکید بر مدیریت علمی و کارشناسانه، به‌شدت دچار «عوام‌گرایی» و «عوام‌زدگی» است. ▪️ تأکید مجدد پزشکیان بر التزام به سیاست‌های کلی ابلاغ‌شده توسط «رهبر معظم انقلاب» و همچنین تمجید از خدمتگزاری و مردم‌داری «شهید رئیسی»، از نقاط قوت او بود. ▪️ بدون هرگونه حب و بغض سیاسی، واقعا آقای پزشکیان در حد و اندازۀ ریاست جمهوری نیست. کسی‌که به‌جای افتخار به پیشرفت‌های چشمگیر کشور و اتکاء به ظرفیت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی، هیچ ایده‌ای جز اتکاء به مشاوران و مدیران خارجی نداشته و مفتون جاده‌ها و مغازه‌های ترکیه است، قطعا صلاحیت ریاست بر جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
پاورقی‌های مناظراتی ـ ۲ نکاتی در تحلیل مناظرات انتخاباتی ✍️حجت‌الاسلام محمدحسین ▪️ رفع بعضی از مشکلات و نقایص مناظرۀ اول توسط دست‌اندرکاران برنامه، درخور تحسین است؛ هرچند مشکل اصلی آن، یعنی محتوا و قالب سؤالات، همچنان پابرجاست؛ مشکلی که مهم‌ترین اثرش، تمهید فضای «کلی‌گویی» برای نامزدها و بی‌خاصیت‌کردن برنامه در فرایند قضاوت و انتخاب مخاطب است. ▪️ به نظر می‌رسد طراحان و کارگردانان برنامۀ مناظره، مخاطب‌شناسی درستی ندارند. چون تقریبا هیچ‌کدام از مؤلفه‌های شکلی و محتوایی آن، ناظر به دغدغه‌ها، ابهام‌ها، گره‌های ذهنی و سؤال‌های «عموم مردم» سامان نیافته و در خوشبینانه‌ترین حالت، برای مخاطب نخبگانی آماده شده‌اند؛ حال آن‌که در چنین برنامه‌هایی حتما باید به عموم مردم نیز توجه داشت. ▪️ هرچند می‌توان نامزدها را رتبه‌بندی کرد و بعضی را بر بعضی دیگر ترجیح داد، اما متأسفانه باید گفت ما نتوانسته‌ایم در طول این سال‌ها، نیروهای متدین، انقلابی، اندیشه‌ورز، مدیر، بصیر، زمان‌شناس، خوش‌بیان، کارآمد، بدون حاشیه و محبوبی را تربیت کنیم که از همۀ ویژگی‌های لازم برای تصدی مسئولیت خطیری مثل ریاست جمهوری برخوردار باشند. ▪️ تقریبا تمام نامزدها، در اغلب موارد، بیشتر به «بیان کلیات و واضحات» پرداختند تا «تبیین جزئیات و مبهمات»، بیشتر به «طرح مسئله و مشکل» پرداختند تا «ارائۀ راه‌حل و برنامه»، بیشتر به «ذکر آرزوها و اهداف» پرداختند تا «تعریف راهبرد و راهکار» و بیشتر به «شرح چیستی‌ها و چرایی‌ها» پرداختند تا «توضیح چگونگی‌ها»؛ و این اصلا خوب نیست. ▪️ تقریبا هیچ‌کدام از نامزدها ـ آن‌گونه‌ای که باید و شاید ـ به «قوت‌ها، فرصت‌ها و پیشرفت‌های کشور» اشاره نکرده و به تمجید جدی از «خوبی‌ها، درستی‌ها و زیبایی‌های موجود» نپرداختند؛ و این یک نقطۀ ضعف مهم برای آن‌هاست. ▪️ آقای پورمحمدی در مناظرۀ دوم نیز کاری غیر از «فرافکنی، موج‌سواری و فرصت‌طلبی» نکرد. تمرکز بر «مسئلۀ تحریم» و «FATF» را از همین زاویه باید تحلیل کرد. ▪️ پورمحمدی بارها از ناکافی‌بودن شعار گفت؛ در حالی که خودش کاری جز شعاردادن نکرد. او از این معنا غافل بود که شعارستیزیِ صرف، خود نوعی شعار است. ▪️ بدون هرگونه سیاه‌نمایی، از تأکید پورمحمدی بر محدودبودن امکانات کشور و تکرار پُرحرارت و هیجان‌آمیز مشکلات، با عنوانی جز «سیاه‌نمایی» نمی‌توان یاد کرد؛ همان خطای بزرگی که نتیجه‌ای جز ناامیدکردن مخاطب و البته شاید جذب تعداد محدودی رأی نخواهد داشت. ▪️ پورمحمدی در مناظرۀ دوم، علاوه بر هجمه به نامزدهای جبهۀ انقلاب، حتی با پزشکیان نیز فاصله‌گذاری کرد و به این ترتیب نشان داد که هم در پی جذب آراء انقلابی‌هاست و هم به‌دنبال مصون‌سازی خود از عواقب شکست احتمالی پزشکیان. ▪️ آقای پزشکیان همچنان بر مدار «عوام‌گرایی» و «عوام‌زدگی» می‌چرخد. او جز چند گزارۀ سطحی دربارۀ مشکلات مردم و چند نکتۀ کلی در رابطه با ضرورت حل این مشکلات، البته نه با بیانی روان و جذاب، بلکه با ادبیاتی گنگ و سست، چیزی برای گفتن نداشت. ▪️ پزشکیان به‌قدری از فضای اجرائی کشور و واقعیات میدانی جامعه دور است که حتی اسم مدارس سمپاد را هم به یاد نمی‌آورد. او واقعا در قد و قوارۀ ریاست جمهوری نیست. ▪️ «هرکس به ستاد ما بیاید او را می‌پذیریم؛ چون می‌خواهیم رأی بگیریم.» این را پزشکیان گفت و نشان داد که به‌هیچ‌وجه سیاستمدار حق‌محور و قابل‌اعتمادی نیست. ▪️ پزشکیان در مناظرۀ دوم نیز به‌هیچ‌وجه زیر بار انتسابش به روحانی و دولت او نرفت؛ در حالی که واقعیتی جز این انتساب ندارد. ▪️ تأکید بر ستاندن حق دهک‌های پایین از دهک‌های بالا و انتقال خدمات از مرکز به حاشیه، نقطۀ قوتی بود که در سخنان پزشکیان وجود داشت؛ هرچند که حرکت کابینۀ فرضی او به این سمت، بسیار بعید است. ▪️ اشارۀ پزشکیان به نام «اقوام و مذاهب گوناگون»، به‌خودی‌خود اشکالی ندارد؛ به‌شرط آن‌که برای استفاده از ظرفیت آن‌ها در راستای اهداف انقلاب اسلامی برنامۀ مشخصی داشته و صرفا به‌دنبال کاسبی رأی نباشد. ▪️ پزشکیان در حالی بر «شایسته‌سالاری» و «مدیریت فراحزبی» تأکید می‌کند که خود متعلق به انحصارطلب‌ترین و متعصب‌ترین جناح کشور است. ▪️ تأکید چندبارۀ پزشکیان بر ضرورت التزام به سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب و معرفی آن‌ها به‌عنوان خطوط قرمز خود، هرچند پیشرفت چشمگیری در کنشگری سیاسی اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، اما متأسفانه با دیگر سخنان و موضع‌گیری‌های او و اطرافیانش هیچ سنخیتی ندارد. ▪️ در خوشبینانه‌ترین حالت، پزشکیان توجه ندارد که «برنامه»، هرچند برای تحول و اصلاح کافی نیست، اما لازم است. توجه‌نداشتن او به این مطلب ـ به‌عنوان یک نقطۀ ضعف مهم ـ را باید برای آن دسته از مخاطبانی که مجذوب سادگی و بساطت او می‌شوند تبیین کرد. @ahalieghalam
پاورقی‌های مناظراتی ـ ۳ نکاتی در تحلیل مناظرات انتخاباتی ✍️حجت‌الاسلام محمدحسین ▪️ همچنان سؤالات طرح‌شده توسط مردم و کارشناسان جنبۀ تشریفاتی داشته و هیچ‌کدام از نامزدها به‌شکل جزئی و موردی به آن‌ها پاسخ نمی‌دهند که البته بخشی از این نقیصه به‌خاطر «کمبود وقت» طبیعی است. به عبارت دیگر برنامۀ «مناظره» دچار یک وضعیت متناقض‌نماست: از یک سو بسیار طولانی و خسته‌کننده است و از سوی دیگر نامزدها در آن وقت کافی برای پاسخ به سؤالات ندارند. ▪️ علی‌رغم اهمیت موضوع «جمعیت»، جای آن در مناظرۀ سوم خالی بود. یعنی فقط یک سؤال دربارۀ آن مطرح شد که نامزدها به همان یک سؤال هم پاسخ ندادند. ▪️ پورمحمدی همچنان روی ریل «التقاط» و «مغالطه» حرکت می‌کند و به‌شدت دچار «تناقض‌گویی» است. او تلاش زیادی برای «موج‌آفرینی» دارد؛ اما این تلاش، نتیجه‌بخش نبوده و به احتمال زیاد نخواهد بود. تخریب جایگاه «قانون» در مواجهه با معضلات فرهنگی، هجمه به «لایحۀ حجاب و عفاف» و نفی محدودیت‌ها در فضای مجازی را در همین چارچوب باید ارزیابی کرد. ▪️ یکی از مهم‌ترین تناقضات پورمحمدی این است که با انتقاد از انحصارگرایی در عرصۀ فرهنگ و رسانه، به‌دنبال تمرکززدایی است، اما برای حل مشکل کشور در رابطه با فضای مجازی، جز ایجاد یک پیامرسان انحصاری ـ آن هم با مشارکت خارجی‌ها ـ و جلوگیری از تکثر و رقابت در این عرصه، هیچ پیشنهادی ندارد. ▪️ پورمحمدی علاوه بر «موضع»، در «وضعیت» نیز گرفتار تناقض است: او با یک خاستگاه کاملا «دینی و شرعی» و با یک پیشینۀ کاملا «قانونی و امنیتی»، می‌خواهد از خود یک شخصیت «عرفی» و «فرهنگی» بسازد؛ غافل از آن‌که این حجم از «دگردیسی هویتی»، به‌هیچ‌وجه برای مخاطب باورپذیر نیست. ▪️ پورمحمدی در مناظرۀ سوم نشان داد که علاوه بر «اقتصاد»، در عرصۀ «فرهنگ» نیز با پزشکیان «اشتراک گفتمانی» دارد. «انکار ضرورت قانون در مدیریت فرهنگی» و «طرفداری از آزادی‌های تقریبا بی‌ضابطه»، دو مؤلفه این گفتمان مشترکند. ▪️ پورمحمدی و پزشکیان، هر دو بر «ضرورت نظارت دولت در عرصۀ فرهنگ» تأکید می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام نه از کیفیت این نظارت سخن می‌گویند و نه از چگونگی مواجهه با «نظارت‌ناپذیری‌ها». آیا این سکوت می‌تواند علتی جز «سطحی‌نگری» و فقدان یک اندیشۀ قویم و منسجم فرهنگی داشته باشد؟ بعید است. ▪️ اتکاء به کلیدواژه‌ها و گزاره‌های ازپیش‌طراحی‌شده، بدون هرگونه «اشراف» و «تجربۀ زیسته»، یکی دیگر از اشکالات مشترک پورمحمدی و پزشکیان است. ▪️ پزشکیان نشان داد که در«فرهنگ» نیز ـ مثل «اقتصاد» ـ تهیدست است. او هیچ ایده‌ای جز «لیبرالیسم فرهنگی» ندارد. رد قانون‌محوری با پوشش اخلاق‌گرایی، نفی مطلق خشونت در مواجهه با مطلق انسان‌ها، انکار نقش قانون در تغییر رفتار، خلط بین اختیار انسان در عالم تکوین و عالم تشریع و تأکید بر آزادی مردم در انتخاب سبک زندگی، همه از همین زاویه قابل تحلیل‌اند. ▪️ در مناظرۀ سوم هرچه از پزشکیان پرسیدند گفت: «باید از مدرسه شروع کرد!» و این یعنی «فقدان برنامه». ▪️ نگاه فمینیستی پزشکیان و تأکید او بر همراهی و هم‌پایی زنان با مردان در همۀ عرصه‌ها، حتی عرصۀ «اقتصاد» و «صنعت»، هرچند به‌ظاهر جذاب است، اما واقعیتی جز توهین به «هویت مستقل زن» و عاقبتی جز تخریب «نهاد خانواده» ندارد. ▪️ پزشکیان علاوه بر آن‌که هیچ اشاره‌ای به تأثیر «تهاجم فرهنگی دشمن» و هجمه‌های رسانه‌ای او در بروز معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی نمی‌کند، در میان همۀ نهادهای فرهنگی کشور نیز صرفا به نقش «نهاد روحانیت» در شکل‌گیری وضع موجود می‌پردازد. او در خوشبینانه‌ترین حالت، دچار یک خطای راهبردی در «آسیب‌شناسی فرهنگی» است. ▪️ پزشکیان برای چندمین‌بار این گزاره را تکرار کرد که «بیشتر نخبگان و متخصصان» از کشور خارج شده‌اند؛ گزاره‌ای که قطعا «خلاف واقع» است، حتما مصداق «سیاه‌نمایی» است و حُکما نتیجه‌ای جز «یأس‌آفرینی» ندارد. ▪️ پزشکیان نه خوب صحبت می‌کند و نه حتی متن‌های از‌پیش‌آماده‌شده را خوب می‌خواند. او با به‌میان‌انداختن ایدۀ خام و فریبندۀ «نظرخواهی از مردم»، باز هم ثابت کرد که علی‌رغم تأکید بر تخصص‌گرایی، به‌شدت گرفتار «پوپولیسم» است. ▪️ پزشکیان «قرآن» می‌خواند، از «ایمان»، «عمل صالح» و «حیات طیبه» می‌گوید، مکررا بر ضرورت پایبندی به «سیاست‌های رهبر انقلاب» تأکید می‌کند، اما واقعیت گفتمان او چیزی جز «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» نیست. بی‌بهره‌بودن از اتقان اعتقادی، خودداری از رجوع به کارشناس فهم دین ـ علی‌رغم تأکید بر آن ـ و اکتفاء به ظواهر نقلی، خوشبینانه‌ترین علت‌هایی هستند که می‌توان برای این تهافت برشمرد. @ahalieghalam
حوزه انقلابی حامی جلیلی!!! شما از این تیتر و نام و نمای آن چه پیامی دریافت کردید؟! در این به آن می پردازیم. 👇 @ahalieghalam
💥حوزه انقلابی حامی جلیلی!!! ✍ پوستری با نام و نمای تنی چند از علما و روحانیون به عنوان حمایت حوزه انقلابی از جلیلی کار شده که تعدادشان محدود است و در مقابل شهرت علما و مراجع و بزرگان حوزه، آنچنان که باید معرف حضور مردم نیستند و بلحاظ کمیت نیز قابل مقایسه نیست! در نخست نگاه گر نیک بنگریم عنوان حوزه انقلابی حامی جلیلی جلب نظر می کند اما وقتی به نام ها نظر می کنیم عزیزان را غیر از دوسه نفر که شُهره به سیاست و غیره هستند چنان که باید نمی شناسیم! در حالی که مُعرف باید اعرف و شناخته شده تر از شخص معرفی شده( جلیلی) باشد و حال آنکه اینجا چنین نیست! هدف از این نوشتار نقد به این جهت نیست بلکه مراد هشدار نسبت به ارسال پیام منفی این تیتر و پوستر به ذهن مخاطب است که دقت نظر می طلبد! معنی اینگونه تبلیغ چیست؟! تفکر خطرناکی رقم خورده است که هرکسی حامی جلیلی باشد انقلابی و غیر آن انقلابی نیست..! وقتی می گویند طرفداری از جلیلی شبیه طرفداری از احمدی نژاد شده که احساسی و بدون فکر و تحمل نقد و نظر صورت می گیرد این تصویر را می شود به عنوان مصداق ذکر کرد. به لیست نگاه کنید علما و مراجع بزرگ حوزه که در لیست نیستند! آنها در کدام لیست هستند؟ این خود یک تخریب برای افراد این لیست و شخص جلیلی محسوب می شود چراکه کفه سنگین میزان سمت آنهاست که در این لیست قرار ندارند! آیا بزرگان حوزه علمیه فقط این ها هستند؟! آیا انقلابی های حوزه فقط این ها هستند؟! ایجاد دوگانگی در معنای حوزه انقلابیِ مد نظر رهبری به چه قیمت صورت می گیرد؟! آیا طرفداران و اتاق فکر تبلیغ جلیلی در سخنان رهبری به دنبال مفهوم و مصداق حوزه انقلابی بودند؟ آیا حوزه انقلابی مد نظر رهبری اینقدر محدود و کوچک شده که به چند نفر افراد در لیست ختم می شود؟ حوزه در نگاه و نظر رهبر معظم انقلاب یکی است و خصیصه آن انقلابی بودن است که در بزنگاه ها به داد نظام و انقلاب می رسد خودش را جدا از آن نمی داند بلکه حامی و حافظ انقلاب است به عنوان دسترنجی از زحمات جهادی حوزه و حوزویان که همراهی و راهبری مردم در مقابل ظلم و فساد طاغوت را به دنبال داشته و تلاش می کند اگر در مسیر آن خلل یا خلافی پیش آید به اصلاح آن بپردازد. بنابراین حوزه انقلابی بوده و انقلاب را با تک تک افرادش در نقاط دور و نزدیک کشور آغاز کرده تا بهمن ۵۷ که به نتیجه رسانده و از آن پس حامی آن در کنار نعمت ولایت فقیه بوده و پس از چهل سال هرجا که لازم بوده برای دفاع از آن قد علم کرده است. حوزه انقلابی دایره بزرگی به وسعت مجموع آحاد انقلابی است که با نظر و فکر و عمل انقلابی برآمده از عقل و شریعت در همه عرصه های جهادی در دفاع از کلیت نظام و رهبری حاضر می شود و هر آنکه حامی نظام و ولایت نباشد را از آن دایره عظیم خارج می کند. دوپارگی و دوگانگی خطری بزرگ برای بزرگترین حامی نظام و انقلاب یعنی حوزه علمیه است. حوزه در این سال ها طعن و کنایه و حتی زخم و درد و رنج ناشی از فکر و عمل ناصحیح و یا ترک فعل برخی مسؤلان را به چشم دیده و به تن چشیده اما استوار و راست قامت در دفاع از کلیت نظام ایستاده تا به اصلاح آن پرداخته و سپس شکوفایی و ثمره و کارایی و کارآمدی مطلوب آن را مقابل دیدگان دنیا قرار دهد. حوزه نهادی علمی فرهنگی و مقدس، که دیانتش عین سیاست و فراتر از آن است که به پای افراد و جناح ها خرج شود! هدایت و جهت دهی صحیح در مسیر شریعت از وظایف حوزه است که با راهنمایی مردم به سوی روشنایی با ابزار دین در زمان غیبت صورت می گیرد. بیان پیرامون حوزه و وظایف آن و نگاه رهبری معظم انقلاب به آن بسیار است که در این مختصر نمی گنجد بنابراین به توصیه ای ختم کلام می کنم که؛ نیک آن بود که این پوستر بدون عنوان حوزه انقلابی با تیتری صادقانه همچون؛ حمایت علما و روحانیون زیر از جلیلی، یا چه کسانی از جلیلی حمایت کردند و...موارد دیگر به تبلیغ کاندیدای مورد نظر می پرداخت تا از ارسال پیام منفی در ضمن تبلیغ دور می شد. 🪴این نقد به معنای حمایت از کاندیدای خاص یا تخریب کسی نیست! صرفا دقت نظری رسانه ای از منظر استخدام کلمات و جملات در تبلیغات و فعالیت های رسانه ای بود.. @ahalieghalam
💥این نوع تبلیغ رو ببینید.. یعنی آنقدر دست انقلابی ها برای جهاد تبیین خالیه که چرت و پرت بنویسند نه طنز بالایی داره که بخندیم نه ارزش علمی داره که چیزی یاد بگیریم نه ارزش سیاسی داره .. بعد سمت مقابل رو ببینید چطور به آب و آتش میزنند برای فریب مردم... 📌یک صلوات جلیلی 😊👌 در تمام سال‌های زندگی ام از وعاظ، سخنرانان، منبری ها، جلسه ای ها شنیدم که برای شروع کارشان و تصویب هر اقدام خیری می گویند؛ یک صلوات بفرستید، حتی لوطی ها و کفتربازها می گویند یک صلوات کفتری بفرستید و هرگز نشنیده ایم و جایی نگفته اند یک صلوات پزشکی (یان) بفرستید. اما همواره گفته اند؛ تنت نیازمند پزشکی(یان) مباد @ahaliegalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای دروغ انتقاد قاضی زاده هاشمی از سعید جلیلی چیست؟! ✍️ تخریب دکتر جلیلی با انتشار قطعه فیلمی از قاضی زاده هاشمی که هیچ نامی از سعید جلیلی نبرده بلکه اصلا مخاطب این انتقاد نبوده است! در این یادداشت بخوانید:👇 @ahalieghalam
ماجرای دروغ انتقاد قاضی زاده هاشمی از سعید جلیلی چیست؟! ✍️ خبرگزاری ها، سایت ها و کانال های حامی پزشکیان در اقدامی همسو با قطعه فیلمی تقطیع شده از نشست خبری دکتر قاضی زاده هاشمی در تاریخ 26 خرداد 1403 در محل خبرگزاری فارس با ادعای کنایه و انتقاد وی از دکتر جلیلی به تخریب سعید جلیلی پرداختند تا رای حامیان، دوستداران و داغداران شهید عزیز را به باطل صاحب شوند! ماجرای دروغ اصلاحاتی ها در این کلیپ با بررسی متن سخنرانی کامل دکتر قاضی زاده که اتفاقا خبرگزاری هایی مثل ایلنا منتشر کرده که اکنون حامی پزشکیان هستند، روشن می شود و مثل همیشه دغل کاری و کذب و وارونه جلوه دادن واقعیت که تخصص آنهاست آشکار می شود. کد خبر : ۱۴۹۴۰۱۵ به آدرس اینترنتی https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1494015 از ابتدای آغاز سخن را چنین نقل می کند که : « مشکل ما در انتخابات ریاست احزاب و جریان‌ها است، بعضی از احزاب می‌آیند شخصی را رئیس جمهور کنند که به اهداف خودشان برسند، مسئله شان مردم نیست . شهید رئیسی به بودن همه اعتقاد داشتند می گفتند مدیران دولت قبل که با رئیس آن رقابت کردند، باشند. کسی که شهید رئیسی را اذیت کرده است و وقتی دعوت به همکاری شد نیامد الان می‌گوید می‌خواهم ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشم.» همانطور که واضح است دکتر قاضی زاده به احزاب اشاره کرده نه شخص و اسمی از دکتر جلیلی نیاورده است بنابراین اقدام دغل کارانه سایت های حامی پزشکیان که چنین عنوان کردند: « به نظر می آید کنایه و انتقاد قاضی زاده از دکتر جلیلی بوده است» خود نشان دهنده آن است که اولا هیچ اسمی از دکتر جلیلی نیامده و افزون بر آن مخاطب انتقاد با احزاب بوده که پر واضح است جلیلی به شخصه حزب نیست بلکه به لحاظ فکری در منظومه فکری و عملیاتی شهید رئیسی و همسو با اوست. دکتر قاضی زاده به احزابی اشاره دارد که مسئله آن ها مردم نیست در حالی که دکتر جلیلی بیش از ده سال است برای مردم با مردم به فکر و تلاش و برنامه ریزی برای اصلاح روند حکمرانی دولتی در مسیر سهولت زندگی و معیشت مردم بوده است. دلیل دیگری که رد بر این دروغ بزرگ است در ادامه سخن دکتر قاضی زاده مبنی بر اعتقاد شهید رئیسی به بودن همه است تاجایی که می گوید شهید رئیسی مدیران دولت قبل را که رقیب او بودند قبول داشت و از اینجاست که انتقاد می کند و کلیپ تقطیع شده آغاز می شود« کسی که شهید رئیسی را اذیت کرده است و وقتی دعوت به همکاری شد نیامد الان می‌گوید می‌خواهم ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشم.» بر این اساس این سوال مطرح می شود که دکتر جلیلی کجای دولت قبل بودند که شهید رئیسی خواستند بماند و او آزار داده و مسولیت قبول نکرده است؟! در حالی که چندین کلیپ و حتی نامه مکتوب در مدح و تقدیر و تشکر از دکتر جلیلی از سوی شهید رئیسی برای کمک و همراهی و ارائه برنامه ها وجود دارد که همه بر همکاری و همراهی این دو شخص بزرگوار دلالت می کند و این توطئه و دروغ کذابان را رسوا می کند. جالب تر آنکه سندی وجود دارد مبنی بر اینکه عکس آنچه اصلاحاتی ها می گویند انتقاد دکتر قاضی زاده هاشمی خطاب به آنها و نماینده آنها در این کارزار انتخاباتی یعنی پزشکیان است! پزشکیان در گفتگوی خبری زنده تاریخ 21 خرداد چند روز پیش از نشست خبری دکتر قاضی زاده می گوید: « قدم اول ما این است که آن جهتی که دولت در پیش گرفته بود را ادامه دهیم و آن برنامه ها را سعی کنیم درست و به موقع اجرا کنیم.» سند این ویدئو به آدرس اینترنتی mshrgh.ir/1611768 در سایت مشرق از حامیان پزشکیان منتشر شده است. حال عقل و انصاف خود را قاضی کنید و به شهادت اسناد مجرم مظلوم نما را در این بساط جعل و کذب پیدا کنید. با دروغ و دغل با تهمت و سندسازی و جعل سخن می خواهند مردم را گمراه کرده و رای حرام به آسیاب خود که حاصلی جز تخریب ایران، کوچک کردن سفره مردم، خدشه دار کردن عزت آنها، گرفتاری ها و بی کاری ها و گرانی ها نداشته، بریزند و فاجعه ای را دوباره تَکرار کنند! @ahalieghalam
🪴رهبر معظم انقلاب: در مرحله دوم انتخابات مردم قاعدتا باید همت‌شان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام کنند. شنیدم شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است؛ این خرسندکننده است. انشالله مردم رای بدهند وبهترین را انتخاب کنند. ✍ شنیده ای که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است خرسند شده ای آقای من! امیدوارم مردم امروز تو را که دل سوخته شهید عزیزی، به حضور پرشور و انتخاب بهترین، بسیار بسیار خرسند و دلشادت کنند.. @ahalieghalam
یک تِکانی به خودمان بدهیم و بلند شویم! ✍ ما بازنده نیستیم کار برای خدا فارغ از هر نتیجه ای بُرد است! با همین تفکر که چه بکُشیم چه کشته شویم پیروزیم، ۸ سال جلوی قدرت های قَدَر دنیا با دست خالی و اتکا به خداوند متعال ایستادیم. قبل از دور نخست و بعد بیشتر در فاصله یک هفته تا دور دوم چهاردهمین فصل انتخابات ریاست جمهوری بنا بر وظیفه تبیینی به جهاد پرداختیم و همچون شهید رئیسی برای ایجاد زمینه پیشرفت و رشد ‌کشور، برای آشنایی مردم با واقعیت و خیرو صلاحشان، برای تداوم امنیت و اقتدار ایران و هر آنچه که برای ایرانی آباد و سرفراز و فروغی جاودان در دین لازم بود تلاش و کوشش کردیم. اکنون که نتیجه خلاف انتخاب ماست بازنده نیستیم! بلکه باید دست به زانو زده با رمز یاعلی برای دنبال کردن همان دلایلی که جهاد تبیین داشتیم یک تکانی به خودمان بدهیم و بلند شویم و به وظیفه امروز خود عمل کنیم. منتخب ملت در دوگانه ای که ایجاد شد فاصله نجومی ندارد بلکه نیم پُر لیوان نشان می دهد تلاش ما برای ایجاد یک همراهی و همفکری یین مردم نسبت به مسائل مورد نظر در منظومه فکری انقلابی گری و ولایتمداری ناموفق نبوده است. پزشکیان منتخب جمعی از ملت است در حالی که جمع زیادی او را ترجیح ندادند اما اکنون به موجب قانون رئیس جمهور همه ملت ایران است چه آنکه رای داده و چه آنکه به او رای نداده و چه آنکه حتی در انتخابات شرکت نکرده است همه به عنوان رئیس جمهور ایران از او مطالبه خواهند داشت. صلاحیت او تایید شده شورای نگهبانی است که حراست از نظام و انقلاب را به عنوان یکی از اساسی ترین وظایفش در نظر دارد و بنابر قانون اساسی در یک انتخابات رسمی صحیح مقابل رای و انتخاب مردم قرار گرفته و اکنون حائز بیشترین است. امید داریم چنان که در نخستین مصاحبه خویش دَم از دوستی برای خدا و همراهی و همفکری حتی با رقیبان برای اعتلای ایران زده است، روزهای آینده شاهد این وحدت و همراهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بین مردم و افکار و احزاب مختلف باشیم و مسیر روشن شهید عزیز چنانکه رهبر معظم انقلاب در پیامشان به آقای پزشکیان قید کردند تداوم یابد. آنان که در جبهه تبیین و تبلیغ برای اقتدار و شکوه ایران تلاش کردند تا ضمن انتخاب اصلح، مشارکت بیشتری از مردم را در انتخابات شاهد باشیم بدانند که کارشان نیمه تمام است این فصل تازه ای که برای جوانان به ویژه رای اولی ها گشوده اید مبادا به تفکر غلطِ شکست، سبب سرخوردگی و نا امیدی آنها شود! اکنون باید تفکر کار برای خدا فارغ از هر نتیجه را که هیچگونه شکستی در آن تعریف نشده است تبیین کنیم و پیروزی ایران در نمایش شکوهمند مشارکت مردمی را بهترین نتیجه کار برای خدا بدانیم. اکنون در آستانه ماه محرمی قرار داریم که ریشه عزت و قدرت شیعه با نگاه امیدوارانه به ظهور منجی را در طول تاریخ پر فراز و نشیب، سخت و محکم ساخته تا اقتداری بر گرفته از تفکر کار برای خدا و جهاد در راه او حتی به بذل جان و مال همچون سیره سیدالشهدا علیه السلام را پیش رو داشته باشیم و بدان اقتدا کنیم و با امید به خدا و توکل به حضرتش برای اعتلای اسلام و ایران قدم برداریم. @ahalieghalam
🌿 به نام بصیرت دهنده‌ی دل‌ها 🌿 ✍ «ما همچنان ایستاده‌ایم؛ محکم و استوار، زیر پرچم اباعبدالله(ع)❤️» محرم آغاز شد و ملت ایران از آزمونی بزرگ بیرون آمدند؛ این‌که نتیجه خوب بود یا نه! بماند که برای هر جبهه و هر فرد تأمل می‌خواهد و تحلیل. در این میان، خواص به گونه‌ای و عوام به گونه‌ای دیگر مورد ابتلا قرار گرفتند و لازم است هر کس برای سنجش عملکرد خود، کلاهش را قاضی کند و سنگ‌ها را با خود واکند. آن‌چه مهم است وقوع جهشی عظیم و عمیق است که در افکار و اندیشه‌ها رخ داد و غربال‌گری دقیقی که به صورتی خاص، در جبهه انقلاب به وقوع پیوست. تحولی که شاید هیچ حادثه‌ی اجتماعی و سیاسی دیگری نمی‌توانست آن را رقم زند و بی‌تردید، سرآغازش شهادت بزرگ‌مرد جمهورمان بود و برکتی که این خون پاک برای درخت انقلاب داشت. این هم تکرار تاریخ است؛ گاه وقتی جبهه حق به سستی و کم‌کاری و عافیت طلبی افتاده، هدف‌های بزرگ را نادیده انگاشته و بی‌خیال فرمان ولی می‌شود، ناگزیر باید برای بقا و دوام خود، بهای سنگینی به جان بخرد. در یک‌ماه اخیر قریب به نیمی از واجدین شرایط پای کار آمدند. برخی متاثر از «شور» و برخی با پشتوانه‌ی «شعور» و گروهی فارغ از این‌دو، که نه حرفی داشتند و نه استدلالی؛ چشم دوخته بودند به نظر دیگران. دومین مرحله‌ی انتخابات هم به پایان رسید. گرچه کاندید مورد نظر جبهه انقلاب از سوی اکثریت مردم انتخاب نشد؛ اما این جبهه توانست یک «سرمایه‌‌ی عظیم» متشکل از چهارده میلیون نفر را یک هدف و همسو، گرد هم جمع کند؛ جمعی که غالبا نه از سر شور و احساس و نه با وعده‌های توخالی، بلکه با پشتوانه عقل و تفکر و اندیشه ورزی وارد میدان شدند؛ شاخص‌ها را در نظر گرفتند و با توجه به آن‌ها، حرف‌ها را شنیدند و با دلیل و منطق و استدلال دو طرف را سنجیده، دست به گزینش زدند. این همان رمز پیروزی است؛ همان برگ برنده‌ی جبهه‌ی انقلاب‌؛ جهشی فکری که می‌تواند ابزاری کارآمد برای پیشرفت جامعه‌ی دینی و تقویت حاکمیت حق در جامعه باشد. آن‌چه مهم و حیاتی‌ست حفظ این سرمایه و تقویت و کادرسازی هرچه سریع‌تر آن است تا بتواند به صورتی کارآمد در کنار دولت جدید قرار گیرد و با نظارت دقیق و مطالبه‌گری اصولی و روش‌مند در جهت اهداف مقدس نظام پیش رفته، نقاط ضعف آن را پوشش و حقوق مسلم مردم را استیفا کند. @ahalieghalam
💥«راستی! از دور دست‌ها چه خبر؟!!» ✍ دو ماهی‌ست که مشغولیم؛ اولش متحیر بودیم و عزادار شهیدجمهورمان و بعد درگیر و حالا هم سرگرم عزاداری . تا همین چند روز پیش تب‌وتابی داشتیم و منتظر تا آرامش به میهن بازگردد. به لطف خدا تلاش‌ها به بار نشست و به یک ثبات نسبی دست یافتیم؛ فارغ از آن‌که نتیجه چه بود و تکلیف روزها و هفته‌های پیش‌ روی‌مان چیست! حال وقت آن‌ است که لابلای عزاداری‌هامان کمی از لاک خود بیرون بیاییم و سر بلند کنیم و یادی کنیم از مظلومان غزه. 🔥راستی این روزها مردم غزه چه می‌کنند؟ بیش از چهل هفته است که از طوفان‌الاقصی می‌گذرد؛ یعنی دویست و هشتاد و چند روز!!! روزها و هفته‌های اول داغ بودیم ومتأثر. آتش به دل‌مان بود و اشک‌مان جاری. هرروز اخبار را پی‌می‌گرفتیم و برای نجات‌شان دعا می‌کردیم. اما... مدتی‌ست چشم‌ها را بسته‌ و در دنیای خود فرو رفته‌ایم!!! راستی اکنون مردم غزه با گرسنگی و آوارگی چه می‌کنند؟ در خان‌یونس و رفح چه خبر است؟ کودکان الرمال و تل‌الهوی دیشب را چطور صبح کرده‌اند؟ با آن‌همه موشک، آیا چیزی از اردوگاه جبالیا و المغازی مانده است؟ از آمار کودکان تلف‌شده از گرسنگی چه خبر؟ راستی آن مادری که در حمله‌ی موشکی دوقلوهایش را از دست داد، الان کجاست؟ همان که بعد از یازده‌سال مادر شده‌بود. کسی می‌داند مردم غزه با گورهای دسته‌جمعی بیمارستان الشفا و ناصر چه کردند؟ و هزاران سوال بی‌پاسخ دیگر... جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های مدافع حقوق کودکان که ته عرضه‌شان صدور بیانیه است، همچون گذشته کاری از پیش نخواهند برد؛ اما... حتما مادرها یاد گرفته‌اند چطور بچه‌های گرسنه‌ را ساکت کنند و در دهان شیرخوارشان انگشت بگذارند تا اندکی بخوابد. حتما کودکان هم یاد گرفته‌اند که دیگر از امواج پی‌درپی انفجار زبان‌شان بند نشود. حتما کودکان یاد گرفته‌اند به جای رفتن به مدرسه، شب‌ها پشت پنجره‌ی بدون شیشه جمع شوند و ستاره‌های موذی پرسرو صدا را با انگشتان کوچک خود بشمارند. حتما... آری! این روزها حال مردم غزه خوب نیست. قریب به نه ماه‌ است که غزه در آتش و خون دست‌و‌پا می‌زند و انگار ما هم عادت کرده‌ایم. نمی‌دانم ما با انتخاب‌مان چقدر جبهه مقاومت را دلگرم کردیم؛ اما انتخابات آمریکا در پیش است و روزهای سخت و سنگین‌تری در انتظار مردم غزه. شاید ماه‌های بعد شاهد تقویت تسلیحاتی رژیم اسراییل از سوی جمهوری‌خواهان بی‌وجدان باشیم، برای این‌که بتوانند حزب دموکرات را زمین بزنند و به بهای خون هزاران فلسطینی پیروز میدان گردند. خدایا! حال غزه خوب نیست. چه صبری دارند این مردم و چقدر طولانی شد این جنگ !!! 🤲 اللـــــهم عجــــل لولــــیک الفـــــرج بحق مولا علیه السلام
چرا امام حسین(ع) و عاشورا جاودانه شدند؟ ✍حجت الاسلام غلامرضا تربقان 💢صدای خاوران _ در طول تاریخ انسان‌های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند، اما به‌راستی جریان امام حسین(ع) به‌راستی بی‌نظیر است. امام به‌حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی‌بدیل است، اسرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... فضایی آفرید که هرگز مشابه‌ای نیافت. 🔹واقعه عاشورا یکی از رویدادهای تلخی است که در آن گروهی اندک با انگیزه احیای ارزش‌های از دست رفته جامعه آرمانی که به‌وسیله آخرین فرستاده خدا، پیامبر اسلام(ص) ایجاد شده بود، در رویارویی با سپاهی گران که انگیزه‌ای جز ادای وظیفه سیاسی و اجتماعی و رسیدن به نام و نان نداشتند مورد ظلم و ستم قرار گرفته و به شهادت برسند. تاریخ سرگذشت انسان‌های بزرگ با اهداف والا را در برگه‌های خود دارد که برای اعتلای ارزش‌های الهی و جلوگیری از سقوط آن تمام هستی خود را فدا کرده‌اند، هم‌چنین زندگی مردمی که بدون درک و شناختی درست از این ارزش‌ها تنها به تحریک انسان‌های بدسیرت و بدنهاد ظلم‌ها و ستمگری‌ها کرده‌اند و دست به خون پاکان و آزادگان آلوده‌اند. 🔹در تاریخ بشر جنگ‌ها و نهضت‌های زیادی روی‌داده بعضی جنگ‌ها سیاسی و مادی بعضی مذهبی بوده‌اند. در این جنگ‌ها بعضی از اوقات آمار تلفات و کشته‌ها سرسام‌آور است، اما همه این جنگ‌ها را بشر از خاطر برده فقط یک جنگ و نزاع هست که از نظر انسان محو نشده، این جنگی است که ۱۳۸۴سال قبل بین مرد حق و حقیقت و جرثومه‌ ظلم و ستم یعنی بین حسین‏بن‏علی(ع) و یزید بن معاویه علیه‏العنه واقع شد. امام حسین(ع) در اواخر سال ۶۰ هجرت در کمتر از چندماه حرکتی را بر علیه ستم بیدادگران شروع نمود و در اندک زمانی به دست حاکم بر جامعه اسلامی یعنی یزید به شهادت رسید. بازماندگانش اسیر شدند و دارایی اندک آن‌ها به غنیمت برده شد و دشمن پیروزمندانه جشن و پای‌کوبی بر پا نمود و برای این‏که قدرت خود را به رخ مخالفان بکشد، اسیران را شهر به شهر با فجیع‌ترین وضع در میان کوچه و بازار گرداند و عده‌ای از جنایت‌کاران ستمگر برای انجام این مأموریت مدال شجاعت و نشان افتخار دریافت کردند. ‼️اکنون جای این سؤال است؛ چرا از میان این‌همه حوادث، تاریخ واقعه عاشورا این‌گونه نمود یافت و جاودانه شد و غبار زمان نه‌تنها آن را به فراموشی نسپرد بلکه علی‌رغم تلاش‌هایی که در ادوار مختلف برای به فراموشی سپردن آن و محو حادثه عاشورا خصوصاً در عهد امویان، مروانیان و عباسیان به‌ویژه در عهد متوکل صورت گرفت و حتی چندین بار قبر امام حسین(ع) را به آب بستند و تمام علائم این قبر را از بین بردند و بنی‌عباس هزاران دسیسه بکار برد که این حادثه از یادها برود ولی موفق نبودند و نمایان‌ترش ساختند. 💢 در بررسی علل ماندگاری این واقعه عظیم عواملی چند توجه انسان را به خود جلب می‌کند که پاره‌ای از آن‌ها عبارتنداز: 🔻انگیزه الهی خواست و اراده الهی یکی از دلایل ماندگاری این حادثه است که این واقعه چون مشعل هدایت در همه اعصار و تاریخ نورافشانی می‌کند. در قیام امام حسین هیچ هدف مادی متصور نیست نه برای حکومت و نه برای غنیمت و دیگر امور مادی. تمام یاران امام(ع) می‌دانستند که غروب عاشورا برابر است با غروب زندگی‌شان. آن‌ها از عزیزترین دارایی خود که جان بود دست کشیدند و آماده نبرد شدند. 🔻قربانی کردن بهترین‌ها حضور اعضای خانواده اعم از خردسالان و بیماران و زنان در صحنه کربلا با وجود این‏که امام به پایان کار خود وقوف داشت، هیبتی دیگر به جریان عاشورا داده است. خصوصاً این‏که همینان پس از اسارت و حضور در میان مردم به ترسیم آنچه روی‌داده پرداخته و شبانه‌روز به یاد آن واقعه مشغول بودند. 🔻استواری و پافشاری امام بر اصول در طول تاریخ انسان‌های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند، اما به‌راستی جریان امام حسین(ع) به‌راستی بی‌نظیر است. امام به‌حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی‌بدیل است، اسرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و… فضایی آفرید که هرگز مشابه‌ای نیافت ادامه دارد..👇
🔻الگودهی قیام قیام عاشورا از همان آغاز الگویی برای دیگران شد. در واقع نهضت عاشورا و ایثارگری در آن تفسیر متعالی از زندگی و هستی ارائه می‌داد و برای بسیاری از آدمیان که در پی یافتن راه صحیح زندگی و گریز از ذلت در جستجوی حق هستند، اسوه‌ای جدید شد. به بیان دیگر همین الگودهی قیام عاشورا در ماندگاری عاشورا مؤثر افتاد و هرروز عده‌ای در پی‌شناخت بهتر آن برآمده و زوایایی از آن را گشودند تا بتوانند بهتر و بیشتر طبق آن عمل کنند. 🔻حق محوری و حق‌طلبی از ویژگی‌های قیام عاشورا که در جاودانه شدن آن نقش مؤثری داشت حق محوری و حق‌طلبی این قیام بود که در لحظه‌لحظه آن موج می‌زد. مکتب امام حسین(ع) مکتبی است استوار بر محور حق و حق‌جویی. بنابراین وقتی حق‌طلبی معیار شد خداترسی میزان می‌شود و ترس از غیرخدا بی‌معنا و از آنجا که حق همیشه ماندنی است و ظلم و ستم ناپایدار، نهضت عاشورا نیز یکی از جاودانه‌ترین قیام‌های بشری شد. @ahalieghalam لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=8923
🏴 حضرت مهدی(عج) در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه: ◼️ «سلام بر عباس فرزند امیرمومنان که جان خویش را در راه برادرش داد از دیروزش برای فردایش توشه برگرفت، در راه برادر جانبازی کرد و خود را فدایش کرد، از او حفاظت و خود را سپر بلایش کرد، برای او آب آورد، دست هایش قطع شد. خداوند قاتلانش یزید بن وقاد و حکیم بن طفیل طائی را لعنت کند.» 🔳 «السلام علی العباس بن امیرالمومنین المواسی أخاه بِنَفسِهِ، الا'خذ لِغَدِهِ مِن أمسهِ الفادی له، الواقی. السّاعی الیه بمائه، المَقطُوعة یداه، لَعَنَ الله قاتلیه یزید بن وقاد و حکیم بن الطفیل الطائی» ⬅️ (مصباح الزائر شیخ مفید، ص148*اقبال الأعمال سیدبن طاووس، ص47*بحارالانوار، ج45، ص64 و ج101 ص269). 🏷 علیه السلام @ahalieghalam
علاقه ای به حضرت عباس (ع) ندارم ..!! ايام بيمارى علامه امينى(ره) صاحب كتاب شريف الغدير فردى براى عيادت به منزل موقت ايشان واقع در پيچ شميران تهران رفت، و علامه سخت بيمار و به پشت خوابيده بود. آن فرد در ضمن حرفها گفت: آقا مثلا اگر انسان به حضرت عباس ع علاقه و محبت نداشته باشد به ‏كجاى ايمان او صدمه مى خورد؟ علامه امينى(ره) متغير شده و با آن حالت نقاهت گفت به ‏كجاى ايمان او صدمه مى خورد؟ به سختی نشست و گفت: به حضرت ابوالفضل(ع) كه سهل است، اگر به بند كفش من كه نوكرى از نوكران حضرت ابوالفضل(ع) هستم از اين جهت كه نوكرم علاقه نداشته باشد، والله به صورت در آتش خواهد افتاد. معاد شناسى ج۷ ص ۸۳ @ahalieghalam
انتخاب هیئت ✍️ محسن‌‌حسام مظاهری، جامعه‌شناس و پژوهشگر «دو رقیب اصلی انتخابات، (۱۹ تیر ۱۴۰۳) در مراسم عزاداری شرکت کردند. برای نخستین حضور پس از انتخابات در محافل مذهبی، پزشکیان مجلس شیخ حسین انصاریان (مشهورترین واعظ پیشکسوت پایتخت) در حسینیه هدایت را انتخاب کرد و جلیلی مجلس منصور ارضی (مشهورترین مداح پیشکسوت پایتخت) در مسجد ارک را. هردو انتخاب‌هایی معنادار و نمادین داشتند: پزشکیان به مجلس یک واعظ سنتی رفت که در این انتخابات موضعی له یا علیه هیچ‌یک از نامزدها نگرفته بود؛ و جلیلی مجلس مداحی سیاسی را برگزید که نه فقط در دوره‌ی دوم، بلکه در دوره‌ی اول انتخابات و وقتی اغلب مداحان مشهور و حتی شاگردان و نزدیکانش از قالیباف حمایت کردند، یک‌تنه طرف جلیلی ایستاد. پزشکیان به مجلس عالم و روحانی‌ مردم‌دار شهر رفت که کمتر در مسائل سیاسی روز مداخله می‌کند اما مواضع انتقادی‌اش در سال‌های اخیر(ازجمله در موضوع برخورد سخت با بی‌حجابی) و رویکرد رحمانی و پرجاذبه‌اش او را به شخصیتی معتدل و مورداحترام برای طیف وسیعی از مخاطبان با گرایش‌های مختلف(حتی مخاطبان بیرون از فضای محافل مذهبی) مبدل کرده است؛ و جلیلی مجلس مداحی را انتخاب کرد که همواره مواضع رادیکال و تند سیاسی‌اش حاشیه‌ساز و پردافعه بوده و بدنه‌ی مخاطبانش محدود به یک لایه‌ی ایدئولوژیک سیاسی خاص در بین وفاداران مذهبی نظام می‌شود. همین دو انتخاب نمادین، می‌تواند بخشی از نتایج انتخابات و پیروزی پزشکیان(با سبد رأی سیال، متنوع‌تر و افزایش‌پذیر) و شکست جلیلی(با سبد رأی متصلب، یکدست‌تر و داری سقف مشخص) را توضیح دهد. @ahalieghalam
ملاک ظریف ✍️ طبق ملاک‌های امتیازبندی ‎ظریف آقای ‎پزشکیان اگر رییس جمهور نبود برای وزارت امتیازش منفی بود! این ملاک بندیها و تعیین امتیازها بازی یک فرد به عنوان رئیس شورای راهبردی که ظریف باشد نیست! بلکه عده ای دورهم نشسته و این را با برنامه و هدف طراحی کردند! چرا که مخالفت بی پروای انقلابی ها و جبهه مقابل اگر مانع شود زبان دراز آنها در مقابل انتقادات به وزرای دولت چهاردهم و احتمالا فشل بودن و ناکارآمدی آنها، درآینده پاسخش این باشد که؛ نگذاشتند ما جوان‌ترها و کارشناس و کاربلد انتخاب کنیم! اگر مانع نشوند وچیزی نگویند در برنامه بعدی قدمی جلوتر بر میدارند و اکنون نیز کسانی را انتخاب میکنند که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب مقید به اصول و آرمان های انقلاب وحضرت امام نیستند و در این ۴ سال پیش رو بجای کار و تلاش برای معیشت و اقتصاد و رفاه مردم، مدام عرصه رسانه، فضای مجازی و مطبوعات را تبدیل به صحنه جنگ و درگیری های جناحی، بیان اشکالات و انتقادات وحتی در مواردی تخریب های شخصیتی خواهند کرد تا چنانکه پیش از این اعلام کردند کشور را از مسیر عزیز به طریق غربگرایی و امید به دستان کدخدا و برجام و باقی مسائل مورد نظرشان در مدیریت کشور برسانند. هوشیاری میطلبد انتقادات با بیان محکم قانونگرایی و مبانی امام و رهبری باشد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد و از سوی دیگر مانع انحرافی باشد که خواسته یا ناخواسته ماهیت نظام و انقلاب را خدشه دار میکند. همین هوشیاری را مجلس انقلابی در رای اعتماد به وزرای کابینه شورایی که برخی از آنها محکومیت قضایی داشتند باید مدنظر قرار دهد. @ahalieghalam