(2) ادامه مطلب..
.
درمان حسادت
پناه بردن به خدا و مناجات با او کمک می کند که انسان آرامش بگیرد و نسبت به داشته های دیگران به فکر سوء نباشد.
رضایت نسبت به داشته های خویش و خواست خدا، عدم مقایسه شرایط و دارایی ها، انسان را از حسد دور می کند.
در کل صفات کبر و حرص و حسد جایگاه انسان در اجتماع را شکننده و بی اعتبار و دیگران را از او دور می کند و حتی سبب انزجار دیگران از او و رفتار و کردارش می شود.
جامعه در مقابل این افراد هم دچار نفاق رفتاری می شود به این صورت که تا جای ممکن از او دوری میکنن اما پیش رو برای در امان ماندن از آسیب های رفتاری ناشی از این صفات، گشاده رو و خوش مشربی در پیش می گیرند اما به پشت سر از او بدگویی کرده و دیگران را هم نسبت به اخلاق و رفتار وی آشنا کرده تا از ارتباط با او پرهیز کنند.
به بیان دیگر آسیب این صفات هم شخصیتی و برای فرد است و هم دامن اجتماع را گرفته و فضای اخلاقی زشت و نامطلوبی فراهم می کند.
تربیت نفس یا جهاد اکبر
برای رهایی از همه آنها باید به خدا پناه برد و با مناجات و عبادات و توسل و توکل به تربیت نفس خویش پرداخته تا از آنها رها شویم.
تربیت نفس همان جهاد اکبر است که در معارف دین و کلام بزرگان و اهل معرفت بدان سفارش شده و آن سرکوب نفس و گذشتن از امیال نفسانی و خواسته های درونی است که کاری بس مشکل و طاقت فرسا بوده و بی توفیق و مدد الهی و تکرار و تمرین بر آن میسر نمی شود.
#حدیث_نگاری
#یادداشت
#تاریخ_نگاری
@ahalieghalam
الهی....mp3
508.2K
✍ #جواد_رستمی
رجب با یا من ارجوه و اعتکاف و ام داوود و روزه های مستحبی اش در کنار مناسبت های تلخ و شیرین مذهبی اش، انسان را به معنویت و دعا و توسل نزدیک می کند.
شعبان هم همین شرایط را ادامه می دهد و با مناجات شعبانیه و اعمال و مناسبت های خاص خودش مقدمه حضور در رمضان را برای درک عمیق از مهمانی بزرگ خداوند فراهم می کند.
هرچه توشه ما از این دو منزل باقی مانده به شهرالله، ماه نزول قرآن و خیر و برکت و بخشش و رحمت خدا، بیشتر باشد و انس با دعا و مناجات و نماز و روزه و قرآن داشته باشیم شیرینی آن را در رمضان عمیق تر و دلچسب تر درک خواهیم کرد..
دعا برای خانواده، دوستان و آشنایان، مسلمانان، مومنان، هموطنان و خیرخواهی برای همه، روح آدمی را بزرگ و در مقابل جذب معنویت را افزایش می دهد...
ظرفیت معنوی خویش را بالا ببریم و از دعا برای یکدیگر غافل نشویم...
التماس دعا..
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
همراهان گرامی این کانال را برای اهل قلم خراسان تدارک دیده ایم..
بنا داریم نویسندگان و اهل فکر و قلم حوزوی در خراسان را در ذیل یک کانون یا انجمن گرد هم آورده و با رسمیت بخشی به آن در قالب طرحی ابتدا از مرکز مدیریت حوزه فعالیت را آغاز کنیم...
بنابراین اگر اهل نوشتن یادداشت طنز و شعر و داستان و یا هر گرایش دیگر قلمی هستید نوشته و تولیدات خود را برای این کانال بفرستید...بهترین ها در خبرگزاری ها و روزنامه ها پوشش داده می شود...
این آغاز راه است...بسم الله..
@ahalieghalam
#یادداشت
#حدیث_نگاری
#چهارشنبههای_امام_رضایی
✍ #جواد_رستمی
مجموعه ای از افکار و رفتار و گفتار سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی سبک زندگی افراد را حکایت می کند. زندگی اهل بیت علیهم السلام بر اساس آموزه های الهی و معارف دینی نمونه ای کامل برای پیروان آنهاست تا با عمل بدان در مسیر سعادت و کمال قرار بگیرند.
در این چهارشنبه امام رضایی از کلام امام مهربان، خورشید خراسان بهره می بریم که پیرامون گذشت از خطا و اشتباه دیگران، گذشتی بدون منت و ملامت و سرزنش را توصیه کردند.
از خانه تا اجتماع، از خانواده تا دوست و آشنایان، همکاران و یا همشهریان و هموطنان ممکن است رفتاری سر بزند که تعرض به حق و حقوق ما باشد و سبب آزردگی خاطر شود.
گذشت و عفو بخشش آنها به انسان عزت و احترام می بخشد در صورتی که به فرموده امام بعد آن به سرزنش و ملامت، این عفو گذشت را بر آنان منت نگذاریم که بی اثر شود.
گذشت به این شیوه، از اختلاف و بگو مگو و حتی دشمنی و عناد و آثار آن جلوگیری می کند.
افزون بر آن، این فعلی آموزنده و فرهنگی و تاثیرگذار در اجتماع است که به اصلاح سبک زندگی ما می انجامد.
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
#حدیث_نگاری
#یادداشت
✍ #جواد_رستمی
درس زندگی بر مدار سبک زندگی امام سجاد علیه السلام
زندگی وقتی شیرین می شود که به حقوق یکدیگر احترام گذاشته و نسبت به هم ایثار و ازخودگذشتگی و صبر و تحمل داشته باشیم. همین چند واژه ساده اگر در زندگی جریان داشته باشد نتیجه آن آرامش روحی و روانی در کنار همدلی و وفاداری و مهر و محبت بین اعضای خانواده خواهد بود.
از آنجا که معمولا مرد به خواستگاری زن رفته و او را برای یک عمر همراهی و زندگی انتخاب می کند بر وی لازم است به همسر و حقوق او توجه داشته باشد.
مکارم الاخلاق جلد۲صفحه ۳۰۱ از امام سجاد(ع)نقل می کند: حق زن این است که بدانی خداوند عزوجل او را مایه آرامش و همدلی تو قرار داده و این لطف و نعمتی از سوی خداوند است پس او را گرامی بدار و نرم خو باش.
این روایت شریف آرامش و همدلی را نعمتی برای مرد معرفی می کند که خدا از طریق همسر به او ارزانی داشته است و قدردانی از این نعمت با گرامی داشتن زن و رفتاری گرم و خلق و خویی خوش، معنا می یابد. در واقع این رفتار مرد هم شکر نعمت و هم ادای حق زن محسوب می شود.
امام سجاد(ع) در نقش پدر زن
وسایل جلد۱۴ صفحه ۴۲ از قول امام صادق(ع) بُرشی از سبک زندگی امام سجاد(ع) را در نقش پدر زن و یا برادر زن نقل می کند که حضرت هر وقت شوهر دختر و یا خواهرش نزد او حاضر می شد عبای خویش را برای او پهن کرده تا بر روی آن بنشیند و به گرمی با او سخن می گفت.
آنچه به طنز در فضای مجازی و به طبع در فضای جامعه امروز نشر می دهند خلاف این حرکت و سبک زندگی اسلامی است و در واقع برخورد بین داماد با پدر زن و برادر زن را پُر طنش جلوه می دهند.
در حالی که وجود احترام و صمیمیت بین آنها در زندگی طرفین تاثیر نیک و آکنده از آرامش دارد.
به خصوص در زندگی زوجین، احترام و اهمیت از سوی پدر زن و دیگر بستگان او، زن را در نگاه مرد عزیز و گرامی می دارد و گرما بخش کانون خانواده آنها می شود.
امام سجاد(ع) در نقش کارفرما
مجموعه رفتار و گفتار معصومین(ع) سبک و شیوه زندگی برای پیروان آنها محسوب می شود همانطور که گفتار امام در باب حق زن و یا رفتار ایشان در نقش پدر زن با داماد بیان شد.
رفتار و گفتار آن حضرت با غلامان و کنیزان هم درسی برای امروز ما در رابطه کارفرما با کارگر محسوب می شود.
هرگز تندخویی نمی کرد خود را بالاتر و دور از آنها تصور نمی کرد بلکه با آنها بر یک سفره و یک غذای مشترک، شریک می شد و احوال آنها بوده و دلجویی می کرد.
رفتار محبت آمیز آنها را گاها با پاداش بزرگتر پاسخ می داد مثل آنجا که خادمی به ایشان گل داد و حضرت در مقابل، سخاوتمندانه پذیرای لطفش شد و او را آزاد کرد.
#سبک_زندگی
@ahalieghalam
#یادداشت
#حدیث_نگاری
#چهارشنبههای_امام_رضایی
✍ #جواد_رستمی
چهارشنبه های امام رضایی
نصیحتی از امام رضا برای عزت و ذلت
اصول کافی جلد ۲صفحه۱۱۳ از درخواست نصیحت یک مرد از امام رضا(ع) خبر داده است که ایشان در جواب فرمود: احْفَظْ لِسَانَكَ تُعَزَّ وَ لَا تُمَكِّنِ الشَّيْطَانَ مِنْ قِيَادِكَ فَتَذِل
زبانت را حفظ کن تا عزیز و عزتمند شوی و زمام امور خویش را به شیطان مسپار تا خوار و ذلیل نشوی
زبان به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی انسان هم می تواند باعث عزت او شود و هم با گفتار غلط، دروغ و تهمت، بدگویی و غیبت، سخن بیهوده و نکبت موجب سرافکندگی و بی اعتباری شخص شود.
از سوی دگر اختیار خود به نفس و شیطان سپردن هم ما را به سمت ضد ارزش ها از گناه و شهوات و لذت دنیایی سوق می دهد تا ذلت و خواری نصیب انسان سازد.
در کل زبان می تواند زمینه سعادت یا شقاوت انسان را مهیا کند..زبانی که به شکر و تسبیح خدا و سلام و صلوات به اولیاء خدا مشغول است با زبانی که به کفر و نعمت زوالی و بدگویی و فحش و رذیله گویی مشغول است تفاوت بسیار دارد و انتهای هر دو راه مشخص است بنابراین این فرمایش امام در باب حفظ زبان نصیحتی کلیدی است که عاقبت آن خیر و عزت و سربلندی دارد.
بخش دوم فرمایش امام که به تمکن شیطان اشاره دارد اگر خدای ناکرده اتفاق افتاد گویی در راهی باتلاقی به شیطان و نفس سرکش خویش سواری می دهیم که رهایی ندارد مگر خود انسان بخواهد و خدا کمک کند تا از آن دور شویم.
نفسی که اختیارش به دست شیطان است به راحتی رام نمی شود آن را جزو داشته های خود می داند و سخت از دست می دهد.
توکل به خدا و توسل به اهل بیت و انس گرفتن با قرآن و دعا و نماز مبارزه ای سخت با شیطان بر سر تصاحب نفس و نجات خویش است که باید هوشیار بوده و آمادگی مقابله با هر فن و فریب شیطان داشت تا مبادا با غفلتی دوباره تلاش های خویش را بی نتیجه بگذاریم.
@ahalieghalam
روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام صفحه مشاوره و خانواده
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
@ahalieghalam
روزنامه خراسان ویژه زندگی سلام
صفحه مشاوره و خانواده
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
@ahalieghalam
ویژگی های منتظر واقعی
✍ #جواد_رستمی
انتظار فرج، انتظار گشایش در امور و ظهور امام زمان در زبان روایات عنوان بهترین اعمال را دارد چرا که انسان می سازد وضمن تربیت دینی، هدایتگری می کند.
انتظار خود گشایشگر است و جامعه اسلامی را از بن بست رها می کند اگر نیک بنگریم جوامعی به بن بست و پوچی رسیدند که منتظر نیستند و حال آنکه انتظار در جامعه اسلامی موجب پویایی و تحرک شده و زندگی را معنا می بخشد.
یک منتظر واقعی، انتظار را در اعمال و رفتار و گفتار خویش نشان می دهد آنجاُ که در زندگی شخصی خود و روابط با همسر وفرزندان و پدر و مادر و خویشان و وابستگان با روی گشاده و اخلاق نیک و نرم خویی سخن می گوید و نسبت به آنها احساس مسولیت و حق و حقوق آنها را محترم می شمارد.
یک منتظر واقعی نسبت به همسایه، همکار و هموطن نیز روابطی محترمانه و آکنده از مهر و محبت دارد به حقوق آنها احترام می گذارد. ضمن حفظ عزت خویش تواضع و فروتنی در رفتار دارد.
منتظر واقعی سبک زندگی خویش را بر مدار خواسته و میل و رغبت امام زمانش بنا می کند. به نیکی روی آورده از بدی ها دوری می کند تا دل او را به دست آورد. از آنچه موجب رنجش حضرت می شود پرهیز کرده و آنچه باعث خرسندی و رضایتش می شود را انجام می دهد.
یک منتظر واقعی نسبت به جامعه و کشور خود و هر کُنشی از آنها حساس بوده و واکنشی مبتنی بر عقل و غیرت و همت دینی نشان می دهد اگر خلاف ببیند سکوت نمی کند یا نسبت به کج روی و تندروی ها خاموش نخواهد بود و این توجه و نگرانی اش که به نوعی مطالبه گری درستی و حق و حقیقت است ضامن بقای جامعه اسلامی، نصرت دین و رشد فرهنگ وطن خواهد شد.
در کل یک منتظر واقعی کسی است که سبک زندگی او اسلامی بوده و اهل بیت را الگوی خود قرار می دهد واین انتظار را در رفتار و گفتار خویش به نمایش می گذارد.
#جواد_رستمی
#یادداشت
@ahalieghalam
قسطی بخری بُردی| قبول دِین در اخلاق دینی
✍ م . ع/ #شهرآشوب
#پیام_بازرگانی
پرده اول:
معمولا نزدیک عید به برخی از مراکز خرید طرقبه سر می زنیم.
گاها قیمت هایش نسبت به سایر مغازه ها مناسب تر است کیفیتش هم مطلوب.
نمی دانم از کی این کار را شروع کردند ولی تازه متوجه این داستان شدم که برخی از فروشگاه ها، البسه، کیف و کفش خود را به صورت چکی و اقساطی هم می فروشند.
بازارش هم داغ بود.
تعداد قابل توجهی از خریداران از صندوق دارها در باره شرایط و چگونگی خرید اقساطی سوال می کردند
پرده دوم:
گاهی تبلیغات بازرگانی خود گزارش دهنده تمایلات و تفکرات مصرف کننده اند و قابلیت مطالعه و تحلیل دارند.
تبلیغی را می دیدم که پدری همراه با فرزند خود به فروشگاه فرش می روند و در هنگام خرید اقساطی به یاد شهریه مدرسه فرزند می افتند و تصمیم به بیشتر نمودن تعداد اقساط می گیرند، کمی که می گذرد یادشان می آید که تولدی در پیش دارند و برای تولد باز هم میزان اقساط را افزایش می دهند و در ته داستان هم خوشحالند از طولانی شدن اقساطشان.
تبلیغ دیگری از همان شرکت است که در حوزه لوازم خانگی نیز فروشگاه دارند. دو جمله در این تبلیغ روایتگر وضعیت و ذهنیت اقتصادی مصرف کننده است.
اول اینکه در پاسخ به چرایی عدم خرید لوازمی که نیاز دارد پدر در پاسخ به اعضای خانواده خطاب به مادر می گوید شما که می دانی من پول ندارم.
دومین جمله که در واقع شعار این مجموعه فروشگاهی است این است که: قسطی بخری بردی
این واقعا دردناک است که مردم در سال های اخیر برای نیازهای ساده و روزمره خود مجبور به تقبل دِین هستند و حتی از آن استقبال می کنند، مسئله ای که به شدت در اخلاق دینی ما از آن نهی شده است.
آنچه در این تبلیغ روایت می شود این است که امروز برای خانواده ایرانی پول نداشتن امری طبیعی است و در نهایت عدم ثبات اقتصادی باور تمامی کسانی است که با بازار سر و کار دارند و در تبلیغات رسانه ملی نیز این اصل پذیرفته شده و به عنوان شعار مطرح می گردد: قسطی بخری بردی
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
رییس جدید دانشگاه رضوی کیست؟!
#یادداشت
✍ #دکتر_جانفزا
اولین باری که سر از دانشگاه علوم اسلامی رضوی درآورد به عنوان سعیدی معروف بود. لمعه می گفت و بیان شیرینی داشت می گفتند از دفتر تبلیغات آمده ترم دوم نام شناسنامه ای ایشان را زده بودند، باب متاجر لمعه را با حاج آقای جهانگیری یا همان آقای سعیدی ترم قبل شروع کردیم. بحث فنی بود و ایشان هم با همان بیان گرم خود درس را ارائه میداد. آن ترم از نخستین سالهایی بود که دانشگاه فقط طلبه گرفته بود و بعضی از آقایان طلاب مناقش سر کلاس ایشان بحث می کردند و هر مناقشه با جواب استاد باز ادامه می یافت. کم کم استاد جهانگیری به عنوان یک استاد حوزوی که هم مدرک دانشگاهی داشت و هم زبان انگلیسی را مسلط بود در یکی از اتاق های هیئت علمی جای گرفت و بعد از انتصاب معاون آموزشی که پیش از این مدیر گروه فقه بود، بدون هیچ رقیبی مدیر گروه فقه و اصول شد. این انتصاب اما سالها به طول انجامید و طرحهایی نظیر طرح مباحثات و آغاز به کار دوره کارشناسی ، ارشد و دکتری فقه نیز در همین دوره طولانی با قدرت تمام اجرا شد.
برنامه های گروه فقه در عین سختگیری خاص خود با اخلاق شیرین استاد، شیرینی خاصی هم گرفته بود و این بود که رشته فقه هنوز از گرد راه نرسیده بود همه مجله علمی اش در آمد و هم دانشجویان رشته فقه اش به گفته رییس وقت سازمان سنجش جزو رتبه های اول کشوری می شد. یادم هست مستندی از طرح مباحثات در روابط عمومی می ساختیم و ایشان به این نکته اشاره داشت که هدف این طرح پرورش مجتهد و ایجاد ملکه اجتهاد برای کسانی است که استعداد لازم را دارند. بماند که نخستین کلاس درس خارج اصول هم بی سر و صدا توسط ایشان شروع شد و بعد هم راه برای باقی اساتید باز شد. با درس خارج بزرگانی چون استاد معرفت ره و شیخ جواد مروی، بحث حوزوی بودن دانشگاه به شدت به رخ کسانی که می گفتند اینجا حوزه نیست کشیده می شد و البته دهها کار حوزوی دیگر که در حقیقت ثمره اتحاد فکری معاون آموزشی وقت و ایشان بود. انتصاب ایشان به عنوان رئیس جدید دانشگاه البته ما را شگفت زده کرد چرا که بحث انتخاب رئیس از بیرون اعضای هیئت علمی دانشگاه به شدت مطرح بود ولی اعتماد دوباره تولیت به انتخاب رئیس از بدنه دانشگاه بیانگر این نکته است که باید زمان را غنیمت شمرد و همه دوستداران درون و بیرون این شجره طیبه می بایست با اتحاد و همدلی نقشی در خور را در رفع نیازهای علمی این نهاد مقدس بازی نمایند.
علی جانفزا
فرهنگسرای امام رضا علیه السلام سبزوار
@ahalieghalam
#چهارشنبههای_امام_رضایی
#کوتاه_نوشت
✍ #جواد_رستمی
در آستانه نوروز قرار داریم که صله رحم، معاشرت با دوستان و وابستگان و نیز حضور در اجتماع بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص خواهد داد.
نکته کوتاه و مهم در این برخوردها در بیان امام رضا(ع) نیکویی معاشرت با مردم و یکسانی برخورد با بزرگ و کوچک است.
ایشان می فرمایند:«اجْعلْ مُعاشرَ تَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛(صحیفة الرضا، ص 400)برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان»
همانطور که برای بزرگان احترام قائل می شویم و برخورد گرم و نیکویی داریم نسبت به افرادی که بلحاظ سنی، اجتماعی و یا شغلی از ما کوچک تر هستند نیز باید رفتار مبتنی بر احترام و مهربانی داشته باشیم.
مراد از این یکسانی رفتار با بزرگ و کوچک، نوع برخورد نیست بلکه عدم غرور و بی توجهی به شخصیت افراد است.
اینکه با یک مدیر رفتاری متواضعانه داشته باشیم اما نسبت به یک فرد معمولی با غرور برخورد کنیم پسندیده نیست.
یکسانی در نوع رفتار معنا ندارد چه بسا مخاطب ما کودک باشد قطعا آن رفتار رسمی که با یک فرد بزرگ داریم نمی توانیم با همان لحن و ادبیات با یک کودک سخن بگوییم بلکه عقل حکم می کند و دین هم تاکید کرده است که با کودکان به زبان خودشان سخن بگوییم و این سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام است.
رفتاری که بین مرد و زن، پیر و جوان یا محرم ونامحرم داریم قطعا باید متفاوت باشد و این یکسانی در کلام امام مراد در سبک برخورد شخص به لحاظ فروتنی و خضوع و احترام و مهربانی است.
#یادداشت
#حدیث_نگاری
@ahalieghalam
May 11
همراهان گرامی ایام بکام روزگارتان خوش و دلتان شاد...
نوروزتان مبارک و سالی خوش توام با برکت و سلامت را برایتان آرزومندیم...
رمضان الکریم هم در پیش است و بهار قرآن و دعا نوش جان و گوارای روحتان باد...
ما را هم از دعای خویش فراموش نکنید...
@ahalieghalam
اعتماد عمومی و خود باوری
✍ م.ع/ #شهرآشوب
پرده اول
ماشینش یک خرابی جزئی داشت. باید یکی از قطعات تعویض می شد،با هم همراه شدیم به سمت یک مغازه لوازم یدکی خودرو.
وارد مغازه شد، من هم پشتش بودم، اسم قطعه را گفت. فروشنده سه چهار مدل از آن قطعه را جلوی رویش گذاشت و گفت این چینی است و این ها هم ایرانی قیمت این فلان است و قیمت آن فلان نگاهی به فروشنده کرد و گفت خارجی خوب چی داری؟ فروشنده گفت کره ای ش هم هست اما گران، مشکلی نداری؟ گفت نه همان کره ای را بیاور، چینی که معلوم نیست درجه چندم است، ایرانی هم امروز می اندازی میبینی فردا روز از نو روزی از نو.
پرده دوم
بیرون بودیم گفت داروخانه دیدی بگو، دارویی را باید برای همسرم بگیرم. چند جایی را نشانش دادم. رفت اما دست خالی برگشت. به او گفتم چه شده دارو را ندارند؟ گفت چرا ولی ایرانیست دنبال خارجی اش هستم، گفتم چه فرقی می کند؟ گفت ایرانی هیچ اثری ندارد انگار پولت را در سطل آشغال می اندازی.
پرده سوم
دور هم بودیم با تعدادی از دوستان. بحث درباره فرمایشات رهبری در باب جهاد تبیین بود. بیشتر شنونده بودم، همان رفیقمان از همه تندتر بود گفت نمی دانم چرا بسیاری از مردم این همه پیشرفت در عرصه های مختلف صنعتی و دارویی و ..... را نمی بینند هر میزان هم تببین می کنی و گزارش و مستند می آوری به حرفهایت اعتماد نمی کنند؟
بی مقدمه گفتم به همان دلیلی که تو به قطعه و داروی تولید داخل اعتماد نداری. همه ی ما در عرصه عمل همین گونه ایم، فقط برخی زبان و عملشان یکی است و برخی نه.
انگار اب یخ بر روی آتشش ریختم.
سکوت و فکر توصیف احوالش بود.
اعتماد عمومی ارزان ترین کالا در این بازار است که همه می توانند به آن چوب حراج بزنند از شرکت قطعه سازی و دارو سازی گرفته تا رسانه ی ملی و ......
دودش به چشم خودمان می رود، باور کنید.
#حمایت_از_کالای_ایرانی
#یادداشت
#کوتاه_نوشت
#تولید_داخلی
@ahalieghalam
این همه کلیشه و تکرار چگونه ممکن است؟!(نقدی بر برنامه سحری رادیو خراسان)
✍️ سید محمدحسین #دعائی
واقعا چرا؟! چه کار دارید میکنید با خودتان و با ما؟! جواب این سرهمبندیها را چگونه خواهید داد؟! این همه کار کلیشهای و تکراری از کجا میآید؟! این همه اعتماد به نفس چطور؟!
با شما هستم آی طراحان و تولیدکنندگان برنامۀ سحری رادیو خراسان! شمایی که نه طراحی میکنید، نه تولید!
عدم خلاقیتتان شاید علت نخواهد؛ اما اصرارتان بر عدم خلاقیت چرا. واقعا علتش چیست؟!
البته فاجعه بزرگتر از این حرفهاست. یعنی رسماً با یک توهین مواجهیم؛ توهین به شعور مخاطب بینوایی که مجبور است پای رادیو بنشیند.
آری؛ سالهاست که در کمال خونسردی، فرصت طلایی سحر را به باد فنا داده و این همه گوش مجانی را دور میریزید. آیا میشود حرص نخورد؟!
از نوای خاطرهانگیز مرحوم صالحی که بگذریم، واقعا هیچ مجری، کارشناس، گزارشگر و میانبرنامه دیگری غیر از آنچه در این سالها بوده ندارید؟ یعنی اینقدر دستمان خالی است که باید برنامۀ هر سالمان عین برنامهٔ سال قبل باشد؟
وقتی قرار است در عرصههای کلان فرهنگی و اقتصادی، تحول ایجاد شود، واقعا زشت نیست که ما از ایجاد تحول در یک برنامۀ موقت رادیویی عاجز باشیم؟
واقعا دوستان قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در جلسات برنامهریزی و هماهنگی خود چه میگویند؟ اصلا جلسهای در کار هست؟ گمان نکنم. درست مثل خانهای که قرار است سالی یکبار میزبان جمعیت زیادی باشد؛ اما متولیان امر، بدون هرگونه زمینهچینی و پیشبینی، درست در همان موعد مقرر درش را باز میکنند و بی آنکه حتی دستی به سر و روی فضای قدیمی و خاکگرفتۀ آن بکشند، به انبوه جمعیت منتظر میگویند بفرمایید داخل!
به خدا ثانیه ثانیۀ این فرصتهایی که هدر میروند، مسئولیت دارد؛ آن هم در شرائط امروز که نیاز به برنامههای مفید رسانهای، از همیشه بیشتر است.
اصلا صحبت آن نیست که چرا نمیتوانید برای سحرهای ماه مبارک، برنامۀ شاد و جذابی درست کنید؛ یا اینکه چرا هر سال، چند آیتم جدید یا چند نغمه، میانبرنامه و آوای تولیدی تازه ندارید؛ یا اینکه چرا به فکر نیازسنجی، مخاطبشناسی، سوژهیابی و طراحی یک منظومۀ محتوایی متناسب با شرائط روز نیستید؛ نه! اینها توقعات خیلی زیادی است. صحبت آن است که بیایید برای رضای خدا، لااقل هر سال یک تغییر کوچک در برنامه ایجاد کنید؛ فقط همین.
بارها نیت کردهام که بروم و دوستان دستاندرکار برنامۀ سحر را پیدا کنم و با آنها حرف بزنم. اما توفیق یار نشده و معلوم هم نیست که بشود. به همین خاطر امیدوارم که این رنجنامه به دستشان برسد و به خواست خدا مؤثر افتد.
با آنکه شدیدا جای تفصیل بود، اما مختصر گفتم؛ شاید از شدت غصه و شاید هم از فرط ناراحتی و بیحوصلگی.
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
پ.ن۱: آنچه عرض شد، هرگز بهمعنای زیر سؤال بردن نیت دوستان و نادیدهگرفتن زحمات آنان نیست. بلکه صرفا دردی بود قدیمی و زخمی بود کهنه که در قالب نقدی نسبتا تند بر قلم جاری شد. پس لطفا نرنجند و به دل نگیرند؛ بلکه جدی بگیرند، بپذیرند و اصلاح کنند.
پ.ن۲: هرکس دیگری هم که سحرهای ماه مبارک رمضان، با شنیدن برنامۀ رادیو خراسان رنج میبرد، حرص میخورد و احساس میکند که دارد به او توهین میشود، لااقل در انتشار این متن سهیم باشد؛ شاید به غیرتی بربخورد و تغییری حاصل شد، ان شاء الله.
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
#یادداشت
@ahalieghalam
گزارش یک بازخورد
✍️ سید محمدحسین #دعائی
🔸 خوشبختانه با فاصله کمی بعد از انتشار یادداشت حقیر در نقد برنامه سحری رادیو خراسان، یکی از مسئولان محترم صدا و سیمای استان، پیغام داده و ضمن انتقاد از لحن و محتوای سخن، پیشنهاد کردند که بنده بهشکل حضوری با عوامل برنامه سخن گفته و نکاتم را در قالب راهکارهای عملیاتی به آنها منتقل کنم:
سلام علیکم
نقدی از حضرتعالی در خصوص برنامه سحر رادیو دیدم.
از آنجا که دلسوزی در محتوای کلام بود، خواستم نقدی هم حقیر داشته باشم.
از شما که خود را طلبه مینامید خواهشمندم تقوای الهی و البته عدالت را رعایت کنید.
بازنشر مطلبی که رهیافت شماست، آن هم بدون تذکر مخفی به سازندگان برنامه شایسته نیست.
که البته تلاش بزرگواران را در تولید برنامه، مطلوب نظر مخاطب عام میدانم.
دوم اگر پیشنهادی هست خواهشمندم عملیاتی بفرمائید تا حقیر هم مطالبه کنم.
جملات تند و بدون راهکار، جز هدر رفت تلاش مؤمنانه عدهای دغدغهمند اثری نخواهد داشت.
از شما استاد ارجمند خواهش میکنم برای نزدیکشدن نظر و البته ارائه طریق، با تهیهکننده و عوامل برنامه مشورتی داشته باشید.
خداوند همه ما را در پناه خود نگاه دارد.
یا علی
🔹 و اما پاسخ بنده به این پیغام:
علیکم السلام
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و ضمن تشکر از پیگیری حضرتعالی، به عرض میرسد:
۱. اینکه لحن سخنم کمی تند بود را قبول دارم و حاضرم به شکل مقتضی آن را تدارک کنم؛ اما محتوای سخنم را (البته طبق رهیافت خود) مطابق با عدالت و قابلدفاع میدانم.
۲. به نظرم لازم نباشد که نقد یک امر عمومی و علنی، بهشکل مخفی اتفاق بیفتد؛ که اگر لازم بود، هیچ فیلم، داستان و شعری نباید در روزنامهها و خبرگزاریها نقد میشد؛ آن هم وقتی عیب و ایراد کار بهقدری واضح و مورد اصرار است که بههیچوجه نمیتوان احتمال غفلت داد.
۳. در واقع آنچه خلاف تقوای الهی و عدالت است آن است که فردی یا جمعی، با بیتوجهی به ابتدائیترین اصول کار خود، فرصت بهرهمندی از رسانه ملی و بودجه بیت المال را ولو به شکل ناخواسته تضییع کند.
۴. مطلوب نظر مخاطب عام بودن این برنامه هم جسارتا فقط یک ادعاست و دقیقا همان چیزی است که در یادداشت حقیر انکار شده است. بنابراین به بنده اجازه بدهید که این ادعا را از جنابعالی نپذیرم. به علاوه آنکه اصل سخن در قابل ارتقاء بودن برنامه است و نه صرفا مطلوب نظر مخاطب عام بودن. به عبارت دیگر، هرگز نمیتوان و نباید با تکیه بر پذیرش و سکوت مخاطب عام، از تلاش برای تصحیح سلیقه و تکمیل میل او خودداری کرد.
۵. به عرض میرسد که پیشنهاد و راهکار عملیاتی فراوان است. اما جای طرح آنها نه در یک یادداشت کوتاه عمومی یا در این متن، که در جلسات مشورتی و تخصصی است؛ جلساتی که اگر جنابعالی و همکارانتان زمینۀ شکلگیری آنها را فراهم کنید، مایۀ خرسندی بوده و امید میرود که به تغییرات مثبتی در برنامه بینجامد.
۶. بنده در انتهای یادداشتم تأکید کردم که بههیچوجه قصد انکار زحمات و نیات دوستان دستاندرکار را نداشته و صرفا به خروجی عملکرد آنان منتقدم.
۷. امیدوارم که با سعۀ صدر و پیگیری مسئولان محترمی مثل حضرتعالی و با تلاش بیش از پیش دوستان فعال در صدا و سیما، روز به روز بر کیفیت برنامههای دینی رسانه ملی افزوده شده و از حجم غصهها و حسرتهای ما کاسته شود.
در پایان باز هم از شما و دوستان برنامۀ سحر به خاطر لحن نسبتا تند یادداشت خود عذرخواهم و امیدوارم که آن را به پای دغدغهمندی و دلسوزی این حقیر گذاشته و از آن تلقی توهین به دوستان یا نادیدهگرفتن زحمات آنان نفرمایید.
ملتمس دعای خیر شما هستم.
امیدوارم هرچه زودتر این جلسه برگزار شده و مباحث مطرحشده در آن، به ارتقاء کیفی برنامه سحری رادیو خراسان و البته رفع دلگیری احتمالی دوستان منجر شود، ان شاء الله.
#یادداشت
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
@ahalieghalam
وفاداری سیاسی!
همه چیز کار خودشان است
✍ م.ع/ #شهرآشوب
در سپهر سیاست انچه که حرف اول و آخر را می زند منافع است، هر چند تفسیر این واژه برای هر سیستم و دولتی معنای خاص خود را دارد و در بسیاری از موارد این تفسیر ها حتی در برابر یکدیگر قرار می گیرند .
کمتر دولتی را می توان مشاهده کرد که در مراودات خارجی خود پس از دست دوستی دادن با دولت دیگر، در هر شرایطی نسبت به آن وفادار باشد. اما وفاداری از ویژگی های خاص سیاسی جمهوری اسلامی است. در نگاه کشور هایی که با جمهوری اسلامی مراودات سیاسی دارند این یک امتیاز مهم و مثبت به حساب می آید. این وفاداری تا آنجاست که حتی اگر در بسیاری از مسائل خلاف منافع جمهوری اسلامی عمل کنند، زیر قولشان بزنند و یا در برخی مسائل حتی به آن پشت کنند، باز می توانند روی لطف و گذشت ایران حساب باز کنند. این مسئله بارها در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی دولت های دوست رقم خورده است. اما این داستان به سیاست خارجی محدود نمی شود، بلکه به حکمرانی جمهوری اسلامی در درون مرزها نیز تسری یافته است. در تاریخ جمهوری اسلامی سیاست مداران بسیاری را خواهید دید که در تصمیم گیری و تصمیم سازی بر خلاف منافع و مبانی انقلاب اسلامی طی طریق کرده اند . در بسیاری از موارد تصمیمات و عملکرد و سخنانشان ضررهای قابل توجهی را به کشور تحمیل نموده است . اما بیش از آن که آن ها خود را به جمهوری اسلامی وفادار بدانند این جمهوری اسلامی بوده که نسبت به ایشان وفادار بوده و نه تنها ایشان را مواخذه نکرده بلکه ایشان را برای بار دیگر در ارکان سیاست گذار و تصمیم ساز ابقا نموده است.
به نظر می رسد جمهوری اسلامی اکنون در نقطه ای سرنوشت ساز قرار دارد که باید بین وفاداری به مهره های هزینه ساز و ولی نعمتان مستضعف خود یکی را انتخاب نماید. در غیر این صورت باید با این انگاره ذهنی مردم که « همه چیز کار خودشان است » کنار بیاید.
#کوتاه_نوشت
#یادداشت
@ahalieghalam
گزارش یک جلسه
✍️ سید محمدحسین #دعائی
روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی برنامه سحرگاهی رادیو خراسان شرکت کردم.
شکر خدا جلسه نسبتا خوبی بود.
بعد از پخش خلاصۀ یکی از قسمتهای برنامه، هر یک از حاضران نظرات خود را بیان کردند. بنده هم بعد از قدردانی و ابراز خرسندی از حضور در جلسه، صرفا رئوس برخی از نکات انتقادی و اصلاحی که به ذهنم میرسید را عرض کردم. در پایان نیز دوستان دستاندرکار، ضمن ابراز ناراحتی از یادداشت انتقادی حقیر و دفاع از نتیجۀ زحمات خود، به طرح برخی از موانع و مشکلات کار پرداختند.
البته ناگفته نماند که علیرغم سعه صدر مسئولان محترم و برخورد بسیار خوب عزیزان، متأسفانه نه فرصت کافی و فضای مناسبی برای طرح دقیق همه نکات و مطالب فراهم بود و نه چشمانداز روشن و ساز و کار مشخصی برای تحول در برنامه تعریف شد.
در پایان تذکر دو نکته را ضروری میدانم:
۱. برنامۀ «نسیم سحری» ـ مثل دیگر برنامههای رمضانی صدا و سیما ـ نقطۀ تلاقی سه امر مهم، یعنی: «ماه مبارک رمضان»، «رسانه» و «نیازهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه» است. فلذا جا دارد که هم سرمایهگذاری ویژهای روی این برنامه صورت گرفته و هم حساسیت ویژهای نسبت به ارزیابی آن وجود داشته باشد.
۲. همیشه افراد حاضر در میدان، یک قدم از بقیه جلوترند. به همین خاطر، خداقوت عرض میکنم به دوستان برنامه و امیدوارم که خداوند پاداش خدمت به روزهداران و توفیق ارتقاء در این خدمت را به ایشان عنایت کند.
#یادداشت
#رادیو_خراسان
#ماه_رمضان
@ahalieghalam
خدایا آرامشی عطا فرما..
✍ #جواد_رستمی
نیسان آبی بود که روی درب اتاقک پشت نوشته بود《خدایا آرامشی عطا فرما!》 سمت راست جاده با یک سرعت معمول در حال حرکت بود که به او نزدیک شدم، کنجکاو بودم ببینم راننده یا نویسنده این دعا
کیست؟!
هنگام سبقت چشمم افتاد به یک شخص به اصطلاح کامل مرد که به صندلی تکیه داده بود دست چپ روی فرمان و دست راست هم قوطی آب معدنی..
نگاهمان که بهم گره خورد آب را پایین آورد بی مقدمه گفتم خدا گفته یاد من آرامش میده {أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ}
ذکر و یاد خدا یعنی فرمانبرداری، انجام وظیفه! یعنی عمل به واجب و ترک معصیت!
از تعجب و نگاهش خواندم که تو باغ نیست لبخندی زدم گفتم نوشتی خداوندا آرامشی عطا فرما!
سوالی گفت خب؟!
در همان حال حرکت و نیم نگاهی به جلو گفتم {كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم}
ترجمه اش را که خواندم متوجه ماجرا شد بلافاصله گفت من مسافر بودم روزه نداشتم هر روز مجبورم از شهر خارج بشم بار ببرم و بیارم..
گفتم خسته نباشی خدا قوت روزیت حلال، اما این شغل تو مانع روزه گرفتن نیست!
وظیفه تو گرفتن روزه است مسافر محسوب نمیشی..
حرفم تمام نشده بود که گفت ان شالله از فردا میگیرم..
گفتم به سلامت..خدا نگهدار..
دستی بلند کرد و خدا حافظی و از من دور شد..
به خود که آمدم دیدم وسط جاده ام به سمت راست متمایل شدم و به این مکالمه کوتاه ناخواسته فکر کردم که خیلی راحت تر از آنچه فکر می کردم در شرایطی غیر عادی با یک گفت و گوی ساده در حال حرکت در جاده، امربه معروف و نهی از منکر داشتم..
به خودم گفتم آیا در شرایطی آسان تر از این هم انجام وظیفه(امربه معروف و نهی از منکر) کردم؟
همین تذکری که به او دادم خودم هم عامل بودم؟!
تلنگری که به او زدم زنگ صدایش در گوش خودم بیشتر پیچید و مرا به فکر فرو برد..
غرق فکر بودم که رشته افکارم از هم گسیخت وقتی به مقصد رسیدم و چشمم به گنبد طلای حضرت رضا روشن شد..
یادم آمد که امروز هم یکی از اون #چهارشنبه_های_امام_رضایی سال جدیدِ که توفیق شد منِ مجاور هم زائر باشم..
به نیت همهِ آنها که به گردنم حق دارند به ویژه پدر و مادر مرحومم دست به سینه گفتم:
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا غریب الغربا السلام علیک یا معین الضعفا..ورحمه الله و برکاته..
#یادداشت
#داستانک
#کوتاه_نوشت
@ahalieghalam
پیشنهادهایی برای بهبود برنامۀ سحر رادیو خراسان
✍️ سید محمدحسین #دعائی
بخش نخست
۱. قبل از هرچیز لازم است که یک کار پیمایشی و آماری دقیقی نسبت به برنامه صورت بگیرد؛ اینکه در مجموع چقدر مخاطب دارد؛ چقدر مورد رضایت است؛ چه تعدادی از مخاطبان، از چه زمانی با برنامه همراه میشوند؛ هر آیتم چقدر طرفدار دارد و ... .
۲. برنامۀ «نسیم سحری»، در شرائط موجود، کمترین نسبتی با تاریخ پخش خود نداشته و بهگونهای است که اگر گفته شود مثلا ده سال قبل تولید شده، بهراحتی قابلپذیرش است. به عبارت دقیقتر، در وضعیت فعلی برنامه، نه تفاوت خاصی با وضعیت سالهای قبل دیده میشود، نه نوآوری و خلاقیت ویژهای مشاهده میگردد و نه نشانهای از شرائط روز جامعه وجود دارد. تا آنجا که بهعنوان مثال، چندین سال است مجری محترم، در لحظات منتهی به اذان صبح، شعری از مرحوم فیض کاشانی با مطلعِ «نسرشتهاند در گلم الا هوای دوست» را ـ آن هم بهشکل غلط ـ تکرار میکنند. بر همین اساس، راهبرد اصلی برای ایجاد تحول در برنامه عبارت است از: «تکرارگریزی»، «بهروزرسانی» و «اولویتمحوری». یعنی اولا باید از تکرار آنچه در گذشته بوده فاصله گرفت، ثانیا باید در فرم و محتوا بهروز شد و ثالثا باید نیازها و اولویتهای جامعۀ امروز را در نظر داشت.
۳. از آنجاییکه ماه مبارک رمضان، «بهار معنویت» و «عید اولیاء الهی» است، کاملا بهجاست که فضای کلی برنامه، فضایی شورانگیز و نشاطآور باشد؛ نه فضایی آمیخته با محافظهکاری و خمودگی. بهعلاوه آنکه اساسا ایجاد جذابیت در فعالیتهای دینی، یکی از مهمترین اولویتهای امروز جامعۀ ماست. بر همین اساس، برنامۀ «نسیم سحری» باید برنامۀ سرزنده و رویپایی باشد که علاوه بر بخش اعلام وقت اذان به افق شهرهای مختلف، در بخشهای دیگر آن نیز نشانهای از «زندهبودن» و «زنده اجراشدن» دیده شود؛ برنامهای که پویایی، در همۀ اجزاء فرمی و محتوایی آن، خصوصا در اجراء مجری و ریتم آیتمها به چشم آمده و مخاطب با انگیزۀ شنیدن آن از خواب برخیزد؛ برنامهای سراسر جذابیت؛ و نه صرفا ابزاری برای اطلاع از مقدار وقت باقیمانده تا اذان.
۴. همانطور که گذشت، یکی از مهمترین ابعاد تحول در برنامۀ «نسیم سحری»، تحول محتوایی، با رویکردِ «اولویتمحوری» است. برخی از مهمترین موضوعات و مسائلی که هم با فضای کلی برنامه تناسب داشته و هم پرداختن به آنها جزء نیازهای فکری و فرهنگی جامعۀ امروز به شمار میرود، از این قرار هستند:
▫️ ماه رمضان (هویت، فضیلت، مراقبات)
▫️ تقوا، تهذیب، خودسازی (معنا، مراتب، راهکار)
▫️ روزه (فلسفه، احکام، آداب، مراتب)
▫️ قرآن (هویت، جایگاه، درسها)
▫️ دعا (اهمیت، آداب، شبهات)
▫️ مسجد (هویت، جایگاه، کارکرد مطلوب)
▫️ استغفار (چیستی، چرایی، چگونگی)
▫️ سحر، شبزندهداری، تهجد، نماز شب
▫️ مظاهر معنویت در ماه رمضان و نقش انقلاب اسلامی در رشد آن (مثل: نماز جماعت، مجالس جزءخوانی، جلسات سخنرانی و مناجات، مراسم احیاء، نماز عید فطر)
▫️ وجوه اجتماعی ماه رمضان (مثل: اطعام، افطاری ساده، مواسات، صلۀ رحم، مهربانی، حسن خلق، رفع کدورتها، اداء حقوق)
▫️ شبهای قدر
▫️ امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام
▫️ حرمت روزهخواری علنی و ارتباط آن با امر به معروف و نهی از منکر
▫️ رؤیت هلال، سال و ماه قمری
▫️ امت اسلامی، اتحاد مسلمین، روز قدس
▫️ عید فطر
۵. در راستای نکتۀ قبل، توجه به این نکته نیز ضروری است که ماه رمضان، اگرچه بهطور خاص «ماه روزهداری» است، اما در واقع «ماه دینداری» است. به همین خاطر جا دارد که در این ماه، بهطور کلی از چیستی، چرایی و چگونگی دین، جایگاه عبادت، اطاعت، عبودیت و ولایت در دین و همچنین مباحث بسیار مهمی مثل جامعۀ دینی، سبک زندگی دینی، تربیت دینی، ظاهر و باطن دین، عرفان، معنویت و شبهات مربوط به دینداری در جامعۀ امروز، خصوصا شبهات بحث حجاب و عفاف صحبت شود.
۶. پرداختن به ادعیۀ ماه مبارک رمضان، خصوصا دعای ۴۴ و ۴۵ صحیفۀ سجادیه، دعای افتتاح و دعای ابوحمزه نیز یکی دیگر از اولویتهای محتوایی است.
۷. مجموعه مباحث مرتبط با امر تغذیه و سلامت، البته با رویکرد روزهداری، مثل آنچه برای تقویت بدن مفید است، آنچه به رفع عطش کمک میکند، آنچه برای محافظت از معده لازم است، آنچه بوی بد دهان را از بین میبرد و آنچه برای نوجوانان، سالمندان یا افراد مریض مناسب است، یکی دیگر از مواردی است که میتوان در برنامۀ سحرهای ماه مبارک رمضان به آن پرداخت.
ادامه دارد...
@ahalieghalam
مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال»
به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه
✍ سید محمدحسین #دعائی
درست است که «مهدی نصیری» بهخودیخود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، میتواند جمعیتی را با افکار بیاعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بیگاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویتهای کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آنها، حاوی درسها و عبرتهای فراوانی برای اهل بصیرت است.
بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریدهدل و شاعر شیرینسخن، جناب مولوی میاندازد:
چون خدا خواهد که پرده کس درد
میلش اندر طعنۀ پاکان برد
آری؛ آن زمان که نصیری، علیرغم همۀ دلسوزیها، تلاشها و اتمام حجتها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بیمحابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاکترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین میگشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمانهای انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد:
«زنانی شجاع عزم جدی کردهاند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیتخواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمیشوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عملنکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگتر آزادیخواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار میگیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بیحجابانی دهد که برای اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت میکنند؟!»
۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجستهترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزههای علمیه»، نوشت:
«پنجشنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصهها و اندیشههای عرفانی او کدام است؟ ... نعلبندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصومسازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ میبرد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود میخواهد.»
نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند.
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.
#یادداشت
#عرفان
#مرحوم_حداد
@ahalieghalam
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
✍ #جواد_رستمی
توصیه ای از امام رضا برای هم نشینی در روابط اجتماعی
عیون اخبار الرضا جلد۳صفحه۵۳حدیث
{مُجَالَسَةُ الْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْأَخْيَارِ}را از امام رضا(ع)نقل می کند:هم نشینی با بدان سبب سوء ظن به نیکان می شود.
رفت و آمد و هم نشینی جزئی از زندگی اجتماعی انسان است و این شاخص سنجش شخصیت محسوب می شود از آنجا که از قدیم نیز بدان اشاره شده ملاک شناخت انسان و خوب و بدش را دوستان و رفقای او قرار داده اند.
اهل علم، اهل دین، اهل ایمان هر کدام دوستان خود را از گروه و اهل خویش انتخاب می کند.
از سوی دیگر اهل شرارت، اهل بدی و بی دینی، اهل دروغ و خیانت نیز به سمت افرادی شبیه خود می روند.
در این بین اگر اهل نیکی و خوبی با اهل بدی و شرارت، رفاقت کند سبب سوء ظن دیگران نسبت به خویش شده و بر اساس ملاکی که اشاره شد او را اهل بدی و شرارت تصور می کنند.
افزون بر این سوء ظن، ممکن است از این هم نشینی و رفاقت تاثیر سوء پذیرفته و از دایره نیکی و خوبی خارج شود.
اگر مقداری قند را در ظرفی جدا نزدیک به نفت قرار بدهیم با وجود عدم اتصال پس از مدتی قند طعم نفت را گرفته و خبر از هم نشینی خود با او می دهد. بر این اساس شایسته است در انتخاب دوست و هم نشین دقت کنیم و از آثار آن غافل نباشیم.
هم نشین نیکو انسان را در مسیر صحیح قرار می دهد و تشویق و ترغیب می کند و از سوی دیگر هم نشین بد انسان را از راه به بیراهه کشانده و سبب سقوط و ذلت او خواهد شد.
اگر مراد از هم نشینی با بدان هدایت آنهاست این روابط، توکل بخدا و قوت ایمان را در کنار رعایت ضوابط می طلبد.
@ahalieghalam