eitaa logo
اهل قلم
123 دنبال‌کننده
146 عکس
3 ویدیو
0 فایل
محفلی برای خواندن از نوشته های نویسندگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که دل در گرو اهل بیت علیه السلام و معارف دین دارند ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Jr14710
مشاهده در ایتا
دانلود
این همه کلیشه و تکرار چگونه ممکن است؟!(نقدی بر برنامه سحری رادیو خراسان) ✍️ سید محمدحسین واقعا چرا؟! چه کار دارید می‌کنید با خودتان و با ما؟! جواب این سرهم‌بندی‌ها را چگونه خواهید داد؟! این همه کار کلیشه‌ای و تکراری از کجا می‌آید؟! این همه اعتماد به نفس چطور؟! با شما هستم آی طراحان و تولیدکنندگان برنامۀ سحری رادیو خراسان! شمایی که نه طراحی می‌کنید، نه تولید! عدم خلاقیتتان شاید علت نخواهد؛ اما اصرارتان بر عدم خلاقیت چرا. واقعا علتش چیست؟! البته فاجعه بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. یعنی رسماً با یک توهین مواجهیم؛ توهین به شعور مخاطب بی‌نوایی که مجبور است پای رادیو بنشیند. آری؛ سال‌هاست که در کمال خونسردی، فرصت طلایی سحر را به باد فنا داده و این همه گوش مجانی را دور می‌ریزید. آیا می‌شود حرص نخورد؟! از نوای خاطره‌انگیز مرحوم صالحی که بگذریم، واقعا هیچ مجری، کارشناس، گزارشگر و میان‌برنامه دیگری غیر از آن‌چه در این سال‌ها بوده ندارید؟ یعنی این‌قدر دستمان خالی است که باید برنامۀ هر سالمان عین برنامهٔ سال قبل باشد؟ وقتی قرار است در عرصه‌های کلان فرهنگی و اقتصادی، تحول ایجاد شود، واقعا زشت نیست که ما از ایجاد تحول در یک برنامۀ موقت رادیویی عاجز باشیم؟ واقعا دوستان قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در جلسات برنامه‌ریزی و هماهنگی خود چه می‌گویند؟ اصلا جلسه‌ای در کار هست؟ گمان نکنم. درست مثل خانه‌ای که قرار است سالی یک‌بار میزبان جمعیت زیادی باشد؛ اما متولیان امر، بدون هرگونه زمینه‌چینی و پیش‌بینی، درست در همان موعد مقرر درش را باز می‌کنند و بی آن‌که حتی دستی به سر و روی فضای قدیمی و خاک‌گرفتۀ آن بکشند، به انبوه جمعیت منتظر می‌گویند بفرمایید داخل! به خدا ثانیه ثانیۀ این فرصت‌هایی که هدر می‌روند، مسئولیت دارد؛ آن هم در شرائط امروز که نیاز به برنامه‌های مفید رسانه‌ای، از همیشه بیشتر است. اصلا صحبت آن نیست که چرا نمی‌توانید برای سحرهای ماه مبارک، برنامۀ شاد و جذابی درست کنید؛ یا این‌که چرا هر سال، چند آیتم جدید یا چند نغمه، میان‌برنامه و آوای تولیدی تازه ندارید؛ یا این‌که چرا به فکر نیازسنجی، مخاطب‌شناسی، سوژه‌یابی و طراحی یک منظومۀ محتوایی متناسب با شرائط روز نیستید؛ نه! این‌ها توقعات خیلی زیادی است. صحبت آن است که بیایید برای رضای خدا، لااقل هر سال یک تغییر کوچک در برنامه ایجاد کنید؛ فقط همین. بارها نیت کرده‌ام که بروم و دوستان دست‌اندرکار برنامۀ سحر را پیدا کنم و با آن‌ها حرف بزنم. اما توفیق یار نشده و معلوم هم نیست که بشود. به همین خاطر امیدوارم که این رنج‌نامه به دستشان برسد و به خواست خدا مؤثر افتد. با آن‌که شدیدا جای تفصیل بود، اما مختصر گفتم؛ شاید از شدت غصه و شاید هم از فرط ناراحتی و بی‌حوصلگی. شرح این هجران و این خون جگر این زمان بگذار تا وقت دگر پ.ن۱: آن‌چه عرض شد، هرگز به‌معنای زیر سؤال بردن نیت دوستان و نادیده‌گرفتن زحمات آنان نیست. بلکه صرفا دردی بود قدیمی و زخمی بود کهنه که در قالب نقدی نسبتا تند بر قلم جاری شد. پس لطفا نرنجند و به دل نگیرند؛ بلکه جدی بگیرند، بپذیرند و اصلاح کنند. پ.ن۲: هرکس دیگری هم که سحرهای ماه مبارک رمضان، با شنیدن برنامۀ رادیو خراسان رنج می‌برد، حرص می‌خورد و احساس می‌کند که دارد به او توهین می‌شود، لااقل در انتشار این متن سهیم باشد؛ شاید به غیرتی بربخورد و تغییری حاصل شد، ان شاء الله. @ahalieghalam
گزارش یک بازخورد ✍️ سید محمدحسین 🔸 خوشبختانه با فاصله کمی بعد از انتشار یادداشت حقیر در نقد برنامه سحری رادیو خراسان، یکی از مسئولان محترم صدا و سیمای استان، پیغام داده و ضمن انتقاد از لحن و محتوای سخن، پیشنهاد کردند که بنده به‌شکل حضوری با عوامل برنامه سخن گفته و نکاتم را در قالب راهکارهای عملیاتی به آن‌ها منتقل کنم: سلام علیکم نقدی از حضرتعالی در خصوص برنامه سحر رادیو دیدم. از آن‌جا که دلسوزی در محتوای کلام بود، خواستم نقدی هم حقیر داشته باشم. از شما که خود را طلبه می‌نامید خواهشمندم تقوای الهی و البته عدالت را رعایت کنید. بازنشر مطلبی که رهیافت شماست، آن هم بدون تذکر مخفی به سازندگان برنامه شایسته نیست. که البته تلاش بزرگواران را در تولید برنامه، مطلوب نظر مخاطب عام می‌دانم. دوم اگر پیشنهادی هست خواهشمندم عملیاتی بفرمائید تا حقیر هم مطالبه کنم. جملات تند و بدون راهکار، جز هدر رفت تلاش مؤمنانه عده‌ای دغدغه‌مند اثری نخواهد داشت. از شما استاد ارجمند خواهش می‌کنم برای نزدیک‌شدن نظر و البته ارائه طریق، با تهیه‌کننده و عوامل برنامه مشورتی داشته باشید. خداوند همه ما را در پناه خود نگاه دارد. یا علی 🔹 و اما پاسخ بنده به این پیغام: علیکم السلام ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و ضمن تشکر از پیگیری حضرتعالی، به عرض می‌رسد: ۱. این‌که لحن سخنم کمی تند بود را قبول دارم و حاضرم به شکل مقتضی آن را تدارک کنم؛ اما محتوای سخنم را (البته طبق رهیافت خود) مطابق با عدالت و قابل‌دفاع می‌دانم. ۲. به نظرم لازم نباشد که نقد یک امر عمومی و علنی، به‌شکل مخفی اتفاق بیفتد؛ که اگر لازم بود، هیچ فیلم، داستان و شعری نباید در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نقد می‌شد؛ آن هم وقتی عیب و ایراد کار به‌قدری واضح و مورد اصرار است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان احتمال غفلت داد. ۳. در واقع آن‌چه خلاف تقوای الهی و عدالت است آن است که فردی یا جمعی، با بی‌توجهی به ابتدائی‌ترین اصول کار خود، فرصت بهره‌مندی از رسانه ملی و بودجه بیت المال را ولو به شکل ناخواسته تضییع کند. ۴. مطلوب نظر مخاطب عام بودن این برنامه هم جسارتا فقط یک ادعاست و دقیقا همان چیزی است که در یادداشت حقیر انکار شده است. بنابراین به بنده اجازه بدهید که این ادعا را از جنابعالی نپذیرم. به علاوه آن‌که اصل سخن در قابل ارتقاء بودن برنامه است و نه صرفا مطلوب نظر مخاطب عام بودن. به عبارت دیگر، هرگز نمی‌توان و نباید با تکیه بر پذیرش و سکوت مخاطب عام، از تلاش برای تصحیح سلیقه و تکمیل میل او خودداری کرد. ۵. به عرض می‌رسد که پیشنهاد و راهکار عملیاتی فراوان است. اما جای طرح آن‌ها نه در یک یادداشت کوتاه عمومی یا در این متن، که در جلسات مشورتی و تخصصی است؛ جلساتی که اگر جنابعالی و همکارانتان زمینۀ شکل‌گیری آن‌ها را فراهم کنید، مایۀ خرسندی بوده و امید می‌رود که به تغییرات مثبتی در برنامه بینجامد. ۶. بنده در انتهای یادداشتم تأکید کردم که به‌هیچ‌وجه قصد انکار زحمات و نیات دوستان دست‌اندرکار را نداشته و صرفا به خروجی عملکرد آنان منتقدم. ۷. امیدوارم که با سعۀ صدر و پیگیری مسئولان محترمی مثل حضرتعالی و با تلاش بیش از پیش دوستان فعال در صدا و سیما، روز به روز بر کیفیت برنامه‌های دینی رسانه ملی افزوده شده و از حجم غصه‌ها و حسرت‌های ما کاسته شود. در پایان باز هم از شما و دوستان برنامۀ سحر به خاطر لحن نسبتا تند یادداشت خود عذرخواهم و امیدوارم که آن را به پای دغدغه‌مندی و دلسوزی این حقیر گذاشته و از آن تلقی توهین به دوستان یا نادیده‌گرفتن زحمات آنان نفرمایید. ملتمس دعای خیر شما هستم. امیدوارم هرچه زودتر این جلسه برگزار شده و مباحث مطرح‌شده در آن، به ارتقاء کیفی برنامه سحری رادیو خراسان و البته رفع دلگیری احتمالی دوستان منجر شود، ان شاء الله. @ahalieghalam
وفاداری سیاسی! همه چیز کار خودشان است ✍ م.ع/ در سپهر سیاست انچه که حرف اول و آخر را می زند منافع است، هر چند تفسیر این واژه برای هر سیستم و دولتی معنای خاص خود را دارد و در بسیاری از موارد این تفسیر ها حتی در برابر یکدیگر قرار می گیرند . کمتر دولتی را می توان مشاهده کرد که در مراودات خارجی خود پس از دست دوستی دادن با دولت دیگر، در هر شرایطی نسبت به آن وفادار باشد. اما وفاداری از ویژگی های خاص سیاسی جمهوری اسلامی است. در نگاه کشور هایی که با جمهوری اسلامی مراودات سیاسی دارند این یک امتیاز مهم و مثبت به حساب می آید. این وفاداری تا آنجاست که حتی اگر در بسیاری از مسائل خلاف منافع جمهوری اسلامی عمل کنند، زیر قولشان بزنند و یا در برخی مسائل حتی به آن پشت کنند، باز می توانند روی لطف و گذشت ایران حساب باز کنند. این مسئله بارها در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی دولت های دوست رقم خورده است. اما این داستان به سیاست خارجی محدود نمی شود، بلکه به حکمرانی جمهوری اسلامی در درون مرزها نیز تسری یافته است. در تاریخ جمهوری اسلامی سیاست مداران بسیاری را خواهید دید که در تصمیم گیری و تصمیم سازی بر خلاف منافع و مبانی انقلاب اسلامی طی طریق کرده اند . در بسیاری از موارد تصمیمات و عملکرد و سخنانشان ضررهای قابل توجهی را به کشور تحمیل نموده است . اما بیش از آن که آن ها خود را به جمهوری اسلامی وفادار بدانند این جمهوری اسلامی بوده که نسبت به ایشان وفادار بوده و نه تنها ایشان را مواخذه نکرده بلکه ایشان را برای بار دیگر در ارکان سیاست گذار و تصمیم ساز ابقا نموده است. به نظر می رسد جمهوری اسلامی اکنون در نقطه ای سرنوشت ساز قرار دارد که باید بین وفاداری به مهره های هزینه ساز و ولی نعمتان مستضعف خود یکی را انتخاب نماید. در غیر این صورت باید با این انگاره ذهنی مردم که « همه چیز کار خودشان است » کنار بیاید. @ahalieghalam
اهل قلم
گزارش یک بازخورد ✍️ سید محمدحسین #دعائی 🔸 خوشبختانه با فاصله کمی بعد از انتشار یادداشت حقیر در نق
گزارش یک جلسه ✍️ سید محمدحسین روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی برنامه سحرگاهی رادیو خراسان شرکت کردم. شکر خدا جلسه نسبتا خوبی بود. بعد از پخش خلاصۀ یکی از قسمت‌های برنامه، هر یک از حاضران نظرات خود را بیان کردند. بنده هم بعد از قدردانی و ابراز خرسندی از حضور در جلسه، صرفا رئوس برخی از نکات انتقادی و اصلاحی که به ذهنم می‌رسید را عرض کردم. در پایان نیز دوستان دست‌اندرکار، ضمن ابراز ناراحتی از یادداشت انتقادی حقیر و دفاع از نتیجۀ زحمات خود، به طرح برخی از موانع و مشکلات کار پرداختند. البته ناگفته نماند که علی‌رغم سعه صدر مسئولان محترم و برخورد بسیار خوب عزیزان، متأسفانه نه فرصت کافی و فضای مناسبی برای طرح دقیق همه نکات و مطالب فراهم بود و نه چشم‌انداز روشن و ساز و کار مشخصی برای تحول در برنامه تعریف شد. در پایان تذکر دو نکته را ضروری می‌دانم: ۱. برنامۀ «نسیم سحری» ـ مثل دیگر برنامه‌های رمضانی صدا و سیما ـ نقطۀ تلاقی سه امر مهم، یعنی: «ماه مبارک رمضان»، «رسانه» و «نیازهای فکری، فرهنگی و معنوی جامعه» است. فلذا جا دارد که هم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این برنامه صورت گرفته و هم حساسیت ویژه‌ای نسبت به ارزیابی آن وجود داشته باشد. ۲. همیشه افراد حاضر در میدان، یک قدم از بقیه جلوترند. به همین خاطر، خداقوت عرض می‌کنم به دوستان برنامه و امیدوارم که خداوند پاداش خدمت به روزه‌داران و توفیق ارتقاء در این خدمت را به ایشان عنایت کند. @ahalieghalam
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا @ahalieghalam
خدایا آرامشی عطا فرما.. ✍ نیسان آبی بود که روی درب اتاقک پشت نوشته بود《خدایا آرامشی عطا فرما!》 سمت راست جاده با یک سرعت معمول در حال حرکت بود که به او نزدیک شدم، کنجکاو بودم ببینم راننده یا نویسنده این دعا کیست؟! هنگام سبقت چشمم افتاد به یک شخص به اصطلاح کامل مرد که به صندلی تکیه داده بود دست چپ روی فرمان و دست راست هم قوطی آب معدنی.. نگاهمان که بهم گره خورد آب را پایین آورد بی مقدمه گفتم خدا گفته یاد من آرامش میده {أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ} ذکر و یاد خدا یعنی فرمانبرداری، انجام وظیفه! یعنی عمل به واجب و ترک معصیت! از تعجب و نگاهش خواندم که تو باغ نیست لبخندی زدم گفتم نوشتی خداوندا آرامشی عطا فرما! سوالی گفت خب؟! در همان حال حرکت و نیم نگاهی به جلو گفتم {كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم} ترجمه اش را که خواندم متوجه ماجرا شد بلافاصله گفت من مسافر بودم روزه نداشتم هر روز مجبورم از شهر خارج بشم بار ببرم و بیارم.. گفتم خسته نباشی خدا قوت روزیت حلال، اما این شغل تو مانع روزه گرفتن نیست! وظیفه تو گرفتن روزه است مسافر محسوب نمیشی.. حرفم تمام نشده بود که گفت ان شالله از فردا میگیرم.. گفتم به سلامت..خدا نگهدار.. دستی بلند کرد و خدا حافظی و از من دور شد.. به خود که آمدم دیدم وسط جاده ام به سمت راست متمایل شدم و به این مکالمه کوتاه ناخواسته فکر کردم که خیلی راحت تر از آنچه فکر می کردم در شرایطی غیر عادی با یک گفت و گوی ساده در حال حرکت در جاده، امربه معروف و نهی از منکر داشتم.. به خودم گفتم آیا در شرایطی آسان تر از این هم انجام وظیفه(امربه معروف و نهی از منکر) کردم؟ همین تذکری که به او دادم خودم هم عامل بودم؟! تلنگری که به او زدم زنگ صدایش در گوش خودم بیشتر پیچید و مرا به فکر فرو برد.. غرق فکر بودم که رشته افکارم از هم گسیخت وقتی به مقصد رسیدم و چشمم به گنبد طلای حضرت رضا روشن شد.. یادم آمد که امروز هم یکی از اون سال جدیدِ که توفیق شد منِ مجاور هم زائر باشم.. به نیت همهِ آنها که به گردنم حق دارند به ویژه پدر و مادر مرحومم دست به سینه گفتم: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا السلام علیک یا غریب الغربا السلام علیک یا معین الضعفا..ورحمه الله و برکاته.. @ahalieghalam
اهل قلم
گزارش یک جلسه ✍️ سید محمدحسین #دعائی روز گذشته، به دعوت عزیزان سازمان صدا و سیما، در جلسه ارزیابی
پیشنهادهایی برای بهبود برنامۀ سحر رادیو خراسان ✍️ سید محمدحسین بخش نخست ۱. قبل از هرچیز لازم است که یک کار پیمایشی و آماری دقیقی نسبت به برنامه صورت بگیرد؛ این‌که در مجموع چقدر مخاطب دارد؛ چقدر مورد رضایت است؛ چه تعدادی از مخاطبان، از چه زمانی با برنامه همراه می‌شوند؛ هر آیتم چقدر طرفدار دارد و ... . ۲. برنامۀ «نسیم سحری»، در شرائط موجود، کمترین نسبتی با تاریخ پخش خود نداشته و به‌گونه‌ای است که اگر گفته شود مثلا ده سال قبل تولید شده، به‌راحتی قابل‌پذیرش است. به عبارت دقیق‌تر، در وضعیت فعلی برنامه، نه تفاوت خاصی با وضعیت سال‌های قبل دیده می‌شود، نه نوآوری و خلاقیت ویژه‌ای مشاهده می‌گردد و نه نشانه‌ای از شرائط روز جامعه وجود دارد. تا آن‌جا که به‌عنوان مثال، چندین سال است مجری محترم، در لحظات منتهی به اذان صبح، شعری از مرحوم فیض کاشانی با مطلعِ «نسرشته‌اند در گلم الا هوای دوست» را ـ آن هم به‌شکل غلط ـ تکرار می‌کنند. بر همین اساس، راهبرد اصلی برای ایجاد تحول در برنامه عبارت است از: «تکرارگریزی»، «به‌روزرسانی» و «اولویت‌محوری». یعنی اولا باید از تکرار آن‌چه در گذشته بوده فاصله گرفت، ثانیا باید در فرم و محتوا به‌روز شد و ثالثا باید نیازها و اولویت‌های جامعۀ امروز را در نظر داشت. ۳. از آن‌جایی‌که ماه مبارک رمضان، «بهار معنویت» و «عید اولیاء الهی» است، کاملا به‌جاست که فضای کلی برنامه، فضایی شورانگیز و نشاط‌آور باشد؛ نه فضایی آمیخته با محافظه‌کاری و خمودگی. به‌علاوه آن‌که اساسا ایجاد جذابیت در فعالیت‌های دینی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز جامعۀ ماست. بر همین اساس، برنامۀ «نسیم سحری» باید برنامۀ سرزنده و روی‌پایی باشد که علاوه بر بخش اعلام وقت اذان به افق شهرهای مختلف، در بخش‌های دیگر آن نیز نشانه‌ای از «زنده‌بودن» و «زنده اجراشدن» دیده شود؛ برنامه‌ای که پویایی، در همۀ اجزاء فرمی و محتوایی آن، خصوصا در اجراء مجری و ریتم آیتم‌ها به چشم آمده و مخاطب با انگیزۀ شنیدن آن از خواب برخیزد؛ برنامه‌ای سراسر جذابیت؛ و نه صرفا ابزاری برای اطلاع از مقدار وقت باقیمانده تا اذان. ۴. همان‌طور که گذشت، یکی از مهم‌ترین ابعاد تحول در برنامۀ «نسیم سحری»، تحول محتوایی، با رویکردِ «اولویت‌محوری» است. برخی از مهم‌ترین موضوعات و مسائلی که هم با فضای کلی برنامه تناسب داشته و هم پرداختن به آن‌ها جزء نیازهای فکری و فرهنگی جامعۀ امروز به شمار می‌رود، از این قرار هستند: ▫️ ماه رمضان (هویت، فضیلت، مراقبات) ▫️ تقوا، تهذیب، خودسازی (معنا، مراتب، راهکار) ▫️ روزه (فلسفه، احکام، آداب، مراتب) ▫️ قرآن (هویت، جایگاه، درس‌ها) ▫️ دعا (اهمیت، آداب، شبهات) ▫️ مسجد (هویت، جایگاه، کارکرد مطلوب) ▫️ استغفار (چیستی، چرایی، چگونگی) ▫️ سحر، شب‌زنده‌داری، تهجد، نماز شب ▫️ مظاهر معنویت در ماه رمضان و نقش انقلاب اسلامی در رشد آن (مثل: نماز جماعت، مجالس جزءخوانی، جلسات سخنرانی و مناجات، مراسم احیاء، نماز عید فطر) ▫️ وجوه اجتماعی ماه رمضان (مثل: اطعام، افطاری ساده، مواسات، صلۀ رحم، مهربانی، حسن خلق، رفع کدورت‌ها، اداء حقوق) ▫️ شب‌های قدر ▫️ امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام ▫️ حرمت روزه‌خواری علنی و ارتباط آن با امر به معروف و نهی از منکر ▫️ رؤیت هلال، سال و ماه قمری ▫️ امت اسلامی، اتحاد مسلمین، روز قدس ▫️ عید فطر ۵. در راستای نکتۀ قبل، توجه به این نکته نیز ضروری است که ماه رمضان، اگرچه به‌طور خاص «ماه روزه‌داری» است، اما در واقع «ماه دین‌داری» است. به همین خاطر جا دارد که در این ماه، به‌طور کلی از چیستی، چرایی و چگونگی دین، جایگاه عبادت، اطاعت، عبودیت و ولایت در دین و همچنین مباحث بسیار مهمی مثل جامعۀ دینی، سبک زندگی دینی، تربیت دینی، ظاهر و باطن دین، عرفان، معنویت و شبهات مربوط به دین‌داری در جامعۀ امروز، خصوصا شبهات بحث حجاب و عفاف صحبت شود. ۶. پرداختن به ادعیۀ ماه مبارک رمضان، خصوصا دعای ۴۴ و ۴۵ صحیفۀ سجادیه، دعای افتتاح و دعای ابوحمزه نیز یکی دیگر از اولویت‌های محتوایی است. ۷. مجموعه مباحث مرتبط با امر تغذیه و سلامت، البته با رویکرد روزه‌داری، مثل آن‌چه برای تقویت بدن مفید است، آن‌چه به رفع عطش کمک می‌کند، آن‌چه برای محافظت از معده لازم است، آن‌چه بوی بد دهان را از بین می‌برد و آن‌چه برای نوجوانان، سالمندان یا افراد مریض مناسب است، یکی دیگر از مواردی است که می‌توان در برنامۀ سحرهای ماه مبارک رمضان به آن پرداخت. ادامه دارد... @ahalieghalam
مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال» به‌ مناسبت فرا رسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه ✍ سید محمدحسین درست است که «مهدی نصیری» به‌خودی‌خود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، می‌تواند جمعیتی را با افکار بی‌اعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بی‌گاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویت‌های کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آن‌ها، حاوی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای اهل بصیرت است. بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریده‌دل و شاعر شیرین‌سخن، جناب مولوی می‌اندازد: چون خدا خواهد که پرده کس درد میلش اندر طعنۀ پاکان برد آری؛ آن زمان که نصیری، علی‌رغم همۀ دلسوزی‌ها، تلاش‌ها و اتمام حجت‌ها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بی‌محابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاک‌ترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین می‌گشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمان‌های انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد: «زنانی شجاع عزم جدی کرده‌اند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیت‌خواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمی‌شوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عمل‌نکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگ‌تر آزادی‌خواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار می‌گیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بی‌حجابانی دهد که برای‌ اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت می‌کنند؟!» ۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجسته‌ترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزه‌های علمیه»، نوشت: «پنج‌شنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصه‌ها و اندیشه‌های عرفانی او کدام است؟ ... نعل‌بندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصوم‌سازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ می‌برد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود می‌خواهد.» نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا. @ahalieghalam
توصیه ای از امام رضا برای هم نشینی در روابط اجتماعی عیون اخبار الرضا جلد۳صفحه۵۳حدیث {مُجَالَسَةُ الْأَشْرَارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْأَخْيَارِ}را از امام رضا(ع)نقل می کند:هم نشینی با بدان سبب سوء ظن به نیکان می شود. رفت و آمد و هم نشینی جزئی از زندگی اجتماعی انسان است و این شاخص سنجش شخصیت محسوب می شود از آنجا که از قدیم نیز بدان اشاره شده ملاک شناخت انسان و خوب و بدش را دوستان و رفقای او قرار داده اند. اهل علم، اهل دین، اهل ایمان هر کدام دوستان خود را از گروه و اهل خویش انتخاب می کند. از سوی دیگر اهل شرارت، اهل بدی و بی دینی، اهل دروغ و خیانت نیز به سمت افرادی شبیه خود می روند. در این بین اگر اهل نیکی و خوبی با اهل بدی و شرارت، رفاقت کند سبب سوء ظن دیگران نسبت به خویش شده و بر اساس ملاکی که اشاره شد او را اهل بدی و شرارت تصور می کنند. افزون بر این سوء ظن، ممکن است از این هم نشینی و رفاقت تاثیر سوء پذیرفته و از دایره نیکی و خوبی خارج شود. اگر مقداری قند را در ظرفی جدا نزدیک به نفت قرار بدهیم با وجود عدم اتصال پس از مدتی قند طعم نفت را گرفته و خبر از هم نشینی خود با او می دهد. بر این اساس شایسته است در انتخاب دوست و هم نشین دقت کنیم و از آثار آن غافل نباشیم. هم نشین نیکو انسان را در مسیر صحیح قرار می دهد و تشویق و ترغیب می کند و از سوی دیگر هم نشین بد انسان را از راه به بیراهه کشانده و سبب سقوط و ذلت او خواهد شد. اگر مراد از هم نشینی با بدان هدایت آنهاست این روابط، توکل بخدا و قوت ایمان را در کنار رعایت ضوابط می طلبد. @ahalieghalam
رادان ✍ م.ع/ پرده اول با یکی از دوستان که در ناجا مشغول خدمت است صحبت می کردم. درباره یک گلایه عمومی از او سوال پرسیدم. گفتم چرا ناجا در برخورد با دزدها و خرده فروشان مواد یا برخی خفت گیری ها جدی برخورد نمی کند. گفت: چرا بکنیم؟ وقتی امروز طرف را دستگیر می کنیم تحویل قوه قضائیه می دهیم، فردا آقا می آید بیرون به ریش ما می خندد. پرسیدم چرا قوه آزاد می کند؟ گفت: ارزش مال سرقتی و مواد مخدر از یه حدی پایین تر باشد نگه نمی دارند. هم پرونده زیاد است و هم زندان ها پر پرده دوم به فراخور طلبگی و تحصیل در کنار دوستان حقوقی جمع زیادی از دوستانم در منصب قضا مشغول کارند. خیلی از جمع این دوستان بعد از مدتی قید قضاوت را می زنند و بیرون از قوه به کار وکالت مشغول می شوند. با یکی از دوستان قاضی صحبت می کردم و دلیل این مسئله را جویا می شدم ،او فارغ از برخی انگیزه های مالی، دلیل دیگر این مسئله را حجم بالای پرونده ها عنوان کرد. می گفت: برای ما یک حداقلی مشخص است که باید در طول ماه این مقدار پرونده را تعیین تکلیف کنیم . این حجم بالا کم دقتی و عجله می آورد، گاهی اهمال می شود و این ها همه بار اخروی دارند از آن سمت هم، آخر ماه دیگر زن و بچه ما را نمی بینند، چون باید پرونده ها را به سر انجام برسانیم، ساعت کاری مان زیاد می شود. عددش برای من واقعا تعجب آور بود. پرده سوم از برخورد جدی نیروی انتظامی با کاشفان حجاب از این هفته خبر داده و گفته است: افرادی که در مراکز عمومی کشف حجاب کنند بار اول تذکر می‌گیرند و در مرحله ی بعد به دادگاه معرفی می‌شوند. حالا شما خبر بالا در کنار وضعیت گزارش شده از نیروی انتظامی و قوه قضاییه بگذارید. نتیجه فارغ از عوارض اجتماعیش واضح است: طرح محکوم به شکست است. @ahalieghalam
روزنامه خراسان ویژه صفحه سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ @ahalieghalam
قدردانی شب قدر ✍ قدر خود را در بدانیم و از ارتباط با خدا غافل نشویم که دنیا و عُقبی در اختیار اوست و دراین شبها هر قدر از سعادت و عاقبت بخیری که بخواهیم از خان کرم و رحمت و مغفرت او به قدر همت و تلاشمان قابل درک است. امام علی(ع) ازقدردانی فرصت شب قدر از سوی پیامبر(ص) وفاطمه(س) چنین نقل می کند که پیامبر در دهه آخر رمضان بستر خواب را جمع کرده و به عبادت می پرداخت و شب قدر اهل و عیال خویش را بیدار نگه می داشت تا به احیا و عبادت، فضیلت این شب مهم را درک کنند. فاطمه نیز فرزندان را روز قبل از شب قدر خوابانده و با خوراک کم و سَبُک آنها را برای شب زنده داری آماده می کرد. سیره اهل بیت ملاک عمل است از این رو ما نیز به قدر توان باید خود را آماده درک فضیلت شب قدر کرده تا با اتصال قلبی به منبع لایزال الهی به سوی سعادت حرکت کرده و با دوری از شقاوت، عاقبت خویش را به خیر کثیر گره بزنیم. زیبنده است همچون فاطمه(س) فرزندان را آماده احیا و شب زنده داری کنیم و اهمیت این شبها را به باور آنها پیوند زده تا راه را از بیراهه تشخیص داده و زندگی خود را بر مدار سعادت تنظیم کنند. حضور در اماکنی همچون حرم و یا مساجد که مورد تاکید ائمه در روایات است موضوعیت دارد از آنجا که نظر رحمت الهی به جمع بر اساس حضور بندگان خوب او در آنجا و به واسطه آنها، بیشتر شامل همگان می شود مهم و مورد توجه است. افزون بر آن فضای معنوی و دیدن مردم در حال عبادت و تضرع و دعا و ثنا انسان را به این کار تشویق و روح و روان را برای ارتباط معنوی با خدا آماده می کند. در صورتی که حضور در اماکن معنوی و مراسمات شب قدر مقدور نیست جمع خانواده و اشتغال همگی به دعا و عبادت هم می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد از این رو پدر و مادر با تمسک به سیره حضرت زهرا(س) می توانند ضمن بهره بردن از این فرصت و قدردانی این فضیلت به فرزندان خویش ارتباط با خدا و اهلیت دینی و توجه به معنویات را آموزش بدهند و این مهم را در ذهن و باور آنها استوار سازند. قدردانی شب قدر به شب زنده داری، طهارت به غسل یا وضو، اشتغال به نماز و دعا و قرائت قرآن و تفکر نسبت به کرده خویش و حسابرسی از نفس در یک سال گذشته در کنار پشیمانی و توبه از گناهان است تا ظرف روح و روان و قلب ما پاک شده و آماده پذیرش رحمت گسترده حق شود. حفظ این حال معنوی در زندگی از به دست آوردن آن هم مهم تر است به این دلیل که بر رفتار فردی و اجتماعی انسان تاثیر مثبت می گذارد و زمینه کنترل رفتار و کردار سوء و نیز اصلاح جامعه را مهیا می کند. @ahalieghalam