eitaa logo
حکمش چیه؟
106.4هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
146 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️ بعضی از مردم وقتی جایی مهمون هستن، بچه‌ها یا دیگران رو هم همراه خودشون می‌برن؛ درحالی‌که فقط آقا به‌تنهایی یا آقا و بانو دعوت بودن. 📛 این کار درست نیست. ✍️ همراه‌بردن کسانی که دعوت نیستن، فقط در صورتی اشکال نداره که مطمئن باشیم میزبان راضیه. 🔸 اما اگه شک داریم که راضیه یا نه، یا مطمئن هستیم راضی نیست، نباید این کار رو کنیم. ⭕️ امام صادق(ع): «هر وقت یکی از شما به مهمونی دعوت شدین، بچه‌ها رو با خودتون نبرین. اگر این کار رو کنین، کار حرامی کردین و این یه جور غصب حساب می‌شه». 🔺 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ حوزه نت؛ حدیث: بحارالأنوار، ج72، ص445. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): تا وقتی که انتقال نجاست از چیزی به چیز دیگر برای ما ثابت نشود، لازم نیست آن شیء را آب بکشیم. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای و مکارم): اگر باطن بدن انسان (مانند لثه)خون بیاید و در آب دهان از بین برود یا بیرون ریخته شود، دهان پاک می شود و آب کشیدن آن لازم نیست. 🔖فتوای آیات عظام(سیستانی): داخل دهان، بینی و گوش اصلا به نجاست داخلی نجس نمی‌شوند و همین‌که عین نجاست برطرف شود، آن محل پاک است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 هنگام شک در طلوع آفتاب به چه نیتی نماز را بخوانیم ؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گناهی که توبه ندارد😰 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: هر گناهی توبه دارد مگر بداخلاقی. چراکه آدم بد اخلاق، از هر گناهی بیرون آید، به گناه دیگری می‌افتد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم بازی کردن با آلات قمار مثل پاسور، تخته نرد، و یا وسایل دیگر قمار، بدون قصد برد و باخت: 🌺جایز نیست. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/سوال ۳۴۲ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم تراشیدن ریش توسط سلمانی‌ها: 🌼عمل مذکور و کسب درآمد از آن بنا بر احتیاط، جایز نیست. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: اگر رنگ و بو و طعم آب کری که نجس شده است، به واسطه افزودن یک ماده شیمیایی به آب کُر از بین برود، آیا پاک می شود؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: پاک نمی شود. ‼️توجه: اگر بو، رنگ و مزه آب به واسطه غیر نجاست تغییر کند، نجس نمی شود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📝 فتوای آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم 📗 منبع: رساله مصوّر، جلد یک، صفحه ١٣٨، س١٧٨ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️🍭♥️🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀🍃🎀🍃🎀 ـ⁣⁣⁣⁣♥️🍭♥️🍃⁦﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🎀🍃 ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀 ❓خانمی که همیشه عادتش ثابت و کمتر از ده روزه، اگه این ماه می‌دونه که با توجه به میزان خونریزی که داره، از ده روز می‌گذره؛ تکلیفش چیه؟ 📚 همه مراجع: اگه یقین داره خون بیشتر از ده روز ادامه پیدا می‌کنه، باید به مقدار روزهای همیشگی عادتش، حیض و بقیه رو استحاضه قرار بده. ⭕️ همه مراجع (به‌جز زنجانی): اگه یقین نداره که از ده روز می‌گذره، وظیفه‌ش اینه که تا ده روز صبر کنه و ببینه چی می‌شه. اگه زیر ده روز پاک شد، همه‌ش حیضه؛ اما اگه از ده روز گذشت، مقدار روزهای همیشگی عادتش، حیض و بقیه‌ش استحاضه است. 🔺 العروةالوثقی، ج۱، الحیض، م۲۴. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام. وقتی توی ختم قرآن شرکت می‌کنیم، یک جزء از قرآن برمی‌داریم و می‌خونیم، آیا ثواب خوندن کل قرآن رو می‌بریم یا فقط اون جزیی رو که تلاوت کردیم؟ ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 ثواب همان رو که می‌فرمایین. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓پرسش: آیا مخرج ادرار و مدفوع در مواقع اضطراری با برف❄️ پاک می شود؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: خیر، پاک نمی شود. ‼️توجه: کسی که برای تطهیر محل مدفوع و ادرار به بیمار کمک می کند، نباید به عورت او نگاه کند و هنگام تطهیر بیمار باید از تماس دست با عورت جلوگیری شود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📝 فتوای آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم 📗 منبع: رساله مصوّر، جلد یک، صفحه ١٠٩، س١١۴ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #️⃣ 👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ ❓پرسش: آیا کارفرما (صاحب مغازه) بدون دلیل می‌تواند کاگر (شاگرد) را از کار (مغازه) اخراج کند؟ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت سجاد علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَجالِسُ الصّالِحينَ داعِيَةٌ إلى الصَّلاحِ . مجالس پاكان، فراخوانِ به سوى پاكى است.بحار الأنوار :ج 78 ،ص141،ح 35 اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه درباره احکام برگزار شب یلدا: یکی از سنتهای ایرانی برگزاری شب یلدا هست، که می تواند یکی از مصداق های صله ارحام می باشد لذا اگر بدور از نافرمانی خداوند برگزار شود برنامه پسندیده ای است. در برنامه های شب یلدا دورریختن مواذ غذایی یا میوه ها  و مانند این موارد که قابل استفاده باشد،  اسراف و حرام می باشد. در این شب بلکه در هر شب نشینی و مجلس فامیلی دقت شود که صحبت کردن و گفتگوها با فامیل نامحرم باید همرا با لذت یا ترس افتادن در گناه نباشد و همچنین باید حفظ پوشش شرعی باشد. پخش کردن  و شنیدن آهنگ هایی که رقص آور یا محرک شهوت بلکه مناسب با مجالس لهو ولعب باشد در هر برنامه ای از جمله شب یلدا، حرام و نافرمانی خدای متعال است. در نشستهای فامیلی و غیر فامیلی نشر و نقل مطالبی که انسان نسبت به انها علم ندارد یا سبب تضعیف نظام اسلامی یا سبب ناامید افراد می شود، جایز نیست. خداوند توفیق بندگی خالصه اش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 | 🔖فتوای آیات عظام(خامنه‌ای،سیستانی و مکارم): هزینه زندگی (نفقۀ) فرزندانی که فقیرند و توانایی کسب و کار ندارند بر پدر واجب است، حتی اگر بزرگ‌سال باشند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: ❓دانشجویی که در رشته پزشکی در دوران کارورزی است و پول هم می‌گیرد ولی هنوز شغل او محسوب نمی‌شود، نماز و روزه‌اش چگونه است؟ لطفاً به صورت کلی بفرمائید چه گروه‌هایی از دانشجویان و طلاب در حکم بورسیه حساب می‌شوند که با شرایطش نمازشان تمام می‌شود؟ ✅ کسانی که برای تحصیل مسافرت می‌روند، اگر کثیرالسفر نباشد، یعنی گاهی مسافرت می‌رود و می‌آید و بین سفرها (ولو تعداد سفرها زیاد هم هست) ده روز فاصله می‌شود، این افراد در محل تحصیل و همچنین سفرهای دیگری که می‌روند نمازشان شکسته است؛ مگر اینکه بخواهند در آنجا حداقل ده روز بمانند که نمازشان کامل است؛ اما اگر کثیرالسفر شد، یعنی سفرهای تحصیلی زیاد دارد، و بین سفرها غالباً ده روز فاصله نمی­شود، در این صورت چون سفر برای تحصیل است و در قبال تحصیلش حقوق به او نمی‌دهند، هرچند شهریه به او بدهند اما حقوق محسوب نشود، یعنی در قبال کار یا تعهد کاری نبوده و سفرش هم شغل محسوب نمی‌شود، در این فرض نظر حضرت آقا این است که باید احتیاط کنند، یعنی نمازهای چهار رکعتی را هم کامل بخواند و هم شکسته؛ گرچه می‌توانند به فتوای مجتهد دیگری رجوع کنند؛ اما اگر کسی در قبال تحصیلش، حقوق می‌گیرد، مثل کسی که مأمور به تحصیل است... مانند دوره­‌های ضمن خدمت که به خاطر همین تحصیل، به او حقوق می‌دهند و رفت و آمد زیاد هم دارد و کثیرالسفر است، اینها سفر شغلی محسوب شده و باید در این سفرها نماز را کامل بخواند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی علیه السلام: فاش كننده زشتى‌ها، همانند انجام دهنده آنها است. 📚 شرح غررالحكم، ج ۶، ص ۱۲۵ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حضور در مجالس عروسی که در آن ساز و طبل و رقص و خوانندگی می‌باشد به اسم این‌که با یکدیگر خویش هستیم و مجبوریم جایز است یا نه؟ 💐در مجلس لهو و لعب شرکت کردن و بودن حرام است و خویشاوندی مجوز آن نیست. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/مسئله ٣۴۷ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم ماندن در مجالس عروسی که در آن لهو و لعب می‌شود: 🌺ماندن در مجالس عروسی که درآن لهو و لعب می‌شود جایز نیست. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/مسئله ٣۴۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حداقل ۳ روز در حیض: 💐اگر خون حتی به مقدار مختصری کمتر از سه روز باشد حیض نیست 📚آیت الله خامنه ای/بیان نوین احکام بانوان/ص۲۴ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠سن یائسگی: 💐بانوان میتوانند در این مسئله به مجتهد جامع الشرایطی که فتوای مشخصی دراین باره دارد،مراجعه نمایند یا به احتیاط واجب در فاصله اتمام ۵۰ تا ۶۰ سال قمری بین تروک حائض واعمال مستحاضه جمع کنند 📚آیت الله خامنه ای/بیان نوین احکام بانوان /ص۲۴ توضیحات :اتمام ۵۰ سال قمری برابر است با ۸سال و۲۶۷روز و۸ساعت توضیحات :از نظر آیت الله مکارم سن یائسگی زنان قرشی اتمام ۶۰ سال قمری است و قرشی کسی است که اکنون از نظرعرف قرشی محسوب میشود بنابراین سادات ایرانی ،ترک،کرد وغیره ،قرشی محسوب نمیشوند ⚜️ @Ahkaam ⚜️
. ❓فتوای این فقها درباره محاربه چه بود؟ توضیحاتی درباره نوشته اخیر استاد سروش محلاتی بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا در کانال تلگرامی استاد گرامی متنی درباره حد محاربه منتشر شد که بیشتر محتوای آن -برخلاف اغلب مکتوبات خود استاد که قلمی روان و گویا دارد- نقل متن پیچیده فتوای مراجع معاصر بود. تیتر آن نیز - که احتمالا اشاره به قانون کنونی بود نه فتوا- در ترکیب با محتوا و چینش متن برای بخشی از مخاطبین فضای مجازی (که آشنایی کمتری با متون فتوایی دارند) ابهاماتی را به همراه داشت. 1️⃣بر اساس فتوای امام خمینی ره همانطور که در نقل استاد مشهود است قاضی می تواند برای هر محارب قتل، و یا صلب، و یا قطع دست و پا و یا تبعید را برگزیند. البته در ادامه، امام ره فرموده اند «اولی» این است که انتخاب یکی از این چهار گزینه به تناسب «جنایت» محارب باشد. اما بر خلاف برداشت برخی مخاطبین باید گفت: ♦️1- تعبیر «الاولی» صرفا بیان یک ترجیح غیر الزامی است. و به فتوای امام ، قاضی حتی برای محاربی که با سلاحش هیچ قتل و جرحی هم نداشته، «می تواند» حکم اول (اعدام) را صادر نماید. ♦️2- حتی همین ترجیح غیر الزامی ، بر پرونده ای که جرقه شروع بحثهای اخیر بود (مرحوم شکاری/ که علاوه بر ترساندن مرتکب جرح نیز شده) منطبق نیست. و لااقل صراحتی در متن امام در مورد این صورت یافت نمی شود. آنچه در تحریرالوسیله هست (و در نوشته استاد با خط برجسته متمایز شده) در مورد محاربی است که با سلاحش «فقط مردم را ترسانده» است. 2️⃣به مناسبت یاد دارم استاد گرامی در اواسط دهه هشتاد -طی چند سالی که حق استادی پرثمر ایشان به گردن نگارنده آمد- معتقد بودند نمیتوان در تدوین قانون نظر مراجع مختلف را لحاظ کرد و اینکه قانونگذار مثلا فتوای امام ره را ملاک عمل قرار دهد خالی از منطق نیست. البته بعدها نظر ایشان با تغییر همراه شد. به هر صورت برای مخاطب با دیدن تیتر نوشته استاد این سوال مطرح است که «یک سال تبعید» کجا و «اعدام» کجا؟! چرا مثلا فتوای ایت الله خوئی ره و شاگردانش ملاک نباشد؟ لذا بد نیست این فتوا نیز بازخوانی گردد . دو نکته در فتوای ایت الله خوئی قابل توجه است: 🔸نکته اول: در محاربی که با سلاح خود مرتکب «ضرب» + «جرح» + «اخذ مال مردم» شده باشد ، امکان اعدام وجود دارد. (تکمله المنهاج ص 51) بنابراین حکم اعدام منحصر در ارتکاب «قتل» نیست. 🔸نکته دوم: محاربی که (مانند پرونده اخیر) با سلاحش فقط مرتکب جرح شده ،ابتدا -با وجود شرایط- به همان مقدار مجروحش می کنند (قصاص) و سپس تبعید . اما چه تبعیدی؟ 🔹الف) مرحوم آیت الله خوئی (و بسیاری از فقهای دیگر) تبعید را منحصر در «یک سال» نمی دانند. 🔹ب) شیوه این تبعید جای توجه دارد: «ينفى المحارب من مصر الى مصر و من بلد الى آخر و لا يسمح له بالاستقرار على وجه الأرض و لا أمان له و لا يبايع و لا يؤوى و لا يطعم و لا يتصدق عليه حتى يموت» (تکمله المنهاج ص 52 ) یعنی محارب [به صورت مداوم] از شهری به شهر دیگر و از دیاری به دیار دیگر تبعید می گردد و به او اجازه استقرار بر روی زمین داده نمی شود[مضمون آیه شریفه «...ینفوا من الارض» که صرفا صحبت از «نفی بلد» و دوری از یک شهر نیست. صحبت از نفی و طرد از زمین! است]. هیچ امانی ندارد. کسی به او چیزی نمی فروشد و از او نمی خرد. کسی به او سرپناهی نمی دهد. کسی به او غذا نمی دهد. کسی به او کمک (صدقه) نمی دهد [و به همین وضع می گذراند] تا زمانی که بمیرد. 3️⃣ شاید وجه اشتراک همه مجازاتهای ذکر شده برای محارب همان باشد که در آیه شریفه اشاره شده «...ذلک لهم خزی فی الدنیا» در همین دنیا فضاحت و رسوایی برایش به همراه دارد. و بعید نیست گاهی خود متهم اعدام را بر چنین تبعیدی ترجیح دهد. بخصوص اگر خیال توبه هم نداشته باشد. 4️⃣غرض تبیین روشنتر فتاوا -که استاد گرامی بیشتر و بهتر از نگارنده بر آن مستحضرند- برای مخاطبین بود. در فقه ما برای بررسی و نقد یک فتوا و ترجیح فتوای دیگر، یا اجتهاد (منطقی) جدید درباره نوع مجازات محارب ، و شیوه آن - حتی اگر خروجی اش بر خلاف همه فتاوای گذشته باشد- و نیز تشخیص یا تعریف جدید از موضوع محارب، و به دنبالش تلاش برای اصلاح قانون، راه باز است. اما اینکه مانند عضو دفتر امام فتوا را طوری تشریح کنیم که بر خلاف قانون و رویه کنونی تلقی شود، جز تراکم غبار ابهام و سردرگمی مخاطب ثمره دیگری نخواهد داشت. و الحمد لله رب العالمین/ 24 آذر 1401 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❓آیا بن و کالابرگ‌هایی که دولت، شرکت‌ها و مؤسسات به کارمندهاشون می‌دن، خمس داره؟ ✍️ بستگی داره: 1️⃣ اگه بخشی از حقوق و درآمد حساب می‌شه: 📚 همه مراجع: بله. خمس داره. 2️⃣ اگه به‌عنوان هدیه پرداخت می‌شه: 📚 آیات عظام امام، رهبری و نوری: هدیه خمس نداره. 📚 آیت‌الله سیستانی: اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه (مکارم: بنابر احتیاط واجب). 📚 آیت‌الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، هدیه مثل بقیه درآمدهاست؛ اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه؛ مگر هدیه جزئی باشه که در این صورت، خمس نداره. 📚 آیت‌الله وحید: اگه از نظر مبلغ، ارزشمند باشه و از مخارج سال زیاد بیاد، باید خمسش داده بشه. 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۵۳؛ وحید، رساله، م۱۷۶۱؛ رهبری، اجوبةالإستفتائات، س۸۵۰؛ نوری، رساله، م۱۷۴۹. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓امسال شب یلدا با ایام فاطمیه هم‌زمان شده؛ این شب رو جشن بگیریم، اشکال نداره؟ 📚 همه مراجع: این‌جور مراسم‌ها اگه باعث بی‌احترامی به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نباشه، اشکال نداره. 👌 احکام یار: 🔸 اولاً: شب یلدای امسال، نه در فاطمیه اوله و نه در فاطمیه دوم. 🔸 ثانیاً: برگزاری یه مهمونی خونوادگی ساده در هیچ شرایطی اشکالی نداره؛ مخصوصاً که خیلی وقت‌ها این‌جور مراسم‌ها باعث صله رحم و رفع کدورت‌ها می‌شه. 🔺 استفتا از دفتر مراجع. ⚜️ @Ahkaam ⚜️