eitaa logo
احکام کاربردی
3هزار دنبال‌کننده
338 عکس
97 ویدیو
37 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🍃🌸 سلام خدمت مهمانان الهی ✅احکام عددی روزه https://eitaa.com/ahkam31/864 ✅احکام روزه و پزشکی https://eitaa.com/ahkam31/908 ✅احکام بانوان در ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/ahkam31/855 ✅رساله ماه مبارک https://eitaa.com/ahkam31/874 ✅احکام نماز https://eitaa.com/ahkam31/863 ✅روزه مسافر https://eitaa.com/ahkam31/924 ✅جنابت و غسل و استمنا https://eitaa.com/ahkam31/946 ✅شبهات روزه https://eitaa.com/ahkam31/968 ✅امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/ahkam31/974 ✅کفاره https://eitaa.com/ahkam31/984 ✅خمس https://eitaa.com/ahkam31/987 https://eitaa.com/fatemi222/7980
نشر جهت دوستان 👆
🔻 در مواردی که مستحب است انسان از مبطلات، خودداری نماید، آیا می‌تواند آشکارا روزه‌خواری کند؟ ▫️مقام معظّم رهبری: تظاهر به روزه‌خواری جایز نیست و در مواردی موجب حد یا تعذیر است. ▫️مرحوم آیةالله صافی: به طور کلی تظاهر به روزه‌خواری ولو برای معذورین جایز نیست و با تشخيص مجتهد جامع الشرائط تعذیر می‌شود. ▫️آیةالله مکارم: افطار عمدی روزه و تظاهر به روزه‌خواری حرام است و اگر معتقد باشد گناهی نکرده (و در حقیقت منکر روزه باشد، انکاری که به انکار خدا یا پیامبر اسلام ﷺ بازگردد) حکمش قتل است، و چنانچه معتقد به روزه باشد، و اعتراف به گناهش نماید، حاکم شرع او را تعزیر می‌نماید. و کسانی که معـذور از روزه گرفتن هستند مانند مسافر یا مریض نباید تظاهر به روزه‌خواری کنند و حتی برای آن‌ها مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن، خود را کاملا سیر کنند، همچنین جماع برای آن‌ها مکروه است. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔻 اگر شخص روزه‌دار دروغ بودن یا راست بودن حدیثی را نداند، آیا جایز است نقل کند؟ ▫️مقام معظّم رهبری: نقل روایاتی که در کتب آمده است و انسان نمی‌داند که دروغ باشد، اشکال ندارد، هر چند احتیاط آن است که آن‌ها را با نسبت به آن کتاب نقل کند. ▫️امام راحل: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقـل بگويد لكن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزه‌اش باطل نمی‌شود. ▫️آیات عظام خوئی، وحید، صافی، نوری: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقل بگوید. ▫️آیةالله سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید به‌طور نقل بگويد لكـن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزه‌اش باطل نمی‌شود، مگر واقعا کذب باشد. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 زنگ احکام 🔻گوشت و حکم استفاده از پوست حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت 🔻 کاشت ناخن و حکم درآمد خانوم‌هایی که کاشت ناخن انجام میدن 😱 🔻حکم طلا برای آقایون 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
سجده قرآن https://eitaa.com/ahkam31/440 واجبات سجده قرآن https://eitaa.com/ahkam31/695 آیات_سجده_دار https://eitaa.com/ahkam31/694 10عدد از آداب سجده https://eitaa.com/ahkam31/755 شک در انجام سجده https://eitaa.com/ahkam31/703 سجدۀ شکر https://eitaa.com/ahkam31/702 نوشته_روی_مهر https://eitaa.com/ahkam31/701 سجده روی برجستگی مهر https://eitaa.com/ahkam31/685 حکم برخورد همه پیشانی با محل سجده https://eitaa.com/ahkam31/689 بچه مهر را بردارد ؟ https://eitaa.com/ahkam31/688 حکم سجده بر پشت دست https://eitaa.com/ahkam31/687 سجده بر دستمال کاغذی https://eitaa.com/ahkam31/700 سجده بر مهر سیاه https://eitaa.com/ahkam31/699 حکم حرکت بدن در سجده https://eitaa.com/ahkam31/686 خون آمدن از پیشانی در سجده https://eitaa.com/ahkam31/698 سجده با وجود جوش و دُمَل https://eitaa.com/ahkam31/696 چادر بین مهر و پیشانی https://eitaa.com/ahkam31/676 چسبیدن مهر به پیشانی https://eitaa.com/ahkam31/675 سجده_روی_صندلی https://eitaa.com/ahkam31/693 ‌گذاشتن مهر بر پیشانی https://eitaa.com/ahkam31/683 تکرار_سجده https://eitaa.com/ahkam31/692 پوشاندن کف پا درسجده https://eitaa.com/ahkam31/691 سجده بر آجر https://eitaa.com/ahkam31/690 ارتفاع مُهر بیشتر از چهار انگشت https://eitaa.com/ahkam31/684 سجده_بر_زمین https://eitaa.com/ahkam31/674 اگر سه سجده بجا آور https://eitaa.com/ahkam31/673 احکام سجاده https://eitaa.com/ahkam31/682 سجده در حال حرکت https://eitaa.com/ahkam31/680 سه معیار در رابطه با مهر نماز https://eitaa.com/ahkam31/679 _سجده_سهو https://eitaa.com/ahkam31/678 چند مورد سجده سهو واجب است https://eitaa.com/ahkam31/677 موارد وجوب سجده_سهو https://eitaa.com/ahkam31/672 اثر سجده https://eitaa.com/ahkam31/670 4نكته درباره واجبات سجده https://eitaa.com/ahkam31/442
هدایت شده از 
🌹سلام همراهان قرآنی 🔰 مسابقه "برگ ششم ✅ مسابقه هر روز ، از ساعت 16 تا ساعت ۱۲ روز بعد میتوانید شرکت کنید. ✅ سوالات مسابقه، از گام سیزدهم هدایت و این لینک https://eitaa.com/fatemi222/8079 میباشد. 1-گمراهی عمیق در کدام آیه اشاره شده ؟ الف:(ابراهیم/۳) ب:(نور/۳۶) ج: ِ(رعد/۳۳) 2- مهمترین پیام آیه 100سوره یوسف کدام بود؟ الف:شیطان وسوسه گر هست ب: مثل یوسف، جوانمرد باشیم ج: شاکر بودن یوسف 🔺هر روز 2 برنده دارد که پنجشنبه ها اعلام و بعد از نماز جمعه هدایا حضوری اهدا میشود. 🔺پاسخ بهمراه معرفی خود به آیدی کانال تبیان گناباد تا ساعت 12 روز 15فروردین ارسال شود . 🔺هر شخص یکبار از برنده ها خواهد بود. 1402/1/14 ↩️هیات اندیشه ورز قرآن گناباد ↩️دبیرخانه صالحین گناباد @Tebyangonabad
🌹سکوت های حرام🌹 ✅سکوت های حرام پنج دسته اند: 1️⃣👈 روزه سکوت 2️⃣👈 سکوتی که سبب جرات بیشتر گنهکاران شود‌. 3️⃣👈 سکوتی که مایه اسلام یا مسلمانان شود. 4️⃣👈سکوتی که موجب شود منکر یا معروف شود. 5️⃣👈 سکوت در مقابل جرم و گناه است. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۲۷۹۴ ۲. صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۴۳ ۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۱۵۸ 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
شبهه خدا میگه دیرکرد و نزول حرومه اونوقت یه روز روزه نگیری شصت روز میکشه روش بازم صد رحمت به بانک قوامین پاسخ به شبهه 1⃣ برای پاسخ به این سوال لازم است دو مساله را توضیح و مشخص کنیم. 1- ربا و نزول چیست و کجا اتفاق می افتد. 2- هدف از مجازات های الهی چیست. 2⃣ ربا دو نوع است: 1- ربا در معامله: يعني خريد و فروش کالا به صورت نقد، در صورتي که هر دو کالا همجنس و هم وزن باشند ولي شرط زيادي بگذارند. مثلاً يک کيلو گندم را با دو کيلو گندم معامله کنند. 2- ربا در قرض: يعني مالي را تا مدت معين قرض بدهند و در مقابل شرط کنند که بدهکار مقدار زيادتري بپردازد و آن مقدار زيادتر به صورت يک ماهانه يا يکدفعه پرداخت شود. 3⃣ طبق سخن بالا هر اضافه ای را نمی توان نزول و ربا نامید. بلکه ربا و نزول معنای خاص خودش را دارد.اما هدف از مجازات الهی این است که افراد در مسیر کمال انسانی قرار بگیرند. 4⃣ هدف از خلقت انسان کامل شدن انسان است. کامل شود یعنی به خدا نزدیک شود. خدای متعال برای اینکه این انسان در این مسیر حرکت کند و از راه خارج نشود ، جریمه هایی قرار داده است. مثل پدری که برای اینکه فرزندش از درس فرار نکند و به هدف عالی برسد، جریمه هایی قرار می دهد. 5⃣ حال خدای متعال برای اینکه انسان به رشد خودش برسد، جریمه هایی قرار داده است. نکته مهم این است که این جریمه ها به نفع خود انسان است چون او قرار است کامل شود و به خدا نزدیک شود. مثل جریمه فرزند برای درس خواندن که نفعش برای فرزند است نه پدر. 6⃣ حال خدای متعال دیرکرد و نزول نمی گیرد. بلکه می فرماید: 1- کسی که عذر داشته باشد، و روزه نگیرد فقط و فقط همان یک روز را روزه بگیرد. 2- اما کسی عمدا روزه خواری کرد باید به جای آن یک روز شصت روز روزه بگیرد. اگر‌توجه کنیم اینجا پای دو نفر یا دو روز جدا در میان است. یک نفر که با عذر روزه نگرفته است که فقط یک روز قضا کند. نفر دوم که عمدا روزه نگرفته است، که باید ۶۰ روز روزه جبران کند. 7⃣ اینجا به هیچ عنوان چیزی اضافه نمی شود ‌کسی که یک روز قضا به عهده دارد تا آخر عمر نیز آن یک روز را برعهده خواهد داشت.و هر اضافه ای نیز ربا و نزول نیست بلکه باید شرایط آن که در بالا گفته شد، انجام شود. 8⃣ این جریمه ها به نفع خود انسان است نه به نفع خدا ، لذا از این جهت نیز با ربا تفاوت اساسی دارد. 📚احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋احکام_وضو_عمومی امام رضا علیه السلام در روایتی درباره آثار وضو می فرمایند: مِنْ ذَهَابِ الْکَسَلِ وَ طَرْدِ النُّعَاسِ وَ تَزْکِیَةِ الْفُؤَادِ لِلْقِیَامِ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ. وضو باعث رفع کسالت و خستگی و پاکی قلب برای قیام در مقابل پروردگار می شود . (وسائل الشیعة؛ ج‌1، ص: 367) چند نکته درباره احکام وضو: در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء) یکی از واجبات وضو مسح پا می باشد که برای مسح پا واجب است از سر یکی انگشتان پا هر چند انگشت شصت پا نباشد تا مفصل پا به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای، باید مسح صورت بگیرد.(جهت اطلاع بیان کنندگان: مخالف: حضرت امام، بهجت، مکارم: تا برآمدگی کافی است و خویی و سیستانی و صافی بنابر احتیاط واجب تا مفصل باشد.ایت الله مکارم: مسح از سر انگشت کوچک اشکال دارد) رساله مراجع م 252 اگر انسان به نیت با طهارت بودن هر چند قبل از وقت نماز، وضو بگیرد هر عملی را مثل نماز یا لمس کلمات قرآن که نیاز به طهارت و وضو دارد، می تواند انجام دهد و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد. ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍃﷽🍃🌸 ✋کیفیت انجام 👌از پیا‌مبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ. یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. (خصال صدوق ص‌: 125) 🔹یکی از مسائل مورد نیاز احکام غسل است که لازم است در این زمینه اطلاعاتمان را بالا ببریم؛ مخصوصا برای عزیزانی که در حال حاضر توفیق زیارت حضرت را یافته اند و یکی از آداب زیارت غسل هم هست؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره غسل خدمت شما عرض می شود: 1. غسل چه واجب باشد مثل غسل جنابت و مس میت و چه مستحب باشد مانند غسل زیارت و غسل جمعه به دو قسم می شود انجام داد، ترتیبی و ارتماسی. که در غسل ترتیبی به کیفیتی که عرض می شود اگر عمل شود به نظر همه مراجع صحیح است، به این صورت که به نیت غسل اول سر و گردن شسته شود سپس طرف راست و سپس طرف چپ بدن شسته شود. (1) 2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر در بین غسل کاری که وضو را باطل می کند از او سر زند، غسل باطل نمى‏شود ولی اگر حتی غسل جنابت باشد برای نماز باید وضو بگیرد. (2) 3. اگر به عهده انسان غسل واجب باشد چنانچه مثلا بعد از حمام کردن شک کند که غسل کرده یا نه، باید دوباره غسل کند، ولى اگر بعد از غسل شک کند که غسل را صحیح انجام داده است یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید. (3) بزرگواران می توانند سوالات شرعی و دینی خود را به سامانه 30002020 پیامک کرده و در اسرع وقت پاسخشان را دریافت کنند. خداوند متعال توفیق عمل به وظایف دینی را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مشهور مراجع: فتوی یا احتیاط. خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی: بعد از سر و گردن، بدن را بشوید نیز کافی است. مکارم: ترتیب لازم نیست. (رساله مراجع م 360 و م362) (2) آیات عظام خوئی: فتوی ؛ بهجت: بنابر احتیاط به قصد وظیفه واقعیه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد. تبریزی: احتیاط واجب. (توضیح المسائل مراجع، مساله 386 ؛ رساله آموزشی ج1 ص: 75) (3) (توضیح المسائل مراجع، مساله 385 ؛ رساله آموزشی ج1 ص: 76) ✅احکام کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/6617