eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️علم به زخم و خون بعد از نماز پرسش :شخصی بعداز تمام شدن نماز متوجه شده که کف دستش زخم شده و خون کمی اومده که لخته شده، آیا نمازش صحیح است؟(در ضمن هنگام وضو گرفتن متوجه زخم نبوده و بعد از اتمام نماز زخم را دیده است) پاسخ :چنانچه احتمال می دهد که بعد از وضو ایجاد شده است نماز صحیح است و اگر قبل از وضو بوده باید تطهیر نماید و تجدید وضو نماید و نماز را اعاده نماید. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
♦️آیا تراشیدن ریش حرام است؟ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به برخی استفتائات درباره تراشیدن ریش یا سبیل، بلند کردن و یا کوتاه کردن آن پاسخ داده اند ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می‏شود؟ جواب: تراشیدن ریش بنا بر احتیاط حرام است و احوط این است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏شود. ♦️سوال: مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟ آیا شامل گونه‌ها هم می‏شود؟ جواب: معیار این است که از نظر عرف، گذاشتن ریش صدق کند. ♦️سوال: ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟ جواب: حد معیّنی ندارد، بلکه معیار این است که عرفاً بر آن ریش صدق کند و بلندبودن آن بیشتر از قبضه دست کراهت دارد. ♦️سوال: تراشیدن سبیل چه حکمی دارد؟ و آیا می توان آن را خیلی بلند کرد؟ جواب: تراشیدن سبیل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن فی‏نفسه اشکال ندارد، بله، بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است. ♦️سوال: در صورتی که گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حکمی دارد؟ جواب: گذاشتن ریش برای مسلمانی که به دینش اهمیّت می‏دهد باعث سرشکستگی نیست و بنا بر احتیاط، تراشیدن آن جایز نیست مگر در صورتی که گذاشتن ریش باعث ضرر یا حرج شود. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش در صورتی که گذاشتن آن مانع رسیدن به اهداف مشروع انسان شود جایز است؟ جواب: بر مکلّفین واجب است حکم خداوند را امتثال کنند مگر در مواردی که حرج یا ضرر قابل ملاحظه‏ای وجود داشته باشد. ♦️سوال: آیا اصلاح موی گونه ‏ها اعم از اینکه با نخ باشد یا با موچین، حرام است؟ جواب: اصلاح موی گونه‏ها هرچند با تراشیدن، حرام نیست. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
♦️آیا تراشیدن ریش حرام است؟ بنا به گفته همه مراجع تقلید، تراشیدن ریش حرام است. 👈 بنابر گفته همه مراجع تقلید (به جز آیات عظام بهجت و صافی) تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. هم چنین از نظر حضرت آیت‌الله صافی و حضرت آیت‌الله بهجت، تراشیدن ریش حرام است. ✅مقام معظم رهبری ♦️سوال: مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟ آیا شامل گونه‌ها هم می‏ شود؟ معيار اين است که از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق کند. ♦️سوال: ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟ حد معيّنی ندارد، بلکه معيار اين است که عرفاً بر آن ريش صدق کند و بلند بودن آن بيشتر از قبضه دست کراهت دارد. ♦️سوال: بلندکردن سبیل و کوتاه کردن ریش چه حکمی دارد؟ اين کار فی‏ نفسه اشکال ندارد. ♦️سوال: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقی‌مانده را می تراشند، این کار چه حکمی دارد؟ تراشيدن مقداری از ريش حکم تراشيدن تمام آن را دارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می ‏شود؟ تراشيدن ريش بنا بر احتياط حرام است و احوط اين است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏ شود. ♦️سوال: تراشیدن ریش با تیغ یا ماشین ریش‌تراشی برای هنرمندی که کارش آن را اقتضا می‏ کند، چه حکمی دارد؟ اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق کند بنابر احتياط حرام است، ولی اگر کار هنری او نياز ضروری جامعه اسلامی محسوب شود، مبادرت به تراشيدن ريش به مقدار آن ضرورت، اشکال ندارد. ♦️در صورتی که گذاشتن ریش مستلزم اهانت باشد، تراشیدن آن چه حکمی دارد؟ گذاشتن ريش برای مسلمانی که به دينش اهميّت می‏ دهد باعث سرشکستگی نيست و بنابر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست؛ مگر در صورتی که گذاشتن ريش باعث ضرر يا حرج شود. ♦️سوال: آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش آن است که موهای صورت به‌طور کامل روییده باشند و سپس تراشیده شوند یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت درآمده باشند هم می‏شود؟ به‌طور کلی تراشيدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق می‏ کند بنابر احتياط حرام است، ولی تراشيدن مقداری از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمی‏ کند اشکال ندارد. ♦️سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ بنابر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يا رضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هر چند در تعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد. اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد، واجب است خمس آن را بپردازد تا مالش از حرام پاک شود. در صورتی که مقدار باقی‌ مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. ✅آیت الله مکارم شیرازی ♦️سوال: آیا زدن موهای روی گلو و گونه ها با تیغ حرام است؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: خط ریش بستن با تیغ در زیر گلو و روی صورت چه حکمی دارد ؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش از ته و یا بصورتی که فقط در قسمت چانه حفظ شده و مابقی تراشیده شود، جایز است یا خیر؟ احتیاط در ترک تراشیدن ریش است ولی ریش پروفسوری مانعی ندارد. ♦️سوال: نظر حضرتعالی در مورد اصلاح صورت با تیغ چیست؟ احتیاط در ترک این کار است ولی چنانچه قسمت چانه باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا تراشیدن ریش بصورت ستاری اشکال دارد؟ اشکالی ندارد. ♦️سوال: آیا روایات مربوط به این که ریش تراشى مُثله است، دلالت بر حرمت تراشیدن ریش نمى کند؟ این روایات شاید ناظر به جایى است که کسى به اجبار محاسن دیگرى را بتراشد و امّا اگر با موافقت او بتراشد داخل عنوان مُثله نیست، هرچند احتیاط واجب ترک آن است. ♦️سوال: تراشیدن موى صورت و گلو و گونه با تیغ یا ماشینهاى برقى چه حکمى دارد؟ در مورد موهاى صورت اشكال دارد؛ ولى در مورد موهاى گونه و گلو اشکال ندارد. ♦️سوال: آیا بلند کردن سبیل اشکال دارد؟ تراشیدن آن چطور؟ کوتاه کردن و حتّى تراشیدن سبیل مانعى ندارد و همچنین بلند بودن آن; به شرطى که شبیه کارهاى صوفیان و بعضى فرقِ غُلات (على اللّهى ها) نباشد. ♦️سوال: در شرکت ما در روزهایی که روحانی برای نماز جماعت نمی آید بعضی از اوقات یکی از همکاران که ریش خود را کاملاً تراشیده به عنوان امام جماعت حاضر می شود. آیا می توان به او اقتدا کرد؟ اشکال دارد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
سوال با عرض سلام. ایا خوردن دنبلان گوسفند به عنوان دارو حرام است؟ مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) جواب: سلام علیکم؛خوردن دنبلان گوسفند به عنوان دارو هم حرام است مگر اینکه توسط پزشک حاذق تشخیص داده شده باشد و داروئی هم واقعاً جایگزین دنبلان نباشد و دارو منحصر در مصرف دنبلان باشد؛ هرچند آقا امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است». 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️حکم خوردن دنبلان از نظر مراجع تقلید امام خمینی: ۱۵ چیز از حیوانات حلال گوشت (و از جمله گوسفند) حرام است و یکی از آن‌ها دنبلان است. آیت الله خامنه ای: خوردن دنبلان حتی به عنوان دارو هم حرام است مگر این که توسط پزشک حاذق تشخیص داده شده باشد و دارویی هم جایگزین آن نباشد و درمان منحصر به مصرف دنبلان باشد. هر چند امام صادق (ع) فرمود: خدا شفا را در حرام قرار نداده است. آیت الله هادوی تهرانی: خوردن بیضه گوسفند حرام است. آیت الله سیستانی: بعضی از اجزاء حیوانات حلال گوشت، حرام است و آن ۱۴ چیز است: خون، فضله، نری، فرج، بچه دان، غدد که آن را دشول می‌گویند، تخم که آن را دنبلان می‌گویند، چیزی که در مغز سر است و به اندازه نخود می‌باشد، مغز حرام (نخاع) که در میان تیره پشت است، پی که در دو طرف تیره پشت است، بنا بر احتیاط واجب زهره دان، سپرز (طحال)، بول دان (مثانه) و حدقه چشم. آیت الله مکارم شیرازی: خوردن دنبلان (تخم یا بیضه حیوان) حرام است و احتیاط واجب آن است که به کودکان نیز خورانده نشود. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️مواردی از اعضای حیوانات حلال گوشت که خوردن آن جایز نیست: ۱. خون؛ ۲. آلت نری؛ ۳. آلت مادگی «فَرْج»؛ ۴. بچه‌دان (رحم)؛ ۵. غُدَد که آن را «دُشوِل» می‌گویند؛ ۶. بیضه، که آن را «دنبلان» می‌گویند؛ ۷. غدّه ای که در مغز - به شکل نخود - است؛ ۸. مغز حرام که در میان ستون فقرات است (نخاع)؛ ۹. پی که در دو طرف تیرۀ پشت است((عِلباوان؛ ۱۰. زَهره‌ دان (کیسه صفرا)؛ ۱۱. سِپُرز (طحال)؛ ۱۲. مثانه؛ ۱۳. سیاهی چشم؛ ۱۴. چیزی که در میان سُم است(ذاتُ الاَشاجِع)؛ توجه: فضله «مدفوع»، حرام است و اعضای حرامی که گذشت، اگر در پرندگان حلال گوشت باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام است. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
✋فهرست امروز حکم ریش تراشی https://eitaa.com/ahkam31/1774 سه تکنولوژی که آینده‌ را متحول https://eitaa.com/Tebyangonabad/42607 پنج راهکارمدیریت اختلاف خانواده https://eitaa.com/fatemi24/16272 عاقبت ترک امر به معروف در مدینه https://eitaa.com/fatemi5/3586 از شجاعت شیرودی چ میدانی https://eitaa.com/fatemi48/830 از مدرسه تعالی چه خبر؟ https://eitaa.com/abasali_fatemi/9309 آشوبِ فتنه در مدینه قائله انداخت https://eitaa.com/fatemi8/966 فلسفه نماز صبح https://eitaa.com/namaz_gonabad/1468
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ یکی از مقدمات نماز وضو است و باید احکام وضو را بدرستی فرا بگیریم در همین زمینه به چند نکته اشاره می شود: ۱.در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء) 2.یکی از واجبات وضو مسح پا می باشد که برای مسح پا به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر واجب است از سر یکی انگشتان پا هر چند انگشت شصت پا نباشد تا مفصل پا مسح صورت بگیرد.(جهت اطلاع بیان کنندگان: مخالف: حضرت امام، بهجت، مکارم: تا برآمدگی کافی است و خویی و سیستانی و صافی بنابر احتیاط واجب تا مفصل باشد.ایت الله مکارم: مسح از سر انگشت کوچک اشکال دارد) رساله مراجع م 252 3.اگر انسان به نیت با طهارت بودن هر چند قبل از وقت نماز، وضو بگیرد هر عملی را  مثل نماز یا لمس کلمات قرآن که نیاز به طهارت و وضو دارد،  می تواند انجام دهد و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
صله رحم 👇👇
✅ آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد⁉ 🔹پاسخ: 🔺مقام معظم رهبری: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. [1] 🔺آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. [2] 🔺آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. [3] 🔺آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. [4] ------------------------------------------------------ 📚 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ........................................................ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 حکم صله رحم تلفنی ❓سؤال: آیا می توانیم صله رحم را تلفنی انجام دهیم؟ ✅ پاسخ: آیت الله خامنه‌ای: صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود. 🔶آیت الله مکارم: صله رحم یعنی پیوند با خویشاوندان، گاه با دیدار آنها حاصل می شود و گاه با نامه یا تلفن یا دعوت از آنان یا طرق دیگر تحقق می یابد و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی شود و مادام که محذور و مانع شرعی و عرفی در کار نباشد نباید قطع گردد. _____ ◀️ سایت مراجع عظام خامنه ای و مکارم شیرازی 📎 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💢 صله رحم بودن زیارت قبور ارحام 💠 سوال: 🔷 آیا زیارت قبر پدر بزرگ و مادر بزرگ صله ی رحم محسوب می شود؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️واجب نیست اما ثواب آن در حد ثواب صله رحم است. 🔷از امير‌المومنين نقل شده: 🔹به زيارت مُرده‌هاى خود برويد. آنها از زيارت شما شاد مى‌شوند. 🔺 سایت آیت الله مکارم | احکام معاشرت و صله رحم 🔺 الكافي، ج‌۳، ص۲۳۰. 📎 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💢 صله رحم بودن زیارت قبور ارحام 💠 سوال: 🔷 آیا زیارت قبر پدر بزرگ و مادر بزرگ صله ی رحم محسوب می شود؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️واجب نیست اما ثواب آن در حد ثواب صله رحم است. 🔷از امير‌المومنين نقل شده: 🔹به زيارت مُرده‌هاى خود برويد. آنها از زيارت شما شاد مى‌شوند. 🔺 سایت آیت الله مکارم | احکام معاشرت و صله رحم 🔺 الكافي، ج‌۳، ص۲۳۰. 📎 📎 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
🌾🌰 رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه 🌰 =========== 🌰 پاسخ: 👇 ✅ اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود.[1] 🌾🌺 امیرالمومنین(علیه‌السلام) می فرمایند: «همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است.» ✅ تعبیر حضرت بسیار رسا و کامل می‌باشد؛ آری اینگونه معاشرتها فراموشخانه است؛ یعنی انسان آنقدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد قرار می‌گیرد که تا وقتی با آنها معاشرت دارد مثل این است که او را در فراموشخانه برده‌اند و افکار و عقایدش در معرض فراموشی قرار می‌گیرد. [2] ============= ✳️ منابع:👇 [1]. دفتر اطلاع رسانی امام خامنه ای [2]. نهج البلاغه، خطبه۸۶ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
چهار نکته در باره صله رحم https://eitaa.com/ahkam31/142 عرف و نامحرم https://eitaa.com/ahkam31/1180 امر به معروف و اقوام https://eitaa.com/ahkam31/1650 طنز صله رحم https://eitaa.com/fatemi222/613 مجلس لهو ولعب اقوام https://eitaa.com/fatemi222/678 پنج تاثیر صله رحم https://eitaa.com/fatemi222/8098 رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه https://eitaa.com/ahkam31/1785 صله رحم اهل قبور https://eitaa.com/ahkam31/1784 صله رحم تلفنی https://eitaa.com/ahkam31/1782 صله رحم یا مجلس عروسی https://eitaa.com/ahkam31/1781
سواد رسانه کودک https://eitaa.com/Tebyangonabad2/4600 ده فاز تجزیه https://eitaa.com/Tebyangonabad2/4595 فرهنگ استفاده از فضای مجازی https://eitaa.com/Tebyangonabad2/4607 هشت علامت نادیده گرفتن خود https://eitaa.com/fatemi24/16302 دانشجو موذن جامعه https://eitaa.com/abasali_fatemi/9313 وارث علی و فاطمه https://eitaa.com/fatemi222/11437 تماشاگر نباشیم https://eitaa.com/fatemi222/11436 راهکار ملکه شدن کارخوب https://eitaa.com/fatemi222/11435 ارث زن نصف مرد https://eitaa.com/fatemi222/11432 انسان اهلی یا وحشی https://eitaa.com/fatemi222/11431 شش نوع تحدی https://eitaa.com/fatemi222/11430 سه نوع سو ظن https://eitaa.com/fatemi222/11429 چهارعلامت عادی شدن نعمت https://eitaa.com/fatemi222/11427 مسجد اساس هویت ما https://eitaa.com/Tebyangonabad/42669 احکام صله رحم https://eitaa.com/ahkam31/1787 دوستی آمران معروف https://eitaa.com/fatemi5/3594 چهارنکته امر به معروف https://eitaa.com/fatemi5/3592 ماشین خرج داره ولی باز ما می‌خریم! https://eitaa.com/qom1400qom/585 سه مرحله سالمندی https://eitaa.com/qom1400qom/582 اطلاعیه مربی جمعیت https://eitaa.com/qom1400qom/578 درایت رهبری https://eitaa.com/fatemi48/847
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋قضای_سجده_تشهد ✍ یک مساله شرعی کوتاه درباره احکام نماز خدمتتون عرض کنم این است که اگر انسان واجبات غیر رکنی نماز مثل یک سجده  یا تشهد را در نماز سهوا ترک کند وظیفه چیست؟ در جواب به این مساله؛ عزیزان به چند نکته توجه داشته باشند: 1⃣👈 اگر واجب غير ركني سهوا ترك شود نماز باطل نمي شود و قضا كردن آن لازم نيست به جز تشهد و يك سجده كه سهوا ترك شده باشد. (رساله مراجع مساله1263و1264) 2⃣👈. اگر نمازگزار واجب غیر رکنی را مثل قرائت سوره یا ایستادن بعد از رکوع را  فراموش کند تا هنگامی که وارد رکن بعدی نماز نشده چنانچه متوجه شود باید برگردد و انجام دهد  اما اگر وارد رکن بعدی شود وظیفه ای ندارد اما اگر نمازگزار یک سجده يا تشهد را فراموش كند و در هنگام رکوع رکعت بعدی یا بعد از آن، متوجه شود، باید بعد از سلام نماز و پيش از بهم خوردن صورت نماز قضاي آن را بجا آورد و سپس سجده سهو را بجا آورد به نظر همه مراجع مطابق وظیفه عمل کرده است.  (رساله مراجع مساله1253) 3⃣👈 هنگام قضای اجزاء فراموش شده باید تمام شرایط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرط‌‌های دیگر را داشته باشد.(رساله مراجع م 1251) 👌جهت اطلاع: در موارد قضای اجزاء فراموش شده و سجده سهو جهت اجزاء فراموش شده مساله اختلافی است.(ایات عظام سیستانی و مکارم قضای تشهد را لازم نمی دانند و همچنین ایت الله سیستانی سجده سهو برای قضای سجده را لازم نمی دانند.) 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥موشنگرافی احکام به زبان ساده 🟢اندازه نگه دار که اندازه نکوست... ✅در مورد هم، اندازه ای را برای بندگانش مشخص کرده است. https://eitaa.com/ahkam31
💠 غسل جنابت در زمان عادت ماهانه 💬 سؤال: آیا خانمی که در ایام حیض است و غسل جنابت بر او واجب شده، می‌تواند با غسل جنابت قرآن بخواند یا به اماکن مذهبی برود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: آیت‌الله خامنه‌ای: قرآن خواندن برای زن حائض بلا مانع است مگر تلاوت آیاتی که سجده واجب دارند. مسجد رفتن زن در حالی که حائض یا جنب باشد حرام است. لازم به ذکر است که بنابر احتیاط واجب در حال حیض، غسل جنابت صحیح نیست و بعد از پاک شدن از خون حیض باید غسل جنابت کند همچنین می‌توان بعد از پاک شدن از حیض، یک غسل به نیت جنابت و حیض انجام داد. 🔹آیت‌الله مکارم‌شیرازی: با غسل جنابت در ايّام حيض از جنابت پاك مى‌شود. امّا از كارهايى كه بر حائض حرام است بايد بپرهيزد. همچنين مى‌تواند بعد از پاكى، هر دو را نيّت كرده و يك غسل كند. 🔹 آیت‌الله سیستانی: در حال حیض غسل جنابت اشکالی ندارد و جایز است تا بعد از پاک شدن صبر بکند و یک غسل را با هر دو نیت انجام بدهد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 💬گرفتن مراسم عقد و عروسی در ایام فاطمیه چه حکمی داره؟ 📚 همه مراجع: اگه برگزارى اين‌جور مراسم‌ها همراه با گناه يا بی‌احترامی به اهل‌بیت(عليهم‌السلام) نباشه، اشكال نداره؛ ولی شاید بركت هم نداشته باشه. 👌 بهتره كه شیعیان باغيرت، اين‌جور مراسم‌ها رو در ايام مناسب‌تری برگزار كنن. 👈 البته خود خوندن خطبه عقد و محرمیت هیچ اشکالی نداره و مثل بقیه زمان ها مستحبه. 📚 استفتا از دفتر مراجع عظام تقلید. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 مصرف باقیمانده نذورات مراسم محرم در اربعین یا فاطمیه 💬سوال: آیا می‌شود اضافه خرج مراسم محرم را در اربعین یا فاطمیه خرج کرد؟جواب: اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد. در غیر اینصورت باید در همان جهتی که نذر کننده یا هدیه کننده گفته و نیت کرده مصرف شود. 📚 پی‌نوشت: سایت آیت الله خامنه ای 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 حکم شکستن نماز واجب برای پیوستن به جماعت 💬سوال: چنانچه در حال خواندن نماز فرادا، نماز جماعت برگزار شود، آیا می توان نماز را شکست؟جواب: اگر هنگامی که مشغول خواندن نماز سه یا چهار رکعتی است، نماز جماعت برپا شود و اطمینان ندارد که بعد از اتمام نمازش به جماعت می رسد، چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته است، مستحب است به نیّت نماز مستحب، نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند. 📚 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۶۹۵ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💬پوشیدن لباس هایی که گروه های ضد اخلاقی را ترویج می کنند، چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: پوشیدن لباس هایی که نوشته یا نشانه ای در تأیید و ترویج فرقه ها و گروه های ضد اخلاقی دارد – مانند علایم هم جنس گرایی – حرام است. 🔺توجه: 1️⃣ در حکم لباس های حرام فرقی نمی کند که در جامعه و محیط ورزشی [1] پوشیده شود یا در محیط منزل. 2️⃣ پوشیدن لباس های مشترک میان کفار و مسلمانان – مانند کت و دامن – اشکالی ندارد. 3️⃣ لباس هایی که قبلا مخصوص کفار بوده، ولی هم اکنون مشترک است، بی اشکال است. 4️⃣ برای خانمها بیرون گذاشتن هر قسمت از بدن به جز صورت و کف دو دست – هر چند به مقدار کمی باشد، در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. 5️⃣ خرید و فروش و پوشیدن شلوارهایی که از چند ناحیه پاره هستند و توسط شبکه های ضد فرهنگی رواج داده می شوند، حتی اگر در مقابل نامحرم پوشانده شوند، به جهت ترویج شبکه های فساد، حرام است. 📚 پی نوشت: [1]. سوال: نظر جنابعالی در مورد پوشش لباس هایی که علامت کشورهای غربی یا تصاویر مبتذل یا آرم گروه ها و یا آلات موسیقی حرام و قمار روی آن نقش بسته چیست؟ آیت الله خامنه ای: استفاده از این گونه لباس ها که ترویج فرهنگ غیر مسلمانان است، اشکال دارد. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصوب پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 112 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 مانع بودن لاک ناخن پا 💬 سوال: خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد؟ ✅پاسخ: برای غسل: همه مراجع: باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند. 🔹 برای وضو: اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است. 🔹آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند) 📚منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910