📚 مقدار فاصله در نماز جماعت
💠 سؤال: حداکثر مقدار #فاصله برای #صحت_اتصال در #نماز_جماعت چه مقدار می تواند باشد؟
✅ جواب: #فاصله_امام جماعت و #مأموم و #فاصله_صفوف جماعت نبايد زياد باشد و احتياط واجب آن است كه فاصله #محل_سجده_مأموم و محل ايستادن امام و همچنين محل ايستادن #صف_جلو با محل سجده صف بعد، بيشتر از #يك_گام بلند (حدود #یک_متر) نباشد.
#احکام_نماز_جماعت #فاصله_صفوف_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 واسطه شدن کودک در اتصال جماعت
💠 سؤال: آیا حضور #کودک_نابالغ در #صف_نماز #جماعت، مانع #اتصال است؟
✅ جواب: اگر واسطه اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند #نماز او صحیح است، مى توانند #اقتدا كنند و به جماعت نماز بخوانند.
#احکام_نماز_جماعت #شرایط_اتصال_جماعت
🆔 @leader_ahkam
📚 تجافی در تشهد آخر نماز
💠 سؤال: اگرهنگام #تشهد آخر امام جماعت رکعت اول یا سوم ماموم باشد، آیا #تجافی واجب است؟ در حال تجافی چه ذکری باید بگوئیم؟
✅ جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست، بلکه ماموم می تواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند.
#احکام_نماز_جماعت #تجافی_در_نماز
🆔 @leader_ahkam
الف) حکم نماز جمعه
۱. نماز جمعه که در روزهای جمعه به جای نماز ظهر خوانده میشود در عصر حاضر (زمان غیبت امام(عج)) واجب تخییری است، ولی در این زمان که حکومت عدل اسلامی در ایران برپا است احتیاط مستحب آن است که حتی المقدور نماز جمعه ترک نشود.
توجه:
 معنای واجب تخییری این است که مکلف در ادای فریضهی واجب ظهر روز جمعه، بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیّر است.
 هر چند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخییری است و حضور در آن واجب نیست، ولی با توجه به فواید و آثار شرکت در آن، سزاوار نیست که مؤمنین خود را از برکات حضور در این نماز به صرف عذرهای واهی محروم سازند.
 شرکت زنان در نماز جمعه اشکال ندارد و دارای ثواب جماعت است.
 خودداری از شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه به صورت دائم، وجه شرعی ندارد و اگر ترک حضور و شرکت نکردن در آن به خاطر اهمیت ندادن به آن باشد شرعاً مذموم است.
 کسی که در نماز جمعه شرکت نکرده است میتواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند و واجب نیست صبر کندتا نماز جمعه تمام شود.
 اقامهی نماز جماعت ظهر، همزمان با اقامهی نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامهی نماز فی نفسه اشکال ندارد و موجب براءت ذمهی مکلف از فریضهی ظهر جمعه میشود؛ زیرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخییری است، ولی با توجه به این که اقامهی نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکان نزدیک محل اقامهی نماز جمعه باعث تفرقهی صفوف مؤمنین میشود و چه بسا در نظر مردم بی احترامی و اهانت به امام جمعه و کاشف از بی اعتنایی به نماز جمعه است، بنابراین سزاوار است که مؤمنین اقدام به انجام آن نکنند و بلکه در صورتی که مستلزم مفاسد و حرام باشد واجب است از اقامهی آن اجتناب نمایند.
۲. نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه میشود).
ادامه👇
توجه:
نماز جمعه هر چند مجزی از نماز ظهر است، ولی خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد، حتی اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد نماز جمعه نخواند، و اگر بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه، نماز عصر را به جماعت بخواند احتیاط کامل این است که به کسی اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.
شرکت در نماز جمعه که از طرف دانشجویان شوراهای اسلامی در کشورهای اروپایی و غیر آنها برگزار میشود، و بیشتر شرکتکنندگان در آن و همچنین امام جمعه از برادران اهل سنت هستند برای حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان اشکال ندارد و در این صورت خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه واجب نیست.
نماز جمعه از مآموم مسافر صحیح و مجزی از نماز ظهر است.
مجروحان جنگی که قطع نخاع شدهاند و قدرت نگهداری بول را ندارند جایز است در نماز جمعه شرکت کنند، ولی با توجه به این که بر آنان واجب است که بعد از وضو گرفتن بدون فاصلهی زمانی، شروع به خواندن نماز کنند، بنابراین وضوی قبل از خطبههای نماز جمعه در صورتی برای خواندن نماز جمعه کافی است که بعد از وضو حدثی از آنان سر نزند.
ب) شرایط نماز جمعه
۱. به جماعت خواندن.
۲. حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف.
۴. بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.
۱. به جماعت خواندن: از شرایط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی، هر چند در کنار کسانی که آن را به صورت جماعت بر گزار میکنند، صحیح نیست.
۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف: تمام شرایطی که در نماز جماعت باید رعایت شود در نماز جمعه هم معتبر است، مانند اتصال صفوف
۴. بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ فاصله بودن: فاصلهی دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولی صحیح و دومی باطل است و در صورتی که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل میباشند.
 ج) وقت نماز جمعه
وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع میشود و احتیاط(واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.
 د) کیفیت نماز جمعه
۱. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، ولی دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ایراد میشود.
۲. مستحب است قرائت نماز جمعه بلند، و در رکعت اول سورهی جمعه و در رکعت دوم، سورهی منافقون خوانده شود، و همچنین مستحب است خواندن دو قنوت یکی در رکعت اول پیش از رکوع و دیگری در رکعت دوم پس از رکوع.
بسم الله الرحمن الرحیم.
↩️شناخت_معروف_و_منکر_کسبهای_حرام
🔻در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم. زیرا شکم هایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8)
🔺در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1)
🔻در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست میآورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام میباشد یعنی انسان مالک آن نمیشود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3)
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204)
(3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره)
https://eitaa.com/ahkam31/234
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
🖐 پنج نكته درباره #نگهدارى و #پرستارى كودك 👦
1⃣👈 #حضانت و نگهدارى پسر 👦 تا دو✌️ سالگى با مادر 🧕 اوست، هر چند بهتر است تا #هفت سالگى در حضانت مادر بماند؛ و بعد از دو✌️ سال تا زمان بلوغ با پدر 🧔 است.
2⃣👈 #حضانت_دختر 👩 تا #هفت سالگى با مادر 🧕 و بعد از آن با پدر 🧔 است.
3⃣👈 #مادر_كودك مجاز است حضانت او را بپذيرد يا نپدیرد.
4⃣👈 فرزندى كه #بالغ شد، حضانتش تمام مى شود و پدر و مادر حق حضانت او را ندارند بلكه او #مالك_نفس خويش است.
5⃣👈پس از #مرگ پدر 🧔 و #مادر 🧕 حضانت كودك به ترتيب با 👈جد پدرى،
👈وصى پدر و 👈وصى جدّ اوست.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ص ۴۴۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂 ﷽
🍃🍂
🌺
#لمس_باسمه_تعالی
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
4️⃣5️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که لمس کلمه «باسمه تعالی» بدون وضو اشکال داره.
📛 درحالیکه این ممکنه درست نباشه.
✍️ به فتوای آیات عظام فاضل، نوری، مکارم، سیستانی و خامنهای: کلمه «باسمه تعالی» حکم کلمه الله رو نداره و بنابراین بدون وضو میشه اون رو لمس کرد.
✍️ آیتالله بهجت: کلمه «باسمه تعالی» رو بهخاطر وجود ضمیر در اون، نمیشه بدون وضو لمس کرد.
✍️ آیات عظام صافی و تبریزی: بنابر احتیاط واجب، بدون وضو به کلمه «باسمه تعالی» دست نزنن.
⭕️ احتیاط واجب، یعنی در این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 جزوه وضوی جامعةالزهرا.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🌺 @ahkam_yar
🍃🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃 ﷽
🌺
#شستن_بار_دوم
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
7️⃣1️⃣ بعضی از مردم فکر میکنن که شستن اعضا موقع وضو، بار اول واجبه، بار دوم مستحبه و بار سوم حرامه.
📛 درحالیکه این طوری نیست.
✍ شستن بار دوم فقط به نظر بعضی از مراجع، مثل آقای سیستانی، صافی و بهجت مستحبه.
✍ بعضی دیگه، مثل امام خمینی میگن مستحب نیست، ولی جایزه.
✍ بعضی هم مثل آقای مکارم میگن بنابر احتیاط واجب، مرتبه دوم حرامه.
🔺توضیحالمسائل امام خمینی«ره»، م248؛ توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص165؛ همان، ص16، م248.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🎯 @ahkam_yar
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ🏴🏴🏴🏴
ـ🏴🏴﷽
ـ🏴🏴
ـ🏴 #وضو_با_لاک_ناخن
❓چطوری میتونم هم لاک بزنم،
هم وضو بگیرم؟
📚همه مراجع (بهجز مکارم):
والا دخترم، دست رو که نمیشه کاری کرد! وجود لاک روی ناخنهای دست، چون مانع از رسیدن آب به ناخن میشه، وضو رو باطل میکنه.
👈 اما در مورد پا، همین که ناخن کوچیکه یا یکی دیگه لاک نداشته باشه، کافیه؛ چون مسح پا رو از سر هر کدوم از ناخنها که بخواین، میتونین بکشین.
📚 آیتالله مکارم هم دقیقاً فتواشون همین متن بالاست؛ فقط درباره ناخن کوچیکه پا، احتیاط واجب دارن و میگن مسح رو نمیشه فقط روی اون کشید. البته با توجه به اینکه ایشون احتیاط واجب دارن، مقلدینشون میتونن در این مسئله به فتوای بقیه مراجع عمل کنن.
🔺 توضیحالمسائل 16مرجع، م252.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
🏴 @ahkam_yar
هدایت شده از احکام به زبان ساده/ احکامیار
ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️ #پیراهن_با_اسمای_متبرکه
🤔❓جديداً نام مبارک ائمه و شعارهای ديگه روی پيراهنهای عزاداری چاپ میشه؛ لمس این نوشتهها موقع سينهزنی و غيره، بدون وضو چه حكمی داره؟
🔹✍️ آيات عظام امام، خامنهای، مكارم، صافی، سبحانی، بهجت و مظاهری:
كسى كه وضو نداره، بنابر احتياط واجب، حرامه که اسم مبارک ائمه (علیهمالسلام) رو لمس کنه.
🔹✍️ آيات عظام سيستاني، تبریزی، نوری، وحید، شبیری و فاضل:
مستحبه که اسم مبارک ائمه(علیهمالسلام) رو بدون وضو لمس نکنیم؛ اما اگه هم انجام بشه، گناه نداره.
⭕️ چندتا نکته:
1️⃣ بچهها در این مورد تکلیفی ندارن و لمس اسمای متبرکه برای اونا اشکال نداره.
2️⃣ لمس شعر و شعارهایی مثل «هیهات من الذله»، «باز این چه شورش است» و... که اسم اهلبیت توی اون نیست، اشکال نداره.
3️⃣ لمس اسامی بقیه اهلبیت، غیر از چهارده معصوم، مثل «یا علی اکبر»، «یا علی اصغر»، «یا ابوالفضل»، بدون وضو اشکال نداره.
4️⃣ لمس کلمه «اللَّه» طبق نظر همه مراجع، بدون وضو جايز نيست؛ حتی اگه بخشی از یه اسم دیگه، مثل «یا اباعبداللّه» باشه.
5️⃣ چون گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون میتونن به نظر گروه دوم مراجعه کنن.
🔺 توضيحالمسائل مراجع، م۳۱۹؛ خامنهای، اجوبة، س۱۶۴.
⬅️ احکام به زبان خیلی ساده
◽️
◾️◽️ @ahkam_yar
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
- آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد
احکام شرعی›احکام عبادات›احکام نماز
نماز نشسته
سوال:
1- کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند بین روی زمین و صندلی کدام را می تواند اختیار کند ؟
2- اگر بخاطر عذر روی صندلی نماز بخواند، باید کف دست ها روی چیزی قرار بگیرد ؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: باید نشسته نماز بخواند و در صورت که قادر به سجده به نحو متعارف می باشد، باید به نحو متعارف سجده را انجام دهد. و در غیر این صورت اگر قادر به گذاشتن مهر روی دسته صندلی یا چیز دیگر مانند بالشت یا چهار پایه و سجده بر آن است باید سجده را بدین نحو انجام دهد و هر مقدار که می تواند باید مواضع هفتگانه از جمله انگشتان شست پا را روی زمین بگذارد و نمازش صحیح است. [1]
آیت الله مکارم: 1- چنانچه نشستن روی صندلی سبب شود قیام و رکوع را به طور معمول انجام دهد، مقدم است اما اگر ایندو را نتواند انجام دهد، نشستن بر زمین به صورتی که سجده را کامل انجام دهد مقدم است. 2- چنانچه امکان این باشد که کف دست ها را بر روی صندلی یا میز بگذارد، لازم است رعایت کند. [2]
آیت الله سیستانی: اگر میتواند ابتدا بایستد باید بایستد و تکبیرة الاحرام را بگوید سپس اگرنمیتواند روی صندلی بنشیند و ادامه دهد پس اگر رکوع و سجود را که میتواند به صورت طبیعی انجام دهد چنین کند و اگر نه در حال نشسته برای رکوع و یا سجده اشاره کند.[3]
آیت الله شبیری: 1-برای سجده اگر می تواند که هفت عضو را روی زمین بگذارد باید نشسته نماز بخواند و اگر در فرضی بیشتر می تواند اعضا را روی زمین بگذارد بنابر احتیاط آن مقدم است و گرنه بین نشستن روی زمین و صندلی مخیر است.
2-بنابراحتیاط باید سطحی که دستش را روی آن می گذارد تمام کف دست را بپوشاند. [4]
-------
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: sSWuuhCu0V0.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9708210015 .
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری سوال شماره 59526
پاکیِ محلّ سجده
مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکنید باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارید، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند.
--------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
بین مکان و لباس نمازگزار دو فرق وجود دارد:
فرق اول: لباس نمازگزار باید پاک باشد، اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد.
نکته: اگر مکان نمازگزار نجس و خیس است که سبب میشود بدن یا لباس او نجس شود، در این صورت باید مکان نمازگزار پاک باشد.
فرق دوم: اگر نمازگزار مرد است نباید لباس او ابریشم باشد، اما در مورد مکان نمازگزار چنین شرطی وجود ندارد، یعنی نماز بر روی فرش ابریشم اشکال ندارد، چه برای مردان و چه برای زنان.
آیا سجده بر روی مهر نجس صحیح است؟
پاسخ: باطل است، اعم از اینکه جای سجده و پیشانی که بر آن میگذارند، خشک باشد یا تر.
-----
رساله توضیح المسائل م 799 و 831
مطالب دیگر:
نماز خواندن در رستورانهای بین راهی
پاکیِ محلّ سجده
نماز نشسته یا روی صندلی اولویت با کدام؟
نماز فوت شده در بیهوشی
برداشتن مهر نماز توسط کودک
کلمات کلیدی: احکام نماز
❇️سوال:
آیا با غسل زیارت میتوان نماز خواند؟
❇️پاسخ:
آیات عظام خامنه ای و سیستانی: نميتوان با غسل زيارت نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.
👈آیت الله مکارم شیرازی: با غسل زیارت امام رضا علیه السلام می توان نماز خواند البته غسل زیارت تا يك روز معتبر است؛ و اگر حدث اصغر از او سر زند، باید برای نماز وضو بگیرد.
----------
استفتا از سایت مراجع عظام
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
❇️سوال: کسی که قنوت نماز را فراموش کرده تا کی و چگونه می تواند آن را جبران نماید؟
❇️پاسخ:
👈مقام معظم رهبری: اگر نمازگزار قنوت را فراموش کرد، می تواند بعد از بلند شدن از رکوع انجام دهد و اگر تا آن موقع یادش نیامد، بعد از تمام شدن نماز قنوت را انجام دهد. [1]
👈آیت الله شبیری زنجانی: پس از سلام نماز، رو به فبله می نشیند و قضای قنوت را بجا می آورد. [2]
👈آیت الله سیستانی: اگر در رکوع یادش آمد، در حال ایستادن بعد از رکوع و قبل از رفتن به سجده آنرا قضا کند در غیر این صورت بعد از تمام شدن نماز در حالیکه رو به قبله نشسته قنوت را قضا کند. [3]
👈آیت الله فاضل: اگر عمداً قنوت نخواند قضا ندارد و اگر فراموش كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد، مستحبّ است بايستد و بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد، مستحبّ است بعد از ركوع قضا كند و اگر در سجده يادش بيايد، مستحبّ است بعد از سلام آن را قضا نمايد. [4]
----------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 624018.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 26554.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 443463.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی،
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
بعضی از مکروهات نماز
1. برهم گذاشتن چشم ها (البته در رکوع کراهت ندارد).
2. گرداندن چشم ها به طرف راست یا چپ.
3. برگرداندن اندک صورت به طرف راست یا چپ.
نکته: اگر صورت کاملاً به طرف راست و یا چپ برگردانده شود، نماز باطل است.
4. بازی کردن با ریش، دست و مانند آن.
5. در هم فرو بردن انگشت ها.
6. انداختن آب دهان.
7. نگاه کردن به خط قرآن، کتاب، یا نوشته انگشتر.
8. ساکت شدن هنگام قرائت یا ذکر، برای شنیدن سخن دیگران.
9. هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد.
10. به پا داشتن جوراب تنگ (که پا را فشار دهد).
11. در حال خواب آلودگی و خودداری کردن از بول یا غائط.
باسمه تعالی
#اقتدا در نماز جماعت
🔰حضرت کاظم علیه السلام میفرمایند: إِنَ الصَّلَاةَ فِی الصَّفِ الْأَوَّلِ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست.
🔻در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد #واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛
🔻لذا امروز قصد داریم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض میکنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و #تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند.
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنهای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند.
3. اگر میداند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالیکه امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند.
https://eitaa.com/fatemi222/2401
﷽
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
✋سه نکته درباره #خمس و بدهکاری
🌸در روایتی حضرت رضا علیه السلام درباره آثار و #فوائد پرداخت خمس میفرمایند: ...
فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ... تَمْحِیصُ ذُنُوبِکُمْ وَ ما تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِکُمْ لِیَوْمِ فَاقَتِکُم.
👈پرداخت خمس باعث پاک شدن گناهان تان و ذخیرهای برای روز قیامت تان است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج1 ص: 548)
🌸در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد، واجب است بیاموزد؛ یکی از عبادات مالی، #خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب میشود، لذا سه نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم:
1️⃣👈هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق #شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در #سررسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد.
2️⃣👈اگر بر کسی خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر #مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد.
3️⃣👈 داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به #مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1)
📗 #منابع (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645)
#بین_الصلاتین
#منبرک_فاطمی
https://eitaa.com/fatemi222/3573