✋احكام عددى سه
✅رباخوارى يكى از گناهان كبيره است كه در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است.
گناه يك درهم ربا بزرگتر از آن است كه انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا كند. اما سه نوع ربا حرام نيست: ۱. رباى پدر و فرزند از يكديگر ۲. رباى زن و شوهر ۳. ربا از كافرى كه در پناه اسلام نيست.
✅اگر بخواهند ظرفى را كه به شراب نجس شده با آب قليل آب بكشند، بايد سه مرتبه بشويند و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.
✅ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، بلكه در آب كُر و آب جارى هم احتياط سه مرتبه است.
✅ظرف نجس را با آب قليل به اين صورت مى شود آب كشيد؛ يكى آن كه سه مرتبه پر كنند و خالى كنند، ديگر اين كه سه دفعه قدرى آب در آن بريزند و هر دفعه آب را در آن طورى بگردانند كه به جاهاى نجس آن برسد و بيرون بريزند.
✅اگر ظرف بزرگى مثل پاتيل نجس شود، چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر و خالى كنند پاك مى شود. و همچنين است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بريزند، به طورى كه تمام اطراف آن را بگيرد. و در هر دفعه آبى كه ته آن جمع مى شود بيرون آورند.
✅اگر ظاهر برنج و گوشت يا چيزى مانند اينها نجس شده باشد.
✅چنانچه آن را در ظرفى بگذارند و سه مرتبه آب روى آن بريزند و خالى كنند، پاك مى شود و ظرف آن هم پاك مى شود.
✅در وضو، شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب، مرتبه دوم جايز و مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام مى باشد.
✅مدت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود و اگر مختصرى از سه روز كمتر باشد حيض نيست.
✅بايد سه روز اول حيض پشت سر هم باشد. پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست.
👈اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود و بعد سه روز خون ببيند خون دوم حيض است. و خون اول اگر چه در روزهاى عادتش باشد، حيض نيست.
✅اگر انسان، ميّتى را كه سه غسل او كاملاً تمام شده است مس نمايد غسل بر او واجب نمى شود ولى اگر پيش از آن كه غسل سوم تمام شود جايى از بدن او را مس كند اگر چه غسل سوم آنجا تمام شده باشد بايد غسل مسّ ميّت كند.
✅واجب است ميّت را سه غسل بدهند؛ اول با آبى كه با سدر مخلوط باشد. دوم با آبى كه با كافور مخلوط باشد، سوم با آب خالص.
✅مرد مى تواند دختربچه اى را كه سن او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد و زن هم مى تواند پسربچه اى را كه سن او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد.
✅ميّت مسلمان را بايد با سه پارچه كه آنها را لنگ و پيراهن و سرتاسرى مى گويند، كفن نمايند.
✅طلاق تا سه بار صحيح است.
اگر زنى را دو بار طلاق دهد و به او رجوع كند، يا دو بار او را طلاق دهد و بعد از هر طلاق عقدش كند، بعد از طلاق سوم آن زن بر او حرام است.
✅مستحب است تا سه روز براى اهل خانه ميت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مكروه است.
✅كسى كه در يك نماز سه مرتبه شك كند يا در سه نماز پشت سر هم شك كند كثيرالشك است و نبايد به شك خود اعتنا كند.
✅براى سه چيز بعد از سلام نماز، انسان بايد دو سجده سهو به جا آورد:
۱. در بين نماز سهواً حرف بزند ۲. يك سجده را فراموش كند ۳. در نماز چهار ركعتى بعد از سجده دوم شك كند كه چهار ركعت خوانده يا پنج ركعت و در دو مورد هم احتياط واجب آن است كه سجده سهو بنمايد:
۱. در جايى كه نبايد نماز را سلام دهد مثلاً در ركعت اول سهواً سلام بدهد ۲. تشهد را فراموش كند.
✅نجاست هر چيز از سه راه ثابت مى شود:
۱. خود انسان يقين كند چيزى نجس است.
۲. كسى كه چيزى در اختيار او است بگويد آن چيز نجس است.
۳. دو مرد عادل بگويند چيزى نجس است.
✅مجتهد و اعلم را از سه راه مى توان شناخت:
۱. خود انسان يقين كند مثل آنكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.
۲. دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند. مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند.
۳. عده اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم راتشخيص دهند، بگويند و از گفته آنان اطمينان پيدا شود.
✅زمين با سه شرط كف پا و ته كفش نجس را پاك مى كند:
۱. پاك باشد ۲. خشك باشد ۳. نجاست در كف پا و ته كفش به واسطه راه رفتن يا ماليدن بر زمين برطرف شود.
✅مسأله: براى پاك شدن كف پا و ته كفش بهتر است پانزده قدم يا بيشتر راه برود.
مسأله: لازم نيست كف پا و كفش نجس، تر باشد بلكه اگر خشك هم باشد با راه رفتن پاك مى شود.
https://eitaa.com/ahkam31/251
✋احكام عددى سه
✅نشانه هاى منى سه چيز است: ۱. با شهوت بيرون بيايد؛ ۲. با فشار بيرون بيايد؛ ۳. همراه با سستى بدن باشد.
✅استحاضه سه قسم است: قليله، متوسطه و كثيره.
مسأله: در استحاضه قليله بايد براى هر نماز يك وضو بگيرد و نوار بهداشتى را عوض كند و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده آب بكشد.
✅در سه صورت اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است:
۱. به واسطه زخم يا جراحت يا دملى كه در بدن اوست لباس يا بدنش به خون آلوده باشد.
۲. بدن يا لباس او مقدار كمتر از درهم كه تقريباً به اندازه يك سكه مى شود به خون آلوده باشد.
۳. ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند.
مسأله: اگر خون بريدگى و زخم كه به زودى خوب مى شود و شستن آن آسان است در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است.
مسأله: اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد هر كدام را جدا بايد حساب نمود.
مسأله: لباس و بدنى كه به واسطه خون و (آب) نجس شده نمى شود با آن نماز خواند.
✅محرميت به شير سه گونه است: ۱. پانزده مرتبه از شير يك زن بخورد؛ ۲. يك شبانه روز شير يك زن را بخورد؛ ۳. به قدرى از شير يك زن بخورد كه بگويند گوشت او از شير آن زن روئيده است.
✅در نماز آيات و نماز عيد فطر مستحب است بجاى اذان و اقامه سه مرتبه به قصد اميد ثواب بگويد الصلاة.
✅اگر مرد در مرگ زن يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند، يا اگر زن در عزاى ميّت صورت خود را بخراشد به طورى كه خون بيايد يا موى خود را بكَنَد بايد ده فقير را طعام دهد و يا آنها را بپوشاند و اگر نتواند بايد سه روز روزه بگيرد بلكه اگر خون هم نيايد بنا بر احتياط بايد به اين دستور عمل نمايد.
✅كفاره شكستن قسم، اطعام يا لباس دادن به ده نفر است و اگر نتواند طعام يا لباس بدهد بايد سه روز روزه بگيرد.
✅نشانه هاى بلوغ يكى از سه چيز است: ۱. روييدن موى درشت زير شكم بالاى عورت؛ ۲. بيرون آمدن منى؛ ۳. تمام شدن پانزده سال قمرى در پسران و تمام شدن نه سال قمرى در دختران.
✅استبراء عمل مستحبى است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مى دهند، و طريقه آن اين است كه بعد از قطع شدن بول سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشد و بعد، انگشت شست را روى آلت و انگشت سبابه را زير آن بگذارد. سه مرتبه تا ختنه گاه بكشد و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهد.
✅سه آب به نامهاى وذى، مذى و ودى گاهى از محل ادرار خارج مى شوند و حكم منى را ندارند. آبى كه گاهى در حين تحريك شهوت از انسان خارج مى شود و به آن مذى مى گويند پاك است و نيز آبى كه گاهى بعد از منى بيرون مى آيد و آن وذى است و آبى كه گاهى بعد از بول بيرون مى آيد و به آن ودى مى گويند اگر بول به آن نرسيده باشد پاك است.
✅مقدار زكات فطره سه كيلو گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج و مانند اينهاست كه بايد خود آنها را به مستحق بدهند يا پولش را.
✅شرايط عمومى تكليف سه چيز است: ۱. بلوغ ۲. عقل ۳. قدرت. و مكلف در صورتى كه يكى از سه مورد فوق را نداشته باشد، تكليفى بر او نيست.
✅در ورود به نماز سه واجب بايد انجام شود: ۱. آرامش بدن ۲. نيت ۳. تكبيرة الاحرام.
✅غسلهاى مستحبى سه دسته اند: ۱. غسلهايى كه در زمانهاى خاصى انجام مى شود همچون غسل جمعه و غسل شب قدر ۲. غسلهايى كه براى مكانهاى خاص انجام مى شود همچون غسل زيارت ۳. غسلهايى كه براى انجام كار خاصى همچون برنامه اعمال اعتكاف انجام مى شود.
✅براى انسان در طول زندگى سه نوع شهادتين مطرح است: ۱. در ابتداى زندگى به صورت اذان و اقامه ۲. شهادتين در انتهاى زندگى ۳. اذان و اقامه اى كه روزانه خود مكلف ده بار در نمازهاى يوميه مى گويد و بدين گونه عقايد خود را تقويت مى كند.
✅كسانى كه به واسطه خويشاوندى ارث مى برند سه دسته اند:
۱. پدر و مادر و اولاد ميت و با نبودن اولاد، اولادِ اولاد هر چه پايين روند، هر كدام آنان كه به ميت نزديكتر است ارث مى برد و تا يك نفر از اين دسته هست دسته دوم ارث نمى برند ۲. جد يعنى پدربزرگ و پدر او هر چه بالا رود و جدّه يعنى مادر بزرگ و مادر او هر چه بالا رود پدرى باشند يا مادرى و خواهر و برادر و با نبودن برادر و خواهر، اولاد ايشان هر كدام آنان كه به ميت نزديكتر است ارث مى برد و تا يك نفر از اين دسته هست دسته بعد ارث نمى برند ۳. عمو و عمه و دايى و خاله هر چه بالا روند و اولاد آنان هر چه پايين روند و تا يك نفر از عموها و عمه ها و دايى ها و خاله هاى ميت زنده اند، اولاد آنان ارث نمى برند ولى اگر ميت عموى پدرى و پسرعموى پدر و مادرى داشته باشد (و غير از اينها وارثى نداشته باشد) ارث به پسرعموى پدر و مادرى مى رسد و عموى پدرى ارث نمى برد.
https://eitaa.com/ahkam31/252
✋احكام عددى سه 3
✅امر به معروف
سه مرتبه دارد: ۱. با شخص معصيت كار طورى عمل شود كه بفهمد براى ارتكاب او به معصيت اين برخورد با او شده ۲. امر به معروف زبانى ۳. توسل به زور كه شرايط خاصى دارد و براى توضيح بيشتر بايد به كتابهاى توضيح المسائل مراجعه نمود.
✅سه نماز است كه نُه قنوت دارد: ۱. نماز عيد فطر ۲. نماز عيد قربان ۳. نماز استسقاء.
✅اگر پول جنسى را كه نقد خريده تا سه روز ندهد و جنس را تحويل نگيرد، فروشنده مى تواند معامله را به هم بزند.
✅سه غسل را فقط بايد به صورت ترتيبى انجام داد: ۱. غسل ميت ۲. غسل جبيره ۳. غسلى كه روزه دار انجام مىدهد.
✅كفاره سه نوع است: ۱. ترتيبى (بر كسى كه كفاره واجب است بايد به ترتيبى كه از او خواسته شده است انجام دهد مثلاً در كفاره قسم يا كفاره قضاى روزه ماه رمضان كه بايد ده نفر را طعام بدهد و اگر نتوانست سه روز روزه بگيرد ۲. تخييرى (كه از ابتدا خود مكلف مى تواند نوع كفاره را اختيار كند مانند كفاره روزه، نذر، عهد و اعتكاف) ۳. كفاره جمع مانند كفاره افطار روزه به حرام.
✅اولين تعقيب بعد از نماز گفتن سه تكبير است كه همزمان با گفتن تكبيرها دستها را تا جلوى گوش بالا مى بريم.
✅تشخيص قبله سه راه دارد: ۱. خود انسان يقين كند ۲. دو نفر عادل بگويند ۳. كسى كه از روى قاعده علمى قبله را مى شناسد و مورد اطمينان است بگويد.
✅سه غسل از غسلهاى واجب ويژه بانوان است: ۱. حيض ۲. نفاس ۳. استحاضه.
✅مكانهايى كه نماز در آن باطل است سه تا است: ۱. مكانهايى كه ملكش از ديگرى است و راضى نيست ۲. مكانهايى كه منافعش از ديگرى است و راضى نيست (مانند خانه اجاره اى) ۳. مكانهايى كه حق ديگرى به آن تعلق گرفته (مانند حق شريك، حق طلبكاران ميت، حق ورثه، حق تقدم).
✅طهارت بر سه قسم است: ۱. وضو ۲. غسل ۳. تيمم.
✅در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك مى شود: ۱. با غائط، نجاست ديگرى مثل خون بيرون آمده باشد؛ ۲. نجاستى از خارج به مخرج غائط رسيده باشد؛ ۳. اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد.
✅مُهر نماز سه شرط دارد: بايد ۱. خوراكى ۲. پوشاكى ۳. معدنى نباشد.
✅در نماز سه پيوند مطرح است: ۱. پيوند با خداوند، با جملاتى چون الله اكبر، اياك نعبد و اياك نستعين و ... ۲. پيوند با قرآن، با خواندن ده بار حمد و سوره در نمازهاى يوميه ۳. پيوند با معصومان و شهادت به نبوت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ولايت على عليه السلام در اذان و اقامه و شهادت به نبوت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در تشهد و ياد امام حسين عليه السلام با مهر كربلا.
✅سه كار اصلش مستحب است و فرعش حرام: ۱. قبول امانت مستحب است ولى خيانت در امانت حرام ۲. رفتن به مساجد و زيارت قبول ائمه معصومين علیهم السلام مستحب است ولى توقف جنب و حائض در مكانهاى مقدس حرام ۳. اعتكاف در مسجد جامع مستحب است و خارج شدن از آن حرام.
✅سه چيز اصلش مستحب است و فرعش واجب: ۱. سلام دادن مستحب است و جواب آن واجب ۲. شركت در نماز جماعت مستحب است ولى متابعت در افعال نماز واجب ۳. قرض دادن مستحب است ولى اداى آن واجب.
✅طلاق سه قسم است:
۱. خلع (اگر زن نسبت به شوهرش متنفر باشد و مهريه يا مال ديگرى را گر چه بيشتر از مهر باشد به شوهرش ببخشد تا طلاقش دهد)
۲. مبارات (اين نوع طلاق هنگامى رخ مى دهد كه زن و شوهر يكديگر را دوست نداشته باشند و زن مالى به شوهرش ببخشد كه بيشتر از مقدار مهر نباشد تا شوهرش او را طلاق دهد).
۳. رجعى (مرد پيش از اتمام عده زن مطلقه او را به همسرى سابق برمى گرداند)[۶۰] دو قسم طلاق اول را طلاق بائن گويند كه شوهر بعد از آن حق رجوع به زن را ندارد، خواه زن عده داشته باشد يا نداشته باشد.
https://eitaa.com/ahkam31/253
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#شکیات_نماز
شکیات نماز سه گونه اند:
1⃣👈 شک های که #مبطل نمازند، همچون شک در نمازهای واجب دو رکعتی وسه رکعتی
2⃣👈 شک های #صحیح همچون: شک بین رکعت سه وچهار که باید بنا را برچهار گذاشت و نماز را تمام نمود و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط و سپس دو سجده سهو به جا آورد.
3⃣👈شک هایی که نباید به آنها اعتنا نمود همچون: شک فردی که #کثیر_الشک است یا شک بعداز فراغ و...
🔗دستور #نماز_احتیاط
بعد از سلام نماز بايد فورا #نيت نماز احتياط كند و #تكبير بگويد و حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده نمايد.
پس اگر يك ركعت نماز احتياط بر او واجب است، بعد از دو سجده تشهد بخواند و سلام دهد، و اگر دو ركعت نماز احتياط بر او واجب است، بعد از دو سجده يك ركعت ديگر مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از تشهد سلام دهد.
📗 #منابع:
۱. اجوبه الاستفتائات س ۱۲۱۵
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۴۹
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وضو_وقت_نماز 🤲
✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است:
1⃣👈 وضو برای نماز #معین یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است.
2⃣👈 وضو برای نماز معین #قبل از #وقت که صحیح نیست.
3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به #وضو دارد مانند #مس_قرآن که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است
🔗 #مساله: کسی که #یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او #صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
هفت نکته درباره اقتدا🕴
1⃣👈 اگر ماموم نداند امام جماعت نماز #واجب می خواند یا #مستحب نمی تواند به او اقتدا کند.
2⃣👈 در هر رکعت، نماز گزار می تواند در بین #قرائت و در #رکوع به امام جماعت اقتدا کند.
3⃣👈 موقعی که ماموم نیت می کند، باید امام را #معین نماید. ولی دانستن اسم او #لازم نیست مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش #صحیح است.
4⃣👈 اگر امام ایستاده وماموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد وسوره را به قصد قربت بخواند.
5⃣👈 اگر صف های جلو آماده نماز هستند صف های بعد می توانند اقتدا کنند.
6⃣👈 #اقتدا و #تکبیر گفتن باید درحال آرامش باشد و کسی که در حال حرکت است مانند رسیدن به رکوع نماز حماعت در آن حال نمی تواند اقتدا کند.
7⃣👈 کسی که درحال قیام رکعات سوم و چهارم اقتدا می کند باید حمد وسوره نماز رابخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به رکوع امام نمی رسد باید صببر کند و درحال رکوع اقتدا کند.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۸۶ م ۱۴۴۱
۲. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۱ ص ۷۳
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
شک در #وضو
✅ کسی که می داند #وضو گرفته و #مبطل نیز از او سرزده اگر نداند کدام جلوتر بوده، سه صورت دارد.
1⃣👈 اگر #پیش از نماز است، باید وضو بگیرد.
2⃣👈 اگر #بین نماز است، باید نماز را #بشکند و وضو بگیرد.
3⃣👈 اگر #بعد از نماز است، باید وضو بگیرد و نماز خوانده شده را دوباره بخواند.(۱)
مساله: اگر بعد از نماز 🤲 شک کند که قبل از نماز #وضوی او باطل شده یا بعد از نماز، نمازی که خوانده صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۱۹۰ م۳۰۲ آیات عظام صافی تبریزی بهجت وسیستانی : اگر بعداز نماز است، نمازی که خوانده صحیح است.
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۴
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
سؤال: کسی که طبق وظیفه روی صندلی نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد؟
جواب: اگر می تواند خم شود، باید در حد امکان شرایط سجده را رعایت کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست.
سؤال: با توجه به این که برای بانوان پوشاندن_دست تا مچ لازم نیست، اگر با حنا یا لاک یا انگشتر و مانند آن، دست را زینت داده باشد نیز پوشاندن آن از نامحرم لازم نیست؟
جواب: در صورتی که دست یا صورت زینت یا آرایش داشته باشد، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟
جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمیآید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
سؤال: اگر کسی برای کار یا تحصیل و مانند آن، بنا دارد یک سال در شهر دیگری غیر از وطنش سکونت و زندگی کند، آیا آن شهر وطن دوم او محسوب می شود؟
جواب: آن شهر وطن دوم او محسوب نمی شود، ولی در صورتی که به گونهای سکونت دارد که در آنجا عرفاً مسافر محسوب نمی شود، نمازش تمام و روزه صحیح است و نیاز به قصد اقامت ده روز ندارد.
سؤال: بیرون بودن موی سر زن صرفاً از روی عادت ونه برای جلب توجه مردان، جایز است؟
جواب: زن باید تمام موی خود را از نگاه نامحرم بپوشاند و صرف عادت مجوز گناه نیست.
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✋موضوع:نبودن_مانع_در_اعضای_وضو_و_غسل_با_رویکرد_کاشت_ناخن و..
✍️در مساله 11 رساله مراجع تقلید آمده است مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. در بین احکام شرعی یکی از احکام بسیار مورد نیاز و مورد مبتلا مسائل وضو و غسل است که امروز قصد داریم به چند نکته از آن اشاره کنیم:
1️⃣👈یکی از شرایط صحیح بودن وضو و غسل این است که در اعضای وضو و غسل چیزی که مانع رسیدن آب می شود وجود نداشته باشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد؛ لذا اگر بر روی دست چسب یا لاک یا ناخن مصنوعی و یا مژه مصنوعی باشد باید برای وضو و غسل برطرف شود. (1)
2️⃣👈. نسبت به اصل کاشت ناخن هم عرض می کنیم که بانوان محترم توجه داشته باشند اگر کسی بخواهد فقط برای زینت و زیبایی (نه ضرورت خاصی) این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد بنابه نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنهای حفظه الله ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2)
3️⃣👈 اگر در اعضای وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای تحصیل طهارت علاوه بر غسل و وضوی جبیره ای، (یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد،) تیمم هم انجام شود به نظر اکثر مراجع تقلید، مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. (3)
📗نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: اگر مانع به مقدار دو میلی متر باشد برای وضو اشکال ندارد.
(2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(3) سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفهاش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید. (رساله مراجع مساله 338)
🗣سوال: حکم اذان و اقامه مستقل در نماز جماعت چیست؟
پاسخ👇🏽
📝اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نماز می خواند نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. [1]
📝آیت الله بهجت: اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نماز می خواند، می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید. [2]
📝آیت الله مکارم: اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، برای همه کسانی که با آن جماعت نماز می خوانند، کافی است و بقیه بنابر احتیاط واجب باید اذان و اقامه را ترک کنند. [3]
#احکام_نماز_جماعت
#اذان_اقامه_در_نماز_جماعت
---------------
📚 منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 923؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی الاذان و الاقامه، ص 279، م 3؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 890؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 568 و المسائل المنختبه، م 255؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 718.
[2]. بهجت، وسیله النجاه، م 674.
[3]. مکارم، توضیح المسائل، م 845.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
آیا می دانید ❓❓
کسی که از سید فقیری طلبکار است نمی تواند مستقیما آن بدهی را بابت سهم سادات خمسش در نظر بگیرد.
💠 مثلا کسی که یک میلیون از سید فقیری طلب دارد و الان یک میلیون سهم سادات بدهکار است نمی تواند بگوید آن یک میلیون طلبم در ازای سهم سادات مگر اینکه یکی از این راهها را انجام دهد:
👇🏼👇🏼👇🏼
1⃣➖از حاکم شرع و دفتر مرجعش و یا نماینده او در این باره اجازه بگیرد.
2⃣➖(بنابر احتیاط واجب)سهم سادات را به سید فقیر بدهد و بعد سید بابت بدهی که به این شخص دارد به او برگرداند.
3⃣➖ ✍🏻 آیات عظام وحید خراسانی و سیستانی: و مى تواند از سید فقیر وكالت گرفته و خود از جانب او خمس را دریافت نموده و بعد بابت طلبش دریافت كند.
✍🏻 آیت الله شبیری زنجاني: كسي كه از مستحقّ طلبكار است، مي تواند طلب خود را بابت خمس حساب كند.
#احکام_خمس
#سهم_سادات
---------------
📚 منبع: رساله 12 مرجع مسأله 1850
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
❎سوال: آیا نماز با نامحرم در اتاق خلوت، صحیح است؟
📝آیت الله خامنه ای: اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود و آنان بترسند که با حرام بیفتند، ماندنشان در آن جا حرام است و بنابر احتیاط مستحب نباید آن جا نماز بخوانند؛ لیکن اگر نماز خواندند، باطل نیست. [1]
📝آیت الله سیستانی: بودن مرد و زن نامحرم در جایی که احتمال معصیت و فساد را بدهند حرام است؛ هر چند کس دیگری بتواند وارد شود و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند. [2]
📝آیات عظام صافی و مکارم: اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود بنابر احتیاط واجب ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفتگوهای علمی و ضروری و مانند آن بپردازند. نماز خواندن نیز در آنجا صحیح نیست. [3]
#نماز_با_نامحرم_در_اتاق_خلوت
#احکام_نماز
---------------
📚 پینوشت:
[1]. خامنه ای: استفتاء (رساله مصور، ج2، ص 70).
[2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 876.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 876؛ مکارم، توضیح المسائل، م 814.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical