⏪موجبات وضو
🔹سئوال: برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟
🔸جواب: برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
1. برای #نمازهای واجب غیر از نماز میت.
2. برای #سجده و تشهد فراموش شده.
3. برای #طواف واجب خانهی كعبه.
4. اگر #نذر یا عهد كرده یا قسم خورده باشد كه وضو بگیرد.
5. اگر نذر كرده باشد كه جائی از #بدن را به خط قرآن برساند.
6. برای آب كشیدن #قرآنی كه نجس شده و... (توضیح المسائل دوازده مرجع, م316)
#منبرک
#فاطمی
#احکام_وضو
@fatemi5
سؤال: اگر به هر دلیل هنگام نماز، مُهر از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟
جواب: اگر در بین نماز چیزی که بر آن سجده میکند، گم شود و چیزی که سجده بر آن صحیح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد باید نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است:
چنانچه لباس او از جنس کتان یا چیزی که جنس پنبه و کتان دارد، باشد باید بر همان سجده کند و احتیاط آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان است، ممکن باشد بر غیر آن یعنی لباسی که از این جنس نیست، سجده نکند.
اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند.
📚 مواردی که پاک بودن بدن یا لباس نمازگزار لازم نیست
✅ اول: خون زخم، جراحت و دمل
اگر در بدن یا #لباس_نمازگزار، خون زخم، #جراحت یا #دمل باشد، چنانچه آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض كردن لباس برای بيشتر مردم يا برای شخص او سخت و مستلزم حرج و مشقت است، تا وقتی که زخم، جراحت یا دمل خوب نشده است، میتواند با آن خون نماز بخواند؛ همچنین چرکی که با خون بیرون میآید یا دوایی که روی زخم میگذارند و نجس می شود، همین حکم را دارد.
✅ دوم: خون کمتر از یک بند انگشت اشاره
اگر بدن یا لباس نمازگزار به خون آلوده باشد، درصورتی که مقدار آن کمتر از یک #بند_انگشت اشاره باشد، نماز با آن اشکال ندارد، ولی اگر به اندازۀ بند انگشت اشاره یا بیشتر از آن باشد نماز با آن اشکال دارد.
✅ سوم: متنجس بودن لباسهای کوچک
اگر لباس¬های کوچک نمازگزار، مانند جوراب، دستکش و عرقچین که با آنها نمیتوان عورت را پوشاند و نیز انگشتر، دستبند و مانند آن، با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود، نماز با آن صحیح است.
✅ چهارم: اضطرار به پوشیدن لباس نجس
کسی که بهخاطر سرما یا نداشتن آب و مانند آن ناچار شود که با بدن یا #لباس_نجس نماز بخواند، نمازش صحیح است.
#احکام_لباس_نمازگزار #مستثنیات_لباس_نمازگزار
@ahkam_sharei
📚 خرید و فروش نسیه به قیمت بیش از نقد
💠 سوال: آيا خريد كالايى به طور #نسيه به قيمتى بيشتر از قيمت نقدى آن جايز است؟ آيا اين معامله، #ربا محسوب مىشود؟
✅ جواب: خريد و فروش نسيه كالا به مبلغى بيشتر از قيمت نقدى آن اشكال ندارد و تفاوت #نقد و #نسيه ربا محسوب نمىشود.
استفتائات رهبری
#احکام_معاملات
#خرید_فروش_نسیه
@ahkam_sharei
📚 نماز خواندن روی فرش نجس
💠 سوال: آیا #نماز خواندن روی #فرش_نجس صحیح است؟
✅ جواب: #محل_سجده نمازگزار باید پاک باشد ولی اگر مکان نمازگزار به غیر از جایی که پیشانی را بر آن می گذارد، نجس باشد، چنانچه نجاست آن به بدن یا لباس سرایت نکند، اشکال ندارد و نماز صحیح است.
#احکام_نماز
#مکان_نمازگزار
@ahkam_sharei
📚 صندوق های قرض الحسنه خانگی
💠 سؤال: آیا فعالیت صندوق های فامیلی، محله، همکاران و... که اعضا، ماهانه مبالغی به آن پرداخت می کنند و به قید #قرعه به یکی از اعضا قرض داده می شود، اشکال دارد؟ اگر مسئول صندوق شرط کند اولین دریافت (بدون #قرعه_کشی )، متعلق به او باشد، اشکال ندارد؟
✅ جواب: فعالیت صندوق های #قرض_الحسنه مذکور که عده ای به شخصی وکالت می دهند تا ماهانه مبالغی را از اعضا، دریافت کرده و به قید قرعه به یکی از آنها پرداخت کند، اشکال ندارد؛ همچنین اگر متصدی صندوق که در انجام امور آن از طرف اعضا، وکالت دارد، شرط کند اولین نوبت دریافت، متعلق به او باشد، اشکال ندارد.
استفتائات رهبری
#احکام_قرض #صندوق_قرض_الحسنه
@ahkam_sharei
📚 کاشت ناخن مصنوعی و حکم وضو، غسل و نماز با آن
💠 سوال:
۱. آیا کسی که #کاشت_ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام #وضو یا #غسل، #ناخن_مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟
۲. کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟
جواب:
۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست.
۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا #غسل_جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
#احکام_وضو #وضو_با_وجود_ناخن_مصنوعی
@ahkam_sharei
📚 شیوه نماز خواندن فرد مسلوس
💠 سؤال: کسی که بیمار است و نمی تواند از خروج ادرار جلوگیری کند برای طهارت و #وضو و #نماز چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر می داند كه از اوّل وقت نماز تا آخر آن، به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن با وضو، مهلت پيدا مىكند، بايد نماز را در همان وقت بخواند، در غیر این صورت، اگر در بین نماز چند دفعه بول از او خارج میشود میتواند با هر وضویی یک نماز بخواند یعنی برای هر نماز به یک وضو اکتفا کند، هر چند وضوی او در بین نماز باطل شود، اما اگر به صورت متصل، بول از او خارج می شود به صورتی که اگر بخواهد برای هر بار خارج شدن، وضو بگیرد به حرج می افتد، می تواند با یک وضو، نمازهای متعدد بخواند، به شرط آن که بین دو نماز، #بول از او خارج نشود.
چنین شخصی بايد در حال نماز، به هر وسيله ای، از #سرایت_نجاست به لباس و بدن، جلوگیری کند و احتياط واجب آن است كه پيش از هر نماز مخرج ادرار را كه نجس شده است، ـ اگر حرجی نباشد ـ تطهیر کند.
#احکام_طهارت #احکام_مسلوس
@ahkan_sharei
📚 هزینه کردن وام در غیر مورد قرار داد
💠 سؤال: آیا برای دریافت #وام_خرید_کالا ، می توانیم #فاکتور_صوری خرید کالایی را ارایه کرده و مبلغ وام را در جای دیگری هزینه کنیم؟
✅ جواب: جایز نیست.
#احکام_بانکی #مصرف_وام
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_پوشش
💬سوال
تا چه اندازه ميتوانيم به حجاب همسر حساس باشیم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
اختيار پوشش زن بدست خود اوست. مرد نمي تواند زن خود را مجبور به رعايت يك نوع پوشش خاص كند و يا خداي ناكرده بخواهد كه بي حجاب باشد. در هيچ صورتي زن نمي تواند در گناه از شوهر خود اطاعت نمايد.
گاهي خانم پوشش نامناسب دارد و رعايت حجاب اسلامي را نمي كند، مرد بايد او را با بهترین شیوه ها نهي از منكر كند، شوهر نمی تواند بی تفاوت باشد!. درست است كه نوع پوشش بر عهده خود زن است اما اگر خانم پوشش اسلامي را رعایت نکرد مرد مي تواند اجازه خروج از منزل با وضع نامناسب را به همسر خود ندهد.
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
📚 وصیت به تقسیم مساوی ارث
💠 سؤال: پدری #وصیت کرده پس از فوت، کلیه اموال اعم از منقول و غیر منقول به طور مساوی بین فرزندان پسر و دختر تقسیم شود؛ آیا چنین وصیتی شرعا نافذ است؟
✅ جواب: اگر قصدش این بوده است که ـ بر خلاف حکم شرعی ـ #ارث به طور مساوی تقسیم شود، وصیت باطل است و اگر قصدش این بوده است که ارث دخترها به اندازۀ پسرها افزایش یابد، در صورتی که مجموع مقدار اضافه، بیش از ثلث ترکه (یک سوم از کل ارث) نباشد، وصیت نافذ است، وگرنه در بیش از ثلث، نیازمند تأیید ورثه می باشد.
#احکام_ارث #احکام_وصیت #تقسیم_ارث
@ahkam_sharei
📚 برگرداندن نیت نماز به نماز دیگر
💠 سؤال: اگر نمازگزار در بین #نماز_عصر و یا عشا متوجه شود #نماز_ظهر و یا مغرب را نخوانده است، چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: چنانچه قبل از #وقت_مخصوص نماز عصر و یا عشا، متوجه شود که نماز ظهر و یا مغرب را نخوانده است واجب است نیت خود را به نماز ظهر و یا مغرب برگرداند؛ البته در نماز عشا لازم است که به رکوع رکعت چهارم، نرسیده باشد.
استفتائات رهبری
#احکام_نماز #نیت_نماز #تغییر_نیت
@ahkam_sharei
📚 ناتوانی در ادای کفاره روزه
💠 سؤال: اگر کسی نتواند #کفاره_افطار_عمدی را به جا آورد، چه وظیفه ای دارد؟
✅ جواب: اگر کسی هيچ يک از سه موردی را که برای کفاره عمد، مخير است، نتواند انجام دهد، بايد به هر تعداد فقير که قادر است، غذا بدهد و احتياط آن است که استغفار هم بکند و اگر به هيچ وجه قادر بر غذا دادن به فقرا نيست، کافی است که استغفار کند، يعنی با دل و زبان بگويد: اَستَغفِرُ اللهَ (از خداوند بخشايش میطلبم).
#احکام_کفارت #کفاره_روزه
@ahkam_sharei
💢نظر مراجع تقلید در مورد نحس بودن ماه صفر
💢سوال :
برخی معتقدند، برخی ایام مثل ماه صفر نحس هستند و به برخی روایات نیز استناد میکنند. آیا از نظر شرعی ایام و لیالی نحس وجود دارد و برای رفع نحسی چه باید کرد؟
✅پاسخ چند مرجع بزرگوار:
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی:
بهطور مطلق چنین مطلبی ثابت نیست و بهطورکلی صدقه به فقیر دافع بلاست.
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی:
دلیلی بر این معنا نداریم و بر فرض صحت هم با مقداری صدقه مسئله حل میشود.
حضرت آیتالله مکارم شیرازی:
از بعضی روایات چنین چیزی استفاده میشود ولی با صدقه خطرات برطرف میشود.
حضرت آیتالله سیستانی:
برای رفع نحسی احتمالی صدقه بدهید
🆔 @ahkam_sharei
📚 تجافی در تشهد آخر نماز
💠 سؤال: اگرهنگام #تشهد آخر امام جماعت رکعت اول یا سوم ماموم باشد، آیا #تجافی واجب است؟ در حال تجافی چه ذکری باید بگوئیم؟
✅ جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست، بلکه ماموم می تواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند.
استفتائات رهبری
#احکام_نماز_جماعت #تجافی_در_نماز
@ahkam_sharei
(1) در چه صورت، تقلید از یک مرجع تحقق مییابد
همه مراجع (به جز صافی): معیار تحقق تقلید، عمل به فتوای مجتهد است
صافی: معیار تحقق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد به قصد عمل است(
(2) اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟
امام، خامنهای، مکارم و نوری: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، احتیاط واجب است که از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید.
بهجت، فاضل، صافی و وحید: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، واجب است از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید
تبریزی و سیستانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عده که تخصصشان بیشتر است، مقدم دارید. در غیر این صورت باید از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید
تبصره. تعبیر آیت الله مکارم در مورد احتمال اعلمیت گمان به اعلم بودن است.
(3) آیا تبعیض در تقلید جایز است؟ یعنی در برخی مسائل به فتوای مجتهدی و در برخی دیگر به فتوای مجتهد دیگری عمل کنیم؟
همه مراجع (به جز وحید): تبعیض در تقلید در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است؛ به عنوان مثال میتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدی و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سومی تقلید کرد. اما در مسائلی که به هم مربوط است - چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود - تبعیض جایز نیست؛ مانند اینکه در احکام نجاست بدن و لباس، به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند
وحید: تبعیض در تقلید جایز نیست و در صورت تساوی دو یا چند مجتهد، باید به فتوای کسی عمل کند که نظرش مطابق با احتیاط است. در غیر این صورت بین آن دو جمع کند (مثل اینکه یکی به شکسته شدن نماز و دیگری به تمام فتوا داده است که بین آن دو جمع میکند). اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، میتواند از یکی از آنان تقلید کند(2591).
تبصره 1: حکم بالا در تبعیض ابتدایی است؛ یعنی، جایگاه این اختیاری که برای مقلد منظور شده، به پیش از عمل باز میگردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید، در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا میکند.
تبصره 2: طبق فتوای آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، در صورتی تبعیض در تقلید جایز است که مجتهدان در تقوا و ورع نیز مساوی باشند.
(4) آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوی مسافر، میتوان به مرجع دیگری که مساوی با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
امام و فاضل: آری، رجوعغ به مساوی جایز است.
تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست.
صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابراین احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست
بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمیتواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند.
وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، میتواند به فتوای دیگری عمل کند.
(5) اگر مرجع تقلیدمان در مسألهای احتیاط واجب نمود و ما هم به آن عمل کردیم، آیا میتوانیم بعد از عمل، به مجتهد دیگری - که اعلم بعد از او است - رجوع کنیم؟
همه مراجع: آری، میتوانید رجوع کنید.
تبصره، اگر بدون توجه به مسأله، برخلاف احتیاط وجوبی مرجع تقلید خویش عمل کرده است و مطابق فتوای مرجع دیگر با رعایت (الا علم فالاعلم) باشد، صحیح است.
#احکام_شرعی(۱)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
(6) مقلد یکی از مراجع بودم و پس از وفات او، بدون رجوع به مجتهد زنده، به تقلید از او باقی ماندم؛ اکنون چه وظیفهای دارم؟
همه مراجع: نخست باید به مجتهد زنده اعلم مراجعه کنید؛ سپس نظر او در مسأله بقای بر تقلید از میت، عمل نمایید.
(7) جاهل قاصر و مقصد چیست؟
جاهل قاصر کسی است که در تحصیل علم کوتاهی نکرده است؛ یعنی، در شرایطی بوده است که امکان دسترسی به حکم خدا برای او وجود نداشته و یا خود را جاهل نمیداند و احتمال بطلان اعمالش را نمیدهد.
جاهل مقصر کسی است که در تحصیل کوتاهی کرده است؛ یعنی، امکان آموختن و یاد گرفتن احکام الهی را داشته؛ ولی آنها را یاد نگرفته است. جاهل قاصر در برخی موارد، مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمیگیرد؛ ولی جاهل مقصر سزاوار آن است.
(8) هنگام وضو چند مرتبه دست میکشیم تا اطمینان پیدا کنیم که آب رسیده است؛ آیا این عمل اشکال دارد؟
همه مراجع: چنانچه به حد وسواس نرسد، اشکال ندارد.
(9) آیا شستن سه بار صورت و دست، وضو را باطل میکند؟
همه مراجع: شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است؛ ولی وضو را باطل نمیکند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا کرده وضو را باطل میسازد.
(10) کسی که موهای جلوی سرش بلند است و آن را بالای سرجمع میکند؛ چگونه در هنگام وضو مسح نماید؟
همه مراجع: یا باید بیخ موها را مسح کند و یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید.
(11) آیا رنگ مو و حنا و رنگ پوست میوهها، مانع وضو است؟
همه مراجع: رنگ بدون جرم، مانع نیست.
(12) اگر بعد از وضو، در اعضا مانعی ببینیم، چه کنیم؟
همه مراجع (به جز سیستانی، مکارم و وحید): اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشتهاید، بنابر احتیاط واجب، دوباره وضو بگیرید.
مکارم و وحید: اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در هنگام وضو به آن توجه نداشتهاید، باید دوباره وضو بگیرید.
سیستانی: اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضویتان صحیح است؛ ولی اگر در وقت وضو، به مانع توجه نداشتهاید؛ بنابر احتیاط مستجب، دوباره وضو بگیرند.
(13) اگر چرکی زیر ناخن باشد که مانع رسیدن آب میشود، آیا وضو صحیح است؟
همه مراجع: اگر چرک ظاهر نباشد، وضو صحیح است.
(14) آیا مالیدن کرم به دست و صورت مانع وضو میشود؟
همه مراجع: اگر به حدی باشد که مانع رسیدن آب به پوست نباشد، اشکال ندارد.
(15) آیا نگاه به نامحرم در حال وضو، باعث بطلان وضو میشود؟
همه مراجع: نگاه عمدی به نامحرم حرام است؛ ولی باعث بطلان وضو نمیشود.
(16) تکلیف کسی که بعد از نماز شک میکند که در هنگام نماز وضو داشته یا نه چیست؟
همه مراجع (به جز تبریزی، صافی و وحید): نمازی که خوانده، صحیح است؛ ولی باید برای نمازهای بعدی، وضو بگیرد.
تبریزی، صافی و وحید: چنانچه احتمال میدهد، پیش از نماز به گرفتن وضو توجه داشته، نمازی که خوانده صحیح است؛ ولی باید برای نمازهای بعدی، وضو بگیرد
(17) اگر بعد از وضو یقین کنیم یکی از اعمال وضو را انجام ندادهایم. وظیفه چیست؟
همه مراجع: اگر موالات وضو از بین نرفته است، محل فراموش شده و بعد از آن را باید بشوید یا مسح کند و اگر موالات از بین رفته، باید از نو وضو بگیرد.
(18) اگر هنگام وضو، به طور سهوی دست از پایین به بالا کشیده شود، آیا وضو صحیح است؟
همه مراجع: اگر عرفاً از بالا به پایین شسته شود، وضو صحیح است؛ هر چند به طور سهوی دست به طرف بالا کشیده شود.
(19) آیا لازم است مسح پا بر روی شست پا انجام گیرد؟
همه مراجع لازم نیست مسح حتماً به روی شست پا انجام شود و مسح یکی از انگشتان دیگر نیز کافی است.
(20) خواب در چه حدی وضو را باطل میکند؟
همه مراجع: اینکه چشم نبیند و گوش نشنود و اگر یکی از این دو مشخصه نباشد، وضو باطل نمیشود.
(21) اگر هنگام مسح کشیدن راه برویم، وضو باطل میشود؟
همه مراجع: راه یافتن در حال مسح اشکال ندارد.
(22) اگر در حین وضو چیزی بخوریم، وضویمان درست است؟
همه مراجع: خوردن چیزی در حال وضو اشکال ندارد؛ ولی بهتر است از کارهایی که حضور قلب را هنگام وضو را از بین میبرد، پرهیز شود.
(23) وضو گرفتن زن در جایی که مرد نامحرم او را میبیند، چگونه است؟
همه مراجع: گناه کرده؛ ولی وضویش صحیح است.(
(24) لمس کردن کلمه بسمه تعالی و یا ا... - که به جای کلمه الله مینویسند - بدون وضو چه حکمی دارد؟
امام: مس اسمای باری تعالی یا جزئی از آنها - به هر زبان و کیفیتی که نوشته شده باشد - بدون وضو جایز نیست.
تبریزی، خامنهای، سیستانی، فاضل مکارم و نوری: اشکال ندارد (هر چند بهتر است که مس نکنند)
بهجت، صافی، بنابر احتیاط واجب، بدون وضو مس نکنند.
وحید: مس ا... اشکال ندارد؛ ولی مس بسمه تعالی بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
(25) آیا مس کردن نقش آرم جمهوری اسلامی ایران - که روی نامهها و بلیتهای اتوبوس و... وجود دارد - حرام است؟
امام، تبریزی سیستانی، صافی، وحید و نوری: بنا بر احتیاط واجب بدون طهارت مس نکنند.
خامنهای: چنانچه در نظر عرف اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مس آن بدون طهارت حرام است.
فاضل و مکارم: اشکال ندارد؛ ولی بهتر است آن را مس نکنند.
بهجت: مس آن، بدون طهارت جایز نیست.
(26) استفاده از گردن بند منقش به نام خدا چه حکمی دارد؟
امام، بهجت، خامنهای، صافی و نوری: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولی بدون طهارت، آن را مس نکنند.
تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولی بنا بر احتیاط واجب، مس اسم الله بدون وضو جایز نیست.
فاضل: استفاده از آن مانع ندارد؛ ولی بهتر است بدون طهارت، آن را مس نکنند.
تبصره: استفاده از گردن بند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است، تنها تماس؛ نه استفاده از آن. بنابراین اگر کسی آن را روی لباس خود بیندازد و یا روکش برای آن بگذارد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد.
(27) آویختن گردن بندی که روی آن آیه قرآن نوشته شده است، در ایام عادت چه حکمی دارد؟
همه مراجع: استفاده از گردن بند مانع ندارد؛ باید نوشته آیه قرآن با بدن تماس پیدا نکند.
(28) آیا در غل شستن موهای بلند بدن واجب است؟
امام، مکارم و نوری: بنا بر احتیاط واجب شستن موهای بلند هم واجب است.
همه مراجع (به جز امام، مکارم و نوری): خیر شستن موهای بلند واجب نیست.
تبصره. اگر رساندن آب به پوست، بدون شستن آنها ممکن نباشد؛ باید موهای بلند را بشوید که آب به بدن برسد.
(29) اگر پس از غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، تکلیف چیست؟
امام، بهجت، صافی، فاضل و نوری: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره سمت راست و سپس سمت چپ بدن را بشوید.
تبریزی: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و چپ بدن را بشوید.
خامنهای، مکارم و وحید: اگر از طرف چپ بدن باشد، شستن همان مقدار کافی است و اگر از سمت راست باشد، احتیاط (واجب) آن است که باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید و اگر از سر و گردن باشد، باید بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و چپ را بشوید.
(30) راههای تشخیص جنابت چیست؟
همه مراجع به دو چیز انسان جنب میشود:
1. آمیزش جنسی به مقدار دخول نسبت به مرد و زن (اگر چه منی بیرون نیاید).
2. بیرون آمدن منی، چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بیشهوت، با اختیار باشد یا بیاختیار.
(31) با چه غسلهایی میتوان نماز خواند؟
امام، بهجت، خامنهای و صافی: تنها با غسل جنابت میتوان نماز خواند؛ ولی با غسلهای دیگر باید وضو هم گرفت.
مکارم: با همه غسلهای واجب و مستحب، میتوان نماز خواند و گرفتن وضو واجب نیست. امام احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت، وضو هم بگیرد.
فاضل: با همه غسلهای واجب - غیر از غسل استحاضه متوسطه - میتوان نماز خواند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که (در غیر غسل جنابت) وضو هم بگیرد.
تبریزی، سیستانی، نوری و وحید: با همه غسلهای واجب و مستحب - غیر از غسل استحاضه متوسطه - میتوان نماز خواند؛ اگرچه احتیاط مستحب آن است که (در غیر غسل جنابت) وضو هم بگیرد.
(32) اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موهای او از چادر بیرون آمده، تکلیفش چیست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آیا درست است؟
همه مراجع (به جز بهجت، تبریزی و وحید): اگر در بین بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و نمازش صحیح است؛ به شرط آنکه پوشاندن زیاد طول نکشد. اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
تبریزی: اگر در بین نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
تبریزی: اگر در بین نماز بفهمد، نمازش باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
بهجت و وحید: اگر در بعد نماز بفهمد، باید آن را بلافاصله بپوشاند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره بخواند. و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است.
(33) بعد از نماز فهمیدم که لباس یا بدنم نجس بوده است؛ نمازم چه حکمی دارد؟
همه مراجع: اگر بعد از نماز متوجه نجس بودن بدن یا لباس شدهاید، نماز صحیح است.
(34) اگر شخصی نجاست لباس یا بدن را فراموش کرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد یا خیر؟
همه مراجع (به جز سیستانی): باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا کند.
سیستانی: اگر فراموشی او از روی بیاعتنایی باشد، بنا بر احتیاط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذاشته است، قضا کند. در غیر این صورت، لازم نیست نماز را دوباره بخواند.
(35) اگر در نماز جمعه از روزنامهای که اسم خدا در آن نوشته شده، به عنوان زیر انداز استفاده کنیم، چطور است؟
همه مراجع، نباید بر روی چیزی که ایستادن و نشستن بر آن حرام است (مثل روزنامه یا فرشی که اسم خدا بر آن نوشته شده)، نماز خواند.
(36) آیا در رکوع نماز باید دستها روی زانو باشد؛ یا اگر بالاتر از زانو هم گذاشته شود، اشکال ندارد؟
امام، بهجت، تبریزی، فاضل، صافی و نوری: در رکوع واجب است، به مقداری خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد؛ ولی گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.
مکارم: در رکوع واجب است به اندازهای خم شود که بتواند کف دستها را بر زانو بگذارد و گذاشتن کف دستها بر زانو، بنا بر احتیاط، واجب است.
سیستانی و وحید: در رکوع واجب است به مقداری خم شود که بتواند سر انگشتها را بر زانو بگذارد؛ ولی گذاشتن دستها بر زانوها واجب نیست.
(37) اگر دوبار سر به مهر بخورد، وظیفه چیست؟
همه مراجع (به جز وحید): اگر مرتبه دوم بیاختیار باشد، روی هم یک سجده محسوب میشود.
وحید: اگر نتواند سر را نگه دارد و بیاختیار دوباره به جای سجده برسد، بنا بر احتیاط واجب روی هم یک سجده محسوب نمیشود (اگر چه یک سجده آورده شده است). پس اگر ذکر گفته باشد، بنابر احتیاط واجب به قصد آنچه به او امر دارد - اعم از واجب و مستحب - ذکر بگوید.
(38) اگر هنگام گذاشتن پیشانی روی مهر، قسمتی از موی سر یا چادر بین پیشانی و مهر حایل شود، وظیفه چیست؟
همه مراجع: باید به طوری که پیشانی از روی مهر بلند نشود، مو یا چادر را کنار بزند و بعد از استقرار پیشانی روی مهر، ذکر سجده را بگوید. البته اگر پیشانی به مقداری که در سجده لازم است، روی مهر باشد، کنار زدن چاد یا مو از پیشانی لازم نیست.
(39) سجده بر مهر چرک دار چگونه است؟
همه مراجع: باید بین پیشانی و چیزی که سجده بر آن صحیح است، چیزی حایل نشود. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است. اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد.
(40) آیا محل ایستادن خانمها در نماز، باید عقبتر از مردها باشد؟
امام، بهجت، صافی و نوری: خیر، اگر جلوتر از مرد هم بایستد اشکال ندارد؛ ولی بهتر است زن عقبتر از مرد بایستد.
تبریزی و خامنهای: باید حداقل بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد و با رعایت فاصله، اگر زن هم جلوتر بایستد، نمازش صحیح است.
فاضل و مکارم: زن باید عقبتر از مرد بایستد؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقی بین محرم و نامحرم نیست.
سیستانی: بنا بر احتیاط لازم، زن باید عقبتر از مرد بایستد و فرقی بین محرم و نامحرم نیست.
وحید: باید بین مرد و زن در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد؛ ولی اگر زن برابر مرد یا جلوتر - در کمتر از فاصلهای که ذکر شد - بایستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، باید نماز را دوباره بخوانند.
(41) اگر در حال خواندن حمد و سوره، به انسان تنه بزنند و او بی اختیار قدری حرکت کند، نمازش چه حکمی دارد؟
همه مراجع: اگر از حال نمازگزار خارج نشود، نمازش باطل نیست و ذکری را که در حال حرکت گفته است - بنا بر احتیاط واجب - دوباره در حال آرامش بدن تکرار کند.
تبصره. تکرار ذکر به نظر آیت الله سیستانی، تبریزی و وحید، بنابر احتیاط مستحب است.
(42) نماز خواندن در هواپیما و قطار در حال حرکت چگونه است؟
همه مراجع: مکان نماز گزار باید بیحرکت باشد. بلی، اگر به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگری، ناچار باشد که در هواپیما یا ترن در حال حرکت نماز بخواند، باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله، چیزی نخواند.
(43) اگر در حین نماز غذای بین دندانها را فرو برد، اشکالی به نماز میرسد؟
همه مراجع (به جز امام، فاضل و نوری): فرو بردن ذرات غذای مانده در لای دندانها، موجب بطلان نماز نمیشود. همچنین اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پیدا نمیکند.
امام و فاضل: فرو بردن ذرات غذای مانده در لای دندانها، موجب بطلان نماز نمیشود؛ ولی اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پیدا میکند.
نوری: احتیاط واجب آن است که در بین نماز، غذای مانده در لای دندانها را فرو ندهد؛ ولی اگر قند و شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود، اشکال ندارد.