eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
فرش نجس
برنج نجس
لباس نجس
نجاست خون
وسواسی ونجاست
مدفوع نجس
نجس کردن مشاهد
اطلاع‌رسانی نجس
نجس کردن مسجد
لباس نجس
اطلاع رسانی نجس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 نماز مسافر و اماکن تخییری برای نماز شکسته یا کامل 🕌 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 ✍احکام کاربردی @ahkam31
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 احکام و تکلیف اموال مجهول المالک 🕌 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 ✍احکام کاربردی @ahkam31
قمار
ـ🍃🍂🍃🍂 ـ🍂🍃🍂 ﷽ ـ🍃🍂 ـ🍂 📣 مسئله: بازی بیلیارد چه حکمی داره؟ حرومه یا نه؟ 📚 همه مراجع به جز رهبری، بهجت و نوری: بستگی داره؛ اگه این بازی توی شهر و منطقه و کشور شما از بازی‌هایی هست که باهاش قمار می‌کنن، انجامش حرومه، حتی اگه شما به نیت قمار بازی نکنین. 📚 رهبری: اگه این بازی با بردوباخت و شرط‌بندی انجام بشه یا باعث بشه یه‌سری مفاسد اخلاقی و اجتماعی رواج پیدا کنه یا کارهای حروم دیگه‌ای همراه اون انجام بشه، اشکال داره؛ وگرنه نه، مشکلی نداره. 📚 آیت‌الله نوری: بله، حرومه، انجام این بازی جایز نیست‌. 📚 آیت‌الله بهجت: با شرط‌بندی که قطعاً حرومه، بدون شرط‌بندی هم احتیاط واجب اینه که انجام ندین. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⭕️ بازم نکته: منظور از شرط‌بندی و برد‌وباخت اینه که چیزی رو از بازنده بگیرن و به برنده بدن؛ نه اینکه کار بازی برنده و بازنده داشته باشه، معلومه که هر بازی بالاخره برنده و بازنده داره. ♦️ منبع: جزوه احکام بازی و سرگرمی جامعةالزهرا؛ سبحانی، استفتائات، ج۱، س۱۱۳۲؛ خامنه‌ای، پرسش‌های متداول، سایت، شماره ۴۸۹. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📲حکم خرید و فروش امتیاز بازی های آنلاین 👇👇 ♨سوال: 🔰 آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاها قابل خرید و فروش نیز می باشند، قمار محسوب می شود؟ ✍پاسخ: ✅مقام معظم رهبری: بازی همراه با برد و باخت مال قمار است. [1] آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد و قمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیازها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده و حرام است. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. [3] آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید و فروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد و باخت این نوع امتیازات باشد قمار و حرام است. [4] ---------------- پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641544. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170222. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28621. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500145. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
ـ💠🌀💠🌀 ـ🌀💠🌀 ﷽ ـ💠🌀 ـ🌀 ❓ مسئله: خریدوفروش وسایلی که برای قمار استفاده می‌شه، چه حکمی داره؟ 📚 اگه واقعاً بازی یا کاری از نظر عرف، قمار به‌حساب بیاد، هم انجام دادنش حرومه، هم خریدوفروش وسایلش، هم تبلیغش و هم... 📌منبع: توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۰۶۷. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❓❓ اگه چند تیم پول جمع کند و بدهند و پول رو و یا بگیرند به بدهند چه حکمی دارد؟ ✅ : اگر این تیم ها از خودشان پول جمع بکنن و به تیم برنده بدهند، نوعی قمار محسوب می شود. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن بازی‌های آنلاینی مثل کلش اف‌کلنز، تراوین، عصر پادشاهان و... که توشون قمار هست، چون بازی اینترنتیه، اشکال نداره! 📛 درحالی‌که این درست نیست. 👈 حکم این‌جور بازی‌ها اینه: 1️⃣ اگه کسی که می‌بازه، به اونی که می‌بره، پول یا اعتبار و یا هر چیز دیگه‌ای بده که ارزش مالی داره، اون بازی قماره و اشکال داره.⛔️ 2️⃣ خریدوفروش اعتباری که بازنده داده، برای برنده جایز نیست و حرامه.❌ 3️⃣ اگه توی حمله‌هایی که می‌کنین، امتیاز و اعتبار و منابعی برنده بشین که بازنده قبلاً اونها رو با پرداخت پول و خرید اعتبار به‌دست آورده، اون بازی قماره و اشکال داره.💯 4️⃣ فقط اگه با انجام مراحل بازی خودتون، برنامه بهتون امتیاز و اعتبار و امکانات می‌ده، اشکالی نداره و قمار نیست.. ✅ 🔺استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ‏ ✅ معيار بسيارى از مسائل فقهى است. در اينجا👇 به چند نمونه از آنها اشاره مى ‏شود: 1⃣👈 هر موسيقى 🎻 از نظر لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد است. 2⃣👈 هر كارى كه و بى احترامى به محسوب شود حرام است. 3⃣👈 قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان ‏كه صدق وطن كند. 4⃣👈 ملاك در است. 5⃣👈 معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز است. 6⃣👈 با هر چيزى كه آن را از آلات قمار🎸 مى ‏داند حرام است. 7⃣👈 معيار ضرر داشتن در احكام است. 8⃣👈هر عملى را كه به آن گويند براى غير جايز نيست. 9⃣👈 معيار حداقل ريش است. 🔟👈 محلى را كه انسان به عنوان جديد انتخاب مى ‏كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى ‏كند بلكه بايد مدتى بماند تا صدق كند آن محل وطن اوست. 📗: ۱.اجوبة الاستفتائات ج ۲ ص ۱۹ س ۴۱ و ۴۳ ۲.جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. ۳.العروة الوثقى ج ۲ ص ۵۲ ۴.استفتائات جديد مكارم ج ۲ ص ۱۱۰ س ۲۷۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
قمار
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 سه نکته درباره از 🤲 1⃣👈 عدول از نماز جماعت 🤲 به فرادا در حال به اتفاق همه ، در تمام بخش های نماز جایز است، اما در غیر حال ویا در صورتی که از اول نماز چنین نیتی داشته باشد مورد اختلاف است، بعضی از مراجع همچون امام و مقام معظم جایز دانسته اند، وبرخی جایز نمی دانند مثل آیت الله ، آیت الله . 2⃣👈 اگر در بین نماز جماعت، نیت کند نمی تواند دوباره نیت خود را به جماعت برگرداند. 3⃣👈 اگر ماموم به واسطه بعداز حمد و سوره امام نیت فرادا کند لازم نیست حمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد وسوره نیت فرادا کند باید مقداری را که امام نخوانده بخواند. 📗 : ۱. العروه الوثقی ج ۱ صلاه الجماعه م ۱۶ ۲. توضیح المسائل مراجع م ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵ ۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص۶۰ ۴.سایت اسلام کوئست •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 هفت نکته درباره اقتدا🕴 1⃣👈 اگر ماموم نداند امام جماعت نماز می خواند یا نمی تواند به او اقتدا کند. 2⃣👈 در هر رکعت، نماز گزار می تواند در بین و در به امام جماعت اقتدا کند. 3⃣👈 موقعی که ماموم نیت می کند، باید امام را نماید. ولی دانستن اسم او نیست مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش است. 4⃣👈 اگر امام ایستاده وماموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد وسوره را به قصد قربت بخواند. 5⃣👈 اگر صف های جلو آماده نماز هستند صف های بعد می توانند اقتدا کنند. 6⃣👈 و گفتن باید درحال آرامش باشد و کسی که در حال حرکت است مانند رسیدن به رکوع نماز حماعت در آن حال نمی تواند اقتدا کند. 7⃣👈 کسی که درحال قیام رکعات سوم و چهارم اقتدا می کند باید حمد وسوره نماز رابخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به رکوع امام نمی رسد باید صببر کند و درحال رکوع اقتدا کند. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۸۶ م ۱۴۴۱ ۲. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۱ ص ۷۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🤲 ✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است: 1⃣👈 وضو برای نماز یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است. 2⃣👈 وضو برای نماز معین از که صحیح نیست. 3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به دارد مانند که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است 🔗 : کسی که دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او است. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 در حال ✅ هنگامى كه در ركوع است و مأموم به او مى ‏كند، يكى از اين حالت ‏ها پيش مى ‏آيد: 1⃣👈 پيش از تمام شدن ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى ‏رسد. در اين حال نمازش به جماعت است. 2⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى ‏رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در است نمازش به جماعت صحيح است. 3⃣👈 مأموم به‏ ركوع مى‏ رود ولى به امام نمى ‏رسد و يا مى ‏كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را نمايد. 4⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از بردارد، مى ‏تواند نيت كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️ ولى اگر برخاستن امام به قدرى بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى ‏خواند، بايد نيت نمايد. ◀️ آيت الله : مى ‏تواند نماز را فرادى تمام كند و مى ‏تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند. ◀️آيت الله : نمازش را به ‏طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب نمايد. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•