eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
417 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🎀🎄🎀 😁😄 😋😅 تنها راه شدن صورت، sms واریز 😂 دنبال چیز دیگه نگردید ..😂😍😂 👇😍 🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌷🌷🌹🌷 🔻روش دادن تو خانواده ای که و هر دو درآمد دارند این است که:👇 هر کدام جداگانه باید سال خمسی داشته باشند وربطی به هم ندارند ✔️ هر دو بایدمراقب باشند چیزی از سال گذشته را مصرف نکنند مگر اینکه آنرا داده باشند🌺 احکام احکام شیرین ⬇️ @ahkameshirin
مکروهات نماز جمعه‏ آنچه بر امام و مأمومین(نمازگزاران) هنگام ایراد خطبه کراهت دارد: آن‌که امام جمعه در حال خطبه به غیر از خطبه سخن دیگری بگوید، و أحوط ترک آن است. آن‌که مأمومین هنگام ایراد خطبه‌‏ها حرف بزنند، بنابر احتیاط آنها نیز حرف نزنند و أحوط بر مأمومین آن است که خطبه‌‏ها را به دقّت گوش کنند و توجّه به سخنان امام جمعه
☑️سئوال اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟ ✅پاسخ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر این‌که در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مى‌گوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مى‌کند دروغ محسوب نمى‌شود. __________ @fatemi222
☑️سئوال اگر به دلیل خجالت، نتوانیم کنیم، آیا بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟ ✅پاسخ اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود جنابت بر او واجب می‌شود. البته در مواردی می‌توان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله: 1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد. 2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب شدن نماز او شود. 3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد. 4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند. 5. اگر آب را به مصرف یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند. 6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمى‌ماند. 7. نداشتن آب مباح. در این موارد می‌توان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد. ✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی ‌شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2] ------------------------- [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 365. [2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند." __________ @fatemi222
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ @fatemi222
س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟ ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است. پرسش : تکرار کردن نماز جماعت توسط امام چه حکمی دارد؟ پاسخ : جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگرى دوباره بخواند، امّا بیش از دوبار اشکال دارد، بنابراین یک امام جماعتمى‏تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. عدم محدودیت تکرار جماعت با نماز قضای قطعی پرسش : اگر شخصی نماز قضای حتمی داشته باشد امامت جماعت او در چند مکان متفاوت چه حکمی دارد؟ پاسخ : مانعی ندارد. مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد. (۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد. (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد. (سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد. (بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است. (زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد. (۲) (فاضل:) و او امام باشد.. گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد. (مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
😊😁☺️ میدونید چرا بیسوادند؟ . . . . . . . . . . چون همش میاد مدرسشون .. تازه برنامه رو هم که ندارن😅 تو رو . باز سؤالی داشتید، بپرسید... بامن باشین... 😂😂😂😂 😂😂😂😂🐧 🌷🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـ🌧⛈🌧 ... 👇 🌷🌹🌷 ✍.. کردن و تقلب دادن در امتحان یا درمسابقات و.. جایز نیست. ❌ ❗️رضایت و عدم رضایت تقلب دهنده، تأثیری در حکم آن ندارد و اگر با این کار، کسی ضایع شود، باید رضایت او حاصل شود. 🌸🌺🌸 ❓اگر دانش آموز یا دانشجویی با نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟ 🌷آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته : 🌷🌹 به طور کلی جایز نیست وباید از آن واستغفار شود . 🌷آیت الله سیستانی دامت برکاته :🌹🌷 در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است ، واگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود رابه این عنوان به مؤسسه دولتی یاخصوصی جهت استخدام معرفی نماید. 🌷آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته : 🌷🌹 هرگونه در شرعا است، واگر کسی در ورودی دانشگاه ومانند آن کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی وشغلی رابدون تقلب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود ومزایای مترتب برآن استفاده کند، مشروط براین که از کار خود جداتوبه کرده وهرگز سراغ چنین کارهایی نرود وبااعمال نیک آینده، گذشته راجبران کند. 🌸🌺 معظم رهبری دامت برکاته و🌸🌺 معظم دامت برکاتهم میفرمایند : 📚هرکاری که خلاف و جمهوری اسلامی ایران باشد ، اشکال دارد . @fatemi222
7.7K
🌹 افرادی در نماز جمعه و نماز های جماعت برای دیگران که هنوز نیامدند جا میگیرند حکمَش چیه؟ @fatemi222
ـ🌷🌺🌺🌷 ..😜🥳 حیف نون ۱۰۰ هزار نذرمیکنه😳 وقتی برآورده میشه، میره ورزشگاه آزادی، داد میزنه : 😂😂🤩 🌷🌹🌷🌹🌷🌷🌹🌹🌹 🌹امام صادق علیه السلام فرمودند : سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر الله علیه واله و پیامبرعلیهم السلام است . 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد🌸 ذکرروزجمعه۱۰۰ مرتبه اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔻🔻🔻🔻 🌷🌹🌷🌹🌷 ✍️. اگر شخصی موقع کردن صیغه را نخواند،عمل به آن واجب نیست❌ حتی اگر برآورده شود ❗️صیغه به فارسی اینست که مثلا بگوید: اگر خوب شدم برمن واجب است که برای خدا 100 تا صلوات بفرستم ☆ یا فلان کار منکر را ترک میکنم... ⠀ ⠀ احکام احکام شیرین ╭═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╮ @ahkameshirin ╰═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╯
❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @fatemi222
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه مأمور دولت. @fatemi222
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✳️ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832.