سه نكته درباره #ضرر و زيان 🔰
1. ضرر رساندن به خود و ديگرى، خواه به جان يا آبرو و يا اموال او حرام است.
2. اگر چيزى تنها زيادش زيانآور باشد، مصرف زياد آن حرام خواهد بود. همچنين اگر به تنهايى ضرر داشته باشد نه همراه چيز ديگر، مصرف آن به تنهايى حرام خواهد بود. (1)
3. استعمال و خوردن چيزى كه براى بدن ضرر دارد حرام است.
❓پرسش: آيا درحرمت استعمال چيزى كه ضرر دارد، علم به ضرر لازم است يا گمان و يا احتمال ضرر نيز كافى است؟
✅ پاسخ: ظن به ضرر، بلكه احتمال ضرر كفايت مىكند. (2)
-------------
1. فرهنگ فقه، ج 5، ص 144.
2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 3، ص 64.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص62
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
انواع #امانت 🔰
امانت به گونههاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
1. مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار مستأجر.
2. اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مىگيرد. همچون پارچه اى كه در اختيار خياط قرار مىگيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار مكانيك قرار مىگيرد و ... امانت است.
3. مالى كه در گرو ديگرى است، امانت است.
4. مالى كه به عنوان عاريه در اختيار ديگرى قرار مىگيرد، امانت است.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص62
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
چهار نكته درباره #تقاص 🔰
1. تقاص، برداشتن مال ديگرى بدون اذن او در مقابل مال خود است.
2. اگر بدهكار قدرت بر پرداخت بدهى دارد ولى امتناع مىكند، طلبكار مىتواند به اندازه طلب خود، تقاص كند. (1)
3. تقاص همانگونه كه از عين جايز است، از منافع نيز جايز مىباشد، از اين رو طلبكار مىتواند خانه يا ماشين مديون را اجاره دهد و اجرت آن را بابت طلب خود بردارد. (2)
4. زنى كه از شوهر اطاعت مىكند اگر مطالبه خرجى كند و شوهر ندهد مىتواند در هر روز به اندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد. (3)
-------------
1. تحريرالوسيله، ج 2، باب المقاصه، م 1 و 2؛ اجوبة الاستفتائات، س 1765؛ استفتائات تبريزى، س 1269.
2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 570.
3. توضيح المسائل مراجع، م 2416.
📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص66
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#فحاشى ⛔️ 🔰
🔻 عمرو بن نعمان جعفى مىگويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمىشدند. روزى از محلى عبور مىكردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مىكرد. آن مرد نگاهى به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد.
👈 دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟
امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مىدهى؟ من تو را پارسا مىدانستم در حالى كه تو بى پروايى.
وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمىدانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من.
💡راوى مىگويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1)
🔻 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى ندادهام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مىخواهم. (2)
🔻 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مىدهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مىجنگد، به دشمن دشنام دهد. (3)
✅ سه نكته درباره #ناسزاگويى
1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است. (4)
كه هم حقالله است و هم حق الناس. (5)
2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6)
3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7)
----------------
1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540)
2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ...
3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين.
4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19.
5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849.
6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060.
7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432.
📚 احكام داستانى ؛ ص126
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#گران_فروشى 🔰
💡 امام صادق عليه السلام به يكى از خدمت گزارانش به نام مصادف هزار دينار پرداخت و به او فرمود: آماده سفر تجارى به مصر شو، مصادف با پول امام، كالايى تهيه كرد و همراه گروهى از تجار رهسپار مصر شد. اين گروه وقتى به نزديكى مصر رسيدند با كاروانى برخورد كردند كه به تازگى از مصر خارج شده بود. از آنان درباره وضعيت بازار مصر و موقعيت كالاى خود در آن پرسيدند و معلوم شد كالاى تجارى ايشان كه از نيازهاى عمومى مردم بود، در بازار مصر ناياب است و مشترى فراوان دارد.
🔻 مصادف و همراهانش با درك موقعيت خاصى كه در آن قرار گرفته بودند، هم سوگند شدند كه هيچ كس كالايش را كمتر از دو برابر قيمت خريد نفروشد. آنها پس از فروش كالاى تجارى و جمعآورى سود و سرمايه به مدينه بازگشتند.
🔻 مصادف خدمت امام صادق عليه السلام رسيد و دو كيسه پولى را كه همراه داشت خدمت حضرت نهاد و عرض كرد، فدايت شوم يكى اصل سرمايه و ديگرى سود آن است. حضرت فرمود: اين سود بسيار است، چگونه آن را به دست آوردى؟
مصادف تمام ماجرا را براى حضرت شرح داد كه چگونه با يكديگر، هم سوگند شدند و به آسانى سود سرشارى به دست آوردند.
🔻 حضرت با ناراحتى فرمود: سبحان الله، به زيان مردمى مسلمان با هم، هم سوگند مىشويد كه متاع خويش را جز به دو برابر خريد نفروشيد؟ آن گاه يكى از دو كيسه را برداشت و فرمود: اين سرمايه من؛ ما را به چنين سودى نياز نيست. (1)
🖌 ميزان سود كالا
❓پرسش: گرفتن چه مقدار سود در فروش كالا جايز است؟
✅ پاسخ: امام خمينى (ره): اگر مقرراتى از طرف دولت اسلام هست بايد مراعات شود و در صورت اجحاف و گران فروشى موجب حرام شدن مال نيست.
✅ آية الله خامنهاى: سود گرفتن، حد معينى ندارد، بنابراين تا وقتى كه به حد اجحاف نرسيده و بر خلاف مقررات دولت اسلامى نباشد اشكال ندارد، ولى افضل بلكه مستحب آن است كه فروشنده به آن مقدار سودى كه هزينههايش را تأمين مىكند، اكتفا نمايد. (2)
✅ آية الله بهجت: مقدار سود تا به حدى كه اجحاف نشود منعى ندارد. (3)
✅ آية الله مكارم: سود، ميزان معينى ندارد و بستگى به رضايت طرفين دارد، مگر در كالاهايى كه از سوى نظام اسلامى قيمت خاصى براى آن تعيين شده باشد. ولى رعايت انصاف در هر حال بسيار خوب است. (4)
--------------
1. بحارالانوار، ج 47، ص 59؛ فروع كافى، ج 1، ص 374.
2. اجوبة الاستفتائات، ص 370، م 1612.
3. استفتائات، آية الله بهجت، ج 3، س 4201.
4. استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 3، ص 182، س 517.
📚 احكام داستانى ؛ ص141
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#سلام قبل از #كلام 🔰
🔻 روزى مردى نزد امام حسين عليه السلام آمد و پيش از آن كه سلام كند، گفت: خداوند به شما عافيت بدهد، حالتان چطور است؟
حضرت در جواب فرمود: خداوند تو را عافيت بدهد، اول سلام بده بعد سخن بگو، زيرا سلام كردن مقدم است بر هر سخن.
و نيز فرمود:
لِلسَّلَامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِئِ وَ وَاحِدَةٌ لِلرَّاد (1)
سلام هفتاد ثواب دارد كه شصت و نه ثواب آن متعلق به كسى است كه سلام ميكند و يك ثواب متعلق به كسى كه جواب ميدهد.
📌 چند نكته درباره سلام 🔻
1. ابتداى به سلام مستحب است (2) و جواب آن واجب فورى است ولو در حال نماز. (3)
2. سلام كردن مرد به زن نامحرم و برعكس اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشكال ندارد. (4)
3. پيشى گرفتن در سلام به مسلمانان مستحب مؤكد است مگر نمازگزار كه بر او جايز نيست.
4. مستحب است انسان وقتى وارد خانهاى مىشود كه كسى در آن نيست بر خود اين گونه سلام كند: «السلام علينا من عند ربّنا» سلام بر ما از طرف پروردگارمان.
5. سلامكردن به حاضران در مجلس هنگام برخاستن و خداحافظى مستحب است.
6. سلام سواره بر پياده و ايستاده بر نشسته و كوچكتر به بزرگتر مستحب است.
7. سلام كردن به كافر جز به هنگام ضرورت جايز نيست. (5)
----------------
1. بحارالانوار، ج 75، ص 120.
2. تحريرالوسيله، چهارجلدى، ج 1، ص 339، م 8.
3. همان، ص 339.
4. عروة الوثقى، ج 2، ص 416، م 39.
5. فرهنگ فقه، ج 4، ص 516.
📚 احكام داستانى ؛ ص148
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#معيارهاى #عزل و نصب در #حكومت امام #على عليه السلام 🔰
💡امام على عليه السلام پس از به دست گرفتن حكومت بسيارى از كارگزاران #نالايق را #عزل، و افراد شايسته و با صلاحيت را #جايگزين آنها كرد.
✅ آن حضرت معيارهايى را براى عزل ونصب كارگزاران مطرح فرمود، كه بخشى از آنها به شرح ذيل است: 🔻
1. علم و توانايى؛
2. پروا پيشهگى؛
3. داشتن تجربه و پختگى در كارها؛
4. حيا و شرم؛
5. اصالت خانوادگى؛
6. سوابق اسلامى ريشه دار و دلبستگى دينى؛
7. امانت دارى و وفادارى؛
8. كارآيى و تأثير گذارى؛
9. اخلاق شايسته. (1)
--------------
1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 878؛
بحارالانوار، ج 10، ص 97.
📚 معيارهاى زندگى ؛ ص133
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#سفارش حضرت #على عليه السلام به #محمدبن حنفيّه 🔰
✅ حضرت على عليه السلام به فرزندش محمدبن حنفيه فرمود: «الْمَرئةُ رِيْحانةٌ وَلَيستْ بِقَهْرِمانَةِ فَدارِها عَلى كُلِّ حالِ وَاحسِنِ الصُحْبَةَ لَها لِيَصْفُوا عِيشُك».
🌷 «زن ريحانه (گل) است، نه قهرمان. پس با او در هر حال مدارا كن و رفتار نيكو داشتهباش تا زندگىات با صفا و گوارا باشد.».
---------------
1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 120.
📚 براى ريحانه ؛ ص96
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#شادى_اموات 🔰
❗️همان گونه كه انسانهاى زنده در اين جهان، شادى و نشاط دارند، اموات نيز شادى و فرح دارند و اين معنا از آيات و روايات نيز استفاده مىشود.
📌 در اينجا به چند نمونه از «شادى اموات» اشاره مىشود:
🖌 الف) زيارت: امام على عليه السلام فرمود: زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبِ الرَّجُلُ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ بَعْدَ مَا يَدْعُو لَهُمَا.
زيارت كنيد مردگانتان را؛ زيرا آنها خوشحال مىشوند به زيارت شما و مناسب است كه بعد از دعا و طلب مغفرت بر آنها، از خداوند حاجت خود را بخواهيد.
🖌 ب) «داوود رقّى» مىگويد: به امام عليه السلام عرض كردم: مردى بر سر قبر پدر يا بستگانش مىرود، آيا براى صاحب قبر، فايدهاى دارد؟ حضرت فرمود: بلى (طلب مغفرت و فاتحه شما) بر او وارد مىشود، همانطورى كه شما زندهها، با دريافت هديه خوشحال مىشويد. (1)
🖌 ج) «محمد بن مسلم» مىگويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم مردگان را زيارت كنيم؟ فرمود: «بلى. عرض كردم: آيا آنها مىفهمند ما بر سر قبرشان رفتهايم؟ فرمود: «بلى، واللّه آنها مىفهمند و شاد مىشوند از زيارت شما». (2)
-----------
1. مفاتيح الجنان، زيارت القبور، ص 561.
2. نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 103.
📚 غم و شادى در سيره معصومين عليهم السلام ؛ ص184
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نديدن #مهر 🔰
✔️ با توجه به اينکه بايد خانم ها زير گلو وچانه خود را در نماز بپوشانند بسياری از خانم ها که مقنعه بر سر ندارند چادر خود را به روی صورت خود می اندازند تا بدين وسيله پوشش را رعايت نمايند
❗️اما برخی از خانم ها تصور می کنند چون مهر نماز را درست نمی بينند نمازشان اشکال دارد
در حالی که مانعی ندارد فقط مکروه است. (1)
------------
1. عروة الوثقی ج 1 ص 572 التاسع النقاب للمراة
📚 مردم وبرداشت های احکام : 76
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نماز با #چادر #نازک 🔰
🔖 گاه برخی از خانم ها با چادر نازک نماز می خوانند که موی سر يا بدنشان پيدا ست در حالی که چنين پوششی برای نماز کافی نيست. (1)
❓پرسش: نماز گزاردن با چادرهائی که زيز تابش آفتاب يا نور، سایه موها را می نمایاند چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ: اگر به قدری نازک نباشد که بدن یا موی او نمایان باشد اشکال ندارد.(2)
---------------
1. استفتائات امام خمینی ج 1 ص 137 س 34
2. احکام بانوان محمد وحیدی ص 122 چاپ 19
📚 مردم وبرداشت های احکام : 77
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نامحرم شدن #مادر_زن 🔰
❗️برخی از مردم تصور می کنند با طلاق دادن همسر، (مادر زن) نامحرم می شود!
ويا با جدا شدن (زن بابا) از پدر، آن زن، هم به پدر نامحرم می شود وهم بر پسران او.
🔸 در حالی که (مادر زن) همچنان محرم است ونيز (زن بابا) بعد از طلاق گرفتن به بچه های آن پدر محرم است.
📚 مردم وبرداشت های احکام : 103
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نفقه #همسر 🔰
❗️برخی تصور می کنند نفقه همسر در صورتی لازم است که نياز داشته باشد.
🔻در حالی که نفقه همسر مطلقا واجب است چه نياز داشته باشد وچه نياز نداشته باشد.
🔻برخلاف نفقه پدر ومادر، وفرزند که در صورت نياز واجب است.
❓پرسش: آيا علاوه بر نفقه ونيازهای ضروری زن، نيازهای ديگر او از قبيل خرید کتاب، انفاق به فقیران، برپا کردن مجالس روضه خوانی وجشن، هدیه دادن، بر شوهر واجب است؟
✅ پاسخ: همه مراجع: خیر، تامين نيازهای یاد شده برای شوهر واجب نیست. (1)
❓پرسش: آیا بدهی های شرعی زن از قبیل کفاره، خمس، رد مظالم ف بر عهده شوهر است؟
✅ پاسخ: همه مراجع: خیر، پرداخت این نوع بدهی ها بر شوهر واجب نیست. (2)
---------------
1. استفتائات امام خمینی ج 3 س 15 ، استفتائات مکارم ج 1 س 846، رساله دانشجوئی ص 271
2. رساله دانشجوئی ص 271
📚مردم وبرداشت های احکام : 109
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نكتههايى پيرامون #زلزله 1 🔰
💡 مقايسه زلزله دنيا و #قيامت
يكى از موارد مشترك دنيا و آخرت، زلزله است.
در هر دو تخريب و نگرانى و ناامنى وجود دارد.
اما بين آن دو تفاوتهايى وجود دارد 🔻
📍1. زلزله دنيا هر چه باشد محدود است، هم از نظر شدّت و هم از نظر وسعت، بر خلاف زلزله قيامت كه حادثه فراگير است. زلزلهاى است كه دورترين كهكشانها تا نزديكترين كرات را فرا مىگيرد و تمام جهان زير و رو مىشود.
📍2. زلزله دنيا براى تنبّه يا تنبيه است و فرصتى است براى بيدارى و جبران كوتاهىها، بر خلاف زلزله قيامت كه از نشانههاى قيامت است و ديگر جاى جبران نيست.
📍3. در زلزله دنيا، گاه زمين شكافته مىشود و انسانها و حيوانها و خانهها و همه چيز را به درون خود فرو مىبرد، اما در زلزله قيامت، زمين آنچه در دل خود دارد بيرون مىريزد.
🔻قرآن مىفرمايد:
وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها (و زمين بارهاى سنگينش را خارج سازد!* و انسان مىگويد: چه شده است؟!)
📍4. در زلزله دنيا زمينه بازسازى و مقاوم سازى توسط مردم وجود دارد، ولى در زلزله قيامت، چنين شرايطى براى مردم وجود ندارد.
📍5. در زلزله دنيا، امداد و كمك رسانى مطرح است. بر خلاف زلزله قيامت كه همه نياز به كمك از خداوند دارند و از مردم كارى ساخته نيست.
-----------------
1. زلزال/ 2 و 3
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 21
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#نكتههايى پيرامون #زلزله 2 🔰
✅ راه #مقابله با زلزله
🖌 على بن مهزيار مىگويد به امام جواد عليه السلام نامه نوشتم و نگرانى خود را از كثرت زلزله به عرض حضرت رساندم.
حضرت فرمود: نگران نباشيد و روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را روزه بگيريد و غسل كنيد و لباس پاكيزه بپوشيد و روز جمعه از شهر بيرون رويد، خدا را بخوانيد، خداوند بلا را از شما دور مىنمايد. على بن مهزيار مىگويد به دستور امام عمل كردم، شهر آرام گرفت و زلزله قطع شد. (1)
🖌 امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
فَإِذَا خِفْتَ الْهَدْمَ عِنْدَ الزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِكَ إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً
براى ترس از ويرانى و زلزله، وقت خوابت، آيه 41 سوره فاطر را بخوان كه مىفرمايد: «خداوند آسمانها و زمين را نگاه مىدارد تا از نظام خود منحرف نشوند؛ و هر گاه منحرف گردند، كسى جز او نمىتواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است!» (2)
--------------
1. بحارالانوار، ج 50، ص 101
2. بحارالانوار، ج 73، ص 197
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 23
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#استفتائاتی پيرامون #زلزله 1 🔰
#لمس و نظر #مصدوم❗️
❓پرسش: براى نجات افراد حادثه ديده و نيز بيرون آوردن مصدومين و جنازهها از زير آوار و عدم وجود امدادگر محرم و عدم امكان پوشاندن بدنهاى عريان، ناچار به نگاه به بدن نامحرم يا لمس آن هستيم، وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: اين كار در مقام ضرورت و به مقدار ضرورت اشكالى ندارد. (1)
❓پرسش: آيا در عدم جواز نگاه و لمس، فرقى بين اعضاى ظاهر و داراى پوشش بدن مىباشد؟
✅ پاسخ: تفاوتى نيست. (2)
❓پرسش: آيا در عدم جواز لمس و نظر، فرقى بين مسلمان و غير مسلمان مىباشد؟
✅ پاسخ: تفاوتى نيست. (3)
❓پرسش: يكى از راههاى اضطرارى سرمازده، ايجاد تماس بدنى با بدن امدادگر است. در اين صورت اگر امدادگر به جهت تماس با مصدوم سرمازده نامحرم خوف وقوع در مفسده را داشته باشد، وظيفه چيست؟
✅ پاسخ: حفظ جان محترم لازم است و در صورت انحصار و نبودن محرم، تماس با مصدوم نامحرم جايز است. (4)
❓پرسش: تنفس دهان به دهان(CPR) توسط امدادگر براى نامحرم در صورت نبودن محرم و يا عدم آشنايى همجنس و محرم با امور امدادى چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: جايز است. (5)
❓پرسش: بعضاً اتفاق مىافتد كه با مصدومى مواجه مىشويم كه دچار ايست تنفسى يا قلبى گرديده است و نياز به تنفس مصنوعى و ماساژ قلبى دارد، (اگر مصدوم مرد و امدادگر زن و يا بالعكس بود) تكليف شرعى چيست؟
✅ پاسخ: در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخص مصدوم بر امور ذكر شده، اشكال ندارد.
❓پرسش: اگر با مصدومى مواجه شديم كه از قسمتهاى قفسه سينه و يا اندامى كه نگاه كردن نامحرم بهآن حرام مىباشد دچار آسيب ديدگى شده باشد (و امدادگر زن و مصدوم مرد و يا بالعكس بود) و چارهاى جز نگاه كردن و يا لمس نمودن براى مداوا نبود تكليف چيست؟
✅ پاسخ: با توجه به فرض سؤال كه ضرورت حفظ جان يا نجات از بيمارى، اقتضا مىكند كه نظر و لمس نامحرمى صورت گيرد اين كار با توجه به اين ضرورتها به مقدارى كه ضرورت اقتضا مىكند مانعى ندارد.
--------------
1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 15؛ استفتائات آية الله جوادى آملى، ص 217.
2. همان، س 17
3. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 18.
4. استفتائات آية الله جوادى آملى، ص 218.
5. همان
📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص59
💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#استفتائاتی پيرامون #زلزله 2
#لمس و نظر #مصدوم 🔰
❓پرسش: در مواقع ضرورى كه جان مصدوم در خطر است و نياز به مداوا دارد و جهت مداوا ملزم به حمل مىباشد، حمل مصدوم بايد چه شرايطى داشته باشد؟
✅ پاسخ: در حد امكان بايد موازين شرعى رعايت شود.
❓پرسش: در برخى مواقع اتفاق مىافتد كه با مصدومى مواجه مىگرديم كه جهت مداوا نياز به گرفتن فشار خون و نبض و ملزم به بالا زدن آستين و لمس دست وى مىباشد (اگر امدادگر مرد و مصدوم زن باشد يا بالعكس) تكليف چيست؟
✅ پاسخ: اگر چارهاى بجز تماس نباشد اشكال ندارد.
❓پرسش: بعضاً اتفاق مىافتد كه جهت نجات خانمى كه در آب غرق مىشود امدادگر نجات غريق زن آشنا به فنون شنا در دسترس نيست و امدادگر مرد ملزم به نجات مىگردد و ناچار بهلمس بدن مصدوم و حمل ايشان به بيرون از آب مىگردد شرايط نجات غريق فوق چگونه است؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد بلكه واجب است و نبايد براى احتياط يا سعى در يافتن مماثل يا دستكش و مانند آن نجات را تأخير بياندازند.
❓پرسش: در هنگام مأموريّت، امدادگر ناچار است براى كمك به مصدوم نامحرم لباس او را در بياورد آيا اين كار جايز است؟
✅ پاسخ: در مقام اضطرار و نبود فرد مماثل به مقدار ضرورت اشكال ندارد. (1)
❓پرسش: در حوادثى كه اتفاق مىافتد اصولًا چه نكاتى را بايد در برخورد با نامحرم در نظر بگيريم؟
✅ پاسخ: تا آنجا كه ممكن است از نگاه حرام به نامحرم و لمس او اجتناب كنيد و در موارد ضرورت نيز به مقدار ضرورت اكتفا نماييد. (2)
❓پرسش: گاه اعضاى هلال احمر مجبورند در منطقه حادثه ديده، يك چادر داشته باشند آيا براى نجات جان خود از سرما مىتوانند زير يك چادر بخوابند؟
✅ پاسخ: اگر خوف مفسده و حرامى نباشد، اشكال ندارد. (3)
❓پرسش: با توجه به عدم وجود نيروى متخصص براى آموزش مباحث امدادى از قبيل چادرزنى، آتش نشانى و ... (ويژه خواهران) حضور برادران مربى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: با ملاحظه و مراعات قوانين و احكام شرعى اشكال ندارد.
❓پرسش: شركت بانوان امدادگر با مردان امدادگر در مأموريتهاى ويژه و امدادرسانى به صورت مشترك و انجام امور محوله كه گاهاً ناچار به برخورد يا تماس با هم مىباشند مشروع است يا خير؟
✅ پاسخ: در مواقع ضرورت مثل حفظ جان افراد، به اندازه ضرورت اشكال ندارد.
❓پرسش: حضور دختران و پسران امدادگر در مجلس تحقيق و آموزش امداد و كمكهاى اوليه به صورت مختلط چگونه است؟
✅ پاسخ: با حفظ موازين شرعى اشكال ندارد.
❓پرسش: اگر براى حمل اجساد وسيله نقليّه به اندازه كافى در دسترس نباشد آيا مىتوان براى اعزام مردگان، جسد مرد زن را در كنار هم يا روى هم گذاشت؟
✅ پاسخ: در فرض سؤال مانعى ندارد. (4)
❓پرسش: نگاه و لمس عضو جدا شده از جسد زن مرده، چه حكمى دارد؟
✅پاسخ: اگر مايه ريبه و گناه نباشد، اشكال ندارد. (5)
--------------
1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 166.
2. همان، ص 176
3. همان، ص 178
4. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 184.
5. استفتائات سبحانى، ج 2، ص 410، س 1246.
📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 61
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#چهار نكته درباره عيد #مبعث 🔰
✅ عيد مبعث، بزرگترين عيد از اعياد اسلامى است.
شب و روز اين عيد بزرگ اعمال و آدابى دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
1. غسل كردن در شب و روز عيد.
2. زيارت رسول خدا (ص) و حضرت على (ع).
3. روزه گرفتن.
4. زياد صلوات فرستادن.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص186
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari