eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
635 دنبال‌کننده
237 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام حرم مطهر حضرت معصومه و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... ارتباط با : استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ ارتباط با : مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت عليه السلام به حنفيّه‏ 🔰 ✅ حضرت على عليه السلام به فرزندش محمدبن حنفيه فرمود: «الْمَرئةُ رِيْحانةٌ وَلَيستْ بِقَهْرِمانَةِ فَدارِها عَلى كُلِّ حالِ وَاحسِنِ الصُحْبَةَ لَها لِيَصْفُوا عِيشُك». 🌷 «زن ريحانه (گل) است، نه قهرمان. پس با او در هر حال مدارا كن و رفتار نيكو داشته‏باش تا زندگى‏ات با صفا و گوارا باشد.». --------------- 1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 120. 📚 براى ريحانه ؛ ص96 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 ❗️همان گونه كه انسان‏هاى زنده در اين جهان، شادى و نشاط دارند، اموات نيز شادى و فرح دارند و اين معنا از آيات و روايات نيز استفاده مى‏شود. 📌 در اينجا به چند نمونه از «شادى اموات» اشاره مى‏شود: 🖌 الف) زيارت: امام على عليه السلام فرمود: زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبِ الرَّجُلُ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ بَعْدَ مَا يَدْعُو لَهُمَا. زيارت كنيد مردگانتان را؛ زيرا آنها خوشحال مى‏شوند به زيارت شما و مناسب است كه بعد از دعا و طلب مغفرت بر آنها، از خداوند حاجت خود را بخواهيد. 🖌 ب) «داوود رقّى» مى‏گويد: به امام عليه السلام عرض كردم: مردى بر سر قبر پدر يا بستگانش مى‏رود، آيا براى صاحب قبر، فايده‏اى دارد؟ حضرت فرمود: بلى (طلب مغفرت و فاتحه شما) بر او وارد مى‏شود، همان‏طورى كه شما زنده‏ها، با دريافت هديه خوشحال مى‏شويد. (1) 🖌 ج) «محمد بن مسلم» مى‏گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم مردگان را زيارت كنيم؟ فرمود: «بلى. عرض كردم: آيا آنها مى‏فهمند ما بر سر قبرشان رفته‏ايم؟ فرمود: «بلى، واللّه آنها مى‏فهمند و شاد مى‏شوند از زيارت شما». (2) ----------- 1. مفاتيح الجنان، زيارت القبور، ص 561. 2. نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 103. 📚 غم و شادى در سيره معصومين عليهم السلام ؛ ص184 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✔️ با توجه به اينکه بايد خانم ها زير گلو وچانه خود را در نماز بپوشانند بسياری از خانم ها که مقنعه بر سر ندارند چادر خود را به روی صورت خود می اندازند تا بدين وسيله پوشش را رعايت نمايند ❗️اما برخی از خانم ها تصور می کنند چون مهر نماز را درست نمی بينند نمازشان اشکال دارد در حالی که مانعی ندارد فقط مکروه است. (1) ------------ 1. عروة الوثقی ج 1 ص 572 التاسع النقاب للمراة 📚 مردم وبرداشت های احکام : 76 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
با 🔰 🔖 گاه برخی از خانم ها با چادر نازک نماز می خوانند که موی سر يا بدنشان پيدا ست در حالی که چنين پوششی برای نماز کافی نيست. (1) ❓پرسش: نماز گزاردن با چادرهائی که زيز تابش آفتاب يا نور، سایه موها را می نمایاند چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر به قدری نازک نباشد که بدن یا موی او نمایان باشد اشکال ندارد.(2) --------------- 1. استفتائات امام خمینی ج 1 ص 137 س 34 2. احکام بانوان محمد وحیدی ص 122 چاپ 19 📚 مردم وبرداشت های احکام : 77 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
شدن 🔰 ❗️برخی از مردم تصور می کنند با طلاق دادن همسر، (مادر زن) نامحرم می شود! ويا با جدا شدن (زن بابا) از پدر، آن زن، هم به پدر نامحرم می شود وهم بر پسران او. 🔸 در حالی که (مادر زن) همچنان محرم است ونيز (زن بابا) بعد از طلاق گرفتن به بچه های آن پدر محرم است. 📚 مردم وبرداشت های احکام : 103 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 ❗️برخی تصور می کنند نفقه همسر در صورتی لازم است که نياز داشته باشد. 🔻در حالی که نفقه همسر مطلقا واجب است چه نياز داشته باشد وچه نياز نداشته باشد. 🔻برخلاف نفقه پدر ومادر، وفرزند که در صورت نياز واجب است. ❓پرسش: آيا علاوه بر نفقه ونيازهای ضروری زن، نيازهای ديگر او از قبيل خرید کتاب، انفاق به فقیران، برپا کردن مجالس روضه خوانی وجشن، هدیه دادن، بر شوهر واجب است؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: خیر، تامين نيازهای یاد شده برای شوهر واجب نیست. (1) ❓پرسش: آیا بدهی های شرعی زن از قبیل کفاره، خمس، رد مظالم ف بر عهده شوهر است؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: خیر، پرداخت این نوع بدهی ها بر شوهر واجب نیست. (2) --------------- 1. استفتائات امام خمینی ج 3 س 15 ، استفتائات مکارم ج 1 س 846، رساله دانشجوئی ص 271 2. رساله دانشجوئی ص 271 📚مردم وبرداشت های احکام : 109 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏هايى پيرامون ‏ 1 🔰 💡 مقايسه زلزله دنيا و ‏ يكى از موارد مشترك دنيا و آخرت، زلزله است. در هر دو تخريب و نگرانى و ناامنى وجود دارد. اما بين آن دو تفاوت‏هايى وجود دارد 🔻 📍1. زلزله دنيا هر چه باشد محدود است، هم از نظر شدّت و هم از نظر وسعت، بر خلاف زلزله قيامت كه حادثه فراگير است. زلزله‏اى است كه دورترين كهكشان‏ها تا نزديك‏ترين كرات را فرا مى‏گيرد و تمام جهان زير و رو مى‏شود. 📍2. زلزله دنيا براى تنبّه يا تنبيه است و فرصتى است براى بيدارى و جبران كوتاهى‏ها، بر خلاف زلزله قيامت كه از نشانه‏هاى قيامت است و ديگر جاى جبران نيست. 📍3. در زلزله دنيا، گاه زمين شكافته مى‏شود و انسان‏ها و حيوان‏ها و خانه‏ها و همه چيز را به درون خود فرو مى‏برد، اما در زلزله قيامت، زمين آنچه در دل خود دارد بيرون مى‏ريزد. 🔻قرآن مى‏فرمايد: وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها (و زمين بارهاى سنگينش را خارج سازد!* و انسان مى‏گويد: چه شده است؟!) 📍4. در زلزله دنيا زمينه بازسازى و مقاوم سازى توسط مردم وجود دارد، ولى در زلزله قيامت، چنين شرايطى براى مردم وجود ندارد. 📍5. در زلزله دنيا، امداد و كمك رسانى مطرح است. بر خلاف زلزله قيامت كه همه نياز به كمك از خداوند دارند و از مردم كارى ساخته نيست. ----------------- 1. زلزال/ 2 و 3 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 21 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏هايى پيرامون ‏ 2 🔰 ✅ راه با زلزله‏ 🖌 على بن مهزيار مى‏گويد به امام جواد عليه السلام نامه نوشتم و نگرانى خود را از كثرت زلزله به عرض حضرت رساندم. حضرت فرمود: نگران نباشيد و روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را روزه بگيريد و غسل كنيد و لباس پاكيزه بپوشيد و روز جمعه از شهر بيرون رويد، خدا را بخوانيد، خداوند بلا را از شما دور مى‏نمايد. على بن مهزيار مى‏گويد به دستور امام عمل كردم، شهر آرام گرفت و زلزله قطع شد. (1) 🖌 امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: فَإِذَا خِفْتَ الْهَدْمَ عِنْدَ الزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِكَ إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً براى ترس از ويرانى و زلزله، وقت خوابت، آيه 41 سوره فاطر را بخوان كه مى‏فرمايد: «خداوند آسمان‏ها و زمين را نگاه مى‏دارد تا از نظام خود منحرف نشوند؛ و هر گاه منحرف گردند، كسى جز او نمى‏تواند آنها را نگاه دارد، او بردبار و غفور است!» (2) -------------- 1. بحارالانوار، ج 50، ص 101 2. بحارالانوار، ج 73، ص 197 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 23 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
پيرامون ‏ 1 🔰 و نظر ‏❗️ ❓پرسش: براى نجات افراد حادثه ديده و نيز بيرون آوردن مصدومين و جنازه‏ها از زير آوار و عدم وجود امدادگر محرم و عدم امكان پوشاندن بدن‏هاى عريان، ناچار به نگاه به بدن نامحرم يا لمس آن هستيم، وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: اين كار در مقام ضرورت و به مقدار ضرورت اشكالى ندارد. (1) ❓پرسش: آيا در عدم جواز نگاه و لمس، فرقى بين اعضاى ظاهر و داراى پوشش بدن مى‏باشد؟ ✅ پاسخ: تفاوتى نيست. (2) ❓پرسش: آيا در عدم جواز لمس و نظر، فرقى بين مسلمان و غير مسلمان مى‏باشد؟ ✅ پاسخ: تفاوتى نيست. (3) ❓پرسش: يكى از راه‏هاى اضطرارى سرمازده، ايجاد تماس بدنى با بدن امدادگر است. در اين صورت اگر امدادگر به جهت تماس با مصدوم سرمازده نامحرم خوف وقوع در مفسده را داشته باشد، وظيفه چيست؟ ✅ پاسخ: حفظ جان محترم لازم است و در صورت انحصار و نبودن محرم، تماس با مصدوم نامحرم جايز است. (4) ❓پرسش: تنفس دهان به دهان(CPR) توسط امدادگر براى نامحرم در صورت نبودن محرم و يا عدم آشنايى همجنس و محرم با امور امدادى چه صورت دارد؟ ✅ پاسخ: جايز است. (5) ❓پرسش: بعضاً اتفاق مى‏افتد كه با مصدومى مواجه مى‏شويم كه دچار ايست تنفسى يا قلبى گرديده است و نياز به تنفس مصنوعى و ماساژ قلبى دارد، (اگر مصدوم مرد و امدادگر زن و يا بالعكس بود) تكليف شرعى چيست؟ ✅ پاسخ: در مواقع ضرورت مثل توقف حفظ جان شخص مصدوم بر امور ذكر شده، اشكال ندارد. ❓پرسش: اگر با مصدومى مواجه شديم كه از قسمتهاى قفسه سينه و يا اندامى كه نگاه كردن نامحرم به‏آن حرام مى‏باشد دچار آسيب ديدگى شده‏ باشد (و امدادگر زن و مصدوم مرد و يا بالعكس بود) و چاره‏اى جز نگاه كردن و يا لمس نمودن براى مداوا نبود تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: با توجه به فرض سؤال كه ضرورت حفظ جان يا نجات از بيمارى، اقتضا مى‏كند كه نظر و لمس نامحرمى صورت گيرد اين كار با توجه به اين ضرورتها به مقدارى كه ضرورت اقتضا مى‏كند مانعى ندارد. -------------- 1. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 15؛ استفتائات آية الله جوادى آملى، ص 217. 2. همان، س 17 3. جزوه استفتائات، دفتر آية الله مكارم، س 18. 4. استفتائات آية الله جوادى آملى، ص 218. 5. همان 📚 احكام حوادث طبيعى ؛ ص59 💢 کانال رسمی حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيرامون ‏ 2 و نظر ‏ 🔰 ❓پرسش: در مواقع ضرورى كه جان مصدوم در خطر است و نياز به مداوا دارد و جهت مداوا ملزم به حمل مى‏باشد، حمل مصدوم بايد چه شرايطى داشته باشد؟ ✅ پاسخ: در حد امكان بايد موازين شرعى رعايت شود. ❓پرسش: در برخى مواقع اتفاق مى‏افتد كه با مصدومى مواجه مى‏گرديم كه جهت مداوا نياز به گرفتن فشار خون و نبض و ملزم به بالا زدن آستين و لمس دست وى مى‏باشد (اگر امدادگر مرد و مصدوم زن باشد يا بالعكس) تكليف چيست؟ ✅ پاسخ: اگر چاره‏اى بجز تماس نباشد اشكال ندارد. ❓پرسش: بعضاً اتفاق مى‏افتد كه جهت نجات خانمى كه در آب غرق مى‏شود امدادگر نجات غريق زن آشنا به فنون شنا در دسترس نيست و امدادگر مرد ملزم به نجات مى‏گردد و ناچار به‏لمس بدن مصدوم و حمل ايشان به بيرون از آب مى‏گردد شرايط نجات غريق فوق چگونه است؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد بلكه واجب است و نبايد براى احتياط يا سعى در يافتن مماثل يا دستكش و مانند آن نجات را تأخير بياندازند. ❓پرسش: در هنگام مأموريّت، امدادگر ناچار است براى كمك به مصدوم نامحرم لباس او را در بياورد آيا اين كار جايز است؟ ✅ پاسخ: در مقام اضطرار و نبود فرد مماثل به مقدار ضرورت اشكال ندارد. (1) ❓پرسش: در حوادثى كه اتفاق مى‏افتد اصولًا چه نكاتى را بايد در برخورد با نامحرم در نظر بگيريم؟ ✅ پاسخ: تا آنجا كه ممكن است از نگاه حرام به نامحرم و لمس او اجتناب كنيد و در موارد ضرورت نيز به مقدار ضرورت اكتفا نماييد. (2) ❓پرسش: گاه اعضاى هلال احمر مجبورند در منطقه حادثه ديده، يك چادر داشته باشند آيا براى نجات جان خود از سرما مى‏توانند زير يك چادر بخوابند؟ ✅ پاسخ: اگر خوف مفسده و حرامى نباشد، اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: با توجه به عدم وجود نيروى متخصص براى آموزش مباحث امدادى از قبيل چادرزنى، آتش نشانى و ... (ويژه خواهران) حضور برادران مربى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: با ملاحظه و مراعات قوانين و احكام شرعى اشكال ندارد. ❓پرسش: شركت بانوان امدادگر با مردان امدادگر در مأموريت‏هاى ويژه و امدادرسانى به صورت مشترك و انجام امور محوله كه گاهاً ناچار به برخورد يا تماس با هم مى‏باشند مشروع است يا خير؟ ✅ پاسخ: در مواقع ضرورت مثل حفظ جان افراد، به اندازه ضرورت اشكال ندارد. ❓پرسش: حضور دختران و پسران امدادگر در مجلس تحقيق و آموزش امداد و كمكهاى اوليه به صورت مختلط چگونه است؟ ✅ پاسخ: با حفظ موازين شرعى اشكال ندارد. ❓پرسش: اگر براى حمل اجساد وسيله نقليّه به اندازه كافى در دسترس نباشد آيا مى‏توان براى اعزام مردگان، جسد مرد زن را در كنار هم يا روى هم گذاشت؟ ✅ پاسخ: در فرض سؤال مانعى ندارد. (4) ❓پرسش: نگاه و لمس عضو جدا شده از جسد زن مرده، چه حكمى دارد؟ ✅پاسخ: اگر مايه ريبه و گناه نباشد، اشكال ندارد. (5) -------------- 1. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 166. 2. همان، ص 176 3. همان، ص 178 4. امداد الهى، جواد عليرضايى، ص 184. 5. استفتائات سبحانى، ج 2، ص 410، س 1246. 📚 احكام حوادث طبيعى، ص: 61 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
نكته درباره عيد ‏ 🔰 ✅ عيد مبعث، بزرگ‏ترين عيد از اعياد اسلامى است. شب و روز اين عيد بزرگ اعمال و آدابى دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 1. غسل كردن در شب و روز عيد. 2. زيارت رسول خدا (ص) و حضرت على (ع). 3. روزه گرفتن. 4. زياد صلوات فرستادن. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص186 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
ياد امام عليه السلام‏ 🔰 1. ياد امام حسين عليه السلام در همه مناسبتها مطرح است؛ يكى از اعمال مستحبى جمعه، عيد فطر، عيد قربان، ‏، نيمه شعبان تولد حضرت على عليه السلام، شبهاى قدر، زيارت و ياد امام حسين عليه السلام است. 2. از جمله مواردى كه ياد كردن حضرت سيدالشهدا عليه السلام سفارش شده است هنگام نوشيدن آب است، مستحب است بعد از آشاميدن آب امام حسين عليه السلام و اهل بيت ايشان عليهم السلام را ياد كند و قاتلان آن حضرت را لعنت نمايد. (1) ----------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 2638 📚 احكام دو دقيقه اى (همراه) ؛ ج‏2 ؛ ص95 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احکام نماز 🔰 🖌 نمازها نسبت به جماعت سه دسته‏اند: 1. نمازى كه بايد به جماعت خوانده شود و آن نماز جمعه است. (1) 2. نمازى كه نبايد به جماعت خوانده شود و آن نماز مستحبى است. (2) 3. نمازى كه هم مى‏توان به صورت جماعت و هم به صورت فرادى خواند و آن نمازهاى واجب است جز نماز طواف. (3) ------------ 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 872، شرايط نماز جمعه. 2. تحريرالوسيله عربى، ج 1، ص 265. 3. همان، ص 493. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص52 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احکام نماز 🔰 🖌 چهار نكته در رابطه با : 1. يكى از شرايط نماز جماعت، اتصال صفوف است توسط افرادى كه نمازشان صحيح است. 📌 چه بسا كودك مميزى كه نمازش صحيح است و نمازگزارى كه مسن است و نمازش صحيح نيست. 2. نبايد بيش از يك گام بزرگ كه حدود يك متر است بين مأمومين فاصله شود. (1) 3. درصورتى‏كه اتصال نماز جماعت قطع شود، نماز به‏صورت فرادى صحيح است و نبايد نماز را به صورت جماعت ادامه داد. (2) 4. در صورتى كه اتصال جماعت قطع شود، در اين حال نمى‏شود اقتدا كرد. 🖌 مسأله: اگر مأموم بداند نماز يك صف از صف‏هاى جلو باطل است، نمى‏تواند اقتدا كند. (3) --------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 811، ذيل م 1435 و 1437. 2. همان، م 1438. 3. همان، م 1419. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص53 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احکام نماز 🔰 📍دو نكته در رابطه با مأموم در حال ‏ 1. مأموم نبايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره را بخواند و مستحب است به جاى آن ذكر، تسبيح، تحميد و صلوات بگويد. (1) 2. مأموم در ركعت اول و دوم نماز مغرب و عشا نبايد حمد و سوره بخواند ولى اگر صداى امام جماعت را نمى‏شنود مى‏تواند حمد و سوره را آهسته بخواند. (2) ----------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1466. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 794، م 1462. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏1 ؛ ص54 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه درباره و آزار ‏ 🔰 1. يكى از گناهان كبيره اذيت و آزار ديگران است. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَنْ آذَى مُؤْمِناً فَقَدْ آذَانِي‏ (1) كسى كه مؤمنى را اذيت كند، مرا اذيت نموده است. 2. آزار ديگران گاه به زبان است همچون اهانت، مزاحمت تلفنى و ... و گاه با قلم است مانند نامه‏ها و مقالات توهين آميز و گاه با رفتار است همچون بلندكردن صداى ضبط و يا معطل وسرگردان كردن ارباب رجوع در ادارات يا آلوده ساختن هوا در محيطهاى بسته و يا ايجاد سد معبر و راه بندان و ... . 3. گفتن و شنيدن جوك و لطيفه‏اى كه اهانت يا ايذاء به شخص يا اشخاص معينى باشد جايز نيست. (2) 4. آزار رساندن به مؤمن به‏هتك حرمت يا ضرب و جرح و مانند آن‏ (3) و نيز پدر و مادر هرچند با گفتن افّ (4) همچنين گرفتن روزه مستحب‏ (5) يا سفر غير واجب‏ (6) اگر موجب اذيت پدر و مادر شود حرام است. --------- 1. بحارالانوار، ج 64، ص 72. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 60. 3. جواهر الكلام، ج 22، ص 74. 4. اسراء/ 23؛ جواهر الكلام، ج 21، ص 24. 5. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1741. 6. همان، م 1295. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص190 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
سه درباره ‏ 🔰 عبارت است از اين كه شخصى در نحوه رفتار يا پوشش شبيه ديگران گردد. مانند پوشيدن لباس زن توسط مرد يا برعكس و آويختن صليب به گردن توسط مسلمان و ... پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: لَعَنَ‏اللّهُ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال‏ (1) خدا لعنت كند مردان شبيه به زنان و زنان شبيه به مردان را. 🖌 تشبه اقسامى دارد: 1. تشبه حرام: تشبه مسلمان به كفار در استفاده از نشانه‏هاى مذهبى آنان‏كه از شعائرشان حساب مى‏شود، همچون آويختن‏صليب حرام است. (2) تشبه هريك از مرد و زن به ديگرى حرام است. 2. تشبه مكروه: تشبه مسلمان به كفار در لباس و غذا مكروه است. 3. تشبه مستحب: تشبه به معصومان عليهم السلام و اولياى الهى در رفتار و افعال، امرى مستحب و ممدوح است. (3) ------------------ 1. بحارالانوار، ج 73، ص 341. 2. شرائع الاسلام، ج 2، ص 263. 3. فرهنگ فقه، ج 2، ص 485. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص195 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 🖌 تاكسى‏هايى كه بيش از قيمت تعيين شده ازمسافرين كرايه درخواست مى‏كنند، اگر مسافر فقط قيمت تعيين شده را بپردازد، ضامن نيست. مگر اين كه از اول اجرت را معين كرده باشد و مسافر هم پذيرفته باشد. (1) 🔻 در مواردى كه مسير تاكسى نرخ مصوب و متعارف ندارد، مناسب است كه قبل از حركت، در مورد مبلغ كرايه، توافق كنند. ---------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، ص 364، س 5851. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص196 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
‏ 🔰 🖌 در بسيارى از مسائل فقهى يقين و اطمينان لازم است همچون يقين به نجاست و طهارت‏ (1)، جنابت، دخول وقت نماز و ... در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻1. موقعى انسان مى‏تواند مشغول نماز شود كه يقين كند وقت داخل شده است. (2) 🔻2. اگر در بين نماز عصر، يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند. (3) 🔻3. كسى كه مى‏خواهد نماز بخواند بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد تا يقين كند كه قبله كدام طرف است (مى‏تواند به گفته دو شاهد يا به قول كسى كه با قاعده علمى قبله را مى‏شناسد و مورد اطمينان است (يا طبق قبله نما) عمل كند و اگر اينها ممكن نشد بايد به گمانى كه از محراب مساجد مسلمانان يا قبرهاى آنان پيدا مى‏شود عمل نمايد. (4) 🔻4. كسى كه يقين به قبله ندارد اگر بخواهد غير از نماز كارى كند كه بايد رو به قبله انجام داد. مثلًا بخواهد سر حيوانى را ببرد بايد به گمان خود عمل نمايد و اگر گمان هم ممكن نيست به هر طرف كه انجام دهد صحيح است. (5) 🔻5. اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحيح است. (6) -------------- 1. يقين، طهارت، م 808، 809، 810، مراجع. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 742. 3. همان، م 757. 4. همان، م 782. 5. همان، م 787. 6. همان، م 808. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص200 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
♦️ مواردى كه است‏ 🔰 🖌 امنيت از مهم ترين نيازهاى بشر است و انسان در پرتو آن مى‏تواند امور دنيوى و اخروى خويش را با آسايش خاطر سامان دهد. 🔸 از اين رو ايجاد امنيت در شئون مختلف زندگى مردم از وظايف اساسى حكومت اسلامى است. 🔹امنيت در بسيارى از تكاليف شرط است؛ به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔻1. تحصيل آب براى وضو و غسل در عبادات واجب، مشروط به طهارت همچون نماز واجب است؛ لكن اگر انسان احساس خطر كند وجوب آن ساقط مى‏شود و بايد تيمم كند. 🔻2. از شرايط نماز رو به قبله بودن است و در صورت بيم از دشمن يا حيوان درنده ساقط مى‏شود. 🔻3. شرط وجوب حج استطاعت است و تحقق استطاعت منوط به توانايى مالى، سلامت جسمانى و امنيت داشتن است. 🔻4. وجوب امر به معروف و نهى از منكر مشروط به وجود امنيت است. (1) --------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 697. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص204 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
💡 چهار درباره ‏ 🔰 🔸 1. خواب ديدن نشان خوب يا بد بودن نيست و نبايد به كسى بدبين شد. 🔹 2. با خواب چيزى ثابت نمى‏شود. مانند: سيادت، وجود امامزاده و ... . 🔸 3. خواب ديدن موجب تكليف و يا سقوط آن نمى‏شود و اگر خواب ديد كه بايد كارى را انجام دهد، آن كار بر او واجب نمى‏شود و نيز بر اثر خواب ديدن، بر رفتار و حركات وى در حال خواب كيفر بار نمى‏شود. (1) 🔹 4. خوابنامه‏هايى كه با مضامين مختلف بين مردم پخش مى‏شود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام رضا عليه السلام دستورى داده‏اند، تكليفى را ثابت نمى‏كند و نوشتن چنين خوابنامه‏هايى بر روى جلد و اوراق قرآن و مفاتيح مساجد و زيارتگاه‏ها گناه است. (2) ------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 622. 2. مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 210. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏2 ؛ ص210 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari