🔰 زيارت در سيره اهل بيت عليهم السلام
🔸الف- وجود مطهر فاطمه زهرا عليها السلام هر روز به زيارت قبر پدرش مىرفت و گريه مىكرد و مىفرمود: «پدرم! بر من مصائبى نازل شد كه اگر بر روزها نازل مىشد مبدل به شب مىگشت». (1)
🔸ب- على عليه السلام براى فاطمه زهرا عليها السلام خانهاى ساخت كه نامش بيت الاحزان بود و ايشان بيشتر اوقاتش را در قبرستان بقيع مىگذراندند. (2)
🔸ج- حضرت فاطمه عليها السلام قبر حمزه سيدالشهدا را هر دو سه روز يك بار زيارت مىكرد. (3)
🔸د- على عليه السلام هر روز قبر حضرت زهرا عليها السلام را زيارت مىكرد. (4)
🔸ه- امامحسين عليه السلام هنگام غروب هر جمعه قبر برادرش امامحسن مجتبى عليه السلام را زيارت مىكرد. (5)
---------------
1. تاريخ الخميس، ج 2/ 173؛ الوفا باحوال المصطفى، ص 819، ابن جوزى.
2. بحار الانوار، ج 43/ 177.
3. وسائل الشيعه، ج 1، ص 279.
4. الغدير، ج 2، ص 16.
5. وسائل الشيعه، ج 10، ص 317.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص19
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فرق زيارت اولياءالله و انسانهاى ديگر
🖌 زيارت اهل قبور براى طلب #رحمت و نثار #فاتحه و دعا براى آنهاست ولى زيارت اولياء اللَّه شكل طلب رحمت و مغفرت ندارد بلكه نوعى #ستايش و درود و #سلام است.
📌به طور كلى بزرگان و خدمت گزاران پس از مرگشان به نوعى تجليل مىشوند و اين تجليل غير دينى صرفاً جنبه اعتبارى و تشريفاتى دارد. مريدان آنها از آنها با كلمه «زنده ياد» ياد مىكنند و سعى مىكنند خاطرات آنها را در يادها زنده نگه دارند.
ولى با اولياء الله از دنيا رفته همچنان عمل مىشود كه با زنده بلكه زندهتر از زندههاى معمولى ياد مىشود چون در آن واحد هزاران نفر با آنها سخن مىگويند و درود مىفرستند و در عالم ضمير خود يك ارتباط #واقعى برقرار مىكنند. (1)
----------------
1. ياداشتهاى استاد مطهرى، ج 5، ص 414.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص29
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استقبال از زائر ائمه اطهار
🖌 معلى بن خنيس مىگويد: از امام صادق شنيدم كه مىفرمود: وقتى يكى از برادران از زيارت ما يا زيارت قبور ما برگشت به استقبال او برويد و سلام نموده و او را به اين نعمت زيارت تبريك بگوييد تا پاداشى #همانند #پاداش او ببريد. (1)
---------------
1. اذا انصرف الرجل من اخوانكم من زيارتنا او زيارة قبورنا فاستقبلوه و سلّموا عليه و هَنِّؤُه بما وهب الله له فان لكم مثل ثوابه؛ بحار الانوار، ج 102، ص 302.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص40
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 قبله هفتم
⁉️ آيا مىدانيد محل دفن امام هشتم عليه السلام قبله هفتم ناميده مىشود. زيرا هفت مدفن براى معصومين وجود دارد #بقيع، #مدينه، #نجف، #كربلا، #كاظمين، #سامرا، #مشهد.
👈 البته منظور از #قبله مركز #توجه مسلمين است نه قبله نماز. (1)
------------
1. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 490، س 1583.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب #خمس
«خمس» در لغت به معناى پنج يك مىباشد.
و در اصطلاح فقه عبارت است از:
«پرداخت يك پنجم مازاد در آمدى كه از راه كار و كوشش به دست مىآيد».
👈 خمس يكى از #فروع دين است كه مظهر #تعبد و #سپاس از موهبتهاى الهى است.
👈 خمس اعلام #همدردى با مستمندان و #مشاركت در جهاد مالى است.
💡 قرآن مىفرمايد: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ (1)
و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد، #يك_پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى نزديكان پيامبر و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ايمان آوردهايد.
🔻پس خمس از اصول ايمان است و كسى كه ايمان را برگزيد بايد خمس بپردازد تا #صداقت ايمان خود را نشان دهد.
🔸امام باقر عليه السلام فرمود: براى هيچ كس #جايز_نيست از مالى كه خمس به آن تعلّق گرفته چيزى بخرد، مگر اين كه #حق_ما را به ما برساند. (2)
🔸امام زمان عليه السلام در توقيع، [نامه] خود كسانى را كه خمس نمىدهند #لعنت كرده است؛ چنان كه مىفرمايد:
لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ عَلى مَنِ اسْتَحَلَّ مِنْ امْوالِنا دِرْهَماً (3)
لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه #يك #درهم از اموال ما را بر خويش حلال بشمارد.
🔸در جايى ديگر به محمدبنعثمان دوّمين نايب خاص خود مىفرمايد:
اما آنچه پرسيده بودى درباره كسى كه اموالى از ما را در دست دارد و بر خود حلال مىشمرد و آن را تصرف مىكند، بى آنكه از طرف ما اجازه داشته باشد.
او #ملعون است.
---------------
1. انفال، آيه 41.
2. وسائل الشيعه، ج 6، ح 4( لايحلّ لاحدٍ ...).
3. كمال الدين، ص 198.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص137
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب خمس 2⃣
🔻خمس داراى #حكمتها و اسرار گوناگونى است كه به بعضى از آنها اشاره مىشود:
🔸1. خمس به منظور تأمين هزينههاى امام به عنوان رئيس حكومت براى پيشبرد نظام اسلامى و اداره جامعه واجب گرديده است. (1)
🔸2. خمس براى تأمين بودجه هر كار خيرى است كه امام بخواهد انجام دهد.
🔸3. خمس وسيلهاى براى رشد و كمال انسان محسوب مىشود كه اداى آن باعث جلب روزى و وسيله آمرزش گناهان مىگردد.
👈امام رضا عليه السلام به يكى از يارانش فرمود: خمس بپردازيد كه آن مايه جلب #روزى و وسيله #آمرزش گناهان است. (2)
🔸4. خمس براى احياى دين خدا و تحقّق حكومت اسلامى است.
👈امام رضا عليه السلام فرمود: انَّ الخمسَ عَونُنا عَلى دينِنا (3)
خمس #كمك ما در پياده كردن دين خداست.
------------------
1. مكارم، 180 پرسش و پاسخ، ص 423.
2. وسائل الشيعه، ج 6، ب 3، ح 2.
3. وسائل الشيعه، ب 3، ح 2.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص138
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب خمس 3⃣
آثار خمس 🔻
🖌 پرداخت خمس داراى آثار فراوانى است:
🔸 1. پاكى مال
امام #صادق عليه السلام مىفرمايد: ما اريد بذلك الا ان #تطهّروا (1)
من از گرفتن خمس شما هدفى جز پاك كردن اموال شما ندارم.
🔸 2. تقويت دين
امام #رضا عليه السلام مىفرمايد: الخُمس #عَونُنا على ديننا (2)
خمس پشتوانه مكتب و راه ماست.
🔸 3. كفاره گناهان
امام #رضا عليه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه #تَمحيصُ_ذُنوبُكم (3)
خارج كردن خمس وسيله آمرزش گناهان شماست.
🔸 4. وسعت روزى
امام #رضا عليه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه #مِفتاح_رِزقكم (4)
پرداختن خمس كليد روزى شماست.
----------------
1. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
2. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
3. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
4. همان.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص139
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرداخت #دستمزد
🖌 مردى به نام شعيب نقل مىكند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّهاى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه #عرق بدنشان #خشك شود.» (1)
📌 نكتهها
🔹1. اجير #بايد عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او #بدهكار مىشود. (2)
🔹2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت #متعارف (اجرة المثل) پرداخت گردد.
🔹3. اجرت بر كارهاى #حرام، حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب.
--------------------
1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛
قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2218.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اداى #بدهى 1⃣
🖌 يكى از اهالى مدينه مىگويد: «هنگامى كه حضرت رضا عليه السلام (طبق دستور مأمون) از مدينه به سوى خراسان رفت. من چهار هزار درهم از آن حضرت طلب داشتم و اين مطلب را فقط من و آن حضرت مىدانستيم. فرداى آن روز امام جواد عليه السلام براى من پيام فرستاد كه به نزد ما بيا. من به خانه آن حضرت رهسپار شدم، حضرت به من فرمودند: «پدرم امام رضا عليه السلام از مدينه بيرون رفتند، آيا تو چهار هزار درهم از آن حضرت طلب دارى؟» گفتم: «آرى» آنگاه گوشه جا نمازش را بلند كرد؛ ديدم دينارهايى در آنجاست و آنها را بابت طلبكاريم به من دادند كه به قيمت روز چهار هزار درهم بودند.» (1)
دو نكته درباره اداى بدهى 🔻
🔸1. مستحب است انسان هميشه براى #مرگ آمادگى داشته باشد و تكاليف خود را به موقع انجام دهد و پيش از مردنش #وصيت كند، بدهىهايش را بپردازند و نمازهاى قضا شده را بجا آورند. (2)
🔸 2. در حالت طبيعى وصيت مستحب است ولى كسى كه نشانههاى مرگ را در خود ديد، اگر به كسى بدهكار است و وقت پرداخت آن رسيده، بدهى را بپردازد و اگر خودش نمىتواند بدهى را بپردازد يا وقت آن نرسيده، وصيت كند كه بدهىاش را بدهند. (3)
-----------------
1. اعلام الورى، ص 334.
2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 158.
3. توضيح المسائل مراجع، م 2700.
📚 احكام داستانى ؛ ص106
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مهلت دادن بر بدهكار #تنگدست
🖌 روزى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دو نفر را ديدند كه يكى، ديگرى را گرفته و رها نمىكند.
حضرت پيش آمدند و از وضع آنان پرسش نمودند. يكى از آن دو نفر گفت: من از اين مرد طلبى دارم و اكنون آن را مطالبه مىكنم.
آن مرد گفت: يا رسول الله! او بر من حق دارد. اما من تنگدستم و به خدا قسم چيزى ندارم.
حضرت، به مرد طلبكار فرمودند: اگر بخواهى خداوند تو را از گرماى شديد آتش جهنم در سايه خود قرار دهد، در آن روز كه جز سايه او سايهاى نيست، بايد به تنگدست مهلت دهى يا از طلب خود، بگذرى.
آن مرد فكرى كرد و گفت: يك سوم طلبم را به او مىبخشم، يك سوم را تا يك سال مهلت مىدهم و فقط يك سوم باقيمانده را به من بپردازد.
حضرت با خوشحالى فرمودند: چه عمل خوبى انجام دادى، خدا تو را پاداش دهد. (1)
🖌 اسماعيل بن جابر روايت مىكند كه امام صادق عليه السلام اين نامه را براى يارانش نوشت و دستور داد آن را براى يكديگر بخوانند. در بخشى از آن آمده است: «... و بپرهيزيد از اين كه يكى از برادران مسلمانتان را به خاطر حقى كه از وى طلبكاريد، در #فشار و #تنگنا قرار دهيد! در حالى كه وى تنگدست است، زيرا جد ما- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم- پيوسته مىفرمود: مسلمان حق ندارد مسلمانى را در فشار و تنگنا قرار دهد و هركس به بدهكار تنگدستى فرصت دهد، خداوند او را در زير سايه خويش پناه مىدهد، در روزى كه سايهاى جز سايه او نيست. (2)
🔻چند نكته درباره #اعسار
🔸1. به كسى كه به دليل تنگدستى و فقر، از پرداخت بدهى ناتوان است، معسر گفته مىشود.
🔸2. اعسار بدهكار با #اعتراف طلبكار يا طلبكاران و يا #شهادت دو عادل ثابت مىشود.
🔸3. اگر بدهكار ادعاى اعسار كند و اموالى افزون بر #مستثنيات دَين داشته باشد، بايد آن اموال را #بفروشد و بدهى خود را بدهد.
🔸4. در صورت اثبات اعسار، بايد به او مهلت داده شود و بر طلبكار #حرام است كه او را در تنگنا قرار دهد. (3)
------------------
1. مستدرك الوسائل، ج 2، ص 493.
2. كافى، ج 8، ص 9
وَ إِيَّاكُمْ وَ إِعْسَارَ أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِكُمُ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تُعْسِرُوهُ بِالشَّيْءِ يَكُونُ لَكُمْ قِبَلَهُ وَ هُوَ مُعْسِرٌ فَإِنَّ أَبَانَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم كَانَ يَقُولُ لَيْسَ لِمُسْلِمٍ أَنْ يُعْسِرَ مُسْلِماً وَ مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّه.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 651؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 575.
📚 احكام داستانى ؛ ص104
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari