🔰 فرق زيارت اولياءالله و انسانهاى ديگر
🖌 زيارت اهل قبور براى طلب #رحمت و نثار #فاتحه و دعا براى آنهاست ولى زيارت اولياء اللَّه شكل طلب رحمت و مغفرت ندارد بلكه نوعى #ستايش و درود و #سلام است.
📌به طور كلى بزرگان و خدمت گزاران پس از مرگشان به نوعى تجليل مىشوند و اين تجليل غير دينى صرفاً جنبه اعتبارى و تشريفاتى دارد. مريدان آنها از آنها با كلمه «زنده ياد» ياد مىكنند و سعى مىكنند خاطرات آنها را در يادها زنده نگه دارند.
ولى با اولياء الله از دنيا رفته همچنان عمل مىشود كه با زنده بلكه زندهتر از زندههاى معمولى ياد مىشود چون در آن واحد هزاران نفر با آنها سخن مىگويند و درود مىفرستند و در عالم ضمير خود يك ارتباط #واقعى برقرار مىكنند. (1)
----------------
1. ياداشتهاى استاد مطهرى، ج 5، ص 414.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص29
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 استقبال از زائر ائمه اطهار
🖌 معلى بن خنيس مىگويد: از امام صادق شنيدم كه مىفرمود: وقتى يكى از برادران از زيارت ما يا زيارت قبور ما برگشت به استقبال او برويد و سلام نموده و او را به اين نعمت زيارت تبريك بگوييد تا پاداشى #همانند #پاداش او ببريد. (1)
---------------
1. اذا انصرف الرجل من اخوانكم من زيارتنا او زيارة قبورنا فاستقبلوه و سلّموا عليه و هَنِّؤُه بما وهب الله له فان لكم مثل ثوابه؛ بحار الانوار، ج 102، ص 302.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص40
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 قبله هفتم
⁉️ آيا مىدانيد محل دفن امام هشتم عليه السلام قبله هفتم ناميده مىشود. زيرا هفت مدفن براى معصومين وجود دارد #بقيع، #مدينه، #نجف، #كربلا، #كاظمين، #سامرا، #مشهد.
👈 البته منظور از #قبله مركز #توجه مسلمين است نه قبله نماز. (1)
------------
1. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 490، س 1583.
📚 ره توشه زيارت ؛ ص42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب #خمس
«خمس» در لغت به معناى پنج يك مىباشد.
و در اصطلاح فقه عبارت است از:
«پرداخت يك پنجم مازاد در آمدى كه از راه كار و كوشش به دست مىآيد».
👈 خمس يكى از #فروع دين است كه مظهر #تعبد و #سپاس از موهبتهاى الهى است.
👈 خمس اعلام #همدردى با مستمندان و #مشاركت در جهاد مالى است.
💡 قرآن مىفرمايد: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ (1)
و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد، #يك_پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى نزديكان پيامبر و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ايمان آوردهايد.
🔻پس خمس از اصول ايمان است و كسى كه ايمان را برگزيد بايد خمس بپردازد تا #صداقت ايمان خود را نشان دهد.
🔸امام باقر عليه السلام فرمود: براى هيچ كس #جايز_نيست از مالى كه خمس به آن تعلّق گرفته چيزى بخرد، مگر اين كه #حق_ما را به ما برساند. (2)
🔸امام زمان عليه السلام در توقيع، [نامه] خود كسانى را كه خمس نمىدهند #لعنت كرده است؛ چنان كه مىفرمايد:
لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ عَلى مَنِ اسْتَحَلَّ مِنْ امْوالِنا دِرْهَماً (3)
لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر كسى كه #يك #درهم از اموال ما را بر خويش حلال بشمارد.
🔸در جايى ديگر به محمدبنعثمان دوّمين نايب خاص خود مىفرمايد:
اما آنچه پرسيده بودى درباره كسى كه اموالى از ما را در دست دارد و بر خود حلال مىشمرد و آن را تصرف مىكند، بى آنكه از طرف ما اجازه داشته باشد.
او #ملعون است.
---------------
1. انفال، آيه 41.
2. وسائل الشيعه، ج 6، ح 4( لايحلّ لاحدٍ ...).
3. كمال الدين، ص 198.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص137
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب خمس 2⃣
🔻خمس داراى #حكمتها و اسرار گوناگونى است كه به بعضى از آنها اشاره مىشود:
🔸1. خمس به منظور تأمين هزينههاى امام به عنوان رئيس حكومت براى پيشبرد نظام اسلامى و اداره جامعه واجب گرديده است. (1)
🔸2. خمس براى تأمين بودجه هر كار خيرى است كه امام بخواهد انجام دهد.
🔸3. خمس وسيلهاى براى رشد و كمال انسان محسوب مىشود كه اداى آن باعث جلب روزى و وسيله آمرزش گناهان مىگردد.
👈امام رضا عليه السلام به يكى از يارانش فرمود: خمس بپردازيد كه آن مايه جلب #روزى و وسيله #آمرزش گناهان است. (2)
🔸4. خمس براى احياى دين خدا و تحقّق حكومت اسلامى است.
👈امام رضا عليه السلام فرمود: انَّ الخمسَ عَونُنا عَلى دينِنا (3)
خمس #كمك ما در پياده كردن دين خداست.
------------------
1. مكارم، 180 پرسش و پاسخ، ص 423.
2. وسائل الشيعه، ج 6، ب 3، ح 2.
3. وسائل الشيعه، ب 3، ح 2.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص138
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نکاتی در باب خمس 3⃣
آثار خمس 🔻
🖌 پرداخت خمس داراى آثار فراوانى است:
🔸 1. پاكى مال
امام #صادق عليه السلام مىفرمايد: ما اريد بذلك الا ان #تطهّروا (1)
من از گرفتن خمس شما هدفى جز پاك كردن اموال شما ندارم.
🔸 2. تقويت دين
امام #رضا عليه السلام مىفرمايد: الخُمس #عَونُنا على ديننا (2)
خمس پشتوانه مكتب و راه ماست.
🔸 3. كفاره گناهان
امام #رضا عليه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه #تَمحيصُ_ذُنوبُكم (3)
خارج كردن خمس وسيله آمرزش گناهان شماست.
🔸 4. وسعت روزى
امام #رضا عليه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه #مِفتاح_رِزقكم (4)
پرداختن خمس كليد روزى شماست.
----------------
1. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
2. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
3. وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
4. همان.
📚 كاسب بهشتى ؛ ص139
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرداخت #دستمزد
🖌 مردى به نام شعيب نقل مىكند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّهاى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه #عرق بدنشان #خشك شود.» (1)
📌 نكتهها
🔹1. اجير #بايد عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او #بدهكار مىشود. (2)
🔹2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت #متعارف (اجرة المثل) پرداخت گردد.
🔹3. اجرت بر كارهاى #حرام، حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب.
--------------------
1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛
قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2218.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اداى #بدهى 1⃣
🖌 يكى از اهالى مدينه مىگويد: «هنگامى كه حضرت رضا عليه السلام (طبق دستور مأمون) از مدينه به سوى خراسان رفت. من چهار هزار درهم از آن حضرت طلب داشتم و اين مطلب را فقط من و آن حضرت مىدانستيم. فرداى آن روز امام جواد عليه السلام براى من پيام فرستاد كه به نزد ما بيا. من به خانه آن حضرت رهسپار شدم، حضرت به من فرمودند: «پدرم امام رضا عليه السلام از مدينه بيرون رفتند، آيا تو چهار هزار درهم از آن حضرت طلب دارى؟» گفتم: «آرى» آنگاه گوشه جا نمازش را بلند كرد؛ ديدم دينارهايى در آنجاست و آنها را بابت طلبكاريم به من دادند كه به قيمت روز چهار هزار درهم بودند.» (1)
دو نكته درباره اداى بدهى 🔻
🔸1. مستحب است انسان هميشه براى #مرگ آمادگى داشته باشد و تكاليف خود را به موقع انجام دهد و پيش از مردنش #وصيت كند، بدهىهايش را بپردازند و نمازهاى قضا شده را بجا آورند. (2)
🔸 2. در حالت طبيعى وصيت مستحب است ولى كسى كه نشانههاى مرگ را در خود ديد، اگر به كسى بدهكار است و وقت پرداخت آن رسيده، بدهى را بپردازد و اگر خودش نمىتواند بدهى را بپردازد يا وقت آن نرسيده، وصيت كند كه بدهىاش را بدهند. (3)
-----------------
1. اعلام الورى، ص 334.
2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 158.
3. توضيح المسائل مراجع، م 2700.
📚 احكام داستانى ؛ ص106
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 مهلت دادن بر بدهكار #تنگدست
🖌 روزى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دو نفر را ديدند كه يكى، ديگرى را گرفته و رها نمىكند.
حضرت پيش آمدند و از وضع آنان پرسش نمودند. يكى از آن دو نفر گفت: من از اين مرد طلبى دارم و اكنون آن را مطالبه مىكنم.
آن مرد گفت: يا رسول الله! او بر من حق دارد. اما من تنگدستم و به خدا قسم چيزى ندارم.
حضرت، به مرد طلبكار فرمودند: اگر بخواهى خداوند تو را از گرماى شديد آتش جهنم در سايه خود قرار دهد، در آن روز كه جز سايه او سايهاى نيست، بايد به تنگدست مهلت دهى يا از طلب خود، بگذرى.
آن مرد فكرى كرد و گفت: يك سوم طلبم را به او مىبخشم، يك سوم را تا يك سال مهلت مىدهم و فقط يك سوم باقيمانده را به من بپردازد.
حضرت با خوشحالى فرمودند: چه عمل خوبى انجام دادى، خدا تو را پاداش دهد. (1)
🖌 اسماعيل بن جابر روايت مىكند كه امام صادق عليه السلام اين نامه را براى يارانش نوشت و دستور داد آن را براى يكديگر بخوانند. در بخشى از آن آمده است: «... و بپرهيزيد از اين كه يكى از برادران مسلمانتان را به خاطر حقى كه از وى طلبكاريد، در #فشار و #تنگنا قرار دهيد! در حالى كه وى تنگدست است، زيرا جد ما- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم- پيوسته مىفرمود: مسلمان حق ندارد مسلمانى را در فشار و تنگنا قرار دهد و هركس به بدهكار تنگدستى فرصت دهد، خداوند او را در زير سايه خويش پناه مىدهد، در روزى كه سايهاى جز سايه او نيست. (2)
🔻چند نكته درباره #اعسار
🔸1. به كسى كه به دليل تنگدستى و فقر، از پرداخت بدهى ناتوان است، معسر گفته مىشود.
🔸2. اعسار بدهكار با #اعتراف طلبكار يا طلبكاران و يا #شهادت دو عادل ثابت مىشود.
🔸3. اگر بدهكار ادعاى اعسار كند و اموالى افزون بر #مستثنيات دَين داشته باشد، بايد آن اموال را #بفروشد و بدهى خود را بدهد.
🔸4. در صورت اثبات اعسار، بايد به او مهلت داده شود و بر طلبكار #حرام است كه او را در تنگنا قرار دهد. (3)
------------------
1. مستدرك الوسائل، ج 2، ص 493.
2. كافى، ج 8، ص 9
وَ إِيَّاكُمْ وَ إِعْسَارَ أَحَدٍ مِنْ إِخْوَانِكُمُ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تُعْسِرُوهُ بِالشَّيْءِ يَكُونُ لَكُمْ قِبَلَهُ وَ هُوَ مُعْسِرٌ فَإِنَّ أَبَانَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم كَانَ يَقُولُ لَيْسَ لِمُسْلِمٍ أَنْ يُعْسِرَ مُسْلِماً وَ مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّه.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 651؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 575.
📚 احكام داستانى ؛ ص104
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اداى #بدهى 2⃣
🖌 ابوثمامه گويد: حضور امام باقر عليه السلام رسيدم و عرض كردم: فدايت شوم! من مردى هستم كه مىخواهم در مكه اقامت گزينم ولى يكى از پيروان مذهب #مرجئه از من #طلبكار است و من به او مديون مىباشم. نظر شما چيست؟ آيا بهتر است به وطنم بازگردم و بدهكاريم را به او بپردازم يا با توجه به اين كه مذهب او، مذهب باطلى است، مىتوانم پرداخت بدهى خود را به تأخير انداخته و همچنان در مكه بمانم؟
👈 امام عليه السلام فرمود: به سوى طلبكار بازگرد و قرضت را ادا كن و مصمم باش به گونهاى زندگى كنى كه هنگام مرگ و ملاقات خداوند طلبى از ناحيه ديگران بر عهده تو نباشد. زيرا مؤمن هرگز #خيانت نمىكند. (1)
📌 شش نكته درباره اداى بدهى
🔸1. يكى از واجبات، اداى بدهى است كه وقت اداى آن رسيده باشد.
🔸2. بدهى به گونههاى مختلف مطرح است همچون #مهريه، اشياى #جامانده، #قرض و ...
🔸3. با آن همه تأكيدى كه براى خواندن نماز اول وقت شده، اما پرداخت #طلب ديگران بر #نماز_اول_وقت مقدم است. (2)
🔸4. بر بدهكار واجب است براى اداى بدهى اگر پول ندارد، جنس و كالاى خود را ولو به قيمت #ارزانتر #بفروشد و بدهى خود را بپردازد. (3)
🔸5. اگر بدهكار #نمىتواند بدهى خود را بدهد بايد طلبكار به او #مهلت بدهد. (4)
🔸6. ردّ حقوق مردم واجب است گرچه اتلاف در سن #كودكي صورت گرفته باشد.
----------------
1. بحارالانوار، ج 103، ص 142؛ علل الشرايع، ج 2، ص 528 🔻
إِنِّي رَجُلٌ أُرِيدُ أَنْ أُلَازِمَ مَكَّةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ لِلْمُرْجِئَةِ فَمَا تَقُولُ قَالَ قَالَ ارْجِعْ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَخُون.
2. عروهالوثقى، ج 1، فى اوقات الواجب، م 15.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 650، م 10.
4. بقره/ 280؛ مهذب الاحكام، ج 21، ص 29.
📚 احكام داستانى ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اداى امانت
🖌 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم هنگام هجرت از مكه به مدينه، به امام على عليه السلام فرمود: يا على! ما به سوى مدينه هجرت مىكنيم و تو به مكه برگرد و در روز روشن با صداى رسا #اعلام كن كه محمد از شهر خارج شده، هركس #امانتى نزد او دارد يا از وى #طلبكار است، بيايد و امانت و طلب خود را بگيرد. (1)
🖌 مردى طىّ نامهاى به امام حسن عسكرى عليه السلام نوشت: نزد شخصى مالى به وديعه نهادهاند و گفتهاند آن را در ملك خود حفظ كن يا چيزى نگفتهاند، و آن مرد مال را به خانه همسايهاش برده و مال تلف گشته است آيا دادن عوض و #تاوان بر او، در صورتى كه نافرمانى كرده و مال را به جاى ديگرى انتقال داده و از محل خود خارج ساخته باشد، لازم است؟ امام عليه السلام در پاسخ نامه فرمود: او #ضامن است. (2)
📌 چند نكته درباره امانت
🔸1. حفظ مالى كه نزد كسى به امانت گذاشته شده واجب و كوتاهى در نگهدارى آن حرام و ضمان آور است. (3)
🔸2. كسى كه نمىتواند از امانت نگهدارى كند، بنا بر احتياط واجب نبايد قبول كند. (4)
🔸3. اگر امانتدار براى امانت، جاى مناسبى ندارد، بايد جاى مناسبى تهيه كند، مثلًا اگر پول را نمىتواند در خانه نگهدارد، بايد به بانك بسپارد. (5)
🔸4. كسى كه چيزى را امانت مىگذارد، هر وقت بخواهد مىتواند آن را پس بگيرد و كسى كه امانت را قبول مىكند، هر وقت بخواهد مىتواند آن را به صاحبش برگرداند. (6)
🔸5. تصرف در امانت بدون اجازه حرام است.
🔸6. در سه مورد واجب است هر چه #زودتر، امانت به صاحبش برگردانده شود:
🔹الف) صاحب امانت، آن را مطالبه كند.
🔹ب) شرائط به گونهاى باشد كه احتمال دزديده شدن، از بين رفتن، آتش گرفتن و .... در بين باشد.
🔹ج) نشانههاى مرگ در شخص امانت گيرنده بروز كند. (7)
🔸7. اگر انسان مال خود را به كسى بدهد و بگويد نزد تو امانت باشد و او هم قبول كند، بايد به احكام امانت دارى عمل نمايد. (8)
🔸8. امانت دار بايد طورى از امانت نگهدارى كند كه مردم نگويند در امانت خيانت و يا در نگهدارى آن كوتاهى كرده است. (9)
🔸9. در صورتى كه امانت از بين برود، اگر در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، بايد عوض آن را به صاحبش بدهد و اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و به طور اتفاقى آن مال از بين رفته، مثلًا سيل برده است، امانتدار ضامن نمىباشد و لازم نيست عوض آن را بدهد. (10)
🔸10. امانت به گونههاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹- مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار #مستأجر.
🔹- اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مىگيرد. همچون پارچهاى كه در اختيار #خياط قرار مىگيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار #مكانيك قرار مىگيرد و ... امانت است.
🔹- مالى كه در #گرو ديگرى است، امانت است.
🔹- مالىكه به عنوان #عاريه در اختيار ديگرى قرار مىگيرد، امانت است.
-------------
1. داستانها و حكايتهاى سيد مهدى شمس الدين، ص 99.
2. من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 304🔻
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى الْفَقِيهِ عليه السلام فِي رَجُلٍ دَفَعَ إِلَى رَجُلٍ وَدِيعَةً وَ أَمَرَهُ أَنْ يَضَعَهَا فِي مَنْزِلِهِ أَوْ لَمْ يَأْمُرْهُ فَوَضَعَهَا الرَّجُلُ فِي مَنْزِلِ جَارِهِ فَضَاعَتْ هَلْ يَجِبُ عَلَيْهِ إِذَا خَالَفَ أَمْرَهُ أَوْ أَخْرَجَهَا مِنْ مِلْكِهِ فَوَقَّعَ ع هُوَ ضَامِنٌ لَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.
3. فرهنگ فقه، ج 3، ص 317.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2330.
5. توضيح المسائل مراجع، م 2334.
6. همان، م 2332.
7. كتاب الوديعة، مساله 15، 17، 18، ج 2، ص 103 و 104.
8. توضيح المسائل مراجع، م 2327.
9. توضيح المسائل مراجع، م 2334.
10. همان، م 2335.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 رباخوارى
🖌 امام على عليه السلام فرمود:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ مُؤْكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْه (1)
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم هفت دسته را در رابطه با ربا #لعن فرمودند: ربا و خورنده ربا و خوراننده آن و فروشنده و مشترى آن و نويسنده و شاهدانش را.
🖌 عبدالرحمن بن حجاج مىگويد: امام صادق عليه السلام در مورد حكم مردى كه از شخص ديگرى درهم قرض كند و به او مثقال پس دهد يا مثقال قرض كند و درهم پس دهد پرسيدم، حضرت فرمود: اگر شرطى در اين زمينه نكرده باشد كه زياد بگيرد، اشكال ندارد و آن بهتر است. همان پدرم كه رحمت خداوند بر او باد وقتى درهم كم قيمت به قرض مىگرفت، به هنگام اداى قرض، درهم نفيس پس مىداد.(2) به من فرمود: فرزندم، اينها را به كسىكه قرض گرفتيم بده، من گفتم: درهمهايى كه او داده بود، ساييده و كم قيمت بود و اينها كه مىخواهى به او بدهى، نو و گرانتر است. ايشان فرمود: اى فرزندم همانا اين #فضل و احسان است، همين را به او بده. (3)
📌 چند نكته درباره ربا
🔸1. رباخوارى يكى از گناهان كبيره است كه در قرآن #جنگ با خدا محسوب شده است.(4) چه با #سود #كم باشد يا #زياد، ربا گيرنده آشنا باشد يا غير آشنا، با رضايت طرفين باشد يا بدون رضايت، درخواست سود را به زبان آورد و يا به زبان نياورد، قصد خير داشته باشد يا نداشته باشد، جنس اضافى دهد يا پول اضافى.
🔸2. وظيفه رباگيرنده آن است كه ربا را به صاحبانش پس بدهد. (5)
🔸3. رباى قرضى مصاديق فراوانى دارد به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹- قرض با بهره، گرچه بهره كم باشد.
🔹- قرض به شرط قرض با زياده.
🔹- قرض دادن به شرط اين كه قرض گيرنده، چيز كم ارزشى را به قيمت گزافى بخرد.
🔹- كسى كه تأخير در اداى قرض داشته، به عنوان سود يا تورم چيزى از او گرفته شود.
🔹- صاحبخانه، به جاى كسرى اجاره، پول بيشترى از مستأجر بگيرد.
🔸4. از مصاديق حسن القضا، پرداخت قرض به بيشتر از مبلغ دريافتى، #بدون_شرط است. (6) كه البته ربا محسوب نمىشود.
🔸5. سه نوع از ربا حرام نيست:
🔹- ربا گرفتن پدر و فرزند از يكديگر.
🔹- ربا گرفتن زن و شوهر از يكديگر.
🔹- ربا گرفتن مسلمان از كافرى كه در ذمه اسلام نيست. (7)
--------------
1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 274.
2. هر ده عدد درهم مساوى هفت عدد مثقال است و يك مثقال وزنش يك درهم باضافه سه هفتم آن است.
3. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 284
🔻
عَنِ الرَّجُلِ يَسْتَقْرِضُ مِنَ الرَّجُلِ الدِّرْهَمَ فَيَرُدُّ عَلَيْهِ الْمِثْقَالَ أَوْ يَسْتَقْرِضُ الْمِثْقَالَ فَيَرُدُّ الدِّرْهَمَ قَالَ إِذَا لَمْ يَكُنْ شَرَطَ فَلَا بَأْسَ وَ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ ...
4. بقره/ 279؛ توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 215.
5. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 476، م 118.
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 654.
7. توضيح المسائل مراجع، م 2080؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 175.
📚 احكام داستانى ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اسراف
🖌 روزى خدمتكاران امام رضا عليه السلام ميوهاى خوردند، ولى تمامى آن را مصرف نكردند و باقيماندهاش را دور انداختند. امام عليه السلام كه آن را ديد، فرمود: سبحان الله! اگر شما از اين ميوه بى نياز شدهايد، مردمانى هستند كه بدان نيازمندند، به آنها كه نياز دارند بخورانيد. (1)
🖌 اسحاق بن عمار مىگويد: از امام صادق عليه السلام سؤال كردم: آيا مؤمن مىتواند ده دست لباس داشته باشد؟ فرمود: آرى ... پرسيدم: اين اسراف نيست؟ حضرت فرمود: اسراف آن است كه لباسى را كه براى مهمانى و حفظ آبروست در خانه و وقت كار بپوشى. (2)
📌 نكتهها
♦️1. اسراف يكى از #گناهان #كبيره و حرام است. (3)
♦️2. اسراف گاهى در اموال شخصى است و گاهى در اموال غير شخصى. شخصى كه در اموال خود اسراف مىكند، حرمت تكليفى دارد اما ضمان ندارد، اما اگر اسراف مال ديگران باشد، چون اتلاف صدق مىكند، #ضامن است.
👈 البته استفاده از مال ديگران بدون اجازه هميشه ضمان دارد حتى اگر به مرحله اسراف هم نرسد.
♦️3. چند چيز اسراف #نيست مانند: اسراف در كار #خير، لباسهاى مورد #نياز، #عطر زدن، آنچه براى بدن #مفيد است و غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد.
♦️5. خوردن بيجا و زيادهروى در آن اسراف محسوب مىشود و مكروه است. (4)
-------------
1. كافى، ج 6؛ ص 297.
2. مكارم الاخلاق، ص 98 🔻
يَكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ عِشْرِينَ قَالَ نَعَمْ وَ لَيْسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ يُجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِك.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 275؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 479
4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 539، م 2637.
📚 احكام داستانى ؛ ص181
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چشم چرانى ⛔️
🖌در آخرين حج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، زنى براى پرسيدن مسألهاى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد. فضل بن عباس كه جوانى زيبا و نورس بود، پشت سر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود. در اين ميان، نگاههايى بين آن زن و فضل رد و بدل شد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم متوجه شد كه آن دو به هم خيره شدهاند و زن جوان به جاى اين كه توجهش به جواب مسأله باشد، همه توجهش به فضل است.
در اين هنگام، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم با دست خود صورت فضل را چرخانيد و فرمود: زنى جوان و مردى جوان، مىترسم شيطان در ميان ايشان پا بنهد! (1)
📌 نكتهها
👈 يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است.
🖌 قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمايد:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ (2)
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گيرند.
🖌 امام على عليه السلام فرمود: الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان (3)
چشمها دامهاى شيطان است.
✅ در يك دسته بندى مىتوان نگاه به #نامحرم را به سه دسته تقسيم كرد:
🔸1. نگاه #اتفاقى و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن بهوسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد.
🔸2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ بدون لذت و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (4)
🔸3. نگاه با قصد لذت، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (5)
🔻نگاههاى #حرام عبارتند از:
🔹1. نگاه به چهره آرايش كرده زن.
🔹2. نگاه به زيورآلات زن (نگاه به محل زينت).
🔹3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا. (6)
🔹4. نگاه به عكسهاى مهَيّج.
🔹5. نگاه با ريبه (ترس افتادن به حرام) به محارم. (7)
🔹6. نگاه كردن مرد به بدن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن. (8)
🔹7. مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر، با قصد لذت، حرام است. (9)
🔹8. نگاه كردن به عورت ديگرى. (10)
🔹9. نگاه به داخل خانه ديگران. (11)
🔹10. نگاه تند به پدر و مادر.
🔹11. نگاه به فيلمهاى مبتذل و فاسد حرام است و فرقى بين متأهل و مجرد نيست. (12)
🔹12. نگاه به چيزى كه موجب ضرر به چشم است.
---------------
1. مسأله حجاب، ص 196.
2. نور/ 30 و 31.
3. تصنيف غررالحكم، ص 260.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2433.
5. عروة الوثقى، نكاح، م 31.
6. احكام بانوان، ص 33، س 44 و 45.
7. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2437 و 2438.
8. همان، م 2433.
9. همان، م 2438.
10. همان، م 2436.
11. مجمع المسائل، آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 18؛ احكام روابط زن و مرد، ص 155.
12. جامع الاحكام، آية الله صافى، ج 2، س 1329؛ اجوبة الاستفتائات، س 1199.
📚 احكام داستانى ؛ ص182
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حجاب
🖌 يكى از همسران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل مىكند كه خواهرش در حالى كه لباس نامناسبى به تن داشت، نزد ايشان آمد، حضرت روى از وى برگرداند و فرمود: «زن هنگامى كه به بلوغ مىرسد، صحيح نيست كه غير از اين دو قسمت از بدنش پيدا باشد» و به صورت و كفين مباركش اشاره فرمود. (1)
📌 نكتهها
🔸1. حجاب يكى از #ضروريات دين است كه دو سوره قرآن درباره حجاب است (نور و احزاب) و رعايت آن دربرابر نامحرمان واجب است و بى اعتنايى به آن گناه محسوب مىشود. (2)
چه در برابر نامحرمان #فاميل و چه نامحرمان غير فاميل، چه #اول_تكليف و چه نسبت به افراد كامل و ...
🔸2. نمايان بودن كف و روى پا در برابر نامحرمان جايز نيست. (3)
🔸3. اگر موى زن به طور #غيرعمد بيرون باشد، گناه نيست ولى در زمانى كه متوجه شد بايد موى خود را از نامحرمان بپوشاند. (4)
🔸4. عادى بودن عدم پوشش نامحرمان در برابر افراد، دليل بر حرام نبودن بدحجابى و نگاه به نامحرم نيست. (5)
🔸5. حدود پوشش زنان، تمام بدن است، به جز گردى صورت و دستها تا مچ و بايد به گونهاى باشد كه جلب توجه نكند مثلًا تنگ يا نازك و ... نباشد. (6)
----------------
1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 146؛ پيام پيامبر، ص 422 🔻
إنّ المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلّا هذا و هذا ....
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 253، س 23.
3. صراطالنجاة، ج 1، س 878؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1706؛ اجوبة الاستفتائات، س 438.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2435.
5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، ص 187، س 5256.
6. احكام روابط زن و مرد، ص 108.
📚 احكام داستانى ؛ ص185
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 ضمان در حمل و نقل
🖌 ابوبصير گويد: امام صادق عليه السلام درباره مردى كه #باربرى را براى متاعش أجير گرفت و متاع در دست اجير #شكست يا ريخت، فرمود: اگر باربر مورد #اطمينان است (در نگهدارى مال كوتاهى نكرده)، پس ضمانى بر عهده او نيست و اگر مورد اطمينان نيست ضامن است. (1)
📌 نكتهها :
✅ امانت گيرنده، #امين است و اگر مال در دست او #تلف شود، ضامن #نيست.
👈 اما در چند مورد ضامن است:
🔸1. بدون اجازه در امانت تصرف كرده باشد.
🔹2. مال امانتى را تضييع كرده يا در معرض نابودى قرار داده باشد.
🔸3. امانت را بدون اجازه به كس ديگرى سپرده باشد.
🔹4. در حفظ امانت كوتاهى كرده باشد. (2)
--------------
1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 257 🔻
فِي الرَّجُلِ يَسْتَأْجِرُ الْحَمَّالَ فَيَكْسِرُ الَّذِي يَحْمِلُ عَلَيْهِ أَوْ يُهَرِيقُهُ قَالَ إِنْ كَانَ مَأْمُوناً فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْءٌ وَ إِنْ كَانَ غَيْرَ مَأْمُونٍ فَهُوَ ضَامِن.
2. جامع عباسى، ص 548.
📚 احكام داستانى ؛ ص200
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari