#منبر_احکام
#احکام_نگاه4
🎤احکام کوتاه منبر
❤️ نگاه در مقام معالجه
👈تذکر: مواردی که نزد فقها مراجعه به غیر همجنس تجویز شده؛ مواردی است که درمان ضرورت دارد.
اما موارد غیر ضروری مثل اینکه زنی لبش مشکلی ندارد؛ اما دوست دارد آن را با جراحی زیباتر کند؛ تخصصا از این بحث خارج هستند.
با توجه به این تذکر به پرسش و پاسخی که در ادامه آمدهاست دقت کنید👇
⬅️ رجوع به پزشک غیرِهمجنس
اگر درمان مستلزم لمس و نظر حرام باشد بیمار میتواند به پزشک غیرهمجنس رجوع کند؟👇
👈 چنانچه پزشک مماثل نباشد، در مقام ضرورت و ناچاری رجوع به پزشک غیرهمجنس جایز است. (امام خمینی)
👈مراجعه زن به پزشک مرد جایز نیست؛ مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غیر ممکن و یا خیلی سخت باشد.
(آیتالله خامنهای)
👈1-اگر زن مضطر و ناچار به معالجه از بیمارى باشد و مرد نامحرم براى معالجه نمودن او بهتر باشد و مهارت بیشترى دارا باشد مىتواند به پزشک نامحرم مراجعه نماید؛ بنابراین در صورتى که پزشک همجنسِ داراى تخصّص و مهارت کافى در تشخیص بیمارى و معالجه آن وجود داشته باشد و دسترسى به او ممکن باشد؛ مراجعه به غیر همجنس در جایى که مستلزم نظر و لمس حرام است جایز نیست.
2-با توجه به توضیحات بیان شده مراجعه به پزشک نامحرم براى مواردى مانند زیباسازى چهره، لب، بینى که عرفاً ضرورت و اضطرار محسوب نمىشود جایز نیست؛ هر چند پزشکِ نامحرم حاذقتر باشد. (آیتالله سیستانی)
👈درصورتى که در عدم مراجعه به حاذقتر، بیم خطر و ضرر باشد، باید حاذقتر را مقدّم بشمرد. و اگر بیم ضرر و خطرى نباشد، معیار همجنس بودن است. (البته در مواردی که معاینات بدنی لازم است.) (آیتالله مکارم)
📚سیدعلی خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص ،288س1303
سیستانی، استفتائات، ج ،1س ،230مساله1 ، مکارم، سایت، استفتائات، پزشکی، احکام بیماران، پزشک غیرهمجنس، ملاک مراجعه بیماران به مرد یا زن
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#آیت_الله_وحید
✅ قاعده ربع
👈یک چهارم در خمس در صورتی واجب ست که عین مالی که خمس بدان تعلق گرفته تا سال دیگر باقی بماند در غیر این صورت همان یک پنجم کافیست.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه5
🎤احکام کوتاه منبر
🔷نگاه به عکس زنان نامحرم (آشنا و ناشناس)
⁉️نگاه کردن به عکس زن نامحرمی که پوشش کافی ندارد، چه حکمی دارد؟👇
⬅️الف: نامحرم آشنا
👈در صورتی که عنوان هتک صدق کند و یا مفسده ای بر آن مترتب شود جایز نیست. (آیت الله خامنه ای)
👈بنابر احتیاط واجب، نباید نگاه کند، (آیات عظام سیستانی و مکارم)
⬅️ ب: نامحرم ناشناس
👈اگر معرض ریبه یا التذاذ نباشد و زن را نشناسد جایز است.( امام خمینی،آیات عظام خامنه ای ، مکارم)
👈در صورتی که مرد او را نمی شناسد، نگاه به عکس او اشکال ندارد مشروط به آنکه نگاه با التذاذ جنسی و شهوت
همراه نباشد و فرد ایمن از وقوع در حرام باشد.
(آیت الله سیستانی)
✅نکته: در صورتی که فقط از موی زن عکس گرفته شود و مثلا جهت تبلیغ در فضای مجازی منتشر شود و اصل چهره خانم
مشخص نباشد و کسی او را نشناسد، حکم ناشناس در آن جاری است. البته لازم است در انتشار این موارد رعایت قانون نیز
ملاحظه شود.
📚 سیستانی، استفتائات، م ،222حکم نگاه به عکس و فیلم، م2
ناصر مکارم شیرازی، رساله توضیح المسائل، م2087
، سیدعلی خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س1183
استفتاء خصوصی مهرماه 1401
ناصر مکارم شیرازی، رساله توضیح المسائل، م2087.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
J9Fmeu4GhoqIznGpHHm8Fy3O4mmKV0aojAVEg4YW.pdf
1.81M
#غزه
#طوفان_الاقصی
#شبهات_اخلاقی
👈امروزه شبهات متعددی در مورد #فلسطین مطرح است.
👈قبل از این کتاب #طوفانالاقصی_شبهات_سیاسی را به اعضای محترم کانال ارائه کردیم.
👈در ادامۀ همان مباحث #طوفانالاقصی_شبهات_اخلاقی را به شما عزیزان ارائه میکنیم.
👈با دقت مطالعه کنید و در انتشار آن به ما کمک نمایید.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه6
🎤احکام کوتاه منبر
👀 نگاه زن به مردان نامحرم
❤️ نگاه زن به مردان نامحرم در سه حیطه باید مورد بررسی قرار بگیرد:👇
⬅️ 1-نگاه به وجه و کفین
👈 نگاه بدون قصد لذت و ریبه و بدون خوف گناه، جایز است. (مراجع عظام تقلید)
⬅️ 2-نگاه به مواضعی مثل گردن یا قسمتی از دست که معمولا نمیپوشانند
👈جایز نیست؛ حتی بدون قصد لذت؛ آنچه استثنا شده؛ وجه و کفین است. (امام خمینی)
👈بدون قصد لذت و خوف در گناه اشکال ندارد. (آیات عظام خامنهای ،مکارم و سیستانی)
⬅️ 3-نگاه به مواضعی که معمولا میپوشانند (مانند سینه)
👈نگاه چه با قصد لذت یا بدون آن، جایز نیست. (امام خمینی ، آیات عظام خامنهای و مکارم شیرازی)
👈بنا بر احتیاط واجب، نگاه چه با قصد لذت و چه بدون آن، جایز نیست. (آیت الله سیستانی )
✅ تذکر دو نکته:
1-در حکم نگاه تفاوتی بین مراسمهای مختلف مانند عزاداری یا مکانهای مختلف مانند ورزشگاهها یا ساحل دریا نمیباشد.
2-بحث #نگاه غیر از بحث #پوشش است و احکام پوشش با نگاه نباید خلط گردد.
📚 العروە الوثقی، ج2، النکاح و آدابه، م31؛ توضیح المسائل جامع، ج4، م7، امام خامنهای، رساله آموزشی، ج2، درس76، احکام نگاه کردن ، امام خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج2، م2433؛ تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، م19، مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م2080
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عزه
#وجوب_شرعی_کمک_مالی
👈#مبلغین_محترم در باب فلسطین در منبرهای خود لزوم کمک مالی را به مومنین گوشزد بفرمایید.
👈امام خمینی: اگر دشمنى كه از او بر اساس اسلام و اجتماع مسلمين ترس باشد، بلاد مسلمين را مورد هجوم قرار دهد، بر مسلمانها واجب است... با بذل مال و جان، دفاع نمايند. تحرير الوسيلة - ترجمه؛ ج2، ص327
👈#کمک_مالی از طریق سایت مقام معظم رهبری به آدرس:
Leader.ir
قسمت کمکها.... کمک به مردم #عزه
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه7
🎤احکام کوتاه منبر
❤️نگاه بانوان به بدن نیمه برهنه ورزشکاران
⬅️ نگاه حضوری به بدن مردان در میادین ورزشی:
حکم نگاه به بدن مرد نامحرم را دارد که بیان شد.
⬅️ نگاه به مسابقات ورزشی مثل فوتبال و کشتی که آقایان لباسهای نیمه برهنه دارند :
👈اگر نگاه به قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و اگر بهصورت زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند بنابر احتیاط جایز نیست و در غیر صُوَر مذکور اشکال ندارد. (آیت الله خامنه ای)
👈نگاه كردن زن به عكس مردانی كه پوشش متعارف دارند اشكال ندارد مشروط به آنكه نگاه با التذاذ جنسی و شهوت همراه نباشد و زن ايمن از وقوع در حرام باشد ولی نگاه كردن بانوان به عكس يا فيلم مردانی كه اعضاء بدنشان در آن بيش از مقدار متعارف برهنه است، بنابر احتياط واجب، جايز نيست مثل عكس بعضی از ورزشكاران يا بعضی از فيلم های مسابقات ورزشی مانند شنا، وزنه برداری، كشتی، فوتبال كه پوشش مردان در آن كمتر از مقدار متعارف است. (آیت الله سیستانی)
👈 تماشای مسابقاتی نظیر کشتی و شنا و مانند آن برای زنان از تلویزیون جایز نیست، ولی مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال و مانند آن که قسمت عمده بدن آنان پوشیده است جایز است، مشروط بر این که مفسده خاصّی نداشته باشد. (آیت الله مکارم)
📚امام خامنهای، اجوبة الاستفتائات، ص۲۶۰، س۱۱۹۰؛ آیت الله سیستانی، استفتائات، س222، حکم نگاه به عکس وفیلم، م6، فقه برای غرب نشینان، باب دوم : معاملات ـ فصل 9 ـ مسائل بانوان، م532، آیت الله مکارم:https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=530&mid=263265
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
⬅️سوال از مقام معظم رهبری مد ظله العالی
⁉️آیا خرید و فروش ارز و تعیین قیمت آن با توافق خریدار و فروشنده مجاز است؟
👈 این گونه امور تابع قانون و مقررات مربوطه است.
و باید طبق آن عمل شود.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه8
🎤احکام کوتاه منبر
⬅️رجوع به پزشک نامحرم در مقام ضرورت و درمان حکمش قبلا، بررسی شد. در این قسمت حکم رجوع به پزشک نامحرم برای انجام عملهای زیبایی مورد بررسی قرار میگیرد: 👇
⁉️حکم جراحی پلاستیک، پروتز ، عمل زیبایی بینی و ... توسط نامحرم چیست؟
👈 اگر نامحرم جرّاحى مىکند؛ جائز نیست. (امام خمینی)
👈 عمل جراحی زیبایی، درمان بیماری محسوب نمیشود و نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جایز نیست؛ مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد.
(آیتالله خامنه ای)
👈 مراجعه به پزشک نامحرم براى مواردى مانند زیباسازى چهره، لب، بینى و... که عرفاً ضرورت و اضطرار محسوب نمىشود؛ جایز نیست (آیتالله سیستانی)
👈درصورتیکه آميخته با حرام يا ضرر مهم ديگري نباشد؛ ذاتاً اشکالي ندارد، ولي چنانچه مستلزم حرامی باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جايز است. (آیت الله مکارم شیرازی)
📚امام خمینی، استفتاءات، ج ،3ص ،253س22، اجوبة الاستفتائات، ص ،288س.1301، سیستانی، استفتائات، احکام مربوط به پزشک نامحرم، س231، م1 و مکارم:
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=530&mid=263263
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
⁉️ ما هر روز در منزل پولی را به عنوان صدقه در صندوق کمیته امداد امام خمینی رحمۀاللهعلیه میاندازیم آیا سر سال به این پولها خمس تعلق میگیرد؟
✍ با توجه به اینکه انداختن پول در صندوق صدقات قبض محسوب نشده و از ملک انسان خارج نمیشود به آن خمس تعلق میگیرد.
⁉️ آیا پولی که در صندوق صدقات منزل جمع کردهایم را میتوانیم با پولهای دیگر جابجا کنیم یا آن را به مصارف دیگر برسانیم؟
✍ جایز است.
⁉️کسی که نذر کرده در وقت معینی عمل عبادی انجام دهد مثلا روز مشخصی را روزه بگیرد، یا در وقت خاصی نماز بخواند. لیکن به هر دلیل اعم از عمد، نسیان و ... به این نذر عمل نمیکند، آیا باید آن عمل را قضا کند؟
✍ به جز روزه، اعمال دیگر قضاء ندارد هر چند تخلف عمدی نذر کفاره دارد.
⁉️چیزی که خوردن آن حرام ولی پاک است، مثل صدف و خرچنگ اگر داخل آب جوشانده و بعد دور انداخته شود حکم خوردن آن آب چیست؟
✍جوشانده یا عصاره یک شیئ حکم همان شیئ را دارد و در فرض سؤال حرام است.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_احکام
#احکام_آرایشهای_جدید1
🎤احکام کوتاه منبر
❤️احکام کاشت ناخن
✅ در مساله کاشت ناخن لازم است به چند مساله توجه شود :👇
⬅️1-در غسل و وضو لازم است مانعی از رسیدن آب در اعضای وضو و غسل نباشد.
⬅️2-مانعی مثل ناخن مصنوعی اگر قابل برداشتن است؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن هر چند به صورت جبیره انجام شود؛ باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.
⬅️3-ایجاد عمدی مانع مانند ناخن زینتی که ضرورتی ندارد و برداشت آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ شرعا جایز نیست و در این فرض اگر این کار را انجام دهد:
✍آیتالله خامنه ای: باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.
✍آیتالله سیستانی: باید علاوه بر وضوی جبیره ، تیمم هم انجام دهد و نماز بخواند.
✍آیتالله مکارم: تا زمانی که امکان برداشت ناخن وجود ندارد؛ وضو و غسل معمولی بگیرد و نماز بخواند.
⬅️4-کاشت ناخن مصنوعی زینت و آرایش است و باید از نامحرم پوشیده شود.
⬅️5-کسب درآمد از طریق کاشت ناخنی که برداشتنش ممکن نیست و یا مشقت غیر قابل تحمل دارد؛ بدون ضرورت غیر قابل اجتناب، جایز نیست.
⬅️6-کسب درآمد از طریق کاشت ناخنی که برداشتن آن برای اولین وضو یا غسل واجب، ممکن است؛ اگر آرایشگر، قصد کمک به گناه را ندارد؛ اشکال ندارد.
📚 آیتالله خامنهای استفتاء موجود در مرکز ملی پاسخگویی، آیتالله سیستانی توضیح المسائل جامع، ج1، م328 و 398 ، ج 3 م 545، ج 4 م 32
(آرايش گردي صورت و دستها تا مچ چنانچه بسيار خفيف باشد و منشأ مفسدهای نگردد اشکالي ندارد، ولي از آرایشهای تند يا مفسده انگيز بايد پرهيز کرد.
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=28148)
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_احکام
#احکام_آرایشهای_جدید2
🎤احکام کوتاه منبر
❤️ کاشت مژه (اکستیشن مژه)
✅ نسبت به کاشت مژه ، احکام و مسائلی لازم است رعایت شود :👇
👈1-ایجاد مانع عمدی مانند کاشت مژۀ مصنوعی برای زینت که باعث نرسیدن آب به قسمتی از اعضای وضو یا غسل میشود، در صورتی که برطرف کردن آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ جایز نیست. در این فرض اگر این کار را انجام دهد:👇
◀️آیتالله خامنه ای: باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.
◀️آیتالله سیستانی: باید تا برطرف شدن مانع: تیمم کند.
◀️آیتالله مکارم: اگرمانع بیشتر از دو میلیمتر باشد باید وضوجبیره گرفته و نماز بخواند.
👈2-رسیدن آب به موهای کوتاه صورت مانند ابرو و مژه در وضو و غسل واجب است. بنابراین در غسل و وضو اگر مانعی باعث نرسیدن آب به مژهها است؛ در صورتی که بدون مشقت قابل برداشت باشد؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.
👈3-کاشت مژه مصنوعی زینت و آرایش است و باید از نامحرم پوشیده شود.
👈4-کسب درآمد از طریق ایجاد مانع غیر ضروری بر اعضای وضو یا غسل که برداشتنش ممکن نیست و یا مشقت غیر قابل تحمل دارد؛ جایز نیست.
👈 5-کسب درآمد از طریق ایجاد مانعی که برداشتن آن برای اولین وضو یا غسل واجب، ممکن است؛ اگر آرایشگر، قصد کمک به گناه را ندارد؛ اشکال ندارد.
📚 آیت الله خامنه ای، استفتاء خصوصی موجود در مرکز ملی پاسخگویی. آیت الله سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج 1م328 و 368 ،ج 3 م545،ج4م 32 و آیت الله مکارم، سایت معظم له
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/44879/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D93 %85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7
https://www.sistani.org/persian
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh