﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
👕👕 احکامی از اجاره در صنعت پوشاک
🧵اجیر کردن چرخکار، راسته دوز و خیاط بدون تعیین مزد:
👈اگر صاحبکار از خیاط بخواهد برایش لباس بدوزد؛ ولی مقدار مزد را تعیین نکند؛ اجاره صحیح نیست و چنین کاری (درخواست انجام کاری بدون تعیین مزد) مکروه میباشد و در این صورت صاحبکار موظف است مزدی که برای این کار به صورت متعارف و رایج است (اجرة المثل) را بپردازد. [چنین عقد اجارهای حرام نیست؛ اما از نظر حکم وضعی، این اجاره، باطل است.]1
🧵بیکارماندن چرخکاران و راسته دوزان در زمان عقد اجاره به سبب نبودن کار:
👈اگر خیاط، چرخکار و راستهدوز در اجارهای صحیح اجير شده در روز معينى لباسی را بدوزد یا پارچهای را برش بزند و در آن روز در اختیار صاحبکار باشد و آمادۀ كار؛ اما صاحبکار کاری برای انجام دادن به ایشان نسپارد؛ صاحبکار موظف است اجرت معین شده در عقد اجاره را به ایشان بپردازد. ضمنا در زمانی که ایشان آمادۀ کار هستند؛ اگر به خاطر بیکاری مشغول کاری برای خود یا دیگری شوند؛ در این مسئله تاثیری ندارد و باز هم صاحب کار موظف به پرداخت اجرت این روز کاری ایشان میباشد.2
نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خمینی، آیات خامنهای، سیستانی، فاضل، صافی و ... همین است؛ اما بعضی از فقها از جمله آیتالله مكارم در فرضی که خیاط مشغول کار برای خودش یا دیگری شده؛ میگوید: "اگر [در این فرض خیاط] براى خودش يا ديگرى كار كند؛ احتياط آن است كه فقط تفاوت را از صاحب كار اوّل بگيرد. (در صورتى كه مزد دوم كمتر باشد).
🧵آماده نشدن لباس در زمان مشخصشده (در قرارداد اجاره):
👈1-اگر در قرارداد اجاره صاحبکار با خیاط شرط کند که لباس را در مدت مشخصی بدوزد؛ چنانچه به این شرط عمل نشود و در زمان مشخص شده لباس آماده نشود؛ صاحبکار میتواند قرارداد را فسخ کند.
👈2-اگر قید زمان به صورت تعدد مطلوب باشد؛ در فرضی که صاحب کار پارچه و ابزار خیاطی را به خیاط داده و او را اجیر کرده تا لباسی بدوزد و مدت مشخصی را به صورت شرط در ضمن عقد شرط کرده؛ اگر خیاط به سبب کوتاهی به این شرط عمل نکند و در مدت معین کار را تحویل ندهد؛ صاحب کار حق فسخ اجاره را دارد. اما بعد از فسخ اجاره، موظف است اجرت المثل کار خیاط را بدهد.3
✅ نکته : مراد از تعدد مطلوب این است که درست است زمان برای صاحبکار مهمّ بوده و خیاط در زمان معینشده لباس را تحویل ندادهاست؛ اما خود لباس دوختهشده نیز برای صاحبکار مهم بوده و ارزش دارد. پس برای صاحبکار دو چیز مطلوب است: 1-خیاطی و لباسی که دوختهشده 2-تحویل این لباس در زمان معین. حال که مطلوب دوم را خیاط رعایت نکرد؛ مطلوب اول، مطلوبیتش هنوز باقی است. بنابراین وقتی صاحبکار قرارداد را فسخ میکند؛ باید اجرت المثل لباس دوختهشده را به خیاط بدهد. (البته زمانی را که خیاط تحویل داده در قیمت ملاحظه میکند.)
اگر حالت تعدد مطلوب نباشد و قید بیانشده موضوعیت داشته؛ مثل اینکه اجیری را اجیر کرده تا او را در موسم حج به مکه برساند و اجیر به خاطر کوتاهی بعد از موسم حج او را رساندهاست. در این فرض طبق یک مبنا اجیر مستحق هیچ اجرتی نیست.
📚1-سیدتقی قمی، مبانی منهاج الصالحين، ج8، ص442، مسئلة 68، منهاج الصالحين (للسيستانی)، ج2، ص137، مسئلة 472 و توضیح المسائل جامع، ج3، مسئله 560
2-توضيح المسائل مراجع، ج2، ص333، مسئلۀ 2197
3-توضیح المسائل مراجع، ج2، ص238، مسئلۀ 2124، رسالۀ آموزشی، ج2، درس 42، توضیح المسائل جامع، ج3، مسائل 295 و 524 و اجوبة الاستفتائات، س ۱۶۵۱ و با استفاده از العروة الوثقى مع التعليقات، ج2، ص479، ذیل الثالث، العوضان، مسئلة 12
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
🧥فروش لباس با مارک جعلی خارجی
🧶کیفیت بهتر و یا شهرت بیشتر برخی از برندهای لباس خارجی یا داخلی و یا فرهنگ غلط ترجیح کالاهای خارجی توسط خریداران و...باعث شده برخی از شرکتهای تولیدی پوشاک، کالای تولیدی خود را با برخی برندهای خارجی یا داخلی دیگر به بازار روانه کنند. این کار مصداقی از تقلب و دروغگویی در معامله است بنابراین از نظر شرعی از جهات مختلفی اشکال دارد. به عنوان نمونه به این موارد دقت کنید:
🧵این کار نوعی دروغ گویی عملی است و گناه و حرام است.
🧵اگر این شرط خاص برای خریدار موضوعیت دارد و این وصف نزد او مقوّم بیع است؛ و معاملۀ روی یک لباس مشخص خارجی انجام شده؛ معامله باطل است.
🧵اگر این کار باعث ترویج فرهنگ ضد اسلامی گردد؛ این کار حرام و گناه است.
🧵اگر این کار باعث ضرر اقتصادی به اقتصاد کشور مسلمان گردد، این کار حرام و گناه است.
📚آیتالله خامنهای، رسالۀ آموزشی، ج2، معاملات حرام، بحث کذب و غش ، رسالۀ آموزشی حضرت آیتالله خامنهای، ج2، درس 75، لباسی که ترویج فرهنگ کفر و شرک است. موجود در:
https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=30042
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
📚 مصرف رد مظالم
💠 حضرت آیتالله خامنهای علاوه بر اینکه اجازه پرداخت نصف سهم مبارک امام (علیهالسلام) برای کمک به مردم فلسطین وجنوب لبنان را صادر فرمودند، مصرف رد مظالم برای کمک به مردم فلسطین و جنوب لبنان را نیز جایز دانستند.
#رد_مظالم
#مردم_مظلوم_غزه
#محور_مقاومت
🆔 @leader_ahkam
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
❤️مسائل مربوط به محرم و نامحرم در زمینه تولید و فروش پوشاک
👕گفتار اول: تولید و فروش لباس زنانه توسط آقایان
✍تولید و فروش لباس زنانه توسط آقایان به خودی خود کار حرامی نیست؛ ولی ممکن است از جهت ارتباط غیر مشروع با نامحرم حرام گردد. به چند نمونه دقت کنید:
🧵اگر مردی برای دوختن یا فروش لباس زنانه به هر علتی مثل گرفتن اندازه و...ناچار باشد که بدن زن را لمس کند یا غیر از صورت و دستهای زن را مشاهد کند؛ این کار حرام است.
🧵اگر مردی، کار تولید و فروش لباسهای زنانه را داشته باشد و این شغل او در مواردی موجب تحریک شهوت شده یا سبب گناه دیگری گردد یا مفسده داشته باشد باید این کار را رها کند یا کارش را در قسمتی قرار دهد که این ممنوعات شرعی را مرتکب نگردد.
🧵اگر مردی برای تولید یا فروش لباس زنانه ناچار است به نحوی با زنان اختلاط داشته باشد که ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد؛ و این خوف، خوفی عقلایی باشد، موظف است این فضا را ترک کند.
👕گفتار دوم: حکم تولید لباسهای زنانه بدون پوشش شرعی و فروش آنها (مانتو جلو باز، لباس بدن نما، چسبان و...)
🧶اگر این لباسها باعث ترویج گناه و بی بندوباری در جامعه شوند تولید و فروش آنها حرام می باشد.
🧶اگر قصد تولید کننده یا فروشنده این لباس ها کمک به گناه بوده باشد تولید و فروش آنها حرام است.
🧶اگر تولید و فروش این لباسها ترویج دهندۀ فرهنگ دشمنان اسلام و فرهنگ منحط غرب باشد این کار حرام است.
📚 آیت الله خامنه ای،استفتائات،سوال شماره 1210331 و 1375008
استفتاءات سایت آیتالله مکارم شیرازی
https://makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/263547
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartablighه
#استفتاء_جدید
👈استفتائی کاربردی برای ائمۀ جماعات از #آیتالله_خامنهای
👇👇👇
✳️آیا جایز است اموال مسجد را به صورت امانت در هیات استفاده کرد؟
✅پاسخ: متولی مجاز است متعلقات غیر وقفی مسجد را در صورت صلاحدید در مصارف همسو با اهداف مسجد ( مانند اقامه عزای حضرت سید الشهدا علیه الصلاه و السلام یا جلسه تلاوت قرآن کریم ) به خارج از مسجد عاریه دهد.
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
✳️ ملاک تبعیت از امامجماعت چیست؟ مثلا اگر مأموم قنوت خود را طولانی کند و دیرتر از امام جماعت به رکوع رود آیا جماعت وی باطل میشود؟
✅پاسخ: ملاک صدق عرفی تبعیت است. در فرض مذکور اگر به رکوع امام نرسد یا اگر هم برسد آنقدر فاصله شود که تبعیت صدق نکند نماز مأموم فرادی میشود. ولی اگر با وجود رعایت تبعیت عرفی رکوع امام آنقدر سریع باشد که مخل به صدق تبعیت نشود نماز جماعت او صحیح است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✳️در وضوء، ملاکِ یک یا دوبار شستن عضو چیست؟ آیا ملاک فقط قصد است؟ یا آنکه هر بار شستن یک عضو به طور کامل خود به خود یک مرتبه به حساب میآید؟ مثلا اگر متوضی به قصد بار اول ده مرتبه بر صورتش آب بریزد آیا مجموع آن یک بار به حساب میآید؟
✅پاسخ: تعدد شستن تابع صدق عرفی است مگر آنکه برای او معلوم نشود، در این صورت وابسته به قصد است.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartablighه
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
❤️مسائل فرهنگی و عقیدتی در تولید و فروش لباس
✍نسبت به تولید و فروش لباس و همچنین پوشیدن و استفاده لباس، از جهت فرهنگی و عقیدتی، برخی از مسائل لازم است رعایت شود لذا هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید به وظیفه شرعی اش در این راستا توجه داشته باشد.
در ادامه به برخی از موارد اشاره می شود :👇
🧶 لباسهای مروج فرهنگ منحط غرب (پاپیون-کروات و...)
✍برخی از لباسها به خودی خود حکم خاصی ندارند و پوشش آنها اشکالی ندارد؛ ولی با توجه به عنوانی خاص پوشش آنها در مکان یا زمان خاصی اشکال شرعی پیدا میکند. از جمله اینکه پوشش لباسی که مختص غیر مسلمانها است و باعث تقویت دشمنان اسلام و تبلیغ و ترویج فرهنگهای غلط و ضد اسلامی آنها می شود؛ حرام است ولی همین لباس ممکن است در زمان یا مکان دیگری چنین ویژگی نداشته باشد و لذا پوشیدن آن حرام نخواهد بود. به عنوان نمونه در مورد حکم شرعی کروات و پاپبون گفته شده: "پوشیدن کروات و پاپیون و دیگر لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب میشوند؛ به طوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود؛ جایز نیست."
🧶 تولید و فروش لباسهایی با نمادهای مخصوص فرقههای انحرافی
✍تولید و فروش هرگونه پوشاکی که حاوی نوشتهها و یا علامتها و نمادهای مخصوص فرقه ها و گروههای انحرافی و ضد اسلامی مثل شیطان پرستان، همجنسگرایان و...باشد به نحوی که موجب تبلیغ آنها شود و یا باعث تایید گناه و انحراف آنها باشد؛ از نظر شرعی حرام است.
🧶 تروج مدگرایی در تولید و فروش لباس (برگزاری شوی لباس و...)
✍تبلیغ و ترویج سبک خاصی از لباس و ارائۀ مدهای جدید به خودی خود از نظر شرعی اشکالی ندارد؛ ولی در برخی موارد ممکن است همراه با گناه و معصیت شده و حرمت پیدا کند از جمله:
🔅اگر از مدها و الگوهایی استفاده شود که پوشش خلاف شرع دارند و جلوی نامحرم باشد.
🔅اگر جلوی نامحرم نیست؛ اما این کار باعث تبلیغ و ترویج سبک پوشش آنها در اجتماع شود.
🔅اگر این کار باعث ترویج و تبلیغ فرهنگ منحطّ غربی گردد.
🔅اگر لباسی باشد که باعث ترویج و تبلیغ فرقهها و گروههای انحرافی مثل شیطان پرستی و...شود.
🔅اگر این کار به نحوی باشد که ترویج اسراف و تبذیر و مصرفگرایی در پوشش و لباس باشد جایز نیست.
🔅اگر این کار برخلاف قوانین مربوطه باشد جایز نیست.
📚آیتالله سیستانی:
https://www.sistani.org/persian/qa/01016/
آیت الله مکارم، سایت
https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=263359&catid=-2
استفتاء از آیتالله خامنهای، شمارۀ سوال: 1495716، تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_پوشاک
❤️مسائل فرهنگی و عقیدتی در تولید و فروش لباس
✍نسبت به تولید و فروش لباس و همچنین پوشیدن و استفاده لباس، از جهت فرهنگی و عقیدتی، برخی از مسائل لازم است رعایت شود لذا هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید به وظیفه شرعی اش در این راستا توجه داشته باشد.
در ادامه به برخی از موارد اشاره می شود :👇
🧶 لباسهای مروج فرهنگ منحط غرب (پاپیون-کروات و...)
✍برخی از لباسها به خودی خود حکم خاصی ندارند و پوشش آنها اشکالی ندارد؛ ولی با توجه به عنوانی خاص پوشش آنها در مکان یا زمان خاصی اشکال شرعی پیدا میکند. از جمله اینکه پوشش لباسی که مختص غیر مسلمانها است و باعث تقویت دشمنان اسلام و تبلیغ و ترویج فرهنگهای غلط و ضد اسلامی آنها می شود؛ حرام است ولی همین لباس ممکن است در زمان یا مکان دیگری چنین ویژگی نداشته باشد و لذا پوشیدن آن حرام نخواهد بود. به عنوان نمونه در مورد حکم شرعی کروات و پاپبون گفته شده: "پوشیدن کروات و پاپیون و دیگر لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب میشوند؛ به طوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود؛ جایز نیست."
🧶 تولید و فروش لباسهایی با نمادهای مخصوص فرقههای انحرافی
✍تولید و فروش هرگونه پوشاکی که حاوی نوشتهها و یا علامتها و نمادهای مخصوص فرقه ها و گروههای انحرافی و ضد اسلامی مثل شیطان پرستان، همجنسگرایان و...باشد به نحوی که موجب تبلیغ آنها شود و یا باعث تایید گناه و انحراف آنها باشد؛ از نظر شرعی حرام است.
🧶 تروج مدگرایی در تولید و فروش لباس (برگزاری شوی لباس و...)
✍تبلیغ و ترویج سبک خاصی از لباس و ارائۀ مدهای جدید به خودی خود از نظر شرعی اشکالی ندارد؛ ولی در برخی موارد ممکن است همراه با گناه و معصیت شده و حرمت پیدا کند از جمله:
🔅اگر از مدها و الگوهایی استفاده شود که پوشش خلاف شرع دارند و جلوی نامحرم باشد.
🔅اگر جلوی نامحرم نیست؛ اما این کار باعث تبلیغ و ترویج سبک پوشش آنها در اجتماع شود.
🔅اگر این کار باعث ترویج و تبلیغ فرهنگ منحطّ غربی گردد.
🔅اگر لباسی باشد که باعث ترویج و تبلیغ فرقهها و گروههای انحرافی مثل شیطان پرستی و...شود.
🔅اگر این کار به نحوی باشد که ترویج اسراف و تبذیر و مصرفگرایی در پوشش و لباس باشد جایز نیست.
🔅اگر این کار برخلاف قوانین مربوطه باشد جایز نیست.
📚آیتالله سیستانی:
https://www.sistani.org/persian/qa/01016/
آیت الله مکارم، سایت
https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=263359&catid=-2
استفتاء از آیتالله خامنهای، شمارۀ سوال: 1495716، تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی
✳️ در مواردی که مال مخلوط به حرام عینیت خارجی ندارد مثل پولی که در یک حساب بانکی است و مبلغی از آن حرام است، آیا برای حلال شدن باید تخمیس شود؟ آیا میتوان بخشی از آن را به نیت قسمت حلال برداشت نمود؟
✅پاسخ: احتیاط واجب آن است که حساب بانکی نیز مانند عین خارجی تخمیس شود.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
✍ یکی از شرائط غسل، نبود مانع بر اعضای وضو و غسل است؛ بنابراین قبل از شستن عضو به نیت وضو یا غسل، لازم است مانع برطرف شود.
مسئله ایجاد مانع و به تبع آن حکم وضو و غسل در برخی از آرایشهایی که اخیرا رواج پیدا کرده مهم است و باید دقت شود که با وظایف شرعی در تضاد نباشد،لذا لازم است از جهت موضوعی و حکمی، با موارد مبتلی به، آشنایی صورت بگیرد.
در این گفتار حکم اکستنشن مو بررسی می شود.
🔷اکستنشن مو[1]
🔹انجام اکستنشن مو اگر مانع برای وضو و غسل نیست و یا اگر مانع است برای اولین نماز، بدون مشقت قابل برطرف کردن است؛ فی نفسه اشکالی ندارد.[2]
🔹گاهی موهای مصنوعی توسط چسب به پوست چسبانده میشود که مانع رسیدن آب است. اگر این چسب در کل محل مسح سر است باید برای وضو و غسل برداشته شود و اگر در غیر محل مسح سر است؛ باید برای غسل برداشته شود.[3]
🔺تذکر: در وضو قسمت جلوی سر كه مقابل پيشانى است جاى مسح مىباشد و هر جاى اين قسمت به هر اندازه مسح شود؛ كافى است.
🔹اگر موی مصنوعی توسط گیره یا کشی به ساق مو اضافه شود و مانع از رسیدن آب به زیرش نباشد به گونهای که در زمان غسل زیر آن شسته میشود؛ اشکالی ندارد.
🔹در غسل علاوه بر شستن موهای کوتاه که جزء بدن حساب میشود، احتیاطا شستن موهای بلند سر نیز لازم است؛ بنابراین اگر اضافه کردن موی مصنوعی، مانع رسیدن آب به موی اصلی سر در قسمتهای بلند آن باشد؛ باز هم بنا بر احتیاط باید مانع برای غسل برطرف شود.[4]
🔻راهکار: از آنجا که در احتیاط واجب میتوان به فتوای مرجع عالمتر بعد از مرجع تقلید خود رجوع کرد؛[5] مقلدین آیتالله خامنهای میتوانند احتیاط شستن موهای بلند را به آیتالله سیستانی رجوع نمایند. ایشان شستن موهای بلند برای غسل را لازم نمیدانند.[6]
📚[1] اکستنشن در اصطلاح به معنای افزودن مو به موهای طبیعی انسان میباشد. این کار به منظور افزایش قد، ضخامت، حجم، تغییر رنگ و حالت مو و... صورت میگیرد و انواع و روشهای مختلفی دارد.
[2] سوالات سامانه جامع، احکام بانوان، سوال: 1460366
[3] رسالۀ آموزشی، ج1، درس19
[4] سوالات سامانه جامع، احکام بانوان، سوال: 1460366
[5] https://portal.anhar.ir/node/64/?ref=sbttl#gsc.tab=0
[6] توضیح المسائل جامع، ج1،مسئلۀ 458
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
تاتو[1]
🔹حکم شرعی انجام تاتو
👈خالکوبی و تاتو، اگر ضرر قابل توجّهی بر بدن نداشتهباشد؛ تشبه مرد به زن و یا بالعکس محسوب نگردد؛ ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب نیاید؛ مفسدهای نداشتهباشد و برای غسل و وضو اشکال ایجاد نکند؛ فی نفسه اشکال ندارد.[2]
🔹مانعیت رنگ به کاررفته در تاتو
👈در مورد مانعیت تاتو برای غسل و وضو: الف-اگر زیر پوست باشد؛ مانعی برای وضو و غسل نیست. ب-اگر روی پوست باشد و مانند حنا جذب پوست شده و جرمی نداشته باشد که مانع رسیدن آب به بدن شود؛ باز هم مانعی برای وضو و غسل نیست. ج-اگر روی پوست باشد و به سبب جرم داشتن مانع رسیدن آب به بدن شود؛ برای غسل و وضو باید برطرف گردد.[3]
🔹زخمشدن و ضررداشتن آب به سبب تاتو
👈نسبت به زخمی که در موضع تاتو ایجاد می شود باید این نکات مورد توجه قرار بگیرد:
❣اگر زخمی در اعضای وضو یا غسل است که آب برای آن ضرر ندارد؛ این زخم چه عمدی ایجاد شده باشد چه سهوی؛ مکلف موظف است؛ وضو و غسل معمولی انجام دهد.
❣اگر زخمی است که آب برای آن ضرر دارد؛ بسته به اینکه زخم را شخص عمدی ایجاد کرده یا سهوی حکم متفاوت میشود.
1⃣اگر زخم عمدی بدون ضرورت ایجاد شده؛ مانند عمل جراحیای که ضرورت نداشته و فقط برای زیبایی انجام شده و بعد از عمل تا مدتی، استعمال آب برای زخم ضرر دارد. در این صورت مکلف موظف است با وضو و غسل جبیرهای به همراه انجام تیمم، نماز را بخواند و بعد از برطرف شدن این عذر بنابر احتیاط نمازها را قضا کند.[1]
⁉️تذکر: اولا اینکه بعد از انجام نماز با وضوی جبیره و تیمم، نماز دوباره قضا شود؛ طبق نظر آیتالله خامنهای مبتنی بر احتیاط است و قبلا راهکار مواردی که مرجع تقلید احتیاط دارد؛ بیان شد و ثانیا گفته شد مراجعی مثل آیتالله سیستانی بین ایجاد زخم عمدی و مانع عمدی تفاوت قائلند؛ بنابراین مبلغین نسبت به این امر دقت کافی را داشته باشند.
2⃣اما اگر ایجاد زخم عمدی نبوده؛ مانند اینکه در حادثهای زخم در بدن ایجاد شده و یا عمل جراحی جهت درمان ضرورت داشته و آب برای زخم آن ضرر دارد؛ در این فروض مکلف با انجام وضو و غسل جبیرهای نماز میخواند و همین نماز کافی است و قضا ندارد.[2]
📚[1] تاتو در قسمتهای مختلف بدن از جمله ابرو، چشم، لب، دست و... انجام میشود. همچنین تاتوی ابرو به صورتهای مختلفی ازجمله (هاشور، فیبروز، میکروبلدینگ، بولد بروز و...) انجام میشود.
[2] سوالات سامانۀ جامع، احکام محتضر و اموات، سوال: 1398444
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام بانوان سوال: 1412648
[4] سوالات سامانه جامع، شمارۀ استفتاء: 1428618
[5] رسالۀ آموزشی، ج1، درس16
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
﷽
🔰 احکام منبر 🔰
#احکام_آرایش_زینت
🔷 کاشت ناخن
🔺ایجاد عمدی مانع مانند ناخن زینتی که ضرورتی ندارد و برداشت آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ شرعا جایز نیست و در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[1]
🔺مانعی مثل ناخن مصنوعی اگر قابل برداشتن است؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن هر چند به صورت جبیره انجام شود؛ باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[2]
🔷کاشت مژه
🔻یجاد مانع عمدی مانند کاشت مژۀ مصنوعی برای زینت که باعث نرسیدن آب به قسمتی از اعضای وضو یا غسل میشود، در صورتی که برطرف کردن آن برای وضو و غسل امکانپذیر نیست یا سختی فوق العاده دارد؛ جایز نیست.[3] در این فرض اگر این کار را انجام دهد؛ باید علاوه بر وضو یا غسل جبیرهای، تیمم کرده و بعد از برطرف شدن کامل مانع، نمازها را بنابراحتیاط واجب قضا کند.[4]
🔻رسیدن آب به موهای کوتاه صورت مانند ابرو و مژه در وضو و غسل واجب است.[5] بنابراین در غسل و وضو اگر مانعی باعث نرسیدن آب به مژهها است؛ در صورتی که بدون مشقت قابل برداشت باشد؛ باید برداشته شود؛ هرچند نیازمند صرف هزینه باشد. در این فرض اگر برطرف نشود؛ وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است.[6]
📚[1] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در:
https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php
[2] همان
[3] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال شماره 13345651400/12/04
[4] سوالات سامانۀ جامع، احکام وضو، غسل و تیمم، سوال: 1491294 و 13345651400/12/04 موجود در:
https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php
طبق نظر آیتالله خامنهای قضا کردن نماز در این فرض بنا بر احتیاط است؛ که مکلف میتواند به نظرآیتالله سیستانی رجوع نماید(البته نظر ایشان دارای تفصیل است که با شرایطی نمازها قضا ندارد)
[5]
https://www.sistani.org/persian/qa/search/14538
[6] همان
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh