#احکام
#کسوف_خسوف
🌝🌚وقت خواندن نماز آیات درکسوف و خسوف
🪐وقت خواندن نماز آیات در خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، چه زمانی است؟👇
🌛الف) ابتدای وقت آن
👈از زمانی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند نماز آیات را باید بخواند. ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای،
مکارم، سیستانی)
🌜ب) انتهای وقت آن
👈بنابراحتیاط واجب به قدری تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند. ( امام خمینی ، آیت الله خامنه ای)
👈تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد، گر چه بهتر است به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز
شدن کند ولی تمام کردن نماز آیات را می توان تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت. (آیت الله سیستانی)
👈وقت آن تا زمانی است که همه آن باز نشده باشد. (آیت الله مکارم)
🌖کیفیت نیت در صورت تاخیر انداختن نماز آیات کسوف و خسوف
🪐اگر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نماز را با
چه نیتی بخواند؟👇
👈 باید نیت ادا و قضا نکند. (حضرت امام، امام خامنه ای)
👈 نیت ادا مانعی ندارد. (آیات عظام مکارم، سیستانی)
🌕 🌙کیفیت نیت در صورت اتمام کسوف و خسوف
🪐اگر بعد از تمام شدن خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی، بخواهد نماز آیات را بخواند، باید چه نیتی
کند؟👇
👈 نماز را به نیت قضا بخواند . ( امام خمینی ، آیات عظام خامنه ای، مکارم، سیستانی)
👀 نکته:
اگر تمام خورشید یا ماه گرفته باشد و مکلف عمدا نماز نخوانده باشد، بنا براحتیاط واجب برای قضای نماز آیات
غسل نموده و سپس نماز آیات را به نیت قضا بخواند . (آیت الله سیستانی)
📚 توضیح المسائل مراجع ،ج1، م1495و 1496 ،سایت ادمین امام خامنه ای، سوالت سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره .1052067
،تحریر ،ج 1،م 4،عروة الوثقی،ج ، 1ص، 618،فصل فی صلاة الایات،
منهاج الصالحین ،ج ،1صلاة الایات ،م703
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#آیت_الله_مکارم
⁉️فرض بفرمائید نماز صبح ما قضا شد و موقع ظهر با علم کامل نماز ظهر را قبل نماز قضای صبح ادا می کنیم، آیا نماز ظهر ما اشکال شرعی دارد؟
⬅️نماز صحیح است اما مرتکب کار خلافی شده و خلاف احتیاط عمل کرده است.
📚جامع المسائل آیه الله مکارم
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/44546/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b6%d8%a7?page=1
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
👈جدیدترین ویرایش کتاب سه جلدی منهاج الصالحین تالیف حضرت آیتالله سیستانی (چاپ ۱۴۴۵ ق)
👇👇👇
#طوفان_الاقصی
#کتاب_پاسخ_به_شبهات_سیاسی
مبلغین محترم
👈کتاب #طوفانالاقصی_شبهات_سیاسی به صورت خلاصه و روان آمده شدهاست.
این کتاب را از کانال زیر که در ارتباط با #مرکز_ملی_پاسخگویی است؛ دانلود کنید و با دقت مطالعه کنید.
👈این شبهات باید توسط #مبلغین در منبر و محرابی که دارند مطرح شوند و پاسخ صحیح به مردم منتقل گردد.
👈ضمنا این #کتاب را در گروهها و کانالهای فضای مجازی بازنشر بفرمایید.
👈دانلود #کتاب_طوفانالاقصی از کانال
👇👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه4
🎤احکام کوتاه منبر
❤️ نگاه در مقام معالجه
👈تذکر: مواردی که نزد فقها مراجعه به غیر همجنس تجویز شده؛ مواردی است که درمان ضرورت دارد.
اما موارد غیر ضروری مثل اینکه زنی لبش مشکلی ندارد؛ اما دوست دارد آن را با جراحی زیباتر کند؛ تخصصا از این بحث خارج هستند.
با توجه به این تذکر به پرسش و پاسخی که در ادامه آمدهاست دقت کنید👇
⬅️ رجوع به پزشک غیرِهمجنس
اگر درمان مستلزم لمس و نظر حرام باشد بیمار میتواند به پزشک غیرهمجنس رجوع کند؟👇
👈 چنانچه پزشک مماثل نباشد، در مقام ضرورت و ناچاری رجوع به پزشک غیرهمجنس جایز است. (امام خمینی)
👈مراجعه زن به پزشک مرد جایز نیست؛ مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غیر ممکن و یا خیلی سخت باشد.
(آیتالله خامنهای)
👈1-اگر زن مضطر و ناچار به معالجه از بیمارى باشد و مرد نامحرم براى معالجه نمودن او بهتر باشد و مهارت بیشترى دارا باشد مىتواند به پزشک نامحرم مراجعه نماید؛ بنابراین در صورتى که پزشک همجنسِ داراى تخصّص و مهارت کافى در تشخیص بیمارى و معالجه آن وجود داشته باشد و دسترسى به او ممکن باشد؛ مراجعه به غیر همجنس در جایى که مستلزم نظر و لمس حرام است جایز نیست.
2-با توجه به توضیحات بیان شده مراجعه به پزشک نامحرم براى مواردى مانند زیباسازى چهره، لب، بینى که عرفاً ضرورت و اضطرار محسوب نمىشود جایز نیست؛ هر چند پزشکِ نامحرم حاذقتر باشد. (آیتالله سیستانی)
👈درصورتى که در عدم مراجعه به حاذقتر، بیم خطر و ضرر باشد، باید حاذقتر را مقدّم بشمرد. و اگر بیم ضرر و خطرى نباشد، معیار همجنس بودن است. (البته در مواردی که معاینات بدنی لازم است.) (آیتالله مکارم)
📚سیدعلی خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص ،288س1303
سیستانی، استفتائات، ج ،1س ،230مساله1 ، مکارم، سایت، استفتائات، پزشکی، احکام بیماران، پزشک غیرهمجنس، ملاک مراجعه بیماران به مرد یا زن
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#آیت_الله_وحید
✅ قاعده ربع
👈یک چهارم در خمس در صورتی واجب ست که عین مالی که خمس بدان تعلق گرفته تا سال دیگر باقی بماند در غیر این صورت همان یک پنجم کافیست.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه5
🎤احکام کوتاه منبر
🔷نگاه به عکس زنان نامحرم (آشنا و ناشناس)
⁉️نگاه کردن به عکس زن نامحرمی که پوشش کافی ندارد، چه حکمی دارد؟👇
⬅️الف: نامحرم آشنا
👈در صورتی که عنوان هتک صدق کند و یا مفسده ای بر آن مترتب شود جایز نیست. (آیت الله خامنه ای)
👈بنابر احتیاط واجب، نباید نگاه کند، (آیات عظام سیستانی و مکارم)
⬅️ ب: نامحرم ناشناس
👈اگر معرض ریبه یا التذاذ نباشد و زن را نشناسد جایز است.( امام خمینی،آیات عظام خامنه ای ، مکارم)
👈در صورتی که مرد او را نمی شناسد، نگاه به عکس او اشکال ندارد مشروط به آنکه نگاه با التذاذ جنسی و شهوت
همراه نباشد و فرد ایمن از وقوع در حرام باشد.
(آیت الله سیستانی)
✅نکته: در صورتی که فقط از موی زن عکس گرفته شود و مثلا جهت تبلیغ در فضای مجازی منتشر شود و اصل چهره خانم
مشخص نباشد و کسی او را نشناسد، حکم ناشناس در آن جاری است. البته لازم است در انتشار این موارد رعایت قانون نیز
ملاحظه شود.
📚 سیستانی، استفتائات، م ،222حکم نگاه به عکس و فیلم، م2
ناصر مکارم شیرازی، رساله توضیح المسائل، م2087
، سیدعلی خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س1183
استفتاء خصوصی مهرماه 1401
ناصر مکارم شیرازی، رساله توضیح المسائل، م2087.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
J9Fmeu4GhoqIznGpHHm8Fy3O4mmKV0aojAVEg4YW.pdf
1.81M
#غزه
#طوفان_الاقصی
#شبهات_اخلاقی
👈امروزه شبهات متعددی در مورد #فلسطین مطرح است.
👈قبل از این کتاب #طوفانالاقصی_شبهات_سیاسی را به اعضای محترم کانال ارائه کردیم.
👈در ادامۀ همان مباحث #طوفانالاقصی_شبهات_اخلاقی را به شما عزیزان ارائه میکنیم.
👈با دقت مطالعه کنید و در انتشار آن به ما کمک نمایید.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_احکام
#احکام_نگاه6
🎤احکام کوتاه منبر
👀 نگاه زن به مردان نامحرم
❤️ نگاه زن به مردان نامحرم در سه حیطه باید مورد بررسی قرار بگیرد:👇
⬅️ 1-نگاه به وجه و کفین
👈 نگاه بدون قصد لذت و ریبه و بدون خوف گناه، جایز است. (مراجع عظام تقلید)
⬅️ 2-نگاه به مواضعی مثل گردن یا قسمتی از دست که معمولا نمیپوشانند
👈جایز نیست؛ حتی بدون قصد لذت؛ آنچه استثنا شده؛ وجه و کفین است. (امام خمینی)
👈بدون قصد لذت و خوف در گناه اشکال ندارد. (آیات عظام خامنهای ،مکارم و سیستانی)
⬅️ 3-نگاه به مواضعی که معمولا میپوشانند (مانند سینه)
👈نگاه چه با قصد لذت یا بدون آن، جایز نیست. (امام خمینی ، آیات عظام خامنهای و مکارم شیرازی)
👈بنا بر احتیاط واجب، نگاه چه با قصد لذت و چه بدون آن، جایز نیست. (آیت الله سیستانی )
✅ تذکر دو نکته:
1-در حکم نگاه تفاوتی بین مراسمهای مختلف مانند عزاداری یا مکانهای مختلف مانند ورزشگاهها یا ساحل دریا نمیباشد.
2-بحث #نگاه غیر از بحث #پوشش است و احکام پوشش با نگاه نباید خلط گردد.
📚 العروە الوثقی، ج2، النکاح و آدابه، م31؛ توضیح المسائل جامع، ج4، م7، امام خامنهای، رساله آموزشی، ج2، درس76، احکام نگاه کردن ، امام خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج2، م2433؛ تحریر الوسیلة، کتاب النکاح، م19، مکارم شیرازی، توضیح المسائل، م2080
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh