eitaa logo
معارف یار تبلیغ
934 دنبال‌کننده
48 عکس
15 ویدیو
29 فایل
این کانال با هدف بالابردن سطح معرفتی مبلغین توسط کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی تاسیس شده است و زیر نظر حجت الاسلام سیدعباس دیانت فعالیت میکند. امیدواریم بتوانیم کمک‌کار مبلغین در امر مهم ترویج احکام و معارف اسلام عزیز باشیم. آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺هشتمین شرط از شروط حیض: خروج خون از فضای فرج می باشد. 🌸حکم ریزش خون به فضای فرج و عدم سرایت به بیرون اگر خون از رحم زن خارج شده و داخل فضای فرج (واژن) است، ولی از آنجا خارج نشده، آیا حکم حائض بر این زن بار میشود یا خیر؟1 🍀- بنابراحتیاط، جمع بین تروک حائض و اعمال طاهر داشته باشد(حضرت امام، امام خامنه ای) 🍀- احکام حائض بر این زن بار نمیشود.(آیت الله سیستانی) ☘- بر این زن، احکام حائض بار میشود.(آیت الله مکارم) 🌹حکم خروج خون از فضای واژن با پنبه: 🌸اگر خون از رحم زن خارج و داخل فضای فرج شده باشد و خانم به وسیله انگشت یا چیز دیگری آن را خارج کند، آیا احکام حائض بر این زن بار میشود؟2 🍀- بله؛ به محض خروج خون ولو با وسیله ای، احکام حیض بر زن بار میشود. (حضرت امام، آیت الله سیستانی) 🌸نکته: با توجه به اینکه آیت الله مکارم خروج را شرط نمی دانند باز هم حکم حیض را دارد. 🌺حکم تحفظ خون از سرایت به فضای فرج 🌹اگر خانم می داند که چه زمانی عادت می شود لذا بوسیله فتیله های پنبه ای از ریزش خون به فضای فرج جلوگیری می کند، با توجه به اینکه این خانم علم به جریان خون از رحم دارد لکن از ریزش آن به فضای فرج جلوگیری کرده است حکم عباداتش چیست؟3 🍀- تا زمانی که خون به فضای فرج نرسیده است حکم زن طاهر را دارد.(امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🍄منابع: 1، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، ص78، فصل فی الحیض، م3؛ عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م4، ص244 منهاج الصالحین، سیستانی، ج1 ، کتاب الطهاره، غسل الحیض، الفصل الاول، قبل از م 212، ص73؛ توضیح المسائل جامع، م475؛ امام خامنه ای،استفتاء: 658475 2، تحریرالوسیله حضرت امام، ج1، فصل فی الحیض، ص78، م3 ، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص73، کتاب الطهاره، غسل الحیض، الفصل الاول، قبل از م 212؛ سیستانی ، توضیح المسائل جامع، م476؛ 3 . استفتاء خصوصی، امام خامنه ای، شماره:842769، آیت الله سیستانی، شماره:620، آیت الله مکارم، شماره:614614. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
✍طبق نظر جدید آیت الله مکارم شخصی که قصد ده روز در مکانی کرده فقط هر روز به مدت دو ساعت می‌تواند به مادون مسافت برود و در این مساله فرقی نیست که قبل از یک نماز ۴ رکعتی تصمیم به خروج داشته یا بعد از نماز تصمیم به خروج می‌گیرد لازم به ذکر است که این محدودیت بعد از اتمام ده روز برداشته میشود البته اگر فاصله دو مکان سه الی چهار کیلومتر باشه این محدودیت دوساعت اصلا نیست و برای بعد از آن است . کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️❤️ شروط وجوب کفاره ✍ طبق نظر مراجع عظام تقلید انجام برخی از مفطرات کفاره دارد که باید در این مورد جزییات نظر مرجع تقلید لحاظ گردد؛ اما مساله ای که باید به آن توجه شود این است که با چه شرایطی کفاره واجب می شود؟ آیا بین انجام عمدی و سهوی و یا انجام مفطر از روی علم و یا جهل فرق است یا خیر؟ در ادامه به فروضی که در این باره مطرح است پرداخته می شود : ↩️ ارتکاب از روی علم و عمد مفطرات ⁉️انجام عمدی و اختیاری مفطرات، چه حکمی دارد؟۱ 🌸مفطراتی که کفاره دارند، چنانچه عمدی و اختیاری و از روی علم انجام شوند،موجب کفاره می شوند (مراجع تقلید) ↩️حکم وجوب کفاره بر جاهل به مفطریت ⁉️اگر شخص به واسطه ندانستن مساله ، عمدا کاری انجام دهد که روزه را باطل می کند آیا کفاره دارد؟۲ 🌷فقط جاهل مقصر بنا بر احتیاط واجب، باید کفاره بدهد ( امام خمینی) 🌷کفاره ندارد؛ چه جاهل قاصر باشد، چه جاهل مقصر (آیات خامنه ای، مکارم) 🌷بر جاهل مقصّر که در هنگام انجام مفطر تردید داشته و احتمال مفطر بودن آن را می داده است، کفاره بر او بنابر احتیاط لازم، واجب می شود اما جاهل قاصر یا جاهل مقصّر که در هنگام انجام مفطر تردید نداشته باشد، کفّاره بر او واجب نمی شود (آیت الله سیستانی) ↩️حکم علم به حرمت عمل و جهل به مفطریت ⁉️اگر شخص بداند کارش فی نفسه حرام است، مثل استمنا کردن، ولی نمی داند که این کار روزه را باطل می کند و درحال روزه مرتکب این کار شود، آیا کفاره واجب میشود؟۳ 🌺بنا بر احتیاط واجب، کفاره دارد؛ چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد و اگر معتقد باشد که انجام آن کار بخاطر روزه حرام است ولی مفطر نمی باشد، بنابر فتوا کفاره دارد. ( امام خمینی) 🌺 بنا بر احتیاط واجب کفّاره دارد ( آیت الله خامنه ای) 🌺 اگر عقیده قطعی داشته که روزه را باطل نمی کند و احتمال مفطریت آن را هم نمی داده کفّاره ندارد (آیت الله سیستانی) 🌺کفاره ندارد (آیت الله مکارم) ۱_العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1،م1658؛ خامنه ای، سایت، احکام روزه، م318 ۲_العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ توضیح المسائل مراجع، ج۱،مسئلە1659؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م2045؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلە 1399و استفتائات جدید، ج1،س297؛ خامنه ای، راهنمای فتاوا، ص ،75مسئلە 132و احکام روزه، م320 ۳_توضیح المسائل مراجع،ج۱، مسئلە1658؛ العروة الوثقی، فصل فی کفارە الصوم، مقدمه؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلە1400؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 792و رساله آموزشی، ج ،1درس62؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، م2047 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
❤️اقسام زنان حائض: 🌸الف: زنانی که صاحب عادت هستند: 1ـ یا عادت وقتیه عددیه دارند. 2ـ یا عادت وقتیه دارند. 3ـ یا عادت عددیه دارند. 🌸ب: زنانی که صاحب عادت نیستند: 1ـ یا مبتدئه هستند. 2ـ یا مضطربه هستند. 3ـ یا ناسیه هستند. 🌺وقتیه عددیه1 - به خانمی کـه دو ماه پشت سـر هم در وقت معین خون حیض ببیند و تعداد روزهای آن هم مساوی باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) نکته: مراد از وقت معین در عنوان "معیار تحقق عادت" ذکر خواهد شد. 🌺وقتیه:2 - به خانمـی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از چند روز پاک شود ولی شماره روزهای حیض او در دو ماه یک اندازه نباشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) عددیه3 🌺 🍀- به خانمی که دو ماه پشت سـر هم شماره روزهای عادت او یک اندازه باشد ولـی وقت خون دیدن او یکی نباشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🍀- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند: 1. در هر دفعه حیض، خونی که میبیند از یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثالً بیشتر از هشت روز خون نمیبیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند. 2. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمی بیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند بین دو حدّ زیاد و کم است مثلاً کمتر از پنج روز خون نمی بیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمی شود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی) 🌺مبتدئه 4 مبتدئه به معنای اخص: به خانمهایی که برای اولین بار خون حیض دیده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 2ـ مبتدئه به معنای اعم: خانمهایی که چند بار حیض شدهاند ولی هنوز عادتی برای آنها مستقر نشده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🌺مضطربه: 1ـ به خانمهایی که چند ماه خون حیض دیده اند، ولی عادت معینی پیدا نکرده اند. 2ـ به خانمهایی که عادتشان به هم خورده و عادت تازه ای پیدا نکرده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5 ناسیه 6 🌺 🍀- ناسیه یا متحیره به زنی گفته میشود که عادت خود را فراموش کرده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) 🍀منابع : 1،توضیح المسائل مراجع، ج1، م478 عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص247، م8 امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55. 2،توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 ؛ امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، جامعه الزهرا ، ص 55. 3، توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص270، م478 ، همان عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8، امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55. توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516. 4، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی 5_توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، استفتاء، شماره 562562، تاریخ استفتاء: 21/04/1394،سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج1، م 526 6، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم در کانال https://eitaa.com/eporsesh عضو شوید. 🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد شروع شده است. 👈این مباحث برای ایام بعد از شب‌های قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند. ❤️❤️ لطفا در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید. مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود. با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇 https://eitaa.com/eporsesh
❤️❤️زمان پرداخت کفاره تاخیر(فدیه) ⁉️ اگر انسان به علت بیماری روزه ماه رمضان را نگیرد و بداند که بیماری او تا رمضان سال آینده طول می کشد، آیا می تواند تا قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان سال بعد، فدیه را پرداخت نماید؟ ☘ نمی تواند پرداخت نماید و مجزی نیست. (آیت الله خامنه ای)۱ ☘ پرداخت فدیە سالانه، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بان سال قبل از گذشتن زمان قضای روزه صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلا کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارە پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارە ده روز به عهدە اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، میتواند کفّارە پنج روز را بپردازد. (آیت الله سیستانی)۲ ☘ در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید؛ البته اگر اتفاقا بیماری اش تا قبل از رمضان سال بعد خوب شود و تا رمضان بعد قضای روزه را نگیرد و کفاره را پرداخت کرده باشد احتیاط این است که کفاره تأخیر را بدهد. (آیت الله مکارم)۳ 🌸 نکته: ✍اگر کسی اشتباها زودتر پرداخت کرده است می­ تواند آنچه را هر سال بابت کفّارە مریضی همان سال پرداخته، برای سال یا سال­های گذشته­ اش حساب نماید و اگر آنچه را تا کنون پرداخته به تعداد کفّارات مریضی سال­های گذشته بوده است، کفّارات سال­های گذشته ادا شده است و در این صورت، تنها لازم است کفّارە سال اخیر را بعد از فرا رسیدن زمان آن، پرداخت نماید. ( آیت الله سیستانی)۴ 📚 منابع ۱_خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء : 546078تاریخ استفتاء: 16/03/1394؛ و استفتاء از دفتر معظم له، تاریخ مهر 1402 ۲_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج 2،م 186 ۳_ مکارمhttps://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45832&mid=258980 سایت، استفتائات، روزه، احکام کفاره روزه ۴_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م 188 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
👈دفتر آیت الله مکارم شیرازی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات قیمت فطریه ۱۴۴۵ به شرح زیر اعلام می گردد گندم هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) برنج هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)‌ 👈دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد؛ از ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان 🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است. کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
🌹معیار تحقق عادت با توجه به اینکه بعضی از زن ها صاحب عادت هستند، این عادت چگونه برای آنها محقق میشود؟ 🌾برای تحقق عادت شرعیه لازم است زن دو ماه پشت سر هم خون متماثل و یکسان ببیند: ☘الف) اگر دو خون متماثل، در وقت معین و با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه عددیه میشود.1 ☘ب) اگر دو خون متماثل، فقط در وقت معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه تنها میشود. ج) اگر دو خون متماثل، فقط با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت عددیه تنها میشود. (حضرت امام، امام خامنه‌ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)4 🌴ملاك تحقق عادت وقتیه: 🍄کیفیت تحقق عادت وقتیه شرعیه مقصود از وقتیه شرعیه آن است که خانم با دو ماه متوالی عادتش محقق شود. 🪷مقصود از ماه در عادت وقتیه شرعیه: 🌷منظور از »ماه«، در محقّق شدن عادت وقتیه، ماه شمسی یا قمری نیست بلکه منظور، سی روز است. بنابراین در محقّق شدن عادت وقتیه، چه عددیه هم باشد یا نباشد، کافی است زن در دو ماه خون حیض ببیند و آغاز مشاهده خون حیض در ماه دوم پس از گذشت سی روز از آغاز مشاهده خون حیض در ماه اول باشد و فرق ندارد که ایام خون دیدن زن در این دو ماه مطابق با روز معیّنی از ماه شمسی یا قمری باشد یا نباشد و چنین زنی با دو بار مشاهده خون با کیفیتی که ذکر شد، دارای عادت وقتیه خواهد شد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5 🍁منابع: 1. آیت الله سیستانی واژه منظم را بجای معین در عادت وقتیه و عددیه ذکر می نمایند. توضیح المسائل جامع، م521. 2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م9؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء: 25/03/1394 3. توضیح المسائل مراجع، اقتباس از م 502. توضیح المسائل جامع، م520و521؛ البته حضرت امام در کتاب الطهاره نظرشان مانند آیت الله سیستانی می باشد.
❤️❤️پرداخت پول به جای طعام در کفاره ⁉️ آیا در کفاره به جای دادن غذا، میتوان پول آن را به فقیر پرداخت کرد؟ 🍀پرداخت پول کافی نیست اما چنانچه فقیر مورد اعتماد و اطمینان باشد می توان، پول طعام را به او پرداخت نمود و فقیر را در خرید طعام وکیل کند تا فقیر پس از خرید، آن را تملّک کند یا مصرف نماید ( امام خمینی، آیت الله خامنه ای)۱ 🍀 پرداخت پول کافی نیست مگر اینکه صاحب کفاره فقیر را وکیل کند تا با پول کفاره، طعام را از طرف صاحب کفاره خریداری نماید و از طرف او آن را به عنوان کفاره به خودش تملیک کرده و آن را به عنوان کفاره قبول نماید و در صورتی صاحب کفاره بری الذمه می شود که احراز کند که فقیر طبق وکالت عمل کرده است (آیت الله سیستانی)۲ 🍀 پرداخت پول بجای طعام کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر، آن را صرف نان می کند. (آیت الله مکارم)۳ ۱_ امام، تحریر الوسیله، ج ،2کتاب کفارات، مسئلە20؛امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 =0&catid=45835&mid=2590 ۲_سیستانی، منهاج الصالحین، ج ،3مسئلە776 ۳_مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45835&mid=259008 کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
ملاک عادت وقتیه عرفیه 🌷عادت وقتیه عرفیه چیست و آیا می تواند ملاك تحقق باشد؟۱ 🌹- منظور از وقتیه عرفیه آن است که خانم با رویت خون در چند ماه متوالی عادتش محقق می شود به گونه‌ای که در عرف بانوان صدق کند که آن روزها، زمان عادت اوست. مثل اینکه هر 15 روز یک بار، خون حیض میبیند یا هر چهل یا پنجاه روز یک بار، حائض میشود، در این صورت با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، صاحب عادت وقتیه نمیشود و لازم است دیدن خون به آن کیفیت، با فاصله زمانی معیّن، بسیار تکرار شود. (آیت الله سیستانی،حضرت امام ) 🍄ملاک تحقق عادت عددیه 🌾ملاک تحقق عادت عددیه چیست؟۲ - زنی که تعداد روزهای حیض او در دو ماه متوالی به یک اندازه باشد، عادت عددیه او مستقر می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🌷- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند: 1. در هر دفعه حیض، خونی که می بینداز یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثلابیشتر از هشت روز خون نمی بیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند. 2. در هر دفعه حیض، خونی که می-بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمیبیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیندبین دو حدّ زیاد و کم است مثالً کمتر از پنج روز خون نمیبیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمیشود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی) 🌹با توجه به اینکه در تحقق عادت عددیه دیدن دو خون در دو ماه به صورت متماثل شرط است مراد از این تماثل چیست؟۳ 🌷- در تحقق عادت عددیه تساوی دو حیض از حیث عدد شرط است لکن اختلاف بسیار کم مثل یک ساعت یا دو ساعت به این تساوی ضرر نمی زند. (حضرت امام، امام خامنه‌ای) 🌷- برای این که عادت عددیه تامّه صورت پذیرد، لازم است دو حیض در تعداد روزها مساوی بوده و هریک از آنها حتّی نصف روز یا کمتر از آن از حیض دیگر بیشتر نباشد، بنابراین اگر زنی پنج روز در ماه اوّل خون ببیند و در ماه دوم پنج روز و نصف یا ثلث (یک سوم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود؛ بلکه اگر در ماه دوم پنج روز و ربع (یک چهارم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود، مگر آن که در عرف بانوان با وجود این مقدار زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود. همچنین اگر زیاده، اندک و کم باشد، اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی) 🌹- برای تحقق عادت، باید عدد دو حیض در عرف بانوان مثل هم محسوب شود. (آیت الله مکارم) منابع: ۱-توضیح المسائل جامع، مسأله521.عروه الوثقی م۱۱ ۲- العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م14، توضیح المسائل مراجع، مسأله 478. امام خامنه ای، سایت لیدر بخش عربی االستفتائات المستخدمین س11، توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516 ۳- . العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م،14 امام خامنه ای، سایت عربی لیدر االستفتائات المستخدمین، مسأله ،11 سیستانی، توضیح المسائل جامع،م ۵۱۷ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم در کانال https://eitaa.com/eporsesh عضو شوید. 🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد شروع شده است. پلتفرمی پلتفرمی پلتفرمی .... 👈این مباحث برای ایام بعد از شب‌های قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند. ❤️❤️ 👈حتما در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید. 👈مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود. با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇 https://eitaa.com/eporsesh