#منبر_رمضان22
#اختصاصی_بانوان22
❤️اقسام زنان حائض:
🌸الف: زنانی که صاحب عادت هستند:
1ـ یا عادت وقتیه عددیه دارند.
2ـ یا عادت وقتیه دارند.
3ـ یا عادت عددیه دارند.
🌸ب: زنانی که صاحب عادت نیستند:
1ـ یا مبتدئه هستند.
2ـ یا مضطربه هستند.
3ـ یا ناسیه هستند.
🌺وقتیه عددیه1
- به خانمی کـه دو ماه پشت سـر هم در وقت معین خون حیض ببیند و تعداد روزهای آن هم مساوی باشد.
(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
نکته: مراد از وقت معین در عنوان "معیار تحقق عادت" ذکر خواهد شد.
🌺وقتیه:2
- به خانمـی که دو ماه پشت سر هم در وقت معین خون حیض ببیند و بعد از چند روز پاک شود ولی شماره روزهای حیض او در دو ماه یک اندازه نباشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
عددیه3
🌺
🍀- به خانمی که دو ماه پشت سـر هم شماره روزهای عادت او یک اندازه باشد ولـی وقت خون دیدن او یکی نباشد.
(حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🍀- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند:
1. در هر دفعه حیض، خونی که میبیند از یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثالً بیشتر از هشت روز خون نمیبیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند.
2. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمی بیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیند بین دو حدّ زیاد و کم است مثلاً کمتر از پنج روز خون نمی بیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمی شود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی)
🌺مبتدئه
4
مبتدئه به معنای اخص: به خانمهایی که برای اولین بار خون حیض دیده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
2ـ مبتدئه به معنای اعم: خانمهایی که چند بار حیض شدهاند ولی هنوز عادتی برای آنها مستقر نشده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌺مضطربه:
1ـ به خانمهایی که چند ماه خون حیض دیده اند، ولی عادت معینی پیدا نکرده اند.
2ـ به خانمهایی که عادتشان به هم خورده و عادت تازه ای پیدا نکرده اند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
ناسیه 6
🌺
🍀- ناسیه یا متحیره به زنی گفته میشود که عادت خود را فراموش کرده است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🍀منابع :
1،توضیح المسائل مراجع، ج1، م478 عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص247، م8 امام خامنه ای، احکام بانوان، واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55.
2،توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 ؛ امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، جامعه الزهرا ، ص 55.
3، توضیحالمسائل مراجع، ج1، ص270، م478 ، همان عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8، امام خامنه ای،اقتباس از احکام بانوان، واحد پاسخ به
سؤالات جامعه الزهرا ، ص 55. توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516.
4، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8 توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی
5_توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478؛ امام خامنه ای، استفتاء، شماره 562562، تاریخ استفتاء: 21/04/1394،سیستانی، توضیح المسائل جامع،ج1، م 526
6، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م8؛ امام خامنه ای، اصطلاحات فقهی
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
عضو شوید.
🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد #محمدی_فرید شروع شده است.
👈این مباحث برای ایام بعد از شبهای قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند.
❤️❤️
لطفا در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید.
مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان23
#مشترک_بانوان_آقایان23
❤️❤️زمان پرداخت کفاره تاخیر(فدیه)
⁉️ اگر انسان به علت بیماری روزه ماه رمضان را نگیرد و بداند که بیماری او تا رمضان سال آینده طول می کشد، آیا می تواند تا
قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان سال بعد، فدیه را پرداخت نماید؟
☘ نمی تواند پرداخت نماید و مجزی نیست. (آیت الله خامنه ای)۱
☘ پرداخت فدیە سالانه، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بان سال قبل از گذشتن
زمان قضای روزه صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد.
مثلا کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارە پانزده روز
را بپردازد، و نیز کسی که کفّارە ده روز به عهدە اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، میتواند کفّارە پنج روز را بپردازد.
(آیت الله سیستانی)۲
☘ در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان
روز پرداخت نماید؛ البته اگر اتفاقا بیماری اش تا قبل از رمضان سال بعد خوب شود و تا رمضان بعد قضای روزه را نگیرد و
کفاره را پرداخت کرده باشد احتیاط این است که کفاره تأخیر را بدهد. (آیت الله مکارم)۳
🌸 نکته:
✍اگر کسی اشتباها زودتر پرداخت کرده است می تواند آنچه را هر سال بابت کفّارە مریضی همان سال پرداخته، برای سال
یا سالهای گذشته اش حساب نماید و اگر آنچه را تا کنون پرداخته به تعداد کفّارات مریضی سالهای گذشته بوده است،
کفّارات سالهای گذشته ادا شده است و در این صورت، تنها لازم است کفّارە سال اخیر را بعد از فرا رسیدن زمان آن، پرداخت
نماید. ( آیت الله سیستانی)۴
📚 منابع
۱_خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء : 546078تاریخ استفتاء: 16/03/1394؛ و استفتاء از دفتر معظم له، تاریخ مهر 1402
۲_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج 2،م 186
۳_ مکارمhttps://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45832&mid=258980
سایت، استفتائات، روزه، احکام کفاره روزه
۴_سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م 188
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#فطریه
👈دفتر آیت الله مکارم شیرازی
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
قیمت فطریه ۱۴۴۵ به شرح زیر اعلام می گردد
گندم هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان)
برنج هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان)
👈دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد؛ از ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان
🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پاسخگویی_تصویری
#قضای_روزۀ_بیمار
#زمان_پرداخت_فدیه
✅ کارشناس: حجت الاسلام ابراهیمی
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان23
#اختصاصی_بانوان23
🌹معیار تحقق عادت
با توجه به اینکه بعضی از زن ها صاحب عادت هستند، این عادت چگونه برای آنها محقق میشود؟
🌾برای تحقق عادت شرعیه لازم است زن دو ماه پشت سر هم خون متماثل و یکسان ببیند:
☘الف) اگر دو خون متماثل، در وقت معین و با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه عددیه میشود.1
☘ب) اگر دو خون متماثل، فقط در وقت معین باشند، خانم صاحب عادت وقتیه تنها میشود.
ج) اگر دو خون متماثل، فقط با عدد معین باشند، خانم صاحب عادت عددیه تنها میشود. (حضرت امام، امام
خامنهای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)4
🌴ملاك تحقق عادت وقتیه:
🍄کیفیت تحقق عادت وقتیه شرعیه
مقصود از وقتیه شرعیه آن است که خانم با دو ماه متوالی عادتش محقق شود.
🪷مقصود از ماه در عادت وقتیه شرعیه:
🌷منظور از »ماه«، در محقّق شدن عادت وقتیه، ماه شمسی یا قمری نیست بلکه منظور، سی روز است. بنابراین در محقّق شدن عادت وقتیه، چه عددیه هم باشد یا نباشد، کافی است زن در دو ماه خون حیض ببیند و آغاز مشاهده خون حیض در ماه دوم پس از گذشت سی روز از آغاز مشاهده خون حیض در ماه اول باشد و فرق ندارد که ایام خون دیدن زن در این دو ماه مطابق با روز معیّنی از ماه شمسی یا قمری باشد یا نباشد و چنین زنی با دو بار مشاهده خون با کیفیتی که
ذکر شد، دارای عادت وقتیه خواهد شد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
🍁منابع:
1. آیت الله سیستانی واژه منظم را بجای معین در عادت وقتیه و عددیه ذکر می نمایند. توضیح المسائل جامع، م521.
2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص270، م478 : عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م9؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء:
25/03/1394
3. توضیح المسائل مراجع، اقتباس از م 502. توضیح المسائل جامع، م520و521؛ البته حضرت امام در کتاب الطهاره نظرشان مانند آیت الله سیستانی می باشد.
#منبر_رمضان24
#مشترک_بانوان_آقایان24
❤️❤️پرداخت پول به جای طعام در کفاره
⁉️ آیا در کفاره به جای دادن غذا، میتوان پول آن را به فقیر پرداخت کرد؟
🍀پرداخت پول کافی نیست اما چنانچه فقیر مورد اعتماد و اطمینان باشد می توان، پول طعام را به او پرداخت نمود و فقیر را در
خرید طعام وکیل کند تا فقیر پس از خرید، آن را تملّک کند یا مصرف نماید ( امام خمینی، آیت الله خامنه ای)۱
🍀 پرداخت پول کافی نیست مگر اینکه صاحب کفاره فقیر را وکیل کند تا با پول کفاره، طعام را از طرف صاحب کفاره خریداری
نماید و از طرف او آن را به عنوان کفاره به خودش تملیک کرده و آن را به عنوان کفاره قبول نماید و در صورتی صاحب کفاره بری
الذمه می شود که احراز کند که فقیر طبق وکالت عمل کرده است (آیت الله سیستانی)۲
🍀 پرداخت پول بجای طعام کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد که فقیر، آن را صرف نان می کند. (آیت الله مکارم)۳
۱_ امام، تحریر الوسیله، ج ،2کتاب کفارات، مسئلە20؛امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 374 =0&catid=45835&mid=2590
۲_سیستانی، منهاج الصالحین، ج ،3مسئلە776
۳_مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45835&mid=259008
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان24
#اختصاصی_بانوان24
ملاک عادت وقتیه عرفیه
🌷عادت وقتیه عرفیه چیست و آیا می تواند ملاك تحقق باشد؟۱
🌹- منظور از وقتیه عرفیه آن است که خانم با رویت خون در چند ماه متوالی عادتش محقق می شود به گونهای که در
عرف بانوان صدق کند که آن روزها، زمان عادت اوست. مثل اینکه هر 15 روز یک بار، خون حیض میبیند یا هر
چهل یا پنجاه روز یک بار، حائض میشود، در این صورت با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، صاحب عادت
وقتیه نمیشود و لازم است دیدن خون به آن کیفیت، با فاصله زمانی معیّن، بسیار تکرار شود. (آیت الله سیستانی،حضرت امام )
🍄ملاک تحقق عادت عددیه
🌾ملاک تحقق عادت عددیه چیست؟۲
- زنی که تعداد روزهای حیض او در دو ماه متوالی به یک اندازه باشد، عادت عددیه او مستقر می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🌷- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند: 1. در هر دفعه حیض، خونی که می بینداز یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثلابیشتر از هشت روز خون نمی بیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند. 2. در هر دفعه حیض، خونی که می-بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمیبیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیندبین دو حدّ زیاد و کم است مثالً کمتر از پنج روز خون نمیبیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمیشود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی)
🌹با توجه به اینکه در تحقق عادت عددیه دیدن دو خون در دو ماه به صورت متماثل شرط است مراد از این
تماثل چیست؟۳
🌷- در تحقق عادت عددیه تساوی دو حیض از حیث عدد شرط است لکن اختلاف بسیار کم مثل یک ساعت یا دو ساعت به این تساوی ضرر نمی زند. (حضرت امام، امام خامنهای)
🌷- برای این که عادت عددیه تامّه صورت پذیرد، لازم است دو حیض در تعداد روزها مساوی بوده و هریک از آنها
حتّی نصف روز یا کمتر از آن از حیض دیگر بیشتر نباشد، بنابراین اگر زنی پنج روز در ماه اوّل خون ببیند و در ماه
دوم پنج روز و نصف یا ثلث (یک سوم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود؛ بلکه اگر در
ماه دوم پنج روز و ربع (یک چهارم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود، مگر آن که در
عرف بانوان با وجود این مقدار زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود. همچنین اگر زیاده، اندک و کم
باشد، اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی)
🌹- برای تحقق عادت، باید عدد دو حیض در عرف بانوان مثل هم محسوب شود. (آیت الله مکارم)
منابع:
۱-توضیح المسائل جامع، مسأله521.عروه الوثقی م۱۱
۲- العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م14، توضیح المسائل مراجع، مسأله 478. امام خامنه ای، سایت لیدر بخش عربی االستفتائات المستخدمین س11، توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516
۳- . العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م،14 امام خامنه ای، سایت عربی لیدر االستفتائات المستخدمین، مسأله ،11 سیستانی، توضیح المسائل جامع،م ۵۱۷
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مبلغین محترم
در کانال
https://eitaa.com/eporsesh
عضو شوید.
🌹به لطف خدا بارگذاری صوتهای مربوط به پلتفرمها و تاثیر آن برای جوانان و والدین، از استاد #محمدی_فرید شروع شده است.
#آلودگی پلتفرمی
#اعتیاد پلتفرمی
#محاصره پلتفرمی
....
👈این مباحث برای ایام بعد از شبهای قدر بسیار مفید است، مخصوصا اگر مخاطبان شما مادران و خانواده ها باشند.
❤️❤️
👈حتما در این کانال عضو شوید و صوتها را گوش کنید.
👈مطالب ارائه شده بسیار نو است و باید برای جوانان و والدین بازگو شود.
با تشکر از همۀ شما عزیزان و التماس دعا
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید:👇
https://eitaa.com/eporsesh
#منبر_رمضان25
#مشترک_بانوان_آقایان25
❤️❤️ پرداخت کفاره ازطرف شخص دیگر
✍نسبت به پرداخت کفاره روزه دو مساله قابل توجه است :
اول اینکه پرداخت کفاره افراد واجب النفقه مثل همسر و فرزند به عهده چه کسی است؟
مساله دیگر آن است که پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر چه حکمی دارد ؟ مثلا اگر پدر کفاره فرزندش را بپردازد و یا شوهر کفاره روزه های همسرش را پرداخت کند، کفایت می کند؟
❣پرداخت کفارە افراد واجب النفقه:۱
🌼کفاره بر خود آنها واجب است و بر عهدە منفق نیست (آیات خامنه ای سیستانی)
🌼 بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند میپردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط میشود.(آیت الله مکارم)
🍃نکته :
⁉️کفاره زنی که بهواسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟
طبق نظر آیات عظام خامنه ای و سیستانی بر عهده مادر است اما نظر آیت الله مکارم در این زمینه تفصیل دارد:
👈درصورتیکه روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش میباشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنا بر احتياط واجب بر عهده شوهر است.(آیت الله مکارم)
❣ پرداخت تبرعی کفاره از طرف فرد دیگر:۲
↩️ از طرف میت:
🌻 اشکال ندارد ( امام خمینی ، آیت الله سیستانی)
🌻 بنابر احتیاط واجب پرداخت آن از طرف غیر ولی،ّ صحیح نیست (آیت الله مکارم)
↩️ از طرف فرد زنده:
🌺 اگر بدون اجازه فرد زنده پرداخت کند، بنابر احتیاط واجب کافی نیست (امام خمینی ، آیات سیستانی، مکارم)
🌺جایز است شوهر یا پدر با علم به رضایت زن یا فرزند فدیه یا کفاره آنان را بپردازد. (آیت الله خامنه ای)
📚منابع :
۱_خامنه ای، اجوبە الاستفتائات، سؤال804؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 3،مسئلە428
مکارم، سایت
https://www.makarem.ir/main.aspx?more=1&catid=45832&typeinfo=21&lid=0&pageindex=1
۲_العروة الوثقی، فی کفارة الصوم، مسئلە20؛ خامنه ای، جزوه روزه، م172
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان25
#اختصاصی_بانوان25
🌺معیار به هم خوردن عادت شرعیه
🌸چنانچه خانمی بر خلاف عادت خود خون ببیند، آیا عادت قبل او به هم می خورد؟
الف: اگر یک مرتبه بر خلاف عادت قبل خود خون ببیند:1
🌹- عادت او به هم نمیخورد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
🌹ب: اگر دو مرتبه بر خلاف عادت خود خون ببیند: 2
☘1- چنانچه دو مرتبه متماثل خون دیده است:
- در این صورت عادت قبل او به هم خورده و عادت جدید پیدا کرده است. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله
سیستانی، آیت الله مکارم)3
🍀2- چنانچه دو مرتبه غیر متماثل خون دیده است:
🎋- در بقاء عادت قبل او تأمل و اشکال است.
(حضرت امام، امام خامنه ای)4
🪴- عادت قبل او به هم می خورد و زن مضطربه به حساب میآید. (آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)5
🌹ج: اگر سه مرتبه و بیشتر بر خالف عادت قبل خود خون غیرمتماثل ببیند:
🎋- عادت قبل او به هم میخورد و زن ملحق به مضطربه است. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)6
🌺حکم چند مرتبه خون دیدن بیشتر از ده روز بر خالف عادت
💐خانمی که صاحب عادت عددیه یا وقتیه و عددیه می باشد اگر چند ماه پشت سر هم بیش از ده روز خون ببیند، آیا عادت او به هم می خورد و حالت جدیدی برایش مستقر می شود؟
🍀- مقدار عادت قبلی او به هم نمی خورد. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)7
🌴منابع:
1توضیح المسائل مراجع، ج1، م501؛ امام خامنه ای، اقتباس از استفتاء شماره استفتاء 548875 ، تاریخ: 25/03/1394
2توضیح المسائل مراجع، ج1 م501 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 548875 :تاریخ استفتاء: 25/03/1394
3، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م10
4- یعنی تفاوت بین عادت سابقه و اعمال فرد مضطربه را احتیاط کند یعنی بین تروک حائض و اعمال استحاضه جمع نماید؛ مثال اگر خانمی عادت هفت روزه داشته است و در دو ماه قبل دومرتبه خون بر خلاف عادت دیده و هر کدام متفاوت بوده است مثال یک ماه 6روزه بوده و یک ماه 8 روزه بوده است، حال این فرد در ماه سوم خون دیده است اگر کمتر از ده روز خون ببیند همه آن حیض است ولی اگر از ده روز بیشتر خون ببیند مثال 12 روز خون دیده که 5 روز آن دارای صفات حیض است و هفت روز دیگر صفات حیض را ندارد دراین صورت بنابر احتیاط از روز پنجم تا هفتم را احتیاط کند
5. آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، مسأله 525
6، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص247، م10
(از آنجا که مراجع عظام بر نظریه صاحب عروه تعلیقه ای بیان نکردند، بدست می آید که آنها هم نظرشان با صاحب عروه یکی است)
7 . استفتائات جامعه الزهراء مجموعه 5 (ملحقات کتاب بانوان) ص10. آیت الله مکارم: کتاب استفتائات جامعةالزهراء ج2 ص5
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
مرگ بر اسرائیل .mp3
5.37M
#احکام_شرعی
#تبری
#راهپیمایی_روز_قدس
#حجتالاسلام_برسلانی
شرکت در راهپیمایی روز قدس و اظهار بیزاری از دشمن اصلی اسلام، مصداق قطعی تبری بوده و شرعا بر همگان واجب است.
✅ با انتشار حداکثری این صوت در فضای مجازی در حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه اسرائیل مشارکت کنیم.