#منبر_رمضان29
#مشترک_بانوان_آقایان29
❤️❤️ انتقال زکات فطره به شهر دیگر
⁉️اگر فردی بخواهد فطریه اش را به شهری دیگری ببرد و در آنجا به فقیر برساند، جایز است ؟
❣ زکات فطره را کنار نگذاشته است:
👈می تواند مال خود را به جای دیگری بفرستد و بعداز وصول در آنجا، به قصد زکات فطره به مستحق بدهد و یا مالی را که در شهر دیگر دارد، به نیّت زکات فطره پرداخت نماید.(امام خمینی ،آیات مکارم،
سیستانی)۱
❣ زکات فطره را کنار گذاشته است:
↩️ فقیر در شهرش پیدا نمی شود:
🌺انتقال آن به جای دیگر جایز است.
(امام خمینی ،آیات خامنه ای،مکارم، سیستانی)۲
↩️فقیر در شهرش پیدا می شود:
🌸احتیاط واجب آن است، به جای دیگر نبرد.(امام خمینی)۳
🌸کسی که فطریه را جدا کرده است و در شهر خود دسترسی به فقیر دارد، بنا بر احتیاط واجب نباید به منطقه دیگر منتقل کند.(آیت الله خامنه ای)۴
🌸احتیاط واجب این است، با وجود فقیر انتقال ندهد؛ مگر اینکه بخواهد به امام یا نائب خاص و یا نائب عام (حاکم
شرع) پرداخت نماید(مکارم: همچنین حاکم شرع مى تواند با توجّه به مصالح نیازمندان اجازه دهد آن را به محلّ دیگرى ببرند.)
(آیات سیستانی،مکارم)۵
📚 منابع
۱_العروة الوثقی، ج2،مبحث زکات، فصل فی بقیة احکام الزکاة،الثانیة عشر؛سیستانی،منهاج الصالحین، فصل وقت اخراج زکاة فطره، م1182
۲_پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: www.Leader.irاحکام روزه،سؤال237؛توضیح المسائل مراجع، ج 2،م1975
۳_ امام، تحریرالوسیلة، ج 2،زکات فطره، القول فی وقت وجوبها، م3؛ توضیح المسائل مراجع،ج2،
م2035؛
۴_۲_پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: www.Leader.ir، پرسش و پاسخ منتخب، زکات، پرسش 12972
۵_العروة الوثقی،ج2،زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها،م4،سیستانی،منهاج الصالحین،ج ،1فصل وقت اخراج زکات فطره،م1182
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان29
#اختصاصی_بانوان29
✅منظور از استظهار چیست؟1
🍀- استظهار به این معنی است که خانم عبادت و سایر کارهایی که در حال حیض حرام است را ترک کند تا وظیفه واقعی او روشن شود.
✅ استظهار وظیفه کیست؟
🍀استظهار کردن مربوط به خانمی است که:
1ـ صاحب عادت عددیه باشند، خواه عادتش وقتیه هم باشد یا نباشد.
2ـ عدد ایشان کمتر از ده روز باشد.
3ـ خون از عدد همیشگی ایشان تجاوز کرده باشد.2
4ـ احتمال دهند خونریزی از ده روز بگذرد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
5- حکم استظهار مخصوص زنی است که خون دیدن او، پس از ایّام عادت ادامه پیدا میکند و در مورد زنی که
قبل از ایّام عادتش خونی مشاهده میکند که حکم استحاضه را دارد، سپس خون ادامه پیدا کرده و از عادتش
بیشتر میشود، جاری نیست. مثلا زنی که عادت وقتیّه و عددیّه دارد و در ماه اوّل و ماه دوّم ایّام عادت او از
دهم تا پانزدهم ماه بوده است، اگر این زن در ماه سوّم در ایّام عادت خون ببیند، ولی این خون ادامه پیدا کند
و تا ماه آینده قطع نشود پس از سپری شدن ایّام حیض در ماه چهارم، زن نداند خونریزی اش تا بعد از بیستم
ماه ادامه پیدا میکند یا نه، چنین فردی دهم تا پانزدهم ماه چهارم را حیض قرار میدهد و بعد از تمام شدن
ایّام عادت، یعنی پانزدهم ماه در صورت شک در وضعیّت خون، باید وظایف مستحاضه را انجام دهد و
نمیتواند استظهار نموده و عبادت را ترک نماید. (آیت الله سیستانی)3
نکته: نسبت به شرط پنجم که مطابق با نظر آیت الله سیستانی بیان شد به نظر می رسد نظر حضرت امام ره و
آیت الله مکارم هم همین باشد.
🌺حکم استظهار و مدت آن4
🍀- احتیـاط واجب آن است که زن یک روز عبـادت را تـرک کـند و بعد از آن میتـواند تا روز دهـم عبادتش را ترک کند؛ ولی احتیاط مستحب است تا روز دهم تروک حائض و اعمال مستحاضه را انجام دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🍀- احتیاط مستحب است که خانم یک روز عبادت را ترک نماید؛ سپس غسل حیض نموده و اعمال مستحاضه را انجام دهد هر چند جایز است در صورتی که شکش نسبت به وضعیت خون همچنان باقی است، بیشتر از یک روز
(تا کامل شدن ده روز)، عبادت را ترک نماید. (آیتالله سیستانی)
🍀- تا روز دهم ترک عبادت کند. (آیت الله مکارم)
🌺وظیفه خانم نسبت به عباداتی که در ایام استظهار انجام نداده است، چیست؟5
🍀الف: اگـر پیش از ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده است: نمازهای او قضا ندارد و تمام خون او حیض است؛ و
البته اگر روزه گرفته، قضای آنها واجب است.
🍀ب: اگر خون او از ده روز بگذرد: باید تعداد روزهای عادت خود را حیض و بقیه رااستحاضه قرار دهد و عبادتهایی را که
در زمان استظهار (بعد از روزهای عادت )به جا نیاورده، قضا نماید. (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
نکته: تفصیل حکم نسبت به تجاوز خون از ده روز به صورت مستمر یا غیر مستمر خواهد آمد.
📚منابع:
1 . این تعریف شرح االسمی است گرچه در برخی منابع به آن اشاره شده است مثل: سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، ص195، م568.
2، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م 506؛ امام خامنه ای، اقتباس از استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 724025 تاریخ استفتاء: 28/09/1395
3 . توضیح المسائل جامع 4 جلدی، ج 1، م606.
4، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م506 تحریرالوسیله، ج1، فصل فی الحیض، ص88، م18 ، منهاج الصالحین، سیستانی، ج1، ص78، م220، توضیح المسائل جامع، م 567 مورد ج ، عروه الوثقی، فصل فی الحیض، ص254،: م23 : و استفتاء خصوصی: مرکز پاسخگویی. کد رهگیری : 9807240014
وسایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo؛
5. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص297، م506.
*سلام🌸مژده🌸مژده🌸*
#سامانه_پیامکی_احکام_شرعی
#مرکز_ملی_پاسخگویی
💢#سوالات احکام شرعی در موضوعات مختلف را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 👇👇
30009640 ارسال کنید و پاسخ را دریافت نمایید 💢
ا🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔴 همچنین می توانید از طریق این
سایت 👈 WWW.30009640.ir
سوال خود را رایگان (بدون هزینه پیامکی) ارسال کنید و پاسخ از طریق پیامک به خط شما ارسال می شود.
✳️نشر این پیام برای شما #صدقۀ_جاریه محسوب می شود
✳️
🌸✳️
✳️🌸✳️
#منبر_رمضان30
#مشترک_بانوان_آقایان30
❤️❤️پرداخت زکات فطره،به عنوان هدیه، به فقیر
⁉️ آیا می توان فطریه را به عنوان هدیه به فقیر داد؟یا باید به او گفته شود زکات فطره است؟۱
🍀چیزی را که انسان بابت زکات به فقیر می دهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد، مستحّب است به طوری که دروغ نشود به اسم هدیه بدهد ولی باید قصد زکات نماید.( امام خمینی،آیت الله خامنه ای)
🍀چیزی را که انسان بابت زکات به فقیر می دهد لازم نیست به او بگوید که زکات است بلکه اگر فقیر خجالت بکشد،مستحّب است مال را به قصد زکات به او داده و زکات بودنش را اظهار ننماید.(آیت الله سیستانی)
🍀لازم نیست به فقیر بگویند که این مال زکات است بلکه می توان زکات را به صورت هدیه به او داد(البتّه به طوری که دروغ نشود) ولی در هر حال باید قصد زکات کند. (آیت الله مکارم)
📚 منابع
۱_العروة الوثقى، ج 2،کتاب زکات، فصل فی اصناف المستحقین، مسئلة12؛
توضیح المسائل مراجع، ج2،مسئلة 1935؛پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به نشانی: ،www.Leader.irاحکام روزه، سؤال243؛سایت ادمین امام خامنه ای، واحد همسان سازی، جزوه ارسالی رمضان 1401،س36
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#منبر_رمضان30
#اختصاصی_بانوان30
✅حکم پاکی از خون قبل از ده روز
اگر خانمی قبل از ده روز پاك شود وظیفه اش چیست؟
🌺1ـ اگـر یقین دارد که در باطن خون نیست:1
🌹الف)چنانچه زن یقین دارد دوباره خون می بیند و تا قبل از ده روز پاک می شود:
- حکم نقاء متخلل جاری است. (حضرت امام ره، آیات عظام سیستانی و مکارم)
🌹ب) چنانچه گمان دارد یا احتمال می دهد دوباره خون می بیند: 2
- باید غسل کرده و عبادات را انجام دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام سیستانی و مکارم)3
🌹ج) چنانچه عادت زن بر این است که دوباره خون می بیند:4
🍀- بنابر احتیاط واجب غسل کند و جمع بین تروک حائض و اعمال خانم طاهر داشته باشد. (حضرت امام ره)
🍀-باید برای عبادتهای خود غسل حیض کند هر چند گمان دارد که قبل از تمام شدن ده روز دوباره خون میبیندامّا چنانچه تکرار این حالت (خون دیدن دوباره) در وی به حدی بوده است که در او اطمینان به خون دیدن قبل از ده روز ایجاد کرده، در اینصورت پاکی مذکور، حکم نقاء متخلل را دارد. (آیت الله سیستانی)
🍀- باید غسل کند و عبادات را انجام دهد. (آیت الله مکارم)
🌺2ـ اگر احتمال میدهد در باطن خون باشد:
🍀- لازم است استبرا کند. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم)4
🍀- اگر زن قبل از ده روز پاک شود و احتمال بدهد که در باطن خون هست، یا باید عبادتها را احتیاطاً انجام دهد یا
استبراء کند و جایز نیست بدون استبراء عبادات را ترک کند. (آیت الله سیستانی)5
✅استبراء
گفتیم که اگر خانمی قبل از ده روز در ظاهر پاک شود ولی احتمال دهد که در باطن بدن خون باشد بحث استبراء مطرح می شود. اکنون به بیان جزئیات این عمل می پردازیم.
✅معنای استبراء6
استبراء از خون حیض، عمل خاصی است که زن برای آگاهی از وضعیت باطن مجرا و اینکه آیا آلوده به خون حیض
است یا نه انجام میدهد. این استبراء در موردی انجام میشود که زن دارای دو شرط باشد:
🌹1. خونریزی اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد.
🌹2. یقین به پاکی باطن مجرا نداشته باشد و احتمال عقلایی دهد باطن مجرا پاک شده است. بنابراین اگر بداند باطن
مجرا همانند ظاهر آن پاک شده است یا باطن مجرا بر خلاف ظاهر آن، پاک نیست نیازی به استبراء نمیباشد.
📚منابع:
1. توضیح المسائل مراجع، م505 و444، عروه الوثقی، فصل فی الحیض، م25، توضیح المسائل جامع، م570 و484، مکارم توضیح المسائل، م435 و482
2، امام، توضیح المسائل مراجع، م505 ، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25، امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 760497 :
تاریخ استفتاء: 04/02/1396سیستانی، توضیح المسائل جامع، م570 ، مکارم شیرازی، عروه الوثقی، ج 1، فصل فی الحیض،م 25
3.عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م570
4. عروه الوثقی، فصل فی الحیض، تعلیقه بر م25 و توضیح المسائل جامع، م57
5،توضیح المسائل مراجع، ج1، م506، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، ص253، م23 و م26؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء 760497 :تاریخ: 04/02/1396
6. توضیح المسائل جامع،ج1, م566؛ استبراء کیفیت خاص واجبی ندارد و به هر شکلی بتوان از وضعیت باطن مجرا و پاکی یا آلودگی آن به خون کسب اطّلاع
کند کافی است، مثلا قدری پنبه داخل فرج نماید...؛
7 ، عروه الوثقی، ج1، فصل فی الحیض، م23 و توضیح المسائل جامع، مسأله 565.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
باسمه تعالی
⁉️ درباره «کارت به کارت کردن زکات فطره» به سه نکته باید توجه داشت:
۱- اگر فقیری که قرار است برای او کارت به کارت کند، در شهر خودش باشد، اشکال ندارد و به محض کارت به کارت کردن، زکات فطره ادا می شود.
۲- اگر بخواهد به شهر دیگری غیر از شهری که در آن ساکن است کارت به کارت کند، مقام معظم رهبری (دام ظله) فرمودند که این کار نوعی انتقال محسوب شده و خلاف احتیاط است.
۳- از معظم له در خصوص پولی که به عنوان زکات فطره کنار گذاشته شده و قصد دارد که به فقیر خاصی در شهر خودش پرداخت کند ولی به دلیلی به فقیر مد نظر دسترسی ندارد، سوال شد که آیا می تواند پول کنار گذاشته را برای خودش بردارد و به جای آن از پول حساب خود، به کارت فقیر واریز کند؟ فرمودند: این مقدار اجازه داده می شود.
#زکات_فطره #کارت_به_کارت #انتقال_زکات_فطره
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رمضان امسال ۲۹ روزه و چهارشنبه عید فطر است
🔹حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: بنابر پیشبینی کارشناسان، این هلال به راحتی دیده خواهد شد و انتظار این است رمضان امسال ۲۹ روزه و روز چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر باشد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#عید_فطر
دفاتر آقایان سیستانی و مکارم فعلا اظهار نظر نکرده اند.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
بسم الله الرحمن الرحیم
🔶 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع میرساند برابر گزارشهای رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر است.
ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
دفتر مقام معظم رهبری
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
سایت آیتالله مکارم هم رسما عید را اعلام کرد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
همچنین سایت آیتالله سیستانی نیز رسما عید را اعلام کرد.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh
#استفتاء_جدید
#مقام_معظم_رهبری
⁉️ حکم عدم رعایت نوبت و حق تقدم دیگران در مثل صف نانوایی یا ویزیت دکتر و امثال آن چیست؟ آیا حرام است؟
✍ اگر ظلم در حق دیگران محسوب شود حرام است.
کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇
https://eitaa.com/ahkamyartabligh