📌 شبهه
آیا #خواستگاری امام حسین(ع) از یک #زن مورد علاقه یزید، عامل واقعه کربلا بوده است؟
در این شبهه چنین مطرح است که
دلیل #قتل امام #حسین(ع) توسط یزید، دعوای آن دو در #ازدواج با زنی زیبا به نام #اُرینب است.
در اين داستان، #يزيد به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوتراني يزيد گرديد.
لذا امام حسین(ع) ارینب را به #عقد درآورد تا با #یزید ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد.
و این داستان، آغاز #كينه_توزي و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه #كربلا بوده است.
📚دینوری، الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛
📌#پاسخ:
◀️تنها منبع این خبر، #ابن_قتيبه است.
◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشارهاي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل ميكند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛
◀️در این داستان ساختگی، امام #حسین(ع) در زمان #معاویه ساکن #عراق بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن #مدینه بوده است.
◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را #سه_طلاقه ميكند و حال آن كه بر اساس #فقه #شيعه سه طلاق در يك مجلس جايز نميباشد. و #سه_طلاقه از احکام #اهل_تسنن است.
◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است.
◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا #هدف_قیام حسین(ع) که افشای #جنایات #یزید و مبارزه با حاکم #ظالم و کسی که #دین خدا را تغییر داده، فراموش گردد.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌نشست تخصصی آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قیام عاشورا
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
برگزار کننده:
دانشگاه فارابی دانشگاه تهران
لینک ورود به جلسه:
👇👇https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
👇👇
🌻 @ahlebait110
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سالروز رحلت استاد مهدی پیشوایی تسلیت باد.
توضیحات استاد مهدی #پیشوایی درباره انگیزه و کیفیت نگارش کتاب #مقتل_جامع_سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
سالروز رحلت استاد مهدی #پیشوایی مورخ ارزشمند عرصه مکتب اهل بیت علیهم السلام، استاد اخلاق و فرهیخته انقلابی تسلیت باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌قاتل امام حسین علیه السلام کیست؟
پاسخ:
بین #منبری_ها و #مداحان، شهادت امام #حسین(ع) توسط #شَمِر بن ذي الجوشن شهرت دارد، اما برخلاف این شهرت، دیدگاه مورخان کهن و حتی معاصر بر اساس اسناد بر این است که قاتل سیدالشهدا، #سنان_بن_انس است.
◀️طبق گزارش #مقاتل،
آنگاه که دشمنان از اطراف امام #حسین(ع) پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين ميافتاد و گاهي برميخاست. در اين حال سنان بن اَنس به او نزديک شد و با #نيزه ضربتي بر امام زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد.
سنان، به #خولي بنيزيد اصبحي گفت:
سر حسین(ع) را از بدن جدا کن!. #خولي خواست اين کار را بکند، امّا دچار سستي شد و #لرزه بر اندامش افتاد. سنان به او گفت:
خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه خودش از اسب فرود آمد و سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کرد.
سِنان بناَنس شخصي احمق و سبک مغز بود، او در صدد به دست آوردن سر مبارک امام حسین(ع) و اميدوار به #جايزه #ابنسعد بود. طبق روايت #ابيمخنف از امام #صادق(ع)، او از ترس اينکه مبادا سر امام به دستش نيفتد، هر يک از سپاه #کوفه را که به امام نزديک ميشد، مورد حمله قرار داده، به عقب ميراند، تا اينکه بالاخره نزد حضرت فرود آمد و گلوي [مبارک] آن حضرت را بريد و سر [مبارک] را جدا کرد و آن را به خَوْلي بن يزيد سپرد.
◀️طبق گزارش شیخ #صدوق(م381ق) نیز،
سِنان بن اَنس ايادي ـ كه لعنت خدا بر او باد ـ پياده شد و #محاسن امام حسين(ع) را گرفت و با شمشير بر گلوي وي ميزد و ميگفت:
«به خدا سوگند، سرت را از تنت جدا ميكنم در حالي كه ميدانم تو پسر رسول خدايي و از جهت پدر و مادر برترين مردمان هستي.»
اگرچه #خوارزمی #قاتل امام را شمر می داند، اما بسیاری از مورخان آن را صحیح نمی دانند. چنانکه:
◀️قاضي نُعمان تميمي مغربي(م 363 ق) صاحب کتاب شرحُ الاخبار في فَضائل الائمة الاطهار، قاتل امام را سنان می داند؛
◀️ابناثير(م630ق) در کتاب اُسْدُالْغَابَة في معرفة الصَّحابة دربارة قاتل امام حسين(ع) پس از نقل چند قول، ميگويد: صحيح آن است كه سِنان بن اَنس، حسين بنعلي(ع) را كشت.
◀️يوسف بنقُزَغْلِي بغدادي معروف به سِبْط ابنجُوْزي(م654ق) در کتاب تَذكرةالخواص من الامّة بذكر خَصائص الائمة(ع) نیز چندين قول را بيان كرده و سپس گفته است كه صحيحتر آن است كه سِنان بن اَنس نَخَعِي با مشاركت شمر، حضرت را كشتند.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453، 454.
📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس30، ص 226.
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص36؛
📚ابناثير، اُسْدُالْغابَة في معرفة الصَّحابَة، ج1، ص498.
📚برای مطالعه بیشتر، ر.ک. #مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقتل #لهوف
حجت الاسلام دکتر مصطفی #صادقی کاشانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
لینک:
https://iqna.ir/fa/news/4078168/
👇👇
🌻 @ahlebait110
مراسم سالگرد حجت الاسلام استاد مهدی #پیشوایی و فرزندش
جمعه ۲۸ مرداد
شهر قم، بقیع، امام زاده جمال غریب
🌻 @ahlebait110
185.pdf
410.6K
📌پژوهشي درباره دو #زيارت_ناحيه مقدسه و زيارت #رجبيه
◀️زیارت ناحیه که به بحث های #عاشورا پرداخته است، چقدر اعتبار دارد؟
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محسن #رنجبر
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از طبری نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) در فتوحات وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع در نقل نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
سیف بن عمر نیز جاعل حدیث است.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن او اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است.
حال باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلیِ همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚عبدالبر، الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق است و می خواهند #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
۲۶ مرداد سالروز بازگشت #آزادگان سرافراز به وطن گرامی باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فلسفه #قیام_عاشورا از زبان امام #حسین علیه السلام
امام حسین(ع) فرمود:
«اگر آنان(بنی امیه) از من تقاضاي #بیعت هم نکنند من باز هم آرام و ساکت نخواهم نشست ؛
زیرا اختلاف من با دستگاه خلافت تنها بر سر بیعت با #یزید نیست که با سکوت آنان در موضوع بیعت، من نیز سکوت اختیار کنم؛ بلکه وجود یزید و خاندان وي موجب پیدایش
◀️ #ظلم و ستم
◀️ و سبب #شیوع_فساد
◀️ و #تغییر در #احکام اسلام گردیده
و این وظیفه من است که در راه اصلاح این مفاسد و امر به معروف و نهی از منکر و احیاي قانون جدم رسول خدا(ص) و زنده کردن راه و رسم پدرم #علی(ع) و #بسط_عدل و داد بپا خیزم و ریشه این نابسامانی ها را که خاندان بنی امیه است قلع و قمع نمایم.»
📚ابناعثم كوفي، کتاب الفتوح، ج5، ص21؛
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج1، ص189 ـ 188؛
📚ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج4، ص97.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌انگیزه های قیام امام #حسین(ع)
امام حسین علیه السلام فرمود:
«اي مردم! #پيامبر اکرم(ص) فرمود:
هر مسلماني با #سلطان_ستمگري مواجه گردد كه #حرام خدا را #حلال نموده و پيمان الهي را در هم ميشكند و با سنّت [و قانون] پيامبر(ص) به #مخالفت برخاسته و در ميان بندگان خدا، راه گناه و دشمني در پيش ميگيرد، ولي او در مقابل چنين حاكمي، با عمل و يا با گفتار، اظهار مخالفت ننمايد، بر خداوند است كه اين فرد_ساكت _ را به جايگاه همان #طغيانگر، [در آتش جهنّم] داخل كند.
[اي مردم] آگاه باشيد! اينان (بني اُمَيَّه) پيروي از #شيطان را برخود لازم و اطاعت خدا را ترك نمودهاند، #فساد را علني و حدود الهي را تعطيل نموده، #فيء [بخشي از بيت المال] را به خود اختصاص داده اند، و #حرام خدا را حلال و #حلال خدا را حرام کردهاند و من براي #تغيير اين وضعيّت شايستهترم.»
📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص403.
📚خوارزمی، مقتلالحسين، ج1، ص234 ـ 235.
👇👇
🌻 @ahlebait110