eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
646 عکس
245 ویدیو
284 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اوج مظلومیت امام (ع) فرمود: «مردم عصر امیرمؤمنان (ع) می خواندند، فضیلت اهل حق را می شناختند، اما پس از آگاهی از ، با آن حضرت می جگیدند.» 📚قاضی نعمان مغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص388. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 آیا کتابخانه ها در ایران صحت دارد؟ یکی از شبهات تاریخی این است که با حمله به 'کتابخانه های زیادی و مسلمانان خیلی از اموال را به بردند. آیا واقعا این ادعا در صحت دارد؟ 📍 : درباره دستور به کتابخانه های ایران توسط می توان گفت: 📌تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون است. ◀️ایران کتابخانه های زیادی نداشته است و حتی علما و نویسندگان ایرانی نزد شاهان ساسانی طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته : «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.» ◀️کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» مطلب خود را ذکر کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. بلکه نویسنده نیز خود با قاطعیت درباره آتش سوزی سخن نمی گوید. لذا این مطالب طبق قاعده علمی در مورد ایران صراحتی نداشته و صحت تاریخی ندارد. ◀️جالب آنکه گزارش مورخان اشاره به کتاب سوزی دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود و بعدها در طول هجوم ها گرفته بود و هنگام آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود. 📚حاجی خلیفه، کشف الظنون، ج1، ص679؛ 📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر، ج1، ص631. 📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
از مدینه تا کربلا.pdf
2.86M
📌از مدینه تا این کتاب حاوی سخنان امام علیه السلام از مدینه تا کربلا است. نویسنده: حضرت آیت الله محمدصادق 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 امام علیه‌السلام به آیت الله : شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر. سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله(بهاييت) را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین ع است! گفتم: چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در کاشان زدند؛ چون از بدنم میرفت بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر ؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از (ع) کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین ع آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و ریختی؛ ننوشیدی این هدیه ما در ، باشد تا در جبران کنیم. 📚 منبع: کتاب آخرین گفتارها. به ما بپیوندید 👇 👇 🌻 @ahlebait110
سلام علیکم به نیابت از همه سروران و عزیزان بزرگوار نائب الزیاره در زیارت هستم. در خادم مضیف حرم امیرمومنان علی علیه السلام برای زائران هستم. دعا کنید مورد قبول حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
کنار مرقد مطهر امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی همه بودم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زمانی ذکر نام امام حسین(ع) جرم بود. نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید: رسول الله(ص) فرمود: هرکس من، (ع) و (ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است. طبق گفته : چون نصر این حدیث را نقل کرد، عباسی دستور داد تا را هزار بزنند. وقتی به او گفتند که نصر نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد. 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فرازی از‌ زیارت‌ علیه السلام: وَ بَــــذَلَ‌ مُهْــجَـــتَهُ‌ فِیــکَ‌ لِیَسْـــتَنْقِذَ‌ عِــبَادَکَ‌ مِنَ‌ الْجَـــهَالَةِ وَ حَــیْرَةِ‌ الضَّلالَةِ ترجمه: امام حسین علیه السلام جانش‌ را در راه‌ تو‌(خداوند) بذل‌ کرد تا بندگانت‌ را از و سـرگردانی‌ و گمراهــی‌ برهاند. 📌اربعین حسینی تسلیت باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
شروع فعالیت در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام برای همه دعا کرده و دو رکعت نماز خوندم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت اربعین حامل تاریخ اجتماعی شیعه است. حجت‌الاسلام دکتر در گفت‌وگو با ایبنا: http://ibna.ir/x6qRX 🌻 @ahlebait110
📌روایتی عجیب اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی منع کرده اند. امام (ع) فرمود: «هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) گويند و آن فرد میتواند برخيزد و ، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315. 🌻 @ahlebait110
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است: ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢). در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت. این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩). این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است: وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ". حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١). فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است: قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ: رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲). بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.