eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5هزار دنبال‌کننده
612 عکس
217 ویدیو
257 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نظام موضوعات تاریخی در قرآن کریم ویژه طلاب، دانشجویان و معلمان و محققان تاریخ برای پژوهش های تاریخی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 👇👇 🌻 @ahlebait110
زندگانی امیرمومنان در عصر خلفا.pdf
237.7K
📌تاریخ زندگانی امیرمؤمنان (ع) در عصر خلفا بررسی تاریخی برخودر امام با خلفا و وضعیت عصر آن حضرت. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی هدیه این متن فاتحه ای نثار روح شهدا و مرحوم مادر ما باشد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 شب ٢٣ ماه مبارك شيخ طوسي در تهذيب روايتي را با سند موثق از محمد بن عيسي نقل كرده كه امام و امام عليهماالسلام فرموده اند: در شب ٢٣ ماه رمضان این دعا را در و غیر سجده، در حال ایستاده و نشسته؛ و در هر حال زياد تكرار كن و بعد از حمد و ثناي الهي و و درود بر پيامبر(ص) بگو: اللهمّ كن لوليّك [الحجة بن الحسن] في هذه الساعة، و في كلّ ساعة، وليّاً و حافظاً، و قائداً و ناصراً، و دليلاً و عيناً، حتى تسكنه أرضك طوعاً، و تمتّعه فيها طويلا. 📚شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج٣ ص١٠٢ و ١٠٣. http://eitaa.com/nokaterjalie به تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام بپیوندید: 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💰اهمیت پرداخت خمس و زکات در نزد امیرمومنان علی(ع) امیرمؤمنان (ع)، مانند عصر نبوی نسبت به کسانی که را سبک شمرده مؤاخذه کرده و به گرفتن آن اهتمام میورزید. امیرمؤمنان علی(ع) به اخذ نیز اهتمام جدی داشت و میفرمود: «کسی که زکات مالش را ندهد، نیست. کسی که زکات مال خود را ندهد، پذیرفته نخواهد شد.» حساسیت آن حضرت در اخذ وجوهات شرعی چنان بود که مِعقَل بن قیس و خِرّیت بن راشد را به با و فرستاد. 📚شیخ صدوق، علل الشرایع، ج2، ص377. 📚ابن سلام هروی، الاموال، ص426. 📚قاضی نعمانغربى، دعائم الاسلام، ج1، ص247؛ 📚همو، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج2، ص443. 📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج5، ص128. 📌پرداخت خمس و زکات هم جزو دین است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌اسوه تمام نمای و طبق فرمایش امام (ع): «امیرمؤمنان (ع) به دلیل راستی در سخن و امانتداری به مقام عظیم نزد رسول خدا(ص) رسید.» امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: « ، سبب برانگيختن و مردم شود.» امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «به خدا سوگند، زيركتر از من نيست، ليكن شيوه او و گناه كاري است. اگر پيمان شكني ناخوشايند نبود، زيركتر از من وجود نداشت، اما پيمان شكني است. هرچه گناه را برانگيزاند است.» 📚کلینی، الکافی، ج2، ص104، ح5؛ ج2، ص338، ح6. 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، نامه: 53، ص442؛ خطبه: 200، ص318. 👇👇 🌻 @ahlebait110
غلو و غالیان در مطالعات مستشرقان.pdf
287.6K
📌غلو و در مطالعات ترجمه و بررسی انتقادی فصل هفتم کتاب التشیع والاستشراق نوشته عبدالجبار . مترجم: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ماه رمضان جابر جُعفی گويد: امام عليه السّلام همواره بامداد روز جمعه، آن‌گاه كه شاخص آفتاب به اندازۀ نيزه‌اى مى‌رسيد، زود به مسجد مى‌رفت و چون ماه مى‌شد، پيش از آن‌وقت مى‌آمد و مى‌فرمود: «إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ اَلشُّهُورِ فَضْلاً كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ اَلشُّهُورِ همانا جمعه‌هاى ماه رمضان بر جمعه‌هاى ماه‌هاى ديگر، همانند فضیلت و برتری ماه رمضان بر ماه‌هاى ديگر است». 📚کلینی، الکافي، ج۳، ص.۴۲۹ 📚شیخ طوسی، تهذيب الأحكام، ج۳، ص۲۴۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌اوج علی(ع) در هنگام جهاد با دشمن و تهمت هایی که زدند تا به اهداف دشمن کمک کنند: ابو عون ثقفى گويد: زنى از بنى عباس خدمت امیرمومنان (ع) آمد در حاليكه آن‏ حضرت بالاى منبر بودند، آن زن گفت: يا اميرالمؤمنين سه چيز دلها را مضطرب كرد، آن حضرت فرمود: آنها چه هستند؟ زن گفت: ⬅️تو به رضايت دادى، ⬅️ شدی ⬅️و در هنگام گرفتارى بی تابى(اظهار ناتوانی) مى ‏كنى. 📚ثقفی، الغارات، ج1، ص39 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیره فرهنگی و اجتاعی1.pdf
1.81M
تاریخ و سیره فرهنگی و اجتماعی امیرمؤمنان (ع) و حضرت (س) همراه با بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی عصر آن حضرت نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی هدیه: صلوات نثار روح و مرحوم مادر بنده 👇👇 🌻 @ahlebait110
حضور در حماسه روز قدس شهر مقدس قم عکاس: خبرگزاری حوزه علمیه قم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌حفظ واجب است. امیرمؤمنان علی(ع) درباره حفظ وحدت اجتماعی خطاب به نوشت: «بدان، در ، هیچکس مانند من وجود ندارد که به وحدت امت و به انس گرفتن آنان با همدیگر، از من دلسوزتر باشد.» 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، نامه: 78، ص465. 👇👇 🌻 @ahlebait110
❌خرده گیری از امام معصوم و عالم به دین و دنیا ممنوع در جریان حکمیت به امیرمومنان (ع) ایراد گرفت و توهین کرد. آن حضرت در پاسخ وی فرمود: «تو چه میدانی که چه چیز به من است و چه چیز به من است؟ لعنت خدا و لعنت كنندگان بر تو باد، اى متكبّر ، پسر ! سوگند به خدا، تو يكبار در زمان كفر و بار ديگر در ، شدى و مال و خويشاوندى تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد. آن كس كه خويشان خود را به دم سپارد و مرگ و نابودى را به سوى آنان كشاند، سزاوار است كه بستگان او بر وى خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، خطبه: 19، ص62. 👇👇 🌻 @ahlebait110
1️⃣حسادت ها، کینه ها و دشمنی ها با امیرمومنان علی(ع) (م292ق) مشهور و کهن درباره روزهای نخستین علی(ع) می نویسد: «ولیدبن عقبه از جانب به آن حضرت گفت: تو به همه ما ضربه زده ای؛ پدر من را بعد از غزوه گردن زدی، پدر سعیدبن عاص را در هنگام جنگ کشتی و هنگام برگرداندن پدر به به ایراد گرفتی.» به این دلایل ما با تو بیعت نمی کنیم و تو را قبول نداریم!!!!!!!! 📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص178. 👇👇 🌻 @ahlebait110
2️⃣حسادت ها، کینه ها و دشمنی ها با امیرمومنان علی(ع) بنابر گفته عبدالله بن بَديل بن وَرقاء خُزاعي: قریش به دلیل هایی که از (ع) دارد، هرگز تسلیم او نمی شوند. ابن ابی الحدید(م656ق) نیز می نویسد: «تمام اهل بصره، بسیاری از مردم مدینه و و قاطبه مردم مکه امیرمؤمنان علی(ع) بودند. به طوری که کاملا مخالف او بود و همراه با بنی امیه بر ضد آن حضرت بودند.» 📌«برخی از علمای اهل سنت مانند علی بن جعد، به دلیل دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع)، از این جهت که نام آنان علی است، پدارن خود را می گفتند.» 📚ابن كثير‏، البدایه و النهایه، ج2، ص204. 📚منقری، وقعة صفین، ص102. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص103. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شرط قبولی روزه ◀️‌‌امام علیه السلام فرمود: کامل کردن روزه به پرداخت است، همانطور که بر پیامبر(ص) کمال نماز است. ‌همانا کسی که بگیرد و زکات ندهد، روزه‌ای برای او نیست. ‌ 📚شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۱۹. 📌تاثیر پرداخت فطریه ◀️معتب گوید امام صادق(ع) به من فرمود: برو و زکات فطرهٔ و غلامانم را _ که به تو می دهم_ بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز؛ زیرا اگر یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟! حضرت فرمودند مرگ. 📚کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۷۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
نظام موضوعات تاریخی در قرآن-حجت الاسلام و المسلمین جباری.mp3
14.65M
🔰 نظام موضوعات تاریخی در قرآن 🎙ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/pIrAn 📅 زمان: از روز پنجشنبه 16 فروردین 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
نظام موضوعات تاریخی در قرآن-دکتر دانش کیا.mp3
13.24M
🔰 نظام موضوعات تاریخی در قرآن 🎙ارائه دهنده: 👤 دکتر محمدحسین دانش‌کیا 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/bj3uw 📅 زمان: دوشنبه 20 فروردین 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
نظام موضوعات تاریخی در قرآن-حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری.MP3
52.26M
🔰 نظام موضوعات تاریخی در قرآن 🎙ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/xcrqy 📅 زمان: از روز شنبه 18 فروردین 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
📌فساد بنی امیه طبق گزارش (م310ق): یزیدبن عبدالملک از خلفای اموی، ضمن آنکه به طور علنی می خورد، مسلمانان نیز گردید. وی، را همراه خود به برد و تصمیم داشت بر بام درست کند و در آن شراب بنوشد. 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج7، ص209. 📌اگر الان جلوی بی بندوباری را نگیریم، فردا خانواده هیچ کس ندارد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ۱۲۰۰۰ نتیجه کشف حجاب رضاخان 👈 فقط در همان ماه اول، تنها در تهران! 🔰از یک منبع بی‌طرف بشنوید: پس از اینکه پروژه را اجرا کرد، دیری نپایید که آثار خانمانسوز آن مثل و کاهش عمومی آشکار شد. در این زمینه کافی است، نگاهی به کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» اثر جعفر شهری بیندازیم که با تأسف فراوان می‌نویسد: به محض اجرای کشف حجاب، نسبت به ، ۶۰۰ به ۱۰۰ فزونی گرفت، به صورتی که: "در برج اول اعلام ، بیش از ۱۲ هزار زن، تنها در تهران از شوهرانشان جدا شده و راهی خیابان‌ها گردیدند"... "از آزادی زن چیزی که عاید شد اینکه میزان فروش ، و لوازم توالت و ا و اسباب قر و فر به مقدار قابل توجهی سیر صعودی در پیش گرفت و مردانی که راه خیانت و و و تقلب آوردند"... شگفتی ماجرا زمانی روشن می‌شود که این آمار را نه با وضعیت امروز تهران، بلکه با جمعیت پایین تهران در آن روزگار محاسبه کنیم که به گفته برخی منابع به ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار نفر نمی‌رسید! 📚جعفر شهری، تاریخ اجتماعی تهران، ج۳، ص۵۸۸_ ۵۸۸ 👇👇 🌻 @ahlebait110