هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
4_590680839264665732.pdf
563.2K
📌 شهادت #محسن بن علی(ع)...
1⃣آیا امیرالمؤمنین #علی(ع) و حضرت #زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند؟
2⃣زمان شهادت وی کی است؟
3⃣آیا شیعیان برای محسن اقامه عزا کرده اند؟
📍پاسخ:
1⃣بر اساس گزارش تمامی منابع تاریخی، انساب و حدیث #شیعه و #سنی، حصرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرزندی به نام محسن داشته اند که در زمان حمل توسط رسول خدا(ص) نامگذاری شده است.
2⃣ #هجوم به خانه امیرالمؤمنین علی(ع) در ۳مرحله بوده؛ اما زمان هجوم آخر که منجر به سوختن در خانه، ضربت خوردن حضرت زهرا(س) و #شهادت محسن شد، ۵۰ روز بعد از رحلت رسول خدا(ص) است.
یعنی بعد از خطبه فدک و فراخواندن انصار و مهاجران و آن زمانی که شیعیان در خانه امیرالمؤمنین علی(ع) تحصن کردند تا حق ولایت الهی علی(ع) را از #غاصبان بگیرند.
📌 پس زمان شهادت محسن، اوائل #ربیع_الاول نیست. بلکه ۵۰ روز بعد از ۲۸ #صفر است.
3⃣ #خلفا با #هجوم⚔ به خانه امیرالمؤمنین #علی(ع) افزون بر ضربه زدن به پهلوی حضرت #زهرا(س) و #سقط کردن محسن، به درگیری⚔ با اصحاب علی(ع) پرداختند.
4⃣طبق گزارش قاضی #عبدالجبار سنی(قرن۴) در کتاب تثبیت دلائل النبوه، بسیاری از شیعیان از جمله شیخ #مفید در #شام، #فلسطین، #بغداد و شهرهای شیعه نشین برای محسن اقامه #عزا می کردند.
📌برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی اخبار محسن بن علی(ع) اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر #جباری و #یاوری مراجعه کنید.
👇👇
🌻 @ahlebait110
💠 #مومــن_واقـــعـےکیســــت!؟
امیرالمومنین #علی(ع) فرمودند:
#مومن کسی است که:
✍ #کسبش حلال است.
✍ #اخلاقش مهربان و رئوف است.
✍ #قلبش سالم از #کینه و کدورت است.
✍زیادی مالش را #انفاق کند.
✍زیادی #سخنش را نگه می دارد.
✍مردم از #شرّش در امان باشند و به خیرش امیدوارند.
✍ در برخورد با مردم #با_انصاف است.
📚 نصایح، ص281
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌 زمان #خوبی و زمان #قحطی
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمودند:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.🌱🌴🌱
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
👇 👇
🌻 @ahlebait110
زندگی نامه امام #حسن عسکری(ع)...
ولادت، #مدینه در ۸ ربیع الثانی۲۳۲،
شهادت، #سامرا، هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰،
نام مادر، #حُدیث،
طول عمر، ۲۸ سال،
مدت امامت، ۶ سال.
فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی...
#آموزش و تربیت شاگردان،
صدور روایات جهت تربیت #شیعیان،
مدیریت سازمان #وکالت برای برقراری ارتباط با شیعیان در سرزمین های اسلامی،
معرفی امام زمان(عج) به شیعیان،
آماده کردن شیعه برای عصر #غیبت و ضرورت رجوع به #فقیه باتقوا، عالم و کاردان.
رنجهای منجر به #شهادت:
1⃣ #حبس و مراقب پیوسته از امام عسکری(ع) در دوران #امامت؛
2⃣ مهتدی درصدد #قتل آن حضرت بر آمد، اما وی مرد و معتمد عباسی روی کار آمد.
3⃣ امام #عسکری(ع) خطاب به مادر خویش فرمود:
در سال ۲۶۰ به من #اذیت و آزاری خواهد رسید که میترسم من را دچار #رنج و مشقت کند.
4⃣ عمر کوتاه امام و شهادت در ۲۸ سالگی، آن هم بدون سابقه #بیماری و فاصله کوتاه رهایی آن حضرت از #زندان تا مرگ که کمتر از ۱ ماه بود،
شاهدی دیگر بر توطئه خلافت در شهادت امام عسکری است.
📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۶۸
📚شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۱۱- ۳۰۱
📚نوبختی، فرق الشیعه، ص۱۳۹
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سفارش های امام #عسکری به شیعیان...
1⃣ خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید،
2⃣ در دین #پارسا و باتقوا باشید،
3⃣ در راه خدا کوشش کنید،
4⃣ #راستگو باشید،
5⃣ #امانتدار باشید،
6⃣ با همسایگان نیک رفتار باشید،
7⃣ به خویشاوندان #محبت و احسان بورزید،
8⃣ #خوش_اخلاق باشید،
9⃣ سجده های طولانی داشته باشید،
🔟 #زینت ما باشید نه مایه ننگ ما.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۸۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌غزلی از #فیض_کاشانی درباره حضرت #مهدی(ع) به تقلید از غزل #حافظ شیرازی:
الا یا ایّها المهدی مدام الوصل ناولها
كه در دوران هجرانت بسی افتاد مشكلها
صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
ز سوز شعله شوقت چو تاب افتاد در دلها
چو نور مهر تو تابید بر دلهای مشتاقان
ز خود آهنگ حق كردند، بربستند محملها
دل بی بهره از مهرت حقیقت را كجا یابد؟
حق از آیینه رویت تجلی كرد بر دلها
به كوی خود نشانی ده كه شوق تو
ز تقوا داده زاد ره، ز طاعت بست محملها
به حق سجاده تزیین كن مهل محراب و منبر را
كه دیوان فلك صورت از آن سازند محفلها
شب تاریك و بیم موج و گردابی چنین حائل
ز غرقاب فراق خود رهی بنما به ساحلها
اگر دانستمی كویت سبو می آمدم
خوشا گر بودمی آگه ز راه و رسم منزلها
چو بینی حجتحق را بهپایش جانفشان ایفیض
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها
👇👇
🌻 @ahlebait110
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش.
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند.
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانستهاند.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است.
📚 یوسفی غروی، موسوعة التاريخ الإسلامي، ج٤، ص٢٩٩ و ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦؛
@Yusufi_Gharawi
4_5926838539567235333.doc
22K
📌 #نماز توسل به #صاحب_الامر...
این نماز برای رفع گرفتاریها و برآورده شدن حاجت های مادی و معنوی با کیفیتی که ذکر شده است، خوانده شود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #تلنگر...
🌻آيت الله مجتهدی تهرانی:
#وضو میگیری، اما در همين حال اسراف میکنی..
#نماز میخوانی، اما با برادرت قطع رابطه میکنی..
#روزه میگیری، اما غيبت هم میکنی..
#صدقه میدهی، اما منت میگذاری..
بر پيامبر و آلش #صلوات میفرستی، اما بدخلقی میکنی..
دست نگه دار بابا جان!
ثواب هايت را در #کيسه_سوراخ نريز!
🌻 #قرآن کریم:
هرکس از یاد خدای رحمان روی گرداند،
شیطانی بر او میگماریم که همواره همراهش باشد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
نهم ربیع مهدی مسائلی.pdf
2.01M
کتابی مفصل درباره نه ربیع و پاسخ به برخی سوال های پیرامون آن.
نویسنده: مهدی مسائلی.
این کتاب صرفا دیدگاه های ایشان است و بنده دیدم کتاب جامعی است، بارگذاری کردم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #اتحاد و #اخوت، اساس شوکت مسلمانان.
متن خطابه ای از آیت الله العظمی شیخ عبدالحسین رشتی ره:
http://pishine.ir/archives/16798
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌موقوفه اى براى #حرامزاده_ها
به ابو عبید علی بن الحسین بن حرب بغدادی که یکی از محدثان و قاضیان مشهور مصر در قرن سوم و چهارم هجری قمری میباشد، گفته شد:
«ولید بن رفاعه» مالی را #وقف نموده و شرط کرده که این موقوفه صرف امور خیر شود، ولی خودش مصداق معینی برای آن تعیین نکرده است.
ابو عبید از احوال واقف پرسید. به او گفتند:
او والی مصر بود و روی منبر #علی بن ابیطالب(ع) را #لعن میکرد. تا ابوعبید این را شنید، گفت:
پس موقوفه اش را برای #حرامزادهها مصرف کنید!
ابن حجر عسقلانی پس از نقل این ماجرا میگوید:
این کلام ابو عبید اشاره به این حدیث نبوی دارد که دشمن علی حلالزاده نیست.
📌وقيل لأبي عبيد:
إن فِي حُبس الوليد بن رفاعة شرطاً، وهو أن يُجعل فِي وجوه البرِّ وَلَمْ يعين شيئاً. فسأل أبو عبيد عن ترجمته، فقيل لَهُ: كَانَ عامل مصر. وَكَانَ يلعن علي بن أبي طالب على المنبر فقال: اجعلوا حُبسه للمنبوذين، فثبت إِلَى الساعة. وأراد أبو عبيد التلميح بالحديث الوارد، إن من يبغض علياً لغير رِشْدَةٍ.
📚عسقلانی، رفع الإصر عن قضاة مصر، تحقیق: دکتر علی محمّد عمر ، مکتبة الخانجي، قاهره، ١٤١٨ق
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 منزلت #صدقه....
امام #صادق(ع) در هنگام شب کیسه ای بسیار سنگینِ پر از #نان را بر دوش می کشید و برای گروهی از #فقیران بی خانمان #مدینه که زیر سایبان محله بنی ساعده خوابیده بودند می برد.
ایشان قرص های نان را در لباس آن فقرا قرار می داد تا صبح فردا که از خواب بر می خیزند گرسنه نمانند.
یکی از #شیعیان به امام(ع) عرض کرد: آیا این فقیران به امر امامت و ولایتِ{ اهل بیت(ع)} شناخت و اعتراف دارند؟
امام فرمود: خیر. اگر شناخت داشتند که بر ما واجب بود حتی #آرد و #نمک خود را نیز با آنان شریک شویم.
سپس امام صادق(ع) به آن شخص فرمودند:
پدرم امام #باقر(ع) وقتی چیزی را به عنوان صدقه به #نیازمند می داد {برای چند لحظه} از او پس می گرفت و آن را #می_بوسید و می بویید و سپس دوباره به او بر می گرداند؛
زیرا #صدقه پیش از آنکه به دست نیازمند برسد، نزد #خدا قرار می گیرد.
از این رو دوست دارم آن را {صدقه یا دست سائل را} ببوسم زیرا هم خداوند و هم پدرم به آن عنایت داشته اند.
📚عیاشی، تفسير، ج۲، ص۱۰۸_۱۰۷
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سؤال
آیا #شیعیان اعتقادی یا همان اثناعشری در قیام #زید فرزند امام #سجاد(ع) حضور داشتند؟
پاسخ:
بله.
نوح، منصور و حمزه فرزندان ابوحمزه #ثُمالی و سلیمان بن خالد اَقطع در قیام زید شرکت کردند و فرزندان ابوحمزه شهید شدند.
📚احمدبن علی نجاشی، الرجال، ص115، 183.
👇👇
🌾 @ahlebait110
زیدیه.pdf
87K
📌توضیحی مختصر درباره شخصیت و قیام #زید پسر امام #سجاد(ع).
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #پیامبر_رحمت...
#پیامبر(ص) با جامعه ای فرو رفته در ظلمات، تندی، تیزی، فقدان حلم، خشونت ورزی روبرو شد و وقتی امیرمومنان #علی(ع) از او پرسید:
راه و رسم و سنت شما در تغییر دادن مردم جامعه جاهل چه بود؟
پیامبر(ص) فرمود:
#محبت،
بنیاد و اساس روش و سنت من است.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 نشست علمی و موضوعات پژوهشی در حوزه تاریخ معاصر.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 پاسخی به سخنان اخیر آقای حسن #روحانی در خصوص #مذاکرات رسول خدا(ص) با #کفار و #مشرکان
حجت الاسلام و المسلمین دکتر #جباری مدیر گروه تاریخ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی:
متاسفانه در طول تاریخ کم نبوده اند کسانی که با اغراض سیاسی اجتماعی و قومی و قبیله ای دست به تحریف تاریخ زده و چهره وارونه ای از واقعیات بروز داده اند و بخش زیادی از #تحریفات تاریخی بر این مبنا شکل گرفته است.
اما تاسف بارتر آن که بالاترین مقام اجرایی کشوری شیعی که به برکت صدها هزار خون پاک، بر این مسند تکیه زده، آشکارا به منظور توجیه عملکرد سیاسی اش و در ایام سالروز میلاد رسول خدا(ص) دست به #تحریف چهره آن حضرت زده و رفتاری را به آن عزیز مظلوم نسبت دهد که نه تنها هیچ مستند تاریخی برای آن نمی توان یافت، بلکه مسلمات تاریخی گواه بر ضد این سخنان است.
این ادعا که رسول خدا(ص) با #کفار #مذاکره می کرد حرفی در آن نیست، اما این که پس از #نقض_پیمان توسط کفار، آن حضرت مجددا با آنان پیمان می بست به گونه ای که ممکن بود کسانی آن حضرت را متهم به ساده لوحی کنند، از کجا؟!
اگر کسی کوچکترین مطالعه ای در #تاریخ صدر اسلام داشته باشد به خوبی درمی یابد که رسول خدا(ص) در قبال #نقض _عهد توسط دشمنان، مسیر مجازات آنان را برمی گزید، چرا که حجت را تمام کرده بود.
📌اولین پیمان آن حضرت با کافران، پیمان با سه طایفه #یهودی ساکن مدینه بود که پس از نقض پیمان توسط آنان، هیچ پیمان مجددی منعقد نشد، بلکه به اخراج دو طایفه بنی قینقاع و بنی النضیر از #مدینه، و به #مجازات و اعدام مردان جنگی بنی قریظه پس از خیانت بزرگشان منجر شد.
📌در پیمان #صلح_حدیبیه نیز که در سال ششم با مشرکان #مکه منعقد شد، پس از نقض پیمان در سال هشتم توسط مشرکان مکه، و با وجود سفر #ابوسفیان به مدینه برای تجدید پیمان، رسول خدا(ص) حاضر به این کار نشد، و این فرصت را زمینه خوبی برای فتح مکه قرار داد.
📌حال جناب #روحانی معین کنند در کدامین برهه از حیات سیاسی رسول خدا(ص) و با کدامین گروه از کفار، رسول خدا(ص) با وجود نقض پیمان از سوی طرف مقابل، مجددا با آنان پیمان بست؟
چرا جناب ایشان حتی برای یک بار هم که شده، هیچ اشاره ای به #مجازات پیمان شکنان توسط رسول خدا(ص) نکرده و نمی کند؟!
این نوع رفتار را حمل بر #جهالت کنیم یا #تجاهل؟
که ای کاش اولی باشد، چرا که در صورت تجاهل، عقوبت شدیدی در انتظار ایشان است و او را باید به جمع تحریف گران عمدی تاریخ و سیره رسول خدا(ص) بیفزاییم!
👇👇
🌻 @ahlebait110