ادب و عفت کلام
بوی خوش، دل انگیز است و دل نواز. انرژی زاست و نشاط آور. همه دوست دارند آن را استشمام کنند. عقل را زیاد می کند و کارکرد مغز را بهبود می بخشد. در مقابل، بوی بد آزار دهنده است. همه از آن می گریزند. اثر منفی بر روح و روان آدمی دارد.
خوش اخلاقی از جمله رعایت ادب و عفت کلام هم مانند بوی خوش است. انرژی زاست. خوشایند آدمی است. همه را جذب می کند، ولی بد دهنی و فحاشی کردن مانند بوی بد، آزار دهنده است. همه از انسان بی ادب گریزانند. کسی که می خواهد محبوب دل ها شود و گفتار و کردارش در دیگران اثرگذار باشد، باید بی ادبی و فحاشی را کنار بگذارد. با همگان اعم از افراد خانواده، دوستان، همکاران، زیر دستان، دیگر اعضای جامعه، حتی مخالفان و دشمنان هم مودبانه سخن گوید و رفتار کند.
ادب و احترام همانند آهن ربای نیرومند، براده های دل آدمی را جذب می کند. برای همین، پیامبران و پیشوایان الهی بسیار انسان های مودب و تربیت شدگان الهی بودند . یکی از رازهای نفوذ آنان در دل پیروان و حتی دشمنانشان همین بود.
مردی از شام آمده بود مدینه. مانند بیشتر شامیان با خاندان امام علی(ع) دشمن بود. تبلیغات بنی امیه به ویژه معاویه ذهنیت آنها را ساخته بود. آن مرد گاهی به دیدار امام باقر(ع) می رفت. می گفت: خیال نکنی که چون دوستت دارم به دیدارت می آیم! با هیچ کس به اندازه خاندان شما دشمن نیستم! حتی بر این باورم که اطاعت خدا و پیامبر (ص) و خلیفه هم در دشمنی با شماست! اما چون بسیار خوش سخن و مودبی، دوست دارم با شما رفت و آمد کنم!
امام(ع) جز به نیکی با او سخن نمی گفت. هنگام مرگ به یکی از اطرافیانش گفت: پس از مرگم برو پیش محمد بن علی(امام باقر) و از وی بخواه که بر پیکر من نماز بخواند. حتما بگو که خودم وصیت کرده ام!
نیمه شب از دنیا رفت. صبح رفتند به دنبال امام(ع). حضرت در مسجد بود. نماز صبح را خوانده و در جای خود نشسته بود. ماجر را که شنید، وضو گرفت. دو رکعت نماز خواند و دعا کرد. به سجده رفت. سجده اش تا طلوع آفتاب طول کشید. آنگاه آمد به خانه مرد شامی. او را صدا کرد. مرد شامی جواب داد. امام(ع) او را بلند کرد و نشاندش. مرد شامی گفت: فهمیدم که روح از بدنم خارج شد، اما کسی گفت: روحش را برگردانید. محمد بن علی(ع) خواسته است. با دعای امام(ع) زنده شده بود. از آن روز به بعد شد یکی از اصحاب امام باقر (ع).
(امالی طوسی، ص410- 411؛ بحار الانوار، ج46، ص233- 234)
🆔 علی اسدی
🆔@aliasadi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یکی از زیباترین ویدیوهایی که از از مهمونی ده کیلومتری روز غدیر ساخته شده است.
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
❌درسی از تاریخ؛
آمریکا و سازمان ملل عامل کشتار ۸۰۰۰ مسلمان‼️
▪️حدود ۳ دهه قبل، در چنین روزهایی، در طول ۳ روز، بیش از ۸۰۰۰ نفر از اهالی سربرنیتسا در کشور بوسنی کشته شدند. یعنی روزانه حدود ۲۶۰۰ نفر یعنی در هر ساعت حدود ۱۱۰ نفر!
✖️ لطفا تاریخ بخوانید:
- اسلحهها را تحویل دهید؛
- شما در امان هستید؛
- سازمان ملل، امنیت شما را تضمین میکند؛
- جامعه جهانی همراه شماست؛
- آنها نمیتوانند به شما نزدیک شوند!
- چرا دنبال جنگ هستید، صلح خوب است!
▪️اینها شعارهایی بود که از بیرون به گوش مردم شهر میرسید.
- ما نمیتوانیم؛
- «آنها» قویتر اند؛ - اگر تسلیم شویم گرسنه نمیمانیم؛
-اگر وارد شهر شوند هیچ چیز برایمان نمیماند؛
🔕 و اینها حرفهای «تعدادی از مردم شهر» بود. حرفهایی که توانست بذر ناامیدی را در دل دیگر همشهریها بکارد. مردم مسلمانی که هم سلاح داشتند و هم توان دفاعی...
👿 با این شعارهایی که از خودیها و ناخودیها شنیدند، اسلحهها را تحویل دادند و وارد کمپ شدند. کمپی که سازمان ملل و جامعه جهانی حمایت از مردم آن را ضمانت کرده بود.
🔴زنان و مردان را جدا کردند.
مردان از ۱۲ تا ۸۰ سال ماندند و بقیه افراد را با اتوبوس به شهرهای دورتر از کمپ فرستادند. «تعدادی از مردم شهر» به «بقیه» گفتند: دیدید کار خوبی کردیم که تسلیم شدیم؟ دیدید حل شد؟
🔴 «بقیه» فقط نگاه میکردند. بعد از ۳ روز نیروهای سازمان ملل و همان جامعه جهانی از کمپ رفتند. انگار نه انگار باید پای تضمینشان میماندند. «آنها» (صربها) وارد کمپ شدند و مردها را دسته دسته کشتند. «بقیه» طوری به «تعدادی از مردم شهر» نگاه میکردند که انگار با چشمهاشان عمیقترین ناسزاهای تاریخ را نثارشان میکنند.
🔺این ماجرای واقعی کمتر از ۳۰ سال پیش در مهد آزادی و دموکراسی! همان اروپا ی افسانهای! در کشور مسلمان بوسنی و هرزگوین و در شهر سربرنیتسا اتفاق افتاد!
▪️مردم شهری که با اعتماد به قول و تضمین آمریکا و سازمان های جهانی، تسلیم شدند و در سه روز بیش از ۸۰۰۰ نفر از آنها کشته شدند..!!!!
گذشته چراغ آینده است!
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحنه ای اثرگذار
تصویری از کشیش آفریقای جنوبی ابراهیم ریچموند در کنار کوه عرفات است.
سه ماه پیش به اسلام عزیز گروید به همراه او صدهزار مسیحی از پیروانش مسلمان شدند!
درخواب رویایی دید که باعث شد او مسلمان شود و پیروانش هم از او تبعیت کردند.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
جیگی جیگی
روایت این یکی کمی شگفت انگیز است. معروف است؛ آوازه خان دوره گردی که به «جیگی جیگی» معروف است؛ اسم واقعی اش را هیچ کس ندانست.
خانوادهای هم نداشت. دوره گرد بود و دف میزد و به آوازخوانی شهره بود.
اما آوازخوانی که چنان عشق اهل بیت را در دل داشت که در ایام شهادت و خصوصا کل دو ماه محرم و صفر را دست به دف و دایره نمیبرد و کسی او را در شهر نمیدید.
«جیگی جیگی، ننه خانم»، هر روز صبح میآمد مقابل حرم میایستاد و به امام رضا (ع) سلام میداد و بلند آواز میخواند:
جیگی جیگی، ننه خانوم
بیا بشین روی زانوم
روی زانوم، سنجد داره
یه کمی بخور، قوت داره
همه گفته اند درباره او که: هر باری که گنبد و بارگاه حرم «آقا علی ابن موسی الرضا» را میدید، تنبکش را به نشانه احترام و ادب، پشت سر یا زیر لباس مُندرسش پنهان میکرد و پس از سلام به حضرت، آوازه خوانی و تنبک زنی میکرد.
خانه او درسطح شهر، مشهور بود به «غار». اتاقکی غار مانند در داخل کال (کانال) انتهای کوچه نوغان جایی نزدیک دبیرستان حاج تقی آقا بزرگ.
«جیگی جیگی» چگونه در حرم دفن شد؟
چون هیچ خانوادهای نداشت، جنازهاش را به غسالخانه شهر در میدان طبرسی بردند. یک شب در غسالخانه ماند و قرار شد توسط ماموران شهرداری در قبرستان «گلشور» - قبرستان عمومی شهر- دفن شود. همزمان با انتقال جسد «جیگی جیگی» به سردخانه، جنازه یکی از تجار معروف مشهد را شبانه به غسالخانه آوردند.
صبحگاه خانواده مرد تاجر، جنازه را تحویل گرفتند و پس از انجام مراسمی خاص، راهی حرم حضرت رضا (ع) شدند. کارگران شهرداری هم جنازه موجود را برای دفن به قبرستان عمومی شهر بردند و بی کس و تنها، کفن و دفنش را به سرعت انجام دادند.
هنگام وداع و دفن تاجر، وقتی کفن را کنار زدند، متعجبانه متوجه شدند که این جنازه او نیست. وقتی به غسالخانه برگشتند، فهمیدند این جنازه «جیگی جیگی» بوده است. خانواده مرد تاجر وقتی به قبرستان «گلشور» مراجعه کردند، دیدند که جنازه پدرشان دفن شده و هرچه تلاش کردند، مراجع تقلید مشهد مجوز نبش قبر ندادند. از سوی دیگر هم به دستور مراجع، جنازه «جیگی جیگی» در همان قبر مرد تاجر در حرم دفن شد.
به این ترتیب آن نوازندهی دوره گرد و گمنام، در ایوان شمالی صحن عباسی (انقلاب) آرام گرفت. همان بارگاهی که «جیگی جیگی»، هر روز صبح، طنین آوازش را با سلام به امامش آغاز میکرد.
آمدمای شاه پناهم بده / خط امانی زِ گناهم بدهای/ ای حرمت ملجا درماندگان / دور مران، از درو راهم بده/
لایق وصل تو که من نیستم / اذن به یک لحظه نگاهم بده!
منبع خبر انلاین
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)- ۲
تلگرام👇👇
https://t.me/ahlbeyt110
واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/I4HujzTNDwWJq9UoTEANdn
ایتا👇👇
https://eitaa.com/ahlebit110
ارتباط با ادمین @aliasadizanjani
✨﷽✨
تائید الهی
این وعده تخلف ناپذیر الهی است که اگر کسی با اخلاص تمام برای خدا کار کند، خدا و اولیای الهی هم به شکل های مختلف او را حمایت و تایید می کنند: وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاءُ؛
ﺧﺪﺍ ﻫﺮﻛﻪ ﺭﺍ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺒﻴﻨﺪ، ﺑﺎ ﻛﻤﮏ ﺧﻮﺩ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ.( آل عمران/١٣)
تاریخ ادیان توحیدی و زیست روزمره مومنان راستین آکنده از نمونه های گوناگون از تایید و نصرت الهی است.
1⃣ «من» ملتزمم که شما را تنها نگذارند!
فرزند آیت الله بهجت(ره) نقل می کند: آقا توی همه این سالها یکیدو بار بیشتر نگفت «من»! یک بارش وقتی بود که امام قدسسره از دنیا رفته بود، آقای خامنهای آمد و از سنگینی بار امانتی که دستش دادهاند، حرف زد.
آقا بعد از چند لحظه سکوت، سر بلند کرد و گفت: الحمدلله، شما به مبانی دینی مستحضرید. اگر به آنچه میرسید، طبق موازین دینی عمل کنید، من ملتزمم که شما را تنها نگذارند!
خیرگزاری تسنیم نیوز
2⃣ با پسر من چهکار داری؟!
یوسفعلی میرشکاک، شاعر و نویسنده می گوید: یک بار سر چند قسمت از مطالب نشریهٔ «سوره»، نامهٔ تندی به شهید سید مرتضی آوینی نوشتم که یعنی من رفتم. حالم خیلی خراب بود و حسابی شاکی بودم. پلک که روی هم گذاشتم، «حضرت زهرا» (س) را در عالم رؤیا دیدم و شروع به شکایت از سید کردم. ایشان فرمودند: «با پسر من چهکار داری؟»
اما من باز هم از دست حوزه هنری و سید نالیدم؛ باز ایشان فرمودند: «با پسر من چهکار داری؟» بار سوم که این جمله را از زبان خانم شنیدم، از خواب پریدم. وحشت سراپای وجودم را فرا گرفته بود.
مدتی گذشت؛ تا اینکه نامهٔ سید به دستم رسید که نوشته بود: «یوسف جان! دوستت دارم! هر جا میخواهی بروی برو، ولی بدان برای من پارتیبازی شده و اجدادم هوایم را دارند.»
📚 کتاب آوینی ( خاطرات و روایتهای کوتاهی از سید شهیدان اهل قلم)
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
28.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک دوربین مخفی متفاوت از دو لوکیشن
۱- استکهلم / سوئد
۲- تهران / مراسم عید غدیر
|عشق علی ربطی به هیچ جناحی ندارد|
|بر خود که مرید حیدرم می نازم|
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سیاست فاجعه بار کم رنگ کردن حیا در جامعه
▪️دنیا روی حیا نظر دارد و برایش برنامه ریزی کرده است!
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
💠 مباهله و کربلا
مقام معظم رهبری:
روز مباهله روزى است كه پيامبر مكرم اسلام، عزيزترين عناصر انسانى خود را به صحنه مىآورد. نكتهى مهم در باب مباهله اين است: “و انفسنا و انفسكم” در آن هست؛ “و نساءنا و نساءكم”در آن هست؛ عزيزترين انسانها را پيغمبر اكرم انتخاب ميكند و به صحنه مىآورد براى محاجهاى كه در آن بايد تمايز بين حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض ديد همه قرار بگيرد.
هيچ سابقه نداشته است كه در راه تبليغ دين و بيان حقيقت، پيغمبر دست عزيزان خود، فرزندان خود و دختر خود و اميرالمؤمنين را - كه برادر و جانشين خود هست - بگيرد و بياورد وسط ميدان؛ استثنائى بودن روز مباهله به اين شكل است.
يعنى نشان دهندهى اين است كه بيان حقيقت، ابلاغ حقيقت، چقدر مهم است؛ مىآورد به ميدان با اين داعيه كه ميگويد بيائيم مباهله كنيم؛ هر كدام بر حق بوديم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بوديم، ريشهكن بشود با عذاب الهى.
همين قضيه در محرّم اتفاق افتاده است به شكل عملى؛ يعنى امام حسين (عليه الصّلاة و السّلام) هم براى بيان حقيقت، روشنگرى در طول تاريخ، عزيزترين عزيزان خود را برميدارد مىآورد وسط ميدان. امام حسين (عليهالسّلام) كه ميدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد؛ زينب را آورد، همسران خود را آورد، فرزندان خود را آورد، برادران عزيز خود را آورد.
اينجا هم مسئله، مسئلهى تبليغ_دين است؛ تبليغ به معناى حقيقى كلمه؛ رساندن پيام، روشن كردن فضا؛ ابعاد مسئلهى تبليغ را اين جورى ميشود فهميد كه چقدر مهم است. در آن خطبه “من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه ناكثا لعهداللَّه... و لميغيّر عليه بفعل و لا قول كان حقّا على اللَّه ان يدخله مدخله”؛ يعنى وقتى او دارد فضا را به اين شكل آلوده ميكند، خراب ميكند، بايد يا با فعل يا با قول آمد روشنگرى كرد.
و امام حسين (عليهالسّلام) اين كار را انجام ميدهد، آن هم با اين هزينهى سنگين؛ عيالات خود، همسران خود، عزيزان خود، فرزندان اميرالمؤمنين، زينب كبرى، اينها را برميدارد مىآيد وسط ميدان.
📗بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
۱۳۸۸/۰۹/۲۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهدا قهرمانان اصلی کشور ما هستند
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ظهور اجتماعی همه جانبه مومنین مناقشه حجاب را حل میکند
🔹ضمن عرض خدا قوت به عوامل برگزار کننده همایش بزرگ عفاف و حجاب ۲۱ و۲۲ تیر تهران و سایر شهرهای بزرگ که با استقبال بی نظیر مردممتدین مواجه گردید که میتوان گفت این حضور با کیفیت به معنای ظهور اجتماعی قدرتمند مردم برای حفاظت از امر الهی عفاف ،و اجرای قانون حجاب است
🔹 حجم گسترده کشف حجاب ها نشان میدهدقدم های بزرگ دشمن برای استحاله فرهنگی ما با موفقیت برداشته شده است و در چنین جنگی قوه قهریه بسیار لازم اما به تنهایی نمیتواند کارساز باشد و ظهور اجتماعی قدرتمند شبکه مردمی در صحنه الزامی است. در واقع ما به یک اراده عمومی مردمی نیازمندیم که اتفاقا پای کار است ودغدغه نجات فرهنگ را هم دارد وفقط به سازماندهی درست برای اثر گذاری نیاز دارد .
🔹این اراده عمومی در قدم اول همین مشارکت کمی وکیفی مردم در تجمع عفاف وحجاب میشود، در قدم دوم شامل نیروهای جهاد تبیین میشود که به دنبال روشنگری در جامعه هستند و سوم شبکه های فعال انها شامل مساجد و پایگاه ها وهیات های حسینی است .
🔹واقعیت ان است ما تا میتوانیم باید بگو و بشنو و اثر گذاری اجتماعی ،و حضور میدانی امان را زیاد کنیم تا بار بگیر و ببند کم شود .اگر تبیین نباشد قوه قهریه به تنهایی از عهده استحاله فرهنگی بر نخواهد امد. ونیاز است ارزشهای انقلابی ودینی در عمق جامعه بازسازی شود
✍عالیه سادات
🔴 #بیداری_ملت
@bidariymelat
.
♻️ از سفره علی تا سفره معاویه
احنف بن قیس میگوید: روزی به دربار معاویه رفتم، وقت نهار آن قدر طعام گرم، سرد، ترش و شیرین پیش من آوردند که تعجّب کردم. آنگاه طعام دیگری آوردند که آنرا نشناختم.
پرسیدم: این چه طعامی است؟
معاویه جواب داد: این طعام از رودههای مرغابی تهیه شده، آن را با مغز گوسفند آمیخته و با روغن پسته سرخ کرده و شکر نِیشکر در آن ریختهاند.
احنف بن قیس میگوید: در اینجا بی اختیار گریهام گرفت و گریستم.
معاویه با شگفتی پرسید: علّت گریهات چیست؟
گفتم: به یاد علی بن ابیطالب علیه السلام افتادم، روزی در خانه او بودم، وقت طعام رسید. فرمود میهمان من باش. آنگاه سفرهای مُهر و مُوم شده آوردند. گفتم: در این سفره چیست؟
فرمود: آرد جو «سویق شعیر»
گفتم: آیا میترسید از آن بردارند یا نمیخواهید کسی از آن بخورد؟
فرمود: نه، هیچ کدام از اینها نیست، بلکه میترسم حسن و حسین بر آن روغن حیوانی یا روغن زیتون بریزند.
گفتم: یا امیرالمؤمنین مگر این کار حرام است؟
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: لا وَ لکِنْ یجِبُ عَلی اَئِمَّةِ الْحَقِّ اَنْ یقَدِّرُوا اَنْفُسَهُمْ بِضَعْفَةِ النَّاسِ لِئَلاَّ یطْغِی الفَقیرَ فَقْرُهُ (نه، بلکه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعیف باشند تا فقر باعث طغیان فقرا نگردد).
هر وقت فقر به آنها فشار آورد بگویند: بر ما چه باک، سفره امیرالمؤمنین نیز مانند ماست.
معاویه گفت: ای احنف مردی را یاد کردی که فضیلت او قابل انکار نیست. (اصل الشّیعه و اصُولُها ص ۶۵)
🔹 آیا خانههای مجلل، وسایل نقلیه چند ده میلیاردی، لباسهای فاخر و مارکدار، حقوقهای نجومی، عروسیها و مجالس میهمانی رنگارنگ خیلی از مسئولان کشور مصداق این شکل از حکمرانی امیرالمؤمنین است؟!
حمید رسایی
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
جمهوری اسلامی و پایبندی به اصول
۱. آیتالله خامنهای در بیانیهی گام دوم نوشتهاند: جمهوری اسلامی به اصول خود، بهشدت «پایبند» است و برایش مهم است که «چگونه» بماند.
۲. پس مسأله، «ماندن توأم با ارزشها» است، نه فقط «ماندن».
۳. ازاینرو آرزوی «جمهوری اسلامی بدون حجاب»، توهم مطلق است.
۴. «حداقل قطعی» نیز، پرهیز از کشف حجاب است.
🖇 تعلیقه:
۱. اهمالکاریها و انفعالها نسبت به حجاب در ماههای پسااغتشاش، برخی را دچار این دغدغه کرده که گویا «جمهوری اسلامی» در حال عبور از «ارزشها» است و دیگر به چیزی بیش از «ماندن خویش» نمیاندیشد. اما زوال ارزشها، زوال جمهوری اسلامی است؛ چون این ارزشها، «روح» و «ساخت حقیقی» هستند، نه ضمیمههای تزیینی.
۲. به تعبیر رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی هم «صورت» دارد و هم «سیرت»، هم «ظاهر» و هم «باطن»، هم «ساخت حقوقی» و هم «ساخت حقیقی». «استحاله» که همان براندازی خاموش است، معطوف به ارزشهاست و ارزشها، سیرت جمهوری اسلامی هستند. سکولاریسم پنهان یعنی دستکشیدن از ارزشها، درحالیکه نظام، مجموعهی همین ارزشهاست.
۳. معنی اینکه کارگزاران جمهوری اسلامی بخواهند از ارزشها عقبنشینی کنند یا التزام قاطع نسبت به استقرار اجتماعی آنها نداشته باشند، «استحالهی جمهوری اسلامی» به دست خود اینان است. در این صورت، نام «جمهوری اسلامی» میماند و «ارزشها»ی آن میروند. البته این پوستهی خنثیشده نیز چندی بعد، زوال خواهد یافت.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️سالم ماندن پیکر ایت الله سید کاظم قزوینی (ره) بعد از۲۰ سال دفن در قم با هدف انتقال آن به کربلا طبق وصیت آن مرحوم
🔸مزار فعلی ایشان در حرم سید الشهدا علیه السلام می باشد
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
✍ آیت الله شوشتری:
از مرحوم علامه طباطبایی(ره) پرسیدم: آیا امکان ملاقات حضرت ولی عصر (ع) وجود دارد یا خیر!؟ فرمودند: بله، به سه شرط:
۱- تقوای کامل
۲- عشق فراوان
۳- مداومت به خواندن زیارت آل یس
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
🔅 پندانه
✍ لیوان آب را انتخاب میکنید یا لیوان نفت؟
🔹تصور کنید فرش خانهتان آتش گرفته و شما دو لیوان در دست دارید؛ اولی آب و دومی نفت.
کدام لیوان را روی آتش خالی میکنید؟
🔸دادزدن، تهدیدکردن، تمسخر، توهین و تحقیرکردن، انتقادکردن، کتکزدن، قهرکردن و محرومکردن کودک مانند لیوان نفت در دست شما باعث شعلهورشدن آتش خشم شما و فرزندتان خواهد شد.
🔹اما همدلی، درک متقابل، احترام، عشق، گوشدادن، آموزشدادن، امیدواربودن، آرامبودن، مدیریت رفتار خود را داشتن همان لیوان آبیست که نهتنها آتش را خاموش میکند، بلکه به شما توانایی حل مشکلات را خواهد داد.
فراموش نکنید شما قدرت انتخاب دارید. لیوان آب را انتخاب میکنید یا لیوان نفت را؟
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر کاری کردم یه تیتر مناسب بزنم نشد
آخه تمام این ۵ دقیقه مهم بود و میشد تیترش کرد
👌👌 این کلیپ واقعا عالیه
یکی از بهترین کلیپهائیه که تو این مدت دیدم
به پدرا و مادرا پیشنهاد میکنم به هیچ وجه از دستش ندید.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد عالی
🏴آداب ورود به ماه محرم
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
پرهیز از بدگویی و بدزبانی
توصیهی آخر این است که ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. عزیزان من! یکی از چیزهای بسیار مهم، حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن است که متأسّفانه امروز با گسترش فضای مجازی بتدریج این ادب اسلامی دارد کمرنگ میشود. بدزبانی، بدگویی و مانند اینها بایستی در جامعه جمع بشود. امروز بعضی سعی میکنند یا بیتوجّهی میکنند و این در جامعه، بخصوص در بعضی از رسانهها -چه رسانههای صوتی، چه رسانههای تصویری- و بخصوص در فضای مجازی رو به گسترش است. شما بایستی در بیان خودتان، در شیوهی کار خودتان، به نحوی عمل بکنید که گسترش این [بدزبانی و بدگویی] وجود نداشته باشد. مکتب ائمّه (علیهم السّلام) و مکتب علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است. شما نگاه کنید فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبهی طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبهی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستهی اسلامی که فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبهی مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمهی هتک و زشت و توهینآمیز وجود ندارد؛ [و همهی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم، بیاناتِ متین و متقن. باید این جوری عمل کنید؛ در اظهارات، در صحبتها، قول به غیر علم نباید باشد، غیبت نباید باشد، تهمت نباید باشد و بدگویی و بدزبانی نباید باشد. اینها را به مردم یاد بدهید، تعلیم بدهید؛ هم در زبان تعلیم بدهید، هم در عمل تعلیم بدهید و ببینید که چقدر اینها مهم است. امیرالمؤمنین فرمود «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین»؛(۱) وقتی که در لشکر امیرالمؤمنین خطاب به لشکریان معاویه بعضیها یک مقداری بدزبانی کردند، حضرت فرمود نه، بدزبانی نکنید، بدگویی نکنید، «اِنّی اَکرَهُ لَکُم»، من دوست ندارم شما این جوری باشید. این اخلاقِ فاطمی و علوی است.۱۳۹۹/۱۱/۱۵
...................
۱ ) خطبه ۲۰۶ : از سخنان آن حضرت است هنگامى كه شنيد عدهاى از يارانش به وقت نبرد صفين به اهل شام دشنام مىدهند
إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِمْ حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِهِ .
ترجمه:
پسند من نيست كه شما دشنام دهنده باشيد، ولى اگر در گفتارتان كردار آنان را وصف كنيد و حالشان را بيان نماييد به گفتار صواب نزديكتر و در مرتبه عذر رساتر است. بهتر است به جاى دشنام بگوييد: خداوندا، ما و اينان را از ريخته شدن خونمان حفظ فرما، و بين ما و آنان اصلاح كن، اين قوم را از گمراهى نجات بخش تا آن كه جاهل به حق است آن را بشناسد، و آن كه شيفته گمراهى است از آن باز ايستد.
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
تبرّکجویی به در و دیوارِ هیات!
▪️مرحوم علامه طباطبایی(ره) در مجلسِ روضهای که سیدی در محله گذر خان قم تشکیل میداد، شرکت میکردند.
یک بار قسمتی از منزلِ آن سید، نوسازی شده بود و علامه در همان قسمتِ نوساز نشسته بودند. در آن هنگام پرسیدند:
چه مدت است که در این جا مجلس عزاداری برپاست؟ گفتند: بیش از چهل سال!
مرحوم علامه از آن قسمت نوساز برخاستند و به قسمتِ قدیمی خانه رفتند و فرمودند: این آجرهایی که چهل سال، شاهدِ گریه بر امام حسین(ع) بودند، قداستی دارند که لازم است انسان به اینها تبرّک جوید!
منبع: پایگاه حوزه، نقل خاطره از آقای صدیقی.
▪️در مجلس عزا روی زمین کنار کفشها نشسته بودند!
یکی از ارادتمندان مرحوم علامه طباطبایی نقل میکردند:
در دهه آخر صفر خدمت ایشان رسیدم، وقتی درِ خانه را زدم، پیرمردی آمد و گفت: آقا رفتهاند روضه. آدرس مجلس روضه را گرفتم، وقتی آنجا رسیدم دیدم خانهای کوچک و قدیمی است. از درب کوچه وارد راهرو باریک که به طول حدود دو متر و نیم بود شدم. دست چپ انتهای راهرو، اتاقی بود که از جمعیت پر بود. سخنران روی صندلی مصائب روزهای آخر ماه صفر را میخواند. کفشهای جمعیت در راهرو بود.
دیدم که مرحوم علامه طباطبایی روی زمین کنار کفشها نشستهاند و عبای خود را به صورت گرفته و گریه می کنند.
من کنار دیوار ایستاده و در فکر بودم که اگر ایشان جلو در اتاق رفته بودند، حاضران احترام میکردند، اما ایشان به خاطر احترام به مجلس، بدون آن که توجه صاحب خانه را که در داخل اتاق، کنار در نشسته بود،بکنند، کنار راهرو نشسته بودند.
منبع: کیمیای وصل، ج٢، ص١١٠
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
🏴برخی از آداب و سنن شایسته محرم:
⚫️ مطالعه در خصوص فلسفه و اهداف نهضت حسینی
⚫️ تامل پیرامون آموزهها و عبرتهای عاشورا
⚫️ حضور در مجالس سخنرانی و تعظیم شعائر و مراسم سینه زن
⚫️ لباس سیاه به تن کردن
⚫️ نصب بیرق سیاه بر فراز منازل و نصب کتیبه با مضامین عاشورایی در منازل
⚫️ قرائت زیارت عاشورا و تامل در مضامین آن
⚫️ نصب شعار عاشورایی در پروفایلهای مجازی یا در محل کار و روی خودرو
⚫️ شرکت در مراسم ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا
⚫️ کمک به اطعام در مجالس عزاداری
⚫️ کمک به نیازمندان و اطعام
⚫️ برپایی موکب
⚫️ کمک به دیگران جهت حضور در مراسم
⚫️ پرهیز از غفلتهای اخلاقی و رفتاری
⚫️ حفظ حالت حزن و اندوه
⚫️ اهداء خون
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110