eitaa logo
عرفان ناب
546 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📕مصباح‌‌ الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الی االله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند. 🔗شیوه‎ای که رعایت آن می‎تواند سبب گردد مطالعه‎ی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الی الله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعه‎ی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیق‌تر عبارات درک شود و هم آموزه‌های مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه‌ کننده شود؛ زیرا به فرموده‎ی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است . ↩️ لذا باید از سریع‌ خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خواننده‎ی طالب کمال، پس از یک بار مطالعه‎ی دقیق تمام ‎کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعه‎ی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد. ✍️ استاد مهدی طیب 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 💠 محبّت و ولایت نقد است. مؤمن از همینجا در بهشت خود نشسته است. 💠 فَالّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فى جَنّاتِ النَّعیمِ: یعنی کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، همین الآن در جنّات نعیم هستند. اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکافِرینَ. یعنی همین الآن جهنّم به کافران احاطه دارد. وعده‎ی خوبان عین موعد است؛ وعده‎ی نسیه نداده‎اند، همه‎اش نقد است. اینکه گفته‎اند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم و فهم ما باز می‎شود و آنچه را بوده است، می‎بینیم و می‎فهمیم. لِمَن المُلکُ الیَومَ؟ واقعاً ملک امروز از آن کیست؟ جز خدا؟ پس ِللهِ الواحِدِ القَهّارِ. کجای این نسیه است؟ 📘 /ص ١٦٢ 🎤شرح و توضيح مصباح الهدي مبحث پانزدهم: نقد بودن وعده هاي الهي ٤/ استاد مهدي طيّب 🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدي 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
🌱 ‍ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ سَهِرْتُ لَهُ لَیْلِی فِی التَّأَنِّی لِإِتْیَانِهِ وَالتَّخَلُّصِ إِلَى وُجُودِهِ حَتَّى إِذَا أَصْبَحْتُ تَخَطَّأْتُ إِلَیْکَ بِحِلْیَهِ الصَّالِحِینَ وَ أَنَا مُضْمِرٌ خِلَافَ رِضَاکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨ بند نهم: بار خدایا! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که با صرف وقت و تأمل برای انجام آن، شب را به بیداری گذراندم تا توانستم مرتکب شوم، ولی صبح که شد در زیّ صالحین به سوی تو گام برداشتم، در حالی که خلاف رضایتت را در درون خود پنهان کرده بودم ای پروردگار عالمیان! پس بر محمد و آلش درود فرست و این‌گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! @OstadMahdiTayyeb
‍ ✔️ جلسۀ هفتگی آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه ١٩ مهرماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. پس از قرائت آیاتی از سورۀ مبارکۀ نحل در ابتدای جلسه، استاد ذیل آیات ٥٧ تا ٥٩ و به‌مناسبت شرایط اجتماعی کنونی و شعار دفاع از زن، مطالبی فرمودند که به بخشی از آنها اشاره می‌شود: ↩️مشرکین ملائکه را دختران خدا می‌دانستند؛ امّا دختردار شدن برای خودشان مایۀ ننگ بود و دختران خود را یا زنده‌‌به‌گور می‌کردند و یا با سرافکندگی نگاه می‌داشتند. در چنین جامعه‌ای اسلام آمد برای زن حقوقی قائل شد که جوامع به‌اصطلاح مترقّی در دنیای امروز به تازگی‌ مدّعی قبول آن هستند. تا یک و نیم قرن پیش، در بسیاری از کشورهای غربی زن حقّ رأي نداشت؛ در حالیکه اسلام چهارده قرن قبل، برای زن حقّ رأي قائل شد. در واقعۀ غدیر خم به فرمان پیغمبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم زنان هم با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بیعت کردند. ↩️ امروز میدان‌دارانِ فریب و انحراف، که این شعار ظاهری دفاع از زن را مطرح کرده‌اند و جامعه را به آشوب کشیده‌اند، معتقدند اسلام به زن ظلم کرده، اسلام زن‌ستیز است، زن را از آزادی‌هایش محروم کرده، و به این دلیل اسلام مردود است. امّا عزّتی که اسلام به زن داد، غیرقابل مقایسه با شرایط دنیای امروز است! زن دنیای امروز چیست؟ ابزار شهوترانی و جذّابیّت‌های جنسی و ابزار فروش‌ کالاهای تجاری! هالیوود، این بزرگ‌ترین پایگاه سینمایی دنیا و معرّف فرهنگ غرب، زن را چگونه عرضه می‌کند؟ جز یک عروسک جذّاب که شهوت‌ها را به خود جلب می‌کند؟ شخصیّتی که دنیای غرب به زن داده، واقعاً چه شخصیّتی است؟ اسلام فرمود زن مانند مرد، باید با شخصیّتش در جامعه مطرح شود! نه با جنسیّتش! و برای اینکه شخصیّتش دیده شود، باید جنسیّتش پوشیده شود. اگر حواس‌ها به جذابیّت‌های جنسی او جلب شود، مردها به او به‌عنوان یک انسان صاحبِ تفکّر و اندیشۀ بلند، صاحبِ فضیلت‌های اخلاقی، صاحبِ علم و دانش نگاه نمی‌کنند. فقط به‌عنوان یک ابزار شهوت‌رانی و لذّت‌جویی به او نگاه خواهند کرد. لذا فرمود باید این جنبه پوشیده شود، و جذّابیت‌های جنسی محدودِ به روابط خانوادگی و زناشویی شود. زن باید با اندیشه‌ها، تفکّرات، فضیلت‌های اخلاقی، و شخصیّت‌ والای انسانی در جامعه حضور پیدا کند. امّا دنیای غرب زن را چگونه پرورانده و عرضه می‌کند؟ زن غربی چه منزلت، جایگاه و مرتبتی دارد که زن ما حسرت او را بخورد و افتخار کند که روسری را از سر بردارد، لباس‌های پوشیده را کنار بگذارد و جذّابیّت‌های جنسی خود را عرضه کند؟ این برای زن افتخار است؟ در دنیایی که زن مایۀ ننگ بود، پیغمبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم جلوی پای دختر کم سنّ و سال خودش به احترام می‌ایستاد؛ جای خود را به او می‌داد؛ دست او را می‌بوسید! امیدواریم چشم‌ها باز شود، و بلایی را که غرب بر سر زن آورده است، ببینیم. ↩️ البتّه این انتقاد به ما وارد است که ما بد عمل کردیم و نتوانستیم نگاه اسلام را به‌درستی به دخترانمان منتقل کنیم. سوء عملکردهای مردان در تعامل و مواجهۀ با زنان هم آنها را در برابر حملۀ فرهنگ غربی آسیب‌پذیر کرد. امیدوار هستیم خدای متعال ما را هشیار و متوجّه کند که ابزار دست دشمن قرار نگیریم، و به گونه‌ای رفتار نکنیم که نوعی تأييد باشد برای کسانی که عَلَم مبارزۀ با دین را برداشته‌اند. ↩️ باید توجّه داشت که تعداد زیادی از دختران و زنانی که روسری از سر برمی‌دارند و شعار اختلاط با مردان را می‌دهند و خواهان حاکم شدن الگوی زن غربی در جامعه‌اند، ناآگاه و جاهلند؛ مغرض و دشمن نیستند.‍ با اکثریّت جاهل باید درست تعامل کرد. باید میدان داد و حرف‌هایشان را شنید. باید باب نقد و گفتگو باز باشد. باب سؤال و توضيح خواستن مردم از مسؤولين مفتوح باشد. ادامه دارد…. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📜 نامه‌های تند اميرالمؤمنين علیه‌السّلام را که به بعضي از كارگزاران خود نوشته‌اند، در نهج‌البلاغه بخوانید! اين نامه‌ها نشان مي‌دهد با اينكه اينها كارگزاران مستقيم اميرالمؤمنين علیه‌السّلام بودند، خراب كردند؛ خيانت كردند؛ در بيت‌المال تصرّف‌هاي نامشروع كردند. گرچه ولايت اولياء جامعه شاخه‌اي از ولايت معصوم است، و ولایت معصوم شاخه‌اي از ولايت ‌الله است؛ امّا هيچ‌كس الله نمي‌شود! و هيچ غيرمعصومي، معصوم نمي‌شود. لذا باب نقد، توضيح خواستن و تظلّم باید در تمام رده‌ها باز باشد. 📌 اميرالمؤمنين علیه‌السّلام در نامۀ به مالك اشتر مي‌فرمايند: اگر كسي بددهن بود و تند حرف زد، تحمّل كن. انتظار نداشته باش همه اصول ادبيّات ديپلماتيك را در گفتگوی با تو مراعات كند. او صرفاً يك شهروند است که دردش آمده؛ دو تا حرف تند و بي‌ادبانه هم زد، تحمّل كن و توضيح بده. اگر خواسته‌اي دارد که از دستت برمي‌آيد انجام بده. اگر خواسته‌اش ناموجّه است يا در توان تو نيست، دست‌کم با دل شاد او را روانه كن. طوري با او حرف بزن كه رنجيده‌خاطر نشود. چون فردي كه رنجيده‌خاطر است و سؤال‌هايش جواب داده نشده، طعمۀ بسيار مناسبي است براي كساني كه مي‌خواهند براي به هم ريختن جامعه از او ابزار بسازند. 📌 مردم بايد بتوانند به‌صراحت شكايت و انتقاد كنند و همۀ مسؤولان از بالاترين رده تا پايين‌ترين رده بايد مردم را قانع كنند؛ چون بقاي حكومت به رضايت مردم است. هیچ‌کس نگوید من مستثنا هستم. اگر پذيرش و همراهی مردم نباشد، امام معصوم هم که باشد، خانه‌نشين مي‌شود. اگر ما به رضايت مردم بي‌اعتنا شويم، بقاي حكومت مورد تهديد قرار مي‌گيرد. رضايت مردم وقتی حاصل مي‌شود که به ابهامات و ایرادات آنها پاسخ داده شود و هرجا ایراد وارد است، فرد مسؤول اعتراف كند و اشتباهش را تصحيح كند. همۀ مسؤولين در رده‌هاي مختلف به صراحت بگويند ما اشتباه كرديم و تصحيح می‌کنیم. 📌 اگر راه نقد باز باشد، سلامت سيستم تضمين مي‌شود. امّا اگر چنین نکنیم، فرمود: مَنْ لَمْ يُـؤَدِّبُهُ الْأَبَوانِ أَدَّبَهُ الزَّمانِ: كسي كهَ پدر و مادر نتوانند تربيتش كنند، زمانه تربيتش مي‌كند؛ یعنی سرش به سنگ مي‌خورد و ادب می‌شود و ناگزیر می‌شود خودش را تصحیح کند. بحران‌هاي اجتماعي، همان سر به سنگ خوردن است. اين بيمار روزي كه سالم بود، اگر خودش را تقويت كرده بود، واكسن زده بود، اصلاً بيمار نمي‌شد؛ ولی حالا که رعایت نكرده، باید اعتراف كند كه من اشتباه كردم، واكسن نزدم. اگر اين كار انجام شود، سلامت سيستم تضمين مي‌شود. 📌 برخورد و شيوۀ تعامل ما با مردم در دريافت نظرهای منفي، بايد تصحيح شود. چرا در شرایط فشار خانۀ گفتگو درست كنيم؟ چرا تا بيمار نشده‌ايم، به فكر واكسينه كردن خودمان نيستيم؟ وقتي از درد به خودمان مي‌پيچيم، تازه مي‌فهمیم که بايد واكسن مي‌زديم! البتّه با بروز این ناآرامی‌ها، اميدوارم واقعاً درک کرده باشیم كه بايد واكسن بزنيم. طوري نباشد كه تا كمي تبمان پايين آمد، دوباره واكسن زدن يادمان برود! (بخش دوم گزارش جلسه ١٩ مهر ١٤٠١) ادامه دارد….. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📌 پذیرای نقدها باشیم. تا کسی حرفی زد نگوییم ما خودمان بهتر می‌دانیم و مطّلعیم. اگر هم می‌دانی؛ بايد اجازه بدهیِ گفته شود. قرآن فرمود: فَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ. باب نقد باید در روزنامه‌ها و رسانه‌ها با ادبيّات خوب، نه با ادبيّات فحّاشي، باز باشد. مسؤولين هم پذيرا باشند و با دامنۀ تحمّل گسترده‌تري با نقدها مواجه شوند كه مردم به نقطه‌اي نرسند كه فشار عصبي و هيجانات، آنها را مستعد كند برای اینكه دشمن از آنها سوءاستفاده كند؛ گر چه خودش دشمن نيست! فقط يک فرد مسأله‌دار است و ابهام دارد و انتظار دارد براي حرف‌هايش جواب بگيرد. الزاماً هم حرف‌هايش درست نيست. اگر هم درست نباشد، با منطق و دليل و با زبان نرم، با شيوه‌هاي درست گفتگو، مي‌شود او را متقاعد كرد. اگر با اين زبان مواجه شويم، بهتر تصحيح مي‌شود. ‼️نکتۀ دیگر اینکه تا کسی انتقاد کرد، نگوییم اگر راست مي‌گويی خودت بیا اداره کن! اين حرف بی‌معنی ‌است. مثل اين است كه من بروم دكتر، دكتر نتواند مرا معالجه كند، بعد که مي‌گويم اين دكتر خوبي نيست، به من بگویند که اگر راست مي‌گويي بیا خودت معالجه كن! تو که یک بیماری ساده را نمی‌توانی معالجه کنی، حق نداری به پزشکی که یک بیماری سخت را نتوانسته درمان کند، ایراد بگیری. باید گفت من که ادّعاي دكتري نداشتم! تو گفتي من دكتر هستم! با این سخن غیرمنطقی دهان منتقد را نبندیم! نگوییم اگر تو وزير می‌شدي از این بدتر عمل می‌کردی. من که مدّعي صلاحیت وزير شدن نيستم! تو ادّعاي وزير بودن كردي! تو بايد وزير خوبي باشي و بايد باب نقد عملکرد تو به رويم باز باشد. باید بتوانم بگویم اين چطور اداره كردن وزارتخانه است؟ چرا اقتصاد، فرهنگ، صنعت و... اين بلا سرش آمده است!؟ باب نقد و گفتگو را نبنديم. حرف و نقدی كه بیان نشود بالاخره به شكلی غيرمعمول از وجود فرد بيرون مي‌زند و اين‌همه خسارت به بار مي‌آورد. 📌البتّه وسط جايي كه دارند آتش مي‌زنند، نمي‌شود ايستاد و صحبت ملاطفت‌آميز كرد. آنجا بايد جلوي آتش زدن‌ها و كشتن‌ها را گرفت. ولي در شرايط عادي چرا ما كمي اهل لطافت نيستيم؟ چرا توضيح دادنِ به مردم را وظيفۀ خودمان نمي‌دانيم؟ چرا تصويري كه از دين نشان مي‌دهيم، يك تصوير تلخ است؟ چرا فقط با مقرّرات فقهي، دین را معرّفي مي‌كنيم؟ چرا عرفان و معنويّت دين عرضه نمی‌شود؟ چرا در صدا و سيما، آموزش ‌و‌ پرورش، آموزش عالي و... يك معرفت ديني لطيف، دلنشين و جذّاب به جامعه داده نمي‌شود؟ كمي محدوديّت‌ها را باز كنيم. بگذاريم دیگرانی هم كه ميدان به آنها داده نشده، بيايند و روايت‌هاي لطيف و زيبا و معقول و خردپذير از دين را بگويند. این‌قدر با تيغ گيوتين فقه به جان عرفان نيفتيم. هركس تا دو كلمه حرف عرفاني زد، نگوييم مرتدّ است! مشرك است! ديديم که بزرگواري مثل آيت‌الله حسن‌زادۀ آملي، آن كوه علم و معدن معنويّت، چگونه غریبانه در حوزه زیست و با چه غربتي از اين دنيا رفت! واقعاً چرا حوزه‌هاي علمي ما در ميدان دادن به فهم‌هاي غيرفقهي از دين، اين‌قدر تنگ‌انديشي مي‌كنند؟! 📌اينها نقص‌هاي ماست و بازخورد اين نقص‌ها را امروز داريم مي‌بينيم. امیدواریم بازخوردهاي تلخ و دردناك آنچه را كه در اين سال‌ها کردیم، بگيريم و بفهميم كه اشتباه كرده‌ايم. علّت‌ها و ريشه‌ها را درك کنيم و خودمان و کارمان را تصحيح كنيم. (بخش سوم و پاياني گزارش جلسه ١٩ مهر ١٤٠١) 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌙 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ ظَلَمْتُ بِسَبَبِهِ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِکَ أَوْ نَصَرْتُ بِهِ عُدُوّاً مِنْ أَعْدَائِکِ أَوْ تَکَلَّمْتُ فِیهِ بِغَیْرِ مَحَبَّتِکَ أَوْ نَهَضْتُ فِیهِ إِلَى غَیْرِ طَاعَتِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨بنددهم: بار خدایا ! از تو آمرزش می طلبم از هر گناهی که به واسطه آن به ولی ای از اولیایت ظلم کردم، یا یکی از دشمنانت را یاری کردم، یا به جهت غیر محبت تو سخن راندم، یا در غیر مسیر طاعتت به آن اقدام کردم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهتری آمرزندگان! @OstadMahdiTayyeb