eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ۱. إِلٰهِى أَلْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتِى، وَجَلَّلَنِى التَّباعُدُ مِنْكَ لِباسَ مَسْكَنَتِى، وَأَماتَ قَلْبِى عَظِيمُ جِنايَتِى، فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكَ يَا أَمَلِى وَبُغْيَتِى، وَيَا سُؤْلِى وَمُنْيَتِى خدایا! گناهان بر من لباس خواری پوشانده و دوری از تو جامه درماندگی بر تنم پیچیده و بزرگی جنایتم دلم را میرانده، پس آن را با توبه به درگاهت زنده کن، ای آرزویم و مرادم و خواسته‌ام و امیدم! مناجاة التائبين (قسمت اول )
🟦🟨 مراقبه ی عبادی شب پانزدهم ماه ذی القعده - قسمت دوم 🔹 روایت دوم هم بنا به آنچه نقل شده است، فرمودند:  «لا يَبْقىٰ أحَدٌ سَألَ اللهَ فِيها حاجَةً إلاّ أعْطاهُ‏» (1) احدی باقی نمی‌ماند که در این شب از خدای متعال درخواستی کند، حاجت و نیازی از نیازهای خود را از خدای متعال بخواهد، مگر اینکه خدای متعال به او عطا و عنایت خواهد کرد. ↩️ شب نیمه‌ی ماه ذی‌القعده چنین شب عظیم‌القدری است. لذا باید آن را بسیار غنیمت دانست. فرض کنید فرمانروای کشوری به یکی از شهروندان خود چنین وعده‌ای داده بود؛ او را یک شب به میهمانی خود دعوت کرده بود و به او گفته بود این شب که به بارگاه من، به میهمانی می‌آیی، هرچه از من درخواست کنی به تو خواهم داد. اگر آن شهروند، من و شما بودیم، چگونه حواسمان جمع بود که نکند آن شب یادمان برود. نکند یک دقیقه دیر برسیم. چقدر مراقب بودیم از آن فرصت استفاده کنیم. چرا؟ چون سلطان قول داده است که اگر آن شب به میهمانی او برویم و دعوت او را پذیرا شویم، هر چه بخواهیم، به ما خواهد داد. این سلطان، یک مقام بشری، یک مقام ضعیف دنیوی است. ↩️ سلطان عالم وجود، خدای متعال، بندگان مؤمنش را در این شب دعوت کرده است و چنین اجری را، برآوردن همه‌ی درخواست‌ها و حاجاتشان را، به آنها وعده داده است. ‼️ چقدر جا دارد که انسان این فرصت عظیم را قدر بداند و غنیمت بشمارد و مراقب باشد که خدای ناکرده بی‌توجّه، از دستش ندهد. امیدواریم خدای متعال به ما توفیق دهد از این فرصت بزرگ و ارزشمند معنوی بهره‌ی کافی و وافی ببریم. 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ٦ مهر ٩١ @OstadMahdiTayyeb 📘 1. سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص 309. فایل صوتی 🔽🔽
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 : شگفتی های عبادت در شب نیمه ماه ذی‌القعده استاد مهدی طیب 🟥 ⬜️ آپارات | اینستاگرام 🆔@OstadMahdiTayyeb 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 ble.ir/ahlevelaa 🌐 www.ahlevela.com
ما محتاج قرآن و اسلام هستیم....... ‍ 💠 حاج محمد اسماعيل دولابي: اوّلین بارقه‎ی نهضت روزی بود که اتفاقاً به پیشنهاد یکی از رفقا به جلسه‎ی درس ایشان در مسجد اعظم قم رفته بودم که در شبستان جنب قبر مرحوم آقای بروجردی تشکیل می‎شد و از دور این سیّد بزرگوار را در حالی که به چند صد نفر طلبه درس می‎داد، تماشا می‎کردم. آن روز کسبه‎ی قم به خاطر اینکه حکومت شاه پاسخ تلگراف را نداده بود، تعطیل کرده بودند و در میانه‎ی درس، جمع زیادی از مردم قم وارد شبستان شدند و پشت سر طلبه‎ها نشستند. ↩️ آقای خمینی بعد از چند دقیقه فرمود: کسانی که آمده‌اند، بلند شوند تا آنها را ببینم. جمعیت بلند شدند و نگاهی به آنها انداخت و سپس فرمود: حالا بنشینید. (بار اوّل بی‌‎اجازه نشسته بودند، این بود که برای حفظ عزّت، آنها را بلند کرد و با اجازه نشاند). بعد فرمود: یک نفر بلند شود بگوید چرا تعطیل کرده‎اید و اینجا آمده‎اید. یکی از حضّار بلند شد و عرض کرد: آقا بعد از این‎ که حکومت پاسخ تلگراف شما را نداد، دیگر کسب و کار برای ما گوارا نیست و بی‌‎معناست. فرد دومی بی‌اجازه بلند شد و فضولی کرد و گفت: البته این درس و بحث حوزه هم بی‌معناست. آقای خمینی نگذاشت او حرفش را ادامه دهد و فرمود: خُب. ↩️ بعد خطاب به طلبه‎ها و مردم فرمود: در این حرکتی که امروز شروع شده و در آینده در همه‎ی هم نمی‎گنجد و در همه‎ی کشور هم شاید نگنجد، فکر نکنید ما می‎خواهیم و را حفظ کنیم، بلکه قصد ما این است که دست ما از قرآن و اسلام کوتاه نشود . (یعنی حافظ قرآن و اسلام خداست. اَلاِسلامُ یَعلُو وَ لا یُعلیٰ عَلَیهِ: اسلام برتر و بالاتر است و چیزی بالاتر از اسلام نمی‎تواند قرار بگیرد. اسلام و قرآن محتاج نیستند که ما حفظشان کنیم، ما محتاج قرآن و اسلام هستیم.) 📘 ص ٤٩٠ 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش نهم (۵) 🛑 شایستگی‌های آمِر به معروف و ناهی از منکر 🟧 قرآن کریم در سوره‌ی توبه به زیبایی ویژگی‌های فرد آمِر و ناهی را بیان می‌کند. می‌فرماید: إِنَّ اللهَ اشْتَریٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ: خدا مال‌ها و جان‌های مؤمنان را در قبال بهشت از آنان مي‌خرد. 🟧 چگونه و از چه کسانی؟ يُقاتِلُونَ فِی سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ: از کسانی که در راه خدا كارزار مي‌كنند، دشمنان خدا را مي‌كشند و خودشان هم شهيد مي‌شوند. 🟧 وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ: اين وعده‌ي حقّي است كه خدا در تورات، انجيل و قرآن به اين مجاهدان راه حق داده است. وَ مَنْ أَوْفىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ: و چه كسي به عهد خود، وفادارتر از خداست؟! یعنی خدا حتماً این عهد را عملی می‌کند. 🟧 فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِی بايَعْتُمْ بِهِ: پس شادمان باشيد به معامله‌اي كه با خدا كرديد، كه جان و مال بي‌ارزش خود را داديد؛ جاني كه اگر هم نمي‌داديد، دو روز دیگر با یک تصادف رانندگی، یا با ورود یک ویروس به بدنتان، یا با یک سکته‌ی مغزی یا قلبی و امثال آن تمام می‌شد! 🟧 اکنون این جان را دادید و با آن چه خریدید؟ زندگي سعادتمندانه‌ی جاودانه‌ي بهشتي را! ذٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ: رستگاري بزرگ، همين است. 🟧 در آیه‌ی بعد، در بیان خصوصیّات کسانی که این معامله‌ی بزرگ را می‌کنند، می‌فرماید: اَلتّائِبُونَ: اهل توبه‌اند. اَلْعابِدُونَ: اهل عبوديت و بندگي‌اند. اَلْحامِدُونَ: اهل حمد و سپاس خدا هستند و ناسپاس نيستند. 🟧 اَلسّائِحُونَ: اهل سياحتند؛ هم به این معنی که اهل روزه‌داری هستند و هم بدین معنی که اهل سیر و سیاحت در ملکوت عالمند، و معنای دوم بزرگتر است. اَلرّاكِعُونَ: اهل ركوعند. اَلسّاجِدُونَ: اهل سجودند. 🟧 اَلْآمِرُونَ بِالْمَعرُوفِ: اهل امر ‌به‌ معروفند. اَلنّاهُونَ عَنِ المُنكَرِ: اهل نهي‌ از ‌منكرند. وَ الْحافِظُونَ لِحُدودِ اللهِ: پاسدار و محافظ مرزهاي الهي‌اند. وَ بَشِّرِ المُؤمِنِينَ: به اين‌گونه مؤمنان بشارت بده. كساني كه خطاب به آنها گفتيم فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُم: به معامله‌ای که کردید شاد باشید، اينان هستند. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... ... 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
🟧 پرسش: قبول دارم هرچه در زندگی ما اتّفاق می‌افتد، خدا می‌کند و هرچه خدا می‌کند خیر است؛ امّا چرا فقط اتّفاق‌های تلخ در زندگی من می‌افتد؛ ولی شخص دیگری است که تمام حوادث زندگیش شیرین است. پولدار ‌شده؛ در کنکور، بهترین رشته قبول شده؛ شغل خوب پیدا کرده؛ ازدواج موفّق و خوبی نصیبش شده و ...؛ امّا من برعکس او فقیر شدم؛ رشته‌ی خوبی قبول نشدم؛ بیکارم و زندگیم پر از مشکل است. قبول دارم که هرچه در زندگی من پیش آمده، خدا کرده است و خدا هم جز خیر نمی‌کند؛ امّا چه می‌شد در زندگی من هم از آن خیرهای شیرین اتّفاق می‌افتاد؟ یا مثلاً دوستم می‌گفت پارسال از اوّل تا آخر سال یکسره حادثه‌های شیرین و شاد در زندگیم اتّفاق ‌افتاد؛ امسال برعکس شده است و یکسره اتّفاق‌های تلخ پیش می‌آید. چه می‌شد اگر امسال هم حادثه‌های شیرین پیش می‌آمد؟ ✔️ پاسخ: جواب را با یک مثال شرح می‌دهیم؛ فرض کنید شما دو مریض هستید و نزد یک پزشک بسیار حاذق و خیر‌اندیش و دارای آزادی عمل کامل می‌روید؛ شما را معاینه می‌کند و دو نسخه‌ی متفاوت می‌دهد. نسخه‌ی دوستتان تمام داروهایش شیرین است و نسخه‌ی شما تمام داروهایش تلخ. چون داروها را پزشک حاذق و خیراندیش و دارای آزادی عمل نوشته، معتقدید که هر دو شفا‌بخش است و محال است از‌لحاظ تأثیر خیر نباشد. امّا شما می‌پرسید، چه می‌شد داروهای من هم شیرین بود؟ پاسخ این است که علّت تفاوت داروی شما دو نفر تفاوت بیماری شماست که معالجه‌ی آنها با داروهای مختلفی امکان‌پذیر است. می‌پرسید، چرا بیماری من این‌گونه است که با داروی تلخ قابل معالجه است و او بیماری‌یی دارد که دارویش شیرین است؟ ↩️ جواب این است: کارهای بی‌رویّه‌ای که شما کرده‌اید و دراثر آنها بیمار شده‌اید، با کارهای بی‌رویّه‌ای که او کرده است، فرق می‌کند. مثلاً او در خوردن چربی افراط کرده و چربی خون او بالا رفته است و داروی چربی خون شیرین است. شما در خوردن قند افراط کرده‌ای و قند خونت بالا رفته است و داروی قند خون تلخ است. ↩️ حادثه‌هایی که در زندگی دو نفر پیش آمده، یکی تلخ و دیگری شیرین است. گفتیم محال است این حوادث خیر نباشد؛ چون کار خدای علیم و رحیم و قدیر است. پس تأثیر آنها بر هر دو نفر خوب است؛ امّا چرا برای یکی حادثه‌های شیرین پیش آمده و برای دیگری تلخ؟ چون حالات درونی و روحی این دو با هم فرق داشته است. ↩️ حادثه‌هایی که در بیرون پیش می‌آید، مثل فقر، غنا، قدرت، ضعف، سلامت، بیماری، و ... داروهایی شفابخش است که خدا برای درمان روح و درون انسان در اختیار او قرار می‌دهد. وقتی حال روحی دو نفر با هم فرق دارد، درمانشان هم فرق دارد. ادامه دارد…. ✍️ استاد مهدی طیّب، ، ص۹۰-۹۲ 🔜 🆔@OstadMahdiTayyeb 🌐 www.ahlevela.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش نهم (۶) 🛑 شایستگی‌های آمِر به معروف و ناهی از منکر 💠 دومین صلاحیّت لازم برای آمر و ناهی، بصيرت است. چون در شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، به آگاهي‌هاي مورد نیاز آمر و ناهي اشاره كرديم، در اینجا بصیرت را شرح نمی‌دهیم. 💠 سومین صلاحیّت، صبر است. لقمان حكيم در موعظه‌ی پسرش مي‌گويد: يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلیٰ ما أَصابَكَ إِنَّ ذٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ: اي پسركم، نماز را به پا دار، امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر كن. و در برابر پیامدهای امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، صابر باش. 💠 صبر بر امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، دو معنا دارد. يكي همين است که در این آیه به آن اشاره شده است. امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر، سختي و مشقّت در پي دارد. وقتی انسان شروع به امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، بسياري از امتيازات اجتماعي و پست و مقام‌ها را ديگر به او نمي‌دهند و او را از بسياري از امكانات مادّي محروم مي‌كنند. 💠 چه‌بسا فردا علیهش تظاهرات به راه بیندازند، بیانیّه صادر کنند، به او دشنام دهند، به زندانش بیندازند، شكنجه‌اش كنند و... . وَاصْبِرْ عَلیٰ ما أَصابَكَ : آماده‌ي پرداخت هزينه‌ي اين كار و تحمّل سختي‌هاي اين راه باش. 💠 معناي دوم صبر بر امر به معروف و نهی از منکر، همان است كه ذیل بحث احتمال تأثیر اشاره کردیم؛ اینکه شتاب‌زده و كوتاه‌نگر نباشیم؛ ديد دراز‌مدّت داشته باشیم. آنقدر عجول نباشیم که همان لحظه‌ای که کاری را انجام دادیم، منتظر نتیجه باشیم. 💠 تخم را كه الآن مي‌كارند، چند ماه بعد جوانه مي‌زند و بيرون مي‌آيد. گردویی که در خاک می‌کنند، چند سال بعد به یک درخت تبدیل می‌شود و به بار می‌نشیند! 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... ... 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🌐 www.ahlevela.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا