eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ 💫در حدیثی منسوب به امام جواد علیه السلام است که حضرت فرمودند: «لا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ» دوست خدا در علانیه، آشکار و ظاهر و دشمن خدا در خفا، سرّ و باطن نباش. ↩️ نکته ی بسیار مهمّی است که انسان ظاهر و باطنش، هماهنگ باشد. قبلاً هم در این مورد صحبت کردیم که به معنای یکی کردن یا یکی شدن است. خدا را که نمی خواهیم یکی کنیم؛ خدا یکی هست. توحید یعنی به وحدت رسیدن خودِ عبد؛ یعنی از چندگانگی در آمدن و یک دست شدن او؛ یعنی اینکه ظاهر و باطنش یکی شود. اگر مؤمن به این رسید، سخنش با عملش یکی شد، ادّعایش با رفتارش یکی شد؛ اگر به این یگانگی رسید به راستی موحّد است. ↩️ این جمله ی منسوب به علیه السلام به همین نکته اشاره می کند که نکند ما در ظاهر قیافه ی دوستان خدا را داشته باشیم؛ مثل دوستان خدا لباس بپوشیم؛ مثل دوستان خدا سخن بگوییم؛ مثل دوستان خدا رفتار کنیم؛ امّا در باطن و خفا، دشمن خدای متعال باشیم. این دوگانگی عمق است و امیدواریم خدای متعال ما را به یک دستی ایمانی و مقام توحید نائل کند و از این تعارض و دوگانگی نجات دهد و جز با عنایات خدا و با دستگیری اهل بیت علیهم السلام این مقام، دست یافتنی نیست. ↩️ اینکه انسان همه چیزش یکی شود، قلّه ی بسیار بلندی است؛ اندیشه هایش، آرزوهایش، رفتارهایش، افکارش، گفتارش، خلقیاتش و روحیاتش همه یک دست شود. این مقام خیلی بلندی است و باید عنایت خود جواد الائمه علیه السلام نصیب حال دوستانشان شود که به آنچه فرمودند، بتوانیم نائل شویم؛ ان شاءالله. ↩️ ما بخواهیم و طلب کنیم، عطا از آن طرف است. همه ی کمالات و مقامات، همه از آن طرف عطا می شود؛ نتیجه ی تقلاّ و تلاش عبد نیست؛ همه عطای الهی است؛ منتهی لازم است که خواستی در درون ما ایجاد شود. خدای متعال و اولیای خدا به اختیاری که در خلقت به عبد عطا شده متعرّض نمی شوند؛ یعنی به جبر، فشار، زور و علی رغم خواسته ی عبد، آن کمال را به او نمی دهند. همین که خواست و طلب ایجاد شد؛ تمنّا و تقاضا ایجاد شد، بلافاصله عطا صورت می گیرد. ↩️ امیدواریم خدای متعال ما را طالب، خواهان و خواستار راستین قرار بدهد و این عنایت را از دست پر سخاوت علیه السلام در حقِّ ما بفرماید که در علانیه و سِرّ دوست خدا باشیم؛ یعنی همان طور که رفتارهای ظاهری مان شبیه رفتارهای دوستان خداست، خصوصیت های باطنی مان هم، همان گونه شود و در وجود خودمان به وحدت برسیم؛ با اولیای خدا به برسیم. ↩️ در زیارتنامه های مختلفی که از معصومین رسیده، این خواست هست. «وَ اجْمَعْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» اینکه ما با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت، در ظاهر و باطن جمع شویم؛ این است. در زیارت امین الله هم این خواسته را داریم ؛ می خواهیم که ما به مقام جمع برسیم؛ یعنی اندیشه هایمان با اندیشه ی امام، روحیاتمان با روحیات امام، خلقیاتمان با خلقیات امام، باطنمان با باطن امام، ظاهرمان با ظاهر امام، سخنمان با سخن امام، رفتارمان با رفتار امام جمع شود؛ از این دوگانگی بیرون بیاییم و به یگانگی با اهل بیت علیهم السلام برسیم. این آرزوی بسیار بزرگی است و امیدواریم با عنایات خدای متعال و با وساطت اهل بیت علیهم السلام عبد بتواند به این مقام برسد. امیدواریم خدای متعال به عظمت شخصیت جواد الائمه علیه السلام این عنایت را در حقِّ همه ی دوستان از جمله مایی که در این مجلس به یاد آن بزرگوار هستیم بفرماید. 🎤 استاد مهدی طیب - ۱۳ آبان ۸۹ @OstadMahdiTayyeb علیه السلام
‍ 🌸✨ ازدواج امیر‌المؤمنین علیه‌السّلام و فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها رخداد بسیار شاد و شیرین ازدواج و وصلت امیرالمومنین علیه‌السّلام و فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها در در سال دوم هجری‌قمری واقع شده است. ازدواجی که منشأ پدید آمدن یازده امام معصوم و استمرار نسل رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله بود در انبوهی غیر باورکردنی، همان‌گونه که قرآن تعبیر فرمود: «اِنّا اَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ»؛ چون یکی از معانی نسل بسیار فراوان است. کسانی که طعنه می‌زدند پیامبر پسری ندارد که نسلش باقی بماند و او ابتر است؛ قرآن‌کریم فرمود: خود آنها ابترند. با اینکه آنها پسر داشتند؛ امّا از هیچ یک از پسران آنها فرزندی باقی نماند و نسل آنها از بین رفت؛ امّا نسل پیامبر‌اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله از طریق فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها و با ازدواج با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بسیار پربرکت شد. ↩️ همه‌ی سادات عالم میوه‌ی آن ازدواج هستند. مکتب عظیم تشیّع گُلی است که در گلستان این وصلت رویید و شکُفت و این همه معارف بلند الهی از طریق این عدد خاندان عظیم به‌دست بشر رسید. استاد مهدی طیّب - 92/07/11 @OstadMahdiTayyeb
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش یازدهم (۱) 🛑 جنبه‌هاي اختصاصي امر به معروف 💠 امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. ائمّه عليهم‌‌السّلام فرمودند: كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ: بدون استفاده از زبان، مردم را دعوت كنيد. 💠 همان‌طور كه گفتیم، انسان وقتي كسي را دوست داشته باشد، طبيعتاً تحت‌تأثير او قرار مي‌گيرد، به رنگ و شكل او در مي‌آيد و از رفتارهاي او تبعيّت مي‌كند. 💠 معمولاً همه این تجربه را دارند که وقتی یک معلّم، یک استاد یا یک سخنران، مورد علاقه و محبّت انسان قرار می‌گیرد، بدون اينكه شخص خودش متوجّه شود، كم‌كم تكيه كلام‌هاي او در گفتارش ظاهر مي‌شود؛ لحن صحبت او و سبک استدلال‌هاي او شبيه كسي مي‌شود كه به او علاقه‌مند شده است. 💠 اينكه عرفا مي‌گويند عشق اكسير اعظم است، از همين‌جاست. وقتي شخص، عاشق يك انسان كامل شود، اين عشق، مثل اكسير و كيميا به مس وجود او مي‌خورد و او را كامل مي‌كند؛ يعني او را به رنگ آن انسان كامل در مي‌آورد. 💠 خدا بسياري از مقاصدش را بدون كلام گفته است. این حدیث، هم از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و هم از حضرت‌ زهرا سلام‌الله‌عليها نقل شده است که: فرمودند: فِعْلُهُ قَوْل‏: كارهاي خدا، حرف‌هاي خداست؛ يعني خدا با كارش با انسان حرف مي‌زند. همه‌ي كارهايي كه در زندگي، خدا با ما مي‌كند، از طریق آنها با ما حرف مي‌زند. 💠 اگر دلي را رنجاندي، كسي دلت را مي‌رنجاند؛ اگر حقّي را پايمال كردي، كسي حقّت را پايمال مي‌كند؛ دلي را شاد كردي، جای دیگر مي‌بيني يكی از مشكلاتت حل شده است. كَما تَدِينُ تُدان‏: به هر شیوه رفتار كني، به همان شیوه با تو رفتار خواهد شد. خدا با همین شیوه با تو حرف می‌زند. همه‌ي ذرّات عالم، فعل الهي هستند و فِعلُهُ قَولٌ. 💠 همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت مي‌آموزد و حقايق را به ما مي‌فهماند و ما را رشد مي‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. 💠 حاج‌آقاي دولابي رحمة‌الله‌عليه مي‌فرمودند: لقمان حكيم که از دنيا رفت، جنازه‌اش را شستند و آماده بود که برایش نماز ميّت بخوانند و دفنش كنند. دو نفر از شاگردانش در آنجا با هم قدم مي‌زدند. يكي از آنها به ديگری گفت: لقمان در زمان حیاتش به ما موعظه‌هاي ارزشمندي كرد؛ ولي موعظه‌اي كه الآن مي‌كند، هرگز نكرده بود. 💠 لقمان فراوان به ما مي‌گفت در برابر اراده‌ی خدا تسليم و پذیرا باشيد؛ امّا الآن كه جنازه‌اش روي زمين است، ببين چگونه تسليم است! هيچ خودنمايي، سليقه و نظريّه‌اي ندارد. زمان حیاتش با حرف‌هايش به ما درس مي‌داد و الآن با عمل به ما درس مي‌دهد. 💠 حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندي و امثال آن در پي ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ي بروز مخالفت وجود دارد. 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ... فایل صوتی 🔽
‍ 🟥 پرسش: ‍ مربّیان الهی چه نقشی در اعمال ربوبیت خداوند بر انسان و پرورش او دارند؟ ✔️ پاسخ: خداوند به‌وسيله‌ى پيامبران و امامان معصوم عليهم‌السّلام راه هدايت و سعادت و تعالى و كمال را به انسان معرّفى مى‌كند و او را به دست آنها، تحت تربيت و تزكيه قرار مى‌دهد. ✔️انبيا و ائمّه عليهم‌السّلام به امر الهى، از راه ظاهر و باطن، انسان‌ها را ارشاد و راهنمايى و از آنان دستگيرى می‌كنند و در جهت نيل به قلّه‌هاى كمال، به آنها يارى مى‌رسانند. ✔️عارفان بالله و عالمان ربّانى، اساتيد و معلّمان روحانى، دوستان ناصح و پدران و مادران صالح، در مراتب بعد از پيامبران و امامان:، مجارى اِعمال ربوبيّت حضرت حقّند و خداوند ربوبيّت خود در رابطه با انسان‌ها را از طريق آنها اِعمال مى‌كند. ✍️ استاد مهدی طیّب، ، ص ۱۳۷ تا ۱۳۸ 📕 ۱۳۳ 🎙فایل صوتی:👇👇👇
🕰 انتظار فرج  🟦 اهمیت و مفهوم انتظار فرج (بخش پنجم) ◻️اعتقاد به جامعه‌ای ایده‌آل در پایان تاریخ به‌صورت یک حقیقت محتوم و قطعی‌ آثار بسیار سازنده‌ای بر انسان منتظر خواهد گذاشت. همان‌گونه که آشنایی با بزرگان و سیره و زندگی آنان به شخصیت فرد شکل می‌دهد و او را می‌سازد و با خواندن سیره و آیین زندگی پیامبران، امامان و اولیای خدا‌ عليهم‌السّلام فرد از ایشان الهام و الگو می‌گیرد و روش درست زندگی را می‌آموزد‌؛ به همان ترتیب اعتقاد به جامعه‌ی جهانی سرشار از عدل‌، توحید‌، معنویّت،‌ فضیلت، اخلاق، صلح، امنیّت و عدالت و شناخت آن،‌ نقش الگویی دارد و الهام‌بخش زندگی امروز جامعه‌ی منتظر خواهد بود. ◻️همان‌طور که انسان وقتی تحت‌تأثیر یک شخصیّت بزرگ قرار می‌گیرد، تدریجاً به رنگ او درمی‌آید، ملّتی هم که جامعه‌ی مهدوی را بشناسد و به آن دل ببندد و چشم بدوزد، تحت تأثیر آن به‌سوی ویژگی‌های جامعه‌ی ایده‌آل مهدوی‌ سوق خواهد یافت. ◻️ دو ثمره‌ی بزرگ در انتظار شیعه به چشم می‌خورد‌؛ اوّلین ثمره‌، روحیّه‌ی تسلیم‌نا‌پذیر شیعه‌ی منتظر است که باعث می‌شود هر‌چه هم زورمداران فاسد و فاجر در عالم قدرتمند ‌شوند‌، روحیّه‌اش را نبازد و تسلیم نشود‌ و با اتّکاء به این انتظار‌ بر باور خود استوار بماند که پیروزی نهایی از آن اسلام خواهد بود و قدرتمندان ظالم و فاسد و مروّج کفر و بی‌دینی‌ سرانجام نابود خواهند شد. ◻️دومین ثمره‌ی انتظار شیعه‌ روحیّه‌ی یأس‌ناپذیر او در شرایطی است که دراثر بالا رفتن احتمال پیروزی جبهه‌ی ظلم و ستم‌‌، تمام مبارزان و انقلابیانِ دیگر روحیّه‌ی خود را می‌بازند و دچار یأس و ناامیدی می‌شوند. ◻️ شیعه‌ی منتظر که فرهنگ انتظار در جانش رسوخ کرده است‌، در چنین شرایطی نه‌تنها دچار یأس نمی‌شود‌، بلکه امید صد‌چندان خواهد یافت‌‌؛ زیرا معتقد است که پیروزی نهایی حقّ بر باطل‌ پس از به اوج رسیدن قدرت باطل واقع خواهد شد. او می‌داند که امروز یا فردا، بالاخره باطل شکست خواهد خورد. ◻️منتظر واقعی‌ درست در شرایط یأس است که به نزدیک شدن پیروزی امید دارد ولذا روحیّه‌ی خود را نمی‌بازد و مبتلا و اسیر یأس نمی‌شود. در شرایطی که صفوف تمام مبارزان مکاتب گوناگون از هم می‌پاشد، او امیدوار است. ◻️به عنوان مثال امروزه زمزمه‌ی تن دادن به نظام سلطه و تسلیم دربرابر آن از برخی روشنفکران که از روح انتظار تهی هستند، شنیده می‌شود؛ با این استدلال که نظام سلطه را باید به‌منزله‌ی یک واقعیّت موجود که در اوج قدرت است، پذیرفت و با آن کنار آمد؛ چاره‌ای جز این نیست و راه دیگری وجود ندارد. این روشنفکران و سیاسیونِ بی‌بهره از انتظار مهدوی، در برابر قدرت‌های مسلّط جهانی خود را باخته و واداده و دچار یأس شده‌اند. ◻️ امّا شیعه‌ی منتظر در این‌گونه موقعیّت‌ها هرگز تسلیم نمی‌شود و هرچه قدرت دشمن بالاتر رود، امیدش بیشتر می‌شود؛ زیرا معتقد است فرج و گشایش پس از اوج یافتن قدرت دشمن و درست در زمانی به دست می‌آید که ظلم و ستم به نهایت درجه می‌رسد. ◻️💫 امام باقر‌(علیه السلام) از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل نموده‌اند: إِنَّ الْأَئِمَّةَ بَعْدِی اثْنٰا عَشَرَ عَدَدَ نُقَبٰاءِ بَنِی إِسْرٰائِیلَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحسین(علیه السلام) وَ التّٰاسِعُ قٰائِمُهُمْ یَخْرُجُ فِی آخِرِ الزَّمٰانِ فَیَمْلَؤُهٰا عَدْلاً بَعْدَ مٰا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً: امامان پس از من دوازده نفرند به تعداد نقبای بنی اسرائیل؛ نُه نفر از ایشان از نسل حسین(علیه السلام) هستند و نهمین نفر قائم ایشان است که پس از آنکه جهان از ظلم و ستم آکنده شده، آن را از عدل سرشار خواهد ساخت. ◻️💫امام هادی‌(علیه السلام) می‌فرمایند‌: اَلْقٰائِمُ الَّذِی یَمْلأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمٰا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً: قائم ما کسی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد‌‌؛ چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد. ادامه دارد…. ✍️ استاد مهدی طیّب، @OstadMahdiTayyeb
🎬 : شیعیان علی علیه السلام در کلام امام باقر علیه‌ااسّلام ⬛️🟧 در آپارات:👇👇👇 https://www.aparat.com/v/Bjmqb علیه السلام ☑️ @OstadMahdiTayyeb ☑️ eitaa.com/ahlevela
‍ 📑 سلسله مباحث اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر 🔻بخش یازدهم (۲) 🛑 جنبه‌هاي اختصاصي امر به معروف 🔷 شیوه‌ی دیگر امر به معروف، با سخن و زبان است. در امر ‌به‌ معروف زباني، چند قيد مهم وجود دارد: 🔷 ۱. محترمانه باشد. 🔷 ۲. متواضعانه باشد. وقتي مي‌خواهيم کسی را امر ‌به‌ معروف كنيم، از موضع بالا به او نگاه نکنیم و تحکّم‌آمیز و متکبّرانه با او سخن نگوییم؛ بلكه از پايين با او حرف بزنیم؛ مثل كودكي كه با بزرگتر خود حرف مي‌زند؛ یا مثل شاگردی كه با معلّم خود صحبت می‌کند. 🔷 از او سؤال كنیم؛ بگوییم به نظر تو اين کار از آن یکی بهتر نيست؟ اين خیلی فرق دارد با اينكه با تحکّم به او بگوييم اين كار بهتر از آن كار است. 🔷 ۳. محبّت‌آميز باشد. 🔷 ۴. منطقي و خردپذير باشد. سطح علمي و فهم او را در نظر بگيریم و با منطق متناسب با انديشه‌ی او با او سخن بگوییم. 🔷 ۵. با ادبيّات مناسب او، با او صحبت كنیم. اگر جوان است، از ادبيّات جوانان استفاده كنیم. اگر پير است، ادبيّات پيران را به كار بگيریم. اگر دانشگاهي است، ادبيّات دانشگاهي‌ها را؛ اگر حوزوي است، ادبيات حوزوي‌ها را؛ اگر فرد عامي كوچه و بازار است، با ادبيّات کوچه و بازار با او حرف بزنیم. 🔷 ۶. ابتدا غيرمستقيم، بعد مستقيم. مثلاً به‌جاي اينكه بگوييم تو اين كار خوب را بكن، بگوییم فلان‌جا كسي را ديدم که اين كار را مي‌كرد. چقدر جالب بود! 🔷 قرآن با نقل قصّه، در واقع از همین شیوه‌ی بیان غیرمستقیم استفاده کرده است. مي‌فرمايد قوم هود، قوم شعيب، قوم صالح، قوم نوح اين كارها را كردند، اين‌طور شدند و ... . بدون این مقدّمات نفرموده شما اين‌طور باشيد. 🔷 البتّه در امر به معروف، اوّل از بیان غيرمستقيم استفاده می‌شود و اگر لازم شد، مي‌توان كم‌كم بیان مستقيم هم به کار برد. 🔷 به‌طور کلّی، در امر ‌به‌ معروف و نهي‌ از ‌منكر زباني بايد مخاطب‌شناسي دقيقی كرد. بايد زبان، سطح فكر و معلومات و حالات روحي مخاطب را شناخت، تا بتوان مؤثّر صحبت كرد. قرآن هم فرمود: اُدْعُ إِلىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ . 🖌 استاد مهدی طیّب حفظه‌الله ❗️ ادامه دارد ...