eitaa logo
عرفان ناب
548 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🗓 امروز روز بیست و سوم ماه ربیع الاوّل است و بنا به آنچه در تواریخ ثبت شده، روزی است که حضرت معصومه سلام الله عليها وارد شهر شدند. برادر بزرگوار ایشان، حضرت علیّ بن موسی الرّضا عليه السلام، با مکر و توطئه در سال قبل آن، یعنی سال دویست هجری قمری، وادار شدند را ترک کنند و به سمت خراسان بیایند. 🚩 دلبستگي فوق العاده ای بین این خواهر و برادر بزرگوار حاکم است. این دو فرزند، خواهر و برادر تنی هستند، از موسی بن جعفر عليه السلام و مادر بزرگوارشان هم نجمه خاتون هستند. حضرت معصومه سلام الله عليها بیش از یک سال دوری برادر را طاقت نیاوردند و لذا همراه با تعدادی از برادران ناتنی و بستگان از مدینه به سمت حرکت کردند. 📢در مسیری هم که می آمدند، حضرت معصومه سلام الله عليها بنابه آنچه که نقل شده است، فضیلت و حقّانیت برادر بزرگوارشان، علیّ بن موسی الرّضا عليه السلام را برای مردم هر شهر و دیار که می آمدند، تبیین می کردند و طبیعتاً مقایسه ی علیّ بن موسی الرّضا عليه السلام با جریان فاسد و ظالم حکومت بنی عبّاس هم به ذهن ها می آمد. 🔴این بود که مأمون احساس خطر کرد و در نتیجه مأمورهای او به این قافله حمله ور شدند و تعدادی از برادران امام رضا عليه السلام و حضرت معصومه سلام الله عليها در همین حمله و یورش به شهادت رسیدند. ⭕️ بنا به نقل های مختلف، یا در اثر آزرده خاطری این حمله و هجوم ظالمانه و شهادت عزیزان و یا حتّی بنا به نقلی که شده است، مسمومیتی که از طریق غذا به وجود آمد، حضرت معصومه سلام الله عليها بیمار شدند. 🚩در ساوه آثار بیماری کاملاً ظاهر شد؛ به گونه ای بود که معلوم بود حضرت نمی توانند سفر را ادامه دهند؛ منتها حضرت حاضر نشدند در ساوه بمانند. سؤال کردند که تا چقدر راه است؟ به ایشان گفته شد راه زیادی نیست. فرمودند می رویم در اقامت می کنیم. همین که قصد حرکت به سمت قم را کردند، شیعیان قم که اشعریون بودند، خبردار شدند و قم مهد شیعیان اهل بیت عليهم السلام بود. شیعیان قم حرکت کردند، برای اینکه به استقبال حضرت معصومه سلام الله عليها بیایند. بزرگ آنها پیشاپیش آن قافله به راه افتاد. 📍نقل شده است موسی بن خزرج که مرد مسنّی هم بود و بزرگ اهل قم و اشعریون آنجا بود، خود او آمد؛ زمام ناقه ی حضرت معصومه سلام الله عليها را به دست گرفت و این پیرمرد معنون، خود با پای پیاده افتخار حرکت دادن شتری را که حضرت معصومه سلام الله عليها بر آن سوار بودند، پذیرفت و شیعیان حضرت را با جلالت و شکوه خاصّی وارد شهر کردند. 🏴موسی بن خزرج ایشان را به منزل خود برد و حضرت در آنجا اقامت کردند. ایشان اقامت کوتاه هفده روزه ای در قم دارند. در طول این مدّت در خانه ی موسی بن خضرج و مشغول عبادت و حالات عارفانه ی خودشان هستند و در عین حال، بیماری شدیدی دارند، که هر روز هم شدّت آن بیشتر می شد و بالاخره پس از هفده روز به شهادت رسیدند و در شهر دفن شدند. 🎤استاد مهدي طيب _ جلسه ٢٧ بهمن ٩٠
🗓 در روز بیست و چهارم ماه ربیع الاول در سال ٢٣٢ هجری قمری بنا به یکی از نقل ها امام حسن عسکری علیه السلام در شهر متولد شدند (دو نقل دیگر، یکی هشتم و دیگری دهم ماه ربیع الثانی است). 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ ◽️امام حسن عسکری علیه السلام ٢٨ سال بیشتر در این عالم اقامت نداشتند؛ در سن جوانی (٢٢ سالگی) به امامت رسیدند و در سن جوانی هم به شهادت. در این شش سال شرایط بسیار سخت و خطیر بود؛ به گفتۀ خود امام عسکری علیه السلام، آزار و اذیت ها و تردیدها و بی اعتقادی ها نسبت به مسالۀ امامت در این دوره به شدت فراوان تر از قبل بود، و بالاخره حضرت مسموم گشتند و در سال ٢٦٠ هجری قمری در شهر به شهادت رسیدند و در همان منزل مسکونی خود مدفون شدند. ◽️ یکی از القاب امام حسن عسکری علیه السلام «زکی» است؛ ان شاالله وجود حضرت برای ما الگوی باشد و در حد ظرفیت وجودی خودمان از حضرت بهره های شایسته ای ببریم.میلاد امام حسن عسکری علیه السلام را تبریک عرض می نماییم. @ahlevela
💠 اگر کسی مالک دارایی‎های خود باشد، در هر راهی که خواست، خرج می‎کند و با از دست دادن آنها غصّه‎دار نمی‎شود و امّا اگر کسی مملوک دارایی‎های خود باشد، ذلیلانه برای حفظ آنها تلاش می‎کند و اگر از دست او برود، محزون می‎شود. پس مالک باش نه مملوک! لَیسَ الزُّهدُ اَن لا تَملِکَ شَیئاً وَلکِنَّ الزُّهدُ اَن لا یَملِکُکَ شَیءٌ: زهد این نیست که مالک چیزی نباشی، بلکه معنای زهد این است که چیزی مالک تو نباشد. 💠 باید در دنیا مواظب بود به جای اینکه آنچه از دنیا داریم، مملوک و در اختیار و در خدمت ما باشد، ما مملوک دنیا نشویم و دنیا اختیارمان را به دست نگیرد و ما را به خدمت خود وا ندارد. 💠 هر کس از دنیا برگردد و به آخرت رو کند، خدا او را مالک دنیا می‎کند. 💠 ملکوت و باطنتان را همه می‎دانید از آن خداست. خدا می‎پرسد لِمَن المُلکُ الیَومَ: امروز مُلک مال کیست؟ خوشا به حال کسی که مُلک را هم مال خدا بداند. 💠 سال‎ها قبل یک بار که آقا سیّد محمّدحسین (حسینی تهرانی) برای من از پزشکی نوبت ویزیت گرفته بود و همراه او به مطبّ دکتر رفته و در اطاق انتظارِ مطب، منتظر رسیدن نوبتمان بودیم، یکی از اعیان آن زمان هم همراه خانم محجّبه‎اش در بین بیماران بود. نوبت آنها پیش از ما بود. آن شخص خواست سیگاری بکشد، به ما هم سیگار تعارف کرد. من هم در پاسخ به او گفتم: دنیا عجب جایی است، رفتیم سیگار بکشیم، سیگار ما را کشید، رفتیم خانه بخریم، خانه ما را خرید، رفتیم زن بگیریم، زن ما را گرفت، رفتیم غذا بخوریم، غذا ما را خورد، رفتیم لباس بپوشیم، لباس ما را پوشید. بعد از چند فقره از این قبیل، به او گفتم: تا به حال چنین چیزهایی شنیده بودی؟ گفت: نه. گفتم: من هم نشنیده بودم. او خیلی به فکر فرو رفت. وقتی نوبتشان شد و به اطاق دکتر رفتند، آقا سیّد محمّدحسین به من گفت: با او چه کردی! 💠 تا وقتی به اختیار خودت دنبال دنیا بروی، عیبی ندارد؛ ولی اگر دیدی دنیا تو را دنبال خود می‎کشد، مراقب باش که خطرناک است. 💠 دنیا خوکی است به صورت خیک، نکند به طمع گرفتن خیک بیفتیم، بعد معلوم شود خوک است و دیگر او ما را رها نکند و ما غرق شویم. 📘 /ص١٤٥ و ١٤٦ 🎤شرح و توضيح مبحث سيزدهم: ١٧/استاد مهدي طيّب @ahlevela
📔 لغزش های نظری و عملی در سلوک (4) ـ لغزش‌هاي اعتقادي برخي پيروان طريقت‎هاي عرفاني، به علّت جهل و ناآگاهي از معارف عقلي و نقلي دين، در درك و فهم سخن عارفان راستين دچار اشتباه شده و يا در فهم و تعبير عقلي كشف‎هاي معنوي خود به خطا رفته و درنتيجه به انحرافات اعتقادي دچار شده‎اند. مهمترين اين لغزش‎هاي عقيدتي‌ عبارتند از: 🔷 الفـ عقيده‌مندي به معاني سخيف و نادرستي از وحدت وجود همچون همه خدايي، كه با مسلّمات عقلي و نصوص قرآني و احاديث معصومين علیهم السلام و نيز با كشف‌هاي درست و ناب عرفاني مغاير و متضاد است. 🔹بـ عقيده‌مندي به پندارهاي باطلي چون حلول خداوند در سالك يا اتّحاد خداوند با سالك، كه اين نيز با براهين عقلي و ادلّة مستحكم قرآني و حديثي و با كشف‌هاي اصيل و صحيح عرفاني درتضّاد بيّن و آشكار قرار دارد. 🔹 جـ اعتقاد به تناسخ و بازگشت روح انسان‌ها پس از مرگ به اين عالم در قالب انسان‌هاي ديگر يا حتّي در پيكر حيوانات و گياهان، براي پاك شدن و طهارت يافتن و به كمال رسيدن. اين باور نيز به استناد دلايل فراوان عقلي و براهين استوار قرآني و روائي و دريافت‌هاي قويم و خالص عرفاني، نادرست و باطل است. 🔹 د ـ عدم باورمندي و اقرار به حقّانيّت تشّيع و ولايت اهل بيت علیهم السلام يا بي‌اهمّيّت و بي‌اثر پنداشتن اعتقاد به امامت در طيّ مدارج كمال معنوي و يا حتّي ابراز مخالفت با عقيدة مزبور و اظهار برائت و ضدّيت با عقيده‌مندان به تشيّع و اسير گمراهي و انحطاط دانستن آن‎ها به استناد مكاشفات خود و مستند ساختن تمامي اين باورهاي باطل و بي‌پايه، به نامداران و برجستگان عرصة عرفان و تصوّف. نادرستي اين پندارها و حقّانيّت داشتن تشيّع و مشروط بودن وصول به مقصد قصواي توحيد، به پذيرا شدن و قبول ولايت اهل بيت علیهم السلام و گام سپردن در صراط مستقيم ولايت آن بزرگواران، امري است كه براهين مستحكم عقلي و كشفي و نصوص مسلّم قرآني و حديثي، بر آن دلالت دارند. ادامه دارد... استاد مهدی طیب، ، ص 96-94. @ahlevela
‍ 💠 روایتي در عظمت زیارت عبدالعظیم‌حسنی رضی الله عنه 🔹 در بعضی از احادیث نقل شده ‌است که هر‌کس مرقد مطهّر عبدالعظیم‌حسنی را در زیارت کند؛ بهشت بر او واجب می‌شود. 🔸یکی از اهالی ری خدمت امام هادی علیه السلام در سرّمن رأی می¬رسد، حضرت از او می‌پرسند: از کجا به سامرا آمده ای؟ عرض می کند، يابن رسول الله، کربلا به زیارت جدّ بزرگوار شما اباعبدالله الحسین علیه السلام مشرّف شده بودم؛ حضرت به او می¬فرمایند « اَما لَوْ اَنَّكَ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِما» ( ابن‌قولویه، کامل‌الزیارات، ص 324) اگر تو قبر عبدالعظیم را که در نزد شماست، زیارت کرده بودی همچون کسی بودی که حسین‌بن‌علی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِما را زیارت کرده ‌است یا به زیارت مرقد مطهّر او شرفیاب شده‌ است؛ بنابراین جمله¬ی علیه السلام بیانگر عظمت منزلت این بزرگوار است؛ زیارت قبر او بسیار عظیم است. ◀️اگر انسان تمام روایات خیره کننده و حیرت آفرینی که در اجر زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام است را بخواند؛ خواهد دانست که عبدالعظیم‌حسنی چقدر عظیم است و زیارت قبر او به مثابه زیارت قبر اباعبدالله الحسین علیه السلام است. 🔸این شخصیّت بزرگوار در روز چهارم ربیع الثّانی به دنیا آمد. امیدوارم این نعمت بسیار گرانبها را قدر بدانیم. 🎤 استاد مهدی طیب @ahlevela
‍ 💠💫 حضرت عبدالعظيم حسني عليه السّلام، این شخصیّت بزرگوار در روز چهارم ربیع الثاني به دنیا آمد. امید که این نعمت بسیار گرانبها را قدر بدانیم. گاهی چون نعمت خیلی سهل‌الوصول و در دسترس است؛ بزرگی و عظمّتش از نظر افراد می‌افتد. اگر ما در کشور دیگری بودیم و چنین روایاتی را در عظمّت زیارت عليه السّلام می‌دیدیم؛ آرزو می‌کردیم و تمام سختی طیّ مسیر را پذیرا میشدیم تا به محضر این بزرگوار شرفیاب شویم؛ ولی الآن در دسترس ماست و با وسایل نقلیه موجود مشرّف شدن خیلی سهل شده‌ است؛ امّا ما بعضی اوقات متأسّفانه کم همتّی می‌کنیم و موجب محرومیّت خودمان از اجر بزرگ زیارت این شخصیّت عظیم القدر می‌شویم. امیدوارم که قدر بدانیم. ↩️ ما چقدر تشنه زیارت اباعبدالله عليه السّلام هستیم؛ با توجّه به همین روایتی که از امام هادی عليه السّلام وجود دارد؛ وقتی به زیارت عليه السّلام می‌روید، چشمانتان را ببندید، خودتان را در کربلای معلّی در حرم اباعبدالله‌الحسین عليه السّلام ببینید؛ و قبل از اینکه به عبدالعظیم‌حسنی عليه السّلام سلام کنید، دستانتان را در شبکه‌های ضریح بیندازید و احساس کنید که کنار ضریح اباعبدالله‌الحسین عليه السّلام هستید و به حضرت سلام بدهید: السّلام علیک یااباعبدلله. ان‌شاءالله خدای متعال توفیق، معرفت و بیداری دلی دهد تا جواب این سلام را همانجا کنار ضریح عبدالعظیم عليه السّلام بشنوید و ببینید که امام حسین عليه السّلام پاسخ شما را میدهد و آنجا می‌فهمید روایاتی که اجر زیارت عليه السّلام را شبیه اجر زیارت اباعبدالله الحسين عليه السّلام قرار داده ‌است، اغراق نیست؛ واقعیّت است. ان‌شاءالله خدای‌متعال توفیق بهره‌گیری از این نعمت سهل الوصولي که در دسترس ما اهالی تهران است، بیشتر نصیب ما کند. 🎤 استاد مهدي طيب @ahlevela
ما غافلیم... @ahlevela
‍ 🔴 پرسش: اهل محبّت به چه سطوحی قابل تقسیم هستند؟ ✔️ پاسخ:اشخاص از نظر ميزان برخوردارى از محبّت و قوّت و ژرفاى آن در وجودشان، به سه گروه تقسيم مى‌شوند. 1️⃣ گروه نخست را مى‌توان به بلبل تشبيه كرد كه عشق او به گل، همراه با چهچهه و نغمه خوانى و سر و صداست. در مناطقى مثل قمصر كاشان يا اصطهبانات فارس كه باغ‌هاى گل زيادى براى توليد گلاب وجود دارد، برخى اوقات، سحرگاهان پاى درخت‌هاى گل، بدن بى‌جان بلبل‌هايى يافت مى‌شود كه از سر شب تا سحر در كنار گل نغمه‌ى عشق سرداده و درنهايت، جان خود را تقديم معشوق كرده و از پا در آمده‌اند. عشق اين گروه از عاشقان، همراه با بى‌قرارى، شور و شيدايى و سر و صداست و هنگامى كه جان بر سر عشق مى‌نهند و خود را فداى محبوب مى‌كنند، اثرى از آنها برجا مى‌ماند. 2️⃣ دومين گروه محبّان را، كه عشقشان عميق‌تر است، مى‌توان به پروانه تشبيه كرد كه بى سر و صدا گرد شعله‌ى شمع طواف مى‌كند و دور محبوب خود مى‌گردد و سرانجام خود را به شعله مى‌زند و جان خود را تقديم معشوق مى‌كند و پيكر سوخته و خاكستر شده‌اش پاى شمع به زمين مى‌افتد. اى مرغ سحر عشق ز پروانه بياموز كان سوخته را جان شد و آواز نيامد *** ز اوّل كه مرا عشق نگارم بربود گم گشت كنون ناله و دردم بفزود همسايه‌ى من ز ناله‌ى من نغنود آتش چو همه گرفت كم گردد دود در اين محبّان خبرى از اظهار شور و شيدايى و بى‌قرارى گروه نخست نيست. آرام و بى سر و صدا گرد معشوق مى‌گردند و جان در راه دوست نثار مى‌كنند، امّا پس از جان باختن اثرى از آنها برجا مى‌ماند. 3️⃣ سومين گروه محبّان، كه در حدّ اعلاى عشق قرار دارند، به منزله‌ى خود شمعند كه بى سر و صدا و هاى و هو، مى‌سوزد و آب می‌شود و در پايان نيز حتّى جنازه‌اى از آن برجا نمى‌ماند. اين محبّان، بى‌ادّعا و بدون اظهار بى‌قرارى و شيدايى، در درون، در آتش عشق مى‌سوزند و آب مى‌شوند و همه‌ى هستى خود را نثار محبوب مى‌كنند و هيچ اثرى نيز از آنها برجا نمى‌ماند. ✍️ مهدی طیّب، ، ص ۱۱۳تا ۱۱۴ 📕 ۱۱۳ @ahlevela
‍ 📕مصباح‌‌ الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الی االله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند. 🔗شیوه‎ای که رعایت آن می‎تواند سبب گردد مطالعه‎ی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الی الله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعه‎ی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیق‌تر عبارات درک شود و هم آموزه‌های مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه‌ کننده شود؛ زیرا به فرموده‎ی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است . ↩️ لذا باید از سریع‌ خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خواننده‎ی طالب کمال، پس از یک بار مطالعه‎ی دقیق تمام ‎کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعه‎ی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد. ✍️ استاد مهدی طیب
💠 اينكه قرآن فرموده است باید کم بخندند و باید بسیار بگریند، معنایش این است که جایی که در آن هستند، (یعنی دنیا)، جای خوبی نیست. در بهشت حزن و گریه نیست. 💠 دنیا قصّه است، قاف آن به غین تبدیل شد و شد غصّه. قصّه نه غصّه دارد، نه شادی. اگر دنیا شادی داشته باشد، اندک و بسیار زودگذر است. شادی همیشگی خوب است. دنیا برای شادی نیست. 💠 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به خدا عرض کرد: اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتَنا فى دینِنا وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمِّنا وَ لا مَبلَغَ عِلمِنا وَ لا تُسَلِّط عَلَینا مَن لا یَرحَمُنا: خدایا مصیبت ما را در دین ما قرار نده و دنیا را همّ و هدف بزرگ‌تر ما و سرحدّ و نهایت علم ما قرار نده و کسی را که بر ما رحم نمی‎کند، بر ما مسلّط مگردان. 💠 اگر همّ عمده‎ی ما آخرت باشد، کفه‎ی ترازوی آخرت ما سنگین می‎شود و پایین می‎رود. فَاَمّا مَن ثَقُلَت مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ: آن کس که کفه‎ی عملش سنگین باشد، در زندگی پسندیده‎ای خواهد بود. سعی کنید ولو کمی‎ هم شده، همّتان به آخرت بیشتر از دنیا باشد. 💠 موضع نظر حق‌تعالی قلب و نیّت و توجّه شماست. اگر توجّه قلبی و اقبال شما بیشتر به اوست و بیشتر قلب شما را محبّت حق‌تعالی گرفته است، شما طالب خدایید. کفه‎ی ترازو هر طرف سنگین شد، تا آخر پایین می‎رود. اگر بیشتر توجّه قلبی شما به دنیاست، شما اهل دنیایید. داشتن یا نداشتن دنیا هیچ مهم نیست، علاقه و توجّه و دلبستگی به دنیا خیلی مذموم است؛ لذا توجّه به دنیا، دنیاست. مصباح_الهدي/ص ١٤٧ و ١٤٨ 🎤شرح و توضيح مبحث سيزدهم: ١٨/ استاد مهدي طيّب 🔗فايل pdf كتاب @ahlevela