eitaa logo
عرفان ناب
546 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📜 نامه‌های تند اميرالمؤمنين علیه‌السّلام را که به بعضي از كارگزاران خود نوشته‌اند، در نهج‌البلاغه بخوانید! اين نامه‌ها نشان مي‌دهد با اينكه اينها كارگزاران مستقيم اميرالمؤمنين علیه‌السّلام بودند، خراب كردند؛ خيانت كردند؛ در بيت‌المال تصرّف‌هاي نامشروع كردند. گرچه ولايت اولياء جامعه شاخه‌اي از ولايت معصوم است، و ولایت معصوم شاخه‌اي از ولايت ‌الله است؛ امّا هيچ‌كس الله نمي‌شود! و هيچ غيرمعصومي، معصوم نمي‌شود. لذا باب نقد، توضيح خواستن و تظلّم باید در تمام رده‌ها باز باشد. 📌 اميرالمؤمنين علیه‌السّلام در نامۀ به مالك اشتر مي‌فرمايند: اگر كسي بددهن بود و تند حرف زد، تحمّل كن. انتظار نداشته باش همه اصول ادبيّات ديپلماتيك را در گفتگوی با تو مراعات كند. او صرفاً يك شهروند است که دردش آمده؛ دو تا حرف تند و بي‌ادبانه هم زد، تحمّل كن و توضيح بده. اگر خواسته‌اي دارد که از دستت برمي‌آيد انجام بده. اگر خواسته‌اش ناموجّه است يا در توان تو نيست، دست‌کم با دل شاد او را روانه كن. طوري با او حرف بزن كه رنجيده‌خاطر نشود. چون فردي كه رنجيده‌خاطر است و سؤال‌هايش جواب داده نشده، طعمۀ بسيار مناسبي است براي كساني كه مي‌خواهند براي به هم ريختن جامعه از او ابزار بسازند. 📌 مردم بايد بتوانند به‌صراحت شكايت و انتقاد كنند و همۀ مسؤولان از بالاترين رده تا پايين‌ترين رده بايد مردم را قانع كنند؛ چون بقاي حكومت به رضايت مردم است. هیچ‌کس نگوید من مستثنا هستم. اگر پذيرش و همراهی مردم نباشد، امام معصوم هم که باشد، خانه‌نشين مي‌شود. اگر ما به رضايت مردم بي‌اعتنا شويم، بقاي حكومت مورد تهديد قرار مي‌گيرد. رضايت مردم وقتی حاصل مي‌شود که به ابهامات و ایرادات آنها پاسخ داده شود و هرجا ایراد وارد است، فرد مسؤول اعتراف كند و اشتباهش را تصحيح كند. همۀ مسؤولين در رده‌هاي مختلف به صراحت بگويند ما اشتباه كرديم و تصحيح می‌کنیم. 📌 اگر راه نقد باز باشد، سلامت سيستم تضمين مي‌شود. امّا اگر چنین نکنیم، فرمود: مَنْ لَمْ يُـؤَدِّبُهُ الْأَبَوانِ أَدَّبَهُ الزَّمانِ: كسي كهَ پدر و مادر نتوانند تربيتش كنند، زمانه تربيتش مي‌كند؛ یعنی سرش به سنگ مي‌خورد و ادب می‌شود و ناگزیر می‌شود خودش را تصحیح کند. بحران‌هاي اجتماعي، همان سر به سنگ خوردن است. اين بيمار روزي كه سالم بود، اگر خودش را تقويت كرده بود، واكسن زده بود، اصلاً بيمار نمي‌شد؛ ولی حالا که رعایت نكرده، باید اعتراف كند كه من اشتباه كردم، واكسن نزدم. اگر اين كار انجام شود، سلامت سيستم تضمين مي‌شود. 📌 برخورد و شيوۀ تعامل ما با مردم در دريافت نظرهای منفي، بايد تصحيح شود. چرا در شرایط فشار خانۀ گفتگو درست كنيم؟ چرا تا بيمار نشده‌ايم، به فكر واكسينه كردن خودمان نيستيم؟ وقتي از درد به خودمان مي‌پيچيم، تازه مي‌فهمیم که بايد واكسن مي‌زديم! البتّه با بروز این ناآرامی‌ها، اميدوارم واقعاً درک کرده باشیم كه بايد واكسن بزنيم. طوري نباشد كه تا كمي تبمان پايين آمد، دوباره واكسن زدن يادمان برود! (بخش دوم گزارش جلسه ١٩ مهر ١٤٠١) ادامه دارد….. 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 📌 پذیرای نقدها باشیم. تا کسی حرفی زد نگوییم ما خودمان بهتر می‌دانیم و مطّلعیم. اگر هم می‌دانی؛ بايد اجازه بدهیِ گفته شود. قرآن فرمود: فَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ. باب نقد باید در روزنامه‌ها و رسانه‌ها با ادبيّات خوب، نه با ادبيّات فحّاشي، باز باشد. مسؤولين هم پذيرا باشند و با دامنۀ تحمّل گسترده‌تري با نقدها مواجه شوند كه مردم به نقطه‌اي نرسند كه فشار عصبي و هيجانات، آنها را مستعد كند برای اینكه دشمن از آنها سوءاستفاده كند؛ گر چه خودش دشمن نيست! فقط يک فرد مسأله‌دار است و ابهام دارد و انتظار دارد براي حرف‌هايش جواب بگيرد. الزاماً هم حرف‌هايش درست نيست. اگر هم درست نباشد، با منطق و دليل و با زبان نرم، با شيوه‌هاي درست گفتگو، مي‌شود او را متقاعد كرد. اگر با اين زبان مواجه شويم، بهتر تصحيح مي‌شود. ‼️نکتۀ دیگر اینکه تا کسی انتقاد کرد، نگوییم اگر راست مي‌گويی خودت بیا اداره کن! اين حرف بی‌معنی ‌است. مثل اين است كه من بروم دكتر، دكتر نتواند مرا معالجه كند، بعد که مي‌گويم اين دكتر خوبي نيست، به من بگویند که اگر راست مي‌گويي بیا خودت معالجه كن! تو که یک بیماری ساده را نمی‌توانی معالجه کنی، حق نداری به پزشکی که یک بیماری سخت را نتوانسته درمان کند، ایراد بگیری. باید گفت من که ادّعاي دكتري نداشتم! تو گفتي من دكتر هستم! با این سخن غیرمنطقی دهان منتقد را نبندیم! نگوییم اگر تو وزير می‌شدي از این بدتر عمل می‌کردی. من که مدّعي صلاحیت وزير شدن نيستم! تو ادّعاي وزير بودن كردي! تو بايد وزير خوبي باشي و بايد باب نقد عملکرد تو به رويم باز باشد. باید بتوانم بگویم اين چطور اداره كردن وزارتخانه است؟ چرا اقتصاد، فرهنگ، صنعت و... اين بلا سرش آمده است!؟ باب نقد و گفتگو را نبنديم. حرف و نقدی كه بیان نشود بالاخره به شكلی غيرمعمول از وجود فرد بيرون مي‌زند و اين‌همه خسارت به بار مي‌آورد. 📌البتّه وسط جايي كه دارند آتش مي‌زنند، نمي‌شود ايستاد و صحبت ملاطفت‌آميز كرد. آنجا بايد جلوي آتش زدن‌ها و كشتن‌ها را گرفت. ولي در شرايط عادي چرا ما كمي اهل لطافت نيستيم؟ چرا توضيح دادنِ به مردم را وظيفۀ خودمان نمي‌دانيم؟ چرا تصويري كه از دين نشان مي‌دهيم، يك تصوير تلخ است؟ چرا فقط با مقرّرات فقهي، دین را معرّفي مي‌كنيم؟ چرا عرفان و معنويّت دين عرضه نمی‌شود؟ چرا در صدا و سيما، آموزش ‌و‌ پرورش، آموزش عالي و... يك معرفت ديني لطيف، دلنشين و جذّاب به جامعه داده نمي‌شود؟ كمي محدوديّت‌ها را باز كنيم. بگذاريم دیگرانی هم كه ميدان به آنها داده نشده، بيايند و روايت‌هاي لطيف و زيبا و معقول و خردپذير از دين را بگويند. این‌قدر با تيغ گيوتين فقه به جان عرفان نيفتيم. هركس تا دو كلمه حرف عرفاني زد، نگوييم مرتدّ است! مشرك است! ديديم که بزرگواري مثل آيت‌الله حسن‌زادۀ آملي، آن كوه علم و معدن معنويّت، چگونه غریبانه در حوزه زیست و با چه غربتي از اين دنيا رفت! واقعاً چرا حوزه‌هاي علمي ما در ميدان دادن به فهم‌هاي غيرفقهي از دين، اين‌قدر تنگ‌انديشي مي‌كنند؟! 📌اينها نقص‌هاي ماست و بازخورد اين نقص‌ها را امروز داريم مي‌بينيم. امیدواریم بازخوردهاي تلخ و دردناك آنچه را كه در اين سال‌ها کردیم، بگيريم و بفهميم كه اشتباه كرده‌ايم. علّت‌ها و ريشه‌ها را درك کنيم و خودمان و کارمان را تصحيح كنيم. (بخش سوم و پاياني گزارش جلسه ١٩ مهر ١٤٠١) 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
‍ 🌙 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ ظَلَمْتُ بِسَبَبِهِ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِکَ أَوْ نَصَرْتُ بِهِ عُدُوّاً مِنْ أَعْدَائِکِ أَوْ تَکَلَّمْتُ فِیهِ بِغَیْرِ مَحَبَّتِکَ أَوْ نَهَضْتُ فِیهِ إِلَى غَیْرِ طَاعَتِکَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. ✨بنددهم: بار خدایا ! از تو آمرزش می طلبم از هر گناهی که به واسطه آن به ولی ای از اولیایت ظلم کردم، یا یکی از دشمنانت را یاری کردم، یا به جهت غیر محبت تو سخن راندم، یا در غیر مسیر طاعتت به آن اقدام کردم؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهتری آمرزندگان! @OstadMahdiTayyeb
✔️سلام بر ياران همراه! به اطلاع مي رسانيم به لطف خدا، اهل ولا در پيام رسان «بله» به آدرس 🟢 https://ble.ir/ahlevelaa راه اندازي شد. عزيزاني كه براي دسترسي به تلگرام دچار مشكل هستند، علاوه بر ايتا، مي توانند مطالب مجموعه ما را در پيام رسان بله هم دنبال بفرمايند.
✔️ (وظاايف شيعه در عصر غيبت) بخش دوم ‍ در زمینه‌ی نقش کلیدی ولایت، در زیارت جامعه‌ی کبیره خطاب به ائمّه عليهم السّلام عرضه می‌داریم‌: بِمُوٰالٰاتِکُمْ تُقْبَلُ الطّٰاعَـﺔُ الْمُفْتَرَضَـﺔُ: با پذیرش ولایت شماست که عبادات واجب مورد قبول واقع می‌شود. پس بدون قبول ولایت‌، هیچ طاعت و عبادتی در درگاه ایزد منّان پذیرفته نیست. شخص هرچه نماز بخواند، روزه بگیرد، هر عبادتی کند، بدون ولایت برای او سودی و تأثیری نخواهد داشت. نماز بی‌ولای او عبادتی است بی‌وضو  به منکر علی بگو نمـاز خود قضا کند   💫 امام سجّاد‌(علیه السلام) فرموده‌اند‌: اِنَّ اَفْضَلَ الْبِقاٰعِ مٰا بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقٰامِ وَ لَوْ اَنَّ رَجُلاً عُمِّرَ مٰا عُمِّرَ نُوحٌ فِی قَوْمِهِ اَلْفَ سَنَـﺔٍ اِلّٰا خَمْسِینَ عٰاماً یَصُومُ النَّهٰارَ وَ یَقُومُ اللَّیْلَ فِی ذٰلِکَ الْمَوْضِعِ ثُمَّ لَقِیَ اللّٰهَ بِغَیْرِ وَلٰایَتِنٰا لَمْ یَنْفَعْهُ ذٰلِکَ شَیْئاً: شریف‌ترین زمین‌ها و مکان‌ها فاصله‌ی بین رکن و مقام در مسجدالحرام است. حال اگر شخصی به اندازه‌ی عمر نوح درمیان قوم خود، عمر کند و در تمام این مدّت‌ روزها را روزه بدارد و شب‌ها را در آن مکان به شب‌زنده‌داری و عبادت بگذراند‌ و سپس بمیرد و بدون ولایت ما به ملاقات خدا برود‌، این عبادات ذرّه‌ای به حال وی سود نمی‌بخشد. ↩️ در زمینه‌ی نقش محوری معرفت در حدیث شریفی از امام باقر‌(علیه السلام) روایت شده است‌: لٰا یَکُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّىٰ یَعْرِفَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْاَئِمّـَةَ کُلَّهُمْ وَ اِمٰامَ زَمانِهِ وَ یَرُدَّ اِلَیْهِ وَ یُسَلِّمَ لَهُ: بنده‌ی خدا مؤمن نیست مگر آنکه خدا و رسول‌خدا و همه‌ی ائمّه و امام عصر خود را بشناسد و در امور خویش به امام زمانش رجوع کند و تسلیم فرمان او باشد. لذا در بخش پایانی زیارت جامعه‌ی کبیره زائر از خدا می‌خواهد‌: اَسْأَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَـةِ الْعٰارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ: پروردگارا! از تو می‌خواهم که مرا در زُمره‌ی عارفان به ایشان ‌(ائمّه عليهم السّلام) و به حقّ آنان وارد سازی.  ↩️ بدین‌ترتیب اوّلین وظیفه‌ای که شیعیان درقبال امام عصر‌ارواحنا‌فداه خواهند داشت، معرفـﮥ‌الحجّـﮥ و کسب شناخت نسبت‌به آن حضرت است. این معرفت دو بعد دارد‌؛ یکی معرفت ظاهری است که مستلزم مطالعه و تحقیق و درس آموختن و استاد دیدن است و بی‌تردید کسب آن بر همه‌ی شیعیان واجب شرعی است. هر‌کس با مراجعه به خویش‌ به میزان برخورداری خود از این معرفت و تلاشی که در این جهت کرده، پی خواهد برد. به‌راستی هریک از ما تاکنون چند کتاب و مقاله برای شناخت امام زمان خویش خوانده‌ایم؟ در چند کلاس درس و جلسه درزمینه‌ی معرفت امام عصر‌ارواحنا‌فداه شرکت کرده‌ایم؟ ↩️ دوم معرفت باطنی و شهودی است که برای نیل به آن، سالک باید از راه بندگی و طاعت حضرت حق و تهذیب و تزکیه‌ی نفس و دلدادگی، دل‌سپردگی و عشق به خدا و پیامبر و ائمّه عليهم السّلام از حجاب‌ها رهایی یابد و به ملاقات باطنی و درونی امام‌عصرارواحنافداه نائل ‌شود و حجّت‌خدا را به معرفت قلبی بشناسد و با دیده‌ی دل ببیند. ↩️ در رابطه با کسب معرفت‌ در دوران غیبت، ائمّه عليهم السّلام مؤمنان را به مداومت و اصرار بر دعاهایی تأکید نموده‌اند که یکی از آنها‌ دعای غریق است که معمولاً پس از نمازها خوانده می‌شود‌: یٰا اللّٰهُ یٰا رَحْمـٰنُ یٰا رَحِیمُ یٰا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلىٰ دِینِکَ: ای خدا‌وند، ای بخشنده‌، ای مهربان‌ و ای گرداننده‌ی قلب‌ها‌‌! قلب مرا بر دین خود ثابت گردان. ↩️ عبدالله‌بن‌سنان می‌گوید: دَخَلْتُ اَنَا وَ اَبِی عَلىٰ اَبِی‌عَبْدِاللّٰهِ؛ فَقٰالَ: کَیْفَ اَنْتُمْ اِذٰا صِرْتُمْ فِی حٰالٍ لٰا تَرَوْنَ فِیهٰا اِمٰامَ هُدىً وَ لٰا عَلَماً یُرىٰ وَ لٰا یَنْجُو مِنْهٰا اِلّٰا مَنْ دَعٰا دُعٰاءَ الْغَرِیقِ: من و پدرم بر امام صادق علیه السلام وارد شدیم. آن حضرت فرمودند‌: چگونه باشید آنگاه که به حالى درآیید که امام هدایت را نبینید و نشانه‌ا‌ی از هدایت رؤیت نشود و از آن تنگنا هیچ‌کس نجات نیابد مگر آنکه دعاى غریق را بخواند. این دعا را آن حضرت در پاسخ سؤال او بیان و بر خواندن آن تأکید فرمودند. شیعه‌ی منتظر در دوران غیبت‌ به غریقی می‌ماند که درحال فروشدن در گرداب است و با استیصال کمک می‌طلبد و از خدا می‌خواهد قلب او را در دین و ایمان الهی ثابت نگاه دارد‌؛ زیرا آخر‌الزّمان‌ دورانی است که ایمان‌ها در آن به تاراج می‌رود. 📔✍️ استاد مهدي طيب، ص ٢٧٨و٢٧٩ لينك بخش اول: https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13896 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com
◼️ يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ(١) ‍ در سال روز رحلت جان گداز دخت بزرگوار موسی بن جعفر علیه السلام ، خواهر یگانه ی معصومه ی امام رضا علیه السلام و عمّه ی دردانه ی امام جواد علیه السلام، حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها قرار گرفته‌ایم. ↩️ این دختر بزرگوار امام کاظم علیه السلام شخصیّت بسیار والا و عظیم القدری است. شاید در بین فرزندان ائمّه علیهم السلام که امام معصوم نبودند، تعداد کمی داشته باشیم که تا این مرتبه ی بلند کمال راه یافته باشند. غیر از فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام، مثل زینب کبری سلام الله علیها و ابا‌الفضل‌العبّاس علیه السلام و فرزندان ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، مثل علی اکبر اباعبدالله، در بین امام‌زادگان شاید شخصیّتی به والایی و عظمت حضرت معصومه سلام الله علیها شناخته نشده باشد. ↩️ این دُخت بزرگوار، از امام هفتم و مادر بزرگوارشان نجمه خاتون، در اوّل ذی قعده ی سال 173 هجری قمری قدم به این عالم خاک گذاشتند و عمر شریف آن بزرگوار مثل جدّه ی بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها عمر کوتاهی بود؛ درنگ زیادی در این عالم نکردند؛ حدّاکثر زمانی که نقل شده است بیست وهشت سال است. آن حضرت در دهم ربیع الثّانی، در سال 201 هجری قمری این عالم را غریبانه ترک کردند. ↩️ امام کاظم علیه السلام فرزندان زیادی دارند، شاید یکی از علّت های آن هم این باشد که دستگاه اختناق عبّاسی و حکومت ستمگر هارونی کمر به مَعدوم کردن نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بسته بود و به‌همین‌خاطر تعداد زیادی از امامزادگان به دست این سفّاکان به شهادت رسیدند. برای اینکه سُلاله ی پاک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باقی بماند، امام کاظم علیه السلام فرزندان زیادی داشتند. بنا‌به نقلی حضرت نوزده پسر و هجده دختر دارند که غالب آنها در دوران جوانی توسّط حکومت هارونی به شهادت رسیدند. ↩️ امام کاظم علیه السلام دو فرزند از نجمه خاتون علیه السلام دارند؛ بقیه ی فرزندان از همسران دیگرشان است. یکی از آنها علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا علیه السلام، امام هشتم و دیگری فاطمه ی معصومه سلام الله علیها است. این خواهر و برادر تنی اند؛ حضرت معصومه خواهر تنی امام رضا علیه السلام است. ↩️ امام کاظم علیه السلام به خاطر ارادت و دل باختگی به جدّه ی بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها نام چهار نفر از دخترانشان را فاطمه گذاشتند. یکی از آنان حضرت فاطمه ی معصومه سلام‌الله علیها هستند که به فاطمه ی کبری ملقّب بودند و مرقد شریفشان در شهر قم قبله گاه دلدادگان اهل بیت علیهم السلام است. فرزند دیگری به نام فاطمه‌ی صغری سلام الله علیها ؛ که مرقد این بانوی بزرگوار در شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان است.دُخت دیگری به نام فاطمه داشتند؛ که مرقد شریف ایشان در شهر اصفهان به نام سِتی فاطمه است. کسانی‌که اصفهانی هستند، با مرقد ایشان آشنا هستند. امام کاظم علیه السلام دختر دیگری به نام فاطمه دارند؛ که مرقد این بانوی بزرگوار هم در شهر رشت قرار دارد و ظاهراً آنجا با نام خواهرِ امام معروف است؛ ولی بعد از امام رضا علیه السلام حساب حضرت معصومه سلام الله علیها از دیگر فرزندان امام کاظم علیه السلام ‌کاملاً متمایز و جداست. این بانوی بزرگوار که اختلاف سنّ ایشان با برادر بزرگوارشان حضرت رضا علیه السلام بیست وپنج سال است، جایگاه والایی پیش پدر دارند. ↩️ لقب را هم حضرت رضا علیه السلام به ایشان داده اند؛ امّا امروز لقب دیگری هم در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها مشهور است و ایشان را به علیهم السلام می شناسند. کریم اهل بیت امام مجتبی علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها هستند. ↩️ کرامات و عظمت فوق العاده ی این بانوی بزرگوار اسلام خارج از وصف است و معجزات عظیمی که از آن حضرت مشاهده شده، حیرت انگیز است. بزرگانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها توفیق تَشَرُّف به محضر حضرت ولیّ عصراَرواحُنافِداه را داشته اند؛حتّی بنا به نقل بزرگی، یکی از بزرگان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها خدمت حضرت بقیّة الله اَرواحُنافِداه می رسد و مشاهده می کند که حضرت حجّت اَرواحُنافِداه نشسته اند و صورت مبارک خودشان را روی سنگ های پای ضریح گذاشته اند و به محضر عمّه ی بزرگوارشان اظهار محبّت و ارادت می کنند. ادامه دارد... ☑️ @OstadMahdiTayyeb ☑️ eitaa.com/ahlevela ☑️ https://ble.ir/ahlevelaa
◼️ يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ ‍ ✔️ اوّلاً شما بدانید از میان امامزادگان شاید غیر از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها کسی را نداشته باشیم که زیارت مأثوری داشته باشد؛ یعنی امام معصوم برای او زیارتنامه و متن زیارتی بیان کرده باشند. زیارتی از حضرت علی‌اکبر‌علیه‌السلام، ضمن زیارت حضرت اباعبدالله‌علیه‌السلام نقل شده است، ولی من یادم نمی‌آید زیارت مستقلّی به این شکل داشته باشیم. ↩️ در متن زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها نکته‌ی لطیفی است که بزرگی به آن اشاره کرده‌اند و آن اینکه بر خلاف همه‌ی زیارتنامه‌های ائمّه‌ی دیگر علیهم‌السلام که وقتی سلام می‌کنیم، از انبیا، از حضرت آدم‌علیه‌السلام شروع می‌کنیم و سلام می‌دهیم: «اَلسَّلامُ عَلىٰ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ اِبْراهِيمَ خَلِيلِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ مُوسىٰ كَلِيمِ اللهِ؛ اَلسَّلامُ عَلىٰ عِيسىٰ رُوحِ اللهِ» [زیارتنامه حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها به صورت دیگری است.] برایتان ماجرای این سلام ها را بگویم که یعنی چه؟ به کسی که نیست سلام نمی‌کنند. این سلام‌ها به این معناست که همه‌ی انبیا به حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها آمده‌‌اند و دور ضریح مطهّر آن بزرگوار حلقه زده‌اند و چون حضور آنها را در آنجا احساس می‌کنید، به آنها سلام می‌کنید. بعد هم پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ‌مخاطب می‌شوند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسولَ‌اللهِ». پیغمبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ‌را آنجا می‌بینید و خدمت حضرت مستقیماً سلام می‌کنید. پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم هم به زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها آمده‌اند. بعد به امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام سلام می‌کنید. بعد به حسنین‌علیهماالسلام سلام می‌کنید، بعد به حضرت فاطمه‌ی‌زهرا سلام‌الله‌علیها سلام می‌کنید. در زیارت سایر ائمّه‌علیهم‌السلام به این شکل است؛ ↩️ امّا در زیارت حضرت فاطمه‌ی‌معصومه سلام‌الله‌علیها قبل از اینکه شما به ائمّه‌علیهم‌السلام، سلام کنید، به فاطمه‌ی زهرا و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها سلام می‌کنید: «اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ» سلام بر تو ای دختر بزرگوار فاطمه‌ی زهرا‌سلام‌الله‌علیها و خدیجه‌ی‌کبری سلام‌الله‌علیها بعد می‌گویید: «اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ». این لطافت خاصّی دارد؛ نشان می‌دهد رابطه‌ی ویژه‌ای بین این بانوی بزرگوار، با آن دو بانوی بزرگوار صدر اسلام، به ویژه وجود دارد. این بانوی بزرگوار نایب مَناب فاطمه‌ی زهرا هستند. ↩️ و به همین علّت فرمودند: هر وقت خواستید قبر جدّه‌ی ما فاطمه‌ی‌زهرا‌سلام‌الله‌علیها را زیارت کنید، به بروید و قبر فاطمه‌ی معصومه‌سلام‌الله‌علیها را زیارت کنید. لذا هر وقت وارد حرم حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها می‌شوید، قبل از اینکه به حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها سلام کنید، به خود حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها سلام کنید. این ضریح را، ضریح حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها بدانید و اوّل، خدمت آن حضرت سلام کنید. امیدوارم خدا گوش‌های دل را باز کند و جواب سلام را هم با گوش دلتان، از زبان خودِ حضرت زهراسلام الله‌علیها بشنوید. ↩️ در متن زیارت، این نکته را عرض می‌کردم، درخواستی که ما بعد از عرض ادب و ارادت، از حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها می‌کنیم، این است: «يا فاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ»؛ ای فاطمه‌ی معصومه! ای دختر بزرگوار موسی‌بن‌جعفر! ای دختر ولیّ‌خدا! ای خواهر ولیّ خدا! ای عمّه‌ی ولیّ خدا! برای من در بهشت شفاعت کن! «اِشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ». نمی گویید مرا شفاعت کن برای این که بهشت بروم؛ می گویید داخل خود بهشت مرا شفاعت کن. این دو تا حرف است؛ یک وقت می گویید شفاعت کن من بهشت بروم؛ ولی یک وقت می گویید: «اِشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ»؛ در داخل بهشت مرا شفاعت کن. ⁉️ داخل بهشت برای چه شفاعت کن؟ شفاعت‌ها برای این است که فرد وارد بهشت شود، وقتی وارد بهشت شد، دیگر شفاعت برای چه؟ این یک شفاعت خاصّه است. بنابر نظر برخی از بزرگان اهل معرفت این شفاعت، شفاعت برای توفیق رسیدن به محضر پیامبر و ائمّه صلوات‌الله‌علیهم‌اَجمعین است. حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها هستند که می‌توانند واسطه و شفیع شوند که وقتی دوستان اهل‌بیت‌علیهم‌السلام وارد بهشت شدند، بتوانند به محضر پیامبراکرم و ائمّه‌ی هدی و فاطمه‌ی‌زهرا‌صلوات‌الله‌علیهم‌اَجمعین نائل شوند. (بخش دوم) ادامه دارد... 🆔 @OstadMahdiTayyeb 🆔 instagram.com/ahlevela 🆔 eitaa.com/ahlevela 🆔 aparat.com/ahle_vela 🆔 @ahlevela_channel 🌐 www.ahlevela.com