🌺 💠 🌺 ماجراي ازدواج حضرت خديجه سلام الله عليها و پيامبر أكرم صلي الله عليه و آله در روز ١٠ ربيع الاول
🎤استاد مهدي طيب
تاريخ :٢١ شهريور ٨٧
مدت: ٤٥ دقيقه
#حضرت_خدیجه #پيامبر_اكرم
http://ahlevela.ir/mp3-sort/mabahese-sire-va-tarikh/02%20ashnaii-ba-shakhsiiat-va-zendegani-payambare-akram-salavatollah-alaih/03%20ezdevaje%20payambar%20s%20v%20khadije.mp3
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
(بخش سوم) شرط دیگر در امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ من به کسی می توانم امر و نهی مؤثر بکنم که او به من خوشبین باشد؛ من را دوست بدارد.
↩️ فرمود: المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ ۚ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ: مؤمنين و مؤمنات دوستدار همدیگر هستند؛ ولیّ همدیگر هستند؛ بعد فرمود: امر به معروف و نهی از منکر ميكنند. یعنی زمینه مؤثر واقع شدن امر به معروف و نهی از منکر این است که من اوّلاً نه از سر خودنمایی، قدرتنمایی، تحقیر طرف مقابل، خدای نکرده امر به معروف و نهی از منکر کنم، بلکه از سر خیرخواهی و محبت امر به معروف و نهی از منکر کنم؛ خيرخواهانه! و اين لازمهاش اين است كه او تصوير مثبتي از من داشته باشد.
↩️ اگر تصويري كه از من دارد، خدای ناکرده تصوير زشت و تنفر برانگیزی است، خب من امر هم بکنم، اثر معکوس میگذارد! پس بايد اوّل کاری کنم من را دوست داشته باشد تا این امر من رويش تأثیر بگذارد. پس باید با محبت با او رفتار کنم. قبلاً، که او یک تصویر مثبت از من داشته باشد، بداند من نه مي خواهم او را خردش كنم، تحقیرش كنم، نه میخواهم بالا دست بودن خودم را به او نشان بدهم، هیچیک از این غرضها نیست، فقط از سر خیرخواهی و محبت است که دارم به او امر به معروف و نهی از منکر ميكنم، [ تاثیر خواهد پذیرفت.]
🎤استاد مهدي طيب، جلسه اهل ولاء ١٤٠٠/٦/٣١
ادامه دارد…
لينك بخش اول:
https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13822
لينك بخش دوم:
https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13825
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
(بخش چهارم و پاياني): بحث دیگر، که البته بحثها فراوان است در این زمینه، اینکه حالا من بخواهم امر به معروف و نهی از منکر بکنم با چه ادبیاتی، با چه زبانی، با او صحبت کنم؟
↩️ گاهی اوقات من در فضای ذهنی و فكري خودم با ادبیات خودم با کسی صحبت میکنم که اصلا برایش این ادبیات جذاب نیست، اصلا برایش مفهوم نیست. اگر من میخواهم یک نوجوان، یک جوان امروزی را امر به معروف و نهی از منکر کنم باید ادبیات او را یاد بگیرم، باید شکل صحبت او را یاد بگیرم، شوخیهای او را یاد بگیرم، نحوه گفتگوی با او را یاد بگیرم بعد شروع کنم به حرف زدن؛ نه اینکه من با عنوان مثلاً یک فردی با ادبیات خیلی ثقیل حوزوی بروم یک نوجوان شانزده و هفده ساله را بخواهم با همان ادبیات با او صحبت کنم! او نه ميفهمد، نه برایش دلنشین است، نه روی او اثری میگذارد. هم ادبیات او را، هم سطح فکر او، میزان اطلاعات و تحصیلات او را باید در نظر بگیرم. جوری حرف بزنم که برای او مفهوم باشد. نه سنگینتر از این حرف بزنم که نتواند بفهمد نه سادهتر از او حرف بزنم که از دیدش یک حرفهای مثلاً مبتذل و سطحیيي بيايد. متناسب با سطح فکری او حرف بزنم. فراوان است نکتههایی که در اینجا در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کرد.
↩️ خدا لطف کرد در مجموعه درسهایی از مکتب عاشورا شاید نزدیک به بیست سال، یعنی دیگر دارد میشود هجده و نوزده سال قبل، در یکی از درسهايي از مکتب عاشورا، درس امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دادم. دو جلسه کامل فکر میکنم راجع به آن صحبت کردیم. فایلهایش خوشبختانه در دسترس است؛ عزیزان مراجعه کنند. شاید نکتههای مفیدی برایشان داشته باشند.
‼️ به هر حال خدای ناکرده اگر ما غلط وارد وادی امر به معروف و نهی از منکر شویم، بدون اطلاعات، بدون آگاهی، بدون شایستگیها، بدون مهارتهای لازم، وارد این وادی شویم چه بسا امر به معروف ما شود نهی از معروف و نهی از منکر ما بشود امر به منکر. همینی که داریم که در آخر الزمان اتفاق میافتد که به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر میکنند و نهی از معروف میکنند!
↩️ خب این یک مصداقش میشود همین که شما جوری غلط وارد عمل شدی که طرف مقابل سر لج افتاده و دیگر مصر بر ادامه دادن آن منکر خواهد شد، متنفر از آن معروف خواهد شد. غلط وارد عمل شدن اثر عکس مي بخشد گاهی اوقات. بنابراین اینها را باید در نظر گرفت. فرمود: آن گروهی که از بین شما، مِنکُم اُمَه، آن گروهي كه از بين شما، البتّه گفتم یک تفسیر دیگری هم دارد. ببخشید من ديگر ادامه ندهم ولی یکی از معانیيي که از آیه کردند اين است كه این مِن، مِن تبعیضیه باشد و یک گروه اختصاصی در جامعه این مسؤولیت را باید عهدهدار شوند.
↩️ فرمود: اگر این کار با این توضیحاتی که بنده دادم که هنوز یک دهم توضيحات شرط و شروط امر به معروف و نهی از منکر نیست، اگر این کار درست شود، هُمُ المُفلِحُونَ. هم آن گروهی که دارند دعوت به خير و امر به معروف و نهی از منکر میکند، هم اینها رستگارند، هم اگر کلّ امّت را بگیریم کلّ امّتی که درش این جریان دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر باشد، اینها به فلاح میرسند، به بالندگی میرسند، به رشد میرسند، به رستگاری میرسند.
↩️ امیدواریم خدای متعال ما را اهل خیر و اهل معروف و تارك از منکر قرار بدهد، عارف به خیر، عارف به معروف، عارف به منکر قرار بدهد و داعی الی الخیر و آمر به معروف و ناهی از منکر قرار بدهد. عرض هم کردم مصداق اتمّ خیر وجود مقدس حضرت بقیةالله ارواحنالتراب مقدمهالفداء است.
🎤استاد مهدي طيب، جلسه اهل ولاء ١٤٠٠/٦/٣١
1️⃣ لينك بخش اول:
https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13822
2️⃣ لينك بخش دوم:
https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13825
3️⃣ لينك بخش سوم:
https://t.me/OstadMahdiTayyeb/13846
🆔 @OstadMahdiTayyeb
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 @ahlevela_channel
🌐 www.ahlevela.com
🌱 امام صادق(ع) می فرمایند: «اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلىٰ مَحَبَّتِهِ»
خدای عزّوجل پیامبرش را براساس #عشق و محبّت خود تأدیب کرد، ادب آموخت، تربیت کرد و پرورش داد. اشرف و افضل انبیا و گل سر سبد بوستان خلقت و آفرینش پیغمبراکرم(ص) است. حالا ببینیم خداوند چطور پیامبر را تربیت کرد؟ بر اساس #عشق و محبّت.
🌱 در مسیر سلوک الی الله روش های مختلفی وجود دارد؛ ولی راه میانبر، راهی که زودتر از همه راه ها انسان را به مقصد می رساند، راه #عشق و محبّت است. خداوندمتعال هم از این راه پیغمبراکرم(ص) را به اوج قلّه ی «ثُمَّ دَنیٰ فَتَدَلّیٰ؛ فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنیٰ» رساند. «اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلىٰ مَحَبَّتِهِ»
🌱 پیامبراکرم (ص) فرمودند: «اَدَّبَنِی رَبّی فَاَحْسَنَ تَاْدِيبِی» پروردگارم مرا ادب آموخت، تربیت کرد و چه نیکو تربیت کرد. معنای نیکو تربیت کردن در حدیث امام صادق(ع) معلوم می شود؛ نیکو تربیت کردن خدا این است که بر اساس عشق و محبّت پیامبر را پرورش داد. او را در جاذبه ی عشق الهی قرار داد و مغناطیس عشق الهی او را تا اوج قلّه ی کمال، جایی که هیچ احدی و هیچ اندیشه ای راه نمی برد که بفهمد چه خبر است، رساند. در کتاب "ره توشهی دیدار" در فصل به زیارت چه کسی می رویم، پیغمبر و امام چه کسانی هستند، این بحث را گفته ام که حقیقت وجود پیغمبر و امام نه تنها قابل وصول و رسیدن نیست، شناخت آن هم قابل دستیابی نیست.
🌱 امام رضا (ع) فرمودند: «اَيْنَ الْعُقُولُ» اصلاً عقل ها کجا و این کجا؟ «وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ» مثل ستاره می-ماند که از « اَيدِی الْمُتَناوِلِينَ» خارج است؛ از دسترس کسانی که می خواهند دستشان را دراز کنند و ستاره را بگیرند بیرون است. نه اینکه نمی¬شود به حقیقت وجودی پیغمبراکرم (ص) و ائمّه علیهم السلام رسید، نه، به شناخت آن حقیقت هم نمی شود رسید. همان طور که پیغمبراکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: یا علی نشناخت خدا را مگر من، نشناخت مرا مگر خدا و تو، نشناخت تو را مگر خدا و من. دیگر حساب بقیه روشن است؛ یعنی این حقیقت قابل شناخت نیست.
🌱 عظمتی که در وجود رسول خدا(ص) ناشناخته است، محصول سیر حبّی و سیر عاشقانه ی رسول الله به سوی خدا است.
جذبه ی عشق، پیغمبراکرم(ص) را تا اوج قلّه ی کمال رساند؛ لذا در بین انبیا پیامبر است که لقب #حبیب_الله را دارد. حبیب الله یعنی چه؟ یعنی معشوق خدا، کسی که خدا عاشق اوست. راجع به حضرت ابراهیم(ع) خلیل الله داریم؛ یعنی کسیکه دوستی خالصانه ای نسبت به خدا دارد. این از این طرف است، ابراهیم خلیل الله است، دوستدار صادق خداست؛ امّا پیغمبراکرم(ص) #حبیب_الله است، معشوق تمام عیار خداست، خدا عاشق اوست.
🌱 لذا خدا در قرآن به پیغمبراکرم(ص) امر کرد که به مردم بگو: «اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی يُحْبِبْكُمُ اللهُ» اگر شما بهراستی خدا را دوست دارید «فَاتَّبِعُونی» از من تبعیّت کنید. پیغمبر چطور سِیر کرده است؟ سِیر حبّی و سِیر عشقی داشته است. فرمود از من در سلوک تبعیّت کنید تا به «يُحْبِبْكُمُ اللهُ» برسید؛ جایی که خدا عاشق، محبّ و دوستدار شما شود. آنجا جایی است که در حدیث قدسی داریم: «كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی يَسْمَعُ بِهِ» من خدا گوش این بنده می شوم که می شنود، چشم این بنده می شوم که می بیند، دست این بنده می شوم که کار انجام می دهد، زبان این بنده میشوم که می گوید؛ فرد از آن جاها سر در می¬آورد.
🌱 همان طور که راجع به امیرالمؤمنین(ع) داریم: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ النّاظِرَةَ» سلام بر تو ای دیدگان بینای خدا «السَّلَامُ عَلیک یا اُذُنِ اللهِ الْواعِيَةِ» سلام بر تو ای گوش¬های شنوای خدا «اَلسّلامُ عَلیکَ یا لِسانَ اللهِ الناطِقَة» سلام بر تو ای زبان گویای خدا «اَلسّلامُ عَلیک یا یَدَاللهِ الباسِطَة» سلام بر تو ای دستان گشاده¬ی خدا. این میوه ی دنبال پیغمبر رفتن است.
🌱 گفت: ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز. اگر کسی می خواهد این سِیر را برود، مقتدایش رسولالله(ص) است؛ رسول الله ای که در مکتب عشق الهی به این قلّه رسید. امام صادق(ع) فرمودند: «اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلىٰ مَحَبَّتِهِ»، فرمود: «اِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونی» از من تبعیّت کنید «يُحْبِبْكُمُ اللهُ» میرسید به نقطه ای که محبوب خدا میشوید، خدا دوستدار شما میشود.
ادامه دارد….
🎤 استاد مهدی طیب- 17 اردیبهشت 83
#حديث #پيامبر_اكرم ص
🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋
@OstadMahdiTayyeb
☀️ حدیثی در مورد پیامبراکرم (ص) - قسمت دوم
🌱 اینکه انسان عاشق خدا شود مقام بزرگی است؛ ابراهیم(ع) به اینجا رسید؛ امّا اینکه انسان معشوق و محبوب خدا شود، از این بزرگتر است و آن در اقتدای به رسول¬الله و در مکتب عشق و محبّت الهی قابل وصول است. به هرحال فرمود:
اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلىٰ مَحَبَّتِهِ فَقالَ وَ اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
خدا پیغمبر را بر اساس عشق خودش تربیت کرد و به او فرمود: « اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» ای پیامبر تو صاحب خُلق عظیمی، صاحب اخلاق بسیار بزرگی هستی، در اوج قلّه¬ی کمالات اخلاقی هستی؛ لذا محور اصلی رسالت پیغمبر هم اخلاق است. فرمود: «اِنَّما بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَكارِمَ الْاَخْلاقِ» محور بعثت من مکارم و کرامت¬های اخلاقی است، می¬خواهم آن را به نهایت درجه¬ی خودش برسانم.
🌱 « فَقالَ وَ اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ» بعد از اینکه خداوند پیغمبر را بر اساس عشق و محبّت الهی پرورش داد و ادب آموخت، گفت: که از آن دست که می¬پروردم میرویم. خدای متعال با دست خودش او را پرورش داد و رویاند و تأدیب کرد فرمود: «اِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ»
🌱بعد امام صادق(ع) فرمودند: «ثُمَّ فَوَّضَ اِلَيْهِ» بعد که پیغمبر به این مرتبت رسید خدا همه چیز را به او #تفویض کرد و همه کاره¬ی دستگاه خدا شد، چه در تکوین و دستگاه آفرینش و چه در تشریع و پرورش و تربیت و مدیریت و هدایت بشر؛ همه چیز را به او سپرد.
🌱«فَقالَ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» و خدای عزّوجل فرمود: هرچه که پیامبر برای شما آورد را از او بگیرید و از هرچه شما را باز داشت و نهی کرد، پرهیز کنید؛ یعنی محور مطلق در تربیت بشر امر و نهی رسول¬الله(ص) است «وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ» و خدای عزّوجل فرمود: هرکس از رسول اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است. وقتی عبد در خدا فانی می¬شود دیگر هیچ تعیّن شخصی ندارد. تحقّق اوج قلّه¬ی فنا در رسول¬الله(ص) است. او فانی فی¬الله در همه¬ی مراتب فنا است، چه فنای افعالی، چه فنای صفاتی، چه فنای اسمایی، چه فنای ذاتی؛ فانی در همهی این مراتب و باقی¬بالله در همه¬ی این مراتب است. او هیچ از خودش ندارد، کسی که زبانش لسان¬الله، چشمش عین¬الله، گوشش اذن¬الله، دستش یدالله است، هرچه بکند خدا می¬کند، هرچه می¬گوید خدا می¬گوید، گفت:
در پس آینه طوطی صفتم داشته¬اند
آنچه استاد ازل گفت بگو می¬گویم
هرچه از دهان او بیرون می¬آید، کلام¬الله است. غیر از این است؟ گفت:
گرچه قرآن از لب پیغمبر است
هر که گوید حق نگفته کافر است.
ببینید! پس این لسان¬الله نیست؟ پس خدا دارد حرف می¬زند؛ لذا «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ» امام صادق(ع) فرمودند: خدای عزّوجل در قرآن فرمود: هرکس از رسول اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است و چنین کسی شایستهی مطاع بودن است.
🌱« ثُمَّ قالَ وَ اِنَّ نَبِیَّ اللهِ فَوَّضَ اِلىٰ عَلِیٍّ وَ ائْتَمَنَهُ» بعد امام صادق(ع) فرمودند: پیامبراکرم(ص) هم همه¬ی اموری که از جانب خدا به او #تفویض شده بود را به علیّبنابیطالب(ع) تفویض کرد و او را امین خود و امانت¬دار همهی ودایع الهی که به او سپرده شده بود قرار داد. همه¬ی آنچه که خدا از کمالات، کرامات، قدرت¬ها و عظمت¬ها در وجود او قرار داده بود و همه¬ی این الگو بودن و مطاع بودن مطلق او را به امیرالمؤمنین، علی(ع) تفویض کرد.
🌱بعد امام صادق(ع) به شیعیان و دوستان امیرالمؤمنین(ع) می¬فرمایند: «فَسَلَّمْتُمْ وَ جَحَدَ النّاسُ» بعد که پیغمبراکرم(ص) همه چیز را به امیرالمؤمنین(ع) تفویض کرد، شما دوستان و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) خودتان
را #تسلیم امیرالمؤمنین(ع) قرار دادید و دیگر مردمان انکار ورزیدند، جحد ورزیدند.
🎤 استاد مهدی طیب- 17 اردیبهشت 83
#حديث #پيامبر_اكرم ص
@OstadMahdiTayyeb
☀️حدیثی در مورد پیامبراکرم (ص) - قسمت پایانی
🔹بعد امام صادق(ع) قسم جلاله خوردند: «فَوَ اللهِ لَنُحِبُّكُمْ اَنْ تَقُولُوا اِذا قُلْنا وَ اَنْ تَصْمُتُوا اِذا صَمَتْنا» به خدا سوگند ما اهلبیت عاشق شماییم، شما را دوست داریم؛ چرا؟ چه چیزی سبب شده که اهلبیت(ع) شما را دوست داشته باشند؟ فرمودند: چون هر وقت ما اهلبیت حرف میزنیم شما هم عین آن حرف را میگویید؛ هر وقت ما ساکت میشویم، شما هم ساکتید و این #تسلیم محض و تبعیّت مطلق از اهلبیت(ع) است، اینکه فرد برای خودش نظریه، فکر، سلیقه و پسند علیحدّه نداشته باشد. فرد سلیقهی علیحدّهای نداشته باشد که بگوید بله خدا گفته این قشنگ است؛ ولی به نظر من این قشنگتر است و تشخیص علیحدّهای هم نداشته باشد که بگوید خدا گفته این درست است؛ ولی به نظر من این درست است؛ یعنی تشخیص و سلیقهای برایش نمانده است، گفت:
💫من از درمان و درد و وصل و هجران
💫 پسندم آنچه را جانان پسندد
🔹این در رضایتش و در تشخیصش هم همینطور است. نکتههای متعدّدی در کتاب "ره توشه دیدار" وجود دارد و چون اسم مرا روی آن نوشتهاند، من ابا میکنم راجع به این کتاب صحبت کنم؛ البتّه حرف مال من نیست. در این کتاب روی این نکته تأکید کردهام که در زیارت جامعه کبیره شما میگویید: «رَاْیِی لَکُمْ تَبَعٌ» اندیشهی من تابع شماست. اندیشه یک عنصر خودمحور است. میگویند باید آزادی فکر و آزادی اندیشه داشته باشیم؛ امّا در زیارت جامعهی کبیره شما آزادی اندیشه نمیبینید. میگویید: «وَ رَاْیِی لَکُمْ تَبَعٌ» اندیشهی من، فکر من، تابع شماست. هرجا شما بروید فکر من دنبال شما میآید؛ خودسر و خودمحور نیست. حضرت فرمودند: به خدا سوگند! ما اهلبیت شما را دوست داریم، عاشق شما هستیم؛ چرا؟ چون وقتی ما چیزی میگوییم شما هم همان حرف را میزنید، هر وقت ما سکوت میکنیم، شما هم #سکوت میکنید.
⬅️ لذا اگر کسی میخواهد واقعاً محبوب اهلبیت(ع) باشد، راهش را این حدیث معرّفی میکند. بعد فرمود: «وَ نَحْنُ فِيما بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ» و ما اهلبیت بین شما و خدای عزّوجل هستیم. هر چیزی بین شما و خدا هست ما این وسط هستیم. شما را تنها نمیگذاریم، شما را به خدا گره میزنیم. شما را به خدا راه میدهیم. بابالله هستیم؛ باب و درِ خدا هستیم. «اَيْنَ بابُ اللهِ الَّذِی مِنْهُ يُؤْتىٰ» از در وجودی ماست که میتوانید راه به خدا پیدا کنید. اگر گناهی دارید ما این وسط هستیم؛ اگر عشقی دارید و طالب وصالید ما این وسط هستیم؛ در واقع ما رابط شما و خدا هستیم، همهی آنچه میخواهید را ما حل میکنیم، نگران نباشید.
🔹 بعد حضرت فرمودند: «ما جَعَلَ اللهُ لِاَحَدٍ خَيْراً فِی خِلافِ اَمْرِنا» خدای متعال برای احدی خیری در عمل کردن بر خلاف امر ما و تخلّف از امر ما قرار نداده است.
گمان نکنیم با مصلحت اندیشیها و چرتکه انداختنهای خودمان به راه حل میرسیم. گاهی اوقات خلاف راه اهلبیت(ع) راه حلهایی پیدا میکنیم و بعد میگوییم این راه حل جواب میدهد، به نتیجه هم رسیدیم؛ نه، ضرر کردهایم. حضرت قسم جلاله میخورند؛ هرکس در #معرفت آموختن، #سیروسلوک و علم آموزیش جز از مکتب اهلبیت(ع) راه دیگری رفت، اشتباه است.
🔹 امام باقر(ع) به چند تن از فقهای غیر شیعی عصر خود فرمودند که «شَرِّقا او غَرِّبا» به شرق عالم بروید، به غرب عالم بروید، به خدا سوگند معارف حقیقی را جز در خانهی ما اهلبیت(ع) پیدا نمیکنید، هیچ جای دیگری نیست، هیچ خبری جای دیگر نیست. چه در سیر نظری و کمالات علمی و چه در سیر عملی و کمالات وجودی در خلاف امر اهلبیت(ع) عمل کردن هیچ چیز گیر هیچ کس نمیآید. ممکن است گمان کند چیزی گیرش آمده؛ امّا همان گمانهایی که گفتم رویایی است، از خواب بیدار میشود و میبیند دستش خالی است.
🔹 انشاءلله خدای متعال به همهی ما توفیق دهد، همان گونه که امام صادق(ع) در قالب این حدیث فرمودند، همهی وجود ما تابع مطلق اهلبیت(ع) باشد، همه چیز ما، فکر، ذهن، اندیشه، دل، عشق، محبّت، سلیقه، خواست، آرزو و آرمانمان تابع اهلبیت(ع) باشد.
⬅️ امیدواریم همین اندک بهانهای که برای پرداختن به شخصیت رسول خدا(ص) به روایت امام صادق(ع) و راهنمایی که برای دوستداران پیامبر و اهلبیت(ع) در این حدیث وجود داشت را خودشان بپذیرند و الگوی راه ما در #رشد و #کمال و #تقرب به خدا باشد.
🎤 استاد مهدی طیب- 17 اردیبهشت 83
#حديث #پيامبر_اكرم ص
@OstadMahdiTayyeb