eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
💠‍ ذکر توحیدی بسیار زیبا، لطیف و پرفضیلتی که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام برای دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه نقل شده است: ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَيالی وَالدُّهُورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، ▪️لااِلـهَ اِلَّا اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِی الْبَراري وَ الصُّخُـورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـی يَـوْمِ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ. ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار شب‌ها و روزگاران، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار امواج درياها، ▫️معبودی جز خدا نيست و رحمتش از آنچه جمع کنند بهتر است، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار خارها و درختان، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار موها و كرک‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار سنگ‌ها و كلوخ‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار به هم‏ زدن چشم‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست در شب چون سياهی بنمايد و در صبح چون سپيدی سر برآورد، ▫️معبودی جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوه‌ها، ▫️معبودی جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.             @ahlevela_channel
post 10.4.mp3
3.99M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۵) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۳ نکتۀ سوّم در شیوۀ امر و نهی این است که انتظار ما به‌عنوان آمر و ناهی، از شخص مقابل باید در حدّ توان و فهم او باشد. گاهی انتظار بيش از حدّ توانايی و سطح فهم و معرفت شخص، او را بی‌دين می‌كند. پيغمبر اكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: من همان‌گونه كه از جانب خدا به تبليغ اسلام و دين و رسالتم، مأمور شدم، همان‌گونه مأمور شدم كه با مردم مدارا كنم و از هر كس در حدّ خودش انتظار داشته باشم. شخص نابالغ وقتی معصيت می‌كند، خدا و پیغمبر هم چندان بر نمی‌آشوبند و بر او سخت نمی‌گيرند. حال باید توجّه داشت که بلوغ فقط به سنّ و قدّ و بدن نيست؛ به عقل و معرفت و شعور هم هست. اهل معصيت، نابالغند. نابالغ هم وقتی معصيت كرد، خیلی خودت را اذیت نکن و عصبانی هم نشو... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش دوّم ▫️عرفه، پیام بزرگی دارد. شما می‌دانید؛ حجّ هیچ حاجی پذیرفته نیست، مگر اینکه عرفه را درک کند؛ یعنی در روز عرفه در فاصلۀ بین اذان ظهر تا غروب آفتاب، سرزمین عرفات را درک کند؛ ولو چند دقیقه هم شده خودش را به آنجا برساند و آنجا حضور پیدا کند؛ که اگر نتواند خودش را در روز عرفه، به عرفات برساند، حجّ او پذیرفته نیست؛ حجّش باطل است. لذا داریم اَلْحَجُّ عَرَفَةُ: اصلاً حج، عرفه است؛ محور و کانون حج، عرفه است. ▫️عرفه یعنی سرزمین معرفت؛ یعنی عرصۀ معرفت. انسان در سلوک الی الله، در مسیر سیر الی الله، می‌بایست به وادی معرفت راه پیدا کند و سر از منزل معرفت در بیاورد؛ و الاّ حجّ او و سیر او، سیری ناقص و ناپذیرفتنی است و به مقصد و مقصودی که سالک باید در این سیر به آن نائل شود، منتهی نمی‌گردد. ▫️سرزمین عرفات، به یک معنا، وادیِ معرفت و شناخت است؛ یعنی اگر سالک بخواهد سیرش به دیدار و ملاقات خدا منتهی شود، باید اهل معرفت شود؛ باید به وادی معرفت گام بگذارد. به تعبیری دیگر، وادی عرفه، وادی اعتراف است. ▫️همان‌طور که می‌دانید، حضرت آدم ابوالبشر علی نبیّنا و آله و علیه السّلام، در سرزمین عرفات بود که توبه کرد و به کوتاهی خودش در اجرای امر الهی و فریبی که از شیطان خورد، اعتراف کرد. ▫️فریبی که حضرت آدم علیه السّلام از شیطان خورد، بر اساس صداقت محضی بود که داشت. او باور نمی‌کرد که کسی به دروغ به نام خدا سوگند بخورد و وقتی ابلیس به تعبیر قرآن کریم قاسَمَهُما: برای آدم و حوّا سوگند خورد که من خیرخواه شما هستم، حضرت آدم علیه السّلام روی صداقتی که داشت، حرف ابلیس را باور کرد. ▫️به هر حال، آدم و حوّا فریب ابلیس را خوردند و از بهشت رانده شدند و هر یک به گوشه‌ای از عالم، تبعید شده و سال‌ها در پی هم می‌گشتند و در فراق یکدیگر می‌گریستند. ▫️در وادی عرفات بود که خدای متعال، آن کلمات را به آدم علیه السّلام القاء کرد و با آن کلمات، توبۀ آدم علیه السّلام را پذیرفت. ▫️لذا روز عرفه، هم روز معرفت است و هم روز اعتراف؛ اعتراف به خطیئات، اعتراف به کوتاهی‌ها، اعتراف به اینکه آنچه شرط بندگی حضرت حق بود را نتوانستیم به جا بیاوریم؛ نتوانستیم آن‌گونه که ادب بندگی حضرت حقّ اقتضا می‌کرد، در محضر الهی مؤدب عمل کنیم. ▫️این اعتراف به عجز، به نقص، به کوتاهی، و به عصیان و طغیان و به غفلت‌ها، خاصّ روز عرفه است. پس روز عرفه یک معنایش روز اعتراف است. ▫️روز عرفه، روز توبه است؛ روزی است که توبۀ حضرت آدم علیه السّلام پذیرفته شد. ان‌شاءالله از این روز بهره ببریم. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠 نهمين وظيفه‌ی شيعيان در عصر غيبت‌ راز دل گفتن با امام زمان علیه السّلام است. اسماء الهی ارکان هم
‍ 💠 دهمين وظيفه‌ی شيعيان در عصر غيبت‌ اطاعت از نايبان امام زمان علیه السّلام است‌؛ زيرا پذيرفتن ولايت امير و اطاعت از او را نمی‌توان با عدم اطاعت از نايب و جانشين او جمع کرد. فرض کنید ما در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه السّلام در قلمرو حکومت اسلامی و در سرزمین مصر هستیم و ولایت حضرت علی علیه السّلام را به‌ عنوان امام و خلیفه‌ی مسلمین پذیرفته‌ایم. آیا می‌شود بگوییم ما مخلص امیرالمؤمنین علیه السّلام هستیم و ولایت او را بر قلب و جان خود حاکم می‌دانیم؛ امّا زیر بار محمّد بن‌ ابی‌بکر فرماندار آن حضرت در مصر نمی‌رویم و او را قبول نداریم؟ یا در بصره باشیم و زیربار عثمان‌ بن‌ حنیف نرویم؟ این دو قابل جمع نیست. کسی که ولایت امام عصر ارواحنا‌فداه را باور داشته باشد، نمی‌تواند بگوید من فدایی و عاشق آن حضرت هستم، امّا نایبش را قبول ندارم. در دوران غيبت صغری كه حدود شصت‌ و هشت سال به‌ طول انجاميد‌، نوابّ خاصّ حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا‌فداه چهار نفر بودند كه خود امام آنها را تعیین فرموده بودند. اسامی ايشان چنانکه پیشتر گفتیم، عبارت است از‌: ▪️عثمان‌ بن‌ سعيد عمروی‌ ▪️محمّد‌ بن‌ عثمان‌ بن‌ سعید عمروی‌ ▪️حسين‌ بن‌ روح نوبختی ▪️علیّ‌ بن‌ محمّد سَمُری امام زمان علیه السّلام در نامه‌ای كه در روزهای پايانی عمر علیّ‌ بن‌ محمّد سمری‌‌ به او نوشتند و آغاز دوران غيبت كبری و نيابت عامّه‌ی خويش را خبر دادند‌، فرمودند‌: فَاَمّٰا مَنْ كٰانَ مِنَ الْفُقَهٰاءِ صٰائِناً لِنَفْسِهِ حٰافِظاً لِدِينِهِ مُخٰالِفاً عَلىٰ هَواهُ مُطِيعاً لِاَمْرِ مَوْلٰاهُ فَلِلْعَوامِّ اَنْ يُقَلِّدُوهُ وَ ذٰلِكَ لٰا يَكُونُ اِلّٰا بَعْضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لٰا جَمِيعَهُمْ؛ فَاَمّٰا مَنْ رَكِبَ مِنَ الْقَبٰائِحِ وَ الْفَواحِشِ مَراكِبَ فَسَقَةِ فُقَهٰاءِ الْعٰامَّةِ فَلٰا تَقْبَلُوا مِنْهُمْ عَنّٰا شَيْئاً وَ لٰا كَرامَةً (مجلسی، بحار‌الانوار‌، ج ۲، ص ۸۸) پس هر فقيه و دین‌ آگاهی كه مراقب نفس و حافظ دين خود باشد و مخالف هوی و هوس خویش و مطيع امر مولایش ‏باشد، بر عموم مردم واجب است كه از او تقليد كنند و اين تنها برخى از فقها و عالمان شيعه‌اند نه تمام آنها. پس فقهایی که همچون فقها و عالمان دینی فاسق عامّه مرتكب عمل قبيح و فاحش می‌شوند، مطالبى را كه از ما می‌گويند، از آنها قبول نكنيد و حرمتی برای آنها قائل نشوید. باید از عالم و فقیهی تبعیّت کرد که علاوه بر کارشناس معارف دینی بودن خویشتن‌دار و امیر نفس خود باشد و زمام نفس را در دست بگیرد؛ پاسدار و مدافع حریم دین باشد و برای دفاع از دین مبارزه کند؛ با هوای نفس خود مخالفت کند و از امر خدا و رسول و امامان معصوم علیهم السّلام اطاعت کند. سپس حضرت می‌فرمایند این ویژگی‌ها مختصّ بعضی از فقهای شیعه است و همه‌ی آنها چنین نیستند. فقیه و عالمی که مثل برخی از علما و فقهای اهل‌ سنّت خود را به قدرت‌های فاسد می‌فروشد و دنیاطلب است، نماینده‌ی آن حضرت نیست. 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۴ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: حج‌گزار تا خود را به گناهی نيالوده‌ است، نور
💠 ۳٢١۵ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست. 🔅 اَلصّيامُ وَ الْحَجُّ تَسْكينُ الْقُلوبِ. اماي طوسي، ص ٢٦٩ @ahlevela_channel
🕋 خانم درشت‌ هیکلی در صحن مسجدالحرام نشسته بود و در حالی که با انگشت به کعبه اشاره می‎کرد، رو به من کرد و گفت: این از اوّل تا به حال هیچ خوبی به من نکرده است (یعنی خدا). پرسیدم: چرا؟ گفت: شوهرم را که اوّل زندگی از من گرفت، در طول عمر هم یک شب وضعم خوب است و سیرم، شب دیگر گرسنه‎ام و.... گفتم: از چه راهی زندگی‌ات را می‎گذرانی؟ گفت: خیاطی. گفتم: بچّه‎هایت را چه می‎کنی؟ گفت: همه را به خانه‌ی بخت فرستاده‎ام. گفتم: سفر چندم است به مکّه مشرّف شده‎ای؟ گفت: سفر چهارمم است. گفتم: راستی که خیلی رو داری. خیلی از ثروتمندان و خانواده‎دارها حسرت یک بار آمدن به مکّه را دارند و تو چهار سفر است که مشّرف شده‎ای و باز هم از خدا گله داری؟ خنده‎ای کرد و بلند شد و رفت. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۵) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۴ نكته‌ی بعد در امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، اين است كه بدون خود‌برتربينی، خودپسندی، عجب و تكبّر بايد عمل كرد. نبايد اين‌گونه تصوّر كنیم كه من مؤمن كاملم و جای من مركز بهشت است و اين شخص، جهنّمی زنديق است و بايد او را امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كنم. در روايات آمده است كه مؤمن در مواجهه با افراد گناهکار به خود بگوید از او يک گناه ظاهر شده است و چه‌بسا كارهای خوبی دارد كه پنهان است و من خبر ندارم. در مقابل، من شاید چند كار خوب داشته باشم كه آشکار باشد؛ ولی خودم می‌دانم كه چقدر گناه و عيب پنهان دارم. پس خودم را بالاتر از او نبينم. نكته‌ی بعد اين است كه بايد بدون خودستايی و خودنمايی امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. نخواهيم خودمان را نشان بدهيم كه من مقدّسم؛ حزب‌اللّهی بسیجی چنین و چنانم. نكته‌ی بعد اينكه بايد با اخلاص و صرفاً برای رضايت خدا امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. نخواهيم از اين طريق، در جامعه موقعيّتی به دست آوریم و شهرتی کسب کنیم. نكته‌ی دیگر اينكه بايد مراقب باشیم در حين امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، مرتكب گناه نشویم. نكند به اسم امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر با آبروی يک مؤمن بازی كنيم! دروغ بگوييم يا تهمت بزنيم! نكته‌ی ديگر اينكه اگر مؤثّر واقع شدن امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر مستلزم اين است كه تكرار كنيم، این کار را بکنیم. امروز گفتيم، فردا هم بگوییم، پس‌فردا هم بگوییم. البتّه اين تكرار به اين معنا نيست كه طرف مقابل را كلافه كنيم و آن‌قدر به او نيش بزنيم و فشار بياوريم كه خسته و اذيّت شود و به لجاجت بيفتد و در آن اشتباه بيشتر مُصِرّ شود. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
post 10.6.mp3
2.26M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۶) ⚪️ شیوه‌ها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر -۴ بدون خود‌برتربينی، خودپسندی، عُجب و تكبّر بايد عمل كرد. بايد بدون خودستايی و خودنمايی امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. بايد با اخلاص و صرفاً برای رضايت خدا امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر كرد. بايد مراقب باشیم در حين امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، مرتكب گناه نشویم. اگر مؤثّر واقع شدن امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر مستلزم اين است كه تكرار كنيم، این کار را بکنیم. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش سوّم ▫️در سیر مؤمن، طیّ چنین وادی‌یی ضروری است؛ لذا سالک الی الله در آغاز راه، پس از اینکه به یقظه و بیداری نائل می‌شود و به خود می‌آید، انسانی که عمری را با بطالت و روزمرگی‌ها طی کرده و همۀ آرمانش، خوردن و نوشیدن و پوشیدن و لذّت‌های طبیعی و حیوانی بوده، وقتی به خود می‌آید و از خواب غفلت بیدار می‌شود و متوجّه می‌شود که خدا مرا نیافریده است تا بخورم و بیاشامم و بخوابم و استراحت کنم؛ اینها زندگی حیوانی است؛ من انسانم؛ من اشرف مخلوقاتم؛ مقصد و هدف از آفرینش من چنین زندگی‌یی نبوده؛ جایگاه من، این دِه عالم طبیعت نیست؛ من از سرزمین بزرگی به اینجا تبعید شده‌ام. ▪️تو را ز کنگرۀ عرش می‌دهند صفیر ▪️نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است ▫️من متعلّق به اینجا نیستم؛ من یک مرغ عرشیم که تبعید شده ام. ▪️مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک ▪️چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ▫️سالک وقتی به این یقظه و بیداری می‌رسد و به خود می‌آید و از این خواب غفلت بیدار می‌شود، اولین کاری که باید بکند، توبه است. بحث توبه، بحث مفصّلی است. اگر خدا روزی کرد و قرار شد به منازل سلوک اشاراتی بکنیم، در وادی توبه صحبت‌هایی را خواهیم کرد؛ ان شاءالله. ▫️به هر صورت، سرزمین معرفت، سرزمین توبه هم هست؛ یعنی وقتی انسان به معرفت رسید، هرچه کرده را کوچک می‌بیند؛ کوتاه می‌بیند؛ ناقص می‌بیند؛ لذا نه تنها از معصیت‌هایش توبه می‌کند، از طاعت‌هایش هم توبه می‌کند. ▪️زاهدان از گناه توبه کنند ▪️عارفان از عبادت استغفار ▫️لِكُلِّ مَعْصِيَةٍ وَ طاعَةٍ أَسْتَغْفِرُ اللهَ برای همۀ معصیت‌هایی که مرتکب شدم و برای همۀ طاعاتی که به جا آوردم، خدایا از تو پوزش می‌خواهم. ▫️معصیت‌هایم که معصیت بود، طاعاتم هم معصیت بود. به تعبیر زیبای مناجات بعد از دعای عرفه که در مفاتیح هست و دیده‌اید، که به خدا عرض می‌کند: خدایا کسی که حسنات او مَساوی است، چگونه مَساوی او، مَساوی نباشد: ▫️إِلَهِی مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِیَ، فَكَيْفَ لا تَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِیَ؟! ▫️و کسی که حقایق او دعاوی است، چگونه دعاوی او دعاوی نباشد؟! ▫️این است که فردی که به معرفت می‌رسد، طاعات خودش را هم معصیت می‌بیند؛ که نتوانسته حقّ بندگی حضرت حقّ را، آن‌گونه که باید، به جا آورد. این است که شرمنده از عباداتش، استغفار می‌کند. ▫️در نماز هم همین گونه است. بالاترین نقطۀ نماز، سجده است. سجده، جلوۀ مرتبۀ فنای در ذات است. اگر تکبیرةالاحرام را آغاز مرحلۀ فنای در افعال بدانیم و رکوع را جلوۀ فنای در صفات، در واقع سجده تجلّی فنای ذاتی است؛ یعنی بلندترین قلۀ نماز، سجده است. ▫️حال ببینید! وقتی سر از سجده برمی‌دارید، بین دو سجده، مستحبّ است که استغفار کنید: اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ یعنی از بلندترین قلۀ نمازتان استغفار می‌کنید. بعد از نماز هم، سلام نماز را که دادید، خصوصاً بین ما شیعیان، سنّت است؛ سه بار می‌گوییم: اللهُ اَكبَر، اَللهُ اَكبَر، اَللهُ اَكبَر؛ یعنی خدا بزرگتر از آن است که من بتوانم حقّ بندگی و عبادت او را به جا بیاورم. ▫️بعد هم استغفار می‌کنیم: أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُوالجَلالِ وَ الإِکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ▫️مستحب است انسان بعد از نماز سه بار [با این عبارت] استغفار کند و بعد سر به سجده بگذارد و بگوید: الهی عَفْوا عََفْوا عََفْوا. ▫️از چه داری طلب عفو می‌کنی؟ از همین نمازی که خواندم. خدایا! این نماز نبود که! این شایستۀ تو نبود که! زیبندۀ تو نبود که! لذا انسان اهل معرفت، از طاعاتش هم توبه می‌کند. وادی معرفت، سرزمین عرفات، عرصۀ توبه است؛ توبه از طاعت و معصیت؛ از هر دو. ▫️در غروب روز عرفه، حاجی از وادی عرفات حرکت می‌کند و به سرزمین مشعرالحرام وارد می‌شود که سرزمین شعور است؛ سرزمین فهم و درک و آگاهی است. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای بعد از نماز صبح و قبل از غروب آفتاب دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه ▫️دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: ☀️ اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَی الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا وَ قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَی وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَی وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَی اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَی وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَی وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَی وَ عَلَی مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلّامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْنا إِلا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِبا إِلا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. ▪️خدایا این روزها روزهایی است که بر سایر روزها برتری و شرافت دادی و به لطف و رحمتت مرا به آن‌ها رساندی، برکاتت را بر ما فرو فرست و از نعمت‌هایت در این روزها بر ما وسعت ده. خدایا از تو می‏‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنی و بی‏‌نیازی و عمل در آن‌ها به آنچه می‏‌پسندی و خشنود می‏‌شوی هدایت فرمایی، خدایا از تو درخواست می‏‌کنم، ای جایگاه هر شکوایه و ای شنوای هر راز و نیاز و ای حاضر در هر جمع و ای دانای هر نهان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و در این روزها بلا را از ما برگردانی و دعایمان را مستجاب گردانی و نیرویمان دهی و یاری‏‌مان نمایی و به آنچه ای پروردگار ما دوست داری و خشنود می‌‏شوی موّفقمان بداری و بر اموری که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودی توفیقمان دهی. خدایا از تو درخواست می‏‌کنم ای مهربان‏ترین مهربانان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و خشنودی خود را در این روزها به ما ارزانی کنی، که به یقین‏، تو شنوای دعایی و از خیری که در این ایّام از عالم بالا نازل می‏‌کنی، ما را محروم مساز و از گناهان، ما را پاک ساز، ای دانای نهان‌ها و در این روزها خانۀ جاودان را بر ما واجب گردان. خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و نه گناهی را برای ما باقی بگذار جز آنکه‏ ببخشی و نه اندوهی جز آنکه برطرف کنی و نه بدهی جز آنکه بپردازی و نه غایبی جز آنکه به ما برسانی و نه حاجتی از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایی، به یقین تو بر هر چیز توانایی. خدایا ای دانای‏ نهان، ای رحم‏ کننده به اشک‌های روان، ای اجابت‏ کنندۀ دعاها، ای پروردگار زمین‌ها و آسمان‌ها، ای‏ آن‏که صداها بر او اشتباه نشود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از آتش و رسیدگان به بهشت، و از نجات‏ یافتگان قرار ده به مهربانی‌ات ای مهربان‏‌ترین مهربانان و درود خدا بر آقایمان محمّد و همۀ اهل بیت ایشان. ahlevela.ir/mp/doaye-sobh-maghreb-zihajje.mp3 @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۵ بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست. 🔅 اَلصّيامُ وَ
💠 ۳٢١۶ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: احسان و نیکى کامل نباشد، مگر با سه خصلت: شتاب در آن، کم شمردن بسیار آن و منّت ننهادن بر آن. 🔅 لا یَتـِمُّ المَعروفُ اِلا بِثَلاثِ خِصـالٍ: تَعجیلِه وَ تقلیلِ کَثیرِه وَ تَرکِ الامتِنانِ بِه. تحف العقول، ص ٣٢٣ @ahlevela_channel
🕋 خانم جوانی که از دولاب برای اوّلین بار به مکّه مشرّف شده بود و شنیده بود که در اوّلین نظری که حاجی به کعبه می‎اندازد، هر چه آرزو کند بر آورده می‎شود، به محض اینکه نگاهش به کعبه افتاده بود، به خدا عرض کرده بود خدایا من این دعاهایی را که دیگران می‎خوانند بلد نیستم، خدایا من خودت را می‎خواهم. بعد که این خانم به خود آمده بود، روی حیای زنانه فکر کرده بود حرف بدی زده است، لذا تب کرد و چند روز در کاروان بستری بود. من هم به عیادتش رفتم. او که حسن ظنّی به من داشت، داستانش را برایم تعریف کرد. من هم به لطف خدا به او حالی کردم که تو بهترین خواسته را مطرح کرده‎ای و چیز بدی نگفته‎ای. او که آرام آرام پی برد خدا چه خواسته‎ی ارزشمندی را به زبانش جاری کرده است، کم کم حالش خوب شد. گاهی اوقات خدا بی آنکه متوجّه باشیم، دعاهای بزرگی را بر زبانمان جاری می‎کند و بعد هم بلافاصله اجابت می‎کند. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۶) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ۱ امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. ائمّه عليهم‌‌السّلام فرمودند: كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ: بدون استفاده از زبان، مردم را دعوت كنيد. همان‌طور كه گفتیم، انسان وقتی كسی را دوست داشته باشد، طبيعتاً تحت‌تأثير او قرار می‌گيرد، به رنگ و شكل او در می‌آيد و از رفتارهای او تبعيّت می‌كند. معمولاً همه این تجربه را دارند که وقتی یک معلّم، یک استاد یا یک سخنران، مورد علاقه و محبّت انسان قرار می‌گیرد، بدون اينكه شخص خودش متوجّه شود، كم‌كم تكيه كلام‌های او در گفتارش ظاهر می‌شود؛ لحن صحبت او و سبک استدلال‌های او شبيه كسی می‌شود كه به او علاقه‌مند شده است. اينكه عرفا می‌گويند عشق اكسير اعظم است، از همين‌جاست. وقتی شخص، عاشق يک انسان كامل شود، اين عشق، مثل اكسير و كيميا به مس وجود او می‌خورد و او را كامل می‌كند؛ يعنی او را به رنگ آن انسان كامل در می‌آورد. خدا بسياری از مقاصدش را بدون كلام گفته است. این حدیث، هم از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و هم از حضرت‌ زهرا سلام‌الله‌عليها نقل شده است که فرمودند: فِعْلُهُ قَوْل‏: كارهای خدا، حرف‌های خداست؛ يعنی خدا با كارش با انسان حرف می‌زند. همه‌ی كارهايی كه در زندگی، خدا با ما می‌كند، از طریق آنها با ما حرف می‌زند. اگر دلی را رنجاندی، كسی دلت را می‌رنجاند؛ اگر حقّی را پايمال كردی، كسی حقّت را پايمال می‌كند؛ دلی را شاد كردی، جای دیگر می‌بينی يكی از مشكلاتت حل شده است. كَما تَدِينُ تُدان‏ به هر شیوه رفتار كنی، به همان شیوه با تو رفتار خواهد شد. خدا با همین شیوه با تو حرف می‌زند. همه‌ی ذرّات عالم، فعل الهی هستند و فِعلُهُ قَولٌ. همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت می‌آموزد و حقايق را به ما می‌فهماند و ما را رشد می‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. حاج‌ آقای دولابی رحمة‌ الله‌ عليه می‌فرمودند: لقمان حكيم که از دنيا رفت، جنازه‌اش را شستند و آماده بود که برایش نماز ميّت بخوانند و دفنش كنند. دو نفر از شاگردانش در آنجا با هم قدم می‌زدند. يكی از آنها به ديگری گفت: لقمان در زمان حیاتش به ما موعظه‌های ارزشمندی كرد؛ ولی موعظه‌ای كه الآن می‌كند، هرگز نكرده بود. لقمان فراوان به ما می‌گفت در برابر اراده‌ی خدا تسليم و پذیرا باشيد؛ امّا الآن كه جنازه‌اش روی زمين است، ببين چگونه تسليم است! هيچ خودنمايی، سليقه و نظريّه‌ای ندارد. زمان حیاتش با حرف‌هايش به ما درس می‌داد و الآن با عمل به ما درس می‌دهد. حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندی و امثال آن در پی ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ی بروز مخالفت وجود دارد. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
post 11.1.mp3
3.32M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۷) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ۱ امر ‌به‌ معروف، در اصل باید غیرزبانی باشد. این اوّلين و مهم‌ترين نكته است. همان‌طور كه خدا با كارهايش به ما معرفت می‌آموزد و حقايق را به ما می‌فهماند و ما را رشد می‌دهد، ما هم همين‌گونه باشيم. ديگران را با اعمال خوب و زيبايمان، و با محبّت كردن، امر ‌به‌ معروف كنيم. حسن اين نوع امر ‌به‌ معروف، اين است كه ابراز مخالفت و لجاجت، جنجال، جناح‌بندی و امثال آن در پی ندارد؛ در حالی که در امر به معروف با زبان و گفتار، زمينه‌ی بروز مخالفت وجود دارد. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش چهارم ▫️در غروب روز عرفه، حاجی از وادی عرفات حرکت می‌کند و به سرزمین مشعرالحرام وارد می‌شود؛ که سرزمین شعور است؛ سرزمین فهم و درک و آگاهی است. ▫️سرزمین مشعر هم سرزمین عجیبی است. مشعر یعنی وادی شعور، وادی فهم. ▫️حاجی حقایق جدیدی را بالاتر از آنچه در وادی معرفت به شناخت آنها نائل شد، در وادی مشعر به شعور آنها می‌رسد؛ اسم دیگر این سرزمین، وادی مُزدلفه است. مُزدلفه از اِزدلاف می‌آید؛ به معنی نزدیکی؛ یعنی وادی نزدیک شدن به حضرت حقّ است. این حاجی، این قاصد، این سالک الی الله، یک گام به خدای متعال نزدیک‌تر شد. ▫️حاجی‌ها شبانه در همان تاریکی، به جمع کردن سنگریزه‌ها مشغول می‌شوند، برای نبردی که در پیش دارند. در واقع برای مبارزه‌ای که در پیش روی آنهاست، سلاح تهیه می‌کنند. ▫️نزدیکی‌های صبح، نماز صبح را می‌خوانند و به مرز انتهایی سرزمین مشعر که اسم آن وادی مُحَسَّر است، می‌آیند. وادی مُحَسَّر، در واقع مثل خطّ آغاز حمله است. ▫️همۀ حاجی‌ها آنجا منتظر می‌ایستند تا تیغ آفتاب بزند. همین که آفتاب زد، از وادی مُحسَّر وارد سرزمین منا می‌شوند. ▫️وادی مُحسَّر، نقطۀ انتظار است. حقیقت آن، حقیقت انتظار سالک است. یعنی سالک بعد از اینکه در وادی معرفت حضور پیدا کرد و به نقص و کاستی خود اعتراف کرد و توبه کرد؛ و به سرزمین مشعر آمد و به شعور رسید و به نزدیکی رسید و نزدیکی خودش با حضرت حق را درک کرد و برای مبارزۀ نهایی با آنچه غیر خداست سلاح برگرفت، حالا در وادی مُحسَّر، به انتظار فرج می‌ایستد؛ یعنی حالا آنجا باید منتظر بایستد تا آفتاب بزند. حقیقت این آفتاب هم، آفتاب ولایت است که می‌تابد و اذن ورود به سرزمین عشق، یعنی سرزمین منا صادر می‌شود. ▫️سرزمین منا، سرزمین آرزوهاست؛ سرزمین عشق، احساس و عاطفه است. انسان، از وادی معرفت و شعور که عبور و دوران انتظار را طی کرد، به سرزمین عشق و احساس و آرزو و منا می‌رسد. سرزمین بزرگ و مقدّسی است این سرزمین! ▫️حاجی‌ها در آغاز روز عید قربان که وارد سرزمین منا می‌شوند، اوّل می‌روند جمرۀ عقبه را رمی می‌کنند؛ در واقع، از سه جلوه‌ای که از شیطان در آنجا هست، جلوۀ بزرگتر را روز اوّل، روز عید قربان، رمی می‌کنند. رمی هم در واقع یک مبارزه است. حاجی سلاح‌هایی را که از سرزمین شعور و آگاهی، از سرزمین قرب و نزدیکی با خودش آورده، در اینجا استفاده می‌کند؛ به سمت آنچه غیر خداست، حمله ور می‌شود و با شیطان به مَصاف مشغول می‌گردد و هفت سنگ به آن می‌زند. ▫️این عدد هفت، رمز مهمّی است؛ هم در طواف خانۀخدا این عدد هفت را می‌بینیم، هم در سعی بین صفا و مروه و هم در تعداد سنگریزه‌هایی که به جمره‌ها زده می‌شود. رمز این عدد هفت هم، رمز خاصّی است. ▫️سه جمره وجود دارد؛ یعنی سه جلوه از شیطان. اگر به معنای باطنی و عرفانیش بگوییم، یک جلوه در جسم و عالم مادّه، یک جلوه در نفس و عالم خیال یا عالم مثال، و یک جلوه در روح و عالم عقل. اینها سه جلوۀ شیطان در مراتب مختلف وجود است که حاجی به مبارزه و جنگ با آنها می‌رود. ▫️این سه جلوه را از منظر اجتماعی هم می‌شود تعیین کرد: نمودهای قدرت‌های اهریمنی در عالم، چه قدرت‌های شیطانیِ اقتصادی که به زرشان متّکی هستند؛ چه نیروهای نظامی اهریمنی که به سلاح و به زورشان متّکی هستند؛ و چه نیروهای فرهنگی اهریمنی که به ابزارهای تبلیغاتی و به مبارزات فرهنگی و تزویرهایشان متّکی هستند. علی ای حال، حاجی این سه جلوۀ ابلیس در زندگی را مورد حمله قرار می‌دهد. ▫️البتّه روز اوّل، همان جمرۀ عقبه که جلوۀ بزرگتر ابلیس است، آن تجلّی اصلی ابلیس را مورد حمله قرار می‌دهد. در این هفت سنگ هم رازهایی هست. شاید هفت دری را که شیطان از آنها به سمت انسان حرکت می‌کند، مورد حمله قرار می‌دهد؛ همان هفت دری که درهای دوزخ است. لَها سَبعَهُ اَبوابٍ: برای دوزخ، هفت در است. ▫️آن هفت سنگی که حاجی می‌زند، در واقع گویا این هفت در را مورد حمله قرار می‌دهد. اینکه این هفت در دوزخ چیست، تعبیرهای مختلفی برای آن وجود دارد. به یک تعبیر، حواس پنج گانۀ ما به علاوۀ شهوت و غضب است؛ یعنی قوّۀ بینایی، قوّۀ شنوایی، قوّۀ چشایی، قوّۀ بویایی، قوّۀ بساوایی و لامسه، این پنج حس به علاوه شهوت و غضب؛ می‌شود هفت در دوزخ. به یک معنا، اینها را مورد حمله قرار می‌دهد. ▫️این عدد هفت، معانی دیگری هم دارد. شاید هفت مرتبۀ وجود انسان است؛ چون وجود انسان، هفت مرتبه دارد؛ یعنی در تمام مراتب وجود خودش، ابلیس را مورد حمله قرار می‌دهد؛ هم در ظاهرش، هم در باطنش، هم در قلبش، هم در روحش، هم در سرّش، هم در خفی، هم در اخفا. این هفت مرتبۀ وجود انسان است. این هفت سنگی که می‌زند، شاید به این معناست که در همۀ مراتب هستی خودم، با آنچه غیر خداست، جنگیدم و مبارزه کردم. ▫️حاجی سپس به قربانگاه می‌آید برای قربانی. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
💠 زیارت‌نامۀ امام محمّد باقر علیه السّلام «اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ، «سلام بر تو اى شکافندۀ علم الهى، سلام بر تو اى تحقیق کنندۀ دین الهى، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا القائِمُ بِقِسْطِ اللّهِ، سلام بر تو اى تبیین کنندۀ حکم خدا، سلام بر تو اى قائم به قسط و عدل الهى، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النّاصِحُ لِعِبادِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الدّاعِی إلَى اللّهِ، سلام بر تو اى پنددهندۀ بندگان خدا، سلام بر تو اى فراخوان مردم به‌سوى خدا، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الدَّلِیلُ عَلَى اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الحَبْلُ المَتِینُ، سلام بر تو اى راهنماى به‌سوى خدا، سلام بر تو اى ریسمان (واسطه) استوار، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْفَضْلُ المُبِینُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النُّورُ السّاطِعُ، سلام بر تو اى فضیلت آشکارا، سلام بر تو اى نور درخشان، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْبَدْرُ الْــلاّمِعُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الحَقُّ الاَبَلَجُ، سلام بر تو اى ماه تابان، سلام بر تو اى حقّ روشن، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السِّراجُ الاَسْرَجُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّجْمُ الاَزْهَرُ، سلام بر تو اى چراغ فروزان، سلام بر تو اى ستارۀ تابناک، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الکَوْکَبُ الاَبْهَرُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا المُنَزَّهُ عَنِ المُعْضَلاتِ، سلام بر تو اى اختر نورافشان، سلام بر تو اى منزّه از درماندگى، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا المَعْصُومُ مِنَ الزَّلّاتِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الزَّکِیُّ فِی الْحَسَبِ، سلام بر تو اى مصون از لغزش‌ها، سلام بر تو اى پاکیزه‌ حَسَب، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّفِیعُ فِی النَّسَبِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القَصْرُ المَشِیدُ، سلام بر تو اى والا نَسَب، سلام بر تو اى کاخ فرازمند، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ أَجْمَعِینَ، أَشْهَدُ یا مَوْلای أَنَّکَ قَدْ صَدَعْتَ سلام بر تو اى حجّت الهى بر همۀ خلق، گواهى مى‌دهم اى مولایم که تو حق را به‌خوبى بِالْحَقِّ صَدْعاً، وبَقَرْتَ العِلْمَ بَقْراً، ونَثَرْتَهُ نَثْراً، لَمْ‌تَاْخُذْکَ فِی اللّهِ لَوْمَةُ لائِم، آشکار ساختى و علم را به‌حقیقت شکافتى و آن را منتشر ساختى و در راه خدا از سرزنش سرزنشگران نهراسیدى وَکُنْتَ لِدِینِ اللّهِ مُکاتِماً، وَقَضیْتَ ما کانَ عَلَیْکَ، وَأَخْرَجْتَ أَوْلِیاءَکَ مِنْ وَلایَةِ غَیْرِ اللّهِ و اسرار دین الهى را پنهان داشتى و وظیفه‌ات را به انجام رساندى، و دوستانت را از ولایت غیرخدا اِلى وِلایَةِ اللّهِ، وَأَمَرْتَ بِطاعَةِ اللّهِ، وَنَهَیْتَ عَنْ مَعْصِیَةِ اللّهِ، حَتّى قَبَضَکَ اللّهُ به ولایت خدا سوق دادى، و به اطاعت الهى دستور و از معصیتش نهى نمودى تا آن‌گاه که خداوند تو را إِلى رِضْوانِهِ، وَذَهَبَ بِکَ إِلى دارِ کَرامَتِهِ، وَإِلى مَسَاکِنِ أَصْفِیائِهِ، وَمُـجاوَرَةِ أَوْلِیائِهِ، به‌سوى روضۀ رضوان و سراى کرامت و جایگاه برگزیدگان و جوار اولیائش برد، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ» سلام و رحمت و برکات الهى برتو» @ahlevela_channel
ziyarat-emam-bagher-as.mp3
6.47M
💠 زیارت‌نامۀ امام محمّد باقر علیه السّلام اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا القائِمُ بِقِسْطِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النّاصِحُ لِعِبادِ اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الدّاعِی إلَى اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الدَّلِیلُ عَلَى اللّهِ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الحَبْلُ المَتِینُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْفَضْلُ المُبِینُ، اَلسَّـلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النُّورُ السّاطِعُ ........ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢١۶ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: احسان و نیکى کامل نباشد، مگر با سه خصلت: شتا
💠 ۳٢١۷ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: شما را سفارش مى‌كنم به دعا كردن، زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديک نمى‌شويد و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچک بودنش رها نكنيد، زيرا حاجت‌هاى كوچک نيز به دست همان كسى است كه حاجت‌هاى بزرگ به دست اوست. 🔅 عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَا تَتْرُكُوا صَغِيرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ الصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ الْكِبَارِ. كافي، ج ٢، ص ٤٦٧ @ahlevela_channel
🕋 در طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه اگر تو را هل دادند و چند قدم جلو رفتی، باید برگردی و با اراده‎ی خودت مجدّداً بروی. در راه خدا با تحریک و فشار دیگران نباید راه رفت؛ با خواست خود باید طی طریق کرد. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی🌱 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel
salavat_emam_bagher.mp3
494.4K
💠 صلوات بر امام محمّد باقر علیه‌السّلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ إِمامِ الْهُدىٰ، وَقائِدِ أَهْلِ التَّقْوىٰ، وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِكَ. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِكَ، وَمَناراً لِبِلادِكَ، وَمُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ، وَمُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ، وَأَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ وَأَصْفِيائِكَ وَرُسُلِكَ وَأُمَنائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. خدایا درود فرست بر محمّد بن علی، شکافندۀ دانش و پیشوای هدایت و رهبر اهل تقوا و برگزیده از بندگانت. خدایا چنان‌که او را قرار دادی برای بندگانت نشانه و برای کشورهایت مشعل نور و محلّ سپردن حکمتت و تفسیرکنندۀ وحی‌ات و به فرمان بردن از او فرمان دادی و از نافرمانی‌اش برحذر داشتی، پس بر او درود فرست، ای پروردگار برترین درودی که بر یکی از فرزندان پیامبرانت و برگزیدگانت و رسولانت و امین‌هایت فرستادی، ای پروردگار جهانیان. @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۲۷) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ۲ شیوه‌ی دیگر امر به معروف، با سخن و زبان است. در امر ‌به‌ معروف زبانی، چند قيد مهم وجود دارد: ۱. محترمانه باشد. ۲. متواضعانه باشد. وقتی می‌خواهيم کسی را امر ‌به‌ معروف كنيم، از موضع بالا به او نگاه نکنیم و تحکّم‌آمیز و متکبّرانه با او سخن نگوییم؛ بلكه از پايين با او حرف بزنیم؛ مثل كودكی كه با بزرگتر خود حرف می‌زند؛ یا مثل شاگردی كه با معلّم خود صحبت می‌کند. از او سؤال كنیم؛ بگوییم به نظر تو اين کار از آن یکی بهتر نيست؟ اين خیلی فرق دارد با اينكه با تحکّم به او بگوييم اين كار بهتر از آن كار است. ۳. محبّت‌آميز باشد. ۴. منطقی و خردپذير باشد. سطح علمی و فهم او را در نظر بگيریم و با منطق متناسب با انديشه‌ی او با او سخن بگوییم. ۵. با ادبيّات مناسب او، با او صحبت كنیم. اگر جوان است، از ادبيّات جوانان استفاده كنیم. اگر پير است، ادبيّات پيران را به كار بگيریم. اگر دانشگاهی است، ادبيّات دانشگاهی‌ها را؛ اگر حوزوی است، ادبيات حوزوی‌ها را؛ اگر فرد عامی كوچه و بازار است، با ادبيّات کوچه و بازار با او حرف بزنیم. ۶. ابتدا غيرمستقيم، بعد مستقيم. مثلاً به‌جای اينكه بگوييم تو اين كار خوب را بكن، بگوییم فلان‌جا كسی را ديدم که اين كار را می‌كرد. چقدر جالب بود! قرآن با نقل قصّه، در واقع از همین شیوه‌ی بیان غیرمستقیم استفاده کرده است. می‌فرمايد قوم هود، قوم شعيب، قوم صالح، قوم نوح اين كارها را كردند، اين‌طور شدند و ... . بدون این مقدّمات نفرموده شما اين‌طور باشيد. البتّه در امر به معروف، اوّل از بیان غيرمستقيم استفاده می‌شود و اگر لازم شد، می‌توان كم‌كم بیان مستقيم هم به کار برد. به‌طور کلّی، در امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر زبانی بايد مخاطب‌شناسی دقيقی كرد. بايد زبان، سطح فكر و معلومات و حالات روحی مخاطب را شناخت، تا بتوان مؤثّر صحبت كرد. قرآن هم فرمود: اُدْعُ إِلىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
post 11.2.mp3
2.48M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۸) ⚪️ جنبه‌های اختصاصی امر به معروف - ٢ در امر ‌به‌ معروف زبانی، چند قيد مهم وجود دارد: ۱. محترمانه باشد. ۲. متواضعانه باشد. ۳. محبّت‌آميز باشد. ۴. منطقی و خردپذير باشد. ۵. با ادبيّات مناسب او، با او صحبت كنیم. ۶. ابتدا غيرمستقيم، بعد مستقيم صحبت کنیم.. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
🕋 باطن مناسک حج - بخش پنجم ▫️حاجی سپس به قربانگاه می‌آید برای قربانی. این قربانی‌ برای رهایی از حیوانیّت و طبیعت و نفس است. بعد از مبارزه‌ای که کرد، باید به قربانگاه بیاید و جنبه‌های طبیعی و نفسانی و حیوانی خودش را سر ببُرد. ▫️مستحبّ است که حاجی اگر ذبح بلد است، خودش گوسفند را سر ببرد؛ و اگر هم ذبح بلد نیست، مستحبّ است دستش را روی دست کسی بگذارد که دارد این ذبح را از طرف او انجام می‌دهد؛ تا از این طریق در این کار، همراهی کند. ▫️این عمل یعنی با دست خودم، نفس خودم را سر می‌برم. و این در خود رازی دارد؛ یعنی در سلوک، به هیچ کس تکیه نکن! خودت باید کار خودت را بکنی؛ هیچ کس نمی‌تواند برای تو کاری کند؛ به هیچ کس چشم ندوز! ▫️این خودت هستی که باید تیغ را برداری و سر نفس خودت را ببری. به این قطب و به آن پیر، به این مرشد و به آن مراد و امثال اینها، امید نبند! آخر کار، باید خودت کار خودت را بکنی. هیچ کس کار ما را نمی‌کند. لذا گفته‌اند حاجی خودش باید گوسفند قربانی را سر ببرد. نفست را سر ببُر، تا دلت زنده شود. اگر می‌خواهی قلبت زنده شود، دلت زنده شود، باید نفست را سر ببری. ▫️گفتیم که سرزمین مِنا، سرزمین عشق و آرزوست؛ و عاشق، طالبِ قرب و نزدیکی است؛ و تنها راه تقرّب، قربان شدن است. اگر کسی می‌خواهد به قرب راه پیدا کند، باید قربانی شود. برای رسیدن به قرب، راه دیگری نیست. در واقع راه وصول، قطع تعلّق از غیر است. از هرچه غیر اوست، باید برید. ز هرچه غیر یار استغفر الله ▪️از هرچه غیر اوست، باید بُرید. وقتی تعلّق از غیر را بریدی و هرچه غیر دوست بود را فدای دوست کردی، آن موقع، آمادۀ وصالی؛ هرچه غیر اوست را. ▫️لذا قرآن، هم به جهاد با اموال دعوت کرد و هم به جهاد با اَنفُس. گفت اوّل بیا با اموالت جهاد کن. ▫️اموال فقط پول نیست؛ پول هم هست. یعنی هم پولت را بده؛ هم آبرویت را. آبرویت هم مال توست. هم پُست و مقامت را بده، آن هم مال توست؛ هم راحتی و رفاهت را بده، آن هم مال توست؛ هم سلامتیت را بده، آن هم مال توست؛ هم جانت را بده، آن هم مال توست. اینها همه، تازه جهاد با اموال است. حتّی آنجا که جان هم داری می‌دهی، جهاد با اموال است؛ اینها همه مال توست. اوّل باید جهادِ با اموال کرد. اگر می‌خواهد به وصول، راه پیدا کند و واصل شود، باید اوّل جهادِ با اموال کند؛ باید بتواند اینها را فدا کند؛ باید بتواند بگذرد؛ باید بتواند عبور کند. ▫️اگر هنوز گیر است، بداند که راهی به مقصد و مقصود ندارد. اگر هنوز گیر مال و مقامش است، گرفتار شهرت و آبرویش است، مثلاً نگران است که نکند آبرویم برود، هنوز خیلی راه دارد تا به مقصد برسد. تازه وقتی برای دادن اینها آماده شد، و وقتی لازم شد اینها را داد، جهاد با اموال را انجام داده است. ▫️مرحلۀ بزرگتر، جهادِ با نفس است. همان طور که گفتم، وقتی که گوسفند را در سرزمین منا سر می‌بُرد، در واقع دارد نفس خودش را سر می‌بُرد؛ منیّت خودش را، انّیّت و انانیّت خودش را دارد سر می‌برد؛ چون گاهی اوقات انسان‌ها به خاطر منیّتشان، به خاطر انانیّتشان حاضرند جانشان را هم بدهند. ▫️منیّت و انانیّت از جان بزرگ‌تر است. این است که باید جهادِ با نفس هم بکنند. اوّل، جهاد با اموال، بعد هم جهاد با نفس. و تا وقتی که این تعلّقات و دلبستگی‌ها هست، راهی به مقصد نیست؛ بیهوده خودمان را معطّل کرده‌ایم. ▪️تعلّق حجاب است و بی حاصلی ▪️چو پیوندها بگسلی واصلی ▫️هر وقت توانستی تعلّق‌ها را بگسلی، آن موقع واصل خواهی بود. ▪️غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ▪️ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ▫️در واقع در قربانگاه، حاجی آزاد می‌شود؛ نفس خودش را سر می‌بُرد. ادامه دارد.... استاد مهدی طیّب ۸۴/۱۰/۲۲ @ahlevela_channel
🌿 مراقبات روز هشتم ماه ذی‌الحجّه ▫️روز هشتم ماه ذی‌الحجّه روز ترویه است و روزه‌اش فضیلت دارد و روایت شده که کفاره شصت سال است. شیخ شهید نیز غسل این روز را مستحب دانسته است. 📔 مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
4_5938362555297695313.mp3
2.28M
💎 هشتم ذی‌الحجّه - روز ترویه ▪️روز آب برداشتن حاجیان ▪️حركت امام حسين علیه‌السّلام از مكّه به سوی كربلا (سال ٦٠ ه.ق) ▪️شهادت هانی بن عروه و ..... @ahlevela_channel