eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
💠 چند تذكّر در نحوۀ لعن و تبرّى - بخش اوّل در پايان بحث، بيان چند نكته در مورد نحوه لعن و تبرّى را نيز ضرورى می‌دانيم: ۱ـ دوست اهل‌بيت مظهر ادب و حياست و اهل‌بيت علیهم‌السّلام نمی‌پسندند كه دوستانشان فحّاش و بی‌ادب باشند، گرچه طرف مقابل آنها سزاوار دشنام و ناسزا باشد از آنجا كه اقتضاء محبّت و دوستى، دوست داشتن چيزى است كه محبوب دوست دارد و می‌پسندد و كراهت و اجتناب از چيزى است كه محبوب نسبت به آن كراهت دارد و نمی‌پسندد؛ قابل تصوّر نيست كه دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام لعن و تبرّى را بهانه‌اى براى خروج از مرز ادب و حيا قرار دهد. اميرالمؤمنين علیه‌السّلام هنگامى كه در جريان جنگ صفّين متوجّه شدند برخى از اصحابشان، به ياران معاويه دشنام و ناسزا می‎گويند، به شدّت آنها را از اين كار نهى فرمودند و بيان داشتند: اِنِّى اَكرَهُ لَكُم اَن تَكُونُوا سَبّابينَ وَلكِنَّكُم لَو وَصَفتُم اَعمالَهُم وَ ذَكَرتُم حالَهُم كانَ أَصوَبَ فِى القَولِ وَ اَبلَغَ فِى العُذرِ، من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد. اگر به جاى دشنام، اعمال خلافشان را تشريح می‌كرديد و حالات ناپسندشان را بازگو می‌كرديد، سخن درست‌ترى بود و اگر كسى هم می‌خواست به خاطر آن بر شما خرده بگيرد قابل دفاع‌تر بود. پس آن‌گاه به آنان آموختند كه به جاى دشنام دادن، براى خوابيدن آن فتنه و به راه آمدن گمراهان، دعا كنند. پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمايند: خداوند بهشت را بر هر شخص فحّاشِ گويندۀ سخنان ركيکِ كم حيا حرام كرده است. و امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمايند: همانا خداوند دشنام‌گوى فحّاش را دشمن می‌دارد. پيامبراكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمايند: هرگز فحش در چيزى نبود مگر آن كه موجب زشتى و سرشكستگى آن چيز شد و هرگز حيا در چيزى نبود مگر مايۀ زينت و آبروى آن گشت. امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمايند: هر كس حيا ندارد ايمان ندارد. و نيز می‌فرمايند: پنج چيز است كه در هر كس وجود نداشته باشد چيز ارزشمندى در او نيست. از آن حضرت پرسيدند آن پنج چيز چيست؟ حضرت فرمودند: دين و عقل و حياء و خوشخوئى و نيک ادبى. ۲ـ قرآن كريم می‌فرمايد: قُلِ اعمَلوا فَسَيَرَى اللهُ عَمَلَكُم وَ رَسولَهُ وَالمُؤمِنونَ، بگو عمل كنيد كه به زودى خدا و رسول خدا و مؤمنان عمل شما را مشاهده می‌كنند. به موجب احاديث فراوانى كه از اهل‌بيت علیّهم‌السّلام رسيده است، مقصود از المُؤمِنونَ در آيۀ مزبور اهل‌بيت علیّهم‌السلام می‌باشند. دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام هميشه خود را در محضر خدا و پيامبراكرم و اهل‌بيت علیهم‌السّلام احساس كرده و در نتيجه حيا می‌كند در حضور آنان مرتكب رفتار زشت و ناپسند و الفاظ و سخنان ركيک و بی‌ادبانه شود. بنابراين، همواره مراقب است كه به بهانۀ لعن و تبرّى، به رفتار و گفتارى كه شايستۀ محضر خدا و پيامبر اكرم و اهل‌بيت علیهم‌السّلام نيست كشيده نشود. به راستى مرد شيعه‌اى كه خود را در محضر حضرت زهرا علیها السّلام احساس می‌كند يا زن شيعه‌اى كه خود را در محضر پيامبر اكرم و ائمّه اطهار علیّهم السلام احساس می‌كند، آيا به خود اجازه می‌دهد كه به بهانۀ لعن و تبرّى، در چنان محضرى زبان به سخنان ركيک و خلاف ادب و عفّت بگشايد يا حركات و اعمال شنيع و ناشايست و مغاير با حيا و تقوى از خود نشان دهد؟ البتّه بزرگوارى اهل‌بيت علیهم السّلام سبب می‌شود كه اگر از سر نادانى و بى توجّهى، رفتار يا سخن ناشايستى در مقام اعلام بيزارى از دشمنان اهل‌بيت علیهم السّلام از شخصى سر زد، بر او سخت نگيرند؛ كما اينكه پيامبر اكرم در جنگ اُحد در برابر بی‌وفايى و گريزپايى اصحاب و كينه‌توزى و آسيب‌ رسانى اعداء، نفرين نكردند و زبان به دعا گشودند كه اَللّهُمَّ اغفِر لِقَومى فَاِنَّهُم لا يَعلَمونَ: پروردگارا قومم را ببخش زيرا آنها نادان و جاهلند. امّا اين بزرگوارى آنها ما را بيشتر به مراعات ادب و حيا در محضرشان ترغيب می‌كند و نبايد مورد سوء استفاده و خروج از مرز ادب و حيا در محضر آن بزرگواران شود... ادامه دارد.... 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۹ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٩٩ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هر كس صداقت و راستگويى پيشه كند،
💠 ۳٣٠٠ بنا به نقل، امام حسن عسكري عليه‌السّلام فرمودند: دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی‌باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان. 🔅 خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ. تحف العقول، ص ۴۸۹‌ @ahlevela_channel
✔️ با صادقان همراه شوید تا از صدق آنها بهره ببرید و صدق آنها در شما اثر کند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸خداوند فرمود: کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ: همراه با صادقان باشید. گویا به کنایه فرموده است حالا که خودتان صادق نیستید، با صادقان همراه شوید تا از صدق آنها بهره ببرید و صدق آنها در شما اثر کند. 🔸خوب یا بد، هر چه هستی، صادقانه خودت را به خدا عرضه کن و بگو خدایا هر چه هستم، مال شما هستم. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
💠 چند تذكّر در نحوۀ لعن و تبرّى - بخش دوّم ۳ـ دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام در همۀ امور خود، از جمله در شادىِ از پاى درآمدن دشمن يا اندوه غلبه يافتن و جنايتكارى دشمن، از پيامبر و ائمّه اطهار علیّهم‌السّلام الگو می‌گيرد. قرآن كريم می‌فرمايد: لَقَد كانَ لَكُم فى رِسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ، در وجود پيامبر خدا براى شما الگويى نيكو وجود دارد. بر اين اساس و با توجّه به اينكه پيامبر و اهل‌بيت بزرگوارش علیّهم‌السّلام هرگز در شادى و غم از مرز ادب و حيا خارج نمی‌شدند، دوست آن بزرگواران نيز بايد به هنگام شادىِ از پا درآمدن دشمنان اهل‌بيت ‌علیّهم‌السلام و عزاى غلبه يافتن ظاهرى دشمنان آن والامقامان و مصدوم و شهيد و اسير شدن آن دُردانگان عالَم هستى، به اقتداى آن بزرگواران، رفتار و گفتار خود را در مرز ادب و حيا تنظيم كند. چرا كه پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمايند: همانا شيعۀ ما كسى است كه دنبال ما راه برود و از آثار ما تبعيّت كرده و به اعمال ما اقتدا كند. ۴ـ دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام همچون كوهى استوار است كه تندبادهاى شادى و غم و خشنودى و خشم قادر نيستند او را از ثبات و وقار خارج سازند. امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمايند: منحصراً مؤمن كسى است كه هنگامى كه به خشم می‌آيد، خشمش او را از حقّ بيرون نمی‌برد و هنگامى كه خشنود می‌شود، خشنوديش او را به باطلى وادار نمی‌سازد. و امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمايند: منحصراً مؤمن كسى است كه هنگامى كه خشنود می‌شود، خشنوديش او را در گناهى و باطلى وارد نمی‌كند و هنگامى كه خشمگين می‌شود، خشمش او را از سخن حقّ بيرون نمی‌برد. بنابراين، شادىِ شكست و هلاكت دشمنان اهل‌بيت علیّهم‌السّلام و غم و اندوه آزار و شكنجه و اسارت و شهادت آن بزرگواران سبب نمی‌شود دوستان اهل‌بيت علیّهم‌السلام از مرز شايستگى و ادب و حيا خارج شوند. ۵ـ با توجّه به اينكه برخى اشخاص در بعضى ايّام به بهانه رُفِعَ القَلَم (برداشته شدن قلم از ثبت گناهان) در مقام ابراز نفرت و دشمنی‌شان نسبت به دشمنان اهل‌بيت علیهم‌السّلام خود را مجاز به اعمال ناپسند و الفاظ ركيک می‌پندارند، لازم است در پايان تذكّرات بحث لعن و تبرّى، نكاتى نيز براى تنبّه و بيدارى آنها بيان شود: ادامه دارد.... 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۰ @ahlevela_channel
shahadate-mohsen-ebne-ali-alayhessalam-911028.mp3
913.4K
🏴 شهادت حضرت محسن علیه‌السّلام ▪️سوّمین حمله به خانۀ امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام بعد از شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ▪️جسارت به حضرت زهرا علیهاالسّلام ▪️شهادت محسن بن علی علیهماالسّلام در هفتم ربیع‌الاوّل @ahlevela_channel
💠 چند تذكّر در نحوۀ لعن و تبرّى - بخش سوّم اولاً: به نص قرآن كريم دو فرشتۀ والامقام بر هر شخص مأمورند كه در تمامى لحظات، هر لفظ و سخنى كه از دهان وى خارج می‌شود و هر عملى كه از او سر می‌زند را در نامۀ عمل او ثبت كنند تا در روز بازپسين به محضر‌ پروردگار تقديم نمايند. و در روز قيامت گوش و چشم و دل و اعضاى ظاهر و باطن، تماماً در برابر آنچه كرده‌اند در پيشگاه الهى مورد مؤاخذه قرار می‌گيرند. و به موجب حديث شريفى كه به نحو متواتر توسّط شيعه وسنّى نقل شده است حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ اَبَداً اِلى يَومِ القِيامَةِ وَ حَرامُ مُحَمَّدٍ حَرامٌ اَبَداً اِلى يَومِ القِيامَةِ: آنچه پيامبر اكرم حلال نمود تا روز قيامت همواره حلال و آنچه رسول خدا حرام كرد تا روز قيامت همواره حرام است. بنابراين در هيچ روزى از ايّام سال نمی‌توان خود را از حلال و حرام پيامبر خدا معاف دانست. در حديث رفع هم كه از پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده، چنين مسأله‌اى ذكر نشده است. حضرت در آن حديث می‌فرمايند: نُه چيز از امّتم برداشته شد: اشتباه و فراموشى و آنچه به اكراه وادار به انجام آن می‌شوند و آنچه از آن ناآگاهند و آنچه بر انجام آن توانايى ندارند و آنچه به اضطرار به آن مبادرت می‌كنند و حسدى كه ناخواسته بر دلشان خطور می‌كند و تفأّل بدى كه به ذهنشان می‌آيد و فكر وسوسه‌آميزى كه در مورد خلق به انديشۀ آنها می‌گذرد و به زبان جارى نمی‌سازند. ثانياً: حتّى اگر چنين مطلبى درست بود و واقعاً در روز يا روزهاى خاصّى گناهان ثبت نمی‌شد و فرد به خاطر آن مورد مؤاخذه و كيفر اخروى قرار نمی‌گرفت، باز هم دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام در اظهار بيزارى و نفرت از دشمنان آن بزرگواران و ابراز شادى به مناسبت از پا در آمدن آنها، می‌بايست مراعات ادب و حيا و ورع و تقوى را بنمايد؛ زيرا تقيّد دوست اهل‌بيت علیهم‌السّلام به ادب و حيا و ورع و تقوى، ناشى از ترس او از عذاب الهى نيست؛ بلكه پرهيز او از گناه و پليدى، به اين خاطر است كه خدا و اهل‌بيت علیّهم‌السلام چنين چيزهايى را نمی‌پسندند و دوست ندارند. دوست اهل‌بيت پيرو اميرالمؤمنين علیه‌السّلام است كه عرضه داشت: خدايا نه از سر ترس آتش دوزخت و نه به طمع نعمت‌هاى بهشتی‌ات سر به راه بندگى تو ننهادم، بلكه تو را سزاوار عبادت شدن يافتم و به عبادت تو پرداختم. و در جاى ديگرى آن حضرت سر به بندگى و فرمانبرى سپردن از ترس كيفر اخروىِ عصيان و گناه را به كار بردگانى كه از ترس تازيانه ارباب فرمان می‌برند تشبيه نمودند. و بر همين اساس فرمودند: لَو كُنّا لا نَرجوا جَنَّةً وَ لا نَخشى ناراً وَ لا ثَواباً وَ لا عِقاباً، لَكانَ يَنبَغى لَنا اَن نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَخلاقِ، فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلى سَبيلِ النَّجاحِ، اگر اميدى به بهشت و ترسى از آتش جهنّم نداشتيم و پاداش و كيفر الهى وجود نداشت، باز هم سزاوار بود كه ما در پىِ كرامت‌ها و فضايل اخلاقى باشيم، زيرا شايستگی‌هاى اخلاقى از جمله چيزهايى است كه انسان را به راه رستگارى رهنمون می‌شود. ثالثاً: ارزش در اين است كه انسان از باطن و درون، اهل ادب و حيا و ورع و تقوى باشد، نه اينكه در دل و در درون، طالب بى‌ادبى و بى‌حيايى و فسق و فجور باشد، لكن از ترس عذاب و كيفر الهى، با تكلّف و فشار، در عملِ ظاهرى، ادب و حيا و ورع و تقوى را مراعات كند. مسأله رُفِعَ القَلَم اگر هم واقعيّت داشت، شايد تمهيدى بود براى فراهم كردن زمينۀ ظهور مكنونات باطنى اشخاص و بيرون ريختن و ظاهر شدن شخصيّت حقيقى افراد و متمايز شدن خوبان واقعى از كسانى كه با تصنّع و تكلّف و زور و فشار، خود را از ارتكاب بدی‌ها و گناهان نگاه داشته‌اند، ولى در باطن طالب و تشنۀ گناهان و آلودگی‌ها هستند. رابعاً: آنچه نشان می‌دهد مطرح كنندگان رُفِعَ القَلَم خود نيز به آن چندان اعتقادى ندارند اين است كه در ايّام به اصطلاح رُفِعَ القَلَم قطعاً به ديگران اجازه نمی‌دهند دست تجاوز به مال و دارايى آنها دراز كرده يا فكر تعدّى به ناموس و خانواده‌شان را به ذهن خود راه دهند. از اين اشخاص بايد پرسيد اگر رُفِعَ القَلَم واقعيّت دارد و به استناد آن، ارتكاب گناهان مجاز می‌شود، به چه دليل آن را شامل همۀ گناهان نمی‌دانيد؟ آيا فقط از برخى گناهان قلم برداشته شده و يا از همه گناهان؟ و فقط نسبت به بعضى از اشخاص اين رُفِعَ القَلَم جارى گشته يا نسبت به همه افراد؟ گرچه ذكر نكتۀ اخير چندان با حال و هواى اين نوشتار سنخيّت نداشت و نگارنده ترجيح می‌داد متعرّض آن نشود، لكن به نظر رسيد به سان نيشتر دردآورى كه بر دمل چركينى زده می‌شود تا شخص از شرّ آن رها گردد، اين نكته نيز گرچه تلخ و گزنده است، شايد بتواند موجب بيدارى و به خود آمدن برخى غافلان شود. 📘 کتاب ره توشۀ دیدار تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۱ @ahlevela_channel
zendegani-va-shakhsiyate-emam-hassan-askari-850117.mp3
12.66M
💠 زندگانی و شخصيت امام حسن عسكری علیه السّلام ▪️مادر بزرگوار امام ▪️کنیه و القاب ▪️خاطراتی از دوران کودکی امام ▪️دوران امامت ▪️همراهی با پدر‌ در نشر معارف و فِقه و فرهنگ شیعی و مبارزه‌ با طاغوت‌ها و حکومت‌های ظالم بنی‌عبّاس. ▪️معجزات امام ▪️کارهای فرهنگی و تربیت حدود یکصد شاگرد برجسته ▪️آثار مکتوب ▪️مقابله با جریان تصوّف ▪️رویارویی با طاغوت‌های زمان ▪️تحت فشار بودن توسط دستگاه خلافت ▪️ارتباطات مخفیانۀ امام با شیعیان ▪️شهادت با توطئۀ مسموم شدن توسط معتمد عبّاسی ▪️تغسیل، تدفین و نماز خواندن بر پیکر امام ▪️امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و آغاز غیبت صغری.... ۸۵/۰۱/۱۷ @ahlevela_channel
🏴 شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السّلام را به محضر فرزند بزرگوارشان حضرت حجت بن الحسن العسکری ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٣٠٠ بنا به نقل، امام حسن عسكري عليه‌السّلام فرمودند: دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز
💠 ۳٣٠١ بنا به نقل، امام حسن عسگري عليه‌السّلام فرمودند: خشم، كليد هر بدى و زشتى است. 🔅 اَلْغَضَبُ مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ. تحف‌العقول، ص ۴۸۸ @ahlevela_channel
✔️ کسی که غیبت و ظهور حضرت حجّت علیه السّلام برایش یکسان باشد، به حضرت راه پیدا می‎کند. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸کسی که غیبت و ظهور حضرت حجّت علیه السّلام برایش یکسان باشد، به حضرت راه پیدا می‎کند. تا وقتی شخص می‎خواهد حضرت بیایند و پدر آدم‎های بد را در بیاورند و انتقام از ظالمین بکشند، از دیدن حضرت خبری نیست. هر وقت عبد و تسلیم شدی و فاعلیت خدا را در همه‎ی حوادث دیدی و به آن تن دادی، آن‎وقت برای ملاقات با حجّت خدا آماده شده‎ای. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
salavat-emam-askari_142 (2).mp3
517.5K
💠 صلوات خاصۀ امام حسن عسکری علیه‌السّلام اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِي‏ءِ خَازِنِ عِلْمِكَ‏ ▫️خدایا درود فرست بر حسن فرزند علىّ بن محمّد (علیهم السّلام)، آن بزرگوار نيكوكار و پرهيزكار و صادق و وفادار، نور فروزنده و خزينه‏‌دار علم تو وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا ▫️و ياد آورندۀ مقام توحيد و يكتايى و صاحب فرمان تو و جانشين پيشوايان دين و هاديان و رهبران خلق و حجّت خدا بر اهل دنيا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلاَدِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ‏ ▫️پس خدايا بر او درودى فرست برتر از هر درودى كه‏ بر احدى از خاصان و بندگان خالص و حجّت‌هاى خود بر خلق و فرزندان رسولانت فرستادى اى خداى تمام عوالم وجود. @ahlevela_channel
tosiyehaye-emam-askari.mp3
3.93M
💎 توصیه‌های امام حسن عسکری علیه‌السّلام به شیعیان ▪️تقوای الهی ▪️تلاش و اجتهاد برای خدا ▪️ورع در دین ▪️راستگویی ▪️ادای امانت به کسی که شما را امین پنداشته، خواه انسان خوب و شایسته‌ای باشد، خواه فاجر. ▪️سجده‌های طولانی ▪️حسنِ همسایگی ▫️رفتار با اهل سایر مذاهب: ▪️در نماز جماعت آنها شرکت کنید ▪️در تشییع جنازه‌های آنها حاضر شوید ▪️به عیادت بیمارهای آنها بروید ▪️حقّ آنها را ادا کنید. ... ▫️حضرت امام حسن عسکری علیه‌السّلام فرمودند: اگر یکی از شما دوستان و شیعیان من، در دین خودش ورع پیشه کند، اهل بی بندوباری، فسق و فجور و حرام‌خواری نباشد، راستگویی پیشه کند، امانت را ادا کند و با مردم خوش اخلاق باشد، دیگران می‌گویند: این را ببین، شیعه است و منِ امام عسکری خوشحال می‌شوم ... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
✔️ نکاتی دربارۀ روز نهم ربیع‌الاوّل ▫️امامت هر امام در همان روز و لحظه شهادت امام قبل آغاز می‌شود و تبریک گفتن در آن سنّت نیست، چون همراه است با غم امام بعد به خاطر از دست دادن پدر خویش. چنانکه در روز شهادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام کسی به امام مجتبی علیه‌السّلام تبریک نمی‌گوید، یا در عصر روز عاشورا کسی به امام سجاد علیه‌السّلام تبریک نمی‌گوید. به همین ترتیب در روز شهادت امام عسکری علیه‌السّلام (۸ ربیع‌الاوّل و با تسامح ۹ ربیع‌الاوّل) هم تبریک گفتن به امام زمان علیه‌السّلام معنا ندارد. ▫️امام زمان علیه‌السّلام در روز شهادت پدرشان محزونند و شیعه در حزن ائمه محزون است نه شادمان؛ عزا می‌گیرد نه جشن. ▫️عیدالزهرا علیه‌السّلام هم یک دروغ و بدعت است. به شهادت موثق‌ترین منابع شیعه و تمامی منابع اهل سنّت عمر در روز ۲۶ ذی‌الحجّه ضربت خورد و سه روز بعد مرد. ▫️در عین تأکید بر ضرورت لعن و تبرّی نسبت به جنایتکاران سقیفه و دیگر دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام، باید دانست که به فرمودۀ مرحوم دولابی که مطابق احادیث اهل بیت علیهم‌السّلام نیز هست، ادب سلام و صلوات بر اهل بیت علیهم‌السّلام در هر چه با صدای بلندتر فرستادن است و ادب لعن و تبرّی در هر چه آهسته‌تر ذکر کردن است، حتی به گونه‌ای که تنها در قلب گفته شود و لب و زبان حرکت نکند. ▫️پس علنی لعن کردن، خواه با زبان و خواه با قلم، خلاف ادب لعن و تبرّی است و برکات آن را که نابود شدن عُمَرِ درونی (نفس اماره) است، منتفی می‌سازد و متقابلاً اثر مخرب عقده‌ای کردن اهل سنّت و مسدود کردن راه هدایت آنها به تشیّع و سوق دادن آنها به سمت وهابیت و تقویت گروه‌های تکفیری برای جذب نیرو و کشتار شیعیان را دارد. ▫️احادیث فراوان اهل بیت علیهم‌السّلام نقطۀ مقابل این شیوۀ غلط است. اکثریت قریب به اتفاق مراجع تقلید هم لعن و تبرّی علنی را نهی کرده‌اند. ▫️لعن، دعای بر محرومیت کسی از رحمت الهی است، نه فحاشی و الفاظ رکیک به زبان آوردن که مورد نهی شدید قرآن و اهل بیت علیهم‌السّلام است و با ادب دست پروردگان مکتب اهل بیت علیهم‌السّلام مطلقاً سازگار نیست و اقتدا به امثال عُمَر است. ▫️وقار و وزانت شاگردان مکتب اهل بیت علیهم‌السّلام نیز با حرکات و کارهای جلف و وقیحی که به نام تبرّی صورت می‌گیرد، قابل جمع نیست. ▫️آنچه تحت عنوان رُفِع القلم ذکر می‌شود سند معتبری ندارد و با آیات متعدد قرآن و احادیث فراوان اهل بیت علیهم‌السّلام تضاد آشکار دارد. آیا طرفداران رفع القلم اجازه می‌دهند در این ایّام کسی به ناموسشان تجاوز کند یا به اموالشان تعرض کند؟ ▫️به استناد قرائن تاریخی یک دعوای درون سازمانی بین کودتاچیان سقیفه سبب شد که یک جناح با اعزام مأمور مجهول‌الهویه‌ای به نام فیروز نهاوندی مشهور به ابولؤلؤ که غلام والی حکومت عُمر در کوفه بود، رقیب خود را از پا در بیاورد. آیا این امر به ابولؤلؤ تقدّس می‌بخشد و موفقیت جناح رقیب عُمر در کشتن او را دوستان اهل بیت علیهم‌السّلام باید جشن بگیرند؟ ▫️کی قرار است از خواب غفلت و جهالت بیدار شویم و قربة اِلی الله آب به آسیاب دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام و قدرت‌های استکباری که با اصل اسلام دشمن هستند نریزیم؟ ▫️فردای قیامت باید شخصاً برای اینگونه اعمال در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم و اینکه دیگران هم این کار را می‌کردند کارهایمان را توجیه نخواهد کرد. امید که بیشتر تامل کنیم. @ahlevela_channel 《 مشروح بحث‌های استاد طیّب دربارۀ لعن و تبرّی و نهم ربیع‌الاوّل را در سایت اهل ولاء بخش سخنان استاد، قسمت مباحث اعتقادی، گفتارهای لعن و تبرّی و نیز در کتاب ره توشۀ دیدار می‌توانید استماع و مطالعه فرمایید. 》 @ahlevela_channel
‍ 💠 چگونگی وقوع غيبت صغری در شهر سامرا در حرم عسکریین علیهماالسّلام مرقد مطهّر امام هادی، امام عسکری، نرجس خاتون و حکیمه خاتون‌ علیهم‌السّلام در یک ضریح واقع شده است. این مکان‌، منزل مسکونی امام حسن عسکری علیه‌السّلام بوده است. از نیمۀ شعبان سال ۲۵۵ هـ.ق که امام زمان‌ علیه‌السّلام متولّد شدند، تا سال ۲۶۰ هـ.ق که امام عسکری‌ علیه‌السّلام به شهادت رسیدند، امام عصر علیه‌السّلام در این منزل زندگی می‌کردند. غیبت صغرای امام زمان‌ علیه‌السّلام از سرداب همین منزل آغاز شد. ماجرای آغاز غیبت صغرای آن حضرت بدین قرار است: بنابر عقيدۀ شيعيان‌،‌ بر پیکر شخص معصوم‌، چه پیغمبر و چه امام، احدی غیر از معصوم حقّ و امکان نماز ‌گزاردن ندارد‌ و کسی که بر پیکر امام قبل نماز بگزارد، امام بعد است. پس از به شهادت رسیدن امام عسکری علیه‌السّلام جعفر برادر ایشان که فردی قدرت‌طلب، فاسد و فریب‌ خوردۀ دستگاه جور بود و با حكومت بنی‌عبّاس سر و سرّ و روابط حسنه‌ای داشت‌، می‌خواست با نماز ‌گزاردن بر پیکر برادر‌، خود را امام بعد جا بزند و به گمان خود، از این طریق امامتش برای شیعیان مسجّل شود و در صورتی که به این کار موفّق نشود، اعلام کند سلسلۀ امامت با ارتحال امام عسکری علیه‌السّلام ختم شده است. زمانی که پیکر مطهّر امام عسکری علیه‌السّلام را آوردند و شیعیان برای نماز بر آن حضرت حاضر شدند و جعفر خود را برای امامت نماز بر پیکر برادر مهیّا می‌کرد، درِ منزل امام عسکری علیه‌السّلام باز شد و امام زمان علیه‌السّلام از منزل خارج شدند و گوشۀ عبای جعفر را گرفتند و او را کنار زدند و فرمودند‌: تَأَخَّرْ يٰا عَمِّ‌! فَاَنَا اَحَقُّ بِالصَّلٰاةِ عَلىٰ اَبِی ای عمو كنار برو‌! من سزاوارترم كه بر پيكر پدرم‌ نماز بگزارم. بدین‌ ترتیب‌ نماز بر پیکر امام عسکری علیه‌السّلام به امامت حضرت مهدی ارواحنا‌فداه گزارده شد. در این مراسم مردم برای اوّلين بار امام زمان‌ علیه‌السّلام را دیدند. درپی این ماجرا مأموران و جاسوسان به خلیفه خبر رساندند که فردی را که به دنبال او بودید، دیدیم. خلیفه دستور داد مأموران‌ برای دستگیری و به شهادت رسانن امام زمان‌‌‌‌ علیه‌السّلام‌‌ به منزل ایشان یورش برند. در قدیم‌ الایّام که امکانات خنک کنندۀ هوا در فصل گرما وجود نداشت، خانه‌ها در مناطق گرمسیر به‌طور معمول زیرزمین یا سرداب داشتند و مردم در روزهای فصل گرما در آنجا استراحت می‌کردند. در شهر سامرا نیز خانه‌ها سرداب داشت. در زمان حملۀ مأموران‌، حضرت مهدی ارواحنا‌فداه در سرداب، یعنی زیرزمین منزل‌ مشغول عبادت بودند. سربازان پس از جستجو در اتاق‌های خانه، از پلّه‌های سرداب سرازير شدند‌ و حضرت را درحال عبادت مشاهده کردند. در این هنگام به قدرت الهی و به‌ صورت معجزه‌ آسا‌ آب از دل زمین جوشید و بین پلّه‌هایی که مأموران در حال پایین آمدن از آن بودند و سکويی كه امام علیه‌السّلام بر روی آن مشغول عبادت بودند‌، حائل شد. برخي از مأموران خواستند با شنا کردن از آب بگذرند و به آن حضرت دست يابند‌؛ امّا در گردابی كه پدید آمد، گرفتار شدند و به كمك ساير سربازان به‌سختی از غرق شدن نجات يافتند. مأموران که به اعجاز الهی در این ماجرا پی برده بودند و راهی برای دستيابی به امام نيافتند‌، به دربار باز‌گشتند و موضوع را برای خليفه باز‌گو کردند. خليفه نيز از ترس قوی‌تر شدن اعتقاد شيعيان‌، مأموران را از بازگو كردن این معجزه منع کرد. از آن روز‌، در سال ۲۶۰ هـ.ق، غیبت صغرای امام زمان‌ علیه‌السّلام آغاز شد و آن حضرت به محلّ دیگری نقل مکان کردند و به زندگی خود به‌ طور پنهانی ادامه دادند. در دوران غیبت صغری، امام زمان علیه السّلام در جایی زندگی می‌کردند که جز نوّاب خاص کسی خبر نداشت. در این دوران حضرت مهدی علیه‌السّلام از دید عموم مردم پنهان بودند؛ چون اگر دیده می‌شدند، کسانی که ایشان را در مراسم نماز بر پدر بزرگوارشان دیده بودند، می‌شناختند و چه بسا از آن طریق حکّام جور مطّلع می‌شدند و جان ایشان در معرض خطر قرار می‌گرفت. امروزه برخی مغرضان و معاندان‌ به این اعتبار که سردابی که غیبت امام زمان‌ علیه‌السّلام از آنجا آغاز شد، مورد توجّه شیعیان است و بزرگان شیعه بارها در آن مکان به ملاقات حضرت مهدی علیه‌السّلام نائل شده‌اند، شیعه را متّهم می‌سازند که معتقد است امامشان‌ در چاه آن سرداب پنهان شده است‌! چنان که پیشتر اشاره شد، این سخنان یاوه‌‌ بهانه‌ای برای حمله به اصل مسألۀ غیبت امام زمان‌ علیه‌السّلام قرار گرفته است. 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٣٠١ بنا به نقل، امام حسن عسگري عليه‌السّلام فرمودند: خشم، كليد هر بدى و زشتى است. 🔅 اَلْغَض
💠 ۳٣٠٢ بنا به نقل، امام مهدي عليه‌السّلام فرمودند: هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مى‌سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند. 🔅 فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا. بحارالانوار، ج ٥٣، ص ١٧٦ @ahlevela_channel
✔️ نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانه‎نشین نشده‎ای؟ 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانه‎نشین نشده‎ای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است. آیا خوب است آدم این‌‎قدر بی‌‎رگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ می‎کنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانه‎ات نشستی و چشم و گوش به در ماندی. از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه پهلویش نشسته‎اند و همه‎ی ملائکه نگاهش می‎کنند. کسی که می‎تواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همه‎ی وجودش را پر کرده است که می‎تواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد. او می‎بیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همه‎ی وجودش را گرفته است. از اینجا می‎فهمد که آقا تشریف آورده‎اند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
adabe_laan.mp3
2.7M
💠 آداب لعن کردن و تأملی بر روز نهم ربیع‌الاوّل ▫️دو کار هست که خدا فرموده من انجام می‌دهم، شما هم انجام دهید: صلوات و لعن کردن. ▫️به توصیۀ علمای اخلاق بهتر است لعن کردن اشخاصی که خدا و اهل بیت علیهم‌السّلام آنها را به اسم لعن نکرده‌اند، به اسم نباشد و دارندۀ آن صفاتی که شخص را شایسته لعن می‌کند، لعن شود. ▫️راه خالص شدن و جدا کردن طینت سجّینی از طینت علّیینی، لعن کردن است. ▫️لعن یک نوع دعاست. یعنی خدایا او را از رحمت خود محروم کن. لعن، فحش و سبّ و هتاکی نیست. ▫️ادب هر ذکری را باید ادا کرد. ادب لعن کردن، در خلوت و با صدای آهسته گفتن است. هر چه آهسته‌تر گفته شود، درونی‌تر می شود. هر چه آهسته‌تر و درونی‌تر، مؤثرتر و سازنده‌تر. ▫️زیبندۀ مؤمن، فحاشی و بدگويی و بد دهنی کردن نیست. ▫️روز نهم ربیع‌الاوّل و تأملی بر آن ...  🎤 استاد مهدی طیّب ۹۰/۱۱/۰۶ @ahlevela_channel
‍ 💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش اوّل پس از دوران امامت امام رضا علیه‌السّلام دراثر محدوديّت‌هايی كه حكومت بنی‌عبّاس برای ائمّه علیهم‌السّلام ايجاد كرده بود‌ و نیز برای آماده كردن مردم جهت ورود به عصر غيبت، ائمّه علیهم‌السّلام بسياری از امور را كه تا پیش از آن‌ مردم برای انجام آنها مستقيماً به ایشان مراجعه می‌كردند، به وكلا و نمايندگانی سپردند كه خود آن بزرگواران تعيين کردند. به شيعيان نيز فرمان دادند كه برای اين امور‌ به ما مراجعه نكنيد و از طریق نمايندگان ما با ما در ارتباط باشيد. پرداخت خمس‌ و پرسیدن سؤالات شرعی نمونه‌هايی از اين امورند. اين کار نوعی تمرين دادن شيعيان برای ارتباط غيرحضوری با امام نیز بود. از زمان امام رضا علیه‌السّلام، ائمّه علیهم‌السّلام محصور بودند و ارتباط مردمی آنها توسط حکومت بنی عبّاس کاملاً تحت کنترل بود؛ خصوصاً در دورانی که به سامرا منتقل شدند، در بین نظامیان کاملاً محصور بودند؛ لذا از طریق نوّاب با شیعیانشان ارتباط داشتند. امام هادی علیه‌السّلام قلمرو کشور اسلامی را به چهار منطقه تقسیم کردند و برای هر یک از آنها، یک نایب تعیین فرمودند. امام زمان‌ علیه‌السّلام ‌نيز با آغاز امامتشان که با شروع غيبت صغرای آن حضرت همزمان‌ شد، نایب و وكيل پدر بزرگوارشان را كه عثمان‌ بن‌ سعيد عمروی نام داشت‌‌، به اين امر گماردند. ادامه دارد.... 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٣٠٢ بنا به نقل، امام مهدي عليه‌السّلام فرمودند: هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى
💠 ۳٣٠٣ بنا به نقل، امام مهدي عليه‌السّلام فرمودند: خدا با ما است و نیازی به دیگران نداریم؛ و حقّ با ما است و هر که از ما روی گرداند باکی نداریم.  🔅 إنَّ اللهَ مَعَنا، فَلا فاقَهَ بِنا إلی غَیْرِهِ، وَالْحَقُّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا. بحارالانوار، ج ٥٣، ص ١٩١ @ahlevela_channel
✔️ کسانی که سال‎ها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان می‎گفتند، چرا از ظهور مشکلات و نابسامانی‎ها کلافه‎اند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ این‌ها مقدّمه‎ی ظهور است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸کسانی که سال‎ها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان می‎گفتند، چرا از ظهور مشکلات و نابسامانی‎ها کلافه‎اند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ این‌ها مقدّمه‎ی ظهور است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بی‌‎تابی و بی‌‎قراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند. 🔸بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگ‌تر است. در آخرالزّمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضاً: گروهی گروه دیگر را تکفیر می‎کند و جمعی جمع دیگر را لعنت می‎کند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
🌸 ازدواج پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با حضرت خدیجه سلام الله علیها - دهم ربیع‌الاوّل 🌷 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیست و پنج سالگی با خدیجه علیها السّلام ازدواج کردند، این بانوی بزرگ و عظیمی که با ایثاری که در حقّ پیغمبر کردند، حقّ عظیمی به گردن تک تک مسلمانان دارند؛ در شرایطی که از شخصیت‌های برجسته و متموّل عرب بودند و همه ایشان را از ازدواج با این یتیم مکّه نهی می‌کردند؛ همه‌ی فشارها و هجمه‌های تبلیغاتی را که زنان مشرک علیه ایشان راه انداخته بودند، متحمّل شدند و خودشان به رسول‌الله پیشنهاد ازدواج دادند. پیغمبر اکرم نیز پذیرفتند. 🌷 در شب این عروسی، خدیجه سلام الله علیها هنگامی‌ که می‌خواهند وارد منزل شوند، به پیغمبر عرضه می‌دارند من وارد خانه نمی‌شوم، مگر اینکه پیش از آن، شما تمام ثروت و دارایی مرا به منزله‌ی هدیه‌ی من بپذیری و اینگونه همه‌ی هستی و دارایی خودشان را به پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اهدا می‌کنند؛ که این ثروت انبوه در راه اسلام هزینه شد. 🌷 آن‌طور که تاریخ نقل کرده‌ است؛ در همان عام‌الحزن که خدیجه از دنیا رفتند، مسلمان‌ها به شدّت در تنگنای تحریم‌هایی قرار داشتند که مشرکین بر آنها تحمیل کرده بودند و این زن ثروتمند و برجسته‌ی مکّه با گرسنگی و سختی، در شرایطی که از گرسنگی رنج می‌کشیدند و به خودشان می‌پیچیدند، از این عالم رحلت کردند. 🌷 به هرحال خدیجه سلام الله علیها نقش بسیار عظیمی در تاریخ اسلام دارند و پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم علاقه‌ی فوق‌العاده‌ای به این همسر خودشان دارند. پیامبر تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند، یعنی تا زمانی که به پنجاه سالگی رسیدند، همسر دیگری اختیار نکردند و با وجود خدیجه، زن دیگری برنگزیدند. همان‌طور که امیرالمؤمنین علیه السّلام تا زمانی که فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها در حیات ظاهری بودند، همسر دیگری اختیار نکردند. این ویژگی‌یی است که مختصّ این دو بانوی بزرگ است؛ که با وجود آنها همسر دیگری اختیار نشد. 🌷 بعدها که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم همسران دیگری اختیار کردند، گاهی اوقات که به مناسبتی نامی از خدیجه علیها السّلام برده می‌شد؛ بعد از ده سال یا بیش از ده سال که از رحلت خدیجه گذشته بود، وقتی نام خدیجه برده می‌شد؛ بلافاصله اشک در چشمان پیامبر حلقه می‌زد و وقتی همسرانشان به ایشان می‌گفتند اکنون که خدیجه از دنیا رفته و خدا همسران جوانی نصیب شما کرده؛ پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمودند: شما را چه به خدیجه؟! اصلاً قابل مقایسه نیستید. خدیجه وقتی به همسری من درآمد که من در غربت و تنهایی بودم و اسلام هیچ حامی‌یی نداشت. او همه‌ی خطرات را به جان خرید و همه‌ی دارایی و هستی خود را در راه اسلام ایثار کرد. شما روزی همسر من شدید، که من رهبر جامعه‌ی اسلامی و فرمانروای سرزمین اسلامی بودم. اصلاً شما با خدیجه قابل مقایسه نیستید.... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۷/۰۶/۲۱ @ahlevela_channel
‍ 💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش دوّم از رحلت امام عسکری علیه السّلام در سال دویست و شصت هجری قمری تا آغاز دوران غیبت کبرای امام عصر ارواحنا‌فداه که با از دنیا رفتن علیّ بن محمّد سَمُری، چهارمین نایب خاص آن حضرت مقارن است؛ حدوداً هفتاد سال است. در این مدّت چهار نایب به ترتیب نمایندگی حضرت حجّت علیه السلام را بر عهده داشتند و حضرت مهدی علیه السلام در جایی مُختفی و پنهان بودند و جز نوّاب خاص کسی از محلّ اقامت آن حضرت خبر نداشت. لذا کسی نمی‌توانست آن حضرت را ببیند. در این دوران نوّاب خاص رابط بین حضرت با مردم بودند. اوّلینِ آنها چنانکه گفتیم عثمان‌ بن‌ سعید بود که پیش از آن نایب امام عسکری علیه السّلام نیز بود. ظاهراً او مدّتی نایب امام هادی علیه السّلام هم بوده است. لذا وقتی امام عسکری علیه السّلام از دنیا رفتند، پیرمرد بود. امام زمان علیه السلام او را به نیابت خویش منصوب فرمودند. ولی چون پیر بود، از آن پس عمر زیادی نکرد. از روزی که نیابت امام عصر ارواحنا‌فداه را عهده دار شد، سه سال بیشتر زنده نبود. وقتی او از دنیا رفت، امام زمان علیه السّلام نیابتشان را به پسر او، محمّد‌ بن‌ عثمان سپردند. محمّد‌ بن‌ عثمان تا پایان عمرش، چهل سال نایب امام زمان علیه السّلام بود. وقتی او از دنیا رفت، امتحان عجیبی اتّفاق افتاد! به خدا پناه می‌بریم. خدا انسان را از لغزش و انحراف حفظ کند. در آن زمان افراد برجسته‌یی بین شیعه بودند که احتمال می‌رفت یکی از آنها بعد از محمّد‌ بن‌ عثمان نایب امام زمان علیه السّلام بشود؛ یکی از این افراد برجسته، فردی به نام شلمغانی بود. شلمغانی شخص کوچکی نبود؛ فقیه و عالم بزرگ شیعه بود. امّا وقتی امام عصر ارواحنا‌فداه نیابتشان را به حسین‌ بن‌ روح‌ نوبختی که ایرانی تبار بود، سپردند؛ در اثر جاه طلبی و قدرت طلبی، این امر بر شلمغانی گران آمد و پس از مدّتی او یکی از دشمنان امام زمان علیه السّلام شد و کار به جایی رسید که در توقیعی که از ناحیۀ حضرت مهدی ارواحنا‌فداه صادر شد، امام زمان علیه السّلام او را لعن کردند. ببینید چقدر جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی خطرناک است؛ خدا انسان را به خودش وانگذارد که از کجا به کجا می‌افتد! { نمونه‌هایی از چنین لغزش‌ها پیشتر نیز در بین اصحاب سرشناس و برجستۀ امامان قبل علیهم السّلام رخ داده بود که ماجرای تمرّد نایبان امام کاظم علیه السّلام از پذیرش امامت حضرت رضا علیه السلام و ایجاد فرقۀ منحرف واقفیّه توسّط آنان از جملۀ آنهاست.} ادامه دارد.... 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٣٠٣ بنا به نقل، امام مهدي عليه‌السّلام فرمودند: خدا با ما است و نیازی به دیگران نداریم؛ و حق
💠 ۳٣٠٤ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: به فرزندان خود احترام بگذارید و آن‌ها را نیکو تربیت کنید تا مورد غفران پروردگار قرار گیرید. 🔅 أکْرِمُوا أوْلادَکُم وَأحْسِنُوا آدابَهُم یُغْفَرْ لَکُمْ. بحارالانوار، ج ١٠٤، ص ٩٥ @ahlevela_channel
✔️ تا قامتِ حجّت خدا را نبینی، قیامت‎شناس نخواهی شد و از قیامت سر در نمی‎آوری. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸تا قامتِ حجّت خدا را نبینی، قیامت‎شناس نخواهی شد و از قیامت سر در نمی‎آوری. حتّی یک روز قبل از قیامت هم که شده، حجّت خدا را ملاقات خواهی کرد. 🔸به بزرگی [مرحوم آیت‎الله محمّد جواد انصاری همدانی (ره)] گفتند: آیا امام زمان عجّل ‌الله‌‌ تعالی ‌‌فرجه را می‎شود دید؟ ایشان فرمود: وقتی خدا را می‎شود دید، امام را که مخلوق خداست، چطور نمی‎شود دید؟ 🔸ما می‎خواهیم چیزی ببینیم. چیز غیر از امام زمان علیه السّلام است. کسی که حضرت را دید و جمال حضرت را مشاهده کرد، دیگر نمی‎خواهد چیز ببیند. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
05_nazariye_shi'e_dar_zamineye_hokoumat.mp3
19.91M
💎 نظریۀ شیعه در زمینۀ حکومت پس از پیامبر اسلام (ص) و نقد و بررسی ادلۀ آن 🔸وضع حکم، مقرّرات و صدور دستور؛ محدود کردن آزادی‌های فردی و تصرّف در حقوق اشخاص است و این تصرف صرفاً به شرط مالکیت، مجاز و مشروع می‌شود. چون خدا خالق و مالک انسان است و بر او ولایت دارد؛ می‌تواند امر و نهی کند. امر و نهی و ولایت الهی، در قالب احکام شرع و دین مشخص شده است. برخی از احکام، احکام اجتماعی است؛ مثل احکام نظامی، احکام اقتصادی،... اجرا شدن این احکام مستلزم وجود حکومت در جامعه می‌باشد. پس لازمۀ اجرای احکام الهی تشکیل حکومت است 🔸شخصی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد، چون خالق و مالک مردم نیست. تصرّف او در حقوق فردی اشخاص وقتی مشروع می‌شود که خدایی که حقّ ولایت بر مردم دارد به آن شخص اذن دهد 🔸ولایت خدا بالذّات و بالاصالة است و ولایت کسی که با اجازه حکمرانی می‌کند، ولایت بالتّبع و بالنیابة. می‌خواهیم بدانیم آن بشری که خدا بعد از رسول الله به او اذن حکومت داد چه کسی بود؟ ☀️ شیعه به استناد عقل، آیات قرآن و احادیثی که خود اهل سنت نقل کرده‌اند معتقد است آن شخص علی بن ابیطالب (ع) است؛ به چند دلیل.... @ahlevela_channel
🌿 مراقبۀ روز دوازدهم ربیع الاوّل 🔅 این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینی و مسعودی و همچنین نقل مشهور میان اهل سنّت، روز ولادت نبّی مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 🔅 مستحبّ است در این روز دو ركعت نماز خوانده شود بدین کیفیت: ▪️ركعت اوّل: ▫️ سوره «حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره «کافرون» ۳ مرتبه ▪️رکعت دوّم: ▫️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره «توحيد» ۳ مرتبه @ahlevela_channel