eitaa logo
در محضر استاد احمد عابدی
13.8هزار دنبال‌کننده
428 عکس
149 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی بیانات استاد احمد عابدی 🌐 سایت www.ahmadabedi.com 🌐 بیانات http://speeches.ahmadabedi.com ☎️ دفتر ارتباطات استاد ساعت تماس ۱۰ الی ۱۲ (غیر از روزهای تعطیل) ۰۲۵۳۷۷۴۱۷۰۲ - ۰۹۱۰۲۳۳۱۳۴۱ 🔹 آی دی دفتر استاد 🆔 @Office_AhmadAbedi 👈 تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
OstadAbedi_Aklag_14010825.mp3
2.71M
فایل صوتی 🔊📢 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه اول 💠 خشم و غضب 🔹 اسباب مختلف خشم انسان 🔹 خشم و غضب شعله ای از آتش جهنم است. 🔹 قوه غضب، برای چیست؟! 🔹 فرق شجاعت و ترس _____ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 📺 برای دیدن ویدیوی این بیانات، به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://speeches.ahmadabedi.com/?p=1063 🆔 @ahmad_aabedi
متن📜 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غصب بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ غضب یا خشم؛ چیزی است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی. در بعضی آشوب ها معمولا یک نفر عصبانی شده دست به کارهایی می‌زند و بعد پشیمان می شود؛ در زندگی فردی هم همینطور کسی مثل همسرش، فرزندش، همسایه اش یک کاری را انجام می دهد او هم عصبانی شده عکس العملی نشان می دهد که نباید انجام می داد. 🔸 یا یک وقت فردی به یک نفر فحش می دهد، یکی توهین می کند، یکی مثلا یکی را می زند،یکی حق یک نفر را می خورد؛ معمولا این چیزها اسباب خشم یا اسباب غضب است و خیلی واضح است که بگوییم: غضب شعله ای از آتش جهنم است و اینکه انسان در زمان غضب کاری را انجام می دهد که هلاکت ابدی، جهنم ابدی را برای خودش دارد... . ❇️ بعضی روانشناسان می گویند(حالا نمیدونم حرفشان درست است یا نه) می گویند: هر آدمی روزی ۵ دقیقه خُل می شود و آن زمانی که خُل می شود کارهایی آنجا می دهد که بعدا خودش پشیمان می شود که چرا این کار را انجام داده است؟! حالا این حرف درست است یا نه نمیدانم. اما: 🔸 اصل این که بعضی آدم ها گاهی یک حالتی برایشان دست می‌دهد که درست زمانیکه عقلشان سر جایش نبوده کاری می کنند و بعدا که سر عقل می آیند پشیمان می شوند: زدن همسر، زدن فرزند، فحش دادن، اهانت کردن، مسخره کردن این ها اقسام خشم و غضب است. حالا یکی عصبانی می شود طلاق میدهد، یکی عصبانی می شود چاقو می کشد، یکی عصبانی می شود مثلا حرکت های غیرمعقول انجام می دهد. ❇️ اصل ِ غضب و خشم، چیز خوبی است؛ خدای متعال در انسان چند قوه قرار داده که یکی از آنها قوه ی غضب است. 🔹 قوه ی غضب برای این است که انسان بتواند از خودش دفاع کند، دشمن را طرد و دفع کند، شخصیت خود را بتواند حفظ کند ... غضب برای این چیز ها است و این خیلی کار خوبی است. 👈 هر کسی بتواند از خودش دفاع کند از زن و بچه ی خودش دفاع کند، از کشورش دفاع کند؛ این کار خوبی است. 🔹 یعنی اصل قوه ی غضبیه یک چیز لازم و ضروری است کما اینکه ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی غضب کشور هستند. کشور هم غضب می خواهد همانطور که یک انسان باید بتواند از خودش دفاع کند کشور هم این را می‌خواهد؛ اصل کار، کار خوبی است یعنی هر کسی باید قوه ی دفاع از خود را داشته باشد. پس: اصل غضب یا خشم خوب است ❇️ یک حدیث از پیغمبر اکرم -صلی الله علیه و آله- نقل شده: هر کسی که بقاء خودش را دوست دارد( یعنی هرکسی می خواهد سالم بوده و عمرش طولانی باشد-گرچه بقا مخصوص آخرت است-) اما هر کسی که بقا خودش را دوست دارد، چند کار را انجام دهد: عصبانی نشود، صبح ها غذا بخورد و خوابش منظم باشد؛ اگر کسی این کارها را انجام دهد عمرش طولانی می شود. 🔹 یکی از چیزهایی که طبق فرموده پیغمبر اکرم -صلی الله علیه و آله- طبق این روایت باعث طول عمر می شود این است که انسان عصبانی مزاج نباشد. ❇️ اما اینکه می گفتند قوای نفس باید معتدل باشد و تحت تدبیر عقل و شرع؛ اگر که غضب کسی این گونه بود که معتدل و تحت تدبیر عقل و شرع بود این را می گویند شُجاعت یا شَجاعت. شجاع کسی است که غضب دارد اما غضب او معتدل و به جاست. 🔹 اگر کسی غضبش از این حد فراتر بود یعنی مطابق با شرع نبود به آن «خشم» یا «شَرَح» می گوییم و اگر کمتر از آن مقدار بود، می شود «ترس» و ما قصد داریم در همین مورد(که مطابق شرع نیست) بحث کنیم پس: آن که غضبش از اعتدال کمتر است می‌شود انسان ترسو ❇️ بعنوان مثال امام خمینی (ره)اینگونه بود که می گوید: « زمانی که مرا گرفتند ببرند تهران، وقتی بین قم و تهران کنار دریاچه نمک رسیدند، ماشین منحرف شد و به سمت دریاچه نمک رفت و من یقین کردم که می‌خواهند مرا در دریاچه نمک بکشند... و بعد ماشین باز مقداری حرکت کرد، دوباره برگشت آمد به جاده ... اینبار یقین کردم که نه نمی خواهند بکشند. آن زمانی که یقین داشتم می‌خواهند بکشند و حالا که یقین داشتم نمی‌خواهند بکشند. هیچ فرقی برایم نکرد». این را میگوییم: «انسان شجاع» و آدمی که غضبش مطابق با عقل و شرع است. 🔸👈 اما متاسفانه برخی مواقع، پا از این حد بالاتر گذاشته می شود‌ که جلسه بعد ذکر می کنیم. ____ 🔵 بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها _ 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 📺🎞 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه اول 💠 خشم و غضب 🔹 اسباب مختلف خشم انسان 🔹 خشم و غضب شعله ای از آتش جهنم است. 🔹 قوه غضب، برای چیست؟! 🔹 فرق شجاعت و ترس _ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 25 آبانماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
📣نماز دهه ی اول ماه ذی الحجه مابین نماز مغرب و عشاء، دو رکعت به کیفیت بالا☝️ 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 🎥 بیانات استاد احمد عابدی درباره عرفه 🔹 سالروز شهادت جناب مسلم بن عقیل سلام الله علیه 🔹 «فرض النبی» و عرفه 🔹**دعای شب عرفه** در مفاتیح الجنان 🔹 اهمیت دعای روز عرفه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه 🔹 اهمیت دعا برای دیگران ------------------------------------------------- 🆔 @ahmad_aabedi
عرفان و معرفت مقدمه فناء فی الله 💠 یادداشت استاد احمد عابدی -زیدعزّه- درباره بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ عرفان و معرفت مقدمه فناء فی الله 💠 روز نهم ذی حجه روز عرفه است. عرفه روز دعا و معرفت و شناخت خدای متعال است. 📌 معرفت الهی گاهی بوسیله علم و دانش و بصیرت بدست می آید و گاهی در عمل و عبادت تجلّی می کند. 💠 رابطه انسان با خداوند مظاهر گوناگون دارد که یکی از مهمترین انواع این رابطه و ارتباط به دعا و توسل و استغاثه و ذکر و انابه شناخته می شود. 💠 روز عرفه روز دعا است، اگر به مضمون و محتوای این ادعیه توجه شود مخصوصا دعای حضرت سیدالشهداء علیه السلام و نیز دعای حضرت سجاد علیه السلام، می بینیم خداشناسی و ارتباط با ملکوت عالم و توجه به حضور خدای متعال در دعاهای روز عرفه مورد تاکید می باشد. 💠 کسی که در عرفه به معرفة الله و خداشناسی برسد این مقدمه ای است برای روز عید قربان که روز وصل و فناء و محو و بقاء بعدالفناء است. در واقع عقل نظری مقدمه عقل عملی و عرفان نظری مقدم بر عرفان عملی است و اول باید معرفت باشد و سپس به عبادت رسید. هرکس خدا را بشناسد گذشتن از مال و جان در راه خدا را ارزش و آسان می داند. 💠 هرکس در عرفه ارتباط با ملکوت عالم را فرا گیرد او به آسانی اهل صدقه، انفاق، خمس و زکات خواهدبود یعنی از مال خود گذشت و ایثار دارد. و هر کس به خدای سبحان معرفت واقعی بیابد گذشت از جان و قربانی و فناء برای او معنا خواهد داشت. 💠 روز عرفه روز معرفتی است که توحید الهی و ربوبیت پروردگار غایت آمال و غایت القصوای هر دعا کننده و هر عارف و فیلسوفی است و در واقع همه اینها مقدمه فناء یا ندیدن خود و فقط دیدن و انس با خدای متعال که از آن به لقاءالله یا قربانی کردن همه چیز در آستان و محضر حضرت حق است، خواهد بود . 💠 ذکر و گریه و حرز و مناجات، قرائت قرآن کریم و چشم و لب و دست سوی مفاتیح الجنان یا کلیدهای بهشت داشتن، همه مقدمه معرفت الهی هستند و اینها نیز مقدمه برای لقاء الله و فناء فی الله است که در عید قربان ظهور و آشکار می شوند. 📌 انشاء الله شناخت خداوند که قرة العین و کعبه آمال و آرزوهای عارفان و اولیاء است در عرفه روزی همه دلسوحتگان گردد. .......................................... کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
عید سعید قربان را خدمت سروران گرامی تبریک عرض میکنیم. 🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14010902.mp3
2.2M
فایل صوتی 🔊 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه دوم 💠 خشم و غضب ۲ 🔹 معنی خشم در کتب اخلاق. 🔹 خشم از منظر ارسطو. 🔹 چرا برای کنترل دیگری، کنترل خودمان را از دست بدهیم؟!!! 🔹 کنترل خشم، نشانه داشتن روح بزرگ ______________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 2 آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 📺🎞 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه دوم 💠 خشم و غضب ۲ 🔹 معنی خشم در کتب اخلاق. 🔹 خشم از منظر ارسطو. 🔹 چرا برای کنترل دیگری، کنترل خودمان را از دست بدهیم؟!!! 🔹 کنترل خشم، نشانه داشتن روح بزرگ __________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 2 آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
💠 خشم و غضب ۲ متن 📜 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 جلسه قبل اشاره ای کردم به مسئله ی غضب، خشم، پرخاشگری و عصبانیت که گاها در خانه و زندگی خانوادگی پیش می آید، در خیابان هم که متاسفانه الان میبینید هست، گاهی در اداره و سر کار و حوزه پیش می آید. ✳ خشم یا غضب معنای زیادی دارد؛ 🔹 مثلا کتاب های اخلاقی معمولا توضیح می دهند که :«وقتی خون دل به جوش می آید چهره آدم سرخ شده، رگ های انسان بیرون میزند این حالت را خشم میگویند». 🔹 ولی شاید بهتر این باشد که بگوییم خشم و معنای غضب این است: «کسی کنترل خود را از دست بدهد تا بخواهد کنترل دیگران را بدست بگیرد» این را می گویند خشم. 💠 خشم یعنی چی؟ یعنی اینکه :مثلا من کنترل خودم را از دست بدهم، جوش کنم، داد بزنم وشلوغ کنم.( یعنی کنترل خودم را از دست دادم)...برای چه اینکار را می کنم؟! برای اینکه می خواهم کنترل یک نفر دیگر را بدست بگیرم؛ کسی که به من اشکالی کرده یا یک توهین کرده می خواهم او را کنترل کنم، پرخاش می کنم. 👈 پس پرخاش کردن یعنی: از «کنترل خود خارج شدن تا کنترل دیگران را بدست گرفتن» 🔹 عین بی عقلی است که آدم خودش کنترل خود را نداشته باشد تا بخواهد کنترل دیگری را داشته باشد. 💠 این مثال، مثال بدی است خیلی معذرت می خواهم ولی برا بحث خشم خوب است: از قدیم در کلمات ارسطو هم هست شنیدید که می گویند: اگر کسی به سگ سنگ بزند، سگ حمله می کند به آدم. ولی هر کس که نشست( همین که سنگ انداخت، بنشیند) سگ دیگر کارش ندارد؛ هر وقت سگ به شما حمله کرد، اگر بنشینید دیگر کارتان ندارد. 🔹 یعنی سگ وقتی ببیند یک نفر به او سنگ زده حمله می کند، اما اگر ببیند در برابر او نشست، انگار خودش را آورد پایین، حالا که خود را پایین آورده کارش ندارد. ❇ غضب همین است، کسی که غضب می کند، خشم می کند، می خواهد به کسی که در برابرش ایستاده حمله کند عین سگ؛ و کسی که در برابرش کوتاه آمد این هم خشمش فرو می نشیند باز این هم عین سگ، دیگر کارش ندارد. 🔹 این اخلاق، اخلاق یک حیوان درنده است. کسی که خشم می کند چقدر شخصیت خود را پایین می آورد ❇ اما در مقابل بعضی انسان ها چقدر شخصیتشان بزرگ است. 🔹 دو سه روز پیش یک بنده خدایی را دیدم، داشت در زباله ها چیزی جمع میکرد، مثلا یک قوطی نوشابه ای برداشت، دو سه قطره ای که درون بطری بود خواست آن را بخورد؛ سر و چهره اش هم بسیار بسیار کثیف و آلوده بود. معلوم بود یا خانه ندارد یا اگر هم دارد مدت زیادی حمام نرفته است، خیلی کثیف .. لباسش هم حسابی مندرس بود. 👈 من خواستم پولی به او بدهم، گفت: «آقا اگر میخواهی صدقه بدی من سیدم نمی گیرم». خب حالا: اولا مسئله شرعی آن را می دانید که صدقه بر سید حلال است حرام نیست، بلکه زکات بر او حرام است؛ این را مردم اشتباه می کنند. 🔹 ولی واقعا من در برابر این شخص احساس حقارت کردم، دیدم چه انسان بزرگی است. کسی در زباله ها دارد می گردد یک لقمه چیزی پیدا کند بخورد ولی چه روح بزرگی دارد که وقتی کسی پول می خواهد به او بدهد، در ذهنش این است که نکند یه وقت حرام باشد!، اولین جمله اش این باشد: «اگه صدقه میخوای بدی سیدم نمیگیرم». ❇ این چقدر آدم بزرگی است، در زباله دارد زندگی می کند ولی واقعا شرافت دارد به صدها هزار آدم دیگر. روح بزرگی دارد ،این شخص هیچ وقت غضب نمی کند، هیچوقت پرخاش نمی کند. 🔸و شخصی که تا کوچک ترین اشتباه مرتکب می شوید یا یک چیزی می گویید، جوش می آورد، عصبانی شده، سرخ می شود... چنین اشخاصی حقیر هستند. __________________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه 2 آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | عید غدیر، بزرگترین عید مسلمانان بیانات استاد عابدی درباره 🔹 سه آیه درباره غدیر 🔹 نزول آیه درباره منکر علیه السلام 🔹 هیچ نعمتی بالاتر از نعمت ولایت و امامت نیست. 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره عید و امیرالمومنین علیه السلام 🔹 ولایت حضرت علی علیه السلام با رسالت حضرت پیامبر صلی ﷲ علیه و آله عجین است. 🔹 معنای آیه شریفه «...  وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ..» [۷۶ سوره مائده] 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره عید و امیرالمومنین علیه السلام 🔹 ولایت حضرت علی علیه السلام بزرگترین و بالاترین 🔹 نقش امیرالمومنین علیه السلام در شناخت و ترویج 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیانات استاد احمد عابدی درباره 💠 عید غدیر، بزرگترین عید مسلمین 💠 سه آیه درباره غدیر 💠 نزول آیه درباره منکر ولایت امیرالمومنین علیه السلام 💠 منظور و معنای اصلی این اکمال دین چیست؟ 💠ولایت حضرت علی(ع) با رسالت حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله عجین است 💠 بزرگترین و بالاترین نعمت 🔹 از عیدغدیر چه می آموزیم؟ 🆔 @ahmad_aabedi
4_5864023646430824340.mp3
4.78M
فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی درباره عید غدیر: ✳️ حجة البلاغ یا حجة الوداع!؟ اشتباه در تعبیر یا تحریف واقعه غدیر!! 💠 شبهه معاصر وهابیت درمورد واقعه غدیر 💠 پاسخ و نقد شبهه ------------------------------------------------ 🆔 @ahmad_aabedi
4_5866275446244509875.mp3
9.3M
فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی درباره عید غدیر: ✳️ شعر سیداسماعیل حمیری درباره امیرالمومنین و غدیر 💠شبهه وهابیت معاصر درمورد واقعه غدیر تحریف معنای کلمه ولایت و ساخت داستان تخیلی برای غدیر 💠 پاسخ و نقد شبهه ------------------------------------------------ 🆔 @ahmad_aabedi
سالروز میلاد امام موسی کاظم علیه السلام مبارک 🆔 @ ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14010909.mp3
2.85M
فایل صوتی🔊📣 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه سوم 💠 خشم و غضب ۳ 🔹 اعتدال در غضب 🔹 صراط چیست و رابطه آن با غضب 🔹 کسی که به فکر خدا و آخرت باشد، عصبانی نمیشود. 🔹 داستان احنف بن قیس 🔹 آثار غضب در روح انسان 🔹 جابجایی فضائل و رذائل در انسان عصبانی __________ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 📺🎥 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم جلسه سوم 💠 خشم و غضب ۳ 🔹 اعتدال در غضب 🔹 صراط چیست و رابطه آن با غضب 🔹 کسی که به فکر خدا و آخرت باشد، عصبانی نمیشود. 🔹 داستان احنف بن قیس 🔹 آثار غضب در روح انسان 🔹 جابجایی فضائل و رذائل در انسان عصبانی ______ بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🆔 @ahmad_aabedi
متن📜بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 جلسه قبل تعریفی از غضب یا خشم ذکر کرده، گفتم غضب این است که کسی کار احمقانه انجام دهد، آدم کنترل خودش را از دست بدهد که می‌خواهد کنترل دیگران را به دست بگیرد و مثالی ذکر نمودم. 💠 در بعضی از کتاب های اخلاق می گویند: منظور از «صراط» که از شمشیر تیزتر و از مو باریک تر است، یعنی همان غضب، که از شمشیر برنده تر و از مو هم باریک تر است، اینکه انسان بفهمد کجا جای غضب بوده و کجا جای غضب نیست و بتواند خودش را کنترل کند. 🔹 اگر کسی غضبش معتدل باشد این همانی است که کالبرق الخاطف از صراط عبور می کند. کسی که نداند کجا باید غضب کند، او در اختیار غضب است نه اینکه غضب در اختیار او باشد. این همان است که از صراط به جهنم می افتد. ❇️ زمانی یک جایی دیدم آقایی(در روایات اسم او احنف ابن قیس است) یک عالم اخلاقی بود. دو نفر باهم شرط بستند که کدام یک از ما دونفر می توانیماین عالم اخلاق را عصبانی کنیم. یکی هر کار کرد نتوانست او را عصبی کند دیگری گفت: من می‌توانم او را عصبانی کنم و شرط را می برم. این نفر دوم آمد به احنف ابن قیس گفت: فلانی امروز شما را برای صرف ناهار دعوت کرده به من گفته که شما را خبر کنم. احنف ابن قیس رفت در آن خانه را زد و صاحب خانه آمد گفت: نه ما کسی را دعوت نکرده بودیم هرکس گفته، بیخود گفته است. احنف ابن قیس برگشت و گفت: من رفتم آنجا خبری نبود. مرد گفت: نه ... الان دوباره دعوتتان کردند. احنف دوباره رفت و صاحب خانه گفت: اصلا ما کسی را دعوت نکردیم و احنف برگشت. این بابا برای بار سوم گفت: نه آقا دعوتت کردند، الان من خودم هم همراه شما می آیم که بریم ببینیم دعوتت کردند یا نه؟ 🔹 اینبار آن مرد همراه احنف به در خانه رفتند و صاحبخانه گفت: نه بابا من کسی را دعوت نکرده بودم. باز دفعه چهارم پنجم تا ده بار، ده بار حنف ابن قیس رفت به در آن خانه و برگشت اما هیچ ناراحت نشد، آخرش گفت: خب امروز قسمت نبود یک ناهار مجانی بخوریم. آن آقا گفت: من میخواستم تو را اذیت کنم و ببینم عصبانی می شوی یا نه؟ 🔸 احنف ابن قیس گفت: ببین ما ده بار رفتیم درِ آن خانه و برگرداندند این که سهل است، اگر ۱۰۰ بار دیگر هم می رفتم و برمیگرداندند من عصبانی نمی شدم. 🔹 آن مرد گفت: عجب پس تو را صد بار هم اینطوری اذیت کنند عصبانی نمی شوی؟ احنف: بله عصبانی نمی شوم. مرد: عجب اخلاق خوبی داری احنف گفت: نه چه اخلاقی، تازه شدم مثل یک سگ، به سگ صد بار هم بگی برو می رود، و بهش بگویی بیا، دوباره میاد، هیج کاری که نداشته باشد بهش بگویی برو میرود ... صد بار می رود و می آیدهیچوقت هم عصبانی نمی شود. 💠 این ها که ملاک عصبانیت نیست یک کسی به مالک اشتر گفت: ریش تو بهتر است یا دم سگ؟ مالک اشتر گفت: اگر از صراط عبور کردم و رفتم بهشت، ریش من بهتر است و اگر از صراط افتادم در جهنم، دم سگ از ریش من بهتر است. 🔹 به عبارت دیگر یعنی: اگر کسی به فکر آخرت و جهنم باشد عصبانی نمی شود اگر کسی خدا و قیامت را فراموش کند زود عصبانی می شود. ❇️ عصبانیت یک آثاری در جسم دارد و یک آثاری در روح آدم دارد. می گویند: یک وقتی عصبانی می شوید اگر یه نفر با موبایل خود عکس شما را بگیرد بعد نشان شما دهد بگوید این قیافه ی شماست موقعی که عصبانی بودید .. جسم انسان عکس العمل روح انسان است. 🔸 این حالا یک بحث فلسفی دارد که حالا با آن کار ندارم ولی این که آدم سرخ می شود و چشم هایش از حدقه می زند بیرون و دهنش کف می کند و نمی فهمد که چه می گوید، کلماتش مدام بریده بریده است نظم ندارد و کنترل کلامش را از دست می دهد این آثار غضب روی کلام انسان است. 🔹 اما مهم آثار غصب در روح انسان است. آدمی که عصبانی مزاج است آدمی که غضب می کند اولا چنین کسی یک اثر در روحش این است که این آدم حسود می شود این آدم حقد و کینه پیدا می کند. از همه بدتر، آدمی که عصبانی مزاج است اذیت شدن مردم خوشحالش می کند و از خوشحالی مردم ناراحت می شود و این خیلی صفت بدی است که کسی وقتی ببیند مردم در رنج قرار می گیرند خوشحال شود، وقتی مردم خوش هستند ناراحت شود. ❇️ یعنی اصلا خوب را بد می بیند، بد را خوب می بیند، یعنی ارزش ها در این آدم عوض شده خوب و بد جایش عوض شده است. آدم عصبانی مزاج مهم ترین آثارش در روحش این است که فضائل و رذائل در او جابجا می شود؛ دروغ گفتن بر او خوب می شود راست گفتن می شود بد. وفای به وعده بد می شود خلف به وعده خوب می شود این اثر اصلی غضب است که خیلی اثر بدی است. 🆔 @ahmad_aabedi
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ 📺 فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره زیارت جلسه اول: 💠 حقیقت زیارت 🔹 اختلاف بین شیعه و وهابیت 🔹 اصل و حقیقت زیارت چیست؟ 🔹 دعا و غسل قبل از زیارت برای چیست؟ 🔹 از نتایج زیارت ________________ محرم الحرام ۱۴۴۴ 📺 ویدیوی باکیفیت این بیانات👇 https://speeches.ahmadabedi.com/?p=975 🆔 @ahmad_aabedi 🆔 @ahmad_aabedi