eitaa logo
امتداد حکمت
185 دنبال‌کننده
228 عکس
33 ویدیو
0 فایل
آدرس کانال استاد در ایتا: http://eitaa.com/ahmad_farhani آدرس کانال استاد در بله: ble.im/join/YWY5ODE4OT آدرس کانال استاد در تلگرام: https://t.me/ahmad_farhani ارتباط با ادمین کانال: @nasr_2022
مشاهده در ایتا
دانلود
: با توجه به این که ائمه همه نور واحد هستند و کمال دارند چرا (عج) ۱۳۰۰ سال با رنج و سختی و گریه بر ستم ها گریه کرده اند و امام دیگر مثل (ع) کل امامتشان ۲۰ سال طول کشیده این تفاوت امامت ها از چه چیزی ناشی میشود و خداوند بر اساس چه میزانی حساب میکند؟
: کارش حساب ندارد. بلکه هیچکدام از مخلصین حساب برزخی و اخروی ندارند. حساب مال غیر مخلصین است. مردم دو گروهند؛ عدّه ای به می رسند که حساب اعمال ندارند. چون اصلاً خودی ندارند که بخواهند حساب پس بدهند، آنها فانی فی الله هستند. امّا عدّه ای دیگر که کم یا بیش اهل دنیا بوده اند، باید حساب پس بدهند. 🔰 و فرمود: « وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فیهِ أُخْرى‏ فَإِذا هُمْ قِیامٌ ینْظُرُونَ ــــ و در «صور» دمیده مى‏شود، پس همه ی کسانى که در آسمانها و زمین هستند مدهوش می شوند، جز کسانى که بخواهد؛ سپس بار دیگر در «صور» دمیده میشود، ناگهان همگى به پا مى‏خیزند و در انتظار(حساب و جزا) هستند.» (الزمر:۶۸) 🔸پس عدّه ای هستند که صور اسرافیل اثری در آنها ندارد، و آنها مشمول حکم قیامت و حساب اعمال نیستند. بلکه طبق روایات، آنها خودشان از مردم حساب می کشند. چون حاکم بر قیامت هستند. اینها از صاحب صور (اسرافیل) نیز برترند؛ لذا سلطه ای بر آنها ندارد
امام، است نه فاعل بالقصد مردم عمل می کنند که کسب کمال کنند، امّا ، چون کمال دارد عمل می کند. مردم عبادت می کنند که عبدالله شوند، امّا معصوم چون عبدالله است عبادت می کند. لذا معصوم، مکلّف به تکالیف شرعیه نیست بلکه تکالیف شرعیه از فعل و قول او انتزاع می شوند. 🔰تکلیف یعنی کاری که با دشواری و سختی انجام گیرد. نماز برای مردم عادی سخت است، چون به منزله ی صعود است. امّا نماز برای ، از هر لذّتی گواراتر است، چون نماز او تنزّل است نه صعود؛ یعنی او خود را پایین می آورد تا مردم از او الگو بگیرند و الّا اگر معصوم بخواهد در آن مقامی که دارد استقرار یابد، آنی روحش در بدنش باقی نمی ماند. اینها چون مأمورند در بدنشان بمانند در بدنشان مانده اند و الّا هیچ علاقه ای به ماندن در دنیا ندارند. اینها همه جوره خود را فدای ما کرده اند. 🔸پس کار پاداش ندارد که بپرسیم پاداش امام زمان(ع) زیادتر است یا پاداش امام رضا (ع). هر دو مأمورند برای کاری، و برایشان هم فرقی نمی کند که آن مأموریت چه باشد و چه اندازه طول بکشد. چون چنان غرق در معرفه الله است که اصلاً خودی برای خود نمی بیند که نوع مأموریت برایش فرق بکند. کما اینکه دنیا و آخرت هم برای او فرقی نمی کند. امام در هر جا و در هر حال باشد، فانی فی الله است. لذا نه علاقه ای به دنیا دارد نه علاقه ای به بهشت. جز خدا برای چیزی ارزش قائل نیست؛
امامت، امامت است و تفاوتی ندارد. همه ی ائمه(ع) یک جور امامت نموده اند. آنچه فرق داشته، اوضاع زمان و نیازهای زمان بوده است. آب، آب است، چه در لیوان باشد و چه در کوزه. یک امامت است که در قالبهای زمانی و مکانی مختلف، به صورتهای متفاوتی ظهور می کند. لذا تفاوت در خود امامت نیست، بلکه تفاوت در ظرف ظهور امامت است. 🔰 در کتاب انسان ۲۵۰ ساله به نقل از مولف آمده است: زندگی این بزرگواران، علیرغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است که از سال دهم یازدهم هجرت شروع می‌شود و ۲۵۰ سال ادامه پیدا می‌کند و به سال ۲۶۰ که سال شروع غیبت کبری است، در زندگی خاتمه پیدا می‌کند.
🔰 آستانه ی تحمل نظام در برابر گروههای غیر همسو تا چه اندازه می باشد؟ چرا در اسلام حکم وجود دارد؟ () ✍اگر کسی کفر خود را اعلام عمومی نمود و به این وسیله دست به تخریب زد، و خواست ابّهت کشور را بشکند و اسلام را دینی سست جلوه دهد، در این هنگام است که او لازم می شود؛ و این حکمی است عقلائی که در تمام ممالک جهان مشابه آن در امور اجتماعی اجراء می شود. 🔰برای مثال اگر کسی مبتلا به شد آیا جامعه به او این اجازه را می دهد که آزادانه به اشاعه ی ویروس بپردازد؟!! اگر کسی به این باور معتقد شد که زندگی، پوچ و فاقد ارزش است پس باید خودکشی نمود، آیا عقلای یک جامعه به چنین کسی اجازه می دهند که باورخود را علنی ساخته، افراد جامعه را تحریک به خودکشی نماید؟!! 🔸روشن است که عقلای یک جامعه چنین اجازه ای را صادر نمی کنند. پس اگر در چنین مواردی که پای سلامتی جسمی یا روانی در میان است، قشر غالب جامعه از آرمانهای منطقی خود دفاع می کند و عامل مخرّب را محدود می سازد، چگونه اسلام به کسی اجازه دهد، که نه سلامت جسمی یا روانی، که فراتر از آن سعادت حقیقی و ابدی دیگران را به خطر اندازد؟!!
✍حال شخص منصف قضاوت نماید که با چنین توطئه گرانی چگونه باید برخورد نمود. تنها راه مقابله با این گونه افراد آن است که بدانند که چنین توطئه ای به قیمت جانشان تمام می شود. تنها در این صورت است که جرأت نمی کنند دست به چنین توطئه ی کثیفی بزنند. کما اینکه همین راه حلّ، جلوی مفسدین دیگر را هم می گیرد و به آنها اجازه نمی دهد که بعد از کافر شدن خودشان، جامعه را هم به سوی کفر برانند و دست به اقدام خرابکارانه بزند 🔰 پس حکم صرفاً یک نوع روش دفاع از اسلام است در برابر معارضین همان گونه که قوانین راهنمایی و رانندگی عمومی است و مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد. اکثریّت هر جامعه ای برای خود قراردادهایی را پذیرفته و بر اساس آن زندگی می کنند و اخلال به آن را موجب به هم خوردن جامعه ی خود می داند. لذا حتّی اگر کسی از خارج وارد آن کشور شود باید طبق قوانین آن کشور رفتار نماید. 🔸برای مثال در کشور هند کشتن گاو ممنوع است لذا اگر کسی وارد این کشور شد حقّ ندارد علناً دست به کشتن گاو بزند؛ و اگر دست به این کار زد، طبق قوانین آن مملکت مجازات خواهد شد. در کشور اسلامی نیز برخی احکام دینی صورت به خود گرفته اند؛ لذا اگر حتّی غیر مسلمانان نیز مرتکب آنها شوند، نه از جنبه ی دینی بلکه از جهت قانونی، مورد مجازات قرار می گیرند.
چرا در اسلام، یک امر مقدس و یک عبادت تلقى شده، با اینکه از مقوله لذات و شهوات است؟
امتداد حکمت
✍ چرا در اسلام، #ازدواج یک امر مقدس و یک عبادت تلقى شده، با اینکه از مقوله لذات و شهوات است؟
🔶 یکى از علل آن این است که ، اولین قدمى است که انسان از خودپرستى و خوددوستى به سوى غیردوستى برمیدارد. تا قبل از ، فقط «من» وجود داشت و همه چیز براى «من» بود. 🔰اولین مرحله‏اى که این حصار شکسته میشود، یعنى یک موجود دیگرى هم در کنار این «من» قرار میگیرد و براى او معنى پیدا میکند (کار می کند، زحمت میکشد، خدمت مى‏کند نه براى «من» بلکه براى او) در است. ✍بعد که داراى فرزندان مى‏شود، دیگر «او» ها مى‏شود، و گاهى آنچنان «او» ها مى‏شود که کم کم این «من» بیچاره فراموش مى‏شود و همه‏اش مى‏شود «او» ها.و اینها قدمهاى اوّلى است که از حالت من و خودخواهى خارج میشود و به سوى غیردوستى میرود و «او» هم مورد توجهش قرار مى‏گیرد. (مجموعه‏ آثاراستاد شهید مطهرى، ج‏۲۲، ص۷۷۷)
🌸 روز بازگشت به فطرت
🌸 با عرض تبریک به مناسبت 🌸 ⁉️ پرسش: آیا تشهد به جزء اذان است؟ نظر شما راجع به در اذان و اقامه چیست، آیا بدعت است؟ 🔰 آیا در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عبارت در اذان و اقامه گفته می شد؟
امتداد حکمت
🌸 با عرض تبریک به مناسبت #عید_غدیر🌸 ⁉️ پرسش: آیا تشهد به #ولایت جزء اذان است؟ نظر شما راجع به #اشه
: مطلق شهادت به (ع)، نه تنها بدعت نیست بلکه از واجبات دین اسلام می باشد ؛ و انکار آن ـ چه از سوی شیعه و چه از سوی اهل سنّت ـ مساوی با انکار قرآن کریم می باشد چرا که خداوند متعال فرموده است:« إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون ـــ ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند همانها که نماز را برپا مى‏دارند، و در حال رکوع، زکات مى‏دهند»(مائده:۵۵)     🔰شیعه و سنّی اتّفاق نظر دارند که منظور امیرمومنان علی (ع) می باشد. پس اصل شهادت به حضرتش لازمه ی تصدیق قرآن کریم می باشد؛ و اگر کسی به ولایت حضرتش معتقد نباشد منکر این آیه شریفه می باشد. 🔸گذشته از این آیه، من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه نیز ولی بودن حضرتش را اثبات می کند. دقّت شود، که می گوییم ولی نه امام از نظر شیعه، ولی شامل امام نیز می باشد؛ ولی اهل سنّت با اینکه ولایت حضرتش را به معنای محدودی قبول دارند ولی قائل به این نیستند که این آیه دلالت بر امامت داشته باشد.